Uusin tm:n testi kertoo taas karua kieltä kitkojen ominaisuuksista(niitä ei vain ole). Märällä ja kuivalla asfaltilla testatut käytetyt kitkat todettiin jälleen jopa hengenvaarallisiksi . Kouluarvosanaasteikolla kitkat saivat lähes jokaisella osaalueella nelosen. Oikeastaan arvosanaksi olisi pitänyt antaa nolla, tai jopa miinusmerkkinen tulos, mutta kun asteikon heikoin numero oli nelonen, sai kitkat sentään tuon nelosen, sanotaan tm:n uusimmassa numerossa. Järkyttävää, miten tuollaisilla renkailla edes saa ajaa, tai joku edes ajaa tuollaisilla. Jarrutuksessa märällä asfaltilla kasikympin nopeudesta oli kitkoilla vauhtia jäljellä vielä 50!!!!!!!, kun kesärengas oli jo pysähtynyt. En missään testissä ole koskaan nähnyt vastaavaa tulosta, jossa rengas saa keskiarvoksi hieman yli nelosen. Eiköhän nyt olisi jo aika kieltää moiset renkaat tai ainakin rajoittaa niiden käyttöä.
Kitkat hengenvaaralliset
54
990
Vastaukset
- otua
Kitkojakin on monenlaisia. Meillä on ekaa kertaa talvikitkat ja täytyy sanoa ettei olla ikinä ajettu sen paremmilla talvirenkailla. Juuri tultiin toisesta päästä Suomea ja viikon reissun aikana olosuhteita oli jos minkäkinlaisia. Tosin ostimme aivan huippukitkat, vaikea uskoa, että tämän parempia olemassa onkaan. Eli jos kitkoja mietit autoosi, älä tingi laadusta. Ajaminenkin on nautinto hyvillä renkailla.
- kitkamies007
Tästähän on tietoa jo ennestään ja ainoastaan nastapelle, jolla ei ole kaikki inkkarit enää kanootissa, voi vetää noin yksioikoisia johtopäätöksiä. Olisi varmaan tosi fiksua TM:ltä joskus testata tämä nastapellejen suosikkirengas - piikkipyörä, josta on nypitty nastat pois kesärenkaana! Se jos ei pärjäisikään, pitäisi aloittajan ontuvan logiikan mukaan nastarenkaat kieltää.
Ostin kesärenkaat, joiden ainoa heikko kohta on testien huono pito lumella, muuten testivoittajat. Pitäisikö tuollaiset kesärenkaat kieltää???
Kitkoillakaan ei tietyissä olosuhteissa talvellakaan tee mitään. Kaverin mökkitiellä oli 80cm lunta ja kitka ei siinä pitänyt. Piti auto jättää tien varteen. Nastarenkaalla olisi varmaan mennyt, vai mitä nastapellet tähän sanoo???- Jää luokalle
On tuo kyllä järkyttävä tulos kitkalta, kun vielä ajatellaan kuinka moni kitkoilla ajava venyttää renkaan vaihtoa juuri keväisin. Lumien sulamisvedet valtaavat tiet. Voiko kitkoilla ajava puhua enää turvallisuudesta. Puhua aina voi, mutta totuus vain on juuri tuon nelosen arvoinen.
- kitkoja..
Jää luokalle kirjoitti:
On tuo kyllä järkyttävä tulos kitkalta, kun vielä ajatellaan kuinka moni kitkoilla ajava venyttää renkaan vaihtoa juuri keväisin. Lumien sulamisvedet valtaavat tiet. Voiko kitkoilla ajava puhua enää turvallisuudesta. Puhua aina voi, mutta totuus vain on juuri tuon nelosen arvoinen.
". Lumien sulamisvedet valtaavat tiet. "
Minäkin arvostan juuri tuota sulamisvesi pitävyyttä nastarenkaissa, harmi ettei nastoja sää käyttää kesällä vesisateessa - dhfjg
Jää luokalle kirjoitti:
On tuo kyllä järkyttävä tulos kitkalta, kun vielä ajatellaan kuinka moni kitkoilla ajava venyttää renkaan vaihtoa juuri keväisin. Lumien sulamisvedet valtaavat tiet. Voiko kitkoilla ajava puhua enää turvallisuudesta. Puhua aina voi, mutta totuus vain on juuri tuon nelosen arvoinen.
jos on tuota luokkaa, ei juuri olisi varaa puhua turvallisuudesta. Auton alla olevat renkaat ovat osa kokonaisturvallisuutta. Merkittävimmässä osassa turvallisuuden suhteen on kuskin korvien väli.
- jyrsijätyyliin
Jää luokalle kirjoitti:
On tuo kyllä järkyttävä tulos kitkalta, kun vielä ajatellaan kuinka moni kitkoilla ajava venyttää renkaan vaihtoa juuri keväisin. Lumien sulamisvedet valtaavat tiet. Voiko kitkoilla ajava puhua enää turvallisuudesta. Puhua aina voi, mutta totuus vain on juuri tuon nelosen arvoinen.
Voiko renkaanvaihtoa venyttää vielä enemmän kuin jyrsijät? Meinaan, että siinähän kerkiää jo talvi tulla ensin.
Viime keväänä pääkaupunkiseudun tiet sulia ja kuivia maaliskuun alusta lähtien, vaikka öisin saattoikin olla pari astetta pakkasta. Mitä tekee jyrsijät? Ajaa jyrsimillä, tottakai. Vasta huhtikuun lopulla, kun päivälämpötilat alkoivat jo lähestyä 20°C lukemia alkoi ajatus talven päättymisestä tihkua jhyrsijöiden paksun kallon läpi ja ropina pikkuhiljaa vähentyä
http://www.vaisala.com/vantaaweather/archive/2009/04/26/
Mutta myöhäisestä sytytyksestä johtuen suunnilleen 30 % autoista ropisteli vielä toukokuun alussa = viikko jyrsimien sallitun käyttöajan ja 2 kk käyttötarpeen päättymisen jälkeen jyrsimillä. No, lähes kaikki jälkeenjääneetkin jyrsijät saivat kyllä renkaansa vaihdettua ennen kesäkuuta.
Paha tuosta on enää pidemmälle vetkuttaa, koska syksyhän alkaa tunnetustu juhannuksesta.
- nastoitta 20 vuotta
Nastapelle jätti olennaisen mainitsematta. TM kesärengastestissä oli kaikki muut renkaat uusia paitsi kitkarengas oli loppuunajettu. Jos testi olisi ollut oikeudenmukainen, kaikki testirenkaat olisi pitänyt olla yhtä paljon ajettuja.
Itse olen ajanut kitkarenkailla koko vuoden jo yli kymmenen vuoden ajan, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Tietenkin pitää sadekelit huomioida ajokäyttäytymisessä, niinkuin muillakin renkailla.
Kitkarenkaan pito sadekelillä on paljon parempi kuin nastarenkaan jäällä ja niitäkin jotkut käyttää.- Kitkan käyttäjä
Kyseessä normaali kesärengastesti jossa oli muuten vain kulunut kitka verrokkina?
- Rengastohtori
Kitkan käyttäjä kirjoitti:
Kyseessä normaali kesärengastesti jossa oli muuten vain kulunut kitka verrokkina?
TM on tehnyt useamman kerran kesärengastestin, johon otetaan yhdeksi renkaaksi sellainen muutama vuotta ajettu kitkarengas. Tarkoituksena selvittää, onko vanha kitka turvallinen verrattuna uuteen kesärenkaaseen. Perusteena on se, että jotkut kitkarenkaan käyttäjät kuulemma pitävät tapana ajaa vanha kitkarengas loppuun kesärenkaana. Ja tulos on aina ollut kitkarenkaalle murskaava.
Samalla pitäisi testata nypityn nastarenkaan käyttö kesärenkaana. Varsinkin nuoret kuljettajat eivät raaski ostaa halpohin kesäautoihinsa lähes auton hintaista rengassarjaa ja nyppivät keväisin talvisen "kuminpolton" jäljiltä loput nastat pois ja ajavat renkaat kesällä loppuun.
Kun TM:n testissä kerrotaan, että ääritilanteissa kitkarengas kesärenkaana on vaarallinen, kuinka vaarallinen on nypitty nastarengas kokemattomat nuoren käsissä, jos autokin on parhaat päivänsä nähnyt? - sanottiin
Rengastohtori kirjoitti:
TM on tehnyt useamman kerran kesärengastestin, johon otetaan yhdeksi renkaaksi sellainen muutama vuotta ajettu kitkarengas. Tarkoituksena selvittää, onko vanha kitka turvallinen verrattuna uuteen kesärenkaaseen. Perusteena on se, että jotkut kitkarenkaan käyttäjät kuulemma pitävät tapana ajaa vanha kitkarengas loppuun kesärenkaana. Ja tulos on aina ollut kitkarenkaalle murskaava.
Samalla pitäisi testata nypityn nastarenkaan käyttö kesärenkaana. Varsinkin nuoret kuljettajat eivät raaski ostaa halpohin kesäautoihinsa lähes auton hintaista rengassarjaa ja nyppivät keväisin talvisen "kuminpolton" jäljiltä loput nastat pois ja ajavat renkaat kesällä loppuun.
Kun TM:n testissä kerrotaan, että ääritilanteissa kitkarengas kesärenkaana on vaarallinen, kuinka vaarallinen on nypitty nastarengas kokemattomat nuoren käsissä, jos autokin on parhaat päivänsä nähnyt?että siksi kulunut kitkarengas on vaarallinen kesällä, koska sen kumiseos on pehmeämpää ja se ns. sulaa alle. Olisivat ottanee kuluneen nastarenkaan josta nastat on poistettu myös testiin, niin olisi ollut jotain järjellistä vertailukohtaa keskenään, nastarenkaan kumiseos on kovempaa, joten ihan mutuna voisi luulla, että toimii paremmin kuin kitka, mutta tämähän on yleistä TM:n testeissä, ettei niitä tehdä tasapuolisesti, aina saadaan joku näyttämään tosi surkealta.
- kesärenkaana
sanottiin kirjoitti:
että siksi kulunut kitkarengas on vaarallinen kesällä, koska sen kumiseos on pehmeämpää ja se ns. sulaa alle. Olisivat ottanee kuluneen nastarenkaan josta nastat on poistettu myös testiin, niin olisi ollut jotain järjellistä vertailukohtaa keskenään, nastarenkaan kumiseos on kovempaa, joten ihan mutuna voisi luulla, että toimii paremmin kuin kitka, mutta tämähän on yleistä TM:n testeissä, ettei niitä tehdä tasapuolisesti, aina saadaan joku näyttämään tosi surkealta.
> nastarenkaan kumiseos on kovempaa, joten ihan mutuna voisi luulla, että toimii paremmin kuin kitka
Tämä on yksi niitä asioita, joita EI kannata kokeilla, vaan uskoa viisaampia.
Itse erehdyin aikanaan tähän hölmöilyyn eli vanhasta = kovettuneesta piikkipyörästä piikit pois. Joo, olihan se rengas kova - itseaisassa liian kova. Rengasmelu oli ilman nastojakin kauhea ja ajo-ominaisuudet huonot. Aivan tappopeleiksi nastattomat nastarenkaat paljastuivat, kun takatalvi yllätti. Pitoa ei ollut senkään vertaa, kuin kunnollisilla kesärenkailla olisi ollut. - Kiinostaa poliisiak
sanottiin kirjoitti:
että siksi kulunut kitkarengas on vaarallinen kesällä, koska sen kumiseos on pehmeämpää ja se ns. sulaa alle. Olisivat ottanee kuluneen nastarenkaan josta nastat on poistettu myös testiin, niin olisi ollut jotain järjellistä vertailukohtaa keskenään, nastarenkaan kumiseos on kovempaa, joten ihan mutuna voisi luulla, että toimii paremmin kuin kitka, mutta tämähän on yleistä TM:n testeissä, ettei niitä tehdä tasapuolisesti, aina saadaan joku näyttämään tosi surkealta.
Taittaa ajo-oikeus peruuntua ennen kuin saa sulatettua kitkarenkaan auton alle.
Jos ajaa liikennesääntöjä noudattaen niin rengas ei voi sulaa alle. - höpsistäheijaa
sanottiin kirjoitti:
että siksi kulunut kitkarengas on vaarallinen kesällä, koska sen kumiseos on pehmeämpää ja se ns. sulaa alle. Olisivat ottanee kuluneen nastarenkaan josta nastat on poistettu myös testiin, niin olisi ollut jotain järjellistä vertailukohtaa keskenään, nastarenkaan kumiseos on kovempaa, joten ihan mutuna voisi luulla, että toimii paremmin kuin kitka, mutta tämähän on yleistä TM:n testeissä, ettei niitä tehdä tasapuolisesti, aina saadaan joku näyttämään tosi surkealta.
Kitkarenkailla olen monena kesänä ajanut, eikä vielä yhdetkään renkaat ole sulaneet. Päin vastoin, rullaavat hiljaisesti ja pehmeästi pienellä vierintävastuksella. Ihan kiinteinä ovat pysyneet, ja melkeinpä tuntuu että rouheat kesärenkaat kuluvat nopeammin!
En ymmärrä mikä idea on testata kulunutta kitkarengasta kesärengastestissä. Eiväthän he testaa kulunutta kesärengastakaan talvirengastestissä. Uudet rinnakkain testiin, tai kuluneet. Monihan ajaa suorastaan kaljuilla kesärenkailla. - qwertyp
höpsistäheijaa kirjoitti:
Kitkarenkailla olen monena kesänä ajanut, eikä vielä yhdetkään renkaat ole sulaneet. Päin vastoin, rullaavat hiljaisesti ja pehmeästi pienellä vierintävastuksella. Ihan kiinteinä ovat pysyneet, ja melkeinpä tuntuu että rouheat kesärenkaat kuluvat nopeammin!
En ymmärrä mikä idea on testata kulunutta kitkarengasta kesärengastestissä. Eiväthän he testaa kulunutta kesärengastakaan talvirengastestissä. Uudet rinnakkain testiin, tai kuluneet. Monihan ajaa suorastaan kaljuilla kesärenkailla.Kesarengasfirmat tarjonneet hyvät myötäjäiset testaajille. Eikös siinä ole syytä ihan tarpeeksi? Nyt kaikki testifanaatikot ryntää ostamaan kesärenkaita ja kauppias ihmettelee vaan että "mistä näitä euroja tulee".
Sama juttu talvirenkaissa - uskotellaan, että piikkipyörät on niin paljon turvallisemmat ja paremmat ja taas maailman nopein ja tyhmin kansa maksaa ensin nastoista ja sitten teiden kunnossapidosta, kun asfaltin bitumi on tienposkessa ja autojen helmoissa.
Mutta suomalainenhan uskoo ihan mitä vaan kun lehti niin kirjoittaa! - ....
Rengastohtori kirjoitti:
TM on tehnyt useamman kerran kesärengastestin, johon otetaan yhdeksi renkaaksi sellainen muutama vuotta ajettu kitkarengas. Tarkoituksena selvittää, onko vanha kitka turvallinen verrattuna uuteen kesärenkaaseen. Perusteena on se, että jotkut kitkarenkaan käyttäjät kuulemma pitävät tapana ajaa vanha kitkarengas loppuun kesärenkaana. Ja tulos on aina ollut kitkarenkaalle murskaava.
Samalla pitäisi testata nypityn nastarenkaan käyttö kesärenkaana. Varsinkin nuoret kuljettajat eivät raaski ostaa halpohin kesäautoihinsa lähes auton hintaista rengassarjaa ja nyppivät keväisin talvisen "kuminpolton" jäljiltä loput nastat pois ja ajavat renkaat kesällä loppuun.
Kun TM:n testissä kerrotaan, että ääritilanteissa kitkarengas kesärenkaana on vaarallinen, kuinka vaarallinen on nypitty nastarengas kokemattomat nuoren käsissä, jos autokin on parhaat päivänsä nähnyt?Talvirenkaat on suunniteltu käytettäväksi talvella. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan.
- kitkailija
Eikös se kitkarengas ole tarkoitettu talvikäyttöön, lumisille teille ja erilaisiin olosuhteisiin.
Mites kesärengas? Sehän pitäisi myös kieltää, ei varmaan ole nollaakaan pitoa lumella ja jäällä.
No, taidat olla näitä nykyautoilijoita jotka ei tunne säitä eikä keliolosuhteita. Tarvitsette kaiken
maailman jäävaroittimet ynnä muut että uskallatte ajaa.
Itse olen ajellut nastoitta parikymmentä vuotta ilman ongelmia ja ajan samalla tavalla kesät talvet,
olosuhteet tunnistaen ja ennakoiden.
Ajotaitoja ei vaan saa rahalla vaikka kuinka kalliit nokialaiset ostaisi.
Itse olen sitä mieltä että nastat sitä vastoin pitäisi laittaa lisäverolle niiden tienkulutuksen takia.
Mutta kukin tavallaan ja taitojensa mukaan. - Herra O
Hengenvaarallisia tuotteita käytetään niin kauan ennenkuin ne kielletään.
Itselläni takaveto automaatti ja kitkat alla.
Mainiosti on pärjännyt niin lumessa, sulalla asfaltilla, märällä asfaltilla kuin polanteellakin.
Se teräsjää on semmosta jossa ei pidä nastarengaskaan sen paremmin.
Jäätävän tihkun liukastuttamalla tiellä kitkat ovat tosi hyvät.- Fanaatikon arvoinen
Kitka sana pitäisi kieltää tuollaisissa renkaissa, jotka eivät ole kitkan kanssa missään tekemisissä. Luo vain turhaa turvallisuuden tunnetta. Täytyy kyllä olla todellinen kitkafanaatikko, jos tuollaisilla edes viitsii ajaa. Luistinrenkaitahan nuo ovat. Kyl taas mahtaa kitkafanaatikkoja harmittaa. Onneksi tuollaiset tulkoset tuodaan julki, että normaalit ihmiset osaisivat varoa tuollaisia renkaita. Nelosen arvoiset renkaat. Ei yhdessäkään testissä ole aiemmin tuollaista arvosanaa tarvinnut antaa. Mutta kitkat teki sen ja olisi ansainnut vieläkin huonomman arvosanan, mutta säälistä varmaan antoivat edes nelosen.
- skjsdjs
Ekat kitkat alla "ykkösautossa"...ei ole enää ensitalvena!!! Se on varma.
Älkää ikinä hankkikö kitkoja.
Luiston estot ja ajonvakauden hallinta ja auton paino hiukan kenties edesauttaa...menoa- 16+8
Taitaa olla ykkösauto samaa sarjaa kuin nuorison kakkosautot jos ei kitkoilla pärjää.... vika on yleensä ratin ja penkin välissä.
Et varmaan kykene edes kertomaan selkeästi, mikä meni kitkojen kanssa pieleen ja millä kitkoilla ajoit. Jos nyt yleensä ajoit vai näitkö naapurin vaimon ajavan?
Onneton provo.... :) - nastat
ekat kitkat alla tänä talvena, siinä ainoassa autossa. 35 talvea olen asfalttia jyrsinyt nastoilla mutta en jyrsi enää.
Harmittaa vaan kun ei aiemmin ole tullut kitkoja kokeiltua. - no siinä taas
Jos tuntuu että ei pito riitä kitkoissa, niin suosittelen lämpimästi että et aja lainkaan talvisin. Kulje julkililla. pliiiiiis!!
Eikö riittänyt rengaskauppiaan vuodatus TM:ssä?
Koko testin lähtökohta oli typeryyden huippu,
vastaa täysin tulosta "Kauaksi on pitkä matka".
Onko mitään järkeä edes testata loppuun ajettuja
renkaita minkään tyyppiseen renkaaseen. Sisäpiiri
vuotaa, että testiin valittiin "paskimat" loppuun ajettut
kitkat, joilla ei ollut mitään asiaa normaaliliin liikenteeseen,
osassa kulutuspinta oli alle lain salliman.
Minun rengaskauppiaani, jolta olen ostellut renkaat
vuosien ajan oman perheen lasten autoihin kertoi,
että kesärengasmenekki on laskenut lähes samassa suhteessa
kuin kitkojen myynti on lisääntynyt.
Tuota vastaan ymmärtää testaajan, siis rengaskauppiaan luolen.
Miksi ei testattu loppuun ajettua kesärengasta samalla?
No siksi tietenkin, että sileät kitkat hakkaisisivat sileät kesäkumit
kaililla osa-alueilla.- niinpä niin
Jos kuljettaja on pystyny ajamaan talvella renkaat loppuun, niin mitenköhän se kesällä ajaminen mahtaa onnistua niillä samoilla renkailla?
No ihan vain vertailun vuoksi mukaan olisi voitu ottaa myös kulunut kesärengas, sekä nastattomaksi nypitty vanha nastarengas, niilläkin on laillista ajaa kesällä ja jotku jopa harrastaa sellaista.
Luulempa että ei siellä olisi vanha kesärengaskaan paljon loistanu tuloksillaan. - ohhohhh
Mitenkäs turvallisuus painotteinen TM on laittanu jarrutuksen painoarvon vain vitoseen?!?!?! ... ai niin, muuten nokia olis pudonnu kärjestä...
- Turhake se on
Kitkarengas ei ole talvirengas, eikä näytä olevan edes kesärengaskaan. Ei se ole tyhmä joka niitä myy, vaan se joka niitä ostaa.
- 1+9
Turhake se on kirjoitti:
Kitkarengas ei ole talvirengas, eikä näytä olevan edes kesärengaskaan. Ei se ole tyhmä joka niitä myy, vaan se joka niitä ostaa.
Ja taas yksi nastapelle jauhaa kuin vanha kulunut äänilevy että "kitkarengas ei ole talvirengas"...taitaa olla nainen kirjoittamassa. Heillähän on tapana toistaa sanomaansa niin kauan että kuulevat jonkin uuden jutun.
Ei ole tyhmä joka ostaa kitkarenkaan vaan tyhmä joka ostaa piikkipyörän. Mikä se on? Se on nastapelle :) - Tai jopa alle
1+9 kirjoitti:
Ja taas yksi nastapelle jauhaa kuin vanha kulunut äänilevy että "kitkarengas ei ole talvirengas"...taitaa olla nainen kirjoittamassa. Heillähän on tapana toistaa sanomaansa niin kauan että kuulevat jonkin uuden jutun.
Ei ole tyhmä joka ostaa kitkarenkaan vaan tyhmä joka ostaa piikkipyörän. Mikä se on? Se on nastapelle :)Nelosen arvoinen rengas. Mikä se on? No sehän on kitkarengas. Koitas nyt jyrsijä keksiä itsekkin jotain sanottavaa, ettei tarvitse aina lainata toisen sanomaa ja olla kääntämässä sitä. Ymmärrän, että nelosen arvoisilla renkailla ajavaa ottaa päähän, mutta minkäs totuudelle voi.
- SHELL apu-simpukka
Tai jopa alle kirjoitti:
Nelosen arvoinen rengas. Mikä se on? No sehän on kitkarengas. Koitas nyt jyrsijä keksiä itsekkin jotain sanottavaa, ettei tarvitse aina lainata toisen sanomaa ja olla kääntämässä sitä. Ymmärrän, että nelosen arvoisilla renkailla ajavaa ottaa päähän, mutta minkäs totuudelle voi.
Kitkarengas on osaavan valinta talvella. Kesällä menee ennakoivassa ajossa ihan hyvin. Haittapuoli että ne keräävät pikkukiviä kuvioihinsa.
- 5+14
Tai jopa alle kirjoitti:
Nelosen arvoinen rengas. Mikä se on? No sehän on kitkarengas. Koitas nyt jyrsijä keksiä itsekkin jotain sanottavaa, ettei tarvitse aina lainata toisen sanomaa ja olla kääntämässä sitä. Ymmärrän, että nelosen arvoisilla renkailla ajavaa ottaa päähän, mutta minkäs totuudelle voi.
Ei taida nastapellet erottaa kesää ja talvea? Jos kitkarengas saa kesärengastestissä huonon arvosanan niin nastapelle luulee sen tarkoittavan samaa myös talvella. Mitähän nastapelle sanoisi kesärenkaista, jotka talvirengastesitssä saisivat arvosanaksi nelosen tai alle? Nehän pitäisi nastapellelogiikan mukaan kieltää hengenvaarallisina, eikö?
Luulisi nastapellejen erottavan vuodenajat kesä-talvi koska kesällä kuluttavat kesärenkaitaan karkealla asfaltilla, jollaiseksi ovat sen talvella jyrsineet. - ei ikinä rautapyöriä
Turhake se on kirjoitti:
Kitkarengas ei ole talvirengas, eikä näytä olevan edes kesärengaskaan. Ei se ole tyhmä joka niitä myy, vaan se joka niitä ostaa.
Jos on talven liukkaat pärjäilly kitkarenkailla, niin sitten se muka olisi sulalla tiellä yhtäkkiä täysin vaarallisempi?!?!
Eiköhän se nyt kuitenkin pidä märällä asfaltilla paremmin kuin jäällä?
Itse ostan parasta kitkarengasta alle, samoin parasta kesäkumia. Ajaisin silti kitkarenkaan loppuun kesärenkaana, jos sellainen tilanne tulisi, käytännössä tulee vaan vaihdettua auto uuteen siinävaiheessa kun ensimmäinen kitkasarja on lopussa (3 vuoden välein). - Myyntikieltoon
ei ikinä rautapyöriä kirjoitti:
Jos on talven liukkaat pärjäilly kitkarenkailla, niin sitten se muka olisi sulalla tiellä yhtäkkiä täysin vaarallisempi?!?!
Eiköhän se nyt kuitenkin pidä märällä asfaltilla paremmin kuin jäällä?
Itse ostan parasta kitkarengasta alle, samoin parasta kesäkumia. Ajaisin silti kitkarenkaan loppuun kesärenkaana, jos sellainen tilanne tulisi, käytännössä tulee vaan vaihdettua auto uuteen siinävaiheessa kun ensimmäinen kitkasarja on lopussa (3 vuoden välein).Eiköhan ne kuitenkin pidä märällä asfaltilla paremmin kuin jäällä?????? Jos märällä asfaltilla saavat tuollaisen järkyttävän lopputuloksen aikaan, niin eihän niillä voi jäällä ajaa ollenkaan. Ja eiköhän tuo kitka otettu mukaan juuri siksi, kun noita pellejä on, jotka juuri keväisin ja syksyisin noilla luistimillaan ajelee. Eikö jyrsijäpelle kesärengas olekkin kielletty talvella!!!!! Juuri siitä syystä, kun sen ominaisuudet eivät ole talveen tehtyjä. Kitkoja kun vain ei ole tehty kuivalle ja märälle asfaltille ja kohtahan tuollaisia kelejä taas riittää. Eiväthän kitkat pärjänneet talvirengastestissäkään!!!!!! Ei missään testissä mikään rengas aiemmin saanut tuollaista murskajärkyttävää jopa miinusmerkkistä lopputulosta.
- Viittäkymppiä
SHELL apu-simpukka kirjoitti:
Kitkarengas on osaavan valinta talvella. Kesällä menee ennakoivassa ajossa ihan hyvin. Haittapuoli että ne keräävät pikkukiviä kuvioihinsa.
Kunhan muistaa ajaa kesällä vain viittäkymppiä.
- 12+4
Myyntikieltoon kirjoitti:
Eiköhan ne kuitenkin pidä märällä asfaltilla paremmin kuin jäällä?????? Jos märällä asfaltilla saavat tuollaisen järkyttävän lopputuloksen aikaan, niin eihän niillä voi jäällä ajaa ollenkaan. Ja eiköhän tuo kitka otettu mukaan juuri siksi, kun noita pellejä on, jotka juuri keväisin ja syksyisin noilla luistimillaan ajelee. Eikö jyrsijäpelle kesärengas olekkin kielletty talvella!!!!! Juuri siitä syystä, kun sen ominaisuudet eivät ole talveen tehtyjä. Kitkoja kun vain ei ole tehty kuivalle ja märälle asfaltille ja kohtahan tuollaisia kelejä taas riittää. Eiväthän kitkat pärjänneet talvirengastestissäkään!!!!!! Ei missään testissä mikään rengas aiemmin saanut tuollaista murskajärkyttävää jopa miinusmerkkistä lopputulosta.
Eipä ole tainnut TM testata koskaan loppuunajettuja kesärenkaita tai nypittyjä nastarenkaita? Niillähän vielä suurempi osa suomalaisista taitaa ajella keväät ja syksyt.
- miksi ei testattu
12+4 kirjoitti:
Eipä ole tainnut TM testata koskaan loppuunajettuja kesärenkaita tai nypittyjä nastarenkaita? Niillähän vielä suurempi osa suomalaisista taitaa ajella keväät ja syksyt.
Nastarenkaita (nypittynä tai nyppimättä) on liikenteessä kesällä taatusti enemmän kuin kitkarenkaita.
- rengastohtori
miksi ei testattu kirjoitti:
Nastarenkaita (nypittynä tai nyppimättä) on liikenteessä kesällä taatusti enemmän kuin kitkarenkaita.
Kitkarenkaita käyttää tyypillisesti korkeammin koulutettu ja hyvätuloinen autoilija kohtuullisen uudessa autossa, joko omassa tai työsuhdesellaisessa. Autoilijan talous on kunnossa joten tälläinen autoilija hankkii yleensä parhaat kitkarenkaat mutta myös parhaat kesärenkaat. Tyypillisellä kitkarenkaiden käyttäjillä ei yleensä ole minkäänlaista tarvetta ajaa kitkarenkailla kesällä.
Heikommin koulutetuilla ja huonommalla ansiotasolla kaksien hyvien renkaiden ylläpito on ymmärrettävästi mahdotonta. Autot ovat useimmiten 80-90-lukujen malleja ilman ajoturvallisuutta parantavia varusteita. Näissä autoissa tapaa valitettavan usein kesärenkaina nypittyjä nastarenkaita tai käytöstä poistettuja kitkarenkaita tai juuri laillisuuden rajoilla olevia kuluneita kesärenkaita (myös pinnoitettuja).
Olisi liikenneturvallisuuden kannalta mielenkiintoista, millaiseen tulokseen päätyisi testi, jossa verrattaisiin vaikkapa -91 mallista Mazda 626:ta nypityillä nastarenkailla tai juuri laillisuuden täyttävillä kesarenkailla/pinnoitetuilla ja uutta Mazda 6:ta uusilla kesärenkailla.
- hyvä suunta
Olisi ollu asiallista ottaa mukaan myös käytetty kesärengas ja nastattomaksi nypitty nastarengas, niilläkin moni ajaa kesällä.
Testissä käytettyn kitkarenkaan merkkiä ei kai ollu edes kerrottu?
Mutta minusta tuo on sinänsä hyvä että mukaan otetaan myös käytettyjä renkaita, näin saadaan vähän vertailua siitä että minkälaisen parannusen uusi rengas tuo.- kitkamies1000
Aurinko on mukavasti pehmentänyt kylällä ja kotinurkilla talven aikaan teille kertyneen lumimassan ja monessa paikassa on 10-15cm sohjoista ja upottavaa tiepohjaa nähtävillä.
Perheen kesken pääsimme testaamaan kolmea autoa: uutukaista pientä etuvetoa uusilla 14" nastarenkailla, vanhempaa ranskalaista 14" kuluneilla nastarenkailla (pintaa on muttei nastoja) ja 16" kitkarenkailla varustettua nelivetoa. Miten kävi? Varmaan kitkoilla mentiin metsään...?
Kumpikaan nastarenkaallisista ei päässyt mäkeä ylös vaan jäivät jauhamaan sohjoon. Toisen sohjo vei penkkaan, mutta onneksi hitaalla nopeudella ilman vaurioita.
Kitkarenkaallinen neliveto meni mäen ylös ilman, että sohjoa olisi missään huomannut. Ja kokeeksi vielä lähdettiin keskeltä mäkeä liikkeelle. Siitä, mihin nastarenkaalliset hyytyivät. Ja todellakin - lähdettiin liikkeelle.
Kitkat ovat todella vaaralliset näin sohjokeleillä. Niillä pääsee jopa perille :) - Nukutaan taas
kitkamies1000 kirjoitti:
Aurinko on mukavasti pehmentänyt kylällä ja kotinurkilla talven aikaan teille kertyneen lumimassan ja monessa paikassa on 10-15cm sohjoista ja upottavaa tiepohjaa nähtävillä.
Perheen kesken pääsimme testaamaan kolmea autoa: uutukaista pientä etuvetoa uusilla 14" nastarenkailla, vanhempaa ranskalaista 14" kuluneilla nastarenkailla (pintaa on muttei nastoja) ja 16" kitkarenkailla varustettua nelivetoa. Miten kävi? Varmaan kitkoilla mentiin metsään...?
Kumpikaan nastarenkaallisista ei päässyt mäkeä ylös vaan jäivät jauhamaan sohjoon. Toisen sohjo vei penkkaan, mutta onneksi hitaalla nopeudella ilman vaurioita.
Kitkarenkaallinen neliveto meni mäen ylös ilman, että sohjoa olisi missään huomannut. Ja kokeeksi vielä lähdettiin keskeltä mäkeä liikkeelle. Siitä, mihin nastarenkaalliset hyytyivät. Ja todellakin - lähdettiin liikkeelle.
Kitkat ovat todella vaaralliset näin sohjokeleillä. Niillä pääsee jopa perille :)Ja sitten heräsit kun uni loppui. Jatkahan taas toiste, mutta tee se yksiksesi vaikka pyöreässä huoneessa, jonne sinut on laitettu nurkkaan istumaan ja samalla nauratat itseäsi. Ja vain ajotaidoton ja kädetön tarvitsee nelivedon.
- Herätään jälleen
Nukutaan taas kirjoitti:
Ja sitten heräsit kun uni loppui. Jatkahan taas toiste, mutta tee se yksiksesi vaikka pyöreässä huoneessa, jonne sinut on laitettu nurkkaan istumaan ja samalla nauratat itseäsi. Ja vain ajotaidoton ja kädetön tarvitsee nelivedon.
Ja vain täysin ajotaidoton ja kädetön nastapelle tarvitsee piikkipyörät autonsa alle silloin kun pääsee tilapäisesti avohoitoon.
- vajaavedot pannaan
kitkamies1000 kirjoitti:
Aurinko on mukavasti pehmentänyt kylällä ja kotinurkilla talven aikaan teille kertyneen lumimassan ja monessa paikassa on 10-15cm sohjoista ja upottavaa tiepohjaa nähtävillä.
Perheen kesken pääsimme testaamaan kolmea autoa: uutukaista pientä etuvetoa uusilla 14" nastarenkailla, vanhempaa ranskalaista 14" kuluneilla nastarenkailla (pintaa on muttei nastoja) ja 16" kitkarenkailla varustettua nelivetoa. Miten kävi? Varmaan kitkoilla mentiin metsään...?
Kumpikaan nastarenkaallisista ei päässyt mäkeä ylös vaan jäivät jauhamaan sohjoon. Toisen sohjo vei penkkaan, mutta onneksi hitaalla nopeudella ilman vaurioita.
Kitkarenkaallinen neliveto meni mäen ylös ilman, että sohjoa olisi missään huomannut. Ja kokeeksi vielä lähdettiin keskeltä mäkeä liikkeelle. Siitä, mihin nastarenkaalliset hyytyivät. Ja todellakin - lähdettiin liikkeelle.
Kitkat ovat todella vaaralliset näin sohjokeleillä. Niillä pääsee jopa perille :)Nastarengas ei ole sohjossa yhtään parempi kuin kitkarengas, tuo ylivoima tuli nelivedosta.
Liukkaalla jäälläkin nelivetoinen kitkarenkailla hakkaa etuvetoisen nastapellen 6-0.
Kaveri ei päässyt eka yrityksellä nastarenkaisella etuvedolla edes pienne vauhdin kanssa sellaisesta paikasta, jossa kitkarenkaiden kanssa pystyi pysähtymään ja lähtemään uudelleen liikkeille nelivedolla. - Haaveillen!!!!!!!
vajaavedot pannaan kirjoitti:
Nastarengas ei ole sohjossa yhtään parempi kuin kitkarengas, tuo ylivoima tuli nelivedosta.
Liukkaalla jäälläkin nelivetoinen kitkarenkailla hakkaa etuvetoisen nastapellen 6-0.
Kaveri ei päässyt eka yrityksellä nastarenkaisella etuvedolla edes pienne vauhdin kanssa sellaisesta paikasta, jossa kitkarenkaiden kanssa pystyi pysähtymään ja lähtemään uudelleen liikkeille nelivedolla.Ja satu päättyi siihen.
- satusamuli
Haaveillen!!!!!!! kirjoitti:
Ja satu päättyi siihen.
...ja kaikki nastapellet heräsivät pahan noidan langettamasta syvästä tiedottomuudesta, veivät renkaansa kierrätykseen ja hankkivat kitkarenkaat. Enää ei maantiet kuluneet ruvelle ja kaikilla oli hyvä mieli.
Sen pituinen se ja tosipa se lienee. - Ja kitkasprayta osti
satusamuli kirjoitti:
...ja kaikki nastapellet heräsivät pahan noidan langettamasta syvästä tiedottomuudesta, veivät renkaansa kierrätykseen ja hankkivat kitkarenkaat. Enää ei maantiet kuluneet ruvelle ja kaikilla oli hyvä mieli.
Sen pituinen se ja tosipa se lienee.Pitoa tarvitaan sano kitkapelle, kun kitkasprayta biltemasta osti.
- naapuriapu
Ja kitkasprayta osti kirjoitti:
Pitoa tarvitaan sano kitkapelle, kun kitkasprayta biltemasta osti.
Laitatko linkin tai Bilteman tuotenumeron niin tilataan tuota ainetta? Naapurille kerroin tuosta mainitsemastasi ihmeaineesta ja hän pyysi selvittämään, mistä sitä saa. Oli eilen laatikostaan hiekka lopussa eikä päässyt pihastaan pois vaikka kuinka yritti. Jos vaikka kitkaspray auttaisi. Laitetaanko sitä kaikkiin renkaisiin vai ainoastaan vetäviin?
Omaan autoon en tuota ainetta onneksi tarvitse. Hain naapurin pihastaan kyytiin ja mentiin töihin yhdessä. En jäänyt naapurin pihaan eikä ollut edes liukasta. Hulluina suomalaisina kokeiltiin, jäädäänkö meidänkin autolla kiinni. Ei jääty!
Renkailla on selvästi väliä! Naapurilla on jotkut Hakkapeliitta 5 -nastarenkaat, minulla tavalliset Conti Viking-kitkat.
Kiitän etukäteen vinkistä. Naapurin puolesta. - ssdfsdfsdf
Ja kitkasprayta osti kirjoitti:
Pitoa tarvitaan sano kitkapelle, kun kitkasprayta biltemasta osti.
Eikö tästä jo aiemmin sovittu, että lopetat tuon lapsellisen teinikitinän?
- puukko-junkkari
Ja kitkasprayta osti kirjoitti:
Pitoa tarvitaan sano kitkapelle, kun kitkasprayta biltemasta osti.
Kyllä pirot paranoo kun hommatahan nastakummit.
- .
puukko-junkkari kirjoitti:
Kyllä pirot paranoo kun hommatahan nastakummit.
http://www.smskauppa.com/?kid=99&p=3&pid=37&kk_id=Aikuisviihde&menu_open=luxus kondomit
- naapuriapu
ssdfsdfsdf kirjoitti:
Eikö tästä jo aiemmin sovittu, että lopetat tuon lapsellisen teinikitinän?
Olette te ihme hemmoja kun joku haluaa vilpittömästi kysyä apua naapurin pito-ongelmaan niin aletaan valittaa teinikitinästä eikä haluta auttaa miestä liukkaassa mäessä!
Ongelmaan tosin löydettiin jo toimiva ratkaisu eikä tarvinnut haeskella kitkaspraytä. Toinen naapuri on aktiivinen hiihtoharrastaja ja keksittiin kokeilla, miten sellainen hopeanvärinen liisteri toimisi renkaassa. Suksessa toimii kuulemma hyvin kun latu on jäässä. Levitettiin sitten lastalla liisteriä vetäviin pyöriin ja kiinnitettiin voiteluraudalla. Enää ei naapurikaan jäänyt mäkeensä kiinni!
Suosittelen kaikille nastarenkaan käyttäjille! - Ostin renkaat
naapuriapu kirjoitti:
Olette te ihme hemmoja kun joku haluaa vilpittömästi kysyä apua naapurin pito-ongelmaan niin aletaan valittaa teinikitinästä eikä haluta auttaa miestä liukkaassa mäessä!
Ongelmaan tosin löydettiin jo toimiva ratkaisu eikä tarvinnut haeskella kitkaspraytä. Toinen naapuri on aktiivinen hiihtoharrastaja ja keksittiin kokeilla, miten sellainen hopeanvärinen liisteri toimisi renkaassa. Suksessa toimii kuulemma hyvin kun latu on jäässä. Levitettiin sitten lastalla liisteriä vetäviin pyöriin ja kiinnitettiin voiteluraudalla. Enää ei naapurikaan jäänyt mäkeensä kiinni!
Suosittelen kaikille nastarenkaan käyttäjille!Kävin kysymäs tuota kitkaspraytä ja kuulemma kysyntä kitkamiesten keskuudes ollu niin suurta et tän talven varasto ol jo myyty mut ens talveks lupasivat varata kitkamiesten mieliks enemmän. Ei auttanut ku mennä renkasliikkeesee ja ostaa uudet nastarenkaat ja heittää kitkat romukoppaan. Yks tai vajaa vuos luistimil riitti kertomaa niiden surkeus ja olemattomat ominaisuudet.
- assddfjjjkkkk
Ostin renkaat kirjoitti:
Kävin kysymäs tuota kitkaspraytä ja kuulemma kysyntä kitkamiesten keskuudes ollu niin suurta et tän talven varasto ol jo myyty mut ens talveks lupasivat varata kitkamiesten mieliks enemmän. Ei auttanut ku mennä renkasliikkeesee ja ostaa uudet nastarenkaat ja heittää kitkat romukoppaan. Yks tai vajaa vuos luistimil riitti kertomaa niiden surkeus ja olemattomat ominaisuudet.
Kitkamiehet kertovat, että ostavat tuota spraytä laatikoittain autoonsa, jotta voivat matkan edetessä auttaa pito-ongelmien kanssa painiskelevia kanssa-autoilijoita. Kitkaspray on vähän kuten renkaanpaikkauspullo - antaa ensiavun huonosti pitävälle nastarenkaalle siihen asti, että pääsee rengaskauppaan ostamaan kunnon renkaat.
Saitko kaupan päälle nastarenkaisiin kitkaspraytä sohkokeleille? Jos et saanut, hae urheilukaupasta liisteriä. Auttaa sekin pito-ongelmiin. - Voi älyvapaa kitka
assddfjjjkkkk kirjoitti:
Kitkamiehet kertovat, että ostavat tuota spraytä laatikoittain autoonsa, jotta voivat matkan edetessä auttaa pito-ongelmien kanssa painiskelevia kanssa-autoilijoita. Kitkaspray on vähän kuten renkaanpaikkauspullo - antaa ensiavun huonosti pitävälle nastarenkaalle siihen asti, että pääsee rengaskauppaan ostamaan kunnon renkaat.
Saitko kaupan päälle nastarenkaisiin kitkaspraytä sohkokeleille? Jos et saanut, hae urheilukaupasta liisteriä. Auttaa sekin pito-ongelmiin.Minulla on aina hiekkasäkki mukana, että voin auttaa kitkakuskeja pääsemään edes liikennevaloista liikkeelle. Tuossa jokin aika sitten kuvasin videolle erään tila-auton toilailuja, jossa alla kitkat. Ensin ei päässyt parkkipaikalle pieneen ylämäkeen kun pienen matkan ja sitten vasta meillä nauru alkoi kun ei päässyt enää pakillakaan sitä mäkeä alas. Siis alamäkeen ei kitkoilla päässyt, vaan jäi siihenkin jumiin. Hetken päästä tuli naapuri vanhalla camryllään ja heitti hiekkaa kitkojen alle ja vielä joutui työntämään alamäkeen tuota kitkatila-autoa. Lopulta saivat kitkan tielle ja naapuri camryyn ja komeasti mäkeä nastoilla ylös. Kitkatila-auto perkkeerattiin kiltisti tien varteen. Ei enää yrittänyt päästä parkkipaikalleen. Tätä videota on monesti naureskeltu ja naureskallaan jatkossakin. Voi kitkaraasuja kun kuvittelevat kitkoistaan liikoja.
- sfos9873eroew
Voi älyvapaa kitka kirjoitti:
Minulla on aina hiekkasäkki mukana, että voin auttaa kitkakuskeja pääsemään edes liikennevaloista liikkeelle. Tuossa jokin aika sitten kuvasin videolle erään tila-auton toilailuja, jossa alla kitkat. Ensin ei päässyt parkkipaikalle pieneen ylämäkeen kun pienen matkan ja sitten vasta meillä nauru alkoi kun ei päässyt enää pakillakaan sitä mäkeä alas. Siis alamäkeen ei kitkoilla päässyt, vaan jäi siihenkin jumiin. Hetken päästä tuli naapuri vanhalla camryllään ja heitti hiekkaa kitkojen alle ja vielä joutui työntämään alamäkeen tuota kitkatila-autoa. Lopulta saivat kitkan tielle ja naapuri camryyn ja komeasti mäkeä nastoilla ylös. Kitkatila-auto perkkeerattiin kiltisti tien varteen. Ei enää yrittänyt päästä parkkipaikalleen. Tätä videota on monesti naureskeltu ja naureskallaan jatkossakin. Voi kitkaraasuja kun kuvittelevat kitkoistaan liikoja.
Eli et voinut mennä auttamaan?
- tosimies_1
Voi älyvapaa kitka kirjoitti:
Minulla on aina hiekkasäkki mukana, että voin auttaa kitkakuskeja pääsemään edes liikennevaloista liikkeelle. Tuossa jokin aika sitten kuvasin videolle erään tila-auton toilailuja, jossa alla kitkat. Ensin ei päässyt parkkipaikalle pieneen ylämäkeen kun pienen matkan ja sitten vasta meillä nauru alkoi kun ei päässyt enää pakillakaan sitä mäkeä alas. Siis alamäkeen ei kitkoilla päässyt, vaan jäi siihenkin jumiin. Hetken päästä tuli naapuri vanhalla camryllään ja heitti hiekkaa kitkojen alle ja vielä joutui työntämään alamäkeen tuota kitkatila-autoa. Lopulta saivat kitkan tielle ja naapuri camryyn ja komeasti mäkeä nastoilla ylös. Kitkatila-auto perkkeerattiin kiltisti tien varteen. Ei enää yrittänyt päästä parkkipaikalleen. Tätä videota on monesti naureskeltu ja naureskallaan jatkossakin. Voi kitkaraasuja kun kuvittelevat kitkoistaan liikoja.
Onhan se kiva kertoa tarinoita, joita on netissä juutuubissa katsellut. Ja muka ihan itse kuvannut? Kerrassaan säälittävä nastepelle. Hiekkasäkki mukana muka kitkakuskeja varten etkä sittenkään mennyt auttamaan vaan fiksumpi naapuri auttoi. Taitaa olla omaa käyttöä hiekkapussilla kun ei raaskinut muille jakaa. Aikaa oli kyllä videolle kuvata.
Olet aika säälittävä, kädetön tai tyhjäpää kun kehtaat julkisesti tunnustaa oman itsekkään hölmöilysi. Juuri tuollaisia kuskeja varten on sallittu piikkipyörien käyttö autossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2266596- 1711745
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661527- 701094
- 1051010
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6957Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte126891Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy203873- 100836
En olisi uskonut et
Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.66799