SairasAkva ja Monni

---Hoitaja---

Moikka kaikille:)
Partamonni on ollut sairas akvaariossa kohta kaksi viikkoa homeen vuoksi. Samaan aikaan olen pääakvaarion vettä kovettanut asteittain ja Ph arvoa koittanut hyvin varovasti nostaa. Sairas akvaarion veden vaihtojen aikana olen yrittänyt pitää samoja lukemia jotta kotiuttaminen olisi mahdollisemman mukava.
Eilisen veden vaihdon jälkeen sairas akvaan(jouduin vaihtaa ihan kokonaan puhtaaseen veteen,ku en omista aktiivihiiltä) huomasin tosin monnin käyvän pikaseen pinnalla ja siltä tuli suusta muutamia kertoja kuplia,vaikka en tehnyt veden kovettamisen ja PH arvoon suuria muutoksia,alttaassa oli lasissa vähäsen pieniä kuplia.Mikähän sillä oli?
Olisiko monnin nostaminen Asta Bhen aiheuttanut liiallisen hapen saannin vaikka eihän siirtäminen kestä kuin muutaman sekunnin?
Itse epäilin suolisto ongelmia? ku ei ole saanut kantoja jyrsittyy nyt hetkiin.Laitoin sinne varmuuden vuoksi sitten kannon ja tänään se on ollut ihan normaali.
Muuten monni on todella hyvin parantunut ja sen kotiuttaminen onnistuisi varmasti lähipäivinä, mutta...mietin et pitääkö sairas tuvan asukki totuttaa tohon pääakvaarion bakteeri kantaan päiviä ennen kuin sen laskee sen sinne? Meinasin et jos laittaais sinne jonkun desin verran vettä pääakvaariosta.

3

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulipyrstö0

      Miten kypsytit akvaarion?
      Miksi kovetat ja nostat pH arvoa? Mikä on arvot nyt ja mihin pyrit ja miksi?
      Mitkä ovat olleet vesiarvot testeissä?

      Partamonni on kestävä kala, eikä erikoisen tarkka vesiarvoista.
      Pelkään, että akvaariossasi on jokin pahasti pielessä.

      • ---Hoitaja---

        Sairas tuvan,en mitenkään.Oireet olivat selvät ja hoidon aloitin heti.Viikko tolkulla kypsytys ei tullu tässä tilanteessa mieleenkään.
        Saatiin pääakvan mukana miljoonakaloja,siksi kovetan vettä ja PH:ta.Oman hanaveden arvot kun ovat liian alhaset niille. Edellinen omistaja ei sitä hommaa tehnyt,vaikka olisi pitänyt:(
        Arvot kummassakin akvassa JBL liuskatestin mukaan on nyt GH puhdas seiska ja noin 14 (ihan pikkuisen violettia,mut enemmän vihreää).Kovuuden pyrin aika puhtaaseen 14`d.
        PH on noin 7,2 ,ei kuitenkaan IHAN sitä väriä ja se ois tarkoitus pitää sit siinä 7,2ssa,kun tulee siihen.PH tippatesti on ostoslistassa.Liuskatesti kun ei ole niin tarkka. Ja eikös se niin mene et kovan veden kaloilla Ph arvo olisi oltava ainakin se yli seiska? mieleuiten noin 7,5.
        Olen ollu tän harrastuksen parissa vasta parisen kk:tta.Toivottavasti tietoni on kohillaan? :)


      • Tulipyrstö0
        ---Hoitaja--- kirjoitti:

        Sairas tuvan,en mitenkään.Oireet olivat selvät ja hoidon aloitin heti.Viikko tolkulla kypsytys ei tullu tässä tilanteessa mieleenkään.
        Saatiin pääakvan mukana miljoonakaloja,siksi kovetan vettä ja PH:ta.Oman hanaveden arvot kun ovat liian alhaset niille. Edellinen omistaja ei sitä hommaa tehnyt,vaikka olisi pitänyt:(
        Arvot kummassakin akvassa JBL liuskatestin mukaan on nyt GH puhdas seiska ja noin 14 (ihan pikkuisen violettia,mut enemmän vihreää).Kovuuden pyrin aika puhtaaseen 14`d.
        PH on noin 7,2 ,ei kuitenkaan IHAN sitä väriä ja se ois tarkoitus pitää sit siinä 7,2ssa,kun tulee siihen.PH tippatesti on ostoslistassa.Liuskatesti kun ei ole niin tarkka. Ja eikös se niin mene et kovan veden kaloilla Ph arvo olisi oltava ainakin se yli seiska? mieleuiten noin 7,5.
        Olen ollu tän harrastuksen parissa vasta parisen kk:tta.Toivottavasti tietoni on kohillaan? :)

        Jos edellinen omistaja on pitänyt miljoonakaloja pitkään, vedessä jonka pH on lähellä 7.0, johon millikset ovat tottuneet, voivat ne kärsiä pH nostosta ja veden kovettamisesta.
        Pienen akvaarion vesiarvojen muuttaminen keinotekoisesti, voi aiheuttaa katastrofin, jos yliannostus tai lisäaineen lisääminen viivästyy tai unohtuu.

        Tavallisesti kaupunkien raanavesi on pH arvoltaa 8 ja jopa yli sekä kovuudeltaan ns keskikovaa 6 pintaan.
        Uskoisin, että kaikki millikset ovat viljeltyjä ja kestävät hyvin raanavede vesiarvot. Itse lisäisin simpukankuorirouhetta.

        Lisää kaloja en hankkis, vaan seuraisin nitriitin kehitystä ja vesiarvojen tasaantumista (lue tietoja kypsytyksestä).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe