Ylä-ja alapaineen ero

...........-

Jossain sanottiin että ylä- ja alapaineen pitää olla riittävän kaukan toisistaan. Mitä merkityst tällä on?

Eli että 110/85 olisi huonompi kuin 130/80

6

10060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulssipaine siinä 70

eli käyppä lukemassa pulssipaineesta: http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021114.htm

Sekä matala että korkea pulssipaine on riskitekijä sydänjuttuihin. keskimäärin pulssipaineen pitäisi olla siinä 50 paikkeilla. Siksi tuossa sun vertailussakin hyvä vaihtoehto on 130/80 eli pulssipaine 50 verrattuna tuohon 110/85, jossa pulssipaineeksi tulee 25.

Eli siis mieluumin sopivan kaukana, ei riittävän, koska suuri ero on myöskin ongelma.

Itselläni pulssipaine on vähän liian iso (noin 70), muttei tuo vielä pahemmin ole ongelmia aiheuttanut, vielä isompi pitäisi olla.

• Darone Amio

Minulla pulssipaine voi vaihdella 15 - toista sataa. Tässä joku vuosi sitten. En tiedä, paljonko nyt vaihtelee.

• Kokemuksella..

Minulla ko. ongelma. Tuo on todella riittävä sillä 120/80 ei hätää kärsi.
      Kun paineet on 97/ 80 alkaa olla vaikeaa. Silloin sydämessä on niin pienet paineet ettei sen pumppausteho riitä saamaan verta jokapaikkaan silloin kuin pitäis eli esim. kun istuu ja lähtee liikkeelle pimenee silmissä kun aivoille pumpatun veren ja sen mukana saatavan hapen määrä on riittämätön!

Näin on minulle selitetty ja uskon koska käytäntö on sen näyttänyt.

• pulssipaine siinä 70

jos paineet ovat vain yksinkertaisesti turhan matalalla, vaikka tuo pulssipaine olisi kohtuullisen ok. Siis itselläni paineet aina välillä tyyliin 85/40. Ilmeisesti sama juttu tuolloin, vaikka tuossa pulssipaine ois tuon 45.

Mulla siis yleensä pulssipaine on normaalisti vähän korkeahko johtuen aina todella matalasta alapaineesta, siis usein 50-60. Sitten tulee noita todella matalia, jolloin silmissä mustenee juuru ylösnoustessa (siis molemmat paineet alamaissa).

• pea84

Itsellä myös alhainen verenpaine. Onko teillä muilla ongelmana sormien ja varpaiden kylmyys? Itsellä yleensä sormet ja varpaat ovat todellä kylmät, mutta kun pidän käsiäni esim. kuuman veden alla ja saan veren kiertämään kunnolla niin ongelma pysyy poissa tunteja. Varsinkin näin talvella häiritsevä vaiva,kun ulkona ei juurikaan pysty olemaan. Oli kengät ja sukat minkälaiset tahansa niin kipu käy välillä todella koviksi varpaissa kun ne kylmenevät. Kun tulen sisälle ja lämmittelen varpaita kipu häviää.
      En ole käynyt lääkärillä asian tiimoilta. Tuli vain mieleen, että onko muilla ihmisillä joilla on alhainen verenpaine samaa ongelmaa, vai johtuuko vaiva jostain muusta.

• Anonyymi

Minulla oli kylmät kädet ja jalat, kun ferritiini oli matala. Olin syväjäässä. Tankkasin rautaa 4 vuotta. Vaiva hävisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      133
      4859
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3296
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2654
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2241
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      261
      1771
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1709
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1577
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1526
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1500
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1221
    Aihe