Kullanhuuhto Lapissa

Gold digger

En löytänyt oikein sopivaa palstaa kysymykselleni, joten lätkäisin sen tähän.

Olen eräretkeillyt Lapissa vuosittainen ja aina jokin vetää sinne takaisin. Nyt aion pitää vuoden sapattivapaata töistä ja haluaisin kokeilla kullankaivuuta ja -huuhdontaa Lapissa. Olen sitä sen verran kokeillut, että mitään harhaisia kuvitelmia kyseisen elinkeinon ihanuudesta. Rankkaa fyysistä työtä, jonka seurauksena vain ani harva pääsee "palkoille". Kokemus olisi kuitenkin ainutlaatuinen ja siksi kysyn miten parhaiten voisi mennä Lappiin tekemään sitä? Onko mahdollista hankkia tarpeelliset luvat ja esim. vuokrata "valtaus"? Jos jollainen on kokemusta tai tietoa miten asiassa pääsisi eteenpäin, kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.

4

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

      ...melkein liittyä ensin jonkun kullanhuuhdonta-seuran jäseneksi ja kokeilla sitten heidän valtauksellaan.
      Oman valtauksen hankkiminen tuskin kannattaa,jos ajattelit vain yhden kesän kaivaa.
      Ja rahaakin palaa jo pelkästään alkukustannuksiin muutama tonnin ennekuin olet saanut lapiollistakaan irti maasta.
      Siihen päälle vielä kaivaustarvikkeet,majoitus (asuntovaunu,teltta,kota...) yms tavara.

      Eli suosittelen kyselemään kokeneemmilta kaivajilta.
      Jo netistä löytyy paljon asiaa kun haet googlella.
      Itse tiedän ainakin Zetorin kullanhuuhtojat ja Lapin kullan ystävät.Muitakin yhdistyksiä on.
      Ja myös kaivajia,jotka ottavat valtaukselleen töihin. Yhdessä kesässä kyllä selviää,oletko vakavan kultakuumeen vallassa.
      Itsekkin olen yhtenä kesänä pyörinyt parin viikon ajan tutustumassa asiaan noin päällisisn puolin Saariselän alueella.Osallistuin mm huuhdontakisoihinkin Ivalossa.
      Ja oli parhaita viikkoja,joita olen Lapissa viettänyt!!

    • kairan_kulkija

      Paras tapa ja helpoin myös on liittyä kullankaivajiin ja saat täten käyttöoikeuden liiton valtauksille!
      Alueelta saat opastusta myös kun kohtaa muitakin kaivajia. http://www.kullankaivajat.fi/
      Majoittua voi teltassa, mutta tietenkin lapista voi vuokrata petipaikankin kunhan auto käytössä siirtymien välille.
      Kaisan majat on hyvä ja edullinen paikka majoittua jossa peti ja aamiainen syteemi. Kaisan majat on etelästä päin tullessa siinä kohdassa missä käännytään saariselälle 6km ennen saariselän keskustaa. kaisalta saa myös tietoa valtauksien paikoista ja myös Kaisalla on omia paikkoja joita vuokraa mieluusti. Majoitus kannattaa varata hyvissäajoin mikäli aikoo moneksi päiväksi sen ottaa. Majoitus on alueen edullisinta ja pitkät majoitukset laskee hintaa vielä lisää, suosittelen ehdottomasti!!!

      Tankavaarasta viimeistään voit ostaa vaskoolin ja putkiloita kultahipuille ja korundeille, tosin voi niitä välineitä tilatakkin tietääkseni, itse ostin tankavaarasta.. Kenttälapio toki toimii, mutta jos pitkään aikoo oleilla kaivelemassa niin oikea lapiokin oltava kaivamisessa vaikka mistään urakasta olekkaan kyse.

      Kyllä siellä pääsee heti kultaa näkemään itsekaivaen, mutta asiaan kannattaa suhtautua lähinnä rikkaana elämyksenä. Rännittämisellä varmasti saa enemmän kerralla, mutta kanattaa hommaan perehtyä ensalkuun pelkästään lapiolla penkasta vaskooliin ja huuhtelemaan jotta oppii sen vaskoomisen salat ensin.

      Näillä tiedoilla pääset alkuun ja kysy lisää niin kerron kyllä mitä nyt en ensalkuun osannut/ huomioinut.

      • Gold digger

        Kiitos hyvistä ja asiallisista vinkeistä!


    • Sinikka v

      Tule kullanhuuhdontakisoihin Kurikan Meijerinlammelle 6.6.2010. Siellä voit opetella huuhtomaan kultaa ilman pitkää matkaa Lappiin. Kilpailusarjoja on 7: 1. Aloittelijat 2. Yleinen 3. Naiset 4. Miehet 5. Nuoret alle 15 v. 6. Veteraanit yli 60 v. 7. Joukkuekisa
      Palkinnot jaetaan sarjan kolmelle parhaalle. Pääpalkintona arvotaan kaikkien palkintosijoille sijoittuneiden
      kesken 28-tuumainen Mummiska polkupyörä. jokainen saa pitää löytämänsä kultahiput. TERVETULOA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe