Kertokaahan nyt te, jotka VARMASTI tietävät asian oikean laidan. Eli: missä vaiheessa tulee luottotietoihin merkintä? voiko ulosottomiehen kanssa sopia maksusuunnitelman ilman, että luottotiedot menevät? olen kuullut näin, mutta olen kuullut myös, että merkintä tulisi jo siinä vaiheessa kun lasku menee ulosottoon.
Itsellä tullut eräästä laskusta maksuvaatimus Lindorffilta, enkä pysty tuota laskua maksamaan, eivätkä suostu enää antamaan lisää maksuaikaa. Kannattaako siis odottaa että laskut menevät ulosottoon (useampikin lasku perinnässä) ja sitten tehdä maksusuunnitelma uo:n kanssa, vai pitääkö tässä alkaa pankkejä ryöstää?
(Haluttaisi jo saada nukuttua yöt ilman painajaisia)
Apuja, neuvoja ja kokemuksia kuunnellaan nyt mielellään. Kiitos!
ulosotosta
12
1150
Vastaukset
- hhhhhhhhhh.
Sehän kipasee käräjillä sitä ennen. Sitä kun odottelet menee jokunen kuukausi. Voithan maksella noita muita velkoja pois ja säästää rahaa odotellen sitä voudin lappua jos raha ei kerran lindorfille kelpaa edes osissa.
Maksu suunnitelma kannattaa ehdottomasti tehdä enenmin ulos-oton, kuin lindorfin kanssa. se tulee halvemmaksi voudin kautta, kuin kyseisen ryöstöfirman.
Pankkeja ei kannata enään nykyään ryöstää, saat vieläkin suuremmat velat niskaasi ja valtiolta katon pään päälle hetkeksi.
Jos luottotiedot menee ne menee ja kyllä sitä pärjää pari vuotta ilman niitäkin. Toiset meinaan pärjää ilman luottotietoja 20 vuottakin. - kjdlkj
Ekaksi tulee haastemieheltä/naiselta soitto, että tuletko hakemaan haasteen. Jotka väittää saavansa kirjeitse, mutta mulle se ainakin sanoi, että pitää toimittaa henk koht. No sen haasteen voi hakea tai sitten ei. Ne tulee kyllä tuomaankin sitä jos sitä ei hae. Sitten se käräjäoikeus antaa siitä tuomion ja viimeistään tässä vaiheessa on luottotiedot mennyt. Ulosottomies/nainen lähettää lopulta kirjeen missä kertoo tekevänsä ulosmittauksen. Sen kanssa ei paljon maksusuunnitelmista sovita (siis jos ei ole mitään kiinteää omaisuutta) vaan se vie sen 1/3 nettopalkasta. Jos tienaat kovinkin paljon niin ehkä enemmänkin. Googleta ulosotto.
- Ex-asiakas.
haastemieheltä perintäkirje missä kehoitetaan maksamaan tiettyyn päivään mennessä. Tässä vaiheessa voi vielä sopia uudesta maksupäivästä mikäli palkkaa tai muuta rahaa on tulossa velalliselle. Maksueristä en osaa sanoa. Jos asia ei vielä hoitunut niin tulee ilmoitus velan ulosmittauksesta. Ei tarvitse selvissä tapauksissa ennä tavata henk. kohtaisesti. Jos tämän ilmoituksen päivämäärään menneessä klo aikaa myöten ei ole pystynyt osoitta että velka on maksettu niin se ulosmitataan. Joko omaisuudesta tai tuloista.
Jos tuloista niin muutaman päivän kuluttua menee ilmotus työnantajalle ulosmittauksesta joka sitten tilittää 1/3 palkasti UO:lle kunnes velka suoritettu. Siis 1/3 kaikista tuloistasi mikäli suojaosuus ei sitä estä..
- 10+12
Soita velkaneuvojalle.
- per itur ad astra
Ja tämä on faktaa:
Oikeusministeriö ja Suomen Asiakastieto Oy ovat tehneet sopimuksen, jonka mukaan käräjäoikeudet lähettävät kopion jokaisesta summaarisessa velkomusasiassa annetusta yksipuolisesta tuomiosta Suomen Asiakastiedolle. Samanlainen soppari on tehty sen toisen luottotietofirman kanssa (jonka nimeä en tähän hätään muista). Tämä siis tarkoittaa sitä, että merkintä tulee heti, kun ypt velkomusasiassa annetaan, VAIKKA ei koskaan etenisikään ulosottoviranomaisille.
Vielä on muistettava, että osa laskuista on ulosottokelpoisia ilman tuomiotakin, esim. verot ja tietyt muut julkisoikeudelliset saatavat. Niistä ei siis YPT- merkintää tule, mutta jos ulosotto päättyy varattomuusesteellä, niin sitten tietysti tulee varattomuusmerkintä luottotietoihin.
Lisäksi, (ja tätä en muista tarkkaan) luotoista voidaan tehdä merkintä heti, kun maksu on muistaakseni 60 päivää myöhässä. Vaikka siis luottoa ei olisi irtisanottukaan.
"voiko ulosottomiehen kanssa sopia maksusuunnitelman ilman, että luottotiedot menevät"
Nythän emme tiedä, että minkälainen lasku on kyseessä, eli kuka on alkuperäinen velkoja. Todennäköisesti on kuitenkin velkoja, joka tarvitsee ulosottoperusteeksi tuomion, joten seuraava vaihe on, että juttu menee käräjäoikeuteen. - näin se menee.....
postitse käräjänoikeuden päätöksen (kuluta 200 e tai enemmän laskun summasta riipuen) ja sen voi hakea postista parin viikon kuluessa. (Jos et lunasta sitä postista, niin ulosottomies toimittaa kirjeen sinulle henkilökohtaisesti). Heti kun haet sen postista, rupeaa parinviikon maksuaika laukkaamaan ja jos jätät sen maksamati tai et hae (soita) käräjänoikeudelta maksuaikaa (alle kuukausi). Jos lasku menee ulosottoon niin tulee maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Ulosotto päätöksestä merkintä tulee aina.
- Raider80
toimiteta postissa. Toki ensin saadaan haaste ja velkojasta riippuen, tulevat postissa tai haastemieheltä.
(Osan Lindorffin haasteista olen saanut postissa ja osan haastemieheltä. )
Itse siis olen suurimman osan saanut postissa, joissa pitää palauttaa tiedoksisaantilomake 2 viikon kuluessa (joka myös aikaa maksaa tuo niin ettei tule luottotietomerkintää)
Sitten hommasta yksipuoleinen päätös, josta ei tule ilmoitusta kotiin.
Sitten kun homma uo:lla niin sitten viimeistään makselemaan.
Omalla kohdallani eka merkintä venyi 4 vuoteen luottotiedoissa kun räpsähti toinen merkintä.
Viikon sisällä luottotietomerkinnästä, pankki irtisanoi Mastercardin ja Visan (jotka oli siis hoidettu ajallaan aina) ja Visan mukana oli yhdistelmäkorttina pankkikortti, joten olen siirtynyt Visa electronin aikakauteen ja lopettanut velaksi elämisen. - +-+
Raider80 kirjoitti:
toimiteta postissa. Toki ensin saadaan haaste ja velkojasta riippuen, tulevat postissa tai haastemieheltä.
(Osan Lindorffin haasteista olen saanut postissa ja osan haastemieheltä. )
Itse siis olen suurimman osan saanut postissa, joissa pitää palauttaa tiedoksisaantilomake 2 viikon kuluessa (joka myös aikaa maksaa tuo niin ettei tule luottotietomerkintää)
Sitten hommasta yksipuoleinen päätös, josta ei tule ilmoitusta kotiin.
Sitten kun homma uo:lla niin sitten viimeistään makselemaan.
Omalla kohdallani eka merkintä venyi 4 vuoteen luottotiedoissa kun räpsähti toinen merkintä.
Viikon sisällä luottotietomerkinnästä, pankki irtisanoi Mastercardin ja Visan (jotka oli siis hoidettu ajallaan aina) ja Visan mukana oli yhdistelmäkorttina pankkikortti, joten olen siirtynyt Visa electronin aikakauteen ja lopettanut velaksi elämisen.Ja tähän voi toki vastata muutkin, joilla omakohtaista kokemusta.
Siis aloitko maksella itse suoraan ulosotolle vai lähtikö ne perimään palkasta? Eli kysymys kuuluu, onko ulosoton kanssa mahdollista sopia niin, että maksaa tietyn summan itse joka kuukausi, eli ilman, että työnantajalle menee ilmoitusta?
On tästäkin niin monenlaisia vastauksia. Toiset sanoo, että pystyy sopimaan ja toiset ovat sitä mieltä, että neuvotteluvaraa ei ole.
Eli kertokaa te, joilla oikeasti kokemusta. - Deedeee......
+-+ kirjoitti:
Ja tähän voi toki vastata muutkin, joilla omakohtaista kokemusta.
Siis aloitko maksella itse suoraan ulosotolle vai lähtikö ne perimään palkasta? Eli kysymys kuuluu, onko ulosoton kanssa mahdollista sopia niin, että maksaa tietyn summan itse joka kuukausi, eli ilman, että työnantajalle menee ilmoitusta?
On tästäkin niin monenlaisia vastauksia. Toiset sanoo, että pystyy sopimaan ja toiset ovat sitä mieltä, että neuvotteluvaraa ei ole.
Eli kertokaa te, joilla oikeasti kokemusta.Tämän mäkin tahdon tietää. Kohtaa paukahtaa luottotiedot menemään. Toinen asia mikä kiinnostaa on se että rupeaako mun oven takana kohta ravaamaan kuinka paljon ukkoja? Laskut on vasta perinnässä mutten niitä kykene maksamaan. Tuleeko perintäfirmoista porukkaa kolkuttelemaan ovelle vai tuleeko vain kirjeitä ovista ja ikkunoista? Entä siinä vaiheessa kun mennään ulosottoon asti niin tuleeko ulosottomies kolkuttelemaan? Vai voinko hoitaa asiat puhelimessa ja/tai paikan päällä käymässä? Tuo olis kyllä aika ehdoton juttu että sais tehtyä vapaaehtoisen maksusuunnitelman ulosottoviraston kanssa. Palkanlaskija on sellanen juoruämmä että koko kaupunki tietää merkinnästäni jos se hänen tietoonsa tulee. Lisäksi työnantaja tajuaa voivansa pompotella mielin määrin, ei kestä lompakko siinä kohtaa työttömän arkea.
- 20
Deedeee...... kirjoitti:
Tämän mäkin tahdon tietää. Kohtaa paukahtaa luottotiedot menemään. Toinen asia mikä kiinnostaa on se että rupeaako mun oven takana kohta ravaamaan kuinka paljon ukkoja? Laskut on vasta perinnässä mutten niitä kykene maksamaan. Tuleeko perintäfirmoista porukkaa kolkuttelemaan ovelle vai tuleeko vain kirjeitä ovista ja ikkunoista? Entä siinä vaiheessa kun mennään ulosottoon asti niin tuleeko ulosottomies kolkuttelemaan? Vai voinko hoitaa asiat puhelimessa ja/tai paikan päällä käymässä? Tuo olis kyllä aika ehdoton juttu että sais tehtyä vapaaehtoisen maksusuunnitelman ulosottoviraston kanssa. Palkanlaskija on sellanen juoruämmä että koko kaupunki tietää merkinnästäni jos se hänen tietoonsa tulee. Lisäksi työnantaja tajuaa voivansa pompotella mielin määrin, ei kestä lompakko siinä kohtaa työttömän arkea.
Jos sinulla on palkkatuloja yms. mistä ulosmitata niin kukaan ei tule kolkuttelemaan ovea vaan tiedot tulee kirjeenä. Mikäli sinulla on omaisuutta mitä et tarvitse ja voit realisoida rahaksi tee niin heti ja lyhennä sillä velkoja, pääset näin niistä nopeammin eroon.
- Ex-asiakas.
+-+ kirjoitti:
Ja tähän voi toki vastata muutkin, joilla omakohtaista kokemusta.
Eli kertokaa te, joilla oikeasti kokemusta.on oikeasti kokemusta. Liki 9 vuoden kokemus UO:n asiakkaana. Asiakas suhde loppui 2001 joten en tiedä sen jälkeen tulleista muutoksista. Olin jäännyt työttömäksi peruspäivärahalle -92 kun piti ensimmäinen erä opintolainaa maksaa. No se ei onnistunut ja se meni suoraan valtiolle perittäväksi. Mitään neuvottelumahdollisuuksia ei ollut kun minulle lähetettiin 10,000 euron lasku.Pari kuukautta myöhemmin tuli sitten sama lasku UO:lta myös muita pikkulaskuja. Sain vasta tammikuussa -96 vakituisen työn jolloin pystyin maksamaan 30% korolla paisunutta velkaa jonka loppujen lopuksi maksoin liki 3 kertaisena takaisin. Pyysin silloiselta melko tiukalta haastemieheltä että saisisin itse maksaa lyhennykset etten menettäisi työpaikkaani koeajalla. Hän suostui mutta vuotta myöhemmin hajosi autoni jonka tarvitsin töitä varten ja jätin erän väliin. Olin jatkuvan rahattomuuteni takia sen verran loppu että en saannut soittoa aikaiseksi. Pari viikkoa myöhemmin meni työnantajalle ilmoitus jolle jo itse olin juuri kertonut tilanteesta. Onneksi.
1999 sain uuden työn vientipäällikkönä kansainvälisestä yrityksestä. Ja palkka nousi kahdesta viiteen tonniin/kk. Olin yhteydessä UO virastoon ja uusi ystävällisempi haastemies ymmärsi tilanteen mikäli rupeaisi perimään työnantajaltani. Sain luvan hoitaa lyhennykset itse. Koska olin tottunut pieneen palkaan päätin maksaa jopa 50% palkasta jolloin velka myös lyheni vauhdilla. vuonna 2000 haastemies soitti ja ilmoitti hoitaneeni maksut hyvin ja tarjosi pari vapaa kuukautta kesäloman viettoa varten. Otin yhden.
Keväällä 2001 soitti sama haastemies ja ilmoitti että olin maksanut jo liikaa heille ja he palauttavat rahaa tililleni. Kiitteli myös hyvin suoritetusta velanmaksusta.
Toivottavasti tästä kokemuksesta on sinulle apua. Ai niin, kyllä haastemiehen kanssa pystyy neuvottelemaan mutta sen on tapahduttava etukäteen eikä jälkikäteen jolloin neuvotteluvara on olematon. - Daaaaadaaaaadaaa
Ex-asiakas. kirjoitti:
on oikeasti kokemusta. Liki 9 vuoden kokemus UO:n asiakkaana. Asiakas suhde loppui 2001 joten en tiedä sen jälkeen tulleista muutoksista. Olin jäännyt työttömäksi peruspäivärahalle -92 kun piti ensimmäinen erä opintolainaa maksaa. No se ei onnistunut ja se meni suoraan valtiolle perittäväksi. Mitään neuvottelumahdollisuuksia ei ollut kun minulle lähetettiin 10,000 euron lasku.Pari kuukautta myöhemmin tuli sitten sama lasku UO:lta myös muita pikkulaskuja. Sain vasta tammikuussa -96 vakituisen työn jolloin pystyin maksamaan 30% korolla paisunutta velkaa jonka loppujen lopuksi maksoin liki 3 kertaisena takaisin. Pyysin silloiselta melko tiukalta haastemieheltä että saisisin itse maksaa lyhennykset etten menettäisi työpaikkaani koeajalla. Hän suostui mutta vuotta myöhemmin hajosi autoni jonka tarvitsin töitä varten ja jätin erän väliin. Olin jatkuvan rahattomuuteni takia sen verran loppu että en saannut soittoa aikaiseksi. Pari viikkoa myöhemmin meni työnantajalle ilmoitus jolle jo itse olin juuri kertonut tilanteesta. Onneksi.
1999 sain uuden työn vientipäällikkönä kansainvälisestä yrityksestä. Ja palkka nousi kahdesta viiteen tonniin/kk. Olin yhteydessä UO virastoon ja uusi ystävällisempi haastemies ymmärsi tilanteen mikäli rupeaisi perimään työnantajaltani. Sain luvan hoitaa lyhennykset itse. Koska olin tottunut pieneen palkaan päätin maksaa jopa 50% palkasta jolloin velka myös lyheni vauhdilla. vuonna 2000 haastemies soitti ja ilmoitti hoitaneeni maksut hyvin ja tarjosi pari vapaa kuukautta kesäloman viettoa varten. Otin yhden.
Keväällä 2001 soitti sama haastemies ja ilmoitti että olin maksanut jo liikaa heille ja he palauttavat rahaa tililleni. Kiitteli myös hyvin suoritetusta velanmaksusta.
Toivottavasti tästä kokemuksesta on sinulle apua. Ai niin, kyllä haastemiehen kanssa pystyy neuvottelemaan mutta sen on tapahduttava etukäteen eikä jälkikäteen jolloin neuvotteluvara on olematon.No ajattelin heti siinä vaiheessa ottaa ulosottovirastoon yhteyttä kun ensimmäisen kirjeen sieltä suunnalta saan, selitän tarkkaan tilanteeni ja toivon syvästi että kohdalle osuu mukava ulosottomies. Vai pitäiskö mun jo aiemmin ottaa sinne yhteyttä ja koittaa etukäteen sopia asioita? Voi perkele kun sais sovittua asiat niin ettei työnantaja saisi tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949