Osaisiko kukaan antaa vinkkiä siihen, että minkälainen fillari kannattaisi hommata kun kärsii selkävaivoista? Itselläni on maastopyörä, jolla olen useampia vuosia ajellut, mutta nykyisin kärsin selkävaivoista ja vanhassa fillarissa ajoasento on liian eteenpäin nojaava, jolloin selkä ei kestä pidempiä matkoja.
Haluaisin sellaisen, jossa voi vaihtaa vaihteita ja mielellään olisi käsijarrut, mutta talvella tai vaativassa maastossa fillarille ei kauheasti ole käyttöä ollut viime vuosina...
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä!!
Minkälainen pyörä selkävaivaiselle?
19
4248
Vastaukset
- hybridistä Fitneksee
Hei. Itselläni on Hybridi, Nishiki rh - 75.
Suosittelin myös viimekeväänä ystävälleni hankkimaan nishikin. Niissä on pikalukolla säädettävä tangon korkeus ja lisäksi vielä tangon kaltevuuskin. Varmasti saat sopivan ajoasennon.
Useissa malleissa on joustohaarukka, sillä ei toisaalta kauheesti tee mitään ja tuohan se ylimääräistä painoakin pyörälle. Kiinteä haarukka on hyvä, hiilikuituinen jos on niin aivan kiva... sitten menee jo Fitness- malliston puolelle. Sellainen on jo pyöränäkin kevyempi.
Suosittelen tuota merkkiä, Intersport-ketjuissa löytyy ainakin ja googlettamalla lisää.
Onnea valintaan- Hybridistä fitneksee
Fillari-lehti...siellä lukee että oikea runkokoko lasketaan näin...
Selkä esim. oven karmia vasten, kirja pepun alle niin ylös kuin menee...piirrä sitten merkki siihen kohtaan jossa kirjan selkämys korkeimmillan oli.
Saatu tulos kerrotaan 0,65 :llä !
Itseni pituus on 163, haaravälistä lattiaan 76,5 cm.
76,5 kertaa 0,65 = 49,72 , eli runkokoko tuumina on 19,89. Hybridini runkokoko on juurikin "19", ja koskaan minulla ei ole ollut niin hyvää ajoasentoa kuin tällä kyseisellä Nishikillä ajaessani.
t kokemusta..
- Alkup. Maantiepyöräi
Ensimmäinen asia on oikean kokoinen pyörä. Liian korkealla oleva satula ja toisaalta liian pitkä pyörä tekevät pahaa selälle. Peppu ei saa keikkua, kun ajat! Liian pitkää pyörää voi vähän lyhentää stemmiä lyhentämällä, mutta säätövara on hyvin pieni. Oikeita polkupyöriä myydään kokojakaumaa parin sentin välein, jotta jokaiselle saadaan oikea ajoasento.
Ohjaustanko ei varsinaisesti vaikuta ajoasentoon, mutta selkäkipuiselle on yleensä järkevämpää ostaa crossari tai maantiepyörä, koska silloin voi tangon jättää hieman korkeammalle. Alaotteella voi sitten ajaa vastatuulet.
Kansikuvastaan huolimatta Pyöräilijän käsikirja on tarkoitettu aloittelijoille. Siinä on omat lukunsa krempoista, mm. selkäkrempoista.
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522201058
Jos ajoasento saadaan kuntoon, eikä tavallinen polkupyörä silti ole hyvä ajaa, niin sitten kannattaa haeskella netistä tietoa sanalla "nojakki".- aatlatl
...propleemi eli selkävaivat.
Pyörä on Atala Underground,ostettu retkiajoa varten.28" renkailla.
Pyörässä on ohjainkannake,mutta haluaisin sen kokonaan pois jotta ohjaustanko olisi etutolpan kohdalla.
Vaan kaikki väittää,ettei sellaisi myydä missään...
Ja jos nostaa ohjainkannakkeen ihan pystyyn,tulee ohjaustangosta liiankin korkea...?
Tietty balanssi kun täytyisi pitää jotta tuolla ajaa lastattuna ilman että vastamäessä keulii.
Pyörä tuntuu itselleni vähän isolle,mutta voi johtua myös siitä,että ajoin iät ja ajat 26" hybridillä.
Lastattuna tämä nykyinen on kuitenkin tasapainoisempi ajaa. - Jjklhf
aatlatl kirjoitti:
...propleemi eli selkävaivat.
Pyörä on Atala Underground,ostettu retkiajoa varten.28" renkailla.
Pyörässä on ohjainkannake,mutta haluaisin sen kokonaan pois jotta ohjaustanko olisi etutolpan kohdalla.
Vaan kaikki väittää,ettei sellaisi myydä missään...
Ja jos nostaa ohjainkannakkeen ihan pystyyn,tulee ohjaustangosta liiankin korkea...?
Tietty balanssi kun täytyisi pitää jotta tuolla ajaa lastattuna ilman että vastamäessä keulii.
Pyörä tuntuu itselleni vähän isolle,mutta voi johtua myös siitä,että ajoin iät ja ajat 26" hybridillä.
Lastattuna tämä nykyinen on kuitenkin tasapainoisempi ajaa.Haiskahtaa siltä, että maanalaisesi on aivan väärän kokoinen. Kokeile kokolaskureita. Liian suurta pyörää ei saa sovitettu millään ilveellä pienelle kuskille.0
- 00 Jjklhf
Jjklhf kirjoitti:
Haiskahtaa siltä, että maanalaisesi on aivan väärän kokoinen. Kokeile kokolaskureita. Liian suurta pyörää ei saa sovitettu millään ilveellä pienelle kuskille.0
Ja rengaskoolla ei sitten ole mitään tekemistä pyörän koon kanssa. :D
- pyöräilevä
Kyllä se ohjaustankokin muuten vaikuttaa ajoasentoon, jopa paljonkin. Itselläni on olkapäissä pysyvä jumi, eli olkapäät ovat aina juntturissa sen lisäksi, että selkäni on joka suuntaan jäykkä, samoin kuin koko niskaranka. Vaihdoin maastopyörään stemmin ja ohjaintangon molemmat, jolloin sain ajoasennosta toimivan. Nousullinen tanko on mukavampi kuin täysin suora tanko.
Eniten toki vaikuttaa oikean kokoinen runko, oikein säädetty satulan etäisyys ohjainkannattimsesta sekä satulan korkeus. Stemmin vaihtamisella voi pelata vielä lisää ajoasennon kanssa ja viime kädessä tangon vaihtokin voi tehdä pienen ihmeen.
- vähän neuvoa
Halusin pari vuotta sitten hommata maantiepyörän, mutta toisaata tiesin jo valmiiksi, että selkäni ei kestä kippurasarvea varsinkaan ala-asennossa. Ostin sitten suoratankoisen maantiepyörän, eli Fitness-pyörän. Valintani osui tuolloin markkinoilla vielä olleeseen Tunturi F600 fitnessiin, jossa on hydrauliset levyjarrut. Olen ollut pyörävalintaani erittäin tyytyväinen ja olen sitä edelleen. Fitness-pyörä on ihan hyvä valinta jos hakee maantiepyörän suorituskyvyllä sellaista pyörää joka on myös mukava ajettava.
Minun mielestäni naama irvessä vääntäminen kippurasarvisella maantiefillarilla ei yksinkertaisesti ole kivaa. Haluan nauttia pyöräilystä enkä kiduttaa itseäni keskiaikaisella tankomuodolla, joka on suunniteltu kaikkea muuta kuin ihmisvartalolle.
Koeaja Bianchi camaleonte, sekin on fitness-luokassa erittäin hyvä pyörä. Myös Crescent Hamra kannattaa koeajaa.- Kokemus-K
Lopuksi pitää vielä todeta että selkävaivoja on ihan yhtä monta erilaista kun on niistä kärsijöitäkin. Siksi on aika vaikeaa antaa yleispäteviä neuvoja siitä minkälainen pyörä sopii selkävaivaiselle. Pyörän oikea koko on tietysti itsestäänselvä lähtökohta mutta sekin tarkoittaa eri pyörätyypeissä hyvin erilaisia ajoasentoja. Selkärangan (esim. välilevy) ongelmat aiheuttavat ihan erilaisia vaivoja kuin vaikka lihasten "jumiutumisesta" tai hermostoperäiset vaivat. Ehkä kannattaisi konsultoida vaikka fysioterapeuttia siitä minkälainen asento en erityisen pahasta ja auttaisiko jonkun selän alueen lihasten vahvistaminen vaivaa. Itselläni auttoi aikoinaan yllätyksekseni nimenomaan kilpapyörämäiseen etukenoon ajoasentoon siirtyminen sillä se vahvisti selän liian heikkoja lihaksia vähitellen ja tuki selkää paremmin myös muussa elämässä. Mutta jollain muulla voi käydä juuri päinvastoin.
- 3T
Tiedoksi että myös kippurasarvisessa on suora osuus tangossa ja vieläpä aivan samassa kohtaa kuin suoratankoisessa. Sen lisäksi siinä on pari muutakin otekohtaa valittavana(toisin kuin suorassa). Ei sillä olekkaan tarkoitus pitää aina alhaalta kiinni. Useimmiten alaotetta käytetään vain vastatuulessa ja alamäessä. Eli voit säätää ohjainkannattimen pituudella ja korkeudella tangon etäisyyttä ja korkeutta aivan niinkuin kaikissa suoratankoisissakin pyörissä.
- 3T
3T kirjoitti:
Tiedoksi että myös kippurasarvisessa on suora osuus tangossa ja vieläpä aivan samassa kohtaa kuin suoratankoisessa. Sen lisäksi siinä on pari muutakin otekohtaa valittavana(toisin kuin suorassa). Ei sillä olekkaan tarkoitus pitää aina alhaalta kiinni. Useimmiten alaotetta käytetään vain vastatuulessa ja alamäessä. Eli voit säätää ohjainkannattimen pituudella ja korkeudella tangon etäisyyttä ja korkeutta aivan niinkuin kaikissa suoratankoisissakin pyörissä.
Ps. Sorry kirjoitusvirheestä jo otsikossa.
T.3T - Kokemus-K
3T kirjoitti:
Tiedoksi että myös kippurasarvisessa on suora osuus tangossa ja vieläpä aivan samassa kohtaa kuin suoratankoisessa. Sen lisäksi siinä on pari muutakin otekohtaa valittavana(toisin kuin suorassa). Ei sillä olekkaan tarkoitus pitää aina alhaalta kiinni. Useimmiten alaotetta käytetään vain vastatuulessa ja alamäessä. Eli voit säätää ohjainkannattimen pituudella ja korkeudella tangon etäisyyttä ja korkeutta aivan niinkuin kaikissa suoratankoisissakin pyörissä.
Toki "kippuratangossa" on ihan samat säätömahdollisuudet kuin muissakin. Maantiepyörät vain ovat yleensä rungonkin geometrialtaan erilaisia kuin vaikka monet hybridit joten ajoasennosta tulee monissa maantiepyörissä pidemmän vaakaputken takia kaikilla "järkevillä" stemmin pituuksilla matalampi kuin hitaampaan ajoon tehdyissä pyörissä. Siitä siis kommenttini matalammasta ajoasennosta.
- 3T
Kokemus-K kirjoitti:
Toki "kippuratangossa" on ihan samat säätömahdollisuudet kuin muissakin. Maantiepyörät vain ovat yleensä rungonkin geometrialtaan erilaisia kuin vaikka monet hybridit joten ajoasennosta tulee monissa maantiepyörissä pidemmän vaakaputken takia kaikilla "järkevillä" stemmin pituuksilla matalampi kuin hitaampaan ajoon tehdyissä pyörissä. Siitä siis kommenttini matalammasta ajoasennosta.
Totta puhut. Onhan se asento maantiepyörässä sporttisempi eli matalampi noin pääsääntöisesti. Myös hyvin pysty istuma-asento voi olla raskas selälle ja takamukselle. Onhan ajajan kaikki paino silloin takapuolen päällä ja kaikki tiestä tulevat iskut tulevat silloin suoraan selkärankaan. Sporttisemmassa asennossa painoa on myös käsillä ja sen vuoksi on mahdollista viettää pitkiäkin aikoja satulassa ja takamuskin kiittää.Toki asento vaatii vähän totuttelua, mutta yleensä se kannattaa.
3T kirjoitti:
Totta puhut. Onhan se asento maantiepyörässä sporttisempi eli matalampi noin pääsääntöisesti. Myös hyvin pysty istuma-asento voi olla raskas selälle ja takamukselle. Onhan ajajan kaikki paino silloin takapuolen päällä ja kaikki tiestä tulevat iskut tulevat silloin suoraan selkärankaan. Sporttisemmassa asennossa painoa on myös käsillä ja sen vuoksi on mahdollista viettää pitkiäkin aikoja satulassa ja takamuskin kiittää.Toki asento vaatii vähän totuttelua, mutta yleensä se kannattaa.
Useimmat kippuratangolla ajavat, myös aktiivikilpapyöräilijät, ajavat "selkä pyöreänä". Selkävaivaiselle tämä on myrkkyä. Hänen on pdettävä selkänsä suorana. Vain jotkut notkeat naiset tuntuvat pystyvän tähän etunojassa, käsienvarassa ajaessaan pitämään selkänsä suorana siten, että välilevyihin ei tulee painoa. Siis käytännössä pukinsarvitanko on vakavasti selkäviavaiselle useimmiten mahdoton.
Sen sijaan laadukkaissa nojakeissa, esim omassa Skorpionissani, on hyvin anatominen ja alaselkää tukeva istuin, joka varmasti sopii useimmille selkävaivaisille.- Joo :D
Kokemus-K kirjoitti:
Toki "kippuratangossa" on ihan samat säätömahdollisuudet kuin muissakin. Maantiepyörät vain ovat yleensä rungonkin geometrialtaan erilaisia kuin vaikka monet hybridit joten ajoasennosta tulee monissa maantiepyörissä pidemmän vaakaputken takia kaikilla "järkevillä" stemmin pituuksilla matalampi kuin hitaampaan ajoon tehdyissä pyörissä. Siitä siis kommenttini matalammasta ajoasennosta.
"...Maantiepyörät vain ovat yleensä rungonkin geometrialtaan erilaisia kuin vaikka monet hybridit joten ..."
Periaatteessa olet oikeassa, mutta et ole ihan hiffannut ajoasennon rakentamiseen vaikuttavia seikkoja. Hybridi on vihon viimeinen viritys, joten unohdetaan se. Kaikki oikeat polkupyörät toimitetaan tehtaalta niin, ettei ruotoa ole katkaistu. Tangon saa juuri oikealle korkeudelle, oli kyseessä maantie-, maasto- tai vaikka retkipyörä.
Siinä olit oikeassa, että pyörän pituus vaikuttaa merkitsevämmin kuin sen korkeus. Satulatolppaa on helpompi säätää kuin stemmiä.
Paras pyörä vakavasti selkävaivaiselle on nojapyörä, nojakki, joko kaksipyöräinen tai trike.
http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa8e.html
Mutta yleisesti ottaen, oman kokemuksen perusteella, parasta liikuntaa selkävaivaiselle on kajakkimelonta. Se kuntouttaa selän tukilihakset todella tehokkaasti.- joohan68
ehdottomasti nojakki
kannattaa aloittaa edullisella, esim savenmaan nettikaupasta
jos on intoa voi sitten myöhemmin hankkia ammais vehkeen,
ne maksavatkin sitten jo tonneja - Selkärangaton
joohan68 kirjoitti:
ehdottomasti nojakki
kannattaa aloittaa edullisella, esim savenmaan nettikaupasta
jos on intoa voi sitten myöhemmin hankkia ammais vehkeen,
ne maksavatkin sitten jo tonnejaNojapyörä voi toki olla joillekin hyvä vaihtoehto mutta on myös paljon selkävaivaisia joille nimenomaan istuminen (muussa kuin erittäin hyvässä tuolissa) tai makaaminen ovat niitä vaikeimpia asentoja (esim. hankala päästä enää ylös) mutta ryhdikäs seisominen onnistuu. Joten ei ole yksittäistä tietä onneen.
- setämies.
Mikä pyörä tahansa kunhan on oikeaan kokoinen. Ite aloitin 2008 syksyllä pyöräilyn kaksi kuukautta selkä leikkauksen jälkeen ja liikkeelle lähdettiin täysjousto maasturilla. Seuraavana kesänä kaveriksi hommattiin kilpapyörä. Ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa kun on oikeankokoinen kalusto ja järki päässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759