TEINIÄITI-ota yhteyttä

Marja4

Hei kaikki teiniäidit,

Minua ns. aikuisena naisena ihmetyttää yhteiskunnan yleinen asenne nuoria äitejä kohtaan. Kritisoidaan sitä kuka on valmis äidiksi ja minkä ikäinen on hyvä äiti. Mitä ihmettä iällä on sen kanssa tekemistä? Mikä tekee vanhemmasta ensisynnyttäjästä paremman äidin kuin nuoresta ensisynnyttäjästä? Mielestäni ei mikään. Eikö äitiyteen opita raskauden ja kokemuksen kautta äitinä olosta? Dokumenttiohjelmien tekijänä haluaisin herättää keskustelua aiheesta ja näyttää ohjelman kautta että teini on aivan yhtä kykenevä olemaan hyvä äiti kuin vanhempikin nainen. Teinit toki joutuvat samanaikaisesti taistelemaan yhteiskunnan mielipiteitä ym. vastaan. Ottaisitko minuun yhteyttä ja vaikka et innostuisi olemaan mukana itse ohjelmassa arvostaisin sinun näkökulmaasi ja ajatusten vaihtoa kanssasi. Minuun saat yhteyden seuraavasta osoitteesta: [email protected]

Kaikki keskustelut käydään luottamuksellisesti!!!!

Terkuin Marja

44

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut nuori

      kun oma teinilapsesi 13v tulee vanhemmaksi, kyllä sitten alkaa ihmetyttämään enempi se, että MIKSI hänestä tulee teinivanhempi, kuin se että miksi yhteiskunta suhtautuu nihkeästi teinivanhempiin.

      ensinnäkin itse nuorena, olen kohdannut entisessä ystäväpiirissäni näitä "vahinkoraskauksia", joilla on vain pyritty pääsemään pois koulun "raskaasta arjesta" jotta voidaan vain olla kotona ja hengailla jossain lapsen kanssa.eräskin tapaus kyseli entiseltä kaveriltani ensin päljonko tämä teinivanhempana saa tukea ja mistä paikoista..pian tuon keskustelun jälkeen tämä kyselijä olikin raskaana..

      nuoren ihmisen elämään ei vielä kuulu oman perheen perustaminen vaan ihan opiskelu, kaverit ja poikakaveri, kivat harrastukset jne.
      eikö ennemmin kannattaisi kysellä että MIKSI nuoret nykyään alkavat perustamaan perheitä jo 15v?eikö tuossa ole mielestäsi mitään vikaa?minun mielestäni tuossa on menty jo kasvatuksen suhteen todellakin "männikköön"..

      nykypäivänä et varmaan edes löydä 13v lasta joka ei olisi harrastanut seksiä.

      • ssssddff

        ei kaikki nykypäivänä harrasta seksiä 13-vuotiaaseen mennessä !!!! kuinka tyhmä mahdat olla.


      • äitix 87...

        Itse sain ekan lapseni 17-vuotiaana. Joo olin teini äiti, nyttemmin nuori äiti. Lapsi ei ollut vahinko vain toivottu lapsi. En ole koskaan ymmärtänyt tätä yhteikunnan kriittisyyttä ns teini äiteihin.
        Monet kerrat kauppaan mennessä mummelin päivitteli että kauhee miten nuori äiti ym, toisaalta toiset kehui.
        Mutta niinhän se on että nuorikin kasvaa kun vastuu lisääntyy, itselläni kasvu tapahtui jo raskaus aikana.


        En menisi erittelemään onko vanhempi äiti nuorta parempi tai pahempi. Oma äiti on kuitenkin normaalisti se paras äiti.


      • Äiti -92

        Vei et kasvatus on se missä mennään pieleen jos nuorena tulee raskaaksi. Ite olin 15 ja en nyt kasvatuksen piikkiin sitä pistäis, mut ihan sama...

        Sunki kommentti todistaa sen miten tällast dokumenttii oikeesti tarvittaisiin. Ihmisillä kun on NIIN paljon ennakkoluuloja. Ja arvaas mitä, eipä mun lapsi saanut alkua siksi etten jaksanu kouluu käydä. Koulumenestys on mulla ollu aina hyvä ja syksyllä alotan lukion (jos nyt kaikki menee suunnitelmien mukaan). Ja on niitä (entisiä) teiniäitejä ketä käy yliopistoakin.

        Se et saa nuorena lapsen ei tarkota et haluu päästä "helpommalla". Jos helpol haluu päästä, ni lapsi ei tod. ole se keino siihen! Ainoo mikä erottaa meidät teiniäidit ja nää vanhemmat äidit on se ikä ja sosiaalinen asema ja ku kumpikaan näistä ei vaikuta siihen miten onnellisen lapsuuden ja elämän se lapsi saa, ni mikä on ongelma?

        Ja sä et oikeesti voi verrata 13-vuotiasta ja näitä 15, 16, 17v teiniäitejä, harvempi kuitenkaan on 13 tullessaan äidiksi. Ja siinä yläasteiaikana ihminen kasvaa (yleensä) henkisesti paljon. Vartaappa seiskaluokkalaista ja ysiluokkalaista, oon varma et huomaat eron.

        Toivottavasti tää dokumentti avaa sun ja monien muidenki silmät.


      • huolestunut nuori
        Äiti -92 kirjoitti:

        Vei et kasvatus on se missä mennään pieleen jos nuorena tulee raskaaksi. Ite olin 15 ja en nyt kasvatuksen piikkiin sitä pistäis, mut ihan sama...

        Sunki kommentti todistaa sen miten tällast dokumenttii oikeesti tarvittaisiin. Ihmisillä kun on NIIN paljon ennakkoluuloja. Ja arvaas mitä, eipä mun lapsi saanut alkua siksi etten jaksanu kouluu käydä. Koulumenestys on mulla ollu aina hyvä ja syksyllä alotan lukion (jos nyt kaikki menee suunnitelmien mukaan). Ja on niitä (entisiä) teiniäitejä ketä käy yliopistoakin.

        Se et saa nuorena lapsen ei tarkota et haluu päästä "helpommalla". Jos helpol haluu päästä, ni lapsi ei tod. ole se keino siihen! Ainoo mikä erottaa meidät teiniäidit ja nää vanhemmat äidit on se ikä ja sosiaalinen asema ja ku kumpikaan näistä ei vaikuta siihen miten onnellisen lapsuuden ja elämän se lapsi saa, ni mikä on ongelma?

        Ja sä et oikeesti voi verrata 13-vuotiasta ja näitä 15, 16, 17v teiniäitejä, harvempi kuitenkaan on 13 tullessaan äidiksi. Ja siinä yläasteiaikana ihminen kasvaa (yleensä) henkisesti paljon. Vartaappa seiskaluokkalaista ja ysiluokkalaista, oon varma et huomaat eron.

        Toivottavasti tää dokumentti avaa sun ja monien muidenki silmät.

        et saa omakohtaisia kokemuksia muutettua vaikka kuinka vaahtoaisit täällä.
        jos kaveripiirissäni on ollut noita "mätiä munia" niin se ei ole yleistämistä vaan ihan totta.

        yläasteikäisenä et kasva paljoakaan, koska silloin asut vielä kotona, mutta sanoisinko että ne jotka joutuvat opiskelemaan toisella paikkakunnalla ja asumaan asuntolassa, heille todella tulee se kasvun paikka, kun joutuu miettimään raha-asioita ja ruoan riittämistä.

        kukaan ei edelleenkään ole pakottanut ketään ryhtymään äidiksi ala-ikäisenä, joten turha heittäytyä marttyyriksi ja itkeä "kun on niin vaikeata", sitä voi aina valita. mutta se joka leikkiin ryhtyy, leikin kestäköön..

        toivottavasti dokumentti avaa silmät ihan sille asialle, että teiniäitiys ei ole ihailtava asia saati kovin hyvä asia..tulee vain lisää kouluttamattomia, tuilla eläviä nuoria "aikuisia".


    • Ihmettelevä ukko

      Ymmärrän jotenkin tarpeen dikumentin laadintaan aiheesta, mutta jos tavoitteesi todellakin on tehdä IHANNOIVA kokonaisuus tuollaisesta aiheesta, ei voi kuin ihmetellä.Teiniäitiys ei käsittääkseni missään päin maailmaa ole nykypäivänä sellainen ilmiö, johon tietoisesto pyrittäisiin. Pikemminkin on niin, että siitä on pyritty eroon niin valistuksella kuin muillakin keinoilla.

      Ja Sinä siis koet oikeasti aiheelliseksi käsitellä aihetta siinä sävyssä, josta sanoit näin: "Mitä ihmettä iällä on sen kanssa tekemistä? Mikä tekee vanhemmasta ensisynnyttäjästä paremman äidin kuin nuoresta ensisynnyttäjästä? Mielestäni ei mikään. Eikö äitiyteen opita raskauden ja kokemuksen kautta äitinä olosta? Dokumenttiohjelmien tekijänä haluaisin herättää keskustelua aiheesta ja näyttää ohjelman kautta että teini on aivan yhtä kykenevä olemaan hyvä äiti kuin vanhempikin nainen."

      Jotenkin järkyttää jo sanavalintasi. Tuoko on se viesti, jonka haluat maailmalle "dokumenttiohjelmien tekijänä" välittää? On siis kertakaikkiaan OK hankkiutua raskaaksi esim. 14-vuotiaana ja mitään ongelmiako siitä ei seuraa?

      Olettaisn, että aihe on oikeasti aika kimurantti. Ne, joilla ongelmia on, eivät välttämättä julkisuuteen tule. Lisäksi ne todelliset ongelmat eivät luultavasti edes tule esille kuin vuosien kuluttua. "Dokumentissasi" saat siis asiat näyttämään miltä tahansa.

      No, onnea vain dokumenttisi. Toivottavasti se toteutuu ja saamme sitten verorahoilla rahoitetun YLE:n laadukkaista dokumenteista taas nauttia.

      • äiti87lapset-07ja-09

        Onko se nyt niiiin hirveää että myös hyvistä teinivanhemmista puhuttaisiin? Ihmisillä kun on se ikävä käsitys ettei teinivanhemmasta ole mihinkään. Jaa miksihän? Yksi tekee virheen, te leimaatte kaikki muutkin.

        Tämä on hyvä aihe. Saisi nämä vanhemmat ihmiset vähän käsitystä todellisuudesta. Tottakai on niitä huonojakin teinivanhempia, mutta uskoisin että tässä ajetaan takaa sitä että on myös niitä hyviäkin! Että teinivanhempikin voi olla hyvä äiti/isä lapselleen.

        Eiköhän tässä ole muusta kuin ihannoimisesta kyse, vaan realistisesta dokumentista? Nuoren äidin vaikeudet kielteisessä yhteiskunnassa yms. RELITEETTIA. Ja muuten realistinen kuva vanhemmuudesta.


      • itsekin äiti87
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Onko se nyt niiiin hirveää että myös hyvistä teinivanhemmista puhuttaisiin? Ihmisillä kun on se ikävä käsitys ettei teinivanhemmasta ole mihinkään. Jaa miksihän? Yksi tekee virheen, te leimaatte kaikki muutkin.

        Tämä on hyvä aihe. Saisi nämä vanhemmat ihmiset vähän käsitystä todellisuudesta. Tottakai on niitä huonojakin teinivanhempia, mutta uskoisin että tässä ajetaan takaa sitä että on myös niitä hyviäkin! Että teinivanhempikin voi olla hyvä äiti/isä lapselleen.

        Eiköhän tässä ole muusta kuin ihannoimisesta kyse, vaan realistisesta dokumentista? Nuoren äidin vaikeudet kielteisessä yhteiskunnassa yms. RELITEETTIA. Ja muuten realistinen kuva vanhemmuudesta.

        Näinhän se on. Eihän meistä muiden suuhun hyvä sana sijaa saa. Itse ensimmäiseni sain -05.
        Ja kumma että 13 v ja 17v laitetaan silti samaan kategoriaan vaikka ihmiset todellisuudessa ovat kuin eri maailmoista


      • Äiti -92

        Jaa-a. Voi sen kai noinki ymmärtää. Mä ymmärsin et dokumentin idea on näyttää teille muille että me teiniäidit ollaan ihan samalla viivalla niitte vanhempienki äitien kanssa. Mikään ei tee niistä parempia ku me ollaan eikä me olla sen parempia ku nekään. Niitä paskoja äitejä on sekä nuorissa että vanhemmissa äideissä.


    • Marja115

      Hei,

      Kiitos kaikille jotka ovat minulle laittaneet sähköpostia!!!! Ja vastailen kaikille kun ehdin. Mukava kuulla teidän tarinoita ja saada ymmärtämystä äitinä olemiseen nuorella iällä.

      Halusin vain lisätä vielä että toivoisin ohjelmaan osallistuvan tytön joka on raskaana, jotta saamme koko odotusajan tarinakaaren kerrottua.

      Iloista kevään odotusta!

      T. Marja

      • mamma90

        Siiis mä en kans ymmärrä että miks ihmisillä on tommonen ongelma jos saa nuorena lapsen!
        Ihan yhtä hyvin sitä voi olla nuorena hyvä vanhempi kuin vanhempanakin. Itse olen 19-vuotias ja
        sain joulukuussa pojan ja monet ihmiset ihmettelivät asiaa kuin kerroin olevani raskanaa, äitinkin ensinmäinen lause oli "sä olet vielä niin nuori" mutta tajusi heti perään että itse sai myös isosiskoni 19-vuotiaana! Mielestäni olen pärjännyt todella hyvin ei ole mitään ongelmia ollut ja nyt poika reilu 3 kk enkä vieläkään ole alkoholia ajatellutkaan maistavani koska nautin ja rakastan sitä kun saan viettää aikaani poikani kanssa. Kaikki ihmiset ajattelevat että nuorilla vanhemmilla on semmoinen mielikuva että kun ei kiinnosta niin lapsi hoitoon, niin se ei kuitenkaan ole! Raskaana kun olin niin henkisesti kasvoin todella kovasti ja mielestäni olin valmis äitiksi, poikaystäväni kanssa olemme kohta seurustelleet 5 vuotta! mutta siis joo pointtina on se että tuo ennakkoluuloisuus on todella ärsyttävää!!! kun työntelet ulkona tai missä vain vaunuja aina sinua katsotaan ja kuiskitaan vaikka nykyään on paljon nuoria vanhempia...


      • puollan.
        mamma90 kirjoitti:

        Siiis mä en kans ymmärrä että miks ihmisillä on tommonen ongelma jos saa nuorena lapsen!
        Ihan yhtä hyvin sitä voi olla nuorena hyvä vanhempi kuin vanhempanakin. Itse olen 19-vuotias ja
        sain joulukuussa pojan ja monet ihmiset ihmettelivät asiaa kuin kerroin olevani raskanaa, äitinkin ensinmäinen lause oli "sä olet vielä niin nuori" mutta tajusi heti perään että itse sai myös isosiskoni 19-vuotiaana! Mielestäni olen pärjännyt todella hyvin ei ole mitään ongelmia ollut ja nyt poika reilu 3 kk enkä vieläkään ole alkoholia ajatellutkaan maistavani koska nautin ja rakastan sitä kun saan viettää aikaani poikani kanssa. Kaikki ihmiset ajattelevat että nuorilla vanhemmilla on semmoinen mielikuva että kun ei kiinnosta niin lapsi hoitoon, niin se ei kuitenkaan ole! Raskaana kun olin niin henkisesti kasvoin todella kovasti ja mielestäni olin valmis äitiksi, poikaystäväni kanssa olemme kohta seurustelleet 5 vuotta! mutta siis joo pointtina on se että tuo ennakkoluuloisuus on todella ärsyttävää!!! kun työntelet ulkona tai missä vain vaunuja aina sinua katsotaan ja kuiskitaan vaikka nykyään on paljon nuoria vanhempia...

        Ja kuitenkin yhteiskuntatutkijat yrittävät saada synnytysikää laskemaan, sehän on totta että mitä vanhempi synnyttäjä sen vaikeampi synnytys. Minusta on hyvä, että valtio tukee näitä nuoria vanhempia! En tietenkään puolustele alle 16-v. synnyttäjiä, onhan se selvä, että ihmisen itsekkin pitäisi olla kypsä ennenkuin lapsia tehdään (ja ovatko kaikki yli 16 TAI yli 25-vuotiaatkaan?)

        Lapsi on sitä terveempi mitä nuorempi äiti-> yhteiskunnalle hyvä juttu ja silti siitä nuristaan. NÄMÄ TEINIVANHEMPIEN LAPSET VOIVAT JOSKUS OLLA TEIDÄN LÄÄKÄREITÄNNE TAI NAAPUREITANNE.


      • 13 + 20
        puollan. kirjoitti:

        Ja kuitenkin yhteiskuntatutkijat yrittävät saada synnytysikää laskemaan, sehän on totta että mitä vanhempi synnyttäjä sen vaikeampi synnytys. Minusta on hyvä, että valtio tukee näitä nuoria vanhempia! En tietenkään puolustele alle 16-v. synnyttäjiä, onhan se selvä, että ihmisen itsekkin pitäisi olla kypsä ennenkuin lapsia tehdään (ja ovatko kaikki yli 16 TAI yli 25-vuotiaatkaan?)

        Lapsi on sitä terveempi mitä nuorempi äiti-> yhteiskunnalle hyvä juttu ja silti siitä nuristaan. NÄMÄ TEINIVANHEMPIEN LAPSET VOIVAT JOSKUS OLLA TEIDÄN LÄÄKÄREITÄNNE TAI NAAPUREITANNE.

        "mitä vanhempi synnyttäjä sen vaikeampi synnytys"

        Tämä ei ole totta. Päinvastoin keskenkasvuisen synnytys voi olla vaikea esim. lantion kapeuden takia, mutta tuskin synnyttäjän iällä ja synnytyksen vaikeudella on muuten mitään yhteyttä toisiinsa.

        Iäkkäänä raskausaika voi olla vaikea ja keskenmenon ja lapsen kehityshäiriöiden riski kasvaa. Myös raskaaksi tuleminen on epätodennäköisempää vanhana.

        "Lapsi on sitä terveempi mitä nuorempi äiti".

        Minkä ikäinen vain voi synnyttää sairaan tai terveen lapsen. Lapsi voi sairastua myöhemmin myös ihan muista syistä kuin geneettisistä ja raskauden aikaisista. Hän voi myös joutua onnettomuuten ja vammautua. Jopa lapsen ravinto voi vaikuttaa hänen sairastumisriskiinsä. Joidenkin sikiöaikaisten häiriöiden riski kylläkin kasvaa äidin (joskus myös isän) iän ollessa korkea, ja siksi keskimääräistä synnytysikää yritetään saada hieman nuoremmaksi.

        Nuo pahimmat huutelijat täällä ovat varmaan oikeasti jotain koulupoikia tai ainakin ovat jääneet sille tasolle.


    • Toivomusäiti.

      Raskaus oli minun kohdaltani ainakin toivottu(en ole niin varma isän mielipiteestä) ja olin todella iloinen raskaaksi tulosta. Kaksi kuukautta olin todella onnellinen, elämänhaluinen ja innokas. Halusin äidiksi ja raskausaikana koulukin kiinnosti paljon enemmän kuin ennen. Halusin mennä elämässä eteenpäin ja olin kiinnostunut koulusta ja kaikesta mikä vaikuttaisi siihen että pärjäisin hyvin elämässä. Olihan minulla vatsassa pieni huolehdittavan alku. Olin valmis uhraaman kaikkeni tuon pienen palleron vuoksi josta sitten kasvaisi "teini-hirviö":D Olin varautunut siihen että lapsen hoito ei olisi helppoa eikä mieluista läheskään aina.

      Mutta harmikseni kahden kuukauden odotuksen jälkeen ultrassa selvisi että kyseessä oli kohdun ulkopuolinen raskaus. Minusta ei siis tullut äitiä.

      Nyt olen 18-vuotta.

      Jälkeenpäin olen miettinyt että ehkä se oli hyväkin. Ehkä luonto vain järjesti sen niin...

      Mutta olen edelleenkin surullinen siitä. Syyttelen itseäni asiasta.

      Pahimmalta kuitenkin tuntuu se että kaikki läheiseni oli tyytyväisiä "menetyksestäni". Heidän mielestään se oli hyvä sillä enhän ollut kypsä äidiksi heidän mielestään. Läheiseni melkein onnitteli minua vaikka odotin jonkun ymmärrystä ja lohtua.

      Kaipaisin lohtua vieläkin suruuni mutta en puhu asiasta kenellekkään. Joskus kun olen sitä tehnyt olen saanut haukut siittä että luulen olleeni niin aikuinen että olisin voinut huolehtia lapsesta.

      Minusta tuntuu että oikeuteni olla asiasta surullinen on viety. Kaipaisin kuitenkin ymmärrystä.

      • ä8824/7

        kuvailisin omaa sielunelämää juuri noilla sanoilla. voittajafiilis.

        SAIN esikoisen 16vuotiaana, jäin yksin, pärjäsin.
        SAIN kuopukseni 21v, avoliitossa, pärjätään.

        ikä ei kerro mitään ihmisestä, vaan se miten itsensä ja elämänsä elää. kuulin kritiikkiä nuorempana kun vauvan sain, jopa synnytyksessä, mutta onneksi en olekkaan höyhenistä tehty. pitää vaan kestää se ettei kaikki ymmärrä.
        jos olisin tehnyt abortin, olisi sitäkin vastaan ihmisiä.
        pitää kuunnella itseensä ja sitä, mihin pystyy.

        minulla on nuoresta iästä huolimatta 2 ihanaa lasta, mies, omakotitalo, se kuuluisa kuvio joista suurinosa 30v vielä haaveilee. olen helkkarin ylpeä siitä ja näytän sen!


    • onko päässäs vikaa

      Romaniassa eräs tyttö sai lapsen 12 vuotiaana. Kun tämä tyttölapsi täytti 11 vuotta hän sai sitten itse lapsen. Netissä on hieno kuva 25-v mummosta, 13-v äidistä ja pikkupojasta.

      Jotkutha saa menkat 9-vuotiaana. Oisitte teki sillon antanu panna itteänne jossai puskassa! Olisitte ohittanu tämän iloisen porukan paremmuusjärjestyksessä ja joku teistä olis noussu listan kärkeen!


      Voi teitä kana-aivoja...

    • 08 äidiksi

      Minkä ikäiset luokitellaan teini äideiksi?

    • tätähän ne on

      11-19 vuotias on "teini". Niillä semmosilla on yleensä pikkutyttöilmeet ja isokokoset lastenvaatteet (muka söpöjä olevinaan). Päivät pitkät laahustaa pitkin katuja. Eihän ne niillä vähillä rahoillaan edes saa puolta pussilista heroiinia.

      Joidenkin (monien) mukaan avioton seksi on syntiä ja joissain paikoissa sitä ei (kauniisti sanottuna) hyväksytä.

      Normaalisti ihmiset käy koulut loppuun ja asiat on suurinpiirtein kunnossa kun mennään naimisiin ja tämän jälkeen aletaan miettiä lapsia perheen täydentämiseksi! Lapset on perheenjäseniä eikä mitään myttyjä tai palleroita.

      Painukaa yhteiskunnan alaluokka vielä alemmaks sinne helvettiin! Ei tarvita teidän selityksiä eikä jankutuksia.

      "Aiai kun totuus pistää silmiin.."

    • 08 äidiksi

      itse voin vain todeta että luojalle kiitos kun poikani muutama vuosi sitten sain. Siihen jäi joka viikkoiset juomis sekoilut. Ihanaa elää normaalia perhe elämää nuorenahan sitä jaksaa :D

    • Käräytit ittes

      Sä kirjotit viestis klo 10.41 maanantaina. Sillon kaikki on töissä ja kouluissa! Mitä sä teit maanantai aamuna tietokoneella? Hä?!

      Homeisessa yksiössään istuu saakeli.. Arvasin!
      Ei susta yhteiskunta hyödy mitenkään luuseri!

    • 08 äidiksi

      Voi ei kato mulla on joululoma koulusta :D ei kannattas siel huudella kun asioista nähtävästi et mitään tiedä ja toivottavasti sinulle ei koskaan siunnaannu lapsia tekstistäsi voin vain todeta että täysillä et käy! :D

    • rv22

      Ei v****, ootteko oikeesti niin urpoja ettette ymmärrä 13v teiniäidin ja 17v teiniäidin eroja?! Nuorena sitä kyllä vaan kasvaa parissakin vuodessa yllättävän paljon.

    • juu juu juu juu

      Kasvaa kasvaa.. 13 vuotiaana ajetaan pyörällä ja 17 vuotiaana mopolla.

    • kadii-iiii

      Osaako kukaan lukea syntyessään tai puhua? - Ei. Niin myös vanhemmaksi kasvetaan,opitaan ja valmistaudutaan. Et voi olla varma mitä lapsi tuo tullessaan,mutta voit keskustella asioista ja pohtia. Sanotaan että ei vanha koira uusia temppuja opi,päteekö tämäkin muka vanhemmissa ensisynnyttäjissä? Samanlailla heilläkin edessä ensimmäisen lapsen haasteet niinkuin nuorilla äideillä.
      En ymmärrä millä oikeudella nämä hieman vanhemmat mollaavat ja kritisoivat nuoria jotka ovat valmiita ottamaan lapsestaan vastuun? Samanlaillahan nuoret äidit voisivat sanoa että onko hienoa olla ikäloppu kun lapsesi on täysi-ikäinen? Mutta harvemmin lukee että nuorempi äiti haukkuisi vanhempaa,missä on menty vikaan? Millä oikeudella vanhemmat neidit/rouvat voivat haukkua nuoria äitejä että ei tosta mitään tule, olet huono äiti.. Sanovat tämän kaiken jo ennenku lapsi syntyy!
      Rankkaahan lapsen kanssa varmasti on,mutta nykypäivänä ei ole häpee pyytää apua.

    • Voi älä..

      Voihan sitä olla ikälopun näköinen jos ei pidä huolta ulkonäöstään ja haluaa olla luomulehmä. Onko yli 50-vuotias madonna ikälopun näköinen? Ei. Ja vielä paremman näköinen kuin nämä "äidit" täällä. Normaalin ikäiset vanhemmat (siis molemmat) kykenevät antamaan lapselleen asuinpaikan mikä on palatsin näköinen ja pihan minkä ulkonäkö on kuin kalifornia.

      Nämä nuoret äidit asuvat tunkkasessa juoppokerrostalossa. Elämä on ylösalaisin ja ilman päätä ja häntää. Sitten kun tämä lapsi kasvaa täysi-ikäiseksi ne on edelleen syrjäytyneitä ja peruuttamattomasti. Tietenkin ne on yksinäisiä, ukko on häipyny jo kauan sitten omille teilleen vapaaksi vihdoinkin. Onpa hienoa. Ollaanhan kuitenkin nuoria! Ja syrjäytyneitä lähes poikkeuksetta!

      Olisitte hieman odottanu ton "perheen perustamisen" kanssa niin olis se kirottu elämän juna vieny teidät eri raiteita pitkin paremmille maille.

      • äiti87lapset-3kpl

        Kylläpä yleistetään ja pahasti.

        Minä olen ns. teiniäiti. Entinen siis.
        Esikoinen syntyi kun asuin omakotitalossa. Kuopus syntyi omakotitalossa. Samassa kuin esikoinen. Nou hätä.

        Tuo yleistäminen on hanurista suoraan sanottuna ;)

        Ja mitä vikaa muuten kerrostalossa tai rivarissa on?
        Eihän nyt kaikki asuinalueet ole juoppoaluetta tms.


      • äiti87lapset-3kpl
        äiti87lapset-3kpl kirjoitti:

        Kylläpä yleistetään ja pahasti.

        Minä olen ns. teiniäiti. Entinen siis.
        Esikoinen syntyi kun asuin omakotitalossa. Kuopus syntyi omakotitalossa. Samassa kuin esikoinen. Nou hätä.

        Tuo yleistäminen on hanurista suoraan sanottuna ;)

        Ja mitä vikaa muuten kerrostalossa tai rivarissa on?
        Eihän nyt kaikki asuinalueet ole juoppoaluetta tms.

        Anteeksi, ei kuopus syntynyt omakotitalossa, vaan ihan sairaalassa ;) Mutta, asumme edelleenkin omakotitalossa, hyvällä alueella vieläpä :)


      • Et ymmärtäny hölmö
        äiti87lapset-3kpl kirjoitti:

        Anteeksi, ei kuopus syntynyt omakotitalossa, vaan ihan sairaalassa ;) Mutta, asumme edelleenkin omakotitalossa, hyvällä alueella vieläpä :)

        Millä sä sen omakotitalon summan maksoit? Siitä on puhe. Ootko sä niin vajaamielinen? Lässytät jostain synnytyksistä. Mistä sä sait kaks sataa tuhatta euroo omakotitaloon? Valehtelija. Jatkossa tuki haiseva turpas.


      • fff12
        Et ymmärtäny hölmö kirjoitti:

        Millä sä sen omakotitalon summan maksoit? Siitä on puhe. Ootko sä niin vajaamielinen? Lässytät jostain synnytyksistä. Mistä sä sait kaks sataa tuhatta euroo omakotitaloon? Valehtelija. Jatkossa tuki haiseva turpas.

        Ihan järkyttävää, silmitöntä vihaa täynnä tuo viimeinen kommentti. Ei mikään ihme että ihmisillä on paha olla.

        Mitä teille vihaajille oikein on tehty että joudutte purkamaan turhautumistanne huutelemalla henkilökohtaisuuksia keskustelufoorumeilla?


    • Elävät lelut

      Mä oon taas nähny sellasta että tyttö työns vaunuja.. ja vaunuista sojotti ylöspäin muovinen nuken käsi! Sillä ei ollu lihavauvaa vaan muovivauva! Onhan siinä se parempi puoli ku kyllästyy leikkiin niin heittää nuken ja vaunut vaa vintille.

    • sulle 08 äidiksi

      Vai minulle sanot "täysillä et käy". Mä puhun asiaa. Puhun totuutta sinusta. Sun oma pää on sairas ja muille toivot lapsettomuuttakin. Arvaa mitä minä sinulle toivon? Varmasti olet tupakoiva hutsu joten "tupakan polton seurausta" toivotan sulle sitten. Kun et kerta suostu hyväksymään sitä mitä sulle sanotaan.

    • 08 äidiksi

      Niin sinähän se näytät tietävän miten tätä elämää eletään, koska pidän joululomani ymm.. ja missä asun :D ja missähän kohtaa puhuit asiaa? joo voin myöntää, että poltan tupakkaa, mutta raskauden ajan olin polttamatta :) ja senkin voin myöntää, että omaa tyhmyyttäni 10-vuotta sitten aloin kaveriporukan matkassa polttamaan ja halut on kovat lopettamaan.. eniten minua tässä asiassa ärsyttää se että, nuoria äitejä haukutaan hutsuiksi ja kelvottomiksi vanhemmiksi. Joo onhan se tosi et jotkut tekevät lapsen ja kyllästyvät siihen.. yö syötöt,kaverien menetys ja vapaa aikaa ei ole, mutta älkää yleistäkö. Meitä nuoria HYVIÄ äitejäkin on paljon ja toivon todella että niitä huononpia on vähemmän!

    • ei auta

      Miks pitää alkaa polttaa ja juoda? Sitten selitellä miten lapsi aiheutti sen loppumisen. Muut normaalit nuoret ei käytä päihteitä eikä niillä ole mitään ennenaikaisia lapsia. Parasta olis ollut olla tekemättä molempia! Ei kukaa käskeny.

      Miksi laitat noita infantiileja hymiöitä lauseiden loppuun kuin ala-astelainen? Osoittaako ne kuinka cool ja välinpitämätön sä oot? Hymyilemistä sulla ei todellakaan ole. "Yösyötöt" älä nyt koko ajan sitä vauvavaihetta jauha.. ja sen jälkeen pitkä koulu-ura. Ala-aste, joka ikinen päivä läksyjä, kokeita, jotka muuttuvat aina vaan vaikeimmiksi. Ruuan laitto.. vuosi kaudet. Et sä suoriudu siitä..

    • yksinuoriäiti

      muut nuoret eivät käytä päihteitä? missä maailmassa sitä oikein eletään? Nämä muut nuoret eivät vain a) myönnä tekemisiään auktoriteettien edessä b) eivät jää kiinni c) eivät välitä. Tämä suomalainen kulttuuri on aikalaista viinan lotraamista - etenkin nuoruusiässä. Se, miten paljon alkoholia käytetään vaihtelee suunnattomasti, mutta kyllä valta osa on ainakin kokeillut. (ja vieläpä alaikäisenä)

      Miten alkoholin käyttö ja nämä "ennenaikaiset lapset" liittyvät toisiinsa? (olettaen, että näillä ennenaikaisilla lapsilla tarkoitat nuorena saatuja lapsia, etkä ennenaikaisesti syntyneitä..) Siinä nuoret käyttävät päihteitä raskauden aikana, kuin muutkin äidit. Ongelmaa löytyy sieltäkin suunnasta.. (näkyy tosin enemmän nuorilla, kuten kaikenlainen muukin päihteiden käyttö..)

      Minkäänlainen päihteiden käyttö ei ole mielestäni puolustettavaa, etenkään nuorilla. Olen edellisen kanssa samaa mieltä siitä, että polttamisen lopettaminen raskauden ajaksi ei ole mitenkään kunnioitettavaa. On toki hienoa, että tupakointi on loppunut edes raskauden ajaksi. Mutta miksi ihmeessä hän halusi jatkaa? 9kk on pitkä aika ilman tupakkaa... Jos hän todella on halunnut lopettaa tupakoinnin, miksei niin ole tapahtunut?

      Annetaanhan nuorille tilaa kasvaa ja tehdä virheitä, jotta he voisivat oppia korjaamaan niitä.

      • ju kreizi faker

        Miksi muille pitäis antaa tilaa tehdä virheitä? Minä en nuorena nussinut, juonut, polttanut enkä narkotisoinut itteäni! Eikä minun ystavätkään. Iso potku naamaan niille! Ne nussii ketä tahansa vaikka ilman minkäänlaisia tunteita! Niinku kanit!


    • 08 äidiksi

      Joo minun lapseni on jo aikoja sitten lopettanut yö syönnit, mut sillä lähinnä tarkoitin että kuinka monet ajattelevat et ihanaa saada vauva ja sitten taas kun sen tekevät niin huomaavat että eipäs se ollutkaan niin kivaa.. missähän pahvilaatikossa sinäkin asut kun et tiedä mitä nyky nuoriso puuhaa? joo en yleistä eivät kaikki sitä tehe mut voisin veikata että suurin osa!!! ja jos yhtään osaat laske 08 äidiksi niin joo tiedän mitä ruuan laitto, pyykin pesu, uhmaikä ymm on :) ja niinku sanoin että halut ovat kovat lopettamaan mut 10 vuotta polttanut niin sei hetkessä tapahdu mutta sinähän et sitä tiedä kun et ole koskaan polttanut saati juonut :D :D :D ps:nyt on pikkukakkosen aika! saa tämäkin äiti hetken olla koneella! :DD

    • älä viisastele

      Minun tyttärelläni on kolmannen asteen koulutus ja tiedän millaisten ihmisten keskuudessa hän on ollut ja on edelleen. Heitä on huomattavasi enemmän kuin noita sinun kaltaisiasi luusereita. Heillä on tavoitteita ja unelmia. Sinä olet niin tynnyrissä kasvanut, että luulet ettei kunnollisia nuoria ole olemassa. Sinä näet vain jäävuoren huipun, mutta pinnan alla on paljon muutakin eli sitä mikä on sinun vastakohtasi. Enempää aikaani en tällaisen paskan lukemiseen kuluta.

    • 08 äidiksi

      Jos tietäisit minun elämäni niin et todellakaan sanois että olen tynnyrissä kasvanut! Olen kasvanut koko elämäni ilman äitiä ja isää joten en todellakaan toivo sitä minun lapselleni ja tottakai toivon että oma lapseni tekee erit valinnat elämässä kuin minä eli käy koulut ja hankkii kunnon ammatin ennenku lapsen tekee (mutta en myöskään hylkäis lastani sen takia että nuorena muksun hankkis.. niinku sinä varmaan tekisit) ja minä toivon todella että en toista samoja virheitä kun omat vanhempani ovat tehneet! Ja on minullakin tavotteita ja unelmia vaikka en ole kun toisen asteen opiskelija. hyvää jatkoa sinulle

    • abcdefg7980

      Te vanhemmat ihmiset jotka tuutte tänne haukkumaan ns. teiniäitejä ootteko ite noin vitun lapsia vielä että teidän tarvitsee tänne tulla oikee haukkumaan ei näköjään ole väliä ootko 10 vai 55v ku näköjää yhtä lapsellisia ollaan vieläki.

    • lässyn

      Uskot sä oikeesti että vanhemmat ihmiset kattelee tällaisia sivuja? Että ne sortuu puhumaan näiden pentusten kanssa. Kiva huijata niitä ja kattoa miten ne tuohtuneena reagoi. Tämäkin eräänlaista viihdettä. Niitä ei tarvi säälia ja voi tehä pilaa.

    • eivoikasittaa

      Muutaman kerran olen tällä palstalla vieraillut ja nyt, kun löytyi viimein fiksun kuuloinen aloitus, niin sekin on saatu tällaiseksi esitykseksi.. Kirjoitan nyt kuitenkin, ensimmäistä ja hyvin todennäköisesti viimeistä kertaa.
      Dokumentti aiheesta kuulostaa oikein hyvältä, tälläkin palstalla näkyy syy. Haukkujat niin täällä kuin netin ulkopuolellakin näyttävät useammin olevan lapsettomia lapsia tai nuoria, jotka ahdistuvat muiden erilaisuudesta: miten noilla mun ikäisillä on lapsia, kun mä en voisi olla vanhempi, onko se muka normaalia? Se on normaalia, siinä missä toiset seurustelee, mut toiset ei ja siinä missä osa menee yliopistoon ja toiset töihin.
      Vanhemmuuteen ei vaikuta millään tavalla ikä. Synnytys on luonnollinen niin kauan kuin se on mahdollinen, äidinvaistot heräävät samallailla nuorille kuin vanhemmille, rahallinen ja käytännön lapsenhoitoon liittyvä tuki on sama nuorille kuin vanhemmille. Äidin iästä riippumatta kotihoitoaikaa on yksi ja sama vuosimäärä, jonka ulkopuolella haetaan elanto itse. Apua elantoon saa iästä riippumatta tarvittaessa eikä ikä kerro sitä, kuka tarvtsee lisätukea rahallisesti tai lapsen hoitoon liittyen. Opiskeluille jää saman verran aikaa, olit vanhempi tai nuori. Vanhemmuuteen ja kasvatukseen liittyviä tietoja ja taitoja ei opi kuin ollen vanhempi. Elämänkokemus opettaa, mutta sitä ei tarvitse olla itsellä, kun on silmät ja korvat auki, maalaisjärkeä.
      Ihan todella nuorten lapsettomien maailmaan ei montaa teiniäitiesimerkkiä mahdu. Jos ne esimerkit ovat huonoja, kannattaa pohtia missä porukassa liikkuu. Äidinvaistot eivät aina herää eikä vastuuta aina ole, mutta se on valitettavasti kaikenikäisten ongelma. Ei se vastuu herää, kun vanhenee, ellei sitä ole valmis opettelemaan ja sen voi opetella jo nuorena tai mieluiten viimeistään raskausaikana.
      Teinivanhempia ympäröi usein suuri tukiverkosto: netin kautta löytää hyvin helposti muita teinivanhempia, joiden kanssa vaihtaa vinkkejä, usein vanhemmilta saa viimeistään pyytäessä paljon neuvoja ja tukea. Ei siis lastenhoitoapua, vaan ihan omasta vanhemmuudesta opittuja asioita: "tein aina näin, kun sä et meinannut nukahtaa, toimiskohan se".
      Itse olen nyt 22-vuotias, kolmen jo vanhemman pojan äiti ja avioliitossa poikien isän kanssa. Ammatiltani olen ratsastuksenohjaaja, suorittanut myös ylioppilastutkinnon ja lähihoitajakoulun sinne taustalle varmuuden vuoksi, vaikka nyt opiskelen työni ohella ratsastuksenopettajaksi. Mieheni on ammattikorkean suorittanut. Poikia ei ole todella koskaan vaivannut se, että saimme heidät ollessamme nuoria. Muutimme mieheni kanssa yhteen odottaessamme esikoistamme ja laman vuoksi välillä oli tiukkaa rahasta, kun meni miehen työt alta. Elämme normaalia perhe-elämää, eikä nuoruutemme ole vaikuttanut siihen oikeasti mitenkään. Hoidossa lapset ovat olleet yhteensä kolme kertaa - hurjaa.

    • Oii että!

      Tiiätkö hevosen sonnalle tuoksuva pullero miltä näyttää disco? Et oo ikinä käyny. Etkä ikätovereiden joukkoon sopiskaan erilaisine tuoksuines. Ootko koskaan maanu rannalla ottamas aurinkoa? Sun tyyliä on varmaan kumisaappaat ja pipo. Oot olevinas ylpeen emäntä niinkun joku 50-vuotias ämmä. Ikätoverit sivistyksestä kattois sua olan yli ja hihittäis räpytellen meikattuja ripsiä. Minkä merkkiset aurinkolasit sulla on? Vai mahtuuko sun päähän ylipäätään sellaiset. Mulla on fendit.

      • 13 + 16

        Tietääkö mutsis, että kirjoittelet tuollaisia nettiin? Meenkö kertomaan?


    • suu kii

      Te luulette että teillä on varaa tehdä noin koska asutte tässä rikkaassa maassa. Muut hyysää teitä. Te olette pahempia kuin tuhoamattomat bakteerit, joita ei saa tapettua korkealla lämpötilalla eikä millään aineellakaan. Me ei olla yhtä vammasia kuin teidän vanhemmat ja te. Jos voitaisiin niin räjäytettäis teidät ja teidän imelät keskustelupalstat mällinsyöjä prostituutit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe