Täällä näitä juttuja lueskelleena pitää ihmetellä, että kuinka vajaana varusteltuina myytäviä veneitä ostelette, kun niihin pitää laitta esim 20000€ edestä vielä varusteita?
Mitä ihmeen varusteita uuteen veneeseen pitää hankkia, mitä vanhaan ei tarvitse, siis 20 tuhannella eurolla.
uuden varustelu
28
763
Vastaukset
- -Mika-
Koknaishintaan en ota kantaa, mutta muutamia asioita, jotka uudesta puuttuu:
Epoksointi ja antifoulingmaali ei yleensä kuulu toimitukseen. Nämä teetettynä maksaa jotain. Venepukkia ei ole, se maksaa sen 2500 euroa helposti.
Autopilotti yleensä puuttuu kokonaan, mutta on aika välttämätön, 2000 euroa. kiinnitysköysiä ei ole, eikä ankkuria, sen kettinkiä ja köyttä. Noihin saa menemään vajaan tonnin.
Sprayhood ei kaikissa kuulu perustoimitukseen, teetettyna tonnin, kahden välissä. Navigointivarustus on vajaa, siihen pari tonnia.
Viihde-elektroniikkaa ei ole tai se ei ole riittävä, 500 - 1500 kipparin tottumuksista riippuen. Kaikki astiat, kattilat, pannut ja muut keittiötarvikkeet... satasia tai jopa tonni, riippuu "hallituksen" mausta ja vaatimuksista. Verhot ikkunoihin, koristetyynyjä salonkiin, irtotyynyjä sitlootaan... Kaasupullot ja paineenalentimet, satasista pariin tonniin.. Ankannokkaa, keulaportaita, varaosasettiä, työkalupakkia ym "pikkusälää" hämmästyttävän paljon, jopa tuhansien edestä...
Kyllä sitä hintaa vaan kertyy.
Ja monessa vähän käytetyssä nuo kaikki tulee mukana...oikeassa siinä, että listahinnasta puuttuu yllättäviäkin asioita. Esimerkiksi lämmitin ei ole kovinkaan usein vakiovaruste, mutta kyllä se Itämerellä on aika välttämätön. Vähän toisin listaisin itse tarpeet ja hinnat kuitenkin. Pistän tähän lähinnä kirjon näyttämiseksi, kyllä sitä lisähintaa tulee näinkin:
-rahti Suomeen ja pohjamaalaus eivät yleensä kuulu listahintaan => viitisen tonnia
-pukki, no, pitäisi sentään alle kahden tonnin saada
-autopilotti, 2000 voi olla oikein
-sprayhood n. 1000 teetettynä ja rosterikaarilla
-plotteri karttoineen, n. 1000 (tridata tms. näyttää olevan usein vakiona)
-viihde-elektroniikkaa nyt ei erikseen veneeseen tarvita
-jos haluaa spinnuilla, niin spinnuvarustus ja itse spinnu ei kuulu listahintaan.
-lämmitin tosiaan välttämätön, 1500-2000 jos itse asentaa.
Pari maahantuojaa on sanonut noista messuilla kysellessäni, että 15 000 pitää laskea perushinnan päälle. Menee aika lähelle sitä, mitä tuossa yllä luettelin (ilman sitä spinnuvarustusta).
Olen muuten huomannut, että perusvarustus on ehkä vähän yllättäen sitä kattavampi, mitä lähempänä perushintaista sarjavenettä ollaan. Kun mennään yli 150 000 euron hintaluokkaan, niin esimerkiksi purjeet katoavat usein perushinnasta, samoin elektroniikka. Ilmeisesti niissä on jokin sellainen ajatus, että ne, jotka panevat veneeseen parisataa tuhatta tai enemmän, haluavat enemmän omaa näkemystään vaikkapa elektroniikan merkistä tai purjeiden materiaalista peliin.- Ikäseilori
pitenee huomattavasti ja hinta nousee mitä pitemmille matkoille veneellä mennään. On myös huomattava, että monen varusteen hinta on vain pieni osa siitä mitä sen asennus maksaa.
- Joakim_
Riippuu tietysti vaatimustasosta ja veneestä, mutta
Autopilotti taitaa nykyisiin maksaa pelkät osat yli 3000 € (järjestelmäpilotti)
Lämppäriinkin joutuu varaamaan yli 3000 € ellei väkisin halua itse asentaa (varsin työlästä usein uudessa, kun kanavillekin pitää tehdä reitit).
Veneeseen tulee väkisin "luovutuspaketti" joka sisältää vesillelaskun ja rikauksen, mutta ei maalausta. Tämä on tyypillisesti ~2000 €.
Kuljetus ulkomailta menee helposti yli 5000 €.
Purjeisiin saa menemään helposti yli 10 000 €. Tietysti monessa halpaveneessä purjeet on mukana, mutta ainakin myrskyfokka ja spinnu/genaakkeri puuttuvat, eikä fokka tai täyskokoinen genuakaan olisi pahitteeksi.
Sitten on lukuisia optioita kuten kölivaihtoehtoja (syvempi, matalampi, lyijy), toinen takilavaihtoehto ("racing"), heloitusvaihtoehtoja, tiikkiä sinne tänne, sisustukseen lisää kaappeja, suihkualtaan tyhjennyspumppu, keulapotkuri, ulkosuihku, jne jne. Näihin menee todella paljon joillain merkeillä, jotta veneen saa vastaavaksi kuin kilpailijalla.
Käytetyssä tulee varmasti keskimäärin paljon enemmän mukana, mutta kaikki ei ole uudelle omistajalle kelpaavaa ja osa viedään uuteen veneeseen tai myydään erikseen. - sdfgsdfg
Ikäseilori kirjoitti:
pitenee huomattavasti ja hinta nousee mitä pitemmille matkoille veneellä mennään. On myös huomattava, että monen varusteen hinta on vain pieni osa siitä mitä sen asennus maksaa.
Itselleni ei ole tullut veneessä vielä vastaan varustetta jota en itse olisi asentanut.
Turha siitä asentamisesta on maksaa.
Usein jopa kalliimpaa kuin itse osa.
Siksi tuo 20 tonnia tuntuukin niin kalliilta. - SF
Perhepurjehtija kirjoitti:
oikeassa siinä, että listahinnasta puuttuu yllättäviäkin asioita. Esimerkiksi lämmitin ei ole kovinkaan usein vakiovaruste, mutta kyllä se Itämerellä on aika välttämätön. Vähän toisin listaisin itse tarpeet ja hinnat kuitenkin. Pistän tähän lähinnä kirjon näyttämiseksi, kyllä sitä lisähintaa tulee näinkin:
-rahti Suomeen ja pohjamaalaus eivät yleensä kuulu listahintaan => viitisen tonnia
-pukki, no, pitäisi sentään alle kahden tonnin saada
-autopilotti, 2000 voi olla oikein
-sprayhood n. 1000 teetettynä ja rosterikaarilla
-plotteri karttoineen, n. 1000 (tridata tms. näyttää olevan usein vakiona)
-viihde-elektroniikkaa nyt ei erikseen veneeseen tarvita
-jos haluaa spinnuilla, niin spinnuvarustus ja itse spinnu ei kuulu listahintaan.
-lämmitin tosiaan välttämätön, 1500-2000 jos itse asentaa.
Pari maahantuojaa on sanonut noista messuilla kysellessäni, että 15 000 pitää laskea perushinnan päälle. Menee aika lähelle sitä, mitä tuossa yllä luettelin (ilman sitä spinnuvarustusta).
Olen muuten huomannut, että perusvarustus on ehkä vähän yllättäen sitä kattavampi, mitä lähempänä perushintaista sarjavenettä ollaan. Kun mennään yli 150 000 euron hintaluokkaan, niin esimerkiksi purjeet katoavat usein perushinnasta, samoin elektroniikka. Ilmeisesti niissä on jokin sellainen ajatus, että ne, jotka panevat veneeseen parisataa tuhatta tai enemmän, haluavat enemmän omaa näkemystään vaikkapa elektroniikan merkistä tai purjeiden materiaalista peliin.Eli jos moottorivene olisi kyseessä tulisi se ilman moottoria. Kuinkahan monta venettä myytäisi?
- verrattavissa
SF kirjoitti:
Eli jos moottorivene olisi kyseessä tulisi se ilman moottoria. Kuinkahan monta venettä myytäisi?
Melko varmasti saat moottoriveneesikin eri konevaihtoehdoilla, jotka poikkeavat melkoisesti hinnoiltaan. Moottorilla on vain se ero purjeisiin, että purjeita ei tuoda veneeseen nosturilla ja liitetä veneeseen pulttaamalla, vesi- ja polttoaineletkuin sekä johdotuksella. Purjeet vain kannetaan veneelle ja nostetaan. Hintaskaala taas purjeilla taitaa olla vielä väljempi välttävälaatuisesta dacronista yksinkertaisella leikkauksella tehdyistä peruspurjeista sille veneyksilölle räätälöityihin 3D-laminaatteihin. Kalliin hintaluokan veneen ostaja tuskin koskaan tyytyisi niihin vakiopurjeisiin.
- 28
verrattavissa kirjoitti:
Melko varmasti saat moottoriveneesikin eri konevaihtoehdoilla, jotka poikkeavat melkoisesti hinnoiltaan. Moottorilla on vain se ero purjeisiin, että purjeita ei tuoda veneeseen nosturilla ja liitetä veneeseen pulttaamalla, vesi- ja polttoaineletkuin sekä johdotuksella. Purjeet vain kannetaan veneelle ja nostetaan. Hintaskaala taas purjeilla taitaa olla vielä väljempi välttävälaatuisesta dacronista yksinkertaisella leikkauksella tehdyistä peruspurjeista sille veneyksilölle räätälöityihin 3D-laminaatteihin. Kalliin hintaluokan veneen ostaja tuskin koskaan tyytyisi niihin vakiopurjeisiin.
sanottu. Nuo purjevalinnat riippuvat niin paljon käyttötarkoituksesta. Monet kalliimmista veneistä ovat hyvin leimallisesti matkapurjehdukseen tarkoitettuja, joten hyvien vakiopurjeiden valitseminen veistämön toimesta ei olisi kovin vaikeaa. Nuo eksoottisemmat materiaalit tulevat enemmän kehiin silloin, kun purjeiden keveys on kestävyyttä painavampi vaatimus.
Mutta totta on, että tuo vertaus, johon vastasit, vähän onnahti. Erityisesti siksi, että veneen voi tosiaan toimittaa aivan hyvin niin, että se on veteenlaskettuna ja muuten valmiina mutta purjeita vailla rantsussa ja ostaja tuo sitten omat purjeet mukanaan ja pistää paikoilleen. Eipä onnistu sisämoottorin kanssa :)
Mutta tietysti siksikin, että on siinä purjeveneessä kuitenkin moottori paikoillaan ja ostaja voi ajella sen koneella kotisatamaan ja käydä sitten laittelemaan purjeita ja trimmailemaan takilaa mieleisekseen. - tai kilpa
28 kirjoitti:
sanottu. Nuo purjevalinnat riippuvat niin paljon käyttötarkoituksesta. Monet kalliimmista veneistä ovat hyvin leimallisesti matkapurjehdukseen tarkoitettuja, joten hyvien vakiopurjeiden valitseminen veistämön toimesta ei olisi kovin vaikeaa. Nuo eksoottisemmat materiaalit tulevat enemmän kehiin silloin, kun purjeiden keveys on kestävyyttä painavampi vaatimus.
Mutta totta on, että tuo vertaus, johon vastasit, vähän onnahti. Erityisesti siksi, että veneen voi tosiaan toimittaa aivan hyvin niin, että se on veteenlaskettuna ja muuten valmiina mutta purjeita vailla rantsussa ja ostaja tuo sitten omat purjeet mukanaan ja pistää paikoilleen. Eipä onnistu sisämoottorin kanssa :)
Mutta tietysti siksikin, että on siinä purjeveneessä kuitenkin moottori paikoillaan ja ostaja voi ajella sen koneella kotisatamaan ja käydä sitten laittelemaan purjeita ja trimmailemaan takilaa mieleisekseen.Ehkä voisi matkaveneeseen veistämökin valita hyvälaatuiset purjeet, jotka olisivat silti jotain muuta kuin ne tavalliset toimitukseen kuuluvat. Purjeisiin liittyy kuitenkin selviä henkilökohtaisia mieltymyksiä ja moni haluaa purjeet omalta tutulta tekijältä. Minäkin haluaisin aiavn varmasti itse päättää, minkälaisen purjesetin haluaisin. Ovathan tarpeetkin erilaiset riippuen aiotusta purjehdusalueesta. Kalliin hintaluokan veneen ostaja harvoin on aloittelija, joten ostajalla todennäköisimmin on se omakin näkemys.
Purjeen paino ei muuten ole mitenkään yksinomaan kilpailevalle oleellinen kysymys. Melkoinen ero siinä, nostaako 50 kg tai 30 kg painavaa isoa.
- toopee
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8761069#comment-42003146
tuollahan oli aika yksityiskohtainen selvitys mitä uuden veneen listahinnan päälle vielä tulee ja ainakin oman veneeni osalta lisäisin siihen vielä purjeet, ne eivät aina kuulu veneen alkaen hintaan, joissakin haövemmissa venessä ei edes kuulu lämminvesi mukaan ja joissakin on säästetty septissä laittamalla muovinen tankki, jonka kyllä vaihtaisin rosteriseen tankkiin. Eli tuo lista ei ollut edes mitenkään paha, joku laitaa vielä tutkaa ja musapeliä yms.- et tällee
Kaverin kanssa laskeskeltiin uusien messuveneiden varustelun kustannuksia. Nyrkkisäännöksi saimme varusteiden hinnaksi 20 - 25 % hankintahinnasta. Tuntuu paljolta, mutta näin se vaan on. Tietysti voidaan purjehtia huonommin varustetulla veneellä, mutta kyllä tämä varustelun hinta kannattaa ottaa huomioon venettä hankkiessa. Siis vähän pienempi vene, jotta raha riittää myös varusteluun.
- Slobodan.
Ostin käytetyn veneen, ja sen varustelu/kunnostus ison meren ylitykseen meni näin:
Keulapotkuri -3 240,77 €
Lautta -2 577,89 €
Aurinkoken -1 741,92 €
Tuuligenu -688,66 €
Perämoott -1 215,29 €
Mob varusteet -675,41 €
Vaatteet -1 226,34 €
Ssb -2 946,16 €
Epirb -383,00 €
Työt/Osat -1 560,00 €
Muuta -3 710,00 € (kaikkea muuta krääsää ja tilpehööriä, purjeiden parannusta. lakkaa. myrkkyä.....)
Venessä oli kaikki muu hyvässä kunnossä.- 1+7
mikä on ssb ja epirb?
Messuilla uutta venettä haaveillessa listahinnan päälle tuli (ulkomuistista) kuljetus, rikaus, pohjamaalaus ja lämminvesi. Siitä taisi tulla kympitonnin verran. Käytännössä tarjottiin varustepakettia, jossa oli rullaiso, lisäakut ja karvanopat-kaikkineen listahinnan päälle tuli pari kymppiä.
Ihmettelin myyjälle rikauksen kovaa hintaa. Hän selitti rikaukseen kuuluvan veneen purun pesun vahauksen kuljetuspaketista, maston kokoamisen (kaikki osat erillään) ja muuta pikkuaskaretta. Eli rikaus vastannee osittain uuden auton "toimituskulut" kohtaa.
- seadog
Olen ihmetellyt samaa, miksi veneitä ei myydä valmiina, mutta tullut siihen tulokseen että ehkä parmepi niin. Veneen perushinta mahdollisimman alas ja ostaja saa sitten itse miettiä mitä ottaa toimitukseen ja mitä hankkii itse jäljestä käsin, nimittäin kun katsoo mitä varusteet maksaa veneen mukana toimitettuna pistää se monelta osin miettimään mitä kannattaa veneen mukana ottaa. En tiedä että johtuuko se siitä että olen tähän asti veneillyt kähinnä puu(moottori)veneellä että esimerkiksi lämmitystä en osaa kokea tarpeellisena varusteena ja tuntuisi tyhmältä maksaa lämityksesen vuoksi parin tonnin lisähinta veneen perushinnassa jos se olisi siinä vakinona. Olisiko parempi että veneen perushinta on pari tonnia korkeampi ja ankkurointi varustus olisi vakiona, kun annkuri varusteet saa kuitenkin ilman vinssiä hakittua alle 500e. monta muutakin asiaa voi miettiä ottaako mukaan vai ei, esimerkiksi oletko katsonut mitä usein aivan perusmallinen plotteri maksaa veneen mukana hakittaessa. Ehkä parempi että puristetaan veneen perushinta mahdollisimman alas ja jokainen saa sitten päättää kuinka paljon on valmis maksamaan lisää. Onhan noissa perushinnoissa yleensä kuitenkin mukana jonkinlainen veneellä purjehtimiseen vaadittava minimi varustus.
Sen sijaan nämä toimitus ja rikaus maksut kuten myös pohjan primerointi ja maalaus tuntuvat rahastukselta. Lieneekö näissä siten sama ajatus kuin autokaupan toimitusmaksussa jolla saadaa itse asiassa kokonaishintaa painettua alas sisällyttämällä osa perushinnasta pakollisiin lisäpalveluihin. Kuitenkin esimerkiksi tuo pohjan primerointi ja maalaus, katselin viimme keväänä kun naapuriveneeseen tehtiin sitä ja ei se vaikuttanut olevan sen työläämpi kuin oman veneen normaali kevätkunnostus.
Myöskin kuljetuskustannusten erittely perushinnasta pois antaa ainakin teoriassa sen mahdollisuuden että hakee veneen suoraan valmistajalta, veteen laskettuna ja rikattuna, tiedä sitten onnistuisiko tuollainen käytännössä.- C/R 37
Rikauksen ja pohjan maalauksen voi tehdä itsekin, ne eivät siis ole pakollisia lisäpalveluita. Kun pyytää tarjouksen kunnolliselta maahantuojalta, saa listan kaikesta lisävarustelusta ja toimitukseen liittyvistä maksuista, joten perushinnan päälle tulevat maksut ovat yllätyksellisiä vain "renkaiden potkijoille", ei todellisille ostajille. Alkaen hinta antaa osviittaa vain veneen hintatasosta muihin verrattuna. Lopullinen hinta selviää tarjouspyynnön jälkeen.
- 9+18
se pohjan maalaus mitään rakettitiedettä ole. 4-5 kerrosta epoksia ja sitten myrkky päälle. Heitin joskus aiemmin ajatuksen, että uudenkin veneen voisi ostaa niin, että se toimitetaan vasta vaikkapa elokuun puolivälissä. Kesälomat yms. vanhalla veneellä, sitten loppukesällä uuden veneen "koeajoa" ja alkuvikojen korjailua, sitten muutaman viikon vedessäolon jälkeen vene ylös. Saa kuivua rauhassa ja keväällä sitten pohjan maalaukseen.
Lämppäristä: olen huomannut, että purjeveneessä lämmitintä tulee käytettyä paljon enemmän kuin moottoriveneessä. Veikkaan syyksi sitä, että purkkarissa punkat ovat usein vesilinjaan nähden alempana ja muutenkin "viilennyspintaa" vettä vasten on enemmän. Veneilykauden pituus tai nukuttujen öiden määrä eivät ainakaan meillä sitä eroa aiheuta.
Olen muuten seurannut lähituntumalta erään tuttavan kamppailua uuden veneen kanssa. Ns. laatumerkki, listahintakin lähelle 400 000 ja ainakin tuttavan toiset tuttavat väittävät, että ko. veneen varustelut ovat maksaneet melkein toisen mokoman lisää. En tiedä uskoako, onhan siinä mm. vedentekokone, satelliittipuhelimet sun muut, mutta se juttu: jatkuvaa takkuamista kaikennäköisten vikojen ja häiriöiden kanssa. Ei ihme, että kaveria harmittaa. - FreshSkandi
Nykyaikaisissa purjeveneissä ei ole kovin hyvä vapaakiertoinen tuuletus. Siksi on hyvä kuivattaa venettä lämmitylaitteella varsinkin syksypuolella kautta. Meillä on ollut sääntönä. että aina kun moottori käy on myös lämppäri päällä. Samoin illalla ennen punkkiin menoa on ollut tapana nostaa sisälämpötilaa. Aamulla ensimmäinen ylösnousija laittaa lämppärin päälle ainakin niin pitkäksi aikaa, kun liedestä/uunista alkaa tulla aamupalantekoon käytettyä hukkalämpöä.
Näillä ohjeilla olemme välttyneet ainakin toistaiseksi hienon veneemme muuttumisen homeskandiksi.
- sdfgsdfg
Ihan kuten auton ostossa, vaikka menet autoliikkeeseen, ja ostat sen mainoksen fiat punton 12900€ et sitä kuitenkaan sillä rahalla saa.
Kuinka moni ostaisi kännykän tai telkkarin, jos liikkeeseen mennessäsi saisit kuulla että halvan hinnan päälle tulee vielä kuljetusmaksu päävarastolta ja muita "toimituskuluja".
Ihmetyttää miten kuluttaja-asiamies hyväksyy autoissa ja veneissä tuollaisen markkinoinnin, ja miksi me ihmiset hyväksymme?
Kyllä purjevene pitäisi myydä rikattuna, pohja tehtynä ja myyjän rantaan toimitettuna purjehduskunnossa.
Jos ostaa moottoriveneen, niin kuuluuhan siihenkin moottori, ja yleensä konetta on jo käytetty niin että se on ilmattu jne. Suomessa pitäisi olla ilman muuta lämmitin vakiona. Se sitten jos haluaa tutkaa ja plotteria sun muuta tarpeetonta, niin niitä saa sitten jokainen hankkia oman makunsa mukaan.
Kusetuksen maku vaan tulee, pikkaisen kuten englannissa jossa kuluttajahinta saadaan ilmoittaa ilman alvia.- C/R 37
Sikäli olen samaa mieltä, että veneen hinta tulisi ilmoittaa sellaisella perusvarustuksella, jollaisella suurin osa sitä täällä käyttää ja vesille laskettuna. Silloin veneiden vertailu hintavertailu olisi helpompaa. Toisaalta, kun oikeasti ollaan ostamassa venettä, on vaihtoehtoja ehkä viisi. Kun näiltä viideltä pyytää tarjoukset, voi suorittaa hintavertailun ja lopullisen valinnan.
Siitä olen täysin eri mieltä, että vene myytäisiin ainoastaan ”valmiina”. Kyllä monet osaajat haluavat säästää suorittamalla viimeistelyn itse tai haluavat erimerkkisiä tai tyyppisiä varusteita, mitä valmistajalla on tarjolla. - sdfgsdfg
C/R 37 kirjoitti:
Sikäli olen samaa mieltä, että veneen hinta tulisi ilmoittaa sellaisella perusvarustuksella, jollaisella suurin osa sitä täällä käyttää ja vesille laskettuna. Silloin veneiden vertailu hintavertailu olisi helpompaa. Toisaalta, kun oikeasti ollaan ostamassa venettä, on vaihtoehtoja ehkä viisi. Kun näiltä viideltä pyytää tarjoukset, voi suorittaa hintavertailun ja lopullisen valinnan.
Siitä olen täysin eri mieltä, että vene myytäisiin ainoastaan ”valmiina”. Kyllä monet osaajat haluavat säästää suorittamalla viimeistelyn itse tai haluavat erimerkkisiä tai tyyppisiä varusteita, mitä valmistajalla on tarjolla.Homma toimisi kuten autoissa tai taloissa, jos haluaa kangaspenkkien sijaan nahkapenkit niin maksaa exstraa, jos haluaa korinväriset puskurit tai sähköpåenkin muistilla, maksaa lisää. Jos haluaa pesuhuoneeseen muovimaton sijaan laatantai laminaattilattian sijaan påarketin, maksaa ekstraa jne jne.
Mutta perushinta pitäisi olla purjehduskunnossa perusvarusteilla vedessä. (sis mm. lämmityksen)
Eihän talojakaan osteta ilman tapetteja, ilman lämmitystä tai ikkunoita. Laadun voi vaihtaa parmpaan jos peruslaatu ei miellytä. - 15
sdfgsdfg kirjoitti:
Homma toimisi kuten autoissa tai taloissa, jos haluaa kangaspenkkien sijaan nahkapenkit niin maksaa exstraa, jos haluaa korinväriset puskurit tai sähköpåenkin muistilla, maksaa lisää. Jos haluaa pesuhuoneeseen muovimaton sijaan laatantai laminaattilattian sijaan påarketin, maksaa ekstraa jne jne.
Mutta perushinta pitäisi olla purjehduskunnossa perusvarusteilla vedessä. (sis mm. lämmityksen)
Eihän talojakaan osteta ilman tapetteja, ilman lämmitystä tai ikkunoita. Laadun voi vaihtaa parmpaan jos peruslaatu ei miellytä.sinällään samaa mieltä siitä, että mainoshinnan pitäisi olla aito, että asiakas tietää saavansa sinänsä käyttökelpoisen veneen latomalla tiskiin juuri sen mainostetun hinnan, niin asiassa on muitakin näkökulmia. Yksi on tietysti tuo esiintuotu variointi varustuksen tasossa. Toinen on se, että joku voi tosiaan haluta hakea veneen suoraan veistämöltä. Kolmas on vähän laajempi juttu: Suomessa on pääasiassa totuttu siihen, että ilmoitettu hinta pitää eli tuote pitää sillä hinnalla saada. Kuluttajaviranomaisetkin ovat siitä suhteellisen tiukkoja. Jostain syystä muualla maailmassa varsin monessa paikassa siedetään se, että hinnat eivät ole "yhtenäisiä paketteja" vaan palasina ja mainostaa saa pelkällä osahinnalla. Ilmeisesti monessa maassa kuluttajat jopa haluavat sitä.
Esimerkkinä mainittiin jo ALV0-hintojen käyttö (vakiokäytäntö esim. jenkeissä). Toinen mieleentuleva esimerkki ovat matkat, Suomessa halutaan pakettihinta, jo Virossa kuulemma asiakkaat haluavat nähdä hinnan paloiteltuna. Onhan siinä tavallaan järkeä, JOS on todellista valinnanvaraa esim. jättää jokin palanen pois paketista. Mutta yleensä se ei niin ole, vaan kaikki ne palat joutuu joka tapauksessa maksamaan. Mitä väliä silloin oikeastaan on sillä, meneekö vaikkapa verottajalle 22% vai 18%, jos kokonaishinta on kuitenkin sama? - Ikäseilori
asiakkaaltakin voi odottaa järjen käyttöä. eli taitoa kysyä "mitä hintaan kuuluu".
- varusteita hintaan k
Ikäseilori kirjoitti:
asiakkaaltakin voi odottaa järjen käyttöä. eli taitoa kysyä "mitä hintaan kuuluu".
Tuossa puuttuu vielä tosin rikaus:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010030511245817_ul.shtml - Myyjämiäs
jonka hinta ylittää vuosipalkkasi tai pari, on kai syytä käyttää sen valmisteluun hieman aikaa ja ajattelua. Kannattaa esimerkiksi ottaa tarjouksia muutamilta eri merkkien toimittajilta ja ehkäpä naapurimaista myös. Varmasti tekevät eritellyn tarjouksen niin, että kaikkien lisätarvikkeiden osuudet näkyvät laskelmassa erikseen. Jos sinulla on aikaa vielä suorittaa koepurjehdus kyseisillä malleilla, olet varmaan kykenevä tekemään päätöksiä. Ei tarvitse silloin kirjoitella tänne ja valitella myyjien huonoa käytöstä. Soita myös ne pakolliset puhelut tai käy viemässä se tarjouspyyntö suoraan myyjän käteen.
Miksi sen myyjän pitäisi olla sinulle hyvä kaveri tai mukava mies? Ole sinä reilu asiakas, äläkä narise turhista. Entisenä myyjänä voin sanoa, että ne pahimmat "renkaanpotkijat" olivat yleensä maksukyvyttömiä. - 6
Jep. Kyllä purjehdusvalmiin veneen hinta pitäisi ilmoittaa asiakkaalle heti suoraan. Sen hinnan alapuolella olisi hyvä näkyä mistä hinta koostuu eli perusvene, kuljetus, pohjan maalaus, rikaus jne... ja näistä asiakas voisi ruksia pois ne mitkä saa halvemmalla muualta tai tekee itse. Lisäksi tietysti lisävarustehinnasto josta voi lisätä mukavuusvarusteita oman maun mukaan.
Näin saisi jo ennen kauppaan menoa oikean lähtötason selville eikä tulisi sitä kusetuksen makua. - ja sama
Mitä hemmetin väliä sillä on, saako ilmoitetulla hinnalla rakennussarjan vai veneen tankit ja jääkaappi täynnä, kunhan käytäntö on yhtenäinen. Veneitä ei kuitenkaan osteta postimyyntikuvastosta ja eri ihmiset haluavat erilaisia asioita. Täsmälleen saman prosessin joutuu käymään läpi lisävarusteiden ja optioiden kanssa, vaikka joku ilmoitettu perushinta sisältäisikin yhden version täydellisestä paketista.
- sdfgsdfg
Myyjämiäs kirjoitti:
jonka hinta ylittää vuosipalkkasi tai pari, on kai syytä käyttää sen valmisteluun hieman aikaa ja ajattelua. Kannattaa esimerkiksi ottaa tarjouksia muutamilta eri merkkien toimittajilta ja ehkäpä naapurimaista myös. Varmasti tekevät eritellyn tarjouksen niin, että kaikkien lisätarvikkeiden osuudet näkyvät laskelmassa erikseen. Jos sinulla on aikaa vielä suorittaa koepurjehdus kyseisillä malleilla, olet varmaan kykenevä tekemään päätöksiä. Ei tarvitse silloin kirjoitella tänne ja valitella myyjien huonoa käytöstä. Soita myös ne pakolliset puhelut tai käy viemässä se tarjouspyyntö suoraan myyjän käteen.
Miksi sen myyjän pitäisi olla sinulle hyvä kaveri tai mukava mies? Ole sinä reilu asiakas, äläkä narise turhista. Entisenä myyjänä voin sanoa, että ne pahimmat "renkaanpotkijat" olivat yleensä maksukyvyttömiä.Tarjoukset eivät aina ole vertailukelpoisia, samoin voi olla että kokematon veneenostaja ei tule edes ajatelleeksi kaikkea, saati se kokenutkaan aina.
Kyllä tuossakin olisi helpompaa kun olisi selvät säännöt.
Hinnalla ei mielestäni saa olla merkitystä siihen, miten tuotetta myydään ja esitellään.
- thirsty traveller
ovat yleensa ulkomaisia, joita myydaan esim valimerelle. Kesapurjehdukseen tarvitaan ehka ilmastointi. Kummallista olis, jos se olisi vakiona Suomessa. Veistamoilla on kruksattava lista varustuksesta. Veistamo on valmis myymaan paatin minne hyvansa. Suomi on niin pieni markkina-alue, ettei varustusta sen mukaan laadita. Purjeet maaraytyvat pitkalti ostaja tahdon mukaan. Outoa olisi, jos pitaisi ostaa vakiodacronit kilpaveneeseen. Mielestani ptaa arvostaa valinnan mahdollisuutta. Ostakaa Bavaria, jos haluatte sarjatuotantopaatin. Toinen aaripaa on lasikuituvalmis vene, jos niita enaa myydaan. Pitaahan autoonkin valita vari, vaihteisto, sisustus, ilmastointi ym. Ehka ei Ladaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1153756Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1493743Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi242544Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs52325100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es302138Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481322Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut301147Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah33912- 137905
Poika. Edes suuret lyyrikot eivät auta kostonhimoista.
Kostonhimotutkani tuuttaa, etkä saa minua astumaan estradille. Korkeintaan välillä hiukan kutittelen...110803