Pikkujössikkänä -60 -70 luvun taitteessa kuljin mummun mukana metsissä.
En silloin osannut arvostaa, eikä tullut edes mieleen hänen intonsa syödä
"mitä vastaan tuli". Nyt myöhemmin on harmittanut. Luonnosta löytyi marjojen, sienien
lisäksi, monenlaista versoa, kuorta, yrttiä, juurta.......... Siis vaikka mitä.
Osan söi ja osasta teki lääkkeitä. Ei ne varmaan huonoja olleet. Eli yli 90v
Mistä löytyisi kirjallista materiaalia, jotta voisin paremmin tutustua vastaaviin sapuskoihin.
Tiedän ja muistan ettei ne mitään varsinaisia herkkuja silloin minulle olleet
ja tuskin nytkään, mutta uteliaisuus on lisääntynyt. Jotain muistiinpanoja olen löytänyt,
mutten uskalla niitä suoraan kokeilla. Osaisiko joku hiukan avustaa.
Ruokaa luonnosta
6
1238
Vastaukset
- atlatl
seudulla niin ainakin työväenopistolla on toukokuussa kurssi,jossa opetellaan syötäviä luonnokasveja.
Tuollaisia kursseja voi löytyä myös paikallisislta retkeily-yhdistyksiltä.
Survival-kilta järjestää niitä myös.
Kirjasto lienee paras paikka kartoittaa yleensäkin alan kirjallisuus.
Googleen hakusanoiksi kaikki mitä aiheesta keksit,niin suomeksi kuin muillakin osaamillasi kielillä.- huftse
MPK:n kursilla olen joskus käynyt ja joihinkin kirjoihin tutustunut, muttei
ole vastanneet sitä mitä haen. Toi on kyllä tosi mitä kirjoitit kurssi on
paras, siellä pääsen näkemään, haistamaan ja koskemaan. Oppii parhaiten.
Valitettavasti en asu pk seudulla. Marttaliittokin pitää joitain kursseja,
mutta niitä on vaikea löytää. Olisi sielläkin yksi mies paikalla:)
Usein nuo kasvit esitetään hiukan liiana "eksoottisina" tai sitten ihan nuo perusjutut,
jotka on jo hanskassa. Kiitos vastauksestasi.
kirjoitti aikanaan kirjan "Mihin kasvimme kelpaavat". Se on muistaakseni 80-luvun alusta. Käsittääkseni siitä ei ole otettu uusintapainosta, mutta kirjastoista saattaa löytyä. Siinä on aika mukavasti kartoitettu kasvien hyötykäyttöä ravintona, lääkkeenä ym.
Reseptikirja se ei ole, mutta hyvä perusteos, jonka pohjalta voi sitten kiinnostuksen mukaan etsiä tarkempaa tietoa.
Voi olla että aiheesta on julkaistu tuoreempiakin teoksia. Omaan silmään ei ole tarttunut.- mske
Aivan uusi kirja minulle, pitänee tutustua tarkemmin.
KIITOS - ........
mske kirjoitti:
Aivan uusi kirja minulle, pitänee tutustua tarkemmin.
KIITOShttps://www.suurikuu.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=322&OpenGroups=322
- dsf821
........ kirjoitti:
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=322&OpenGroups=322
Keskustelua luonnonmuonasta ja luonnossa aterioimisesta löytyy myös Survivalisti foorumilta..
http://www.s8.createphpbb.com/survivalismi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869