En muista, miten kauan olen syönyt diureetteja molempien jalkojen turvotukseen. Syksyllä otettiin keuhkoröntgen ja siitä ilmeni, että sairastan sydämen vajaatoimintaa. Lääkityksenä on Furesis 40 mg 3 kertaa aamulla ja 3 kertaa päivällä sekä Spiresis 25 mg 1 aamulla. Näiden lisäksi lääkkeet diabetekseen, astmaan, osteoporoosiin, kolesteroliin ja sydämelle Cardace ja Primaspan. Syksyllä nostettiin Furesiksen annosta kahdella tabletilla. Onko vielä lisättävä, sillä turvotis edelleen voimakas. Liikkumaan ei paljon pysty. Auttaisiko lymfahieronta tai lääkkeiden lisääminen/vaihto?.
Jalkojen turvotus
13
8721
Vastaukset
- ihmettelijätär....
Onhan valtava määrä lääkkeitä nesteenpoistoon! Miten vajaatoiminta pääsi noin pahaksi?
Siinähän on sama oire kuin astmassa, oliko astma epätasapainossa tai lisättiinkö astmalääkkeitä runsaasti ennen vajaatoiminnan löytymistä?
Käsittääkseni ei nesteenpoistolääkitystä voi itse lisätä mielinmäärin, jotain haittaa siitä on. Oletko ollut oikein sairaalassa kun se lääke aloitettiin, vai terveyskeskuksessako sitä vain hoidetaan.
Vajaatoiminta johtuu aina jostain, se ei ole itsenäinen tauti.
Astma ei turvota, tuskin diabeteskaan, eikä osteoporoosi. Sydän on oikea osoite, onko se varmasti oikein diagnosoitu?? Jospa sydänlääkkeissä olisi korjaamista. Lymfaa voi kokeilla, mutta kyllä lääkärikäynti on paikallaan silloin kun lääkkeet eivät auta!- 72 v
Olen toki lääkärin hoidossa ja käynyt myön erikoissairaanhoidon tutkimuksissa. Astma on vanha, olin vaan 30 vuotta lääkkeittä. Vuosi sitten aloitettiin lääkitys uudelleen. Vuosi sitten tutkittiin sydän (mm. gammatutkimus ja ultra), sanottiin, että normaalöi sydän, ainoastaan vähäistä ikämuutosta.
Turvotus on kiusannut nelisenkymmentä vuotta (alkoi raskauden aikana). Alkuun lääkitys vähäistä, mutta vuosien mittaan lisätty diureetteja, sillä molemmissa jaloissa voimakas turvotus. Suolan käyttö on minimissä, verenpaine vain hiukan koholla (olen syönyt 15 vuotta Cardacea ja Primaspamia ennaltaehkäisevästi diabeteksen takia)
Viime syksynä sairaalan inhimillisen erehdyksen takia Spiresis jäi pois ja luultavasti se oli syynä, että keuhkoihin kertyi nestettä. Joulukuun puolivälistä Spiresis ollut taas kä'ytössä, mutta turvotus ei ole oleellisesti vähentynyt.
Muiden vaivojen takia liikkuminen on jäänyt vähälle ja nyt en enää pystykään kävelemään hengästyttämättä paria sataa metriä. - ihmettelijätär....
72 v kirjoitti:
Olen toki lääkärin hoidossa ja käynyt myön erikoissairaanhoidon tutkimuksissa. Astma on vanha, olin vaan 30 vuotta lääkkeittä. Vuosi sitten aloitettiin lääkitys uudelleen. Vuosi sitten tutkittiin sydän (mm. gammatutkimus ja ultra), sanottiin, että normaalöi sydän, ainoastaan vähäistä ikämuutosta.
Turvotus on kiusannut nelisenkymmentä vuotta (alkoi raskauden aikana). Alkuun lääkitys vähäistä, mutta vuosien mittaan lisätty diureetteja, sillä molemmissa jaloissa voimakas turvotus. Suolan käyttö on minimissä, verenpaine vain hiukan koholla (olen syönyt 15 vuotta Cardacea ja Primaspamia ennaltaehkäisevästi diabeteksen takia)
Viime syksynä sairaalan inhimillisen erehdyksen takia Spiresis jäi pois ja luultavasti se oli syynä, että keuhkoihin kertyi nestettä. Joulukuun puolivälistä Spiresis ollut taas kä'ytössä, mutta turvotus ei ole oleellisesti vähentynyt.
Muiden vaivojen takia liikkuminen on jäänyt vähälle ja nyt en enää pystykään kävelemään hengästyttämättä paria sataa metriä.Kiitos selvityksestä. Viisastuin taas ja jo silläaikaakin katsoin netistä tuon Cardacen merkityksen ennaltaehkäisevänä. On monia lääkkeitä, joita käytetään useisiin eri tarkoituksiin. Auttaa en osaa, ihmettelin vain todella nesteenpoistolääkkeiden määrää. Minulla on sydämen vajaatoimintaa kardiomyopatian vuoksi ja ajoittaista jalkojen turvotusta, enkä lääkärin mukaan minulle annettua 20 mg:n Furesis-annostakaan tarvitsisi ottaa, ellei ole turvotusta. Mutta pieni on minun vaivani sinun kertomaasi verrattuna.
Varmaan se Spiresiksen poissaolo välillä todella aiheutti häiriön. Minulla on sellainen käsitys omasta nesteenpoistolääkkeestä myös, että ellen ota sitä säännöllisesti, kestää seuraava turvotusjakso taas kauemmin. Onneksi reseptini on uusittu sentään.
Lymfaterapeutilta ehkä kannattaisi kysyä, miten suhtautuvat, onko hoito auttanut vastaavissa tapauksissa.
Minullakin on astma , ei kohtauksia, mutta vaikea pitää tasainen taso lääkkeillä. Kaksi vuotta oli hengästymistä, josta lähdin kysymään lääkäreiltä, että eikö astmaan olisi syytä tehdä perustutkimus, vai johtuuko hengästyminen sydämestä. Keuhkopolin neuvoilla lääkkeitä aina vaan lisättiin ja toisella neuvolla kokeilin kolmea lääkettä. Ei mitään apua, hullummaksi vain tuli. Sain lähetteen keuhkopolille spirometriaan ym. ja sitten minua moitittiin, että käytän liikaa lääkkeitä! Itsehän olivat niitä ehdottaneet. Siinä oli koko anti käynnistä! Nyt kun olen itse saanut terveyskeskuslääkärin kanssa "määrätä" lääkkeeni, on tilanne palannut astman suhteen tasapainoon, kohta selvitetään taas sydäntä.
Mielestäni ei tässä iässä (olen samanikäinen kuin sinä) lääkkeitä kannata säästellä, jos niistä apua saa. Mutta pitäähän ne olla oikeita.
Toiveikasta kevättä sinulle. - 72 v
ihmettelijätär.... kirjoitti:
Kiitos selvityksestä. Viisastuin taas ja jo silläaikaakin katsoin netistä tuon Cardacen merkityksen ennaltaehkäisevänä. On monia lääkkeitä, joita käytetään useisiin eri tarkoituksiin. Auttaa en osaa, ihmettelin vain todella nesteenpoistolääkkeiden määrää. Minulla on sydämen vajaatoimintaa kardiomyopatian vuoksi ja ajoittaista jalkojen turvotusta, enkä lääkärin mukaan minulle annettua 20 mg:n Furesis-annostakaan tarvitsisi ottaa, ellei ole turvotusta. Mutta pieni on minun vaivani sinun kertomaasi verrattuna.
Varmaan se Spiresiksen poissaolo välillä todella aiheutti häiriön. Minulla on sellainen käsitys omasta nesteenpoistolääkkeestä myös, että ellen ota sitä säännöllisesti, kestää seuraava turvotusjakso taas kauemmin. Onneksi reseptini on uusittu sentään.
Lymfaterapeutilta ehkä kannattaisi kysyä, miten suhtautuvat, onko hoito auttanut vastaavissa tapauksissa.
Minullakin on astma , ei kohtauksia, mutta vaikea pitää tasainen taso lääkkeillä. Kaksi vuotta oli hengästymistä, josta lähdin kysymään lääkäreiltä, että eikö astmaan olisi syytä tehdä perustutkimus, vai johtuuko hengästyminen sydämestä. Keuhkopolin neuvoilla lääkkeitä aina vaan lisättiin ja toisella neuvolla kokeilin kolmea lääkettä. Ei mitään apua, hullummaksi vain tuli. Sain lähetteen keuhkopolille spirometriaan ym. ja sitten minua moitittiin, että käytän liikaa lääkkeitä! Itsehän olivat niitä ehdottaneet. Siinä oli koko anti käynnistä! Nyt kun olen itse saanut terveyskeskuslääkärin kanssa "määrätä" lääkkeeni, on tilanne palannut astman suhteen tasapainoon, kohta selvitetään taas sydäntä.
Mielestäni ei tässä iässä (olen samanikäinen kuin sinä) lääkkeitä kannata säästellä, jos niistä apua saa. Mutta pitäähän ne olla oikeita.
Toiveikasta kevättä sinulle.Oikeastaan etsin poppakonstia turvotuksen poistoon. Aikoinaan turvotus johtui munuaisista (olettamus). Munuaiset eivät ole ihan kunnossa, mikroalbunuriaa on, mutta kun ei ole verenpainetta, ei siihen olla tk:ssa tartuttu. Jäin eläkkeelle 63-vbuotiaana eikä töissäollessa sairaudet vaivanneet, vaikka olihan niitä jo silloin, mm astma ja diabetes. Nyt eläkkeellä tuntuu, että aina löytyy uutta. Paino on noussut reippaasti, jalat olleet vuosia siinä kunnossa, ettei jaksa kävellä. Jos pystyisin kävelemään enemmän, ehkä nesteetkin poistuisivat.
Toisessa ketjussa oli lämmön vaikutuksesta turvotukseen. Minulla ainakin kesällä turvotus on pahempi kuin talvella. Olen käyttänyt lentosukkia, auttaa jonkun verran, mutta nilkkoihin tulee tiukan osa yläpuolelle panta. Pitkien tukisukkahousujen pukeminen ei onnistu. Syynä taitaa olla kömpelyyteni. - ihmettelijätär...
72 v kirjoitti:
Oikeastaan etsin poppakonstia turvotuksen poistoon. Aikoinaan turvotus johtui munuaisista (olettamus). Munuaiset eivät ole ihan kunnossa, mikroalbunuriaa on, mutta kun ei ole verenpainetta, ei siihen olla tk:ssa tartuttu. Jäin eläkkeelle 63-vbuotiaana eikä töissäollessa sairaudet vaivanneet, vaikka olihan niitä jo silloin, mm astma ja diabetes. Nyt eläkkeellä tuntuu, että aina löytyy uutta. Paino on noussut reippaasti, jalat olleet vuosia siinä kunnossa, ettei jaksa kävellä. Jos pystyisin kävelemään enemmän, ehkä nesteetkin poistuisivat.
Toisessa ketjussa oli lämmön vaikutuksesta turvotukseen. Minulla ainakin kesällä turvotus on pahempi kuin talvella. Olen käyttänyt lentosukkia, auttaa jonkun verran, mutta nilkkoihin tulee tiukan osa yläpuolelle panta. Pitkien tukisukkahousujen pukeminen ei onnistu. Syynä taitaa olla kömpelyyteni.Onko sinua neuvonut lääkäri hankkimaan kokeilemiasi tukisukkia? Niitä kun on niin monenlaisia. Yksiä myydään tukisukkien nimellä tavarataloissa ja vastaavissa. Instrussa, Ea:ssa ja vastaavissa on useampaa puristusluokkaa alkaen ykkösestä. Lentosukka vaikuttaa ykkösluokan entisiltä miesten polvisukilta. Kakkosluokka on minun käyttämäni ja lääkärin määräämä. Mitat otetaan aamulla myyjäliikkeessä ja sen mukaan valitaan koko. Pituuksia on pohje/polvisukat, puolireisi- ja reisisukat skä sukkahousut. Olen tähän asti selvinnyt polvisukilla, mutta Instrun vaihtunut materiaali on puuvillaa ja mukavamman tuntuiset kuin aiemmat mutta ohuempaa, silti napakkaa. Minulle mainitsemasi nilkkaraita tulee varren suun kohdalle polvitaipeeseen. Vielä on luokka kolmekin, mutta en tiedä minkä tuntuinen se nykyisin on, en ole käyttänyt, mutta nähnyt, että se on tiukka jota käyttäisi, jos olisi pakko. No, tarpeeseen näitä kakkosiakin pidän.
Eivät ole nilkat kipeät kuin 20 vuotta sitten. Oli suonikohjutaudista johtuvaa turvotusta, menin lääkäriin kun Instrun tukisukkahousujen puristus ei riittänyt, ja sain paperilla suosituksen ostaa kakkosluokkaa.
Nyt kun on kuitenkin vaihtelevaa turvotusta, luulen meneväni verisuonikirurgille tarkistuttamaan sen asian ennenkuin on kardiologikäynti.
Koetetaan kestää. - 72 v
ihmettelijätär... kirjoitti:
Onko sinua neuvonut lääkäri hankkimaan kokeilemiasi tukisukkia? Niitä kun on niin monenlaisia. Yksiä myydään tukisukkien nimellä tavarataloissa ja vastaavissa. Instrussa, Ea:ssa ja vastaavissa on useampaa puristusluokkaa alkaen ykkösestä. Lentosukka vaikuttaa ykkösluokan entisiltä miesten polvisukilta. Kakkosluokka on minun käyttämäni ja lääkärin määräämä. Mitat otetaan aamulla myyjäliikkeessä ja sen mukaan valitaan koko. Pituuksia on pohje/polvisukat, puolireisi- ja reisisukat skä sukkahousut. Olen tähän asti selvinnyt polvisukilla, mutta Instrun vaihtunut materiaali on puuvillaa ja mukavamman tuntuiset kuin aiemmat mutta ohuempaa, silti napakkaa. Minulle mainitsemasi nilkkaraita tulee varren suun kohdalle polvitaipeeseen. Vielä on luokka kolmekin, mutta en tiedä minkä tuntuinen se nykyisin on, en ole käyttänyt, mutta nähnyt, että se on tiukka jota käyttäisi, jos olisi pakko. No, tarpeeseen näitä kakkosiakin pidän.
Eivät ole nilkat kipeät kuin 20 vuotta sitten. Oli suonikohjutaudista johtuvaa turvotusta, menin lääkäriin kun Instrun tukisukkahousujen puristus ei riittänyt, ja sain paperilla suosituksen ostaa kakkosluokkaa.
Nyt kun on kuitenkin vaihtelevaa turvotusta, luulen meneväni verisuonikirurgille tarkistuttamaan sen asian ennenkuin on kardiologikäynti.
Koetetaan kestää.Lääkäri kehoitti kokeilemaan lentosukkia ja mainitsi, että löytyy tavarataloistakin. Lääkinnällisiä
tukisukkia en ole kokeillut. Minusta tuntuu vaan hullulta, että turvotus yritetään siirtää toiseen paikkaan. Tulee mieleen, miten aikoinaan tiukoilla liiveillä saatiin ampiaisvyötärö ja makkarat olivat rinnan korkeudella ja reisissä.
Tuntuu tietysti turhalta enää marista, olenhan oppinut vuosikymmeniä elämään turvotukseni kanssa.
Hupaisaa oli kun sykstyllä lääkäri sanoi, että sairastan sydämen vajaatoimintaa eikä aikaisemmin pitänyt pumpussa olla mitään vikaa. Lääkäri totesi vielä, että on tullut tietokatko ja sitä vartenhan olen syönyt nesteenpoistolääkkeitä!
Pakkasten aikaan ei montaa askelta ahdistamatta pystynyt kävele
mään. Nyt kiusaa lumi. Eilen jouduin nousemaan kahdet portaat ja nitrosuihketta tarvitsi ottaa välillä. - ihmettelijätär,,,
72 v kirjoitti:
Lääkäri kehoitti kokeilemaan lentosukkia ja mainitsi, että löytyy tavarataloistakin. Lääkinnällisiä
tukisukkia en ole kokeillut. Minusta tuntuu vaan hullulta, että turvotus yritetään siirtää toiseen paikkaan. Tulee mieleen, miten aikoinaan tiukoilla liiveillä saatiin ampiaisvyötärö ja makkarat olivat rinnan korkeudella ja reisissä.
Tuntuu tietysti turhalta enää marista, olenhan oppinut vuosikymmeniä elämään turvotukseni kanssa.
Hupaisaa oli kun sykstyllä lääkäri sanoi, että sairastan sydämen vajaatoimintaa eikä aikaisemmin pitänyt pumpussa olla mitään vikaa. Lääkäri totesi vielä, että on tullut tietokatko ja sitä vartenhan olen syönyt nesteenpoistolääkkeitä!
mään. Nyt kiusaa lumi. Eilen jouduin nousemaan kahdet portaat ja nitrosuihketta tarvitsi ottaa välillä.Omista jalkaturvotuksistani ajattelen, että sukkien pito auttaa pitämään jalat kävelykunnossa ilman kipuja nesteenpoistolääkkeiden apuna. Nesteen nauttiminen on myös rajoitettua sydämen vajaatoiminnassa ainakin kardiomyopatiapotilailla. Minulla ei ole aina vajaatoimintaa, verikokeella mittaus on näyttänyt sen, joten en laske nesteenkäyttöäni - toistaiseksi ainakaan.
Verikoe pro-BNP voi näyttää vaikka munuaisten vajaatoimintaa. Huom. en ole pätevä sanomaan tästä mittauksesta sen enempää. Viisas lääkäri pitää olla tulkitsemassa kokeita suhteessa potilaan oireisiin ja antamassa oikeita hoito-ohjeita.
Tapaukset, siis potilaat ovat niin erilaisia. Mikä syy kelläkin. Eräs kertoi, että hänelle kertyy nestettä keuhko- ja vatsaonteloon. Päivän aikana jalat turpoavat illaksi. Yöllä nukkuu jalat koholla. Mitä siitä seuraa? Sairaalaan poistattamaan nestettä ajoittain. Lääkäri oli sanonut havainnollisesti, että jos jalat ovat illalla turvoksissa ja yön kohoasennossa, se on kuin kaataisi ämpärillisen vettä jaloista yläkroppaan. Huh,huh. - ihmetttelijätär...
72 v kirjoitti:
Oikeastaan etsin poppakonstia turvotuksen poistoon. Aikoinaan turvotus johtui munuaisista (olettamus). Munuaiset eivät ole ihan kunnossa, mikroalbunuriaa on, mutta kun ei ole verenpainetta, ei siihen olla tk:ssa tartuttu. Jäin eläkkeelle 63-vbuotiaana eikä töissäollessa sairaudet vaivanneet, vaikka olihan niitä jo silloin, mm astma ja diabetes. Nyt eläkkeellä tuntuu, että aina löytyy uutta. Paino on noussut reippaasti, jalat olleet vuosia siinä kunnossa, ettei jaksa kävellä. Jos pystyisin kävelemään enemmän, ehkä nesteetkin poistuisivat.
Toisessa ketjussa oli lämmön vaikutuksesta turvotukseen. Minulla ainakin kesällä turvotus on pahempi kuin talvella. Olen käyttänyt lentosukkia, auttaa jonkun verran, mutta nilkkoihin tulee tiukan osa yläpuolelle panta. Pitkien tukisukkahousujen pukeminen ei onnistu. Syynä taitaa olla kömpelyyteni.Täältä vähän alempaa sivulla löytyy vaikka kaalinlehtikääre poppaskonstiksi:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kristallipallo/vaihtoehtoiset-hoitomuodot/1376019/nikseja-akkia/ - jepuliskepulis
72 v kirjoitti:
Lääkäri kehoitti kokeilemaan lentosukkia ja mainitsi, että löytyy tavarataloistakin. Lääkinnällisiä
mään. Nyt kiusaa lumi. Eilen jouduin nousemaan kahdet portaat ja nitrosuihketta tarvitsi ottaa välillä.Tosiaan kertomasi perusteella vaikuttaa että olet jatkuvassa "nestelastissa". Onko sinulla minkäänlaista nesterajoitusta ollut ikinä? Jos sinulla on todettu mikroalbuminuriaa, niin voi todella olla että munuaiset eivät tarpeeksi päästele ylimääräistä nestettä kehosta. Kannattaa vähän seurailla, paljonko päivän mittaan nautit nestemäisiä ruokia (keitot, jogurtit, juomat jne.) ja kuinka paljon tulee ulospäin. Myös päivittäinen/muuten lyhyen ajan sisällä tapahtuva huomattava painonvaihtelu johtuu yleensä siitä kehon nesteen määrän vaihtelusta. Hyvä nyrkkisääntö on että vrk:ssa pitäisi nauttia nesteitä n. 800-1000ml virtsamäärä vuorokauden aikana.
- ei kl. kokeita
ihmettelijätär,,, kirjoitti:
Omista jalkaturvotuksistani ajattelen, että sukkien pito auttaa pitämään jalat kävelykunnossa ilman kipuja nesteenpoistolääkkeiden apuna. Nesteen nauttiminen on myös rajoitettua sydämen vajaatoiminnassa ainakin kardiomyopatiapotilailla. Minulla ei ole aina vajaatoimintaa, verikokeella mittaus on näyttänyt sen, joten en laske nesteenkäyttöäni - toistaiseksi ainakaan.
Verikoe pro-BNP voi näyttää vaikka munuaisten vajaatoimintaa. Huom. en ole pätevä sanomaan tästä mittauksesta sen enempää. Viisas lääkäri pitää olla tulkitsemassa kokeita suhteessa potilaan oireisiin ja antamassa oikeita hoito-ohjeita.
Tapaukset, siis potilaat ovat niin erilaisia. Mikä syy kelläkin. Eräs kertoi, että hänelle kertyy nestettä keuhko- ja vatsaonteloon. Päivän aikana jalat turpoavat illaksi. Yöllä nukkuu jalat koholla. Mitä siitä seuraa? Sairaalaan poistattamaan nestettä ajoittain. Lääkäri oli sanonut havainnollisesti, että jos jalat ovat illalla turvoksissa ja yön kohoasennossa, se on kuin kaataisi ämpärillisen vettä jaloista yläkroppaan. Huh,huh."Sukkien pito auttaa pitämään jalat kävelykunnossa" herätti kiinnostusta. Kun kysyin äidiltä asiantuntija-apua saadakseni turvotuksesta, niin hän väitti, että nimenomaan villasukat altistavat jalat turvotukselle. Kun kerran viikossa käytän avokkaita, ne tuntuvat ensimmäiset pari tuntia liian tiukoilta, mutta ei enää myöhemmin.
Niin sydän-, veri- kuin munuaistesteihinkään en ole vielä hakenut. - 72 v
jepuliskepulis kirjoitti:
Tosiaan kertomasi perusteella vaikuttaa että olet jatkuvassa "nestelastissa". Onko sinulla minkäänlaista nesterajoitusta ollut ikinä? Jos sinulla on todettu mikroalbuminuriaa, niin voi todella olla että munuaiset eivät tarpeeksi päästele ylimääräistä nestettä kehosta. Kannattaa vähän seurailla, paljonko päivän mittaan nautit nestemäisiä ruokia (keitot, jogurtit, juomat jne.) ja kuinka paljon tulee ulospäin. Myös päivittäinen/muuten lyhyen ajan sisällä tapahtuva huomattava painonvaihtelu johtuu yleensä siitä kehon nesteen määrän vaihtelusta. Hyvä nyrkkisääntö on että vrk:ssa pitäisi nauttia nesteitä n. 800-1000ml virtsamäärä vuorokauden aikana.
Juon vettä parisen litraa päivässä ja siihen muut nesteet. Virtsaa tulee noin pari litraa/vrk, joskus enemmänkin. Aamupäivällä oli yhteen aikaan tukalaa, sai istua puolen tunnin vbälein vessassa. Nyt saattaa pärjätä jopa tunteja ilman vessareissua. Lounaan yhteydessä otan lisää diureetteja. Menen päiväunille, puolentoista tunnin päästä herään kovaan pissahätään. Luulisin, että vasta lounaan jälkeen lääkkeet alkavat vaikuttaa.
Joskus yksi lääkäri sanoi, että jos minulla olisi verenpainetta, hän lähettäisi urologille. Verenpaine on melkein ihannelukemissa. Diabeteksen takia olen syönyt kohta parikymmentä vuotta Cardacea ja Primaspania ennaltaehkäisevänä hoitona.
Olin eilen gastroslopiassa.Mahalaukussa tulehdusta ja pieniä haavaumia. Sain 17. lääkkeen. - Ihmettelijätär...
ei kl. kokeita kirjoitti:
"Sukkien pito auttaa pitämään jalat kävelykunnossa" herätti kiinnostusta. Kun kysyin äidiltä asiantuntija-apua saadakseni turvotuksesta, niin hän väitti, että nimenomaan villasukat altistavat jalat turvotukselle. Kun kerran viikossa käytän avokkaita, ne tuntuvat ensimmäiset pari tuntia liian tiukoilta, mutta ei enää myöhemmin.
Niin sydän-, veri- kuin munuaistesteihinkään en ole vielä hakenut.Vai villasukista! Enpä ole kuullut. Minulle ei noiden muiden sukkien tehosta ole väliä kun "vaikea suonikohjutauti" pakottaa pitämään lääkinnällisiä hoitosukkia". Nytkin olen käyttänyt ihan uusia polvisukkia ja nilkat ovat illalla niin ohuet kuin...en keksi vertausta. Pohkeet ovat hiukan liian pullukat, kun suut kiristävät sen verran, mutta ei tunnu missään. Kun on uusien sukkien osto edessä kokeilen puolireisukkia, mitä ne vaikuttaisivat.
Avokkaista luulisin, että mahdollinen turvotus nousee ylöspäin. Kyllä nainen sietää aika pitkään epämukavuuksia kauniiden, mutta turvotuksen kannalta hankaliien kenkien takia. En tarkoita sinua vaan noin yleensä näyttää olevan. Olen sen ystävistäni havainnut. Koko päivän samat avokkaat, niin, että sittenkun vielä mennään teatteriin tai ravintolaan istumaan työpäivän päälle, niin on jo syytä voivottaa. - vanha konsti
ihmetttelijätär... kirjoitti:
Täältä vähän alempaa sivulla löytyy vaikka kaalinlehtikääre poppaskonstiksi:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/kristallipallo/vaihtoehtoiset-hoitomuodot/1376019/nikseja-akkia/Nyt kannattaa kokeilla koivunlehtikäärettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741379Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521066Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51765
- 64734
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62717Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39698Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627