Kiinalainen halpa

Keskimoottori

Mitenkähän toimisi , jos vanhan tasaperäveneen pohjaan (jossa voi käyttää muutaman hevosen perätuupparia) kiinnittäisi kiinalaisen "irto"moottorin ( vaikka http://www.puuilo.fi/cat/product_catalog.php?c=114 ), siihen joku akseli ja potkuri yms. Hinta lähes mitätön.

Mahtaako toimia ollenkaan käytännössä ja onko joku tehnyt näin. Onko yleensä sallittua vai korjaako poliisi tarvittaessa pois sakkojen kanssa?

Ja turha tulla peloittelemaan merihirviöistä ja kymmenmetrisistä aalloista merillä, tarkoitus on ihan järven selällä veneillä. Ja kun pitää airot mukana, niin ei haittaa mahdollinen pieni epäluotettavuuskaan.

24

2690

Vastaukset

  • Ymmärsinkö, että haluat muuttaa soutuveneen keskimoottoriveneeksi?

    Voin sanoa, että tulee kalliimmaksi kuin pienen peräprutkun ostaminen, mutta saahan siinä askarrella ja soutaa.

  • mikään laki kieltää. Mitään järkeä tuossa ei kyllä ole, ostat akselit, peräsimet, pakokaasu poistot, potkurit niin sillä rahalla saisit kyllä ihan toimivna peräprutkun. Huomioiden myös sen että koko vekotttimen arvo on negatiivinen tuon tuunauksen jälkeen, verratuna siihen että perätuppari veneellä on aina jokin arvo, niin et tosiaan kyllä säästä mitään.

    Mutta tekemisen iloa ei ole tarkoitusta lanniistaa joten antaa palaa vaan!

  • Tuota moottoria ei kukaan varastaisi, eli ei tarvitsisi pientä moottoria kuljetella mukanaan.

    • Millä hitolla meinaat kiinnittää tuon irtomoottorin veneeseen, hommaa mieluiten pieni 3hv:n peräprutku
      vaikkapa käytetty 4T Honda se kulkee mukana vaikka polkupyörän tarrakalla!


    • G.Puch kirjoitti:

      Millä hitolla meinaat kiinnittää tuon irtomoottorin veneeseen, hommaa mieluiten pieni 3hv:n peräprutku
      vaikkapa käytetty 4T Honda se kulkee mukana vaikka polkupyörän tarrakalla!

      Varmaan toimii kun löytää potkurin osat jostain hajoittamolta tai liiterin takaa.
      Pakokaasuputket ja muut kans sieltä.
      Ihmiset lannistaa keskeneräiset mietteet.


    • no alta satasella sai sellaisen lukon mihin voro saa käyttää rautasahansa ja tekohampaansa että saa auki. sitten on vakuutus, jos on niin innokas voro. mut tosiaan rakenteluun nähden tulee varmaan halvemmaksi ostaa vaikka 4 moottoria.


  • Miks ei,akselin sais vaikka IKH:sta peräkärryn nivel vetoakselista.?

    • Tämähän alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

      Mitenkähän saisi vedenpitävän läpiviennin? Siis edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

      Moottorin saa kiinni pariin neliöputkeen (delux malliin vaikka rosterista) ja ne taas voi vaikka laitaa lasikuidulla kiinni pohjaan. Ekologinen moottoripukki vaikka lankuista.

      Minkähän takia puuvenehemmojen Wickström virityksiä arvostetaan, mutta tämä modernimpi versio muuttaa veneen arvon kuulemma välittömästi negatiiviseksi ...


    • keskimottori kirjoitti:

      Tämähän alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

      Mitenkähän saisi vedenpitävän läpiviennin? Siis edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

      Moottorin saa kiinni pariin neliöputkeen (delux malliin vaikka rosterista) ja ne taas voi vaikka laitaa lasikuidulla kiinni pohjaan. Ekologinen moottoripukki vaikka lankuista.

      Minkähän takia puuvenehemmojen Wickström virityksiä arvostetaan, mutta tämä modernimpi versio muuttaa veneen arvon kuulemma välittömästi negatiiviseksi ...

      Se nivelakseli käy kyllä sinne veneen yläpuolelle, mutta ei sitä kyllä oikein tiivistettyä saa jos sen pohjan läpi asentaa.
      Vanhoissa veneissä oli joissain puusta tehty laakeri. Turvotessaan se tiivisti itse itsensä.
      En ole varma mutta olisiko se ollut rautapuuta eli iron woodia. Sen ominaisuudet on aika hyvät tuollaiseen laakerointiin. Täytyy myös muistaa että ennen vanhaan veneen pohjalla oli aina vähän vettä ja sitä pidettiin aika normaalina ilmiönä.
      Uppoumaveneissä käytetään nykyään taliboxia pohjan läpiviennissä. Google auttaa.

      Akselivetoisessa veneessä on/pitää olla painelaakeri akselin yläpäässä. Siinä päässä missä se moottori on.
      Pyörivän potkurin vaikutuksesta potkuri työntää akselia eteenpäin. Painelaakeri ottaa tuon työntövoiman vastaan ja painelaakerin ripustus siirtää eteenpäin työntävän voiman veneen runkoon.

      Tuollaisen merkytkimen tarvitset siihen moottorin ja akselin väliin. Akseliksi käy viivasuora tanko johon saat potkurin kiinni sekä se käy läpivientilaakeriin sekä merikytkimeen. Uppoumaveneissä on yleensä suora akseli ja potkuriakseli on vinossa ylöspäin nousten moottoria kohti.

      Jos tuota painelaakeria ei ole, moottorin kampiakseliin kohdistuu sivuttainen voima joka rikkoo moottorin varsin nopeasti. Yleensä moottori on varustettu ns. merikytkimellä jossa tuo painelaakerikin on. Korjatkaa viisaammat josjakun kirjoittelen omiani.


    • PuSe kirjoitti:

      Se nivelakseli käy kyllä sinne veneen yläpuolelle, mutta ei sitä kyllä oikein tiivistettyä saa jos sen pohjan läpi asentaa.
      Vanhoissa veneissä oli joissain puusta tehty laakeri. Turvotessaan se tiivisti itse itsensä.
      En ole varma mutta olisiko se ollut rautapuuta eli iron woodia. Sen ominaisuudet on aika hyvät tuollaiseen laakerointiin. Täytyy myös muistaa että ennen vanhaan veneen pohjalla oli aina vähän vettä ja sitä pidettiin aika normaalina ilmiönä.
      Uppoumaveneissä käytetään nykyään taliboxia pohjan läpiviennissä. Google auttaa.

      Akselivetoisessa veneessä on/pitää olla painelaakeri akselin yläpäässä. Siinä päässä missä se moottori on.
      Pyörivän potkurin vaikutuksesta potkuri työntää akselia eteenpäin. Painelaakeri ottaa tuon työntövoiman vastaan ja painelaakerin ripustus siirtää eteenpäin työntävän voiman veneen runkoon.

      Tuollaisen merkytkimen tarvitset siihen moottorin ja akselin väliin. Akseliksi käy viivasuora tanko johon saat potkurin kiinni sekä se käy läpivientilaakeriin sekä merikytkimeen. Uppoumaveneissä on yleensä suora akseli ja potkuriakseli on vinossa ylöspäin nousten moottoria kohti.

      Jos tuota painelaakeria ei ole, moottorin kampiakseliin kohdistuu sivuttainen voima joka rikkoo moottorin varsin nopeasti. Yleensä moottori on varustettu ns. merikytkimellä jossa tuo painelaakerikin on. Korjatkaa viisaammat josjakun kirjoittelen omiani.

      Nythän tuli tietoa.

      Se taliboksi löytyi vaikka http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=73. On vaan melko arvokkaan tuntuinen osa.

      Paljonkohan tuollainen 5 hp kone saa aikaan työntöä. Sähkömoottoreissa näky tämä tieto löytyvän, mutta ei bensaperämoottoreista.

      Tasaperäinen soutuvene moottori on ilmeisesti puoliliukuva yhdistelmä. Ja siihen tulee automaattisesti pintapotkuri, kun istuttaa tukevamman rouvan keulaan ...


    • keskimoottori kirjoitti:

      Nythän tuli tietoa.

      Se taliboksi löytyi vaikka http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=73. On vaan melko arvokkaan tuntuinen osa.

      Paljonkohan tuollainen 5 hp kone saa aikaan työntöä. Sähkömoottoreissa näky tämä tieto löytyvän, mutta ei bensaperämoottoreista.

      Tasaperäinen soutuvene moottori on ilmeisesti puoliliukuva yhdistelmä. Ja siihen tulee automaattisesti pintapotkuri, kun istuttaa tukevamman rouvan keulaan ...

      Älä ota tukevaa rouvaa.Syö enempi ja tulee näinollen kalliimmaksi kuin laiha.
      Ideasi tuosta keskimoottorista on varmaan toimiva,mutta kannattaako taloudellisesti verrattuna peräprutkuun?


    • kalliiksi! kirjoitti:

      Älä ota tukevaa rouvaa.Syö enempi ja tulee näinollen kalliimmaksi kuin laiha.
      Ideasi tuosta keskimoottorista on varmaan toimiva,mutta kannattaako taloudellisesti verrattuna peräprutkuun?

      Joo, ei kannata satsata rouvan painoon vaan pysyä kapeampiranteisissa. Onpahan muutakin käyttöä kuin keulan painona.

      Tuo läpivienti vielä mietityttää. Se iron wood, mitä on ennen käytetty tuntuu tarkoittavan suurta määrää erilaisia puulajeja (http://en.wikipedia.org/wiki/Ironwood) ja jäi aikanaan vähän vaiheeseen tuo kasviopin opiskelu. Eikös siihen kuitenkin toimisi ihan laakeri stefa. Näinhän se on perämoottorissakin. Jos vähän tihkuu, niin ei kai se mitään haittaa. Ei tällaista kuitenkaan veteen jätetä kesäksi, vaan nyhtäistään rantaan.

      Merikytkimen painelaakeri on ilmeisesti ihan tavallinen painelaakeri (kuva vaikka http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/4949-10.jpg ) ja siihen teline, joka ottaa voimat vastaan.

      Ei ne perämoottoritkaan ihan ilmaisia ole. Ainakaan jos haluaa 5 hp ja uudenkarhean. Oma työhän ei maksa mitään.


    • keskimottori kirjoitti:

      Tämähän alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

      Mitenkähän saisi vedenpitävän läpiviennin? Siis edullisesti tai jopa ilmaiseksi.

      Moottorin saa kiinni pariin neliöputkeen (delux malliin vaikka rosterista) ja ne taas voi vaikka laitaa lasikuidulla kiinni pohjaan. Ekologinen moottoripukki vaikka lankuista.

      Minkähän takia puuvenehemmojen Wickström virityksiä arvostetaan, mutta tämä modernimpi versio muuttaa veneen arvon kuulemma välittömästi negatiiviseksi ...

      tarkiotus lannistaa, tomimaan sa varmasti, ainakin vähäksi aikaa. Oikeat sisämoottorit ovat tehty meriolosuhteisiin, tuo on paikallismoottori joka tod näk kyllä ruostuu todella nopeasti. Toiseksi oikeat sisämoottorit ovat pääsäntöisesti vesijähdytyksellä, tuo on ilma jäähy. Miten meinaat ratkaista pakukaasupoiston?

      Hauska projekti, ei siinä mitään, mutta paljon kokonaisedullisempaa olisi ostaa käytetty perämoottori mutta ehkä ei yhtä hauskaa..... Tiedät kyllä itsekkin että "projekti"veneistä ei ole juurikaan rahallista arvoa.
      Tehtävissä, hauskakin, mutta jos haet rahallista säästöä, sitä ei synny. Saat hyvän käytetyn 3-5 heppaisen prutkun projektisi todellisella budjetilla.


    • pelle peloton rules kirjoitti:

      tarkiotus lannistaa, tomimaan sa varmasti, ainakin vähäksi aikaa. Oikeat sisämoottorit ovat tehty meriolosuhteisiin, tuo on paikallismoottori joka tod näk kyllä ruostuu todella nopeasti. Toiseksi oikeat sisämoottorit ovat pääsäntöisesti vesijähdytyksellä, tuo on ilma jäähy. Miten meinaat ratkaista pakukaasupoiston?

      Hauska projekti, ei siinä mitään, mutta paljon kokonaisedullisempaa olisi ostaa käytetty perämoottori mutta ehkä ei yhtä hauskaa..... Tiedät kyllä itsekkin että "projekti"veneistä ei ole juurikaan rahallista arvoa.
      Tehtävissä, hauskakin, mutta jos haet rahallista säästöä, sitä ei synny. Saat hyvän käytetyn 3-5 heppaisen prutkun projektisi todellisella budjetilla.

      moottoreita käytettiin soutu ja verkkoveneissä ennen yleisesti, Bernhardin 4 ja 5 heppaset yleisimpiä, olivat nelitahtikoneita ja pienikierroksisia 8ja pieniruokaisia), narulla käyntiin ja veto oli heti päällä. Nämä koneet asennettiin monesti verkkoveneessä eteen ,soutajan jalkojen väliin ja perään jäi sitten tila verkoille. Joka talossa oli sotien jälkeen tällainen vene varsinkin saaristossa. Talvisin moottori irroitettiin veneestä ja laitettiin puiseen rekeen vetokoneeksi (ketjuveto rautaiseen piikkipyörään). Näitä vehkeitä sanottiin "kotiavuksi".
      Bernhardin kone oli matalakierroksinen ja alennusvaihdetta ei tarvittu potkuria varten. Moottorissa ei ollut yleensä koskaan mitään ylimääräisiä pakoputkistoja, ne vähäiset nelitahdista tulevat kaasut tulivat suoraan äänenvaimentajasta ulos, ja tuuli vei ne mennessään.

      Ei ole todellakaan uusi keksintö, periaatteessa Strattonin maanjyrsinmoottori tai Hondan paikallismoottori käy , löytyy niitä pieniä diiseleitäkin, pitää vaan kokeilla löytää kierroksiin sopiva potkuri.


    • Caaleppi kirjoitti:

      moottoreita käytettiin soutu ja verkkoveneissä ennen yleisesti, Bernhardin 4 ja 5 heppaset yleisimpiä, olivat nelitahtikoneita ja pienikierroksisia 8ja pieniruokaisia), narulla käyntiin ja veto oli heti päällä. Nämä koneet asennettiin monesti verkkoveneessä eteen ,soutajan jalkojen väliin ja perään jäi sitten tila verkoille. Joka talossa oli sotien jälkeen tällainen vene varsinkin saaristossa. Talvisin moottori irroitettiin veneestä ja laitettiin puiseen rekeen vetokoneeksi (ketjuveto rautaiseen piikkipyörään). Näitä vehkeitä sanottiin "kotiavuksi".
      Bernhardin kone oli matalakierroksinen ja alennusvaihdetta ei tarvittu potkuria varten. Moottorissa ei ollut yleensä koskaan mitään ylimääräisiä pakoputkistoja, ne vähäiset nelitahdista tulevat kaasut tulivat suoraan äänenvaimentajasta ulos, ja tuuli vei ne mennessään.

      Ei ole todellakaan uusi keksintö, periaatteessa Strattonin maanjyrsinmoottori tai Hondan paikallismoottori käy , löytyy niitä pieniä diiseleitäkin, pitää vaan kokeilla löytää kierroksiin sopiva potkuri.

      Eiköhän se moottori siellä veneessä toimi ihan hyvin. Eikös noissa ole puhallinjäähdytys joten kuumeneminen laitojen vuoksi ei ole todennäköistä. Korroosia tuskin on ongelma ellei pidetä meriolosuhteissa koko ajan. Kesäkäytössä tuskin tulee ongelmaksi asti sen enempää kuin urbaanissa rikkipitoisessa kaupungissakaan.
      Pakokaasuja varten täytyy tietysti olla pakoputki. Sillä se hoituu.

      Ja se painelaakeri on ihan tavan painelaakeri. Käytetäänhän niitä muuallakin. Vene ei tässä asiass ole mikään erikoistapaus.

      ...jos laittaisi siipirattaalla..


    • PuSe kirjoitti:

      Eiköhän se moottori siellä veneessä toimi ihan hyvin. Eikös noissa ole puhallinjäähdytys joten kuumeneminen laitojen vuoksi ei ole todennäköistä. Korroosia tuskin on ongelma ellei pidetä meriolosuhteissa koko ajan. Kesäkäytössä tuskin tulee ongelmaksi asti sen enempää kuin urbaanissa rikkipitoisessa kaupungissakaan.
      Pakokaasuja varten täytyy tietysti olla pakoputki. Sillä se hoituu.

      Ja se painelaakeri on ihan tavan painelaakeri. Käytetäänhän niitä muuallakin. Vene ei tässä asiass ole mikään erikoistapaus.

      ...jos laittaisi siipirattaalla..

      Siipiratasalus olisikin tosi upea. Ei tulisi heti vastaan samanlaista.

      http://picasaweb.google.com/lh/photo/yP9WfVeYiOXX49b1If8i

      Paikallismoottoreita tuntuu tosiaan olevan paljonkin erilaisia esim: http://glanspower.fi/tuotteet/19 . Eihän nuo dieselitkään ihan mahdottomia maksa, jos joku haluaisi sen arvopaattinsa asentaa.

      Kannattaako akseli asentaa veneen pohjan suuntaisesti vai alaviistoon?


    • keskimoottori kirjoitti:

      Siipiratasalus olisikin tosi upea. Ei tulisi heti vastaan samanlaista.

      http://picasaweb.google.com/lh/photo/yP9WfVeYiOXX49b1If8i

      Paikallismoottoreita tuntuu tosiaan olevan paljonkin erilaisia esim: http://glanspower.fi/tuotteet/19 . Eihän nuo dieselitkään ihan mahdottomia maksa, jos joku haluaisi sen arvopaattinsa asentaa.

      Kannattaako akseli asentaa veneen pohjan suuntaisesti vai alaviistoon?

      No joo, tietysti alaviistoon. Eihän muuten potkuri ota veteen. Sama pää kesät talvet.


    • keskimoottori kirjoitti:

      No joo, tietysti alaviistoon. Eihän muuten potkuri ota veteen. Sama pää kesät talvet.

      Unohda se polttomoottori ja pistä siihen sähkömoottori. Se on äänetön ja mukava ja nykyaikaa. Lisäksi maailma pelastuu.

      Jos teet pitkiä matkoja, voit hankkia salkkugeneraattorin ja laturin jolla saat tarvittaessa puhtia pattereihin. Salkkugenis maksaa tonnin ja iso laturi muutaman satasen.


  • Kaukoidässä (esim. Intia, Thaimaa, Indonesia...) noihin irtomoottoreihin kytketään pitkä suora akseli, ja potkuri päähän. Siis suora veto ilman mitään vaihteita tai muita. Systeemi kiinnitetään perään noin metrin korkeudelle liitoksella joka sallii kallistuksen ja pyörityksen. Satama-asennossa potkuri käännetään veneen sisälle. moottorin pitää olla lähellä kiinnityskohtaa, painopiste hieman potkurin puolella. Tää on aivan varmasti kaikkein halvin mahdollinen viritys, ei niitä muuten siellä olisi niin laajasti käytössä.

    • Suurin kone jonka Thaimaassa näin longtail-veneessä oli Nissanin 2,8 litrainen diisseli. Keppiohjauksella ;)


    • näkijä 777 kirjoitti:

      Suurin kone jonka Thaimaassa näin longtail-veneessä oli Nissanin 2,8 litrainen diisseli. Keppiohjauksella ;)

      Thaipoikahan on ruvennut ekologiseksi kun diisselin on asentanut. Jokusia vuosia sitten käydessäni näin isoja jenkkikaseja veneen perässä pitkähäntäasennuksena. Vene oli iso turistipaatti johon mahtui kymmenkunta matkustajaa ja kulki hirmuisesti. Kuski vielä nosteli näyttävästi potkuria pintaan jolloin vesiroiske ja sumu oli hirmuinen.
      Tämmöinen pitkähäntäasennus olisi pienellä Briggs&Strattonillakin sikäli helppo että pohja pysyisi tasaisena maihinvetoa varten.
      Olihan tälläisiä tehdastekoisiakin koneita sodanaikaisissa syöksyveneissä. (Unkarilainen Kovac)


  • Kyllä toimii . Ei ole edes vaikea tehdä.itsellä sellainen jo 10v käytössä. Osat löytyi rompetorilta. Hintaa tuli 260e.

    • Toimii oikein hyvin. Oon ajellu jo 15 v. Moottori 5,5 hp.


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Työssäkäyvien köyhyys

    oli uutisissa. Jopa 200 000 ihmistä saattaa ajoittain tarvita sosiaaliapua "pärjätäkseen palkallaan". Silppu- ja osa-aikatyöt eivät lyö leiville.
    Maailman menoa
    179
    3568
  2. Eerikäisen postaukset

    Onko oikeesti kivaa Vikkelle kun isukki postaa kokoaika someen siitä kuvii.😑 Ei saa ees kaverinsa kanssa rauhassa leikkii ettei Esko oo laittamas "ma
    18
    1097