Kannattaako kuulua enää SLPL:oon

xyzz

Kannattaako enää kuulua Suomen Laivanpäällystöliittoon? Miten se enää ajaa päällystön etuja? Perämiesten palkkaerot miehistöön verrattuna kaventuneet kokoajan. Ei edes pontevaa yritystä saada palkkavääristymiä korjatuksi. Esim vaihtopäivän palkka. Mitä mieltä?

40

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syväraumalainen

      kait se on kuin ei mitään. Mutta jo 70-luvulla kun ehdotin silloiselle toiminnanjohtajalle, että liiton pitäisi vaatia ja seistä vaatimusten takana, vaikka lakolla, niin minulle vastatiin, että:"SLPL:n jäsenet ovat herrasmiehiä eivätkä mitään lakkoilevaa roskasakkia." Ehkä asenne on ollut sama kaikki nämä vuodet?

    • x-sailor

      kannattaa, mistä ne hyväpalkkaiset liiton ukot muuten saa palkkansa kasaan? Jos itselläsi on hyvä palkka
      laskeppa paljonko maksat vuodessa verratuna esim yksityisten työttömyyskassaan.....

      • Ylikonemestari

        Ja sitten soittelet sinne kassaan ja pyydät työsuhdeneuvoja!! Buuahhhaahhhaaahhh!!! Tai muuta apua..
        Liitot neuvottelevat työehtosopimukset ja työttömyyskassat maksavat työttömyyskorvausta. Tässä on se ero ja Loimaan kassakin on jo 99€ tänä vuonna ja ensivuonna kuka tietää... On aivan eri asia kuulua liittoon ja työttömyyskassaan kuin pelkästään kassaan.
        Kuka teidän reppanaperämiesten puolesta antaisi lausuntoja tai kehittäisi muuten työelämää, jollei SLPL olisi olemassa? SMU vai SKPL?


      • xyzz
        Ylikonemestari kirjoitti:

        Ja sitten soittelet sinne kassaan ja pyydät työsuhdeneuvoja!! Buuahhhaahhhaaahhh!!! Tai muuta apua..
        Liitot neuvottelevat työehtosopimukset ja työttömyyskassat maksavat työttömyyskorvausta. Tässä on se ero ja Loimaan kassakin on jo 99€ tänä vuonna ja ensivuonna kuka tietää... On aivan eri asia kuulua liittoon ja työttömyyskassaan kuin pelkästään kassaan.
        Kuka teidän reppanaperämiesten puolesta antaisi lausuntoja tai kehittäisi muuten työelämää, jollei SLPL olisi olemassa? SMU vai SKPL?

        Lausunnot ei pahemmin lämmitä mieltä tilipäivänä. Työsuhdeneuvoja jakelee, jos jakelee, lepsu pääluottamusmies. 99€ on huomattavasti vähemmän kuin "prosenttiryöstö" joka palkasta. Enpä ole huomannut saaneeni juuri vastinetta rahoilleni maksamistani jäsenmaksuista. Työelämän kehittäminen, noh, lisätöitä ja velvollisuuksia on viimevuosina tullut roppakaupalla lisää, eikä palkka ole juuri kehittynyt samaan tahtiin. Harkinnassa on...


    • navigare...my ass

      Hehehheeh...SLPL on ammattiliiton irvikuva. Valkokaulusköyhällistön herraseura, kivoja pinssejä ja sea command nettisivut. Pärkele, me olla offiseer eikä mikä tööläinen...

      • M/S Master

        Kyselin tuossa kesällä TES:siin liittyvää neuvoa, kun en silloin ollut kummankaan liiton SMU / SLPL jäsen (olin ERTO:n jäsen) kieltäytyi SLPL tylysti neuvomasta mitään sen sijaan SMU neuvoi ystävällisesti ja asiat selvisi.
        Niinpä kun aloitin jälleen merityön liityin SMU:hun vaikka toimin aluksen päällikkönä ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut päätökseeni.


      • TS
        M/S Master kirjoitti:

        Kyselin tuossa kesällä TES:siin liittyvää neuvoa, kun en silloin ollut kummankaan liiton SMU / SLPL jäsen (olin ERTO:n jäsen) kieltäytyi SLPL tylysti neuvomasta mitään sen sijaan SMU neuvoi ystävällisesti ja asiat selvisi.
        Niinpä kun aloitin jälleen merityön liityin SMU:hun vaikka toimin aluksen päällikkönä ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut päätökseeni.

        GT 28223 ja SMU:n jäsen (ei suomalainen laiva). Mkapt 14 v sitten eikä aikomustakaan liittyä SLPL, vaikka kesällä isompaan käysään plk:ksi. Sain silloin koulussa yliannoksen Gyllenbögeliä eli ei enää vuoden 1998 jälkeen koskaan SLPL. SMU ajaa myös siihen kuuluvan kansipäällystön asiaa vaikka ei ko. ryhmän palkkaa nevottelekaan. Ex. työkaveri joutui kahnauksiinn ex työnantajamme kanssa SLPL no reply; oli kaveri saman laivan Smury luottamusmiehen kanssa ja Smury jeesas ei jäsentään; lopputulos erosi SLPL ja liittyi Smury.


      • bannattuna
        M/S Master kirjoitti:

        Kyselin tuossa kesällä TES:siin liittyvää neuvoa, kun en silloin ollut kummankaan liiton SMU / SLPL jäsen (olin ERTO:n jäsen) kieltäytyi SLPL tylysti neuvomasta mitään sen sijaan SMU neuvoi ystävällisesti ja asiat selvisi.
        Niinpä kun aloitin jälleen merityön liityin SMU:hun vaikka toimin aluksen päällikkönä ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut päätökseeni.

        Toiminnanjohtaja Yngve Fyhrqvist sanoi 60-luvulla suunnilleen näin:"Konemestarit ja muut metallimiehet
        voivat käyttää kaikkia proletariaatin keinoja päämääriensä saavuttamiseksi,mutta Laivanpäällystöliitto on
        aina ollut herrasmiesliitto ja pyrkii neuvotteluteitse samoihin päämääriin".Mielipide ei siis ole omani.Itse
        erosin liitosta samana päivänä kun kävelin landgångia viimeisen kerran maihin.Toivottelin vain hauskaa jatkoa
        järjestökentän paperitiikereille.Siitä on 13-vuotta SLPL on sama pellejärjestö edelleenkin.

        Huru-Ukko


      • hp
        TS kirjoitti:

        GT 28223 ja SMU:n jäsen (ei suomalainen laiva). Mkapt 14 v sitten eikä aikomustakaan liittyä SLPL, vaikka kesällä isompaan käysään plk:ksi. Sain silloin koulussa yliannoksen Gyllenbögeliä eli ei enää vuoden 1998 jälkeen koskaan SLPL. SMU ajaa myös siihen kuuluvan kansipäällystön asiaa vaikka ei ko. ryhmän palkkaa nevottelekaan. Ex. työkaveri joutui kahnauksiinn ex työnantajamme kanssa SLPL no reply; oli kaveri saman laivan Smury luottamusmiehen kanssa ja Smury jeesas ei jäsentään; lopputulos erosi SLPL ja liittyi Smury.

        SMU ei todellakaan aja päällystön asiaa vaan on erittäin tyytyväinen kun saa jäsenmaksut päällystöltäkin. Mietityttää kenen rahoilla he niitä palkankorotuksia jne neuvottelevat miehistölle? SMU on miehistön liitto joten miehistön asioita siellä ajetaan ja yritetään lähemmäksi/ohi päällystön palkoista! Mikäli ainut, järkevä/hyväksyttävä tehtävä liitolla on neuvotella palkoista kannattaa kuulua siihen liittoon mikä kyseisen osaston palkkoja neuvottelee tai olla kuulumatta liittoon.


      • Aki A
        hp kirjoitti:

        SMU ei todellakaan aja päällystön asiaa vaan on erittäin tyytyväinen kun saa jäsenmaksut päällystöltäkin. Mietityttää kenen rahoilla he niitä palkankorotuksia jne neuvottelevat miehistölle? SMU on miehistön liitto joten miehistön asioita siellä ajetaan ja yritetään lähemmäksi/ohi päällystön palkoista! Mikäli ainut, järkevä/hyväksyttävä tehtävä liitolla on neuvotella palkoista kannattaa kuulua siihen liittoon mikä kyseisen osaston palkkoja neuvottelee tai olla kuulumatta liittoon.

        ne muutamat kerrat jolloin olen neuvoja tarvinnut hoitanut homman hienosti, toki totta eivät suoranaisesti neuvottele liksoja päällystölle mutta juuri siksi palkat niin paskat ovatkin.

        Jos olisin SLPL jäsen mikään muu ei muuttuisi kuin että saisin neuvojen sijaan emme ota kantaa vastauksia.


    • kuulua!!!

      Ne eivät tunnu ajavan kuin kippareitten etuja, perämiehistä ne ei ole olleet kiinnostuneita pitkään aikaan, tästä syystä monet styyrit ovat liittyneet unioniin, ainoaan liittoon missä asioihin yritetään vaikuttaa!!!

      • yniooniiii

      • aiheseen???
        yniooniiii kirjoitti:

        konepuolelle tääl vähä hinnastoo


        http://seafarerjobs.com/companies/tanker-pacific.html

        Juttu oli suomalaisista liitoista, joista päällystöpuolen liitot ovat surkeita mitääntekemättömiä rahastuspuljuja... Montako kertaa ovat laivalle tulleet kyselee onko kaikki OK ??? B.G:stä pääsitte mutta sama touhu jatkuu... Ilman SMU:ta olisitte seilanneet jugoslaavien ym. vekkuli porukoitten kanssa viimeiset 10v... ja kyllä idästäkin perämiehiä löytyy.............


      • kiltti adolf
        aiheseen??? kirjoitti:

        Juttu oli suomalaisista liitoista, joista päällystöpuolen liitot ovat surkeita mitääntekemättömiä rahastuspuljuja... Montako kertaa ovat laivalle tulleet kyselee onko kaikki OK ??? B.G:stä pääsitte mutta sama touhu jatkuu... Ilman SMU:ta olisitte seilanneet jugoslaavien ym. vekkuli porukoitten kanssa viimeiset 10v... ja kyllä idästäkin perämiehiä löytyy.............

        FLPL


      • olen gei vai oliko s

      • wiederi

      • levankion
        wiederi kirjoitti:

        ...ole kummoiset, ykköselle 8600 USA taalaa eli 6327 euroa kuukaudessa. Ja vain seilaus kuukausilta,vai...???

        Suomessa poosuu huvilaivalla parhaimmillaan tienaa 5000 euroa kuussa , maksetaan 12 kuukaudelta vuodessa.


      • poosuvaari
        levankion kirjoitti:

        Suomessa poosuu huvilaivalla parhaimmillaan tienaa 5000 euroa kuussa , maksetaan 12 kuukaudelta vuodessa.

        poosu viisi tonnia kuussa härmäläisessä,mikä valuutta?kun noita viisiä tonneja heitetään tänne pankaa myös varustamo tänne.


    • *****

      Erosin SLPL:sta vuonna 2007. Hyvin on pärjännyt ilmankin eikä ole mitään tarvetta liittyä takaisin. Liitto on onnettoman pieni ja mitäänsanomaton jäsenmäärältään, jolloin todellista vaikutusvaltaa ei valtakunnassa ole. Liitto toistaa itseään vuodesta toiseen eikä saa ajettua asioita eteen päin. Olkoon jäsen ken lystää mutta omalta kohdaltani olen päätökseni tehnyt. Työttömyyskassa toimii myös toistakautta.

    • Vanha Skönö

      70-luvun alkupuoliskolla olin matruusina M/t Prontossa ja Sköldvikissä pysäytettiin kaksi nk. mukavuuslippulaivaa, Chevron Frankfurt ja Texaco Iowa, molemmat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin M/t Pronto. No, kuulimme sitten että ITF, SMU'n kautta, vaati intialaisille matruuseille (Texacon paatissa italialaisia) noin 300 markkaa enemmän palkkaa kuin mitä me saimme Suomen lipun alla. Soitimme sitten Unioniin ja kerroimme että kyllä mekin sen 300 mk ottaisimme (se oli paljon rahaa siihen aikaan). Unionista vastattiin että "ei pidä vittuilla, pitää olla solidaarinen". Oltiin sitten solidaarisia, ja pers'aukisia.
      70-luvun lopulla olin Raumalla opistossa ja silloin sai SLPL'n toiminnanjohtaja fudut, yritettiin (me koulukkaat) kysellä että miksi, vastaus oli että hänen kanssaan on tehty nk. "herrasmiessopimus" ettei syytä ilmoiteta. Myöhemmmin illalla, kun yksi liiton hallituksen jäsen oli tarpeeksi kumarassa (kokoukset pidettiin Kalliohovissa), niin hän sanoi että "sen verran voin kertoa, että jos laivassa tekisitte samat kuperkeikat niin ikuinen seilauskielto tulisi". Just! Että tällaisien miehen kanssa sovitaan herrasmiessopimus!!??! Joskus ihan 70-luvun lopulla SLPL ilmoitti jäsenilleen että perämiesten palkat ovat paremmat kuin teollisuussiivoojien, en tiedä oliko se hyvä vai huono asia, mutta vertaisryhmä oli mielestäni melko outo. Ilmeisesti jo silloin laivasiivoojat tienasivat paremmin? Aikani liittoon kuuluttuani, ja todettuani että liitosta löytyi ryhtiä ainoastaan pasiseerien taxfree röökiedun kaventamisuhkaa vastaan, päätin että perheemme tulee toimeen ilman noin kallista aikakauslehteä, jossa ei ole edes sanaristikkoa eikä värillisiä pillunkuvia. Siispä erosin enkä ole eroani katunut. Sain reilun palkankorotuksenkin.
      Ja jos joku väittää että olen/olin nk. vapaamatkustaja niin kerron että maksoin useamman vuosikymmenen liittoon, ja toden totta, ihan turhaan. Muistakaa myös se että työntekijällä on oikeus neuvotella oma palkkansa, ja tämä sopimus ei saa olla voimassa olevaa TES huonompi. Että siitä vaan, sano. Solidaarisuutta kehiin!

      • erotaan liitosta

        Kysymys: kenellä on oikeus neuvotella TES? Vastaus: työnantaja- ja työntekijäjärjestöillä. Jos ei ole liittoa ei ole TES:sta. Pahin tilanne on sellainen ettei ole voimassa olevia sopimuksia ja jokainen työntekijä voi/joutuu neuvotelemaan omat sopimuksensa. Silloin ei myöskään ole sitä pohjaa (TES) mistä lähteä neuvottelemaan. Erotaan vaan kaikki liitosta ja ryhdytään neuvottellemaan omat sopimksemme, siitä vasta hupia syntyy!


      • *****
        erotaan liitosta kirjoitti:

        Kysymys: kenellä on oikeus neuvotella TES? Vastaus: työnantaja- ja työntekijäjärjestöillä. Jos ei ole liittoa ei ole TES:sta. Pahin tilanne on sellainen ettei ole voimassa olevia sopimuksia ja jokainen työntekijä voi/joutuu neuvotelemaan omat sopimuksensa. Silloin ei myöskään ole sitä pohjaa (TES) mistä lähteä neuvottelemaan. Erotaan vaan kaikki liitosta ja ryhdytään neuvottellemaan omat sopimksemme, siitä vasta hupia syntyy!

        Ei se homma ihan noinkaan ole. Työntekijäjärjestöt toki neuvottelevat yleisesti palkoista mutta mielestäni se ei riitä perusteeksi kuulua liittoon tai pitää kyvytöntä liittoa pystyssä. Asioista voi sopia myös paikallisesti ja yrityskohtaisesti tai jopa laivakohtaisesti, joka kuitenkin saataa olla aika vaikeaa. Mielsestäni liitto joutaa lopettaa mikäli sitä tarvitaan vain TES:n määrittelemiseen. Yrityksissä pitäisi voida neuvotella vapaammin palkoista ja silloinhan itse voi vaikuttaa niihin. Kyllä maissakin on liittoja jotka määrittelevät paljon asioita mutta käytännössä palkoista sovitaan aina henkilökohtaisesti työhönotto tilanteessa. Maissa työpaikan vaihto nostaa palkkaa poikkeuksetta jos osaa hommansa mutta laivoissa ei taida onnistua. "Hinnasto" on määritelty ja siitä ei neuvotella - paitsi päälliköiden kohdalla.

        Eli. Jos haluaa lisää palkkaa ei sitä 100% varmuudella saa liiton kautta vaan yrityskohtaisesti tai henkilökohtaisesti sopimalla.


    • styr

      Ehkäpä ei kannattaisi kuulua. 90-luvun alussa ainakin Nesteen tankkilaivoissa päällystön palkaa alennettiin 10% säästöjen aikaansaamiseksi ja valtion tuen takaamiseksi. Säästövelvote taisi mennä henkilöstöryhmä kohtaisesti eli kansi- ja konepäällystö joutuivat leikkaamaan palkkaansa, kun ei ollut henkilöä vähennettäväksi, kipinät vähennettiin kokonaan ja unionisteilta messityttö ja mahd. puolikas. Kuitenkin työt eivät miehistöpuolella juuri isääntyneet jäljelle jääville,toisin kuin kansipäällystössä on vuosien myötä käynyt. mm. kpinöiden työt siirtyivät kokonaisuudessaan perämiehille ja päällikölle.
      Mitäpä teki Laivanpäällystöliitto - eipä juuri mitään. Ei ole ollut puhettakaan, että tuo menetetty 10% vaadittaisiin takaisin. Jokainen voi hyvin laskea kuinka paljon on 20 vuoden aikana menetetty kertautuvina korotuksina! Olisi jo aika tehdä jotain asian eteen!

      • SLPL...?

        Niinpä niin. Jos sieltä on tullut jotain vuosittaista korotusta niin se on ollu niin pieni että inflaatiokin on suurempi joten tosia-asiassa palkat siis alenee vuosi vuodelta. Mitähän on SLPL:n palkan korotukset vuodessa (itseäni ei kiinnosta niin paljon kun en seilaa SLPLn alaisena)? Inflaatio 2010 on 2,3 prossaa joten jos edes omilleen aikoo päästä niin vähintään 2,3 prossaa lisää liksaa tarvitaan JOKA vuosi.
        Tässä viimeisin inflaatio tarkennus jonka tiedän:
        http://www.talouselama.fi/uutiset/article533121.ece


    • X-Sailor

      mikä on palkkataso SPL än johtaja guruilla? Jos se ei viimevuosina ole tippunut niin kyllä edunvalvonta on kohdallaan, ei ihan nappikauppaa ole, ei. Kateutta, ei ainakaan omalla kohdalla, mutta kyllä johattajien palkat voisi olla hieman suhteessa toiminnan laajuuteen, noin on myös yritysmaailmassa.

      • Vanha Skönö

        Siitä palkkatasosta olettaisin että se on pysynyt, jollei ole mennyt ohitse, sääntöjen määräämällä tasolla. Eli toiminnanjohtaja saa Suomen suurimman aluksen päällikönpalkan kaikkine mahdollisine lisineen. Ja kakkosmiehellä förstin palkka, taasen kaikkine lisineen.
        Takavuosina oli Nesteellä kolme isoa kanisteria ja Lunkulla yksi ja SLPL dirikan liksa tietenkin tätä myöten. Sitten Lunkku liputti Annien ulos ja Neste myi omansa ja hups vaan, Tervi ja PAlva olivatkin yht'äkkiä Suomen suurimmat laivat, mitäs luulette, mahtoiko liiton poppoon palkka pudota samalla?
        Kyyninen kun olen, niin epäilen vankasti.
        Tällä hetkelle Stena Arctica on Suomen suurin rove, onkohan liiton miehillä palkat nyt tämän mukaiset?
        Hän joka liittoon kuuluu on kaiketi oikeutettu tietämään paljonko palkkaa maksaa, vai onko, saatteko te vastauksen jos kysytte?


    • Liiton jyrä

      SLPL on paras liitto mitä merimies voi toivoa. Piste. Ei tarvitse lakkoilla, ja työehtosopimuksista päästään aina sopimuksiin. He pitävät meidän puolia rautaisella otteella. Varsinkin pikkuperämiehet on otettu hienosti huomioon. Kannan liiton lippistä ylpeänä ja viirin nostaisin korkealle purjeveneessäni, jos sellaisen hankkisin. Tosiasiahan on, että tämä on kutsumus ammatti. Minä vaikka maksaisin että saisin ajaa laivaa. Eläköön, SLPL!

      • EXXÄ SLPL

        Olin aikoinani mukana SLPL:n toiminnassa. Oli ajettu koko joukkovoimalla kippareitten etua ja ajettiin kerrankin kakkosten ja kolmosten etua eteenpäin. Ja onnistuttiin siinä!
        Heti kun asia oli valmis yx jaakopsonni twini nousi seisomaan ja kysyi: Mitä tämä tekee meille päälliköille?
        Siihen loppui sidonnaisuuteni SLPL:ään!
        Solidarisuus Herrasmiesliitossa on samaa luokkaa kuin toiminnanjohtaja risulakin moraali!


    • oihonna

      Olin SLPL:n kannattajajäsen 25 vuotta. Erosin seurasta, kohteliaalla tavalla, kirjeitse, jossa ilmaisin eläköityneeni ja siirtyväni maksuttomaksi evp:si. Mitä seurasi? Liiton toiminnanjohtaja lähetti postissa, epäystävällisen karhumakirjeen maksamattomasta jäsenmaksusta. Ei ollut eroamiseni mennyt perille.
      Olisi voinut vaikka kiitellä pitkästä rahoituksesta, varsinkaan kun tällaista kannattajamaksua ei saa viedä edes verotuksen vähennykseksi. Thank You for nothing.

    • Deep black hole

      Ei.

      • vaippari

        Olen myös eläkeläinen. Erotuksena muihin ammattiliittoihin, kuten Merimiesunioniin ja konepäällystöliittoon, jouduin maksamaan 75 € vuosi. Palkkioksi tästä sain lehden muutaman kerran vuodessa. Katsoin että ei kannata näillä liksoilla ja erosin SLPL:stä. Hehän eivät ole kiinostuneita meistä tippaakaan. "Mauri on tehnyt tehtävänsä, Mauri saa mennä."


    • Palkat on aina olleet surkeat, sillä ei pärjää ellei tee valtavasti ylitöitä. Jäin maihin vuonna -85, onneksi, pääsin hyville ansioille ja nyt nautin hyvää eläkettä, melkein neljä tonnia kuussa, perämiehenä en saisi edes sellaista palkkaa.

      • yks-

        Pärjäähän sitä pienelläkin palkalla tai eläkkeellä, mutta master13 taitaa olla oikeassa.
        Itse pääsin aika iäkkäänä masteriksi 90 luvulla ja olen nyt ollut muutaman vuoden eläkkeellä, joka on hiukan yli 3000 eur brutto.

        Olen kannattajajäsen liitossa. Lehdestä näkee muutamien syntymäpäivät ja joskus kuolinilmoituksia. Siihen se 70 eur vuosi menee. Muu LUETTAVA on vähäistä.

        Hyvää vuotta 2018
        -


      • Ex-kannattaja

        Ei näe syntymäpäiviä eikä kuolinilmoituksia enää. 01.01.2018 astui voimaan uusi EU säänös, joka kieltää ylläolevan ilman henkilön suostumusta. Elikkä minä olen nyt ex-kannattajajäsen.


      • k.jäsen
        Ex-kannattaja kirjoitti:

        Ei näe syntymäpäiviä eikä kuolinilmoituksia enää. 01.01.2018 astui voimaan uusi EU säänös, joka kieltää ylläolevan ilman henkilön suostumusta. Elikkä minä olen nyt ex-kannattajajäsen.

        Kyllä kannattajajäsenmaksulla saa myös jatkuvasti voimassaolevan matkavakuutuksen.


      • Ex-kannattaja

        Toimii vain matkoilla, jotka alkavat Suomesta.


    • vaippari

      Onko muuten kellään Bile-Danin numeroa? Sanoi televisiossa olevansa merikarhu. Kivan oloinen kaveri.

    • JärkeäJuttuihin

      Harrastukset/veneily-palsta ei taida olla ihan paras paikka ammattiyhdistysasioiden käsittelyyn!

      • Ykskai

        Eihän tämä ole harrastukset/veneily palsta??? Muuten järkeäJuttuihin aivan oikeassa.
        Bile-Danin numero haettava muualta, kun tämä ei ole puhelinluettelokaan.

        Puhuttakoon laivoista, merenkulusta jne. Mielellään asiallisesti.


    • JärkeäJuttuihin

      Nimenomaan. Asiasta toiseen. Minäkin haluaisin sen Bile-Danin numeron kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe