Aivoverenvuoto (aivohemorragia) tarkoittaa veren vuotamista aivokudokseen tai johonkin muuhun kallonsisäiseen tilaan.
ICH
Varsinaisesta aivoverenvuodosta eli intraserebraalivuodosta käytetään useimmiten lyhennettä ICH (intracerebral hemorrhage). Tällöin vuoto syntyy johonkin aivokudoksessa kulkevaan verisuoneen ja veri purkautuu aivokudokseen (kuten nimikin viittaa). Intraserebraalivuodot voivat olla kooltaan millimetreistä aina useisiin senttimetreihin. Ventrikkeleiden (aivokammioiden) lähelle syntyneet tai suuremmat vuodot purkautuvat usein ventrikkeihin (intraventrikulaarinen vuoto) ja aiheittavat näin ollen usein likvorkierron häiriöitä.
Aivoalueesta riippuen ICH aiheuttaa erilaisia oireita aina päänsärystä, lievistä tuntupuutoksista tai halvausoireista aina syvään tajuttomuuteen ja elintoimintojen häiriintymiseen. Suuret ja esimerkiksi elintoiminnoista vastaaville aivoalueille sijoittuvissa vuodoissa leikkaushoidosta usein pidättäydytään ja vuoto johtaa ennemmin tai myöhemmin kuolemaan.
SAV
Subaraknoidaalivuoto purkautuu aivojen lukinkalvonalaiseen tilaan. Vuoto näkyy tietokonekerroskuvauksessa aivojen reuna-alueilla sirppimäisenä alueena, joten se voi olla vaikeampi havaita kuin aivokudokseen purkautuva vuoto. Subaraknoidaalivuoto hoidetaan akuutissa vaiheessa yleensä kirurgisesti, krooninen (pitkittynyt, ei-akuutti) vuoto voidaan hoitaa kirurgisesti tai konservatiisesti (ei kirurgisia hoitotoimenpiteitä).
Vuoto alkaa usein valveilla ollessa.lähde? Päässä voi tuntua äkillinen humahdus, kipu tai risahdus. Alkuoireita seuraa voimakas päänsärky, johon liittyy pahoinvointia ja oksentelua. Ylä- ja/tai alaraajojen halvaantuminen joko tois- tai molemminpuolisesti on tavallinen oire. Se voi ilmetä pelkästään lihasten halvaantumisena tai siihen voi liittyä tuntohäiriöitä.
Pikkuaivojen lisäksi verenvuodossa syntyy halvausten asemasta liikkeiden yhteistoimintahäiriöitä. Verenvuoto aivojen alempiin osiin aiheuttaa usein tajuttomuutta ja häiriöitä hengityksen säätelyssä. Vuoto kohottaa yleensä painetta kallon sisällä, ja verenpaine nousee.
Tämä voi kohdata teitäkin kirjoittajat.. ei katso ikää.. eikä sukupuolta..
Aivoverenvuoto
14
948
Vastaukset
- HTZA
tarpeellinen tulee aikanaan.
Ennen sanottiin että ihminen "halvattiin", eli joku teki sen.
Nyt voitkin sitten miettiä josko sen joku teki, ja miksi? - viivi-amaldiina
ei paikkaa.
Ystäväni sai tälläisen ihan omassa pihassaan näperrellessään jotain pientä tehtävää.
Ei särkenyt pää, ei huipannut, ei mennyt taju mutta oikeanpuolen käsi repsahti voimattomana alas, hetkessä meni oikea jalka, puhe.
Toipui muutamassa päivässä takaisin kävelevien puhuvien maailmaan.
Mangneettikuva paljastaa edelleen mustelmana vuotokohdan, onneksi oli niin suihkuava vuoto että ei vanhingoittanut sen enempää/hän jäi henkiin.
Kaikki toiminnot ovat palanneet, puhe pikkaisen, todella pikkaisen suhahtavaa. Oli onni onnettomuudessa matkassa. Lääkärien mukaan hän on "ihme parantuja".- arvaamatonta on
talkkarin pikkuveli kuoli suorilta jaloilta hirmuisella päänsäryllä alkavaan vuotoon päälle kolmikymppisenä. Lapsia jäi jälkeen monta.
- HTZA
Verta tuli ja taju meni.
aika yleistä.
Ei keskustelun aihe. - viivi-amaldiina
arvaamatonta on kirjoitti:
talkkarin pikkuveli kuoli suorilta jaloilta hirmuisella päänsäryllä alkavaan vuotoon päälle kolmikymppisenä. Lapsia jäi jälkeen monta.
todella surullista nuori isä, häntä olisi lapset vielä kauan tarvinneet......ikäviä asioita....
- kawe
(?) *Herra (X) mieheni kohtasi Lapissa tämän sairauden ns. suorilta jaloilta tipahti ladulle. Vuosi meni kunnes oli loistavassa kunnossa, tosin sunttiputki päässä.
Hänelle tuli hoppu ehtiä kaikkea, SIIS NYT HÄN ELÄÄ, se hänelle suotakoon. Se tavallinen juttu..- HTZA
sairaus vaan myötäsyntyinen rakennevika.
Korkea verenpaine saa sen ratkeamaan. - GloriaJoy
päässä on ihan hyvä juttu, miun lapselle jouduttiin sellainen laittamaan kymmenen vuotta sitten ja sen ansiosta hän ei sokeudu alkuperäisen syyn vuoksi, tuskin muutenkaan. Tsemppiä teille.
- kawe
HTZA kirjoitti:
sairaus vaan myötäsyntyinen rakennevika.
Korkea verenpaine saa sen ratkeamaan.korkeaa verenpainetta (( jossain tilanteessa nousee))
Siis rakennevika lienee ollut....
Oli paha katsoa kun opetteli monet asiat uudestaan, mutta toipui, *tukena olin ambulanssissa Rovaniemelta Ouluun ja muutamien päivien leikkauksen jälkeen Helsinkiin ym.
Olisikohan pitänyt jo silloin soittaa *tämä toinen sinne kyytiin (kyllä hänelle ilmoitettiin että ei tule ihan heti) Hölmö kun olen..........
Että on kaikki nähty, kun vanhaksi elää, ... (, kun olisi olkapää nyt tässä) - HTZA
kawe kirjoitti:
korkeaa verenpainetta (( jossain tilanteessa nousee))
Siis rakennevika lienee ollut....
Oli paha katsoa kun opetteli monet asiat uudestaan, mutta toipui, *tukena olin ambulanssissa Rovaniemelta Ouluun ja muutamien päivien leikkauksen jälkeen Helsinkiin ym.
Olisikohan pitänyt jo silloin soittaa *tämä toinen sinne kyytiin (kyllä hänelle ilmoitettiin että ei tule ihan heti) Hölmö kun olen..........
Että on kaikki nähty, kun vanhaksi elää, ... (, kun olisi olkapää nyt tässä)Jos ei muuta niin minun.
Minä en koskaan ole feikki. - HTZA
GloriaJoy kirjoitti:
päässä on ihan hyvä juttu, miun lapselle jouduttiin sellainen laittamaan kymmenen vuotta sitten ja sen ansiosta hän ei sokeudu alkuperäisen syyn vuoksi, tuskin muutenkaan. Tsemppiä teille.
kultaseni.
- kawe
GloriaJoy kirjoitti:
lääketiede antaa mahdollisuuden *elämänlaadun parantamiseen.
Olemme syntyneet oikeaan maahan.
Voikaa hyvin....... - kawe
HTZA kirjoitti:
Jos ei muuta niin minun.
Minä en koskaan ole feikki.tiedän tämän, kiitos sinulle
;)) K
*humanistina ei ole aina yksinkertaista eikä helppoa, mutta loppupeleissä palkitsevaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215424- 501461
- 12881
- 47819
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58808Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52807- 46792
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom134788Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49786Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille9766