at ja maadoitukselektrodi

rakentaja2010

talolta tulee 4x2,5mm2 2,5mm2 maakaapelia 25m

tallin tulee oma ryhmäkeskus (25A)

tarvitseeko nykyisten määräysten mukaan autotalli oman 16mm2 maadoituskuparin ojaan?

vai onko se vain suositus?

mitenkäs käytännössä, laitetaanko?

11

863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • group

      eikä käytännössä laiteta.

    • verkko paranee

      Maadoitusta ei ole koskaan liikaa

      • tartteeko maadoittaa lattiaraudoitusverkko? Jos niin miten(liittimellä)?

        riittäkö laittaa se keskuksen pe-kiskoon vai tarvitsenko potentiaalintasauskiskon?


      • kyllä...
        kirjoitti:

        tartteeko maadoittaa lattiaraudoitusverkko? Jos niin miten(liittimellä)?

        riittäkö laittaa se keskuksen pe-kiskoon vai tarvitsenko potentiaalintasauskiskon?

        Autotallissa pitäisi maadoittaa betoniverkko, esim cu16 lenkki lattiaan ja voi sen jostain puristaa c-liittimella rautoihin kiinni. Jos ei muuta kuin yksi kupari , niin sen voi viedä suoraan keskuksen pe-kiskoon.


    • emmää mittän tierä

      Mikäli sinne talliisi tulee oma 25A ryhmäkeskus, siis lähdössä 25A:n sulakkeet pitää tämä nousujohto olla tyyppiä 5x6m'm tai 4x6 6. Paras tapa selektiivisyyden saavuttamiseksi (päävaroke 25A) noususulake 20A ja kaapeli 5x6.S Talliin 25-40A keskus ja siitä sitten määrysten mukaiset asennukset. Jos talliin tulee 4x2,5 2,5 kannattaa tehdä kaikki asennukset 2,5m'm kaapeleilla ja jakaa koko talli valaistuksineen päivineen saman nousun taakse ilman keskusta ja varustaa koko lähtö vikavirtakytkimellä ja 3x16A sulakkeella tai vastaavasti 3x16A 30mA Yhdistelmällä. Kiinteistömaadoitus vaaditaan aina 200m:n välein. Vielä yksi tapa on ottaa tallin keskus suoraan Pk:lta samasta as.rakennuksen noususta (vikatilanteessa poltetaan sitten päävarokkeet ja töllikin menee pimeäksi. Eiks ole hienoa ja vivahderikasta tämä sähkötyö.

      • a

        kaapeli on mikä on ja syötön päähän ois tuloillaan 16a johdonsuoja? Kannattaako laittaa yksi 3 vaihenen C16A vai 3kpl C16A?


      • mitenkäs
        a kirjoitti:

        kaapeli on mikä on ja syötön päähän ois tuloillaan 16a johdonsuoja? Kannattaako laittaa yksi 3 vaihenen C16A vai 3kpl C16A?

        Kannattaako laittaa syötön päähän yksi 3x16A vai kolme 16A johdonsuojaa?


    • vts00x

      rakennus vaatii erillisen potentiaalintasauksen, se ei ole suositus.

      Suosituksen mukaan _sen rakenteen_ tulisi olla perustusmaadoituselektrodin muotoinen. Ei siis ojaan, vaan kupari joko anturan alle tai sen valuun ja molemmat päät sopivasta kohdasta ylös lattiasta. Siihen kisko ja kiskoon johdot muista johtavista osista, betoniaudoituksesta ja ryhmäkeskuksen PE-kiskosta.

      Ja jos sen kuparin ihan välttämättä haluaa ojaan heittää, sekin on sallittua.

      • Reino22

        talolta tulee 4x2,5mm2 2,5mm2 maakaapelia 25m

        tallin tulee oma ryhmäkeskus (25A)
        Mitä 25A??? suurin sulake taitais olla 16 A, en mene takuuseen, sillä olosuhteet vaikuttaa.
        Lisäksi huolestuttaa oikosulkuvirta?????????????

        Olisi kiva, jos joku asiantuntija kommentoisi jälkimmäistä??


      • vts00x
        Reino22 kirjoitti:

        talolta tulee 4x2,5mm2 2,5mm2 maakaapelia 25m

        tallin tulee oma ryhmäkeskus (25A)
        Mitä 25A??? suurin sulake taitais olla 16 A, en mene takuuseen, sillä olosuhteet vaikuttaa.
        Lisäksi huolestuttaa oikosulkuvirta?????????????

        Olisi kiva, jos joku asiantuntija kommentoisi jälkimmäistä??

        huolestuttaa oikosulkuvirran riittävyys tallin ryhmissä, laita kaikkiin ryhmiin vikavirtasuojaus.

        Silloin vikasuojaus (L-PE) toimii varmasti vaaditussa ajassa ja vain L-N välinen vika pitää tarkistaa, jotta johdon suojaus myös toimii varmasti. Siihen (5 s laukaisuun) tarvitaan n. 7,5xIn johdonsuojakatkaisijalla. 16A johdonsuoja (tyypit B, C ja D) tarvitsee 120 A toimiakseen tarpeeksi nopeasti. Vastaavasti 10A johdonsuojat tarvitsevat 75 A.


      • Selvyyttä
        Reino22 kirjoitti:

        talolta tulee 4x2,5mm2 2,5mm2 maakaapelia 25m

        tallin tulee oma ryhmäkeskus (25A)
        Mitä 25A??? suurin sulake taitais olla 16 A, en mene takuuseen, sillä olosuhteet vaikuttaa.
        Lisäksi huolestuttaa oikosulkuvirta?????????????

        Olisi kiva, jos joku asiantuntija kommentoisi jälkimmäistä??

        Mitä laiton asennus????


        Keskus siis leimattu 25A vai oliko jopa 40A...

        Mutta mutta tulossa olisi pistorasiat 5 ryhmänä(16A) varaus ipl(16A)
        Keskuksessa 3-vaihe vikuri noille.

        Valaistus 3kpl 10A ryhmiä ilman vikuria

        Lämmitys 2 ryhmänä joilla vuorottelu eli lämmitys tehoa vain (16A---3000W)

        Pitäskö laittaa muutkin vikurin taakse?
        Entäs talon keskuksen päähän 3 kpl C16 vai yksi C16 kolmivaiheinen?

        Kyllä joku saa käydä mittaamassa sitten kun on valmista eli pitäs kerralla saada toimiva näillä eväillä et ei sitten tartte muutella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe