kapealla talvirenkaalla pärjää

6246

Olen tän viikon aikana nähnyt monta uudehkoa autoa, jossa on leveät renkaat, jotka ovat jääneet lumeen kiinni tai ajautuneet penkaan urien takia. Itellä on 165 leveät renkaat eikä ole ollut mitään ongelmia lumen kanssa, joka paikasta on päässy vaikka alla on halpisrenkaat ja auto on etuveto. Näkee selvästi kuinka huonosti leveät renkaat pitävät lumessa nyt kun on pyryttänyt paljon.

22

2516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyddd

      Mä olen kanssa sitä mieltä, että nykyautoissa on aivan liian leveät/matalat renkaat talviolosuhteisiin. Ne vaan tuppaavat nousemaan lumipatjan päälle ja sitten ollaan kuin laakereilla.

      • crv4ever

        Isäukko aikanaan opetti, että talvirenkaat pitää olla kapeat ja niissä on oltava paljon nastoja. Ensimmäisissä autoissani olikin sitten 155-165 levyiset nastarenkaat ja uskoin, että ovat hyvät vaikka jäinkin välillä kiinni enkä päässyt hiekottamattomia mäkiä ylös (niitä on jossain päin maaseutua edelleen...). Sain ukolta moitteet kun hommasin 175/70 -nastarenkaat että ojaan mennään ja kiinni jäädään. Eipä menty ja pahoista paikoista etuvetoisella selvittiin. Hinailin autolla sukulaismiehen autoa pakkasilla käyntiin ja rengas piti. Nyt 27 auton ratissa vietetyn talven jälkeen on alla 215/65-16 kitkarenkaat eikä mitään ongelmaa edetä syvässäkään hangessa tai jäisissä mäissä. Ei ole kertaakaan "oltu kuin laakereilla" edes jauhautuneessa lumessa. Auto on vakaa ajaa ja pitoa riittää.


      • on totuus
        crv4ever kirjoitti:

        Isäukko aikanaan opetti, että talvirenkaat pitää olla kapeat ja niissä on oltava paljon nastoja. Ensimmäisissä autoissani olikin sitten 155-165 levyiset nastarenkaat ja uskoin, että ovat hyvät vaikka jäinkin välillä kiinni enkä päässyt hiekottamattomia mäkiä ylös (niitä on jossain päin maaseutua edelleen...). Sain ukolta moitteet kun hommasin 175/70 -nastarenkaat että ojaan mennään ja kiinni jäädään. Eipä menty ja pahoista paikoista etuvetoisella selvittiin. Hinailin autolla sukulaismiehen autoa pakkasilla käyntiin ja rengas piti. Nyt 27 auton ratissa vietetyn talven jälkeen on alla 215/65-16 kitkarenkaat eikä mitään ongelmaa edetä syvässäkään hangessa tai jäisissä mäissä. Ei ole kertaakaan "oltu kuin laakereilla" edes jauhautuneessa lumessa. Auto on vakaa ajaa ja pitoa riittää.

        Onhan leveämmässä renkaassa enemmän kitkapintaa alla olevaa alustaa vasten. Nämä kapeiden kiekkojen puolustelijat eivät tiedä tuon taivaallista teoriasta miten pito renkaassa muodostuu. Isän, isoisän tai peräti isoisoisän on joskus jotain kuultu aiheesta kertovan ja sitä lauotaan sitten täytenä totuutena.

        Miettikääpä muuten miksi esimerkiksi tractor pullingissa vetävät kiekot on mahdollisimman leveät. Ihanko vaan näyttävyyden vuoksi?


      • on?
        on totuus kirjoitti:

        Onhan leveämmässä renkaassa enemmän kitkapintaa alla olevaa alustaa vasten. Nämä kapeiden kiekkojen puolustelijat eivät tiedä tuon taivaallista teoriasta miten pito renkaassa muodostuu. Isän, isoisän tai peräti isoisoisän on joskus jotain kuultu aiheesta kertovan ja sitä lauotaan sitten täytenä totuutena.

        Miettikääpä muuten miksi esimerkiksi tractor pullingissa vetävät kiekot on mahdollisimman leveät. Ihanko vaan näyttävyyden vuoksi?

        Jos nyt pitäydyttäisiin vaikka näissä lumiolosuhteissa ja auton renkaissa. Ensinnäkin, ideaalitilanteessa renkaan leveys ei vaikuta renkaan pitoon, tai siis kitkavoimaan. Kitkavoima on kappaletta pintaan puristavan voiman ja kitkakertoimen tulo, eikä kumpikaan riipu renkaan leveydestä.

        Käytännössä tilanne on vähän erilainen. Pehmeässä lumessa kapea rengas syrjäyttää lunta paremmin kuin leveä ja renkaan alle syntyy suurempi pintapaine. Kapea rengas painuu lumikerroksen läpi ja tiivistää alleen jäävän lumen pitäväksi pinnaksi. Leveä rengas taas kantaa lumella paremmin. Rengas ei uppoa lumessa yhtä syvälle kuin kapeampi, sen alle jää enemmän lunta, paine ei kasva yhtä suureksi eikä lumi tiivisty yhtä tiiviiksi. Tästä sitten saattaa seurata se, että renkaan alla oleva pehmeä lumi ei pysty tarjoamaan auton liikuttamiseen tarvittavaa vastavoimaa, vaan renkaat alkavat sutia ja auto lähtee liikkeelle vasta, kun vetävät pyörät ovat kaivautuneet lumen läpi kiinni pitävään alustaan. Kyseessä on hyvin pitkälti sama ilmiö kuin kesällä märällä tiellä, jolloin leveä rengas nousee vesiliirtoon kapeaa helpommin.

        Toki tässä on toinenkin pointti. Paksummassa ja tiiviimmässä lumessa kapeilla renkailla varustettu auto saattaa upota niin syvälle lumeen, että auto jää pohjansa varaan lumipatjan päälle, eivätkä renkaat tavoita pitävää pintaa. Samassa paikassa selvästi leveämmät renkaat, tai siis renkaiden alle jäävä lumi, kantaa auton painon paremmin, eikä auto uppoa yhtä syvälle. Auto ei jää pohjastaan lumeen kiinni, ja sen liikkuttamiseen riittää pienempi voima. Jos renkaiden alla oleva lumi pystyy tarjoamaan riittävän vastavoiman, ei auto ala sutia vaan etenee siististi lumen päällä kulkien.

        Eli lyhyesti, kapea rengas kaivautuu paremmin lumen läpi kiinni pitävään alustaa, leveä taas kulkee helpommin lumen päällä. Se kumpi on parempi riippuu ihan tilanteesta. Esimerkiksi tiellä ajettavissa talviralleissa autoissa käytetään hyvin kapeita renkaita, kun taas Islannin jäätikkömaastureissa renkaiden leveys saatta olla melkein 20 tuumaa.


      • 6246
        on? kirjoitti:

        Jos nyt pitäydyttäisiin vaikka näissä lumiolosuhteissa ja auton renkaissa. Ensinnäkin, ideaalitilanteessa renkaan leveys ei vaikuta renkaan pitoon, tai siis kitkavoimaan. Kitkavoima on kappaletta pintaan puristavan voiman ja kitkakertoimen tulo, eikä kumpikaan riipu renkaan leveydestä.

        Käytännössä tilanne on vähän erilainen. Pehmeässä lumessa kapea rengas syrjäyttää lunta paremmin kuin leveä ja renkaan alle syntyy suurempi pintapaine. Kapea rengas painuu lumikerroksen läpi ja tiivistää alleen jäävän lumen pitäväksi pinnaksi. Leveä rengas taas kantaa lumella paremmin. Rengas ei uppoa lumessa yhtä syvälle kuin kapeampi, sen alle jää enemmän lunta, paine ei kasva yhtä suureksi eikä lumi tiivisty yhtä tiiviiksi. Tästä sitten saattaa seurata se, että renkaan alla oleva pehmeä lumi ei pysty tarjoamaan auton liikuttamiseen tarvittavaa vastavoimaa, vaan renkaat alkavat sutia ja auto lähtee liikkeelle vasta, kun vetävät pyörät ovat kaivautuneet lumen läpi kiinni pitävään alustaan. Kyseessä on hyvin pitkälti sama ilmiö kuin kesällä märällä tiellä, jolloin leveä rengas nousee vesiliirtoon kapeaa helpommin.

        Toki tässä on toinenkin pointti. Paksummassa ja tiiviimmässä lumessa kapeilla renkailla varustettu auto saattaa upota niin syvälle lumeen, että auto jää pohjansa varaan lumipatjan päälle, eivätkä renkaat tavoita pitävää pintaa. Samassa paikassa selvästi leveämmät renkaat, tai siis renkaiden alle jäävä lumi, kantaa auton painon paremmin, eikä auto uppoa yhtä syvälle. Auto ei jää pohjastaan lumeen kiinni, ja sen liikkuttamiseen riittää pienempi voima. Jos renkaiden alla oleva lumi pystyy tarjoamaan riittävän vastavoiman, ei auto ala sutia vaan etenee siististi lumen päällä kulkien.

        Eli lyhyesti, kapea rengas kaivautuu paremmin lumen läpi kiinni pitävään alustaa, leveä taas kulkee helpommin lumen päällä. Se kumpi on parempi riippuu ihan tilanteesta. Esimerkiksi tiellä ajettavissa talviralleissa autoissa käytetään hyvin kapeita renkaita, kun taas Islannin jäätikkömaastureissa renkaiden leveys saatta olla melkein 20 tuumaa.

        kitkavoima = µN missä µ on kitkakerroin ja N =9,81*massa. Maata vasten puristava voima on kitkavoima/pinta-ala. Eli pitoa parantaa kapea rengas tai suuri auton massa. Leveä rengas huonontaa pitoa.

        Kaikki autot jotka olen nähnyt juuttuneen lumeen on ollu uudehkoja missä leveät renkaat tai sitten vanhempia leveillä erikoisvanteilla. Hämmästyin kun eräs uusi auto jäi kiinni 15cm lumeen tasaisella pihalla, itse pääsen siitä helposti 165 renkailla mutta tuossa autossa oli vähintään 195 leveiset.


      • huh huh
        6246 kirjoitti:

        kitkavoima = µN missä µ on kitkakerroin ja N =9,81*massa. Maata vasten puristava voima on kitkavoima/pinta-ala. Eli pitoa parantaa kapea rengas tai suuri auton massa. Leveä rengas huonontaa pitoa.

        Kaikki autot jotka olen nähnyt juuttuneen lumeen on ollu uudehkoja missä leveät renkaat tai sitten vanhempia leveillä erikoisvanteilla. Hämmästyin kun eräs uusi auto jäi kiinni 15cm lumeen tasaisella pihalla, itse pääsen siitä helposti 165 renkailla mutta tuossa autossa oli vähintään 195 leveiset.

        Kylläpä on pojilla nyt homma todella pahasti hakusessa. Teidän teorian mukaan henkilöautossa pitävin rengas olisi kilpapolkupyörissä käytettävä olemattoman kapea rengas. Miksi muuten kilpapolkypyörissä on mahdollisimman kapea rengas? Ei varmaan tavoitella mahdollisimman suurta kitkaa eli pitoa. Miettikääpä sitä spedet ennen kuin lähdette arpomaan seuraavaa viestiänne.


      • 6+4
        6246 kirjoitti:

        kitkavoima = µN missä µ on kitkakerroin ja N =9,81*massa. Maata vasten puristava voima on kitkavoima/pinta-ala. Eli pitoa parantaa kapea rengas tai suuri auton massa. Leveä rengas huonontaa pitoa.

        Kaikki autot jotka olen nähnyt juuttuneen lumeen on ollu uudehkoja missä leveät renkaat tai sitten vanhempia leveillä erikoisvanteilla. Hämmästyin kun eräs uusi auto jäi kiinni 15cm lumeen tasaisella pihalla, itse pääsen siitä helposti 165 renkailla mutta tuossa autossa oli vähintään 195 leveiset.

        Taasen kotifyysikot luo uusia suuria totuuksia yhden pihamaalla näkemänsä tapauksen perusteella. Varmaan ei kiinnijäämiseen vaikuta mitään kuljettajan toiminta tilanteessa tai renkaiden kuluneisuus. Leveyshän on ainoa tekijä, jolla on merkitystä. Siispä teoreeman mukaan ostan loppuun ajetut mutta kapeat renkaat, vaikka ihan Silestonet, ja etenen ongelmitta läpi lumen, jään ja hyytävän tuiskun.

        Ja tietty lisäksi tarvitsen vanhan auton, koska uudet autot ja leveät renkaat ovat ne ongelman ydin. Vanha auto ja kapeat Silestonet - ja liikenneturvallisuuskin paranee!


      • 4614617
        6+4 kirjoitti:

        Taasen kotifyysikot luo uusia suuria totuuksia yhden pihamaalla näkemänsä tapauksen perusteella. Varmaan ei kiinnijäämiseen vaikuta mitään kuljettajan toiminta tilanteessa tai renkaiden kuluneisuus. Leveyshän on ainoa tekijä, jolla on merkitystä. Siispä teoreeman mukaan ostan loppuun ajetut mutta kapeat renkaat, vaikka ihan Silestonet, ja etenen ongelmitta läpi lumen, jään ja hyytävän tuiskun.

        Ja tietty lisäksi tarvitsen vanhan auton, koska uudet autot ja leveät renkaat ovat ne ongelman ydin. Vanha auto ja kapeat Silestonet - ja liikenneturvallisuuskin paranee!

        jos sull olis itelläkin ajokokemusta niin varmaan tietäisit kuinka paljon paremmin kapealla renkaalla pääsee lumihangessa ja jäisessä ylämäessä


      • 4+20
        4614617 kirjoitti:

        jos sull olis itelläkin ajokokemusta niin varmaan tietäisit kuinka paljon paremmin kapealla renkaalla pääsee lumihangessa ja jäisessä ylämäessä

        Ja edelleenkään ei ole merkitystä auton painolla, kuskin ajotaidolla ja renkaan kunnolla? Kapea Silestone alle vaan ja menoksi...

        Ei ole kokemusta kuin muutamalta vuosikymmeneltä ja renkaista välillä 145-225 ja monelta erilaiselta talvelta eri puolella Suomenmaata. Ensimmäisissä autoissa ei ollut ABS:ä eikä ajonvakautuksia ja ylös päästiin melkein joka paikasta. Ainoa kerta, kun ei päästy, oli peilijäällä ja 155 levyseillä nastarenkaalla.

        Ralliahan kaikki ajaakin ja sitten penkat pölisee. Ehkä rallikuskeilla on ajotaitoakin hieman enemmän kuin vakiokansalaisella. Vaikka jokuhan tämänkin kohta kiistää - kaikki perustuu renkaan leveyteen :)


      • Anonyymi

        Minulla on alla 165/75/16 renkaat.
        Niillä on aivan toivotonta päästä liikkeelle edes kesäkelillä.
        Selitys on että auto on takaveto avolavapaku, terveiset taka-akselilla ei paljon paina.


      • Anonyymi
        6+4 kirjoitti:

        Taasen kotifyysikot luo uusia suuria totuuksia yhden pihamaalla näkemänsä tapauksen perusteella. Varmaan ei kiinnijäämiseen vaikuta mitään kuljettajan toiminta tilanteessa tai renkaiden kuluneisuus. Leveyshän on ainoa tekijä, jolla on merkitystä. Siispä teoreeman mukaan ostan loppuun ajetut mutta kapeat renkaat, vaikka ihan Silestonet, ja etenen ongelmitta läpi lumen, jään ja hyytävän tuiskun.

        Ja tietty lisäksi tarvitsen vanhan auton, koska uudet autot ja leveät renkaat ovat ne ongelman ydin. Vanha auto ja kapeat Silestonet - ja liikenneturvallisuuskin paranee!

        Unohdit sen silestonen kitkakertoimen, silestonen pitää vain kuivalla asfaltilla.


    • Draivari

      Jarruttaessa liukkaalla huomaa parhaiten kapeiden nastarenkaiden paremman pidon, ( kitkoista en puhu mitään)
      Karkeakuvioiset leveät renkaat taas ovat paremmat pehmeässä, huonosti kantavassa maastossa.

    • 6635757

      Käykääpä kattomas ralliautoa jossa on lumirenkaat, siinä teille vastaus kumpi pitää premmin talviolosuhteissa, leveä vai kapea.
      Te jotka väitätte että leveät pitää paremmin lumella ja jäällä menkää sanomaan se rallikuskille niin se nauraa ittensä kuoliaaksi.

      • Anonyymi

        Sattuu oleen 10 cm maavara ja pohjassa ohut muovilevy jotakin "suojaamassa". Tuiskun jälkeen ei pääse mihinkään. En osannut kiinnittää asiaan huomiota vaihtaessani Toyota Corolla Verson (farmasri) pois. Kaduttaa. Oli sentään 150 mm maavara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattuu oleen 10 cm maavara ja pohjassa ohut muovilevy jotakin "suojaamassa". Tuiskun jälkeen ei pääse mihinkään. En osannut kiinnittää asiaan huomiota vaihtaessani Toyota Corolla Verson (farmasri) pois. Kaduttaa. Oli sentään 150 mm maavara.

        Ja tuon aivopierun halusit tuoda julki vuoden 2010 ketjuun, olet nero.


      • Anonyymi

        Vaikka onkin ikuisuuden vanha ketju, mutta rallirenkaan pito tulee niistä nastoista.


      • Anonyymi

        Rallirenkaat ei kelpaa kyllä mihinkään vertailuun arkeen ja siviilirenkaisiin.


    • Anonyymi

      Kapeat renkaat voihan se niinkin olla ainakin Ylivieska Pörhö syyllistyy leveämpi en renkaiden sakko rengas myyjäksi.
      Kuukausi ojaan varma Citroen

    • Anonyymi

      Kiinni jää jos ei osaa ajaa, eikä ymmärrä mihin ei kannata ajaa.

    • Anonyymi

      Mulla on yhtä leveät 235 renkaat kesällä ja talvella, tavirenkaat on yhtä tuuma matalammalla vanteella ja vastaavasti kumissa enemmän profiilia, aivan loistavasti olen pärjännyt useamman talven kun ajan sivityksessä, eli hoidetuilla ja auratuilla teillä.

    • Anonyymi

      Meillä sivistyksessä ajetaan 90% ajasta hoidetuilla ja sulilla teillä ja siellä menestyy minkäkokoisilla renkailla tahansa, kunhan ne ovat länsimaiset ja riittävä kulutuspinta.
      Kovin kapean renkaan pitää olla myös korkea ja se tekee autosta kovin huteran ja keinuvan, ei hyvä.

    • Anonyymi

      Paras talvirengas mitä mulla on koskaan ollut on Continental VikingContact 7. Oikeasti hyvä pito ja luotto ja tuntuma kaikissa olosuhteissa.

      Muilla renkailla esim. kuiva asvaltti lumipolanteilla on vaatinut tarkkuutta ohitustilanteissa. Continentaleissa pito säilyy. Näissä pito ja ohjautuvuus säilyy luistossakin eli jos tykkää räpätä autolla, tässä on hyvät renkaat siihen.

      Aiemmin mulla oli nastarenkaat, mutta niistä katosi jääpito ensimmäisen talven jälkeen ja loskavallit oli niille painajainen, nousivat heti irti tiestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe