Olen harkinnut vanhan pulpettiveneeni vaihtoa johonkin pieneen HT veneeseen.
En ole löytänyt muita kevyitä ja pienellä moottorilla kulkevia UUSIA veneitä kuin Bella Classic 530.
Bella olisi kokonsa puolesta sopiva, pystyy kuljettamaan trailerilla jne., varmaan ihan hyvä vene pienillä nopeuksilla ja hyvällä kelillä.
Veneilisin pääasiassa Turun saaristossa ja joskus Päijänteellä, veneen matkanopeudeksi riittäisi tuommoiset 15 s minulla kun ei ole kiire merellä, nautiskelen ja vietän vapaa-aikaa kalastellen ja kahvia hörppien...
Vanhaa venettä/moottoria en halua ostaa, koska uudessa moottorissa on takuu, esim. Hondassa 5 vuotta, lisäksi rikon mielummin itse veneeni, kun että ostaisin valmiiksi kolhitun ja ummehtuneelle haisevan käytetyn veneen...
Jos tulee mieleen muita Bella Classicia vastaavia järki-veneitä, niin kertokaa, itse en ole löytänyt ...
Bella Classic 530, ainut oikea?
49
7172
Vastaukset
- 20
Ollakseen niinkin ruma mitä on, niin perhana on se silti ainoa järkiratkaisu.
- seadog
Minä taas veikkaan että se on 25 vuoden kuluttua ainoa linjakkaan näköinen näistä nykyisistä HT veneistä.
- mukava paatti
Hondan 40 tai 50hp on hyvä valinta Bella 530:n. Ovat saman painoisia (98kg) ja koko luokkansa keveimpiä erittäin luotettavia koneita. 30hp on auttamatta liian pieni, sanoo suositus mitä tahansa. Sopiva matkavauhti on kahden hengen kuormalla 17 solmun luokkaa. Kulutus on noin 0,5-0,6 l/mpk, eli varsin pieni HT-veneelle. Bella on vanhanaikaisuudestaan huolimatta mainio vene kalastukseen ja retkeilyyn. Pari askeettisiin olosuhteisiin tyytyvää sopuisaa kaverusta mahtuu useimmankin yön reissuun, mutta isompaa henkilömäärää en suosittele, eikä yöpymään mahtuisikaan. Parempia veneitä toki löytyy pilvin pimein, mutta lompakossa se tuntuu, niin hankinnassa kuin bensan kulutuksessakin.
- olisi.
Montaa vaihtoehtoa tuossa (hinta)luokassa ei tosiaan taida olla, tämä ehkä lähimpänä:
http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallisto/HardTop/56HardTop/56HardTopteknisettiedot/tabid/1379/Default.aspx
Ko Bella taitaa pakettimoottorin kanssa olla alkaen 15 000euroa, tämä Yamarin 20 000euroa.
Mutta olisiko tämä Yamarin jo astetta ajettevampi, varsinkin tuulisella säällä. Tuota Bellaa on aina kehuttu hyväksi perusveneeksi, kunhan osaa ottaa huomioon sen ajo-ominaisuudet.- PuSe
kannattanee vielä pohtia tuon moottorin teholuokkaa. Taisi olla Kippari -lehdessä takavuosina testisssä tämä Bella parin muun puukengän kanssa. Sieltä löytyy mainintoja sopivasta moottoritehosta.
Taisi olla juttua lehdessä myös että tämän veneen ohjekirjassa tulisi olla maininta että vene kallistelee
täysillä kurvailtaessa tosi vaarellisesti.
Tutulla oli tuollainen vanhalla 40 hp moottorilla. Vaihtoi siihen sitten 20 hp Jammun (silloisessa mallissa 25 todellista) moottorin ja sanoi että on täysin riittävä veneen ajoominaisuuksin nähden ja kulkee lähes saman kuin isommalla.
- rönkvisti
Entäs nämä rumat keulahytilliset, quicksilver, örnvik ja mitä niitä on. Ovat kevyitä, olis itsetyhjentyvä avotila ja lukollinen kabiini. Parempia tiloiltaan kalasteluun kuin ht-veneet.
- PuSe
no em. mainitut ole pituuteensa nähden todella painavia vehkeitä ja tarvitsevat ison moottorin.
Niiden pohja on liukupohja ja veneen leveys melkoinen verrattuna pituuteen.
Vetohommiin leveänä liukuveneenä aika moisia luikertelijoita verrattuna BC:n puoliliukuvaan pohjaan joka toimii uistelunopeuksissa tosi hyvin. - benssi
PuSe kirjoitti:
no em. mainitut ole pituuteensa nähden todella painavia vehkeitä ja tarvitsevat ison moottorin.
