Ahtaajien palkka 5000-6000/kk

Akateeminen työtön

Koulutus kestänee 1-2 viikkoa, ei tarvitse osata kieliä, ei korkeakoulua eikä tohtorintutkintoa.
Peruskoulusta suoraan trukkikuskiksi. Missä muussa ammatissa nostetaan tuollaista palkkaa olemattomalla
koulutuksella ja tieto-taidolla?

Hanskat käteen, haalarit päälle ja satamaan tienaamaan tuplasti opettajien, poliisien, sairaanhoitajien tai muiden elämälle todella tärkeiden työntekijöiden palkkaa.

Rätyllä on pakkomielle, että haluaa tahtonsa läpi, vaikka se on noin kohtuuton ja moraaliton tässä
tilanteessa, missä Oy Suomi Ab nyt on. Räty ei tunne minkäänlaista vastuuta tuhansista,
kymmenistätuhansista uhanalaisista työpaikoita.

Hyvin pienen miehen egotrippi.

40

14511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hulluvarmasti

      Ei pidä uskoa aivan kaikkea.

    • monitaiturit

      Kyllä se suomalaisten perisynti on, että toisille ei suotaisi mitään. Hurja ja kiihtdyttävä kateus palkoista on saanut monet hampaat irvessä kuvittelemaan, että ahtaajan työhön sen kun mennään vaan ja mäjähtää sitten neljän tonnin palkka. Huhhuh mikä harhaluulo. Ja pitänee muistuttaa, että työ on vuorotyötä. Vuorotyö, 5- tai 7-vuorojärjestelmä esim. tuo tavalliselle tehdastyöläiselle siinä kolmen - kolmen ja puolen tonnin palkan. Siitä vaan hakemaan sinne satamaan lakon päätyttyä ahtaajan paikkaa.

      "Ahtaaja on sataman monitaituri
      Ahtaaja on aina ollut sataman monitoimimies. Harva ammatti vaatii
      yhtä erilaisia taitoja raskaiden koneiden hallinnasta tietotekniikan
      osaamiseen, kielitaitoon ja asiakaspalveluun. Finnsteven Lauri Hartikaisen
      mielestä kasvaneet vaatimukset pitävät työn mielekkäänä. "Satama
      on mainettaan parempi työpaikka, jossa työsuhteet ovat pitkiä", hän sanoo".

      SINUA EI ILMEISESTI OLE VIELÄ LYKÄSTÄNYT AHTAAJAN TYÖPAIKAN SAAMINEN VIELÄ, MUTTA VÄITTEESI ON TÄYSIN MIELIKUVITUKSEN TUOTETTA.

      Suomessa näyttää olevan vallalla joukko ihmisiä, joiden mielestä vain "akateemiset" saavat tienata paljon ja raskaan työn tekijät vähän (duunarit), koska eivät ole ammentaneet oppejaan "kirjoista". Näin taitaa vain käydä, että humanistit ja valtiotieteijät tekee parilla tonnilla töitä (ja on niin porvaria että) ja ammattikoulupohjaiset tienaa jatkossa tonnin, pari enemmän tehtaissa ja satamissa.

      • mistä puhun

        Nykykoneilla helppoa ajaa.
        Ihan eriä kuin vuosikymmeniä sitten.
        Koneenkujettajalta ei vaadita kuin ..luonnollisesti...oma kiinnostus asiaan.
        Mutta itse homma etenee jo harjautuneella muutamassa minuutissa.

        Oikea palkka olisi 1/3 osaa vähemmän ahtaajilla.
        Suhteessa huihin.

        Ja todella tiedän mistä sanon.

        Nyt vain pienen miehen omaa egoa.
        Kolahtaa vain omaan nilkkaan.

        Kansa ei taipua ay terroristille


      • jos ei hallitse
        mistä puhun kirjoitti:

        Nykykoneilla helppoa ajaa.
        Ihan eriä kuin vuosikymmeniä sitten.
        Koneenkujettajalta ei vaadita kuin ..luonnollisesti...oma kiinnostus asiaan.
        Mutta itse homma etenee jo harjautuneella muutamassa minuutissa.

        Oikea palkka olisi 1/3 osaa vähemmän ahtaajilla.
        Suhteessa huihin.

        Ja todella tiedän mistä sanon.

        Nyt vain pienen miehen omaa egoa.
        Kolahtaa vain omaan nilkkaan.

        Kansa ei taipua ay terroristille

        http://www.tvl.fi/ida/public/totdownload.asp?laji=TOT&vuosi=1988&nro=02

        Niinhän ne kaikki väittää, muutaman minuutin koulutus.
        Ja työssäoppinenenhan (oppisopimus) se on nyt valtiovallan suojeluksessa.


      • kaltaisia
        jos ei hallitse kirjoitti:

        http://www.tvl.fi/ida/public/totdownload.asp?laji=TOT&vuosi=1988&nro=02

        Niinhän ne kaikki väittää, muutaman minuutin koulutus.
        Ja työssäoppinenenhan (oppisopimus) se on nyt valtiovallan suojeluksessa.

        Mutta itse homma etenee jo harjautuneella muutamassa minuutissa.

        Joka ajellut vastaavilla, kaivureilla, pyöräkurmaajilla. jne..palkon vaativimmissä paikoissa.

        Satamassa ajelu koneilla vähemmän vaativaa.

        mm Laiva "lukit" kuin mikä tahansa pieni kuorma auto. Samallailla peruutellaan ja vedellään kontteja.

        Ei ole satamassa mitään erityistä, mitä muuallakaan.

        Trukitkin just samoja.


      • Aah, Bultaco
        kaltaisia kirjoitti:

        Mutta itse homma etenee jo harjautuneella muutamassa minuutissa.

        Joka ajellut vastaavilla, kaivureilla, pyöräkurmaajilla. jne..palkon vaativimmissä paikoissa.

        Satamassa ajelu koneilla vähemmän vaativaa.

        mm Laiva "lukit" kuin mikä tahansa pieni kuorma auto. Samallailla peruutellaan ja vedellään kontteja.

        Ei ole satamassa mitään erityistä, mitä muuallakaan.

        Trukitkin just samoja.

        Oletko ihan oikeasti noin tietämätön? Perehdy asiaan ja ammattiin, ennenkuin heittelet noita "tietoon perustuvia kommenttejasi".


      • Anonyymi
        mistä puhun kirjoitti:

        Nykykoneilla helppoa ajaa.
        Ihan eriä kuin vuosikymmeniä sitten.
        Koneenkujettajalta ei vaadita kuin ..luonnollisesti...oma kiinnostus asiaan.
        Mutta itse homma etenee jo harjautuneella muutamassa minuutissa.

        Oikea palkka olisi 1/3 osaa vähemmän ahtaajilla.
        Suhteessa huihin.

        Ja todella tiedän mistä sanon.

        Nyt vain pienen miehen omaa egoa.
        Kolahtaa vain omaan nilkkaan.

        Kansa ei taipua ay terroristille

        No et sitten ole ajatellu hakea ahtaajan hommiin... ihme narinaa


      • Anonyymi

    • Vanha jätkä

      Onko sulla kanttia lähteä hommiin kun lakko on ohi, äläkä lässytä. Vai pelkäätkö että akateeminen työttömyytesi kärsii?

      • En ole kateellinen!

        6000 euroa kuussa. Pitkät päivät, vuorotyö. Mutta on kova liksa.
        En kadehdi, en menisi satamaan ahtaajaksi vaikka palkka olisi 7000.

        Mutta tuolla liksalla pitäisi pitää turpa kiinni ja ansaita se. Tai lähteä
        tekemään jotain muuta ja niellä se mitä saa, ilman koulutusta.

        Lakko on mieletön eikä sitä tue muuta kuin kommarit.
        Ja Räty, joka haluu sulan hattuun, näyttäis pidemmältä.


      • satamaan jonoon
        En ole kateellinen! kirjoitti:

        6000 euroa kuussa. Pitkät päivät, vuorotyö. Mutta on kova liksa.
        En kadehdi, en menisi satamaan ahtaajaksi vaikka palkka olisi 7000.

        Mutta tuolla liksalla pitäisi pitää turpa kiinni ja ansaita se. Tai lähteä
        tekemään jotain muuta ja niellä se mitä saa, ilman koulutusta.

        Lakko on mieletön eikä sitä tue muuta kuin kommarit.
        Ja Räty, joka haluu sulan hattuun, näyttäis pidemmältä.

        "Ahtaaja työskentelee satamassa purkaen ja lastaten laivoja ja proomuja. Työ tehdään kuormauskoneiden ja nosturien avulla. Tehtäviin voi kuulua myös seurantakirjanpitoa ja asiakaspalvelua. Ammatissa tarvitaan muun muassa vastuullisuutta, huolellisuutta, valppautta ja ryhmätyötaitoja.

        Työtehtävät
        Ahtaaja purkaa ja lastaa satamassa laivoja ja proomuja. Tavaroiden, esimerkiksi konttien ja paperirullien siirtely laivasta varastoon ja sieltä eteenpäin sekä aluksen lastaaminen tehdään koneellisesti trukeilla ja nostureilla.

        Työvälineinä käytetään raskaita ja suurikokoisia kuormauskoneita, kuten lukkeja, vastapainotrukkeja, konttikurottajia ja vetomestareita. Apuna käytetään myös tietotekniikkaa. Esimerkiksi konttilukin tietokonepääte antaa tietoa seuraavista työtehtävistä.

        Ahtaajat tekevät myös kuormattavan tai purettavan lastin seurantakirjanpitoa. Pienissä satamissa kirjaus tehdään käsin, suurissa satamissa tietotekniikan avulla. Nykyään satamat pyrkivät palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Ahtaajankin työnkuvaan voi kuulua asiakaspalvelua.

        Ahtaajat ohjaavat koneitaan itsenäisesti, mutta kokonaisuuden osana. Muut työvuorossa olevat ja satama-alueella liikkuvat on otettava koko ajan huomioon. Joissakin työtehtävissä tehdään ryhmätyötä. Työt tehdään ahtaustyönjohtajan alaisuudessa.

        Suurin osa työajasta työskennellään ulkona säässä kuin säässä tai satamavarastoissa. Työlle on ominaista työpisteiden ja työskentelyolosuhteiden jatkuva vaihtuminen.

        Työ on kaksi-, kolmi- tai viisivuorotyötä riippuen sataman aukioloajoista. Vilkkaina liikenneaikoina tehdään myös YLITÖITÄ. (menneinä vuosina ahtaajat tekivät joinakin kuukausina tuplapäiviä, että kyllä siitä rahaa syntyy kun viikonloppuna vedetään 16 h)

        Työpaikat
        Satamat. Suomessa on noin 50 ulkomaan merikuljetuksia hoitavaa satamaa, joista noin 10 Saimaan alueella.

        Työn vaatimukset
        Ahtaajan työ on vastuullista, sillä lasti on sijoitettava aluksen ruumaan ja kansille siten, ettei se pääse siirtymään kovassakaan merenkäynnissä. Työ vaatii tarkkuutta ja huolellisuutta, jotta mahdollisimman suuri määrä rahtia saadaan lastattua alukseen turvallisesti.

        Suurten ja raskaiden työkoneitten kuljettajalta edellytetään myös valppautta, sillä ahtaustyössä on aina olemassa tapaturman mahdollisuus.

        Ahtaustyö ja erityisesti laiva-ahtaus on ryhmätyötä, mikä edellyttää ryhmätyötaitoja. Asiakaspalvelutehtävissä toimivilta ahtaajilta edellytetään palveluhenkisyyttä ja kielitaitoa.

        Ammatissa on sopeuduttava vuorotyöhön ja aikataulupaineisiin sekä työpisteiden ja työskentelyolojen jatkuvaan vaihtumiseen.

        Koulutus
        Ahtaajaksi voi kouluttautua oppisopimuksella satamissa. Alalla voi suorittaa myös lastinkäsittelyalan ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon.

        Tilapäistyöläisille on järjestetty perehdyttämiskoulutusta. Myös lisäkoulutusta järjestetään esimerkiksi työturvallisuudesta.

        Viralliset kelpoisuusehdot
        Työkoneiden kuljettamisen edellyttämät ajoluvat.

        Palkkaus
        Palkka muodostuu peruspalkasta ja lisistä. Palkkaan vaikuttavat mm. työkokemuksen pituus, henkilökohtainen pätevyys ja vuorotyö".

        TUNTUU TUO RAHA ENITEN KISMITTÄVÄN, MIKSIKÖHÄN?


    • ähä kutti

      Kortistosta duunareita korvaamaan pullonkaula kapinoivien työt. Aivan pikakurssilla oppivat trukkia kuljettamaan. Olkoot loppuelämänsä lakossa. Naurettavaa, että kansakunta sallii jatkuvasti noiden tätkeässä pullonkaula-asemassa olevien lakkoilun. Toimitustemme luotettavuus kärsii ulkomailla. Seurauksena tehtaita lakkautetaan ja tuotanto siirretään luotettaviin toimitusmaihin. Duunari lakkoilee ja täten paskaa syöttää toisen duunarin suuhun. Hyvä suomi ja suomalainen työväestö punalippuineen.

      • miksi sallii

        En ymmärrä miksi ahtaajat ovat lakossa? Heillä on hyväpalkkainen työ. Monella ei ole työtä ollenkaan ja yhä suuremmalta osalta työ menee. Myös itse ahtaajilta. Kuka heidän on käskenyt lakkoilla? ?Tosin he näkyvät tajuavan että työ menee kun vaativat työnantajaa maksamaan vuoden irtisanomispalkan ym. Koko porukalle irtisanomislappu kouraan ja liitto maksamaan vahingot yhteiskunnalle.Työttömiä on tulossa töihin.Eikös netissä voi ilmoittautua.Taitaa olla jo satoja tulossa.


    • mitä Suomi

      menettää jos olet lakossa. Tidän vastauksen etukäteen.

    • tgdfgdf

      akateeminen työtön, on valitettavaa että sinutkin on aivopesty ja olet katkera koska koulutuksesi ei taannut sinulle työpaikkaa. Suomi on ollut suossa jo ennen ahtaajien lakkoa.
      Äläkä syytä työntekijöitä, se ei johda mihinkään. Työnantaja ja hallitus kieltäytyivät tuposta yksissä mielin..
      Sormesi osoittaa täysin väärään suuntaan. Ja itsekkin voit pyrkiä tekemään ruumiillista työtä jos kantti kestää..

      • ex-duunari

        ja ahneet kapitalistit ovat meidän ahdinkomme syy, eivät duunarit, työtä tekevät ihmiset!


      • metsurin töihin
        ex-duunari kirjoitti:

        ja ahneet kapitalistit ovat meidän ahdinkomme syy, eivät duunarit, työtä tekevät ihmiset!

        siellä oppii mitä on työnteko.Sitten tällä viisaalle joka on mestari näitä työkoneita ajamaan ,jokainenhan niitä ajelee mutta tuleeko sitä tulosta


      • ??????????????

        Eiköhän kyseessä ole ennemminkin taas yksi Kokoomuksen puoluetoimiston palkkaama raapustelija. Niitähän näillä palstoilla riittää...


      • '-'-'-'-'-''-'-'
        ?????????????? kirjoitti:

        Eiköhän kyseessä ole ennemminkin taas yksi Kokoomuksen puoluetoimiston palkkaama raapustelija. Niitähän näillä palstoilla riittää...

        on rankaa kylmää jne..

        He ovat pieni spesiaali ryhmä, kyllä heille pitää maksaa, jotta ovat tuossa työssä.


    • työvoimaneuvoja

      mainitsemiesi ammattilaistenm työn, jos ei olisi ahtaajia. Kaikki tavara lakkaisi kulkemasta.

      Eli mikä onkaan tarpeellisin ammatti.

      Opettajia , poliiseja, ja sairaanhjoitajia on jopa työttömänä. Niitä riittää...

      Ei koulutus tee työtä yhtään arvokkammaksi.

      • vaihtoon kaikki

        korvaamatonta sakkia ei olekaan!


      • kannustan
        vaihtoon kaikki kirjoitti:

        korvaamatonta sakkia ei olekaan!

        Ahtaajien palkkataso on juuri se, mikä suurimmalla osalla muitakin suomalaisia tulisi olla?
        Minusta palkkoja tulisi verrata johdon palkkoihin, palkkioihin ja muihin etuuksiin, jotta nähtäisiin, mitä kuilua Suomen kansalaisten väliin ollaan rakentamassa. Hyvä ahtaajat! Jatkakaa samaan tyyliin.


    • akateeminen ahtaaja

      "Rikkurit rikkoivat laivan

      AKT:n viime torstaina aloittama noin 3 000 ahtaajan lakkoa sovitellaan tiistaina valtakunnansovittelija Esa Lonkan johdolla.

      Jotkut satamaoperaattorit ovat käyttäneet rikkurityövoimaa kalliiksi käyvin tuloksin.

      Viime perjantaina iltapäivällä Vuosaaren satamassa M/V Ailaa purkaneet Multi-Link Terminals Oy:n käyttämät rikkurit rikkoivat ammattitaidottomuuttaan alukselta rakenteet komentosillan yläpuolelta. Aluksen tutka tuhoutui ja niinpä se jäi tutkattomana Vuosaareen satamaan.

      Finnsteve-yhtiöiden pääluottamusmiehen Jape Lovenin mukaan tällainen onnettomuus on hyvä esimerkki siitä, ettei konttinosturia tulisi ajaa sellaisten ihmisten voimin, joilla ei siihen ole riittävää ammattitaitoa. Vaarallinen tilanne ei tällä kertaa aiheuttanut henkilövahinkoja.

      AKT:n maahuolintalakkoon on annettu sovintoesitys, johon valtakunnansovittelija odottaa vastauksia keskiviikkona kello 13. Jos sopua ei synny, noin tuhat työntekijää aloittaa lakon torstaiaamuna. Tämä lakonuhka ei liity satamalakkoon".

      • vai mitä?

        Sattuipa nyt sopivasti nuo paperi teollisuuden huoltoseisokit. Työnantajan on nyt helppo panna kaikki tauotukset "ahneitten ahtaajien " piikkiin.
        Jäätilannekin estää laivoja liikkumasta Suomen vesillä. Ahtaajien syy- tietty

        Hyvät kateelliset kanssatyöläiset myös ns. akateemiset valkokaulusköyhälistöön kuuluvat :

        Purkakaa kiukkunne nyt vain ahtaajiin niin eipä kenenkään kohta tarvitse jatkossa maassamme neuvotella kuin palkanalennuksista, vuosilomapäivien vähentämisestä yms sellaisesta.Vaikka teollisuus ajaakin nyt seisokit yhtaikaa päälle, tulisi työntekijöiden kaikissa ammattiryhmissä tuntea solidaarisuutta toisia kohtaan

        Useimmat tällekin palstalle kirjoittaneet paheksuvat vain ahtaajien vähän toisia parempia ansioita,
        sairaanhoitajia on maassamme niin paljon ettei heille tulla koskaan maksamaan kunnon palkkaa jonka he ansaitsisivat (filippiinineiltähän tuodaan kieltä osaamattomia jo nyt),
        opettajien työtä taas ei ihan oikeasti arvosteta ja sehän näkyy lasten "hyvinvointina" jo nyt.

        Lakko-oikeus on kaikilla


    • munatonta kritiikkiä

      voi! pelkkä koulutus kun ei tuo jättituloja, edes kohtuullisia????

    • syö pAskaa, johon ol

      herrojen tuloihin!
      jossa miljoonat paukkuu
      100 000€ / kk
      kuvin on korvaamattomia vai?

      paskat!

      • kieroilee

        Ei herrat trukilla ajele.


      • Anonyymi
        kieroilee kirjoitti:

        Ei herrat trukilla ajele.

        Tarvittaessa ajelee. Eihän se ole vaikeaa.

        Sen sijaan trukkikuskista ei ole johtajan duuniin, kun ei edes tiedä, mitä johtajan tehtäviin kuuluu. Yritä siinä sitten diskontata, kun ainoa konttauskokemus on vauvana ja kapakasta kotiin :D


    • ja oikea malli!

      Palkat puolet tuosta esitetystä.
      sitä paitsi vaadittu eroraha vähennetään työttömyyskorvauksesta.
      joten henkilö itse ei kostuisi siittä mitenkään!
      mutta työnantaja itse maksaisi, eikä liitto!

      Saksan malli!

    • Anonyymi

      Kateellisten panettelua, kyllä kaikilla on mahdollisuus hakea ahtaajan hommiin

    • Anonyymi

      Voi vittu nää kouluttamattomat möllisköt saa jo nyt ihan liikaa, kolme tonnia sais olla ehdoton maksimi näille satamajätkille.

    • Anonyymi

      Hoitajien palkat vastaan ahtaajien palkat. Kummat saavat arvostusta ja miten se muka mitataan? Ahtaajat on miesvaltainen ammatti niin liekö sillä saatu palkat huimiin lukemiin?

    • Anonyymi

      Sairaanhoitajilla paljon vaativampi koulutus ja vastuu kuin näillä ahtaajilla. SDP vastusti jopa pakkolailla sairaanhoitajien palkankorotustarvetta. Nyt SDP hiljaa kun demarit vaatii älyttömiin palkkoihin korotuksia. SDP on tosi kiero sakki. Sairaanhoitajille kuuluu kunnollinen pallkankorotus ei näille ahtaajille nyt mitään lisää.

    • Anonyymi

      Yleislakko! Kaikki seis välittömästi!

    • Anonyymi

      Ulisijat voi käydä koittamassa miltä tuntuu sääkannella työskennellä -15v asteen pakkasessa tai laivan ruumassa missä pölyä ilmassa niin ettei meinaa eteensä nähdä. Itse Sompassa ahtajanhommia tein ja rankkaa ja paskaista hommaa oli. Kyllä niitä muitakin hommia duunareille löytyy missä tienaa, itse muutaman satasen vajaa 60000€ tienasin viimevuonna peruskoulupohjalta, ulisijat senkun ulisee....

      • Anonyymi

        Tuu tänne raudoittamaan 15% pakkaseen ja katotaan, mihin susta oikeasti on.


      • Anonyymi

        Tuo on mennyttä maailmaa.
        Ahataaminen on nykyään siistiä sisätyötä.


    • Anonyymi

      10000 eur olis parempi jäis verojen jälkeen 6500 eur näppiin

      • Anonyymi

        Kymppitonnista jää n. puolet käteen, ei 6500.


    • Anonyymi

      Ahtaajana Kiinassa, Yangtze-joen tuntumassa kuukausipalkkani on vaihdellut 20000 euron molemmin puolin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe