Terve vaan kaikille. Pitkään olen jo tätä harkinnut, mutta nyt viimein uskaltauduin tänne kirjoittamaan.
Olen 18 vuotias pojannuorukainen, joka aloitti tasan vuosi sitten laihduttamisen. Aloittaessa painoin 82kg, lihaskunto oli olematon eli käytännössä kaikki oli pelkkää läskiä. Laihdutin kevään aikana itseni 64kg painoon ja olin jo tyytyväinen elämääni, vihdoinkin en ollut lihava ja saatoin katsella itseäni peilistä ilman irvistelyä. Kesän ja syksyn aikana jatkoin terveellistä elämääni ja huomaamatta paino putosi vielä 58,5 kiloon.
Tässä vaiheessa sain kauheat pelot lihoamisesta, en yksinkertaisesti halunnut enää ikinä palata tuohon läskiin elämään, jonka olin jättänyt taakseni. Jopa yksittäisen karkin syöminen inhotti minua (kyllä, sairasta). Kaiken kukkuraksi lähdimme tammikuun alussa reiluksi kahdeksi viikkoa ulkomaanmatkalle. Ulkomaanmatka = herkkuja ja ravintoloita koko ajan, eiks je? Ajatus matkasta ahdisti minua jo kuukausia ennen matkan alkua ja pelkäsin lihoavani takaisin entisiin mittoihini.
Niin ei kuitenkaan käynyt, lihoin koko reissun aikana tasan kilon ja söin matkalla erittäin hyvin ja paljon herkkuja. Minun kannaltani tosin olisi ollut parempi jos olisinkin lihonnut muutaman kilon enemmän....
Tästä nimittäin syntyi minulle jonkinmoinen harhakuva "hei, enhän mä lihoakaan" ja silloin naksahti. Nyt on kulunut viisi viikkoa ja jokaisena viikonloppuna on ollut erittäin suurta ahmimista, ja joka viikko aina vain enemmän. Ahmimisen jälkeen lupaan itselleni lopettaa ja hankkia itseni taas kuntoon, mutta kuinkas sitten käykään... päivän tai pari jaksan pitää tätä lupausta, mutta sitten taas lähtee pyörät pyörimään.
Nykyistä painoani en tiedä, en ole uskaltanut käydä vaa'alla vielä. Uskon kuitenkin vakaasti että 70kg rajapyykki lähestyy uhkaavasti.
Viime viikolla jaksoin keskiviikkoiltaan asti. Keskiviikkoiltana sitten söin tukevan iltapalan (tarkkaan en sisältöä muista, mutta paljon kuitenkin) ja päälle Ässä Mix Jumbopussin 400g. Torstaina taas normaalin ruoan ja hesburgervierailun lisäksi kyytiä saivat vanhempien ostamat karkit sekä puolikas suklaalevy, jonka jostain löysin. Nämä aloittivat ahmimisen.
Perjantain ja lauantain aikana syömiseni oli jotenkin seuraavaa:
Ruoat:
- Kymmeniä ruisleivän paloja ja päälle joulukinkkua ja sinappia
- Muroja 3 lautasellista
- Vaaleaa leipää pari siivua "kaikilla täytteillä"
- 3 Karjalanpiirakkaa
- Makaronilaatikkoa varmaan puoli kiloa (500g)
- Lihapullat muusi (ainoa normaalikokoinen annos)
- Pizzaa jotain 500g
- Viinirypäleitä 100g
Keksit ja pullat:
- 2 isoa korvapuustia (tuollaisia kämmenen kokoisia jättiläisiä)
- Piparkakkuja parikymmentä kappaletta
- Suklaakeksejä tusina
- Fanipalojen halpisversioita koko pussi yksin (300 vai 400g)
- Jäätelöä 3 dl hillon kera
- Välipalakeksi, kun kaikki muut keksit loppuivat
Karkit:
- 350g irtokarkkeja
- 315g Hedelmäaakkospussi
- 2 kpl Fazerin sinistä suklaalevyä muutama pala vanhempien levystä
- 1 kpl Rainbow suklaalevy
- 3 Twix - patukkaa
- 450g maitosuklaamunia!
- Pringles - sipsipurkki
Juomat:
- 1,5L jääteetä
- 3L Pepsi Max
- Maitoa aterioiden yhteydessä
- Kahvia pari kuppia
- Vettä
Jotakin saattoi unohtuakin.
Siinä vaiheessa kun alkaa oksettaa, pidän pienen tauon, jonka jälkeen mättäminen jatkuu taas. Ei kovin hyvän näköistä tämä touhu ei. Maha turpoaa kuin tynnyriksi, jopa kylkiluiden yli. Näytän aivan luonnottomalta.
Aina kun olen päättänyt lopettaa, muutaman päivän kuluttua päähäni hiipii ajatus: "Mitä väliä, en jaksa välittää syömisistäni".
En oikeastaan tiedä, miksi kirjoitin tämän tänne. Kaipa minun oli tarve purkaa ongelma tekstiksi edes jonnekin. En tiedä, pystynkö itse lopettamaan tätä, mutta nyt olen taas päättänyt yrittää.
Tsemppiä teille kaikille jaälkää antako himolle periksi :< näin siinä käy
Minun tarinani
10
1133
Vastaukset
- eikaikkitietävä
onko se enemmän sääntö kuin poikkeus että rankan laihduttamisen jälkeen (siis epäterveellisesti) tai anoreksiasta parantumiseeen liittyy ahmimista joka laukaisee uuden häiriön?monta anorektikkoa ovat nykyisiä bulimikkoja,kuten itsekkin...
Kirjoittaja syö kyllä ihan järjettömiä määriä eikä tuo määrä selity luonnollisella nälällä tai energiavajeella,jääkö syömisnappi päälle?
Puhu vanhemmillesi tai kaverille tai terkkarille,kohta huomaat rypeväsi itsesäälissä kun kaikki laihdutetut kilot ovat tulleet takaisin (korkojen kera) etkä silti voi lopettaa ahmimista... - samanlainen20vnainen
Kokemuksesi ovat niin tuttuja, itselläni ainakin pätee hyvin vahvasti tuo "Mitä väliä, en jaksa välittää syömisistäni".
Suosittelen itsekin, että käväisisit halusi mukaan joko puhumassa psykologille tai sitten pelkästään ravintoterapeutille, jonka kanssa voisitte laatia sinulle sopivan "menun", päivittäisen ruoka- ja kalorimäärän. Psykologille olisi hyvä päästä puhumaan, jotta saat ahmimisesi kuriin tai edes sen pintaa syvemmät syyt selvitettyä.
Tsemppiä!- Minervä
Mulla meni viimeksi näin, kun syömisiäni seurailtiin...
Sain ajatuksen, jossa kykenisin elämään ruoalla elämäni kunniallisesti loppuun, kuten moni muukin ihminen. Ei se mikään taivastelun asia ole, kaikissa kulttuureissa ruokailu on tärkeää... Sen sijaan ruoka näyttelee joistakin syistä elämässämme epäluonnollista asiaa, ei se ole kivaa.. Salaatti on parasta voimattomallekin.
- tyttö vaan
Moi! Olen 18-vuotias tyttö, jolla on sama ongelma. Asun yhdessä kaverini kanssa, ja aina kun hän on poissa, syön salaa. Olen itsekin onnistunut pudottamaan kiloja elämäni aikana moneen kertaan, 14-vuotiaasta asti, mutta olen aina palannut takaisin vanhoihin tapoihini ja kiloja on tullut vielä lisääkin. Tajusin juuri, että olen viimeisen neljän vuoden aikana ajatellut lähes joka päivä laihduttamista ja haaveillut kuinka kaunis olen sitten hoikkana ja kuinka elämä muuttuisi. Tuntuu että jos en pääse ahmimis-tavastani eroon, en pysty koskaan elämään täysillä ja haaveilen vielä kolmekymppisenäkin.
Minulla on aina ollut tavoite: no sitten kun täytän 18, lähden matkalle, menen uuteen kouluun tms.. niin haluan olla laiha, jotta voin tuntea itseni itsevarmaksi ja pukeutua kuten haluan. Ulkonäköni on mielessäni lähes joka hetki. Vertailen jatkuvasti itseäni ystäviini ja kadehdin heidän ulkonäköään. Tämä ahdistuneisuus saa minut syömään. Viime viikolla menin lähes joka päivä kauppaan, ostin sipsi-pussin, suklaata tms. ja lähdin kotiin syömään nopeasti ennen kuin kämppikseni palaa. Jos taas olen saanut pidettyä herkutteluni kurissa parikin viikkoa, yksikin syöty suklaapala saa minut luovuttamaan, kun ajattelen, että no peli on jo menetetty sen yhden palan takia. Sitten jatkan ahmimistani ja syön mitä vain ruokaa järjettömiä määriä. Jälkeenpäin kadun syömisiäni ja illalla ennen nukkumaan menoa mietin, että huomenna se terveellinen elämä alkaa. Viimeiset 4 vuotta se on aina ollut huomenna. Tänään taas aloitin tuon terveellisen elämän, mutta tuntuu että odotan vain seuraavaa ahmimiskohtaustani.
Olen kyllästynyt tähän ja todella ruvennut harkitsemaan asiasta puhumista ammattilaisen kanssa, sillä elämäni pyörii ahmimishäiriöni ja sitä kautta ulkonäköpaineiden ympärillä. Haluan tästä eroon, ja alan pikku hiljaa tajuamaan, että en luultavasti onnistu siinä ilman apua.- HyvääHuomentaVaan
Eli minä tässä taas reilun kuukauden jälkeen. Ajattelin päivittää tänne hieman kuulumisiani.
Ennen pääsiäistä onnistuin olemaan 11 päivää ahmimatta. Saavutus? Nojaa, parempi kuin ei mitään. Pääsiäislomalla kuitenkin naksahti uudestaan ja elin 4 päivää kotona ja ahmin kellon ympäri. Normaalin ruoan ja pääsiäisenä saatujen herkkujen lisäksi kulutin tuona aikana 25-30€ karkkiin ja suklaaseen! Tuohon mahtui mm. 3 suklaalevyä, 5 suklaapatukkaa, 6 pussia karkkia, 500g fanipalan halpakopioita, 6 sokeridonitsia, pari suklaamunaa, sipsipussi ja dippiä.
Tuon 11 päivän tauon aikana painoni onnistui pudota 66 kiloon, mikä tuntui jo aika hyvältä. Pääsiäisen jälkeen viime lauantaina taas vaaka näytti 68kg ~ 2 kg lisää pääsiäisen aikana - liisa__
HyvääHuomentaVaan kirjoitti:
Eli minä tässä taas reilun kuukauden jälkeen. Ajattelin päivittää tänne hieman kuulumisiani.
Ennen pääsiäistä onnistuin olemaan 11 päivää ahmimatta. Saavutus? Nojaa, parempi kuin ei mitään. Pääsiäislomalla kuitenkin naksahti uudestaan ja elin 4 päivää kotona ja ahmin kellon ympäri. Normaalin ruoan ja pääsiäisenä saatujen herkkujen lisäksi kulutin tuona aikana 25-30€ karkkiin ja suklaaseen! Tuohon mahtui mm. 3 suklaalevyä, 5 suklaapatukkaa, 6 pussia karkkia, 500g fanipalan halpakopioita, 6 sokeridonitsia, pari suklaamunaa, sipsipussi ja dippiä.
Tuon 11 päivän tauon aikana painoni onnistui pudota 66 kiloon, mikä tuntui jo aika hyvältä. Pääsiäisen jälkeen viime lauantaina taas vaaka näytti 68kg ~ 2 kg lisää pääsiäisen aikanaTuo on minullekin niiiin tuttu ajatusketju tuo >> yksi pala suklaata >> peli menetetty >> suklaalevyn syönti. Joskus tuo johtaa siihen että pitää käydä kaupasta hakemassa vielä muutakin mättöä ja syön siihen asti että vatsa on niin täynnä että tulee paha olo.
Seuraava ajatus sitten on se koska tavoitteeni on olla hoikka ja luulen että se ratkaisee kaikki ongelmani että yritän laihduttaa. Suunnittelinkin sitä miltei joka päivä saatuani ison ruokakasan syötyä. Laihdutuskin oli (puhun nyt menneessä aikamuodossa koska olen saanut muutettua asioita) sitten ääripäistä menoa, semmoista itserankaisua ja itsekieltämistä, mikä johti herkuista haaveiluun ja siihen että joka toinen ajatus liittyi ruokaan. Kerran jopa pääsin hoikaksi, sain jonkun ihme itsekurivaiheen päälle mutta sitten kun kerran sorruin kaverini lakkiaisissa, päädyin ahmimaan koko illan. Sitten seuraavana päivänä tämä keksimäni linja jatkui, ostin litran jäätelöä, karkkia ja kokkasin ison kasan jauhelihakastiketta ja spagettia. Söin kaiken ja vaan itkin, koska pelkäsin niin paljon lihomista, koska isoimmillaan olin oikeasti ollut lihava ja silloin olin itsetunnossani kaikkein heikoimmilla. Ja linja vaan jatkui ja jatkui. Ruokaan liittyi niin paljon ahdistusta ja sortumiseen epäonnistumisen tunteita että olin ihan hermorauniona. Mutta missä piilee logiikka bedissä? Ei tietysti syömishäiriöissä monesti ole logiikkaa, mutta monesti vain lempeämpi ajatusmalli itseään kohtaan helpottaisi elämää. Ok, otin nyt yhden palan suklaata, so what? Illalla syönkin vähän vähemmän ja teen vaikka jotain vaihtoehtoista ruoan syömiselle - lähden vaikka lenkille. On se niin hyvää se suklaa ja siitä tulee hyvä olo, mutta tuleeko minulle hyvä olo kun ahdan itseni niin täyteen että voin fyysisesti pahoin?
Minä olen lopettanut haaveilemisen hoikkuudesta. Olin ehkä joskus hoikka, mutta näillä geeneillä se vaatii hirveää itsekuria. En tule olemaan täydellinen näine venymismerkkeineni, so what? Haluanko olla vain sisällä, eristäytyä syömishäiriön pauloihin kun maailmassa on niin paljon nähtävää ja tehtävää ja elämä ei niin pitkä ole.Kun menee itsensä hyväksymisen alkulähteelle eikä kurita itseään, ahmiminen väheni ainakin itsellä. Ok, sen suklaalevyn syönti on väärin ja sen jälkeen tulee morkkis, mutta mikä ajaa syömään vielä sipsipussin kun on kerran jo syöty päivä pluskaloreille. Kannattaako heitellä kaikki kananmunat lattialle jos on yksi tipahtanut? Yritän rakastaa itseäni sen verran että en sorru tuohon hetken mielitekojen maailmaan. Tuntuu että monella bediläisellä on hirveän kaksijakoinen ajatusmaailma. On joko sortumista tai laihdutusta. Missä harmaan sävyt? Ne pitäisi oppia löytämään ja kohtuus eikä kannata haaveilla hoikkuudesta jos on geeneiltään taipuvainen lihomaan. Nälän näkeminen ja nälkäisenä kauppaanmeneminen on monesti itsellä ollut se jään särkijä ahmimiseen. Paastoilusta pitää päästä eroon.
Se on jännä että kun ahmimiskierre menee päälle, itsellä se koskettaa yleensä kaikkia hiilihydraattisimpia ja rasvaisia herkkuja. Ne ovat ainoa asia, jotka poistavat sen ahdistuksen ja antavat hetken rauhan tämän kaiken piinan keskellä. Jälkikäteiset tunteet ovat sitten surkeimpia ja silloin alkaakin se "huomenna alkaa laihis" - ajatusketju. Oikeasti nuo hiilihydraattisokeriherkut pistää itsellä sen ahmimislinjan päälle ja niitä kannattaa yrittää vältellä jokaikisen bediläisen. Kun lähtee se herkkuvaihe päälle, on todella hankala ruveta syömään normaaliruokaa, on kuin joku heroinisti heroiinin edessä ruoan suhteen. Mutta kannattaa muistaa että ei ihmisen paino nyt niin nopeasti nouse, eli jos on tullut ahmimiskohtaus yhtenä kahtena päivänä, paino palaa melko takaisin normaaliuomiinsa ja monesti tuo lihominen johtuu vaan massasta mitä vatsassa on ja nesteiden kertymisestä. Minä oikeasti ymmärrän jokaista teistä, on tämä niin helvetillistä tämä sairas suhtautuminen ruokaan. Mutta tästäkin on ulospääsytie ja se on normaali ruoka ja herkkukierteestä poispäästy, itsensä kanssa sovitut herkuttelupäivät ja ajat, se ettei ole itselleen niin ankara (kun pääpiirteisesti syö hyvin, juhlissa saa herkutella kohtuudella) ja noihin ahmimiskohtauksiin pitää löytää ratkaisumallit koska houkutuksia on koko maailma täynnä, pitää löytää oma linja, oma onnellisuus jne... Terapia ja lääkkeetkin voivat auttaa. Bed on oikeasti vakava sairaus ja ennemmin tai myöhemmin ajaa ihmisen monesti suureen ylipainoon. - HyvääHuomentaVaan
liisa__ kirjoitti:
Tuo on minullekin niiiin tuttu ajatusketju tuo >> yksi pala suklaata >> peli menetetty >> suklaalevyn syönti. Joskus tuo johtaa siihen että pitää käydä kaupasta hakemassa vielä muutakin mättöä ja syön siihen asti että vatsa on niin täynnä että tulee paha olo.
Seuraava ajatus sitten on se koska tavoitteeni on olla hoikka ja luulen että se ratkaisee kaikki ongelmani että yritän laihduttaa. Suunnittelinkin sitä miltei joka päivä saatuani ison ruokakasan syötyä. Laihdutuskin oli (puhun nyt menneessä aikamuodossa koska olen saanut muutettua asioita) sitten ääripäistä menoa, semmoista itserankaisua ja itsekieltämistä, mikä johti herkuista haaveiluun ja siihen että joka toinen ajatus liittyi ruokaan. Kerran jopa pääsin hoikaksi, sain jonkun ihme itsekurivaiheen päälle mutta sitten kun kerran sorruin kaverini lakkiaisissa, päädyin ahmimaan koko illan. Sitten seuraavana päivänä tämä keksimäni linja jatkui, ostin litran jäätelöä, karkkia ja kokkasin ison kasan jauhelihakastiketta ja spagettia. Söin kaiken ja vaan itkin, koska pelkäsin niin paljon lihomista, koska isoimmillaan olin oikeasti ollut lihava ja silloin olin itsetunnossani kaikkein heikoimmilla. Ja linja vaan jatkui ja jatkui. Ruokaan liittyi niin paljon ahdistusta ja sortumiseen epäonnistumisen tunteita että olin ihan hermorauniona. Mutta missä piilee logiikka bedissä? Ei tietysti syömishäiriöissä monesti ole logiikkaa, mutta monesti vain lempeämpi ajatusmalli itseään kohtaan helpottaisi elämää. Ok, otin nyt yhden palan suklaata, so what? Illalla syönkin vähän vähemmän ja teen vaikka jotain vaihtoehtoista ruoan syömiselle - lähden vaikka lenkille. On se niin hyvää se suklaa ja siitä tulee hyvä olo, mutta tuleeko minulle hyvä olo kun ahdan itseni niin täyteen että voin fyysisesti pahoin?
Minä olen lopettanut haaveilemisen hoikkuudesta. Olin ehkä joskus hoikka, mutta näillä geeneillä se vaatii hirveää itsekuria. En tule olemaan täydellinen näine venymismerkkeineni, so what? Haluanko olla vain sisällä, eristäytyä syömishäiriön pauloihin kun maailmassa on niin paljon nähtävää ja tehtävää ja elämä ei niin pitkä ole.Kun menee itsensä hyväksymisen alkulähteelle eikä kurita itseään, ahmiminen väheni ainakin itsellä. Ok, sen suklaalevyn syönti on väärin ja sen jälkeen tulee morkkis, mutta mikä ajaa syömään vielä sipsipussin kun on kerran jo syöty päivä pluskaloreille. Kannattaako heitellä kaikki kananmunat lattialle jos on yksi tipahtanut? Yritän rakastaa itseäni sen verran että en sorru tuohon hetken mielitekojen maailmaan. Tuntuu että monella bediläisellä on hirveän kaksijakoinen ajatusmaailma. On joko sortumista tai laihdutusta. Missä harmaan sävyt? Ne pitäisi oppia löytämään ja kohtuus eikä kannata haaveilla hoikkuudesta jos on geeneiltään taipuvainen lihomaan. Nälän näkeminen ja nälkäisenä kauppaanmeneminen on monesti itsellä ollut se jään särkijä ahmimiseen. Paastoilusta pitää päästä eroon.
Se on jännä että kun ahmimiskierre menee päälle, itsellä se koskettaa yleensä kaikkia hiilihydraattisimpia ja rasvaisia herkkuja. Ne ovat ainoa asia, jotka poistavat sen ahdistuksen ja antavat hetken rauhan tämän kaiken piinan keskellä. Jälkikäteiset tunteet ovat sitten surkeimpia ja silloin alkaakin se "huomenna alkaa laihis" - ajatusketju. Oikeasti nuo hiilihydraattisokeriherkut pistää itsellä sen ahmimislinjan päälle ja niitä kannattaa yrittää vältellä jokaikisen bediläisen. Kun lähtee se herkkuvaihe päälle, on todella hankala ruveta syömään normaaliruokaa, on kuin joku heroinisti heroiinin edessä ruoan suhteen. Mutta kannattaa muistaa että ei ihmisen paino nyt niin nopeasti nouse, eli jos on tullut ahmimiskohtaus yhtenä kahtena päivänä, paino palaa melko takaisin normaaliuomiinsa ja monesti tuo lihominen johtuu vaan massasta mitä vatsassa on ja nesteiden kertymisestä. Minä oikeasti ymmärrän jokaista teistä, on tämä niin helvetillistä tämä sairas suhtautuminen ruokaan. Mutta tästäkin on ulospääsytie ja se on normaali ruoka ja herkkukierteestä poispäästy, itsensä kanssa sovitut herkuttelupäivät ja ajat, se ettei ole itselleen niin ankara (kun pääpiirteisesti syö hyvin, juhlissa saa herkutella kohtuudella) ja noihin ahmimiskohtauksiin pitää löytää ratkaisumallit koska houkutuksia on koko maailma täynnä, pitää löytää oma linja, oma onnellisuus jne... Terapia ja lääkkeetkin voivat auttaa. Bed on oikeasti vakava sairaus ja ennemmin tai myöhemmin ajaa ihmisen monesti suureen ylipainoon.Olin aamulla hyvin itsevarman oloinen, turvotus näyttää laskeneen hyvin suurilta osin, onhan edellisestä ahmimisesta kulunut jo yli viikko. Lauantaina punnitsin itseni ja silloin vaaka näytti 68 kg, mutta nyt kun astuin vaa'alle, tulos oli 68,3 kg... Kaikkien mielestä varmasti nestetasapainon heittelyä tai suoliston tavaraa, mutta pistää todella masentamaan. Tekisi melkein mieli ahmia sen vuoksi.
Eilen olin täynnä energiaa, ja tuntui, että kevät antaa minulle voimia ja haluan lähteä ulkoilemaan ja kehittää lihaskuntoani ja kaikkea. Aamu latisti ne tunteet aika hyvin. Olen elänyt 1300 kcal päiväsyömisillä ja ottaen huomioon, että olen 180cm pitkä, 68kg painava ja päivittäin hikoilua aiheuttavaa liikuntaa harrastava mies, kulutukseni pitäisi olla reippaasti yli 2000. - N174cm/70kg
Olin aamulla hyvin itsevarman oloinen, turvotus näyttää laskeneen hyvin suurilta osin, onhan edellisestä ahmimisesta kulunut jo yli viikko. Lauantaina punnitsin itseni ja silloin vaaka näytti 68 kg, mutta nyt kun astuin vaa'alle, tulos oli 68,3 kg... Kaikkien mielestä varmasti nestetasapainon heittelyä tai suoliston tavaraa, mutta pistää todella masentamaan. Tekisi melkein mieli ahmia sen vuoksi.
Eilen olin täynnä energiaa, ja tuntui, että kevät antaa minulle voimia ja haluan lähteä ulkoilemaan ja kehittää lihaskuntoani ja kaikkea. Aamu latisti ne tunteet aika hyvin. Olen elänyt 1300 kcal päiväsyömisillä ja ottaen huomioon, että olen 180cm pitkä, 68kg painava ja päivittäin hikoilua aiheuttavaa liikuntaa harrastava mies, kulutukseni pitäisi olla reippaasti yli 2000.Painoindeksisi on 21, en kyllä oikein ymmärrä miksi yrität laihduttaa.... Koska jokaisella ihmisellä on luonnollinen paino missä pystyy sen kummemmin nälkää näkemättä pysymään ja sen kummemmitta ahmimishimoitta. Sitten kun alkaa ns. taistelemaan niin monesti bediläisillä tulee ahmimishimoja jne... eli loppupeleissä pääsisit paljon helpommalla jos söisit sen 2000 ja yrittäisit vaan hallita painoasi. 1300 kcal eläminen tuolla energiantarpeella johtaa varmasti ahmimishimoihin jos olet aiemminkin ahminut. Tiedän, että tuollaisten asioiden hyväksyminen on hankalaa, mutta onnellisemmaksi ja stressittömämmäksi se tekee sinut. Ja tuo on monesti avain bedistä parantumiseen : ) Uskon että olet ihan hyvännäköinen painoindeksillä 21, olet mieheksi melko hoikkakin eikä sinulla ole minkäänasteista tarvetta laihtumiseen ulkonäöllisesti eikä terveyden kannalta.
Jos haluaisit parantua ahmimishäiriöstä, parasta olisi ravita kroppaasi tarpeeksi ja yksinkertaisesti vaan hyväksyä itsesi ja päästä noista stresseistä eroon. Sitten vaan liikut ja painosi saattaa jopa tippuakin. Lihomisen pelko on ikävä olotila ja tiedän tunteen. Minä olen nainen ja painan enemmän kuin sinä suhteessa mutta en minä nyt niin surullinen ole. Ahmiminen on loppunut, stressi vähentynyt ja vaan syön normaalisti. Ei tarvitse kituuttaa eikä ole syömishimoja. Isommilla kaloreillakin voi laihduttaa, kylläkin hitaammin mutta eipä ole syömishimoja, voin hyvin ja jaksan liikkua. Syön päivittäin n. 1500 ja liikun. Minun painotavoitteeni on 60:ssa, olen silloin sopivan hoikka ja huom. olen 174 cm Nainen. Mielestäni laitat painotavoitteen pikkusen liian alhaalle psykologisesti ja se sitten sotii sinua vastaan. Kun itse lopetin paastot ja liian alhaisilla kaloreilla kituilun, hyväksyin itseni niin kappas vain: paino tippui ja ahmiminen loppui. enkä aluksi edes ajatellut laihtuvani vaan pitäväni itsestäni huolta. Mutta näitä asioita on hyvin hankala tajuta jos oma ruumiinkuva on vääristynyt ja luulee olevansa lihava ja kroppa täynnä rasvaa. Tai jos joskus on ollut lihavampi niin sekös vasta vääristääkin kehonkuvakäsitystä.
Nimimerkillä: Kymmenen vuotta syömishäiriökierrettä(paino alimmillaan alle 50, ylimmillään lähemmäs sata, anoreksiavaiheet tuttuja kuten myös bed) joten kokemuksen äänellä sanon - HyvääHuomentaVaan
N174cm/70kg kirjoitti:
Painoindeksisi on 21, en kyllä oikein ymmärrä miksi yrität laihduttaa.... Koska jokaisella ihmisellä on luonnollinen paino missä pystyy sen kummemmin nälkää näkemättä pysymään ja sen kummemmitta ahmimishimoitta. Sitten kun alkaa ns. taistelemaan niin monesti bediläisillä tulee ahmimishimoja jne... eli loppupeleissä pääsisit paljon helpommalla jos söisit sen 2000 ja yrittäisit vaan hallita painoasi. 1300 kcal eläminen tuolla energiantarpeella johtaa varmasti ahmimishimoihin jos olet aiemminkin ahminut. Tiedän, että tuollaisten asioiden hyväksyminen on hankalaa, mutta onnellisemmaksi ja stressittömämmäksi se tekee sinut. Ja tuo on monesti avain bedistä parantumiseen : ) Uskon että olet ihan hyvännäköinen painoindeksillä 21, olet mieheksi melko hoikkakin eikä sinulla ole minkäänasteista tarvetta laihtumiseen ulkonäöllisesti eikä terveyden kannalta.
Jos haluaisit parantua ahmimishäiriöstä, parasta olisi ravita kroppaasi tarpeeksi ja yksinkertaisesti vaan hyväksyä itsesi ja päästä noista stresseistä eroon. Sitten vaan liikut ja painosi saattaa jopa tippuakin. Lihomisen pelko on ikävä olotila ja tiedän tunteen. Minä olen nainen ja painan enemmän kuin sinä suhteessa mutta en minä nyt niin surullinen ole. Ahmiminen on loppunut, stressi vähentynyt ja vaan syön normaalisti. Ei tarvitse kituuttaa eikä ole syömishimoja. Isommilla kaloreillakin voi laihduttaa, kylläkin hitaammin mutta eipä ole syömishimoja, voin hyvin ja jaksan liikkua. Syön päivittäin n. 1500 ja liikun. Minun painotavoitteeni on 60:ssa, olen silloin sopivan hoikka ja huom. olen 174 cm Nainen. Mielestäni laitat painotavoitteen pikkusen liian alhaalle psykologisesti ja se sitten sotii sinua vastaan. Kun itse lopetin paastot ja liian alhaisilla kaloreilla kituilun, hyväksyin itseni niin kappas vain: paino tippui ja ahmiminen loppui. enkä aluksi edes ajatellut laihtuvani vaan pitäväni itsestäni huolta. Mutta näitä asioita on hyvin hankala tajuta jos oma ruumiinkuva on vääristynyt ja luulee olevansa lihava ja kroppa täynnä rasvaa. Tai jos joskus on ollut lihavampi niin sekös vasta vääristääkin kehonkuvakäsitystä.
Nimimerkillä: Kymmenen vuotta syömishäiriökierrettä(paino alimmillaan alle 50, ylimmillään lähemmäs sata, anoreksiavaiheet tuttuja kuten myös bed) joten kokemuksen äänellä sanonJep, ymmärrän kyllä tuon, ettei minun oikeastaan tarvitsisi laihduttaa, vaan voisin periaatteessa keskittyä vain pitämään painoni nykyisellään. MUTTA se ongelma tulee siitä, että painoin vuosi sitten 82kg, vihasin sitä olotilaa ja aina hävetti olla muiden seurassa. Laihdutin sitten itseni ekaksi 65, sitten 60 ja niillä paikkeilla olin oikeasti tyytyväinen kehooni, eikä syömisenkään kanssa ollut oikeastaan ongelmia. Olimme ulkomaanmatkalla ja ensimmäistä kertaa elämässäni tuntui mukavalta olla rannalla tai altaalla ilman paitaa :)
Nyt kun on tullut muutama kilo lisää, niin ne ovat tulleet juuri tuohon vatsa jenkkakahvat, mikä näyttää todella hassulta ja inhottavalta, jos laitan housut jalkaan ja olen ilman paitaa.
Haluan siis tavoitella tuota entisä elämääni ja sen takia yritän laihduttaa. - N174cm/70kg
Jep, ymmärrän kyllä tuon, ettei minun oikeastaan tarvitsisi laihduttaa, vaan voisin periaatteessa keskittyä vain pitämään painoni nykyisellään. MUTTA se ongelma tulee siitä, että painoin vuosi sitten 82kg, vihasin sitä olotilaa ja aina hävetti olla muiden seurassa. Laihdutin sitten itseni ekaksi 65, sitten 60 ja niillä paikkeilla olin oikeasti tyytyväinen kehooni, eikä syömisenkään kanssa ollut oikeastaan ongelmia. Olimme ulkomaanmatkalla ja ensimmäistä kertaa elämässäni tuntui mukavalta olla rannalla tai altaalla ilman paitaa :)
Nyt kun on tullut muutama kilo lisää, niin ne ovat tulleet juuri tuohon vatsa jenkkakahvat, mikä näyttää todella hassulta ja inhottavalta, jos laitan housut jalkaan ja olen ilman paitaa.
Haluan siis tavoitella tuota entisä elämääni ja sen takia yritän laihduttaa.Itse olen ainakin miettinyt sen niin että en jaksa taistella tuon painon kanssa koska se on taistelua kerrakseen koska ihmisellä on vaan luonnollinen paino. Olen minäkin saanut painoni 50:een mutta ei se siellä pysynyt kuin tosi kovalla työllä koska ruumiinrakenteeni ei ole luonnostaan hoikka. Olin toki tyytyväinen kroppaani mutta ei se sen arvoista muulle elämälle ollut. 60:ssä se pysyi kunnes taas yritin laihduttaa hirveillä kituutuskuureilla ja taas mentiin loppupeleissä ahmimisvaihteelle, heh, ja plussana oli 30 kiloa, eikös ole ihanaa? :D Nyt 70 tuntuu ihan ruhtinaalliselta painolta mutta tiedän kyllä miltä tuntuu pelätä lihomista. : ( Ei sitä tunnetta voi edes kertoa kun painoa on 90, niin ällöttävää se on. En edes pidä muita pyöreitä ihmisiä rumana mutta itseä kohtaan olen liian kriittinen. Pitää vaan rakastaa itseensä eikä olla liian armoton, siitä se tasapaino tulee. Bed on ainakin itsellä kytkeytynyt juuri tuohon perfektionismiin. Bed on monesti seurausta laihdutushaaveista ja alhaisista painotavoitteista. Sitten kun niihin ei meinaa päästä, turhautuu, sortuu ja ahdistuu ja alkaa ahmia. Joillakin tietenkin ahmimiseen ei sen kummempaa syytä ole mutta jostakin tuo sairaus aina puhkeaa. Bed on aika paradoksaalinen ja epälooginen sairaus.
Uskoisin että jos lopettaisit haaveilun menneestä kropasta ja unohtaisit ne jenkkakahvat ja keskittyisit liikunnasta ja ruoasta terveellä tavalla nauttimiseen, olisit paljon onnellisempi kuin nyt kun haaveilet perfektionismista. Eli toisinsanoen lopettaisit liian suurilla miinuskaloreilla elämisen ja keskittyisit kiinteyttämiseen. Itsellä on semmonen mietelause että haluan miettiä vanhempana mitä kaikkea muuta olen tehnyt kuin vaan tuijottanut omaa napaani ja kilojani. Koska jokaisella on oikeasti luonnollinen paino missä pysyy sen kummemmin kamppailematta tai sitten joutuu kokoajan kamppailemaan ahmimisen ja kituuttamisen välillä ja kuluttamaan energiaa kohtuuttomasti noiden asioiden pohtimiseen. Surullistahan se on että noin on ja masentavaa. Kyllä itsekin tietysti joudun jonkinverran ruokaa miettimään, enemmän kuin muut entisenä bediläisenä mutta nyt viis kuukautta ahmimatta, jee. : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1394279- 892069
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152041Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi641745Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541492Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1391475VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021362- 741266
- 981201
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181090