Olen aloitellut pienimuotoista maahantuontia ja vähittäismyyntiä, ja selvitellyt mm. tuotevastuukysymyksiä. Nyt olo on lannistunut ja ihmettelen, että kuinka kukaan uskaltaa myydä kenellekään yhtään mitään hirveiden vahingonkorvausvastuiden pelossa. Onko kaikki yrittäjät oikeasti perehtyneet näihin asioihin kuten pitäisi?
Siis ilmeisesti tuotteen vähittäismyyjä, markkinoija ja maahantuoja ovat vastuussa mahdollisesti ihmisille tai tavaroille aiheutuneista vahingoista, eikä suinkaan vain valmistaja. Kuluttaja voi nostaa kanteen/hakea korvausta jopa 10 vuotta sen jälkeen, kun tuote on myyty. Toki pienempikin aika mahdollistaa hirveät korvausmenot firmalle.
Kyselin vakuutusyhtiöistä tuotevastuuvakuutusta, mutta ne eivät suostuneet antamaan sellaista, lisäksi se olisi maksanut monta tuhatta, paljon enemmän kuin myynnistä saamani tulot. Näin sitä kannustetaan siis ruohonjuuriyrittäjyyteen.
Miten olette itse toimineet näissä asioissa? Onko teillä vakuutus? Kokemusta riskitilanteista? Ylipäänsä miten ihmeessä uskallatte harjoittaa liiketoimintaa?
Tuotevastuu
5
393
Vastaukset
- bulleropena
jos tuot kinkeistä elektroniikkaa niin on mahdollista että asiakkaan talo palaa tai jos tuot jotain vitamiineja niin mahdollista että munuaiset brakaa... muiden tuotteiden kanssa ei ongelmia...
- poispoisvaan..
Ohhoh.
Suomessa tosiaan on vähintään kyseenalaista lähteä yrittämään maahantuojaksi tms., kun on yksinkertaisesti viety vastuut niin pitkälle. Kumma kun Kela ei pyyhi takapuoltakin valmiiksi.
Pienillä yrityksillä ei näköjään ole kovin paljon mahdollisuuksia ainakaan maahantuoda tuotteita. Ainakaan mitään kovin monimutkaisia sähkölaitteita.
Toisaalta vaatii aika paljon kuluttajalta voimavaroja lähteä edes käräjöimään asiassa, jossa voi tulla rankasti takkiin. Yrittäjä ei heti automaattisesti kuitenkaan ole syyllinen, eli jos se tuote on määräystenmukainen, ei saata korvausvastuuta langeta.
EU:ssa on toisaalta maita joissa on heikompi kuluttajansuoja. Olisikin melkein fiksuinta toimia täysin ulkomailta, kun toimituksetkin onnistuvat koko EU:n laajuisesti. Mahtava idea...- vvdsvdsdvs
Itse asiassa ymmärsin teksteistä, että voi hyvinkin napsahtaa korvausvastuu, jos tuote vaan on viallinen jotenkin. Ilmeisesti isot maahantuontifirmat tekee jotain sopimuspykäliä valmistajien kanssa ja siten siirtää vastuuta itseltään muualle. Tällaisilla pikkufirmoilla ei ole ihan muskeleita sellaisiin sopimuspykäliin.
Ja kuinka moni oikeasti seuraa viikoittain Eu:n RAPEX-listaa, johon kerätään tietoja vaarallisista tuotteista? Se on kuulemma myyjän vastuulla seurata sitä ja reagoida jos tarpeen.
Ehkä mä olen ylivarovainen, mutta tuo on sellainen pointti, että voi yhteen huonoon mäihään kaatua koko yritys. Mitenköhän riskit itselle voisi minimoida? Tietääkö joku, onko osakeyhtiö turvallisempi kuin toiminimi, joka mulla nyt on? Jos tulee korvausvastuu, niin meneekö vain oy nurin ja ei siitä sen enempää, vai voiko silloinkin joutua itse vastaamaan korvauksista ja veloista? Ei varmaan puhuta pikkusummista. vvdsvdsdvs kirjoitti:
Itse asiassa ymmärsin teksteistä, että voi hyvinkin napsahtaa korvausvastuu, jos tuote vaan on viallinen jotenkin. Ilmeisesti isot maahantuontifirmat tekee jotain sopimuspykäliä valmistajien kanssa ja siten siirtää vastuuta itseltään muualle. Tällaisilla pikkufirmoilla ei ole ihan muskeleita sellaisiin sopimuspykäliin.
Ja kuinka moni oikeasti seuraa viikoittain Eu:n RAPEX-listaa, johon kerätään tietoja vaarallisista tuotteista? Se on kuulemma myyjän vastuulla seurata sitä ja reagoida jos tarpeen.
Ehkä mä olen ylivarovainen, mutta tuo on sellainen pointti, että voi yhteen huonoon mäihään kaatua koko yritys. Mitenköhän riskit itselle voisi minimoida? Tietääkö joku, onko osakeyhtiö turvallisempi kuin toiminimi, joka mulla nyt on? Jos tulee korvausvastuu, niin meneekö vain oy nurin ja ei siitä sen enempää, vai voiko silloinkin joutua itse vastaamaan korvauksista ja veloista? Ei varmaan puhuta pikkusummista.vakuutusyhtiöstä kyselit? Tuntuu uskomattomalta, että tuotevastuu olisi noin paljon, mitä ihmettä ajattelit myydä? Ainakin vaarattomissa elintarvikkeissa tuotevastuuvakutuusmaksu on tosi pieni, ja riippuu liiketoiminnan suuruudesta - vuoden päätyttyä joko palauttavat tai laskuttavat lisää liikevaihdon suuruuden mukaan, edellyttäen että mitään ei ole tapahtunut. Summamutikassa muistelisin, että vakuutus on sata euroa per sadan tonnin liikevaihto, tai jopa vähemmän.
- vsdds
Milelia kirjoitti:
vakuutusyhtiöstä kyselit? Tuntuu uskomattomalta, että tuotevastuu olisi noin paljon, mitä ihmettä ajattelit myydä? Ainakin vaarattomissa elintarvikkeissa tuotevastuuvakutuusmaksu on tosi pieni, ja riippuu liiketoiminnan suuruudesta - vuoden päätyttyä joko palauttavat tai laskuttavat lisää liikevaihdon suuruuden mukaan, edellyttäen että mitään ei ole tapahtunut. Summamutikassa muistelisin, että vakuutus on sata euroa per sadan tonnin liikevaihto, tai jopa vähemmän.
Kysyin kolmesta vakuutusyhtiöstä, ja kuulemma olisi 4 000 euroa vuodessa, kun liikevaihto olisi ollut saman verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2256997Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421269Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271082- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62857Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.94819Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43743