pelastettu akvaarioa

miitu_0

Sain naapurin muorin akvaarion itselleni koko on 100*50*50 cm eli 250 litraa. Akvaario oli todella huonossa kunnossa mutta jotain olen saanut kuntoonkin. Pesin akvaarion koska siitä ei kunnolla nähnyt edes läpi, valoja akvaariossa ei ole ollut ainakaan kuukauteen. Vettä oli haihtunut todella paljon. Kasveja ei ollut ja en usko että niitä on paljoa ollutkaan koska jämiä ei näkynyt. Kaloja oli ruokittu kissan kuivaruualla jo pitkään.
Hiekka haisi ihan hirvittävälle mädälle kalalle ja kompostille joten päädyin heittämään sen kokonaan pois. Oliko väärin? Akvaariossa oli suuri kanto jonka pesin juuriharjalla.

Akvaariossa on suodatin jossa lukee Eheim 2048 muuta tekniikka ei sitten olekaan. Onko suodatin ok? Pitäisikö hommata lämmitin ja ilmastin?

Tietääkseni akvaario on ollut toiminnassa useamman vuoden. Mittasin tippatesteillä akvaarion veden ennen muuttoa ja näytti näin: Ph 8,5, No2 0,1 tai ehkä enemmänkin, No3 punaisena.
Kotonani laitoin akvaarioon SafeStart aineen jota myyjä kehui hyväksi bakteerikannaksi ja minun oli pakko laittaa kalat sinne heti takaisin koska muutakaan paikkaa niille ei ollut kuin ämpäri tai akvaario (tästä aikaa 6 päivää). Eilen vesiarvot näyttivät ennen vedenvaihtoa näin: Ph 7,5 No2 0 ja No3 25.

Mutta suuri ongelma on tuleva kalasto:
- Paljon monneja (n.100) joista isä tappoi melkein kaikki. Jäljelle jäi 2 isointa ja partaisinta, molemmilla kokoa n. 15 cm. Voivatko nämä molemmat olla samassa akvaariossa?
- 3 kultakalaa, kaikilla pituus n. 10 cm. Kultakalat ovat aika surkean näköisiä. Niillä oli todella isot ja verestävät silmät ja iho näyttää jotenkin rosoiselta. Ihan niin kuin osa suomuista olisi lähtenyt pois tai noussut pystyyn. Voiko niitä enää auttaa vai pitääkö ne tappaa? Saisikohan niitä annettua mihinkään?
- 4 kongontetraa. (toiset 4 piti lopettaa koska niillä oli selvästi joku ihotauti)

Mitä tästä nyt saisi rakennettua? Kongontetrat näyttävät hienoilta joten niitä voisin haluta lisääkin. Myös lehtikalat kiinnostaisivat.

5

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulipyrstö0

      Suodatin on riittämätön, tarkoitettu korkeintaan 150 litraisen.
      Kaksi monnia sopii, kultakalat eivät noin pieneen akvaarioon ja sairaita kaloja ei saa antaa kellekkään.

      Lisää kaloja ei kannata hankkia, ennenkuin akvaario on varmasti kunnossa.
      Lehtikaloja sopii.

      Tarvitset uuden suodattimen, lämpömittarin, uudet putket valaisimeen, ilmastinta ei tarvita.
      Sillä, että akvaario on ollut toiminnassa monta vuotta, ei ole mitään hyötyä kypsytyksessä, koska pesit (teit olosuhteisin nähden oikein) akvaarion.
      Kaikki kalat ovat kärsineet ja luultavasti kuolevat pian. Nyt kannattaa seurata nitriittiä ja vaihtaa vettä heti jos nitriittiä löytyy.

      • miitu_0

        En ajatellutkaan hankkia vielä vaan aikaisintaan kuukauden päästä. Kuinka paljon minun pitää vaihtaa vettä jos nitriittiä tulee? Pitäiskö kultakalat lopettaa vai mitä niiden kanssa tekisi? Näyttävät jo vähän paremmilta kuin aluksi ja ovat alkaneet syömään.

        Sain kaveriltani akvaarioon vallesneriaa muutaman alun ja ne näyttävät jopa kasvavan vaikka tästä on vain muutama päivä. J
        - Joko voisin hankkia sinne lisää kasveja? Valaisimen putket uusin heti aluksi. Ostin ne akvaarioliikkeestä.
        - Mikä suodatin olisi hyvä?
        Säästöjä minulla on n. 250 euroa joten onko tuo budjetti riittävä? Suosituksia laitteiden suhteen otetaan vastaan.
        - Mikä olisi sopiva lämpötila näille kaloille? Kultakalat ilmeisesti pitävät enemmän viileästä vedestä mutta mikä olisi hyvä lämpö siihen asti että keksin mitä kultakaloille tehdään? Nyt akvaarion lämpö ilman lämmitinta on n. 23 astetta.


      • Tulipyrstö0
        miitu_0 kirjoitti:

        En ajatellutkaan hankkia vielä vaan aikaisintaan kuukauden päästä. Kuinka paljon minun pitää vaihtaa vettä jos nitriittiä tulee? Pitäiskö kultakalat lopettaa vai mitä niiden kanssa tekisi? Näyttävät jo vähän paremmilta kuin aluksi ja ovat alkaneet syömään.

        Sain kaveriltani akvaarioon vallesneriaa muutaman alun ja ne näyttävät jopa kasvavan vaikka tästä on vain muutama päivä. J
        - Joko voisin hankkia sinne lisää kasveja? Valaisimen putket uusin heti aluksi. Ostin ne akvaarioliikkeestä.
        - Mikä suodatin olisi hyvä?
        Säästöjä minulla on n. 250 euroa joten onko tuo budjetti riittävä? Suosituksia laitteiden suhteen otetaan vastaan.
        - Mikä olisi sopiva lämpötila näille kaloille? Kultakalat ilmeisesti pitävät enemmän viileästä vedestä mutta mikä olisi hyvä lämpö siihen asti että keksin mitä kultakaloille tehdään? Nyt akvaarion lämpö ilman lämmitinta on n. 23 astetta.

        Käytetty suodatin on alkuun ihan hyvä vaihtoehto ja niitä voi ostaa www.aqua-web.fi. Lue ensin a-v -tekniikka palstalta millainen on hyvä suodatin akvaarioosi.

        Lämpötila pitäisi olla yli 24 astetta noiden tetrojen takia. Mutta kultakalat ei tykkäis siitä on ylärajalla.
        Kultakalat antaisin pois varoittaen kuitenkin ottajaa niiden kohtalosta.
        Kultakalat ovat niin pitkälle jalostettuja, kohtalaisen vaativia sekä vaativat tilaa kasvaakseen normaalisti, ettei ne välttämättä tule elämään kauaa.

        Voit ja kannattaa hankkia kasveja.


      • miitu_0
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Käytetty suodatin on alkuun ihan hyvä vaihtoehto ja niitä voi ostaa www.aqua-web.fi. Lue ensin a-v -tekniikka palstalta millainen on hyvä suodatin akvaarioosi.

        Lämpötila pitäisi olla yli 24 astetta noiden tetrojen takia. Mutta kultakalat ei tykkäis siitä on ylärajalla.
        Kultakalat antaisin pois varoittaen kuitenkin ottajaa niiden kohtalosta.
        Kultakalat ovat niin pitkälle jalostettuja, kohtalaisen vaativia sekä vaativat tilaa kasvaakseen normaalisti, ettei ne välttämättä tule elämään kauaa.

        Voit ja kannattaa hankkia kasveja.

        Ostin käytetyn ulkosuodattimen Eheim professionel 2 2028 (onko hyvä?) ja lämmittimen. Lämpöä en ole uskaltanut nostaa noiden kultakalojen takia. Hankin lisää kasveja ja olen saanut pidettyä nitriitin kurissa päivittäisillä vedenvaihdoilla. Vaihdoin veden viimeksi sunnuntaina ja nyt nitriittiä ei ole tullut enään ollenkaan. Onko akvaario nyt kypsä?
        Kongontetroja on enää 1 jäljellä mutta se näyttää jo ihan terveeltä. 3 muuta menivät vain huonommaksi ja 1 niistä ehti kuolla joten lopetin 2 huonon näköistä.

        Huomasin että toinen monneista ajoi valojen sammuttua kultakaloja koko ajan takaa ja kultakalat olivat ihan hätää kärsimässä. Jaoin akvaarion kahteen osaan sellaisella muoviverkolla niin että monnit ovat toisella puolella ja kultakalat toisella. Näyttää ahtaalta mutta kultakalojen suomut ovat jo paljon paremman näköiset. Voisiko olla että monni on näykkinyt niitä ja ne ovat sen takia olleet niin kärsiviä? Toinen monneista ei kyllä osoita minkäänlaista mielenkiintoja kultakaloja kohtaan.

        Kultakalat pääsevat tuhannen litran akvaarioon 5 kultakalan seuraksi 3 viikon päästä ja sitten onkin aika lisätä kalastoa.

        Olisiko tämmöinen hyvä kalasto:
        2 partamonnia
        8 kongontetraa
        2 lehtikalaa
        pohjalle jotain monnisia esim. kupari, kuinka monta niitä voisi ottaa?

        Olisiko 26 astetta hyvä lämpötila tulevalle kalastolle?


      • Tulipyrstö0
        miitu_0 kirjoitti:

        Ostin käytetyn ulkosuodattimen Eheim professionel 2 2028 (onko hyvä?) ja lämmittimen. Lämpöä en ole uskaltanut nostaa noiden kultakalojen takia. Hankin lisää kasveja ja olen saanut pidettyä nitriitin kurissa päivittäisillä vedenvaihdoilla. Vaihdoin veden viimeksi sunnuntaina ja nyt nitriittiä ei ole tullut enään ollenkaan. Onko akvaario nyt kypsä?
        Kongontetroja on enää 1 jäljellä mutta se näyttää jo ihan terveeltä. 3 muuta menivät vain huonommaksi ja 1 niistä ehti kuolla joten lopetin 2 huonon näköistä.

        Huomasin että toinen monneista ajoi valojen sammuttua kultakaloja koko ajan takaa ja kultakalat olivat ihan hätää kärsimässä. Jaoin akvaarion kahteen osaan sellaisella muoviverkolla niin että monnit ovat toisella puolella ja kultakalat toisella. Näyttää ahtaalta mutta kultakalojen suomut ovat jo paljon paremman näköiset. Voisiko olla että monni on näykkinyt niitä ja ne ovat sen takia olleet niin kärsiviä? Toinen monneista ei kyllä osoita minkäänlaista mielenkiintoja kultakaloja kohtaan.

        Kultakalat pääsevat tuhannen litran akvaarioon 5 kultakalan seuraksi 3 viikon päästä ja sitten onkin aika lisätä kalastoa.

        Olisiko tämmöinen hyvä kalasto:
        2 partamonnia
        8 kongontetraa
        2 lehtikalaa
        pohjalle jotain monnisia esim. kupari, kuinka monta niitä voisi ottaa?

        Olisiko 26 astetta hyvä lämpötila tulevalle kalastolle?

        Nyt tärkeintä on seurata nitriitin lisäksi nitraattia. Nitriittiä ei saa olla ollenkaan ja nitraatti 10 - 30 välillä, jos nitraatti nousee yli 40 tai nitriittiä ilmenee niin vedenvaihto.

        Partamonneilta loppuu ruoka, kun kultakalat syö kaiken, että kyllä kai se pistää vihaksi.
        Toivottavasti partikset ovat samaa sukupuolta, vaikka kyllä lehtikalat huolehtii ettei lisä partiksia pääse kehittymään.

        26 C astetta kongontetroille on aikas paljon. Monnisia 10 pyrstön parvi on ihan hyvä määrä.
        Jotkut yli 4 cm (lehtikalojen takia) lämpimän veden tetrat ovat sopivia pienehköön akvaarioon ja parven koko noin 20 - 40 on sopivan näköinen porukka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1724
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1088
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1035
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      55
      930
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      853
    7. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      9
      815
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      812
    9. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      803
    Aihe