Niiden pohja on liukupohja ja veneen leveys melkoinen verrattuna pituuteen.
Vetohommiin leveänä liukuveneenä aika moisia luikertelijoita verrattuna BC:n puoliliukuvaan pohjaan joka toimii uistelunopeuksissa tosi hyvin.eivät ne sen enempää juuri paina kuin muutkaan, mutta kantavuudeltaan eri luokkaa kuin puikula bella, ja kyllä nuokin liikkuvat 30-40 hv moottorilla siinä missä bellakin. Jos moottori on kevyt eikä peräpainoa paljoa ole niin liukertelukin on vähäistä (= vähän pyörteilyä perässä). Bella sietää todella huonosti painavan moottorin koska sen aikana 70-luvulla 20-40 hv moottorit olivat keveitä.
- max 20 solmua
Venemessuilla pisti silmään Kaisla-veneen 550 HT ja 550 keskihytilliset mallit.
Pohja on puoliliukuva alunperin ruotsalainen malli. Nyt rungot oli tehty muistaakseni Latviassa.
Näyttivät ihan käytännöllisiltä jos ulkomaalaisuus ei haittaa. Kulkivat pienellä koneella kuten Bellakin.- Peräpeili
Sympaattisen näköinen ja hyvin varusteltu, rauhalliseen menoon tarkoitettu vene.
Vene tehdään Eestissä, rakennusaineet tulevat kuulemma Ruotsista ja Suomesta, saattaisi olla ihan mukava hyvän kelin vene 2-4 hengelle... Niin oma valintani olisi ehdottomasti Bella, minäkin näin Kaislan venemessuilla, ja sen pohjamuoto oli jotain käsittämätöntä sekamelskaa. Lisäksi on varmasti todella mukava mennä torkuille, kun ensin on päästänyt sadevedet "keulaoven" kautta suoraan punkkaan..
Bellassa on kuitenkin perinteinen U-pohja, sen hyvine ja huonoine puolineen. Olen ajanut paria 530:sta, toisessa oli 20 heppanen, ja toisessa 40 heppanen, 2-tahtimoottori. Ominaisuudet olivat melkein paremmat 20 heppaisella varustettussa veneessä, ja koska runko ei edes kestä suuria nopeuksia, niin oma valintani olisi juuri se pienempi moottori. Lisäetuna sitä ei tarvitse rekisteröidä, joten jos perheessä on alle 15-vuotiasta jälkikasvua, niin hekin voivat laillisesti veneillä ko. paketilla.- Kiiski-Keijo
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Niin oma valintani olisi ehdottomasti Bella, minäkin näin Kaislan venemessuilla, ja sen pohjamuoto oli jotain käsittämätöntä sekamelskaa. Lisäksi on varmasti todella mukava mennä torkuille, kun ensin on päästänyt sadevedet "keulaoven" kautta suoraan punkkaan..
Bellassa on kuitenkin perinteinen U-pohja, sen hyvine ja huonoine puolineen. Olen ajanut paria 530:sta, toisessa oli 20 heppanen, ja toisessa 40 heppanen, 2-tahtimoottori. Ominaisuudet olivat melkein paremmat 20 heppaisella varustettussa veneessä, ja koska runko ei edes kestä suuria nopeuksia, niin oma valintani olisi juuri se pienempi moottori. Lisäetuna sitä ei tarvitse rekisteröidä, joten jos perheessä on alle 15-vuotiasta jälkikasvua, niin hekin voivat laillisesti veneillä ko. paketilla.Tavanomaiset TH-veneet, kuten Bella ovat ovat oikeita suunnittelun kukkasia, veneeseen joutuu kulkemaan n. 10 cm leveätä laitaa pitkin kassit käsissä ja reppu selässä samalla pitää aukoa kuomun neppareita ja hampailla roikkua kattokaiteesta kiinni, takapuoli kastuu laidalla roikkuessa veneen kallistuessa, kyllä on hankalaa...
Eihän autoonkaan mennä sisään kiertäen jotain kynnyksiä pitkin ja aleta avaamaan neppareita samaalla roikkuen kattokaiteista kiinni pitäen vaan mennään siististi ovesta sisään kuten fiksusti suunnitelluissa veneissä...
Onneksi on parempiakin ratkaisuja kuten Castello Amazon, Kaisla ja keski- sekä perähyttiveneet...
Ei kai kukaan voi tosissaan sanoa, että pieneen kallistelevaan veneeseen sivulaitojen kautta kulkeminen on hyvän suunnittelun tulos? Itse ainakin välttelen näitä veneitä ja siksi veneilenkin keskihyttiveneellä. - Björn
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Niin oma valintani olisi ehdottomasti Bella, minäkin näin Kaislan venemessuilla, ja sen pohjamuoto oli jotain käsittämätöntä sekamelskaa. Lisäksi on varmasti todella mukava mennä torkuille, kun ensin on päästänyt sadevedet "keulaoven" kautta suoraan punkkaan..
Bellassa on kuitenkin perinteinen U-pohja, sen hyvine ja huonoine puolineen. Olen ajanut paria 530:sta, toisessa oli 20 heppanen, ja toisessa 40 heppanen, 2-tahtimoottori. Ominaisuudet olivat melkein paremmat 20 heppaisella varustettussa veneessä, ja koska runko ei edes kestä suuria nopeuksia, niin oma valintani olisi juuri se pienempi moottori. Lisäetuna sitä ei tarvitse rekisteröidä, joten jos perheessä on alle 15-vuotiasta jälkikasvua, niin hekin voivat laillisesti veneillä ko. paketilla.Taidat olla myymässä Bellaasi kun niin kovasti kehut ja muut veneet haukut, kun olet messuilla kurkistanut veneen alle.
Eiköhän se ole niin että joku on sopiva toiselle ja toinen taas toiselle. Björn kirjoitti:
Taidat olla myymässä Bellaasi kun niin kovasti kehut ja muut veneet haukut, kun olet messuilla kurkistanut veneen alle.
Eiköhän se ole niin että joku on sopiva toiselle ja toinen taas toiselle.Eikä kyllä koskaan tule olemaankaan, minkään mallista, sen verran arvostan laatua. Mutta tulipahan noita asiakkaiden veneitä ajeltua, joitakin ihan mielikseen, muita "pakosta", eikä tuo 530:n kuulu millään muotoa ensiksi mainittujen joukkoon.
Olihan messuilla yksi yhteysvene joka kiinniti huomioni välittömästi, pohjanmuodon ja muunkin suunnittelunsa puolesta, eli TG Alfa, ei vain taida oikein sopia alkuperäiselle kysyjälle :)
Mutta kuten ylempänä totesin, jos pitää valita yhdestä huonosta, ja yhdestä täysp...asta (tai ainakin sen oloisesta), niin suosittelen kuiten sitä huonoa..
- askeettinen
Yamarinin HT:t sekä moni muu ovat epäilemättä parempia kulkuominaisuuksiltaan. Eli vanhattavan runkonsa ansiosta Bella häviää mm. Yamarinille mennen tullen. Myös Kaisla 550 HT nimellä myytävä ruotsalaisvene vaikuttaa varsin pätevältä ja erittäin hyvin varustellulta. Ainut miinus on edellä mainittujen selvästi korkeampi hinta. Yamarinit ovat myös tuntuvasti raskaampia hinattavia.
Bellan ajominaisuuksista mainittakoon, että se on herkkä kuormalle. Pari äijää kalastusvarusteineen ei vielä sanottavasti tunnu, mutta muutaman yön retkivarusteet ja varabensat jo näkyy hieman tuntuvampana kulutuksena, mutta ollen edelleen maltillinen. Siksi suosittelen Hondamerkissä viisikymppistä, koska paino ei lisäänny, mutta pelivaraa löytyy tehossa. Yksin ajettaessa Bella pyrkii olemaan hieman kallellaan kuskin puolelle. Varsinaisia vaara- tai läheltäpititilanteita 40 hp:n Hondan kanssa en ole koskaan kokenut. Toki moottoriteho on jyrkissä kaarteissa huomioitava.
Olen tehnyt Bellalla lukemattomia muutaman yön reissuja lähinnä järvillä, mutta myös muutaman viikon reissun merellä. Kulkuominaisuuksia en ole pitänyt ongelmana. Perille on aina päästy kuivana kovemmassakin kelissä. Maileja on sentään kertynyt useampi sata, ellei tuhat. Asuttavuudessa ei juuri ole kehumista, mutta hyvän yösijan se antaa. Säilytystilassa se päihittää monen nykyaikaisen HT:n. Jos asuttavuuden suhteen haluaa olennaista parannusta, sitä tuskin HT- veneistä löytyy. Eli keliriippuvuus on luonnollisesti ihan toinen kuin varsinaisissa matkaveneissä. Mutta Bellan tarjoamassa askeettisuudessa on oma viehätyksensä.- AvoHytti
Miten noissa HT-veneissä saa pysymään tuulilasin ja muut ikkuna huurteettomina, niissä kun istutaan yleensä 2-3 metrin päässä tuulilasista, niin ettei kädellä ylety etulasia pyyhkäisemään.
Kalliimmissa veneissä on oletettavasti laitteistot millä tästä riesasta pääsee, mutta miten vaatimattomissa, Bella Classicin kaltaisissa veneissä moinen ongelma hoidetaan?
Riittääkö pelkkä tuuletin etulasiin tai pitääkö olla jokin lämmittävä systeemi vai pysyvätkö lasit huurteettomina ihan itsestään?
Asia on alkanut kiinnostamaan, koska olen aikeissa vaihtaa pulpettiveneeni johonkin vaatimattomaan HT-veneeseen.
Tuntuu muuten olevan aika paljon hankalampaa tuo HT-veneellä veneily kuin pulpettiveneellä. Esim. laitojen kautta veneeseen meneminen ja kuomun irroittaminen, rantautuminen / laituriin kiinnittyminen, tuulilasin huurtuminen, kosteushaitat: patjat ym. kostuvat/homehtuvat jne.
Plussa puolina tuulen suoja, tavaroiden säilyttäminen, pari makuupaikkaa, mahdollisesti wc- istuin ja pentteri. AvoHytti kirjoitti:
Miten noissa HT-veneissä saa pysymään tuulilasin ja muut ikkuna huurteettomina, niissä kun istutaan yleensä 2-3 metrin päässä tuulilasista, niin ettei kädellä ylety etulasia pyyhkäisemään.
Kalliimmissa veneissä on oletettavasti laitteistot millä tästä riesasta pääsee, mutta miten vaatimattomissa, Bella Classicin kaltaisissa veneissä moinen ongelma hoidetaan?
Riittääkö pelkkä tuuletin etulasiin tai pitääkö olla jokin lämmittävä systeemi vai pysyvätkö lasit huurteettomina ihan itsestään?
Asia on alkanut kiinnostamaan, koska olen aikeissa vaihtaa pulpettiveneeni johonkin vaatimattomaan HT-veneeseen.
Tuntuu muuten olevan aika paljon hankalampaa tuo HT-veneellä veneily kuin pulpettiveneellä. Esim. laitojen kautta veneeseen meneminen ja kuomun irroittaminen, rantautuminen / laituriin kiinnittyminen, tuulilasin huurtuminen, kosteushaitat: patjat ym. kostuvat/homehtuvat jne.
Plussa puolina tuulen suoja, tavaroiden säilyttäminen, pari makuupaikkaa, mahdollisesti wc- istuin ja pentteri.HT-venettä ajetaan sateella kuomu alhaalla, tai sitten kippari ajaa seisten pressun "luukku" auki. Pressu päällä, istuen, ei voi turvallisesti liikkua, kun ei näe minne on menossa johtuen ikkunoiden pienuudesta, ja pressun aiheuttamasta näköesteestä.
- Valittaja_SKDL
Välittäjä_LKV kirjoitti:
HT-venettä ajetaan sateella kuomu alhaalla, tai sitten kippari ajaa seisten pressun "luukku" auki. Pressu päällä, istuen, ei voi turvallisesti liikkua, kun ei näe minne on menossa johtuen ikkunoiden pienuudesta, ja pressun aiheuttamasta näköesteestä.
...kulostaa viisaalta. Sen takiahan katettu vene ostetaan, että kastutaan kun ajetaan sateella!
Voi vittu mikä viisas kommentti! Oletko ihan täysijärkinen? Mitä jos jatkaisit vaan niitä kämpän trokaushommia ja lopetat veneviisauksien jakelun? - askeettinen
AvoHytti kirjoitti:
Miten noissa HT-veneissä saa pysymään tuulilasin ja muut ikkuna huurteettomina, niissä kun istutaan yleensä 2-3 metrin päässä tuulilasista, niin ettei kädellä ylety etulasia pyyhkäisemään.
Kalliimmissa veneissä on oletettavasti laitteistot millä tästä riesasta pääsee, mutta miten vaatimattomissa, Bella Classicin kaltaisissa veneissä moinen ongelma hoidetaan?
Riittääkö pelkkä tuuletin etulasiin tai pitääkö olla jokin lämmittävä systeemi vai pysyvätkö lasit huurteettomina ihan itsestään?
Asia on alkanut kiinnostamaan, koska olen aikeissa vaihtaa pulpettiveneeni johonkin vaatimattomaan HT-veneeