Garminin laturi?

vinkkiä.

Oman Nuvin latausjohto on menny huonoksi, murtun pistokkeen juuresta, johto on liian jäkkää pakkaskäyttöön. Lisäksi pistokepää on kastunu lattialle joutuesaan ja se on aika lailla hapettunu, puhdistelusta huolimatta tahtoo olla kontaktihäiriöitä.

Garminin laturi tais maksaa yli 40€, joten sitä ei ole mitään järkeä ostaa kun uuden navigaattorinkin saa jo alta satasella.

Tarjouskorissa oli alle kympillä samanlaisella liittimellä ja samoilla jännitteillä varustettu puhelimen (motorolla ?) laturi. Se kyllä lataa navigaattoria, mutta Garmin menee datasiirtotilaan, eli ei voi käyttää navikoidessa. Tosin kun sammuttaa Nuvin, ja laittaa tuon väärän latausjohkon kiinni, mutta ei syötä salasanaa niin navigointi toimii ääniopastuksella, kartaa ei saa näkyviin. Eli kyllä tuollakin pärjää, mutta ei ole kovin kätevää.

Mistä navigaattori päättelee että pitää mennä datasiirtotilaan? Pitäisikö laturin pistokkeesta poistaa jonku pinnin jolloin Garmin uskoo sen olevan laturi, eikä usb liitäntä tietokoneeseen?

5

2237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuviholisti
      • =30€

        Saa näköjään pikkusen halvemmallakin, mutta noissa alkuperäisissä taitaa taas olla samanlainen pakkasessa rautalangan jäykkä johto.


      • Snaut
        =30€ kirjoitti:

        Saa näköjään pikkusen halvemmallakin, mutta noissa alkuperäisissä taitaa taas olla samanlainen pakkasessa rautalangan jäykkä johto.

        Garmin Nuvi käyttää siis 5-pinnistä mini-USB liitäntä. Siihen on myös autokäytössä syötettävä 5V jännite 1-pinniin, ei siis missään tapauksessa 12V!

        Tuo meneekö Nuvi tietokonetilaan vaiko navigointitilaan "ohjataan" liittimessä olevan X-pinnin ja maan välillä olevalla 17,3Kohm vastuksella. Standardissa USB kaapelissa tuo vastus on arvoltaan noin 200Kohm.

        Täältä voit tutkailla tarkemmin miten Nuvi käyttäytyy tuon X-pinnin eri kytkennöillä:

        http://pinouts.ru/GPS/garmin_nuvi_power_pinout.shtml


      • -Kiitos
        Snaut kirjoitti:

        Garmin Nuvi käyttää siis 5-pinnistä mini-USB liitäntä. Siihen on myös autokäytössä syötettävä 5V jännite 1-pinniin, ei siis missään tapauksessa 12V!

        Tuo meneekö Nuvi tietokonetilaan vaiko navigointitilaan "ohjataan" liittimessä olevan X-pinnin ja maan välillä olevalla 17,3Kohm vastuksella. Standardissa USB kaapelissa tuo vastus on arvoltaan noin 200Kohm.

        Täältä voit tutkailla tarkemmin miten Nuvi käyttäytyy tuon X-pinnin eri kytkennöillä:

        http://pinouts.ru/GPS/garmin_nuvi_power_pinout.shtml

        Jos X on kytkemättä, niin silloin Nuvi pitää kaapelia datakaapelina, sikä silloin voi navikoida.


      • Snaut
        -Kiitos kirjoitti:

        Jos X on kytkemättä, niin silloin Nuvi pitää kaapelia datakaapelina, sikä silloin voi navikoida.

        X-pinni on USB standardin mukaan kytketty 4-pinniin 200Kohm vastuksella, joka on Garminin tapauksessa liian suuri vastus.

        Jos X:n kytkee suoraan 4-pinniin, niin silloin saadaan latausvirraksi vain USB-standardin 0,5A ja tämä ei välttämättä kaikille Garminin navigaattorimalleille riitä lataukseen silloin kun laitetta myös käytetään navigointiin.

        Eli parasta on kytkeä X-pinni noin 20Kohm vastuksen kautta 4-pinniin. Tällöin latausvirraksi saadaan noin 1A, mikä riittää hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe