W124 Diesel kysyttävää

esikuvako?

Paljonko on 250dieselin kulutus? Dieselvero? Onko 250D järkevämpi ostos kuin 200D kiihtyvyydenkin puolesta? Millä kilometrimäärillä käyttövoimaveron saa kuoletettua? Riittääkö 10 000km? Hyviä yksilöitä kohtuukilometreillä on myytävänä välillä. Kannattaako vähäiseen käyttöön hankkia tuollaista peliä? Bensamallit ei kiinnosta. Tunnepitoinen asia, dieselillä saa sen mersufiiliksen, jota kaipaisin. Hyvät W123:t alkaa olemaan samoissa hinnoissa kuin monta vuotta uudemmat 124:t eli W123:n kannattaa lienee unohtaa, ellei halua museorekisteröityä autoa.

11

6765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohda suosiolla

      w123. Mutta w124 250d keskikulutus on 6-6.5l/100km. Dieselverolle löytyy laskuri aken nettisivulta, tarvii tietää auton paino. Jos riittää että autossa on kuskin lisäksi vain yksi istumapaikka, niin onhan mahdollista ostaa pakettiautoksi rekisteröity w124, jolloin veron kuolettaminen ei vaadi paljoa kilometrejä. Pakuna dieselvero on n. 60e. Henkilöautona se on n. 450e.

      • 15+10

        jos meinaa pakettiautoksi rekisteröidä niin pitää olla farmari-malli, sedania ei saa kaksipaikkaiseksi pakuksi.


    • wee 124

      Itsellä W124 250d automaatti -90.
      Ajoneuvovero tällähetkellä 95,16e/vuosi.
      Käyttövoimavero 441,40e/vuosi.
      Ajoneuvoveron uudistuksen myötä vuotuinen ajoneuvovero tulee olemaan auton 1755 kokonaispainon mukaan 137,97e/vuosi.
      Keskikulutus kesällä 6l/100km ja talvella 7l/100km (edellyttää lohkolämmittimen käyttöä muuten ei taida päästä helposti alle kahdeksaan,toki riippuu paljon ajettavasta matkasta)
      Kiihtyvyys eron 200 dieseliin huomaa vaikka ei ole kuin kaksi sekuntia.
      Molemmat (200d & 250d) ovat erittäin kestäviä ja oikein huollettuina hyviä matkantaitto välineitä.
      Mitään tykkejä ne eivät todellakaan ole mutta kyllä niillä sakon saa ainakin kuudeenkympin alueella ja hyvin pysyy liikennevirran mukana moottoritienopeuksissa.

    • 15+2

      mielestäni kannattaa ottaa 250D jos hintaero ei ole kovin suuri. Käytännössä lähes kaikki kulutusosat ovat samoja, esim. jarrut. Voimansiirtokin on samanlainen niissä, vasta 300D:ssä on järeämpi. Ilmasuodatin on isompi, moottorinkumit ja etujouset ovat vahvempia raskaamman moottorin vuoksi.
      200D:hen tuli viides vaihde vasta -93 vakioksi ja 250D:ssä se on ollut vakiona alusta asti. Sillä pääsee matka-ajossa samaan kulutukseen kuin 200D 4vaihteinen tai jopa allekin.
      Jos ei kulku piisaa niin käyt dieselpajalla sääädättämässä pumppua ja sitten kulkee 300D:n tahtiin ja kulutus senkun alenee.

    • n.80000 km/v edellee

      Aikaisemmin ajoin 124 250D mersulla, dieseliä meni 7l/100km
      Nyt autona 124 200D mersu ja kulutus 5,4l/100km
      Hieman ripeämpi tietty 250 on, mutta huolto kalliimpaa ja ahtaampaa konehuoneessa.
      Mahdotonta arvioida kumpi on lujempi, mutta kun joudut vaihtaan esim. suuttimet tai hehkut, niin 250 mesessä niitä on 5 ja 200 mesessä 4, öljyäkin menee vähemmän pienemmässä koneessa.
      Talvipakkasella sama startti pyörittää 4 sylinteriä keveämmin kuin 5 sylinteriä...

      • 4+5

        ei ole kulutukset oikein suhteessa, 250D:ssä on turhan korkea kulutus. Oliko siinä automaatti ja oliko samanlaista ajoa? Kunnossa olevalla manuaali-sedan 300D:lläkin menee matka-ajossa alle 7litran. Kulutuksen kasvuun on monta syytä: laahaavat jarrut, tukkoinen ilmansuodatin, suuttimet huonot, erilaiset renkaat ym.

        eipä ole paljon eroa varaosien hinnoissa 200D/250D. Öljyä menee tietty hiukan enemmän mutta samat suodattimet poislukien ilmansuodatin joka on 250D:ssä 2euroa kalliimpi. Hehkutulppa maksaa 10euroa ja suutinkärki 14euroa. Jarru- ja kytkinosat, laakerit, tukivarret, kardaani, perä samanlaisia molemmissa.
        Jäykemmät jouset ja moottorin tukikumit ovat 250D:ssä mutta samanhintaisia silti.

        Startti kyllä jaksaa pyörittää 250D:tä 25asteen pakkasessa hyvin, en ole koittanut kylmemmässä. Samaa starttia käytetään myös 300D:ssä, että ei se ole ongelma.

        Aika hyvin on tilaa konehuoneessa verrattuna moneen nykyautoon. Samaan konehuoneeseen mahtuu vielä 300D ja myös isot bensakasit kaikilla varusteilla niin on siellä vielä tilaa. 200D:n konehuoneeseen kun katsoo niin sieltä näyttää puuttuvan jotain, koneen ja syylärin välissä melkein puoli metriä tilaa. :-)


      • työ myös
        4+5 kirjoitti:

        ei ole kulutukset oikein suhteessa, 250D:ssä on turhan korkea kulutus. Oliko siinä automaatti ja oliko samanlaista ajoa? Kunnossa olevalla manuaali-sedan 300D:lläkin menee matka-ajossa alle 7litran. Kulutuksen kasvuun on monta syytä: laahaavat jarrut, tukkoinen ilmansuodatin, suuttimet huonot, erilaiset renkaat ym.

        eipä ole paljon eroa varaosien hinnoissa 200D/250D. Öljyä menee tietty hiukan enemmän mutta samat suodattimet poislukien ilmansuodatin joka on 250D:ssä 2euroa kalliimpi. Hehkutulppa maksaa 10euroa ja suutinkärki 14euroa. Jarru- ja kytkinosat, laakerit, tukivarret, kardaani, perä samanlaisia molemmissa.
        Jäykemmät jouset ja moottorin tukikumit ovat 250D:ssä mutta samanhintaisia silti.

        Startti kyllä jaksaa pyörittää 250D:tä 25asteen pakkasessa hyvin, en ole koittanut kylmemmässä. Samaa starttia käytetään myös 300D:ssä, että ei se ole ongelma.

        Aika hyvin on tilaa konehuoneessa verrattuna moneen nykyautoon. Samaan konehuoneeseen mahtuu vielä 300D ja myös isot bensakasit kaikilla varusteilla niin on siellä vielä tilaa. 200D:n konehuoneeseen kun katsoo niin sieltä näyttää puuttuvan jotain, koneen ja syylärin välissä melkein puoli metriä tilaa. :-)

        Hehkut ja vaihtosuuttimet maksaa yhteensä:
        200dieseliin 280e
        250dieseliin 350e
        300dieseliin 420e
        Siis pelkät osat, vaihto työhön menee aikaa:
        200dieselissä 1h
        250dieselissä 1,5h
        300dieselissä 2h


      • 19+4
        työ myös kirjoitti:

        Hehkut ja vaihtosuuttimet maksaa yhteensä:
        200dieseliin 280e
        250dieseliin 350e
        300dieseliin 420e
        Siis pelkät osat, vaihto työhön menee aikaa:
        200dieselissä 1h
        250dieselissä 1,5h
        300dieselissä 2h

        aika mielenkiintoiset vaihtoajat noissa. 4 ensimmäistä sylinteriä menee vartin per sylinteri ja siitä ylimääräiset sylinterit puoli tuntia. Siinä on vähän rokotettu isokoneisten omistajia ilman syytä. Nuo ei ole yhtään sen hankalampia vaihtaa kuin 4 ensimmäistä sylinteriä.


        Jos mersu olisi tehnyt aikoinaan 1-litraisen 2.pyttyisen koneen eli "100D" niin siinä olisi vaihtotyö ollut 0 tuntia, koska 200D 1h ja 300D 2h ;-)


      • 500D
        19+4 kirjoitti:

        aika mielenkiintoiset vaihtoajat noissa. 4 ensimmäistä sylinteriä menee vartin per sylinteri ja siitä ylimääräiset sylinterit puoli tuntia. Siinä on vähän rokotettu isokoneisten omistajia ilman syytä. Nuo ei ole yhtään sen hankalampia vaihtaa kuin 4 ensimmäistä sylinteriä.


        Jos mersu olisi tehnyt aikoinaan 1-litraisen 2.pyttyisen koneen eli "100D" niin siinä olisi vaihtotyö ollut 0 tuntia, koska 200D 1h ja 300D 2h ;-)

        Kun käyt kurkkaan 300 konetta, huomaan miten ahtaassa paikoissa suuttimet ja hehkut on, 200 on runsaasti tilaa


      • 14+14
        500D kirjoitti:

        Kun käyt kurkkaan 300 konetta, huomaan miten ahtaassa paikoissa suuttimet ja hehkut on, 200 on runsaasti tilaa

        samassa kohtaa koneen takapää on suurinpiirtein koneesta riippumatta. Pidempi kone tulee vain lähemmäs syyläriä. Se viimeinen hehku joka on lähinpänä rintapeltiä on hankalin vaihtaa ja samassa paikassa se on 200D:ssä ja 300D:ssä. Etupään hehkut ja suuttimet ovat sitten helpompia.

        En nyt oikein ymmärrä miten se ahtaampi on, kone on vain pitempi 300D:ssä. Ainoa ahtaampi paikka on etupään puolella kun väli syyläriin pienenee 300D:ssä, mutta ei se vaikuta hehkuihin ja suuttimiin.

        Lisävarusteet tekevät tilan ahtaammaksi konetilassa ja 300D:ssä on keskimääräistä enemmän varusteita kuin 20D:ssä mutta se on eri asia.


      • D.Turuselta
        14+14 kirjoitti:

        samassa kohtaa koneen takapää on suurinpiirtein koneesta riippumatta. Pidempi kone tulee vain lähemmäs syyläriä. Se viimeinen hehku joka on lähinpänä rintapeltiä on hankalin vaihtaa ja samassa paikassa se on 200D:ssä ja 300D:ssä. Etupään hehkut ja suuttimet ovat sitten helpompia.

        En nyt oikein ymmärrä miten se ahtaampi on, kone on vain pitempi 300D:ssä. Ainoa ahtaampi paikka on etupään puolella kun väli syyläriin pienenee 300D:ssä, mutta ei se vaikuta hehkuihin ja suuttimiin.

        Lisävarusteet tekevät tilan ahtaammaksi konetilassa ja 300D:ssä on keskimääräistä enemmän varusteita kuin 20D:ssä mutta se on eri asia.

        Elikkä, suutinkärkien vaihto(kärki,putsaus, säätö, asennus..)
        200D = 320e
        250D = 400e
        300D = 480e


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe