Ylä-ja alapaineen ero

...........-

Jossain sanottiin että ylä- ja alapaineen pitää olla riittävän kaukan toisistaan. Mitä merkityst tällä on?

Eli että 110/85 olisi huonompi kuin 130/80

6

9476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulssipaine siinä 70

      eli käyppä lukemassa pulssipaineesta: http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/021114.htm

      Sekä matala että korkea pulssipaine on riskitekijä sydänjuttuihin. keskimäärin pulssipaineen pitäisi olla siinä 50 paikkeilla. Siksi tuossa sun vertailussakin hyvä vaihtoehto on 130/80 eli pulssipaine 50 verrattuna tuohon 110/85, jossa pulssipaineeksi tulee 25.

      Eli siis mieluumin sopivan kaukana, ei riittävän, koska suuri ero on myöskin ongelma.

      Itselläni pulssipaine on vähän liian iso (noin 70), muttei tuo vielä pahemmin ole ongelmia aiheuttanut, vielä isompi pitäisi olla.

      • Darone Amio

        Minulla pulssipaine voi vaihdella 15 - toista sataa. Tässä joku vuosi sitten. En tiedä, paljonko nyt vaihtelee.


    • Kokemuksella..

      Minulla ko. ongelma. Tuo on todella riittävä sillä 120/80 ei hätää kärsi.
      Kun paineet on 97/ 80 alkaa olla vaikeaa. Silloin sydämessä on niin pienet paineet ettei sen pumppausteho riitä saamaan verta jokapaikkaan silloin kuin pitäis eli esim. kun istuu ja lähtee liikkeelle pimenee silmissä kun aivoille pumpatun veren ja sen mukana saatavan hapen määrä on riittämätön!

      Näin on minulle selitetty ja uskon koska käytäntö on sen näyttänyt.

      • pulssipaine siinä 70

        jos paineet ovat vain yksinkertaisesti turhan matalalla, vaikka tuo pulssipaine olisi kohtuullisen ok. Siis itselläni paineet aina välillä tyyliin 85/40. Ilmeisesti sama juttu tuolloin, vaikka tuossa pulssipaine ois tuon 45.

        Mulla siis yleensä pulssipaine on normaalisti vähän korkeahko johtuen aina todella matalasta alapaineesta, siis usein 50-60. Sitten tulee noita todella matalia, jolloin silmissä mustenee juuru ylösnoustessa (siis molemmat paineet alamaissa).


    • pea84

      Itsellä myös alhainen verenpaine. Onko teillä muilla ongelmana sormien ja varpaiden kylmyys? Itsellä yleensä sormet ja varpaat ovat todellä kylmät, mutta kun pidän käsiäni esim. kuuman veden alla ja saan veren kiertämään kunnolla niin ongelma pysyy poissa tunteja. Varsinkin näin talvella häiritsevä vaiva,kun ulkona ei juurikaan pysty olemaan. Oli kengät ja sukat minkälaiset tahansa niin kipu käy välillä todella koviksi varpaissa kun ne kylmenevät. Kun tulen sisälle ja lämmittelen varpaita kipu häviää.
      En ole käynyt lääkärillä asian tiimoilta. Tuli vain mieleen, että onko muilla ihmisillä joilla on alhainen verenpaine samaa ongelmaa, vai johtuuko vaiva jostain muusta.

      • Anonyymi

        Minulla oli kylmät kädet ja jalat, kun ferritiini oli matala. Olin syväjäässä. Tankkasin rautaa 4 vuotta. Vaiva hävisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe