Korealaista itsepuolustuslajia

Koreaan matkaaja.

Hei. Mitä korealaisia itsepuolustuslajeja on, joissa otetaan huomioon nykypäivän tilanteet ja joissa harjoitellaan puolustautumista aitoihin väkivaltatilanteisiin? Siis onko sellaisia lainkaan, jotka perustuvat korealaiseen lajiin?

Listaan tässä muutamia korelaisia tyylejä, joita en suoranaisesti näe itsepuolustuslajeina, vaikka hienoja ja vaativia tyylejä ovatkin.
Kuk Sool Won on mielestäni hyvin perinteinen laji viuhkoineen ja liikesarjoineen. Siinä on itsepuolustuksellisia piirteitä jonkin verran, silti en näkisi sitäkään itsepuolustukseen suuntautuneena lajina.

Taekwondo on vaativaa kamppailu-urheilua, sitä en laskisi itsepuolustuslajiksi, vaikka siitäkin on hyötyä siinä. Taekwondoa ei varsinaisesti harjoitella itsepuolustuslajina vaan kamppailu-urheiluna tiukoilla säännöillä. Laji on hieno, ei siis keskustella siitä. En sitten tiedä miten ITF eroaa tässä asiassa Kukkiwonin Taekwondosta?

Hapkido on näkemäni mukaan hyvin korkealentoista hyppyineen ja kärrynpyörineen, vaikka selvästi itsepuolustuksellisia piirteitä näkee tässäkin. En silti näe sitäkään itsepuolustusljina sellaisenaan. Katselin vanhoja hapkido videoita ja näkemäni perusteella se kaikki oli perinteisiin painottuvaa pyörähtelyä ja perinteisten aseiden kuten viuhkojen ja miekkojen käyttöä.

Nyt kiinnoistaisi modernit Korealaiset tai sieltä lähtöisin olevat lajit, jotka ovat saaneet alkunsa korelaisista lajeista ja jotka ovat keskittyneet itsepuolustukseen.
Onko tiedossa esimerkiksi itsepuolustuslajeja, jotka olivat kehittyneet Taekwondosta, Kuk Sool Wonista tai Hapkidosta? Jos on tiedossa jokin vanha korealainen laji, joka on kehittynyt täysin itsepuolustuskäyttöön, siitä haluaisin kuulla? Nyt korealaisten lajien harrastajat ja tuntijat kertokaa.
Asia kiinnostaa, koska koreassa on pitkät kamppailulajiperinteet. Luulisi siellä olevan ihan itsepuolustukseenkin suuntautuneita tyylejä.

16

1001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jute.K

      Korean lajeissa on ns sisäisiä eroja opettajista riippuen. Hapkidossa on koulukuntia ja opettajia, jotka perehtyneet eri taitoihin. Erityisryhmät kuten poliisi, sotilaiden erikoisjoukot ja erilaiset turvallisuusalalla toimivat osastot harjoittelevat eri tavalla kuin esim. kamppailu-urheilijat. Jos Koereaan matkaat, on aluksi vaikea löytää ns itsepuolustuskoulua, ellet sitten tunne ennestään alan ihmisiä.
      Koreassa on paljon erilaisia kamppailukouluja ja erilaisia versioita eri lajeista. Tunnetuin tietysti Taekwondo. Itse olen tehnyt yhden harjoitumatkan Koreaan taekwondon pariin, sekä nähnyt muutamia hapkidoharjoituksia. Skaala on hyvin laaja, mutta taitotasoa siellä kyllä löytyy joka lähtöön tarpeista riippuen.
      Yhtenä esimerkkinä monipuolinen lajiversio on Gong Kwon. Hapkidosta löytyy useita eri versioita, se itselleen sopiva pitää vain löytää.

      Melkein suosisttelisin tutustumaan ensin suomen hapkido tarjontaan, niitä on täälläkin erilaisia tyylejä.
      Ehkä sitä kautta selkenee jotain ja mahdollisesti avautuu uusia ovia. Ensimmäisenä tulee mieleen Sin moo, Kwan Nyom ja Combat hapkido. Niissä kaikissa harjoitellaan itsepuolustusta vähän erilaisin painotuksin tyylinsä mukaisesti.,

      • tunari72

        Ainakin Kudokwan hapkido, jota suosittelen. En ole itse lajia harrastanut mutta olen nähnyt ihan perustreenejä, ja vaikuttaa mielestäni todella hyvältä lajilta. Heittoja, rullauksia, kaatoja ja lukkoja on tosiaa paljon. Myös korkeita potkuja yms.


    • TOP OF MMA

      on varmasti hyvä, siinä paljon erittäin nopeita ja tehokkaita tekniikoita,sanoisin et se on yksi maailman parhaista itse puolustus lajeista,koska siinä opit toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa.Itse harrastan mma:ta ja aikoinaan harrastin hapkidoa 3 vuotta,nykyään olen hyötynyt tekniikoista paljon mma:ssa.Mma eli mixed martial arts vastaa aitoa päällekarkaustilannetta hyvin ja siinä huomaa että hapkido taidoista on paljon apua,muita korelaisia lajeja en oikein tunne,mutta suosittelen hapkidoa.Jos tämä ei vakuuta et hapkido on hyvä itsepuolustuslaji niin sanottakoon vielä sellainen että hapkidon suurmestari ji opetti korean salaista palvelua,poliisia ja armeijan erikoisjoukkoja sekä presidentti Nixonin henkivartijoita ja FBI:n henkilöstöä.

    • WTFman

      Tohon miten ITF eroaa WTF:stä sanoisin että ITF keskittyy enemmän historiaan, henkisiin juttuihin.
      Kamppailut ITF:ssä on semikontakti matseja mutta lyödä saa myös päähän.
      WTF on pyritty urheilullistamaan, mikä merkitsee kaiken jingjang juttujen pois jäämistä.
      WTF keskittyy tekemään potkimisesta urheilua. ITF sisältää kasvatusta, historiaa, perinteitä.
      WTF tekniikkaa , kilpailua ja kamppailua.

    • 2 kup tkd

      Tae Kwon Do on kova laji, korkeat potkut ja napakat iskut ovat tehokkaita itsepuolustuksessa, laji kasvattaa kuntoa ja kovuutta, itse treenasin Tkd:ta viisi kertaa viikossa ja kovia otteluita, intissä juoksin TKD pohjilla cooperin testin 2400 metriä, joka osoittaa, että juoksukunnon saa ihan laji treenillä.
      Murskausta olen harrastanut ottelun lisäksi ja se on poweria.
      Korelaisen mestarin leirillä opetettiin lukkoja ja vääntöjä, joten TKd on huipulla monipuolinen laji.

      • A-stalo

        heh! tommoisen 2400 cooperissa menee kävellen, itse juoksin intissä 3200 cooperin testin ja en ollut mikään huippu-urheilija, jonkin verran käynyt lenkillä.
        Kyllä jos haluaa itsepuolustusta niin mene KRAV MAGAAN, siellä on oikeat eväät ja korelaisten lajien itsepuolustustilanne on se, että vastustaja hyökkää kolmen metrin päästä korkealla potkulla, kadulla se ei mene näin.


      • asdffafg
        A-stalo kirjoitti:

        heh! tommoisen 2400 cooperissa menee kävellen, itse juoksin intissä 3200 cooperin testin ja en ollut mikään huippu-urheilija, jonkin verran käynyt lenkillä.
        Kyllä jos haluaa itsepuolustusta niin mene KRAV MAGAAN, siellä on oikeat eväät ja korelaisten lajien itsepuolustustilanne on se, että vastustaja hyökkää kolmen metrin päästä korkealla potkulla, kadulla se ei mene näin.

        Joo ei mitään flametusta mutta ei tosiaan alle 3km cooperissa ole mikään saavutus. Ei oikeasti mitään v*ttuilua vaan faktaa :) Kyllä varmasti TKD:ssa jalkalihakset treenautuu (daa), en sitten tiedä siitä yleiskunnon kehityksestä, että miten treeneissä se otetaan huomioon.


      • jyyrä---

        Taitaa kyseessä olla wanha trolli, joka on täällä kamppisosastoilla mesonnut varmaan jo vuodesta 2004, eli about silloin milloin näitä sivuja kävin viimeksi vilkuilemassa...

        Tyylin muistan kyllä. Voisin kyllä tähän väliin ihmetellä ihan oikeestikin, että mitä vittua, miten voi jaksaa??


      • Orgea
        A-stalo kirjoitti:

        heh! tommoisen 2400 cooperissa menee kävellen, itse juoksin intissä 3200 cooperin testin ja en ollut mikään huippu-urheilija, jonkin verran käynyt lenkillä.
        Kyllä jos haluaa itsepuolustusta niin mene KRAV MAGAAN, siellä on oikeat eväät ja korelaisten lajien itsepuolustustilanne on se, että vastustaja hyökkää kolmen metrin päästä korkealla potkulla, kadulla se ei mene näin.

        Muutamia vuosia hapkidoa harrastaneena en ole moista treenannut. Lähinnä treenataan vastaliikkeitä suoriin lyönteihin, koukkulyönteihin sekä perus etu- ja kiertopotkuihin, erilaisia irroittautumisia sekä pystyottelua ja mattopainia. Kun alkaa tekniikat hahmottua aletaan lisätä lyönteihin vauhtia (lyöjällä hanska) ja annetaan hyökkääjälle vapaat kädet tehdä jotain ilkeetä mihin pitää löytää vastalääke..
        Herra Krav magalla taitaa olla liian suuret luulot vain siitä oman lajinsa toimivuudesta. Mielestäni on jokaisen oma asia tutkia ja tutustua ja lopulta päättää minkä lajin pariin jää opiskelemaan. Toisten ei tarvii tehdä sitä sun puolesta.


    • vartija 2010

      Suosittelen Krav Magaa on realistinen,todella tehokas laji...ei korealainen mut hyvä!tai toisin sanoen paras mahdollinen,tuo vapaa ottelu on urheilu laji ja siit puuttuu tekniikoita kuten lyöminen toisen käteen kun toinen lyö tai potkaisu toisen jalkaan kun toinen potkaisee,pirun tehokasta tuo krav maga,olen vartija jotenka tiedän mistä puhun sit toinen mitä voin suositella yhtä hyvin on Jeet Kune Do,tutustuppa näihin(=

      • MakBoo

        Alkuperäinen kysymys koski korelaisia lajeja.
        Suosittelen Combat hapkidoa.


    • Five finger dp

      on erinomainen itsepuolustukseen.sillä saa hyökkääjät pakettiin.lajiin kuuluu myös hermopisteiden hallinta (hyol do bup)niin parannus kuin tuhoamistarkoituksiin.
      itse opiskelen sitä ja atemia näillä saa hyökääjän katumaan tekojaan.

      • kussavon hapkoodo sy

        voin sanoo ettei löydy yhtään lajia siihen tarkoitukseen, jotkut lajit markkinoivat itsepuolustuksella mutta se jää pelkäksi tyhjäksi puheeksi.


      • Orgea
        kussavon hapkoodo sy kirjoitti:

        voin sanoo ettei löydy yhtään lajia siihen tarkoitukseen, jotkut lajit markkinoivat itsepuolustuksella mutta se jää pelkäksi tyhjäksi puheeksi.

        Herra tarkentaa, että tarkoittaako kaikkia itsepuolustuslajeja vaiko vain korealaisia lajeja? Ja jos korealaiset lajit eivät sovi itsepuolustukseen, niin minkä maan lajit sopivat? Valaise viisaana miehenä tyhmempää!?


      • juuohgfv
        Orgea kirjoitti:

        Herra tarkentaa, että tarkoittaako kaikkia itsepuolustuslajeja vaiko vain korealaisia lajeja? Ja jos korealaiset lajit eivät sovi itsepuolustukseen, niin minkä maan lajit sopivat? Valaise viisaana miehenä tyhmempää!?

        Mun mielestä ku seurailin ni niin korealaiset kuin japanilaisetkaan lajit ei toimi itsepuolustuksellisesta kulmasta katottuna. ehkä ne voi toimia jotain sosiaaliviraston nutturapäätä vastaan välttävästi mut muuten ei..


    • kwan nyom hapkido <3

      Hapkido jakautuu moneen eri "kuntaan". On sin moo hapkidoa, combat hapkidoa ja itse harrastamaani kwan nyom hapkidoa. Lisäksi on useita muita. Suosittelen hapkidoa itsepuolustuslajina. Se perustuu vastustajan voiman hyödyntämiseen omassa tekemisessä. Hapkidon sisällä on suuria eroja siinä miten liikkeitä opetellaan. Kwan nyom hapkidossa liikkeet opetellaan niin että osaat yhden liikkeen mistä tahansa otteesta joka tulee kun taas esim sin moossa opetetaan yhdestä otteesta monta eriliikettä. Tämän takia itse valitsin kwan nyomin. Muista hapkidon kunnista en uskalla hirveästi sanoa. Hapkido on oiva itsepuolustuslaji. Siinä oppii irrottautumisia, lukkoja, heittoja, kuristuksia jne. Täytyy kuitenkin muistaa että peruskurssilaisena ei pääse tekemään lukkoja tai kuristuksia ne tulevat myöhemmin, sitten kun on edennyt vyö arvoissa ylemmäs. Mutta esim kyynärlukkoja ja sormilukkoja pääsee harjoittelemaan jo oranssivyö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe