Millä hevosvoimilla on pakko käyttää rattia? Ei ihan heti löytynyt tuota ylärajaa suomessa. Muualla mailmassa ajetaan jopa 50 hp sakka kahvasta.
Kahvaohjaus hp yläraja?
19
5247
Vastaukset
- tavallisimmin
Yli 20 hv, nykyisin (virallisemmin 14.7 kw) tehoinen perä moottori on varustettava rattiohjauksella. Voi siihen olla poikkeuksiakin, tuo on yleinen sääntö.
- hantaakista vaan
Suomen liityttyä EU:iin poistui rekisteröitävän veneen rattiohjauspakko. Perämoottoria saa nykyisin ajaa vaikka 300 hv kahvasta jos koneessa kahva on. Entinen laki oli hyvä mutta EU:ssa on kaikilla mailla oltava samat säännöt.
Monessa muussakin asiassa esim. sähköturvallisuuslaki, mentiin turvallisuudessa aimoharppauksia taakseppäin. - Anonyymi
kahva-vaihdevivusto oli konaisuus paketti uutena.
- Kerppunen2
Ei ole enää EU aikana mitää rajoituksia. Nyt saa ajaa vaikka 100 heppasella kahvasta jos vaan uskaltaa. Uusissa veneissä pitää tietysti täyttyä ne ohjailuominaisuudet huippunopeudella, että ihan älyttömiä ei pysty edes Seliökään ajeneen.
- kahva tai ei ?
Jotakin hyötyä EU stakin. On joitakin venetyyppejä joihin mielestäni tuo kahva sopii paremmin, "keep it light and simple". Turvallisuusriski on aika marginaalinen jos nyt vaikka 30 hp ajaa kahvasta, onhan tuo kahvasta herkempi ajaa, positiivisessä mielessä. Parisataa heppasissa kaksipyöräisissä asian laita on aivan toisin......
- Anonyymi
kahva tai ei ? kirjoitti:
Jotakin hyötyä EU stakin. On joitakin venetyyppejä joihin mielestäni tuo kahva sopii paremmin, "keep it light and simple". Turvallisuusriski on aika marginaalinen jos nyt vaikka 30 hp ajaa kahvasta, onhan tuo kahvasta herkempi ajaa, positiivisessä mielessä. Parisataa heppasissa kaksipyöräisissä asian laita on aivan toisin......
tommosethan täytyy olla startista käyntiin ,tunkin naru kestää tempomalla käynnistää.se on ongelma,ettei nykymyyjien koneella ole tietoa 2-tahti vehkeistä.
- Tane ----.
Ei ole enää EU aikana mitää rajoituksia. Nyt saa ajaa vaikka 160 Mw:lla perämoottorilla.
- K. Ahava
Tosimiehet ajaa kahvalla, laita siihen viemäriputkesta jatkokahva. Ajat sit kahwa kainalossa. Mahollisimman iso kone, se on jotensakkin uljasta kun on kahwa kainalossa ja kulku kovaa. Näin mulla!
- kahvasta kiinni
K. Ahava kirjoitti:
Tosimiehet ajaa kahvalla, laita siihen viemäriputkesta jatkokahva. Ajat sit kahwa kainalossa. Mahollisimman iso kone, se on jotensakkin uljasta kun on kahwa kainalossa ja kulku kovaa. Näin mulla!
Noi ajaa 50 hp tohatsuja kahvasta
http://www.youtube.com/watch?v=RzbkQyaZMX0&feature=related - 7 metrinen kahvalla
K. Ahava kirjoitti:
Taas on markkinarakoa "uudelle" venetyypille. Tollanen reilunkokoinen avovene kahvaohjauksella. Mikä kalavene, kun ei ole ohjauspulpettia siinä harrastuksien tiellä!
Joku 60 heppanen siihen sitte...
- ferrietta
Oisko mitään linkkiä mistä tämän voisi varmistaa? Sen takia tässä varmistelen ettei tulisi hukkareissua maistraattiin, kun ajatuksena olisi rekisteröidä 405 pitkä vene ja siinä kahvaohjauksella oleva 40hp Johnson.
- Anonyymi
koneen koko sen määrää.2o ja pienemmät ,alle 6 metriset eivät kuulu rekisröitäviin sinun pitää.kalleinta siinä on ,jos teetättää kilvet .
- 23e
poliisilta tai vastaavalta viranomaiselta olis hyvä varmistaa tämmöset kun täällä on hyvä huudella mitä vaan. sen tiedän että intin vanha 50hv terhi on ainakin melko ikävä ajettava käsikahvasta että melkein suosittelisin sitä pulpettia. ja 35:sessa evarissa oon kokeillut käsikahvalla ajaa kun oli sellainen malli missä oli paikka sille niin väänsi kokoajan niin perkeleesti että siitä sai pitää ihan kunnolla kiinni
- ei kampea....
Se vääntö korjataan kavitaatioevän alla olevalla trimmievällä. Samoin jos peräsinohjattava keskimoottorivene kampeaa niin peräsimeen hitsataan postikortin kokoinen lappu jolla trimmataan kampeaminen pois.
Maistraatissa ei kysellä onko veneessä ratti vai ei. Koneen merkki, teho ja tyyppi ja oliko vuosimalli ja samat veneestä.
- 21432142
Täällä suomessa ollaan vielä niin jäljessä kaikessa. Maailmalla ajetaan 150hp koneitakin kahvasta, ei ne mihinkään väännä hyvät idiootit kun niissä on hydrauliikkaa apuna.
- -hantaaki-
Niin ja Thaikkulassa laskettavat isoilla V-8 koneilla kahvasta vaikka veneet ovat kuin siankaukaloita.
- vaanaan
Ois hakusessa 40-60 hv kahvakone. Oikos vinkkiä, mistä hankkis? Kiitos.
- Anonyymi
sodankylän k-kaupan ilmoitustaululla oli myytävänä volvo penta 60 hv. kysy myyjiltä apua.
- Anonyymi
ostin käytetyn mercurynin joka oli heti laitettu kauko-ohjaus laitteet. kahva löytyi mutta tilbehöörit vliltä puuttui.puhuttelin konekorjaamoita,mutta kukaan ei tiennyt mitä ne osat ovat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta414879Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203276Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2772511Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui542389- 1662158
- 171885
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661752Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1171741Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881710M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151339