onko ihan normaalijuttu?

tosi kivaa..

Ihan pakko kysyä täältä kun olen niin kauan tätä miettinyt. Asun siis kerrostalossa ja olen MONTA kertaa ihmetellyt että onko kenties huono ilmastointi tms. kun joudun päivittäin vähintään kerran mutta yleensä useammin, haistelemaan muiden asukkaiden kokkauksia? Ja haju on yleensä todella voimakas.

Nyt ajattelin että laitan tästä tänne koska tälläkin hetkellä joku naapureista kokkaa ei siinä mitään mutta kun ne hajut tulee väkisin tänne asuntoon, pidin parvekkeen oveakin auki 10 min. äsken ja haju vaan tulee takaisin!

Ja se nyt vaan ehkä vähän häiritsee kun en haluaisi päivästä toiseen ja vielä yleensä kaksi kertaa päivässä haistaa omassa asunnossa kun muut tekevät ruokaa, haju kestääkin täällä aina ehkä tunnin verran ainakin jos ei koko ajan ole parvekkeen ovi auki.

Niin että onko toi ihan normaalia että tuollee tulee hajut tänne vai johtuuko se jostain vaikka siitä ilmastoinnista?

102

22401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asukas

      Huonosta ilmastoinnista se johtuu. Ota yhteyttä isännöitsijään. Tai ota selvää, onko naapurilla ilmastointi päällä.

      • JH

        Sä oot aivan sekaisin. Otitko aamulla väärän värisen pillerin.


      • ennen meilläkin

        Ja johtui justiinsa tuosta että ilmastointi oli talossa huono. Se käytiin putsaamassa ja nyt on taas hyvä ilmanlaatu.


      • 87777

      • Anonyymi
        ennen meilläkin kirjoitti:

        Ja johtui justiinsa tuosta että ilmastointi oli talossa huono. Se käytiin putsaamassa ja nyt on taas hyvä ilmanlaatu.

        Meillä meni ilmastointi vituiks, kun naapuriin muutti alkkis

        Voiko tälle mitään, vai joudunko sorille? joka vetää vihreetä norttia parvekkeella ainakin 3 kertaa päivässä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä meni ilmastointi vituiks, kun naapuriin muutti alkkis

        Voiko tälle mitään, vai joudunko sorille? joka vetää vihreetä norttia parvekkeella ainakin 3 kertaa päivässä,

        Ilmastointi ei liity asiaan.


    • Kiusan tekijä'

      Taitaa joku naapurisi vaihtaneen vääränlaiseen tuulettimeen.
      Mitä nyt asentajana olen keittiöitä tehnyt niin kaikkiin huoneistoihin ei saa asentaa tuuletinta joka toimii omasta asunnosta käsin.Eli jos alkaa omasta asunnosta käsin työntämään vaihtoilmaa putkia pitkin niin ne menee muihin huoneistoihin jos putkisto on keräävä.Sen takia se tuuletin pitää olla siellä putkistossa viimeisen huoneiston jälkeen.
      Tuo tuuletin on yleensä automatisoitu tuulettamaan huoneistot tiettyyn kelloaikaan tai tuulettaa koko ajan.
      Ilmoitus isännöitsijälle niin luulisin että häiriötekijä joutuu vaihtamaan tuulettimensa.

      • tosi kivaa..

        kiitos selventävästä vastauksesta. Pitääkin sanoa sitten tuosta, ajattelin nimittäin, että kuitenkaan tälle asialle ei voi tehdä yhtään mitään. Olisi kyllä hyvä jos ei tarvitsisi jatkuvasti haistella muiden ruokia pitkin päivää omassa asunnossa..


      • vuokrallla
        tosi kivaa.. kirjoitti:

        kiitos selventävästä vastauksesta. Pitääkin sanoa sitten tuosta, ajattelin nimittäin, että kuitenkaan tälle asialle ei voi tehdä yhtään mitään. Olisi kyllä hyvä jos ei tarvitsisi jatkuvasti haistella muiden ruokia pitkin päivää omassa asunnossa..

        Meillä sama juttu, vuokratalossa asutaan. Olen sanonut tästä ongelmasta isännöitsijälle, noita ilmastointeja on käyty katomassa mutta ei mitään muutosta ole tapahtunut.
        Meille tulee naapureista ruuanhajut sekä jostain tupakanhajut.


      • tosi kivaa..
        vuokrallla kirjoitti:

        Meillä sama juttu, vuokratalossa asutaan. Olen sanonut tästä ongelmasta isännöitsijälle, noita ilmastointeja on käyty katomassa mutta ei mitään muutosta ole tapahtunut.
        Meille tulee naapureista ruuanhajut sekä jostain tupakanhajut.

        ihan sama juttu on käynyt myös minulle, olen haistanut joskus lievää tupakan hajua mutta ainoastaan kylpyhuoneessa. Ehkä joku polttaa sisällä, en tiedä. Sisällä polttaminen on yksi hölmöimmistä asioista mitä joku voi kotonaan tehdä ainakin minun mielestä..


      • nim.kokemusta on
        tosi kivaa.. kirjoitti:

        ihan sama juttu on käynyt myös minulle, olen haistanut joskus lievää tupakan hajua mutta ainoastaan kylpyhuoneessa. Ehkä joku polttaa sisällä, en tiedä. Sisällä polttaminen on yksi hölmöimmistä asioista mitä joku voi kotonaan tehdä ainakin minun mielestä..

        lopettaisi piereskelyn niin saattaisi ilmanlaaatu parantua kertaheitolla.


      • Tyytyväinen asiakas
        vuokrallla kirjoitti:

        Meillä sama juttu, vuokratalossa asutaan. Olen sanonut tästä ongelmasta isännöitsijälle, noita ilmastointeja on käyty katomassa mutta ei mitään muutosta ole tapahtunut.
        Meille tulee naapureista ruuanhajut sekä jostain tupakanhajut.

        Asun omassa osakkeessa kerrostalossa. Se ei mitenkään pitäisi olla eri asia, asuuko vuokralla vai omistaako asunnon. Asun ylimmässä kerroksessa ja katutasossa on ruokapaikka, jossa tehdään tietenkin jatkuvasti ruokaa. MUTTA meille ei tule mistään ruuan tuoksut eikä mitkään muutkaan hajut sisälle asuntoihin. Viime keväänä viimeksi kävi pari ilmastointimiestä mittaamassa miten ilmatointiaukoista ilma vaihtuu. Puhdistivat kaikkien ilmastointiaukot ja tekivät kai joitain säätöjä, en osaa selittää. Pari kolme kertaa päivä koneellinen ilmanvaihto on täysillä pari tuntia ja muuten pienemmällä teholla. Kaikki ovat tyytyväisiä. Ota yhteyttä isännöitsijään, eivät he voi tietää ongelmasta jos kukaan ei kerro. Rohkeasti luuriin kiinni.


      • kielto päälle
        tosi kivaa.. kirjoitti:

        ihan sama juttu on käynyt myös minulle, olen haistanut joskus lievää tupakan hajua mutta ainoastaan kylpyhuoneessa. Ehkä joku polttaa sisällä, en tiedä. Sisällä polttaminen on yksi hölmöimmistä asioista mitä joku voi kotonaan tehdä ainakin minun mielestä..

        Lasitettu parveke on oikea vetohormi. Millä tahansa parvekkeella poltetun tupakan savu nousee koko parvekerivin ylös. Kaikki kärsivät, ei vain lähihuoneisto.


      • minä vaan
        tosi kivaa.. kirjoitti:

        ihan sama juttu on käynyt myös minulle, olen haistanut joskus lievää tupakan hajua mutta ainoastaan kylpyhuoneessa. Ehkä joku polttaa sisällä, en tiedä. Sisällä polttaminen on yksi hölmöimmistä asioista mitä joku voi kotonaan tehdä ainakin minun mielestä..

        Tervehdys, saimme alakertaan uudet naapurit alakertaan ja polttavat ilmeisesti sisällä koska nykyään keittiössämme haisee kuin olisi tupakantumppeja säilössä jossain,todella inhottavaa ja toinen meistä on myös astmaa sairastava, vaan mitä tehdä, ei oikein voi mennä valittamaan koska kotonaan saa olla kuin haluaa. ps poltan itsekkin mutta parvekkeella ei tulis mieleenkään sisällä sytyttää.


      • Raipe1
        kielto päälle kirjoitti:

        Lasitettu parveke on oikea vetohormi. Millä tahansa parvekkeella poltetun tupakan savu nousee koko parvekerivin ylös. Kaikki kärsivät, ei vain lähihuoneisto.

        Jos kärsit mistä tahansa ilmiöstä taloyhtiössäsi, toki teet siitä asianmukaisen urputuksen isännöitsijälle.
        On taloyhtiön asia ottaa kantaa tupakoinnin haittoihin ja pyrkiä tarpeen mukaan rajoittamaan sitä.


      • bhytrew
        kielto päälle kirjoitti:

        Lasitettu parveke on oikea vetohormi. Millä tahansa parvekkeella poltetun tupakan savu nousee koko parvekerivin ylös. Kaikki kärsivät, ei vain lähihuoneisto.

        mun mielestä on parempi polttaa parvekkeella, kun huoneistossa.

        alakerrassani asui sellainen 18 vuotias poika, jolla kävi kavereita ja röökiä vedettiin urakalla. heräsin usein öisin siihen, että oma huoneistoni haisi aivan kaljakuppilalle. savu oli niin kamala, että talvellakin täytyi tuulettaa koko huoneisto muutaman tunnin välein, jotta pystyi nukkumaan!!!

        kaikki savu tuli meille, ja kärsin siitä todella paljon. tilanne parani, kun he siirtyivät tupakoimaan parvekkeelle.


      • paikasta
        bhytrew kirjoitti:

        mun mielestä on parempi polttaa parvekkeella, kun huoneistossa.

        alakerrassani asui sellainen 18 vuotias poika, jolla kävi kavereita ja röökiä vedettiin urakalla. heräsin usein öisin siihen, että oma huoneistoni haisi aivan kaljakuppilalle. savu oli niin kamala, että talvellakin täytyi tuulettaa koko huoneisto muutaman tunnin välein, jotta pystyi nukkumaan!!!

        kaikki savu tuli meille, ja kärsin siitä todella paljon. tilanne parani, kun he siirtyivät tupakoimaan parvekkeelle.

        jossain se savu tulee herkemmin sisään juuri sieltä parvekkeelta. savuahan ei saisi tulla naapurien asuntoihin yhtään, ja jos tulee niin se on se ja sama, tuleeko se naapurin asunnosta vai parvekkeelta. naapuri aiheuttaa tällöin kohtuutonta haittaa.


      • Anonyymi

        Ei saa työntää vaihtoilmaa käsin, se pitää tehdä jaloin.


    • nuuhh

      Ne naapurit myös joutuvat ( saavat ) haistella Sinun käryjäsi ! Jos vaikka tämä helpottaisi oloasi ?

    • öö00öö

      Sun tapauksessa ei ole luultavasti tästä kysymys, mutta tiedoksi nyt kumminkin:

      Omassa asunnossa saattaa olla tuloilmaventtiilit (ulkoseinässä, ikkunan karmissa) teipattu umpeen, jotta ei vetäisi ja tulisi kylmä. Niin ei saisi tehdä, sillä jostakinhan sen ilman on asuntoon tultava, jos poistoimuri katolla imee ilmaa pois keittiön, kylppärin ja vaatehuoneiden venttiileistä. Tällöin ilma tulee sieltä mistä helpoimmin pääsee eli postiluukun kautta porrashuoneesta. Tuloksena on se, että naapurista porrashuoneeseen päässeet/päästetyt tupakan tai ruoankäryt tulevat omaan asuntoon.

      • Sepe T. #

        Korvausilma kuntoon. Imureiden, liesituulettimen ym. vuoksi asunnoissa on alipaine ja jos sinne ei saada riittävää määrää raikasta ilmaa tilalle, niin asunto vetää ilmaa kuin imuri postilaatikon ja seinien rakenteiden läpi. Vanhoissa kerrostaloissa on aina kanavia asuntojen välillä, josta inaapureiden käryt pääsee kulkemaan. Tuloilmaventtiilit toimivajksi ja kesällä ikkunoita auki, mikäli mahdollista.


      • 12457896369

        pitäisi mennä sinne porrashuoneeseenkaan, jos kaikilla on ilmanvaihtoasiat kunnossa.

        Meillä oli kanssa, rappukäytävä oli täynnä ruun käryjä, yhteen asuntoon kanssa asukkaan ilmoituksen mukaan tuli toisten ruuankäryt, no, tästä kun isäntään otettiin yhteyttä, että onko tässä nyt valittajan asunnossa vikaa vai missä vikaa, niin totta kai ahkerat ruuanlaittajat suuttuivat kun saivat tietää että ruuankäryistä oli kyselty "rupeaa toisten ruuanlaitosta valittaan, eikö sitä saa ruokaakaan laittaa" - että siis asenne on toi!!!! Ei tajuttu mistä asiasta oli otettu yhteyttä. No, eipä ollut valittaja itse mitään muutoksia tehnyt asioihin kun asuntoon sisään oli muuttanut, mutta oli siinä asunnossa ikkuna jäänyt yläreunastaan salvasta auki - eli.... Mutta sepä nyt ei auttanut muuta kuin sen asunnon suhteen, rappukäytävä täynnä käryy siltikin - ja se taas johtui että jossain muualla oli liian tiiviit ikkunanraot.

        Näin. Että vielä kehdataan valittaa ruuanlaitosta! Siksi toisekseen, mistähän lie sen alkuperäisen hajuista kyselleen tienneet kyselleen - isännältä vai? No, mistä se niille meni kertoileen....


    • parneken

      Lisätuuletus ongelman aikana voi pahentaa ongelmaa.

      Luvaton liesituuletin (naapurilla; taloissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto), liian heikko tuloilmavirtaus , hapertuneet ulko-oven tiivisteet ja keittiön ikkunan pitäminen auki ruokaa laitettaessa (naapurilla) voivat olla mahdollisia ongelmia.

      • Ent. Talkkari

        Termeillä. Veikkaampa että ei löydy suomesta kovinkaan montaa asuinkerrostaloa jossa olisi ilmastointi.
        Koneellinen ilmanvaihto sen sijaan on nykyään lähes kaikissa, jopa omakotitaloissakin.
        Jos ruuan tai muut käryt ja hajut tulevat naapurihuoneustosta, on kyseessä ilman muuta joko virheellinen ilmanvaihto tai sitten oman asunnon poistoventtiilit ovat joko tukossa tai liian pienelle säädetyt.
        Poistoilmanvaihdon ollessa kytkettynä, koeta paperiarkilla, jos arkki pysyy poistoventtiiliin liimautuneena, poisto toimii moitteetta ja vikaa on haettava muualta!


    • Fresh Air.

      Ymmärrän fiilikset, koska kärsin siitä joskus edellisessä kerrostalossa. Siis haju oli välistä oksettava. Nyt asun putki- ja ilmastointiremontoidussa talossa ja ihanaa, kun ei tule mitään hajuja mistään...En tiedä, pystytäänkö asialle mitään jos talo vaatisi korjausta. Tsemppii, vedä vaan läpiveto, saat happea samalla:)

    • putkijulli-

      Tuleeko se ilmastointikanavaa pitkin vai postiluukun kautta? Jos postiluukun kautta niin syynä on se että asuntosi korvausilmareitit on tukittu ja korvausilma revitään sieltä mistä se sattuu helpoiten irtoamaan, pahimmassa tapauksessa jopa viemärin kautta jos muuten asunto on pullo. Tätäkin on nähty.

    • voihan nenä

      kyllä on pienet murheet sullakin : ) Oletko ajatellut toista asuntoa?

      • 3535353453

        Älä nyt aloittajan kiusaa aloittajan suurista murheista! Asumme maassa, jossa valittaminen on ainut lysti...Varmasti tämäkin haju tullut viimeksi kesänä, kun grillasivat pihalla. Mutta vähän väritti totuutta, jotta saisi säälipisteet!


    • seetheworld

      Lukeeko tätä palstaa kukaan?
      Kuka tekis aidon mielipidepalstan, ettei tarvis vääntää juttua makkaran väristä...

    • muutto edessä

      Meillä haisi aina naapurin silakkaruuat ja toisesta naapurista afrikan tuoksut. Toisaalta yläkerran naapuri valitti meidän tupakoinnista.

      Keskusteltiin isännöitsijän ja omistajan kanssa. Mikään ei auttanut, joten ostettiin perheenlisäyksen myötä rivariasunto. Nyt ei haise enää mikään.

      • 42 wee kerrostalosta

        Oletko sinä ihan pimeä? Silakan (ja yleensäkin kalan) hajuhan on todella hyvä haju!

        Voi kun itse saisinkin olla noin onnellinen, että saisin haistella hyviä ruuan tuoksuja (kuten lapsuudessani oli) mutta tässä kerrostalossa asuu uusavuttomia nuoria ihmisiä, jotka vetävät naamaansa jotain pizzaa, pastaa, tai jotain muuta nykyajan höpöhöpö ruokaa, tai sitten ostavat muuten vaan valmisruokaa. Itse kyllä kokkaan vanhan ajan sapuskoita....


      • räkäkiiskitysd
        42 wee kerrostalosta kirjoitti:

        Oletko sinä ihan pimeä? Silakan (ja yleensäkin kalan) hajuhan on todella hyvä haju!

        Voi kun itse saisinkin olla noin onnellinen, että saisin haistella hyviä ruuan tuoksuja (kuten lapsuudessani oli) mutta tässä kerrostalossa asuu uusavuttomia nuoria ihmisiä, jotka vetävät naamaansa jotain pizzaa, pastaa, tai jotain muuta nykyajan höpöhöpö ruokaa, tai sitten ostavat muuten vaan valmisruokaa. Itse kyllä kokkaan vanhan ajan sapuskoita....

        Hyi saatana paistettu räkäkiiski dunkkaa ku pesemätön pillu jossa smäidän rippeet sisällä.Pizzan,ranskalaisten,hampurilaisen tai muu herkullinen tuoksu saa oikeasti tuntemaan itsensä nälkäiseksi.EU:n pitäis kieltää nämä kalan pyydystykset ja syömiset kokonaan.


    • Käryt yököttää!

      Taidetaan asua samassa talossa kun minäkin joudun aina silloin tällöin haistelemaan yököttäviä käristetyn kastikkeen hajuja omassa asunnossani vaikka itse en niitä kokkailekaan. Joku viisas jo kirjoittikin, että talossa jossa on koneellinen ilmastointi niin ikkunoiden yläpuolella on luukut joita ei saa sulkea täysin kiinni talvellakaan. Asuntoihin on jaettu ohjeet joita noudattamalla ei käry-ongelmaa tule, mut kun ihmiset jotkut on niin jästipäitä etteivät usko vaan pistetään talveksi luukut umpeen jopa teipaten. LUUKUT AUKI JOKA ASUNNOSSA, EI TULE KÄRYJEN KIERRÄTYSTÄ !

      • aboe

        Miksi kerrostalon kattoimuri toimii yksiössä teholla,joka vastaa lähes myrskyä.postiluukun avaat,niin korvausilma melkein tainnuttaa.35 neliötä,viemäristäkin tulee tuuletus takaisin.seinän pistorasiasta tulee ilmaa.laitat venttiilejä pienemmälle,niin alkaa vihellys,ehkä tämä onkin kuuron sissin koti.jotenkin menis,mutta 5 tuntia,kolmesta kahdeksaan,sukat pyörii jaloissa.


    • 3+15 äh?

      Niin aikanaan, kun asuimme kaupungin vuokratalosa ikkunat huurtuivat talvella, ja ilma sisällä oli tunkkaista.
      Valitimme asiasta, mutta lmastoinnissa ei hvaittu mitään vikaa, eli joku oli käynyt katsomassa sähkökeskuksessa,attä ilmanvaihto oli päällä. Sen jälkeen taloon vaihdettiin ikkunat. Ilma oli aiempaa tunkkaisempaa, Vessan ilmanvaihtoventtiilistä ei oikein saanut selvää, mihin suuntaan ilma kulki. Alakäytävän ilmanvaihtoventtiilit vetivät ihan pirusti, samoin alempien asuntojen (asuimme ylimmässä kerroksessa). Valitimme edelleen asiasta ilman että asialle olisi tehty mitään. testasin uusissa ikkunoissa olevien raitisilmaventtiilien toimintaa tupakan savulla, ja havaitsin, että se sijaan, että sieltä olisi tullut raitista ilmaa, niin niistä poistuikin ilmaa. (Eli sii alakerran naapurien hormit vetivät sii ihan kohtuullisesti ns. luonnonvedolla, mutta seurauksena tästänaapurien käryt kulkivat meidän huoneiston kautta ja poistuivat ikkunoiden raitisilmaventtiileistä. Soiti uudelleen isännöitsijälle, ja kerroin asiasta. Mitään ei tapahtunut. Ilmisesti naispuoleisella isännöitsijällä ei olut minkäänlaista käsitystä siitä, miten ilmanvaihdon tulisi toimia. N. kuukausi sen jälkeen kun olin menoossa töihin huomasin ilmastointiliikkeen auton pihassa, ja ajattelin, että vihdoinkin saadaan jotain apua. Kävin jututtamassa ilmastointiliikkeen kaveria, ja tämä sanoi, että hänet on pyydetty tänne koska ilmanvaihtolaitteen lakeri pitää ääntä. Pienen jutustelun jälkeen selvisi, että kiilahihna, jolla ilmastointilaitetta pyöritetään ei ollut paikoillaan, tätä ei ollut kukaan tarkastanut, vasta kun moottorin laakeri alkoi ääntää joku vihdoin kävi itse ilmanvaihtohuoneessa. Eli kaiken kaikkiaan, liki koko sen kymmenen vuoden ajan, kun asuimme ko. talossa. Koneellinen ilmanvaihto ei toiminut, mutta alakerrassa ilmanvaihto toimi siten, että heidän käryt tulivat meille.

      Hieman samanlainen tarina on entisestä kodistani, Osakehuoneistosta, ja edelleen ylimmästä kerroksesta. ikkunat huurtuivat talvella. Silloin ilastoisntilaite kyllä pyöri, mutta väärään suuntaan. Keskipakoispuhallin toimii kyllänaäinkin, mutta vetää paljon heikommin, mistä ongelmat.

    • Tyytyväinen asukki

      Onpa inhottava sivutuote muuten mukavassa tavassa elää.Minä tykkään asua kerrostalossa,meilä rauhallinen taloyhtiö eikä kyllä ruuan haju asuntoon tule koskaan.Käytävässä leijailee hyvät tuoksut muttei asunnossa.Teidän talossa on kyllä ilastointi päin prinkkalaa.Otahan yhteys isännöitsijään!

      • Kellon tarkkaa

        Pullan ja kakkujen tuoksu on ihanaa!

        Meillä on lasitetut parvekkeet ja alakerran muori on täyttänyt ne pienet välitkin jollain keltaisella vuorivillalla.
        (En tiedä onko sitä, mutta näyttää. Häpeämätön kun olen, niin olen kurkanut sinne)
        Koska sieltä tunkee niin kauhea kastikkeen, perunoiden, laatikoiden, vanhojen ruokien lämmityshaju, ettei kukaan vaan sitä uskoisi.
        Se haju on niin kuvottavaa. Joka päivä tasan 12 ja illalla klo 16.
        Näin talvella ei haittaa juurikaan, mutta kesällä se tuppaa kyllä oven läpikin ja saati meinaa tulla pukla kun eksyy kesällä siihen aikaa ulos parvekkeelle.

        Ainakin hänellä on säännölliset ruoka-ajat. :D


      • haisu???
        Kellon tarkkaa kirjoitti:

        Pullan ja kakkujen tuoksu on ihanaa!

        Meillä on lasitetut parvekkeet ja alakerran muori on täyttänyt ne pienet välitkin jollain keltaisella vuorivillalla.
        (En tiedä onko sitä, mutta näyttää. Häpeämätön kun olen, niin olen kurkanut sinne)
        Koska sieltä tunkee niin kauhea kastikkeen, perunoiden, laatikoiden, vanhojen ruokien lämmityshaju, ettei kukaan vaan sitä uskoisi.
        Se haju on niin kuvottavaa. Joka päivä tasan 12 ja illalla klo 16.
        Näin talvella ei haittaa juurikaan, mutta kesällä se tuppaa kyllä oven läpikin ja saati meinaa tulla pukla kun eksyy kesällä siihen aikaa ulos parvekkeelle.

        Ainakin hänellä on säännölliset ruoka-ajat. :D

        meilläkin asui joskus naapurissa kissanomistajat. Kissan ulosteen haju tuli kylppäriin ja se oli kaameaa.
        Onneksi lähtivät muualle haisemaan. Eivät ikinä siivonneet muutenkaan, saati edes pesseet ikkunoitaan. Uusavuttomuus huipussaan!


      • pamela a
        haisu??? kirjoitti:

        meilläkin asui joskus naapurissa kissanomistajat. Kissan ulosteen haju tuli kylppäriin ja se oli kaameaa.
        Onneksi lähtivät muualle haisemaan. Eivät ikinä siivonneet muutenkaan, saati edes pesseet ikkunoitaan. Uusavuttomuus huipussaan!

        kissan ulosteen haju on hyvän hajusta.
        Eikö ole? Ihmisen ulosteen haju on vielä pahempaa
        kuin kissan.


      • Anonyymi
        haisu??? kirjoitti:

        meilläkin asui joskus naapurissa kissanomistajat. Kissan ulosteen haju tuli kylppäriin ja se oli kaameaa.
        Onneksi lähtivät muualle haisemaan. Eivät ikinä siivonneet muutenkaan, saati edes pesseet ikkunoitaan. Uusavuttomuus huipussaan!

        Meijän alakerroksessa vanha isäntä käy pieremässä parvekkeella joka aamu klo 8.

        Pieree pitkään ja lujaa? Mikä isännän mahassa on sitten vikana?


    • 5yj46j

      Asuessani itärajan tuntumassa, kaalisopan haju oli sietämätöntä itätuulen aikaan....

    • Kilowatti

      Jos todella on hyvä kokki, niin ruuan tuksuhan vain kiihoittaa rukahalua. Hyvän ruuan tuoksu ei ainakaan minua haittaa. Eri asia jos paha rasvan ja palaneen haju valtaa keittiön. Se usva on sietämätön.. Sama kuin tupakan savu..

      • Timondeo

        Ei saa tehdä ruokaa.Haisee jonkun saatanan köyhän nokkaan ja sekös vituttaa.Ei saa polttaa.Haisee jonkun helevetin viherpiipertäjän helevetin herkkään nokkaan(Aika kovasti tulee valtiolle rahaa siitä kun norttia askin tai pari nykäsen päivään.En ole ainoa tupakoitsia.).JA SAAN SAIRASTUA SYÖPÄÄN KUN OLEN VERONI MAKSANU.SAATANA.ÄLKÄÄ KITISKÖ SIITÄ.!Ei saa käydä vieraitaKAAN kylässä kun joku hermoheikko kuuntelee että mitä ne nyt puhuvat..Ja sekös vituttaa kun ei kuule..että mitä ne puhuu..Kaljaa jos lootan taloon tuo niin hyvä ettei tapeta ovelle...näin kävis jos katse tappais..On perkele tää suomi oikea valittajien kultamaa.ON kijoitus vijheitä.Älkäös nyt edes siihen puuttuko.Eläkää omaa elämäänne.Kerrostalossa ääniä ja hajuja riittää.On edes katto pään päällä!!!EI OO KAIKILLA MAAILMASSA.


      • 42 wee kerrostalosta
        Timondeo kirjoitti:

        Ei saa tehdä ruokaa.Haisee jonkun saatanan köyhän nokkaan ja sekös vituttaa.Ei saa polttaa.Haisee jonkun helevetin viherpiipertäjän helevetin herkkään nokkaan(Aika kovasti tulee valtiolle rahaa siitä kun norttia askin tai pari nykäsen päivään.En ole ainoa tupakoitsia.).JA SAAN SAIRASTUA SYÖPÄÄN KUN OLEN VERONI MAKSANU.SAATANA.ÄLKÄÄ KITISKÖ SIITÄ.!Ei saa käydä vieraitaKAAN kylässä kun joku hermoheikko kuuntelee että mitä ne nyt puhuvat..Ja sekös vituttaa kun ei kuule..että mitä ne puhuu..Kaljaa jos lootan taloon tuo niin hyvä ettei tapeta ovelle...näin kävis jos katse tappais..On perkele tää suomi oikea valittajien kultamaa.ON kijoitus vijheitä.Älkäös nyt edes siihen puuttuko.Eläkää omaa elämäänne.Kerrostalossa ääniä ja hajuja riittää.On edes katto pään päällä!!!EI OO KAIKILLA MAAILMASSA.

        Hyvä viesti ja täyttä asiaa. Normaaliin elämään kuului 70- ja 80- luvuilla, ja kuuluu vielä nykyäänkin ruuanlaiton tuoksut, tupakan tuoksu, normaalit elämisen äänet ynnä muut.

        Nykyään nuoret ihmiset ovat niin peukalo keskellä kämmentä, että kotiruoka on heille omituinen juttu, johon eivät ole tottuneet. Itse he eivät edes osaa kokata. Tupakka on myös ihan normaali asia, siinä missä viinakin.


    • yKittty

      hehhehhee, hei, oikeesti, elämässä kuuluu olla hajuja.
      itsekin asun kerrostalossa ja viikoittain tulee karseita hajuja kämppään, mutta niistä selviän tuulettamalla parvekkeella, vaikkakin sitten pari kertaa päivässä jos haju kestää.
      haju on ihan normaalia. kyse ei ole ilmastoinnista vaan kerrostaloissa on ominaista tällainen "kiertoilma" ja toisten asuntoihin hajun tunkeutuminen.

      avaat sen parvekkeen, eihän raikas ilma koskaan haittaa. kokkaaminen on vain osa arkea.
      valitatko ehkä sittenkin liian pienestä? jos hajua on tunnin pari päivässä, se ei ole lainkaan paha. hyvä vain että nenä oppii vaihteleville hajuille.
      Jos et ole kärsivällinen tämän elämisen suhteen, hanki nenä/kasvosuojus (mikä ei taas ole elämiselle normaalia).
      Mielestäni se ei ole normaalia että hajut pitäisi sulkea elämästä. (Kuitenkin sitten kun ei ole hajuja missään pitkään aikaan, sitä alkaa kaivata että muuallakin huomaisi elämää, eikö?)

      • Hajuja ei täällä

        Jos luulet, että kaikkien pitää nauttia naapurien hajuista, niin et ymmärrä omaa etuasi. Tosi juntti pitää olla, jos ajattelee, että hajun puutteen vuoksi alkaa kaivata naapurin paskan hajua omassa kämpässäään. Ehkä ne ovat sinunlaisia idiootteja, jotka työntävät omat hajunsa muillekin. Oletko vasta äskettäin muuttanut jostain korvesta jonkun kylän kerrostaloon? Nauti sinä hajuistasi. Ei täällä suuremmissa maalikylissä suvaita teikäläisten hajuja.


      • nieh

        viitsitkin kirjoitella tuollaisia.

        luppoaikaa näyttää olevan väellä.


    • 25

      Minun huoneistoon tulee ruuankäry silloin, kun alakerran juopot ovat jo sammuneet ja unohtaneet kokkauksensa uuniin. Käry tulee kylppäristä ja keittiöstä. Muulloin kylppärin eikä keittiön tuulettimet toimi mitenkään. Ei edes lehmän henkäys tuulettimissa muulloin käy.

    • Kärsijä

      Niin hemmetisti että talvet kesät sukat pyörii jaloissa, mitään hajuja ei tule, mutta tämän helvetinmoinen veto on vielä pahempaa. Asun 3 vuotta vanhassa asumisoikeusasunnossa, ja voin sanoa että tämä se vasta on helvettiä, asialle ei kuulema voi tehdä mitään, koska koneellinen ilmanvaihto menee sekaisin muuten....

      • allerginen asukas

        Minulla on myös vetoisa asunto ja varmaan homeasunto lisäksi.Saan täällä valtavat silmäoireet,jatkuva kuumeilu,poskiontelotulehdus taas päällä ym.Homeen hajun ajoittain tunnistan,ja ilmanala on ei-selkeää,kuin olisi ohut pilviharso kaiken yllä.Mikään ei ole niin kamalaa kodissa kuin vetoisuus,kylmyys ja home.Jospa jokainen Suomen asukas olisi asunut vaikka 5 vuotta erilaisissa homeluolissa niin tietäidivät mistä puhun.Tämä ei ole leikin asia,terveys on jo mennyt,omaisuus on mennyt,kukaan ei korvaa,olen vaan yksi ihminen muiden joukossa jota vuokranantajat ovat höynäyttäneet.Vielä löydän kodin jossa voi allertikkokin hengittää..


    • ihme ahdistusta!

      Oikeesti... Onko ihan pakko narista kaikesta??? Jos RUOAN haju/tuoksu ottaa noin paljon päähän että on ihan pakko valittaa oikeen täälä asti on kyllä todelliset ongelmat vähissä!!!

      • hahju

        Jos sua ottaa päähän että joku valittaa RUOAN hajusta/tuoksusta täälä niin pitäiskö sun miettiä että miksi?

        Oikeesti... Onko ihan pakko narista kaikesta???

        Ihme ahdistusta!

        Joissain taloissa vain ilmastoinnit jostain syystä eivät ole kunnossa, onko se niin vaikeata ymmärtää? Täh!

        Jos olet ilmastoinnin ekspertti, asiantuntija, keksi ratkaisu, onko se niin vaikeaa, ihme valittamista tyhjästä. Kerro taitosi/tietosi, älä panttaa äläkä pihtaa...

        Huomaatko että sinä olet se joka valittaa, ihme valittaja.

        Kerro mihin ratkaisuun päädyit?

        Jos sulla on aikaa kiertää täälä ja inistä valittamisista niin sulla ei ole paljoa todellisia ongelmia, joka on tietenkin hyvä asia, mutta unohdat että joku ei halua haistella naapurien hajuja, taisit sen unohtaa, sehän oli pointti, eikös, oikeesti...


      • Raipe1

        Mutta innokasta keskustelua tuo herätti, mikä kertoo omaa kieltään. Ja jippii, päästiin jooa parveketupakointiin.


      • Anonyymi
        Raipe1 kirjoitti:

        Mutta innokasta keskustelua tuo herätti, mikä kertoo omaa kieltään. Ja jippii, päästiin jooa parveketupakointiin.

        Meille tuli ilmastonmuutos, kun naapuri makasi 5 kk mädäntyneenä sängyssään!

        Eikö se perkele olis voinu jonku vartijan palkata käymään tarkistamassa mahdollisen elämisen merkit, ettei ala koko talo haisee!


    • summasummarum

      Ettei tartte lukea koko ketjua läpi...:

      Suomalaisissa kerrostaloissa ei yleensä ole ILMASTOINTIA, on vain ILMANVAIHTO.
      Ilmanvaihto voi olla joko KONEELLINEN tai PAINOVOIMALLA eli luonnollisesti toimiva.

      ILMANVAIHTO IMEE asunnosta käytettyä ilmaa pois. Poistoventtiilit joista käytetty ilma poistuu sijaitsevat keittiössä ja kylpyhuoneessa, sekä joskus myös vaatekomerossa ja/tai vaatehuoneessa.

      Kun IMURI tai IMU on päällä, KORVAAVAA eli UUTTA ilmaa tulee olohuoneen ikkunankarmiin vartavasten sitävarten tehdyn reiän kautta, samanlainen reikä eli venttiili on yleensä myös makuuhuoneen ikkunan karmissa.

      Varmista että olohuoneen ja makuuhuoneen ikkunankarmissa olevat venttiilit ovat AUKI.
      Joskus ihmiset SULKEVAT makuuhuoneen venttiilin vedontunteen takia. Mikäli näin on tehty, varmista että ainakin JOKU venttiileistä on AUKI, muuten asuntosi ilma ei vaihdu oikein.

      Raitis ilma virtaa siis olo-ja makuuhuoneista keittiön ja kylpyhuoneen suuntaan aina kun ilmanvaihto lähtee käyntiin tai hiljakseen koko ajan jos ilmanvaihto on aina päällä.

      VARMISTA lisäksi että asunnossasi kylpyhuoneessa, keittiössä ja vaatehuoneissa olevat venttiilit ovat AUKI.

      Jos olohuoneen ja makuuhuoneen venttiilit ovat kiinni, ILMANVAIHTO voi imeä ilmaa käytävästä ja sitäkautta voi tulla hajuja.

      Kun olet tehnyt tai tarkistanut em. asiat, voit vielä testata että ilmanvaihto toimii oikein:

      Kun kuulet että ilmanvaihto seuraavankerran käynnistyy (humina alkaa asunnossa) laita A4 kokoinen paperiarkki (tai sen kokoinen että peittää koko venttiilin) kylpyhuoneen poistoilmaventtiilin eteen, niin että kylpyhuoneen ovi on auki.

      Paperin pitäisi liimautua venttiiliin kiinni eikä tippua. Siitä tiedät että IMU toimii oikein asunnossasi. Jos ei näin ole, kokeile avata isommalle venttiiliä joko olohuoneessa tai makuuhuoneessa.

      näillä eväillä.

      Lisää asiasta mm tuolla:

      http://www.hengitysliitto.fi/content/Julkaisut_materiaalit/Oppaat_aineistot/Asu_terveesti/Terveellisen_rakennuksen_ilmanvaihto.pdf

      • 1245789635896

        pitäisi pysyä siinä venttiilissä humisee se koneisto tai ei!


    • suomimummo

      Mitä sinä syöt, jos et itse laita ruokaa? Ilmoita taloyhtiölle hajuista, sillä täällä on turhaa asiasta valittaa. Taloyhtiö voi tarkastaa, onko ilmaistointi kunnossa. Ja vaikka kunnossa olisikin, ruoanlaitosta tulee aina omat tuoksunsa. On ne ainakin parempia kuin nuo kaupoissa olevat voimakkaat suitsukehajut, joiden avulla yritetään peittää ulkomailta tulleiden tuotteiden todella pahat hajut.

      Minulla on ehdotus; keskity pohtimaan vaikka maamme talouden ongelmia ja minkälainen tulevaisuus sinulla on edessä, jos ja kun äänestätte tämän pörssivaltion kehityksen puolesta. Kun pääset asioihin tutusmisessa alkuun, jatkossa ei ole vapaa-ajan ongelmia eikä kerkeä valittamaan naapurien ruoanlaitosta, joka sentään on normaalia elämään kuuluvaa työtä. Tulevaisuus on teidän, mutta miten käy Suomi-neidon, jos oikeat asiat ei kiinnosta, vaan pelkkä juiruilu.

    • vai tuoksu?

      Onko se ruoan haju sitten aina helvetin hirvee vai onko se ihan normi? Ei kai se nyt mitään haittaa jos tulee hyvä ruoan haju mut sit jos naapuris on jtn valkosta roskaa ja keittelee siel rottia, niin sit varmaa voikin olla aika vittumaista.

      Ja suomi24 on ehkä väärä paikka tulla kyselee neuvoo, ota itse selvää. Kysy naapureilta onko niil jtn häikkää ilmastoinnis, tai sitten kysy muilta naapureilta onko niil sama ongelma. Tai sit vuokraisäntä.

      • se lemuaa

        No niinpä vaan sinäkin otat asiaan kantaa vaikka sanot ettei tää oo oikee paikka...tollo.


    • Näyttäkää jo !

      Kun ruokaa ei ollut paljonkaan,oli naapurin lihakaupan johtajan ruuantuoksutkin huomattavasti parempaa kuin oman vatsan selkään kiinni kuivettuminen jatkuvasta nälästä.Silloin ruokaa kunnioitettiin ja luettiin ruokarukous ennenkuin ryhdyttiin syömään,kun jotain syötävää oli.Kiitettiin Jumalaa että oltiin yleensä saatu jotain syödäksemme.Vaikuttaa ylen turhauttavalta hienostella kaikesta ruuantuoksusta ja millä milloinkin tuoda pätemistään esille.Ostakaa isompi tontti Lapista ja aidatkaa se kunnolla.asukaa siellä lopun elämäänne omissa tuoksuissanne,älkääkä tulko tänne ruuhka-Suomeen tuoksuista valittamaan.Täällä on aivan tarpeeksi lannantuoksua ollut maaltapakojen jälkeen,niin politiikassa kuin kaupunki-järjestyksessäkin.Kuljette jalkakäytävillä kuin mullilaumat ja tukipalkkio-autoillanne tungette jokapaikkaan johon pyhä lehmänne vaan mahtuu.Olisitte kehittänyt maaseutua toimivaksi ja eläväksi,eittekä laahanneet maalaisjärkeänne kaupunkeihin mukananne vaan käyttänneet maalaisjärkeänne mailla?Jos olette maamme suurimpia pummeja,pitikö tänne laahata eduskunta-enemmistöllä viellä ulkolais-kiintiöittäin muuttajiakin kaiken päälle?Mikä ihmeen tuhoamisvimma oikein maatamme kohtaan on meneillä? Onko tyaloutemme koskaan ollut näin kuralla kuin nyt?Kai on maalaisjärkeä kehuta maatamme korkean elintason maaksi?Kai jokainen ymmärtää että sieltä korkeuksista on ainakin samanverran matkaa maahan,ennenkuin KEPUN jalat sinne ulottuvat.

    • ratkesi

      meillä oli sama ongelma. Alakerrassa ravintola, josta hajut tunki moneen muuhunkin kämppään.

      Isännöitsijä hoiti sinne monen rutinan ja ilmanvaihdon säädön jälkeen jonkun insinööritoimiston paikalle. Ne ruuttas jotain kaasua sinne ravintolaan ja sitten mittäilivat aikansa mistä se tulee läpi. Eniten tuli seinien ja lattian nurkista kaikissa mitatuissa asunnoissa, mutta yksi vuoto oli myös ilmanvaihtohormissa, joka on tässä vanhassa talossa muurattu.

      Ne kaverit laittoi jotain massaa niihin paikkoihin mistä mittasivat ensin, ja kas ihmettä, ravintolan hajut loppuivat siihen päivään, eikä ole ongelmaa ollut. Ne siinä kertoivat samalla, että varsinkin vanhoissa taloissa, joissa ei ole kunnollista koneellista ilmanvaihtoa, tulee halut helposti läpi, kun ei pysty kovin hyvin säätämään. Mutta kun osataan tukkia vuotokohdat, niin pitäisi helpottaa.

      Kummalöliselta tuntuu, että tätä piti isännöitsijän kanssa tapella vuosikausia, ja sitten yhdellä käynnillä saatiin homma kuntoon. En tiedä mitä maksoi, mutta ei ne kaverit siellä viipyneet kuin puoli päivää, joten ei kai se ainakaan hinnasta ole kiinni.

    • Maustettukakku

      Mun naapurissa yks mie käyttää aina ihan hirveesti jotain oreganoa tai muuta pizzamaustetta. En mä tiedä mitä se siellä kokkaa mut rappukäytävässä on melkein jatkuvasti sellainen imelän makea jonkun ihme mausteen tuoksu.

      Olin tänään hississä sen hemmon kanssa samaan aikaan ja se tuoksu ihan sille samalle mausteelle koko mies. Mut hymyili vaan niin ihanan viattomasti mulle koko hissimatkan, etten sitten kehdannut mainita asiasta. Hymyili niin autuaasti, että silmät vaan loisti. Hetken mietin että onkohan se jotenkin ihastunut muhun.

      Kutsui kyläänki. Jotain kakkua oli kuulemma tehnyt.

      Mukava mies muuten siis, viehästyttävän vilpitön ja hyvin auttavainen ja tosi silleen ystävällinen. Hyvin ihastuttava oikeastaan tälläisen nuoren yksinelävän naisen mielestä. Hän on aina niin iloinen ja positiivinen. Kerran kun yllätin hänet rappukäytävässä nukkumassa, hänen asuntoosa oli kuulemma tullut yöllä hyvin suuri peikko, ihan valtava karvainen varpaita pureskeleva mörkö kuulemma, näillä sanoilla.. niin hän vaan sitten siitä valveunestaan heti tarjosi minulle kädessään olevaa suklaakakun palaa. Raukka oli nukahtanut pala kakkua kädessään. Aika herttainen pikku ressukka.

      Mut jotenkin tuo ainainen imelän outo tuoksu rappukäytävässä häiristee minua.

      Syön nyt tämän palasen suklaakakkua jonka hän kuitenkin aika silleen kauniisti suostutteli mut vastaanottamaan kun en kerran kerennyt kylään.

      • haju.

        On ok.mutta vanhan viinan ja virtsan löyhkä rappukäytävissä on etovaa. Onneksi minun naapureista ei hajuja tunkeudu asuntooni,on sen verran hyvä ilmastointi ja ovissa hyvät tiivisteet. Kesäaikaan hississä on väliin aika tunkkaista,kun ylipainoiset perheen äidit hieltä haisevina tunkevat kassiensa kanssa samaan hissiin.


      • haju. kirjoitti:

        On ok.mutta vanhan viinan ja virtsan löyhkä rappukäytävissä on etovaa. Onneksi minun naapureista ei hajuja tunkeudu asuntooni,on sen verran hyvä ilmastointi ja ovissa hyvät tiivisteet. Kesäaikaan hississä on väliin aika tunkkaista,kun ylipainoiset perheen äidit hieltä haisevina tunkevat kassiensa kanssa samaan hissiin.

        Siis on sulla kanssa huolet! Eiköhän maailmassa ole paljon pahempiakin asioita. Ole tyytyväinen että sulla on katto pään päällä! Kauhea nirppanokka. Osta omakotitalo,teet samalla palveluksen naapurillesi, ei kukaan tuollaisesta nirppanokasta pidä. Kyseessä on kuitenkin vaan ruuan tuoksu eikä esim tupakan haju!


      • plussaa
        sky_fire kirjoitti:

        Siis on sulla kanssa huolet! Eiköhän maailmassa ole paljon pahempiakin asioita. Ole tyytyväinen että sulla on katto pään päällä! Kauhea nirppanokka. Osta omakotitalo,teet samalla palveluksen naapurillesi, ei kukaan tuollaisesta nirppanokasta pidä. Kyseessä on kuitenkin vaan ruuan tuoksu eikä esim tupakan haju!

        Aloittajalla on ihan asiallinen ja hyvä aihe, johon on tullut jo oikeita vastauksia.


      • ggggggf

        aika provo toi sun viestis, maustekakku... kaikkihan sen sen tietää et ganja haisee makean imelälle, eli aika hyvälle ;) Pummaa provikat silt kundilta ku se myy ne valmiit budit eteenpäin tai sit vasikoit sen kytille...


      • toppatakki
        haju. kirjoitti:

        On ok.mutta vanhan viinan ja virtsan löyhkä rappukäytävissä on etovaa. Onneksi minun naapureista ei hajuja tunkeudu asuntooni,on sen verran hyvä ilmastointi ja ovissa hyvät tiivisteet. Kesäaikaan hississä on väliin aika tunkkaista,kun ylipainoiset perheen äidit hieltä haisevina tunkevat kassiensa kanssa samaan hissiin.

        itse olet hiellehaiseva'dödöjen peitossa oleva blondeerattu,kenties alipainoinen fifi koiran taluttaja


    • s

      Mä käyn punttiksella jonka alakerran vieressä on subi ja ne ihanat sämppärin hajut leijuu sinne punttikselle asti aina! Mukava treenata kun mieli tekis vaan lähtee alakertaan syömään!

      Tsemppiä sulle, ärsyttävää varmaan on! Toivottavasti saat tilanteen jotenkin ratkeemaan!

      • naapurit on jees

        Jotkut naapurit myäs vetävät liesituulettimen suoraan ilmastointihorniin. mun naapuri tekee niin..


      • NuhaineN
        naapurit on jees kirjoitti:

        Jotkut naapurit myäs vetävät liesituulettimen suoraan ilmastointihorniin. mun naapuri tekee niin..

        Pidä varasi jos saat taloyhtiön suostumaan että isännöitsijä remontoituttaa ilmastoinnin. Tyontekijät rikkovat paikkoja surutta, tavaraa häviää, sotku on melkoinen eikä aikataulut pidä. Kaiken muun lisäksi saat maksaa itsesi kipeäksi ja jatkuvan vedon takia olet jatkuvasti nuhassa ja yskässä. Että ehkä ihan kiva olisi haistella niitä naapurin ruokien tuoksuja jos aistit vielä pelaisivat. Mutta onhan mukavan viileää ja lämmityslasku huipussaan. Taas maailma pelastuu!


    • morgan166

      on sulla ongelma vailla vertaa,oletko jättänyt lääkkeesi syömättä tai ottanut niitä kenties liikaa?

    • tutkijaopiskelija

      NAISET, olkaa hyviä ja osallistukaa tähän kyselyyn.

      Tällä kyselyllä sinä pääset VAIKUTTAMAAN uuteen kehitteillä olevaan NAISILLE SUUNNATTUUN lonkeroon.

      Täyttäminen kestää vain noin 2 minuuttia ja on helppo ja kiva täyttää! Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.

      https://elomake3.laurea.fi/lomakkeet/2206/lomake.html

    • Takametsänjane

      Pakko kertoa muille..
      Tuossa Topten-listassa on seuraava "7. Naapurin ruoan haju" ja minä luin sen niin että "Naapurin rouvan haju" ja kiinnostuin kovasti, että kenekäs vaimo se niin pahalle haisee, että pitää nettiin kirjoittaa..

      Kyllä ruuan hajukin ikäävää on ainakin jos omassa jääkasapissa on vain valo niinkuin minulla yleensä..

    • vai tupakanhaju

      siinäpä pulma! Minäkin asun kerrostalossa jossa ainakin talvella on huono ilmanvaihto. Alakerran äijä vetää sikana kaljaa ja polttaa tupakkaa ja tuskin siivoaa... kaikki haju tulee tänne ylös! Olen yrittänyt laittaa ilmaistointijutun umpeen, ei auta. Jos laitan parvekkeen oven tai ikkunan auki, niin ihan varmasti kaikki hajut tulee nopeammin meille! Koneellisen ilmastoinnin ollessa päällä, ei kannata aukoa ovia ja ikkunoita, silloin tavallaan ilmastointi ´häiriintyy´! Ei auta muu ku kestää... Oikeen pahaksi jos haju pääsee, olen laittanut pöytätuulettimen puhaltaan hajut takaisin - keittiössä se on pahinta...

      • Kokiksi opiskeleva

        ei voi kiistellä, sanoi persettään nuoleva koira.
        Oma nenäni on tähän asti tuntenut ruuan tuoksun hajun sijasta. Tietenkin asia saa toisen käänteen, jos ruoka poltetaan pohjaan ja sininen savu leviää ympäristöön.
        Asuin aiemmin kerrostalossa ja kun työpäivän jälkeen palasin kotiin, porraskäytävässä tuntui ruuan TUOKSU, joka sai veden kielelleni.


      • 45789356214
        Kokiksi opiskeleva kirjoitti:

        ei voi kiistellä, sanoi persettään nuoleva koira.
        Oma nenäni on tähän asti tuntenut ruuan tuoksun hajun sijasta. Tietenkin asia saa toisen käänteen, jos ruoka poltetaan pohjaan ja sininen savu leviää ympäristöön.
        Asuin aiemmin kerrostalossa ja kun työpäivän jälkeen palasin kotiin, porraskäytävässä tuntui ruuan TUOKSU, joka sai veden kielelleni.

        No, ihmisillä on erilaiset makutottumukset. Jos nyt asuu itse vaikkapa pienessä yksiössä, ja kun sen oven ulkoa tultuaan aukaisee, on koko kämppä täynnä käristetyn läskisoosin hajua tai kaalilaatikon hajua paksunaan, niin ei kyllä olla samoilla veden kielelle herahtamisen sarjoissa ollenkaan. Tosin tuossa talossa sen hajun olemassaolon omassa kämpässä saattoi aavistaa jo rappukäytävän hajuista.

        Sori nyt vaan, ei tosiaankaan ole tarkoitus moittia jonkun leskirouvan ruuanlaittotaitoa, kyllä sä varmaan osaat hyvin ruokaa laittaa, mutta kun mun ei tarvitsis sitä hajua hengittää koko iltaa ja yötä. Että näin. Ja p.s. sama leskirouva sitten kun se suuttu ensin siitä hajusta isännälle ilmoittamisesta, kun isäntä sen sille kai kertoi, niin tuota sitten se oli jossain vaiheessa jo rappukäytävässä aikuisen poikansa kanssa, jolla jotain liikuntarajoitetta, että joo, nyt menee minun poikani - ettei siis rapussakaan saa liikkua - täh! No ei se mitään. Leskirouva se tekee mitä haluu.......... Kai se kohta on jo hautuumaalla ukkonsa vieressä, sen verta iäkäs jo, en usko että elää niillä ruuilla kovin pitkälle yli satavuotiaaks...........


    • soppasopanen

      No voi kauhiaa.. Muuta pois !!

    • kokkikekkonen

      vali vali... pienet on ongelmat! haisee ne sunkin safkat sinne naapuriin... yhdyn soppaan, muuta pois.

    • pilleripete

      "johtuuko se jostain vaikka siitä ilmastoinnista?" :DD tyhmäkin sen tajuaa.. hoh hoijjaa...

    • Hajuton

      Asuuko rapussa venäläisiä? Meillä asuu ja haju on kuvottava. Keittänevät kai hapankaalia tai mitä lie.

    • kuvaputki

      asun vuokra-asunnossa.meillekkin tulee kaikenlaisia hajuja,mutta pahin oli se ääni kun juopunut yläkerran rouva viskasi kuvaputki tv-n rappuun,ei siitä hajua tullut,mutta kova ääni kyllä.ja totta puhuen,kyllä portaissa haisi alkoholi pitkään.poliisit sen rouvan talteen vei.toivon,ettei se osta pianoo tai akvaariota.

    • napuri.

      Yksi mahdollisuus on, että joku asukas on virheellisesti kytkenyt itse asentamansa liesituulettimen siten, että hajut menee toisiin huoneistoihin.

      • 12457896358

        liesituulettimen asennuksiin taidetaan tarvita lupa - eli ei saa asentaa ihan tuosta vaan, pitää tosiaankin olla lupa ja lupa edellyttää että selvitetään voiko sitä yleensäkään asentaa (onhan niissä liesituulettimissa esim. kaikenlaista rasvapalon ynnä muun vaaraa) ja etenkin selvitettävä ettei muu ilmastointi tai mikä se virallinen nimi sitten liekään ilmanvaihto tms. kärsi. Ei voi asentaa tuosta vaan!


      • minne savut menee
        12457896358 kirjoitti:

        liesituulettimen asennuksiin taidetaan tarvita lupa - eli ei saa asentaa ihan tuosta vaan, pitää tosiaankin olla lupa ja lupa edellyttää että selvitetään voiko sitä yleensäkään asentaa (onhan niissä liesituulettimissa esim. kaikenlaista rasvapalon ynnä muun vaaraa) ja etenkin selvitettävä ettei muu ilmastointi tai mikä se virallinen nimi sitten liekään ilmanvaihto tms. kärsi. Ei voi asentaa tuosta vaan!

        pätkääkään mitä naapurit haistaa. röökaan kämpässäni ja haju menee käytäväänkin ja varmaan haisee naapurissakin mutta eipä paljon haittaa. omassa kämpässä poltan jos niin haluan. ikkuna on välil sentään auki mullakin et vähän tuulettuu, mut sama se minne savu menee kuhan ei jää mun kä,mppään.


      • alahuulen päälle?
        minne savut menee kirjoitti:

        pätkääkään mitä naapurit haistaa. röökaan kämpässäni ja haju menee käytäväänkin ja varmaan haisee naapurissakin mutta eipä paljon haittaa. omassa kämpässä poltan jos niin haluan. ikkuna on välil sentään auki mullakin et vähän tuulettuu, mut sama se minne savu menee kuhan ei jää mun kä,mppään.

        Sossukämpässä kiskotaan röökiä ketjuun ja tuuletetaan postiluukusta porraskäytävään, hirvee tupakan, oluen ja pesemättömän ihmisen löyhkä:C


      • haisevat siat!
        alahuulen päälle? kirjoitti:

        Sossukämpässä kiskotaan röökiä ketjuun ja tuuletetaan postiluukusta porraskäytävään, hirvee tupakan, oluen ja pesemättömän ihmisen löyhkä:C

        hirveää asua kerrostalossa.milloin kuka valittaa röökaamisesta,kuka sitten soosin tekemisestä...taitaa olla vain katkerien ihmisten tilitystä....


      • huoh!
        haisevat siat! kirjoitti:

        hirveää asua kerrostalossa.milloin kuka valittaa röökaamisesta,kuka sitten soosin tekemisestä...taitaa olla vain katkerien ihmisten tilitystä....

        Kuulostaa ihan meidän talolta. Ja nämä hajut tuntuvat tulevan useammasta kerroksesta omaan asuntoon. Ruoan hajut (tämä ei onneksi minua häiritse) mutta se mikä häiritsee on että jos joku on käynyt baarissa/pitänyt bileitä, su-aamuna omakin asunto haisee vanhalle viinalle ja tupakalle. Nyt kun yhdessä asunnossa tehdään remonttia, omassa kämpässä haisee aina välillä joku liima tms remonttiaine joka oikeasti haisee ihan myrkylle.


      • Ei typerät tyypit!
        minne savut menee kirjoitti:

        pätkääkään mitä naapurit haistaa. röökaan kämpässäni ja haju menee käytäväänkin ja varmaan haisee naapurissakin mutta eipä paljon haittaa. omassa kämpässä poltan jos niin haluan. ikkuna on välil sentään auki mullakin et vähän tuulettuu, mut sama se minne savu menee kuhan ei jää mun kä,mppään.

        kun kaikki naapurisi myös röökaa. Savut tulevat ja menevät iloisesti sekamelskassa. Ja sinäkin saat osasi. Siitä saat moukka!


      • Anonyymi
        Ei typerät tyypit! kirjoitti:

        kun kaikki naapurisi myös röökaa. Savut tulevat ja menevät iloisesti sekamelskassa. Ja sinäkin saat osasi. Siitä saat moukka!

        Meillä haisee säännöllisesti paskahiki ja nortti. On mahdotonta tässä käryssä haistaa muitten asuntojen päästöjä!
        Täytyykö tehdä valitus isännöitsijälle vai talkkarille?


    • Ei vanhaan taloon!

      Asuin Kalliossa useammassakin talossa ja hajut naapureista tulivat aina läpi seinien. Myös joissakin 1980l.- ja 90-l- taloissa kärsin naapureiden hajupäästöistä. Esim. saunoessa omassa saunassa jouduin naapurin sipulikeittoa haistelemaan. Nyt asun 2000-l, rakennetussa krs-talossa eikä ole naapureista tulevaa hajuhaittaa. On oma ilmastointihormi!

    • enjuo

      en tiiä kui monilla on sama juttu tai pahempi mutta meillä on sellanen juttu et meiän kerrostalossa 80% on juoppoi 10% outoi ihmisiä ja 10% normaalei ihmisiä rappusissa on aina alkoholin haju ja myös ns paskan haju en tiiä onks ne juopot paskonnut housuun vai onks ne kuollut ja siitä kuollut ruumin haju mutta se haisee ihan paskalta koko rappu aina kun haluat mennä ulos ottamaan raitista ilmaa ja arvatkaa mitä tulee vastaan no tietenkin ne hajut ok jätetään ne hajut hetkeks sivuun toinen juttu on se että herran jestas kun ne huutaa keskellä yötä että ei kuule unia saa en pysty valittamaan kun en tiiä ketkä siellä huutaa ei jumalauta et miks ne ees eläis ne on ihan turhii täs maailmas ja en ees tiiä miks valtio ees elättää niitä hyödyttömii roskii ne vaan käyttää kaikki rahat alkoholiin et huh huh

    • Anonyymi

      Kehotetaan ottamaan yhteys isännöitsijään ,meillä hhajun aiheuttaja on isännöisijä ylimielinen sellainen.H e ensin grillasivat savustuspönttöä käyttivät helteellä kalaa lähinnä ja oikea hiiligrilli piha on pieni rivarin piha josta käryt meidän pihalle ja makuuhuoneeseen.
      Nyt on tehty heille joku remppa asennettu ilmeisesti joku pitzauuni koska vahvat käryt heiltä tulevat yläkertaan makuutiloihin alas ala wc ja pesuhuoneeseen milloin minnekkin ja jatkuvasti joka päivä rouva on ilmeisesti jäänyt eläkkeelle. Mutta yöllä kun on päässyt nukkumaan kuulu naps ja hetkenpäästä käryä makkariin on tosi inhottavaa kun isännöitsijä tekee tällaista ei ilmastointi tunnu auttavan. Laitatimme alkukesästä ilmalämpöpumpun kun tuntu ettei happea löydy hajun ja käryn seasta .
      Hormit puhdistettiin 15v oli väliä ei auta meillä hormi vaan isoimmalla alkoi vinkua.
      Isäntä meillä kysyikin oliko hormeihin asennettu jotain luvaton puhdistaja ei sanonut mitään yleensä nämä talon remppaukot ovat isännöitsijän tuttuja ja näin hänelle uskollisia .

    • Anonyymi

      Tässäkin rapussa on yhtäkkiä alkanut haista naapurin hirveet ruoankäryt. Jos lähden kouluun ja tulen muutaman tunnin päästä himassa käymään niin se sama ruoankäry haisee vieläkin rapussa. Siis haisee siellä tuntikausia. Öisin tuntuu että happi loppuu välillä asunnosta, joutuu avaamaan jopa talvella ikkunaa. Kaikki venttiilit on auki ja ilmanvaihto on painovoimainen eli vanha talo kyseessä. Tosin tässä on kyllä tehty putki ja ilmastointiremppa muutamia vuosia sitten, mutta voiko joku kanava olla tukkeutunut näin lyhyessä ajassa.

      • Anonyymi

        Sama vika. 1978 valmistunut kerrostalo. Naapurista tulevat ruoankäryt ja tupakansavut. Ei auta valitukset isännöitsijälle eikä taloyhtiölle. Muutto edessä. Katsotaan mikä tilanne siellä tulee vastaan, samat katkutko vai jotain muuta?


    • Anonyymi

      Ei wirru. Ennen nämä käryt haisi tuntikausia rappukäytävässä ja nyt kun ikkunat saa vihdoin auki niin nyt ne ruonkäryt tulee ikkunasta sisään eli koko sisäpiha haisee naapurin ruonkäryiltä.

      • Anonyymi

        Oon alkanu käyttää bryyckleem merkkistä hiusöljyä pöökissä. Nyt en enää haista naapureitten hajuja ja käryjä, koska öljyän hiukset kahdesti päivässä ja kerran yöllä.
        Bryyckleem maksaa 9 euroo puoli litraa ja haisee ihankuin koisolle. Riittää varmaan ainakin vuoreksi.


    • Anonyymi

      Mulla loppui naapureista tuleva ruuan krääsä omaan asuntoon, kun tiivistin asuntoni ikkunat. Tässä painovoimainen ilmanvaihto

    • Anonyymi

      Tee niihin foliohatut.

    • Anonyymi

      En mä käsitä, seinän läpi tulee naapurin kokkailut ja eteisen vaatteetkin on alkanut haista ruoalta. Onko tää nyt normaalia asumista, että naapurin hajut tulee seinän läpi. Ei minusta. Ei voida ajatella, että seinänaapuri (minä)tuulettaa hajut talvellakin parvekkeen oven avaamalla. Nyt ymmärrän, kun ihmiset valittaa näistä hajuista.

    • Anonyymi

      Ei ole normaalia. Talossasi on liian heikko ilmastointi tai siinä on jotain vikaa. Minun taloyhtiössäni on sama ongelma. Todella ärsyttävää. Lisäksi eräät asukkaat tuulettavat käryt suoraan rappukäytävään, jolloin ne kulkeutuvat muiden ihmisten asuntoihin myös porraskäytävän kautta.

      • Anonyymi

        Joku laittaa liesituulettimen ja kytkee sen kerrostalon iv-venttiiliin, niin muuta ei tarvita.


    • Anonyymi

      Ei sellaista huoneustoa ole rakennettu kymmeniin vuosiin, jossa ei olisi ilmanvaihtoa.

      Niissä oli aikoinaan ikkunoitten yläosassa aukko josta tuli raitisilma ja huippari katolla, joka veti poistoilmat pihalle.

      Hellan yläpuolella on suodattimet jotka kuuluu vaihtaa usein ja ikkunoitten tulosuodatin pitää vaihtaa 2-3 kertaa vuosittain.

      Nämä toimet kuuluvat asukkaille, ei missään tapauksessa isännöitsijälle.

      Olen purkanut 100 vuotta vanhoja kerros'raksoja joissa on ilmanvaihto.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe