Aivoverenvuoto

tietoa sairaudesta

Aivoverenvuoto (aivohemorragia) tarkoittaa veren vuotamista aivokudokseen tai johonkin muuhun kallonsisäiseen tilaan.

ICH

Varsinaisesta aivoverenvuodosta eli intraserebraalivuodosta käytetään useimmiten lyhennettä ICH (intracerebral hemorrhage). Tällöin vuoto syntyy johonkin aivokudoksessa kulkevaan verisuoneen ja veri purkautuu aivokudokseen (kuten nimikin viittaa). Intraserebraalivuodot voivat olla kooltaan millimetreistä aina useisiin senttimetreihin. Ventrikkeleiden (aivokammioiden) lähelle syntyneet tai suuremmat vuodot purkautuvat usein ventrikkeihin (intraventrikulaarinen vuoto) ja aiheittavat näin ollen usein likvorkierron häiriöitä.

Aivoalueesta riippuen ICH aiheuttaa erilaisia oireita aina päänsärystä, lievistä tuntupuutoksista tai halvausoireista aina syvään tajuttomuuteen ja elintoimintojen häiriintymiseen. Suuret ja esimerkiksi elintoiminnoista vastaaville aivoalueille sijoittuvissa vuodoissa leikkaushoidosta usein pidättäydytään ja vuoto johtaa ennemmin tai myöhemmin kuolemaan.

SAV

Subaraknoidaalivuoto purkautuu aivojen lukinkalvonalaiseen tilaan. Vuoto näkyy tietokonekerroskuvauksessa aivojen reuna-alueilla sirppimäisenä alueena, joten se voi olla vaikeampi havaita kuin aivokudokseen purkautuva vuoto. Subaraknoidaalivuoto hoidetaan akuutissa vaiheessa yleensä kirurgisesti, krooninen (pitkittynyt, ei-akuutti) vuoto voidaan hoitaa kirurgisesti tai konservatiisesti (ei kirurgisia hoitotoimenpiteitä).

Vuoto alkaa usein valveilla ollessa.lähde? Päässä voi tuntua äkillinen humahdus, kipu tai risahdus. Alkuoireita seuraa voimakas päänsärky, johon liittyy pahoinvointia ja oksentelua. Ylä- ja/tai alaraajojen halvaantuminen joko tois- tai molemminpuolisesti on tavallinen oire. Se voi ilmetä pelkästään lihasten halvaantumisena tai siihen voi liittyä tuntohäiriöitä.

Pikkuaivojen lisäksi verenvuodossa syntyy halvausten asemasta liikkeiden yhteistoimintahäiriöitä. Verenvuoto aivojen alempiin osiin aiheuttaa usein tajuttomuutta ja häiriöitä hengityksen säätelyssä. Vuoto kohottaa yleensä painetta kallon sisällä, ja verenpaine nousee.

Tämä voi kohdata teitäkin kirjoittajat.. ei katso ikää.. eikä sukupuolta..

14

1024

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

tarpeellinen tulee aikanaan.
      Ennen sanottiin että ihminen "halvattiin", eli joku teki sen.
      Nyt voitkin sitten miettiä josko sen joku teki, ja miksi?

• viivi-amaldiina

ei paikkaa.
      Ystäväni sai tälläisen ihan omassa pihassaan näperrellessään jotain pientä tehtävää.
      Ei särkenyt pää, ei huipannut, ei mennyt taju mutta oikeanpuolen käsi repsahti voimattomana alas, hetkessä meni oikea jalka, puhe.
      Toipui muutamassa päivässä takaisin kävelevien puhuvien maailmaan.
      Mangneettikuva paljastaa edelleen mustelmana vuotokohdan, onneksi oli niin suihkuava vuoto että ei vanhingoittanut sen enempää/hän jäi henkiin.
      Kaikki toiminnot ovat palanneet, puhe pikkaisen, todella pikkaisen suhahtavaa. Oli onni onnettomuudessa matkassa. Lääkärien mukaan hän on "ihme parantuja".

• arvaamatonta on

talkkarin pikkuveli kuoli suorilta jaloilta hirmuisella päänsäryllä alkavaan vuotoon päälle kolmikymppisenä. Lapsia jäi jälkeen monta.

• HTZA

Verta tuli ja taju meni.
        aika yleistä.
        Ei keskustelun aihe.

• viivi-amaldiina
        arvaamatonta on kirjoitti:

talkkarin pikkuveli kuoli suorilta jaloilta hirmuisella päänsäryllä alkavaan vuotoon päälle kolmikymppisenä. Lapsia jäi jälkeen monta.

todella surullista nuori isä, häntä olisi lapset vielä kauan tarvinneet......ikäviä asioita....

• kawe

(?) *Herra (X) mieheni kohtasi Lapissa tämän sairauden ns. suorilta jaloilta tipahti ladulle. Vuosi meni kunnes oli loistavassa kunnossa, tosin sunttiputki päässä.
      Hänelle tuli hoppu ehtiä kaikkea, SIIS NYT HÄN ELÄÄ, se hänelle suotakoon. Se tavallinen juttu..

• HTZA

sairaus vaan myötäsyntyinen rakennevika.
        Korkea verenpaine saa sen ratkeamaan.

• GloriaJoy

päässä on ihan hyvä juttu, miun lapselle jouduttiin sellainen laittamaan kymmenen vuotta sitten ja sen ansiosta hän ei sokeudu alkuperäisen syyn vuoksi, tuskin muutenkaan. Tsemppiä teille.

• kawe
        HTZA kirjoitti:

sairaus vaan myötäsyntyinen rakennevika.
        Korkea verenpaine saa sen ratkeamaan.

korkeaa verenpainetta (( jossain tilanteessa nousee))
        Siis rakennevika lienee ollut....
        Oli paha katsoa kun opetteli monet asiat uudestaan, mutta toipui, *tukena olin ambulanssissa Rovaniemelta Ouluun ja muutamien päivien leikkauksen jälkeen Helsinkiin ym.
        Olisikohan pitänyt jo silloin soittaa *tämä toinen sinne kyytiin (kyllä hänelle ilmoitettiin että ei tule ihan heti) Hölmö kun olen..........
        Että on kaikki nähty, kun vanhaksi elää, ... (, kun olisi olkapää nyt tässä)

• HTZA
        kawe kirjoitti:

korkeaa verenpainetta (( jossain tilanteessa nousee))
        Siis rakennevika lienee ollut....
        Oli paha katsoa kun opetteli monet asiat uudestaan, mutta toipui, *tukena olin ambulanssissa Rovaniemelta Ouluun ja muutamien päivien leikkauksen jälkeen Helsinkiin ym.
        Olisikohan pitänyt jo silloin soittaa *tämä toinen sinne kyytiin (kyllä hänelle ilmoitettiin että ei tule ihan heti) Hölmö kun olen..........
        Että on kaikki nähty, kun vanhaksi elää, ... (, kun olisi olkapää nyt tässä)

Jos ei muuta niin minun.
        Minä en koskaan ole feikki.

• HTZA
        GloriaJoy kirjoitti:

päässä on ihan hyvä juttu, miun lapselle jouduttiin sellainen laittamaan kymmenen vuotta sitten ja sen ansiosta hän ei sokeudu alkuperäisen syyn vuoksi, tuskin muutenkaan. Tsemppiä teille.

kultaseni.

• kawe
        GloriaJoy kirjoitti:

lääketiede antaa mahdollisuuden *elämänlaadun parantamiseen.
        Olemme syntyneet oikeaan maahan.
        Voikaa hyvin.......

• kawe
        HTZA kirjoitti:

Jos ei muuta niin minun.
        Minä en koskaan ole feikki.

tiedän tämän, kiitos sinulle
        ;)) K
        *humanistina ei ole aina yksinkertaista eikä helppoa, mutta loppupeleissä palkitsevaa

• HTZA kirjoitti:

kultaseni.

kun SUNTTI!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      50
      1168
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      16
      815
    3. 68
      732
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      63
      725
    5. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      694
    6. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      688
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      615
    8. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      585
    9. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      9
      540
    10. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      508
    11. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      500
    12. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      472
    13. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      463
    14. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      459
    15. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      434
    16. Olet pelottava ilme vakavana

Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳
      Ikävä
      26
      427
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      16
      421
    18. Kaduttaako kun jätit vastaamatta

Vai oliko tarkoitus satuttaa?
      Ikävä
      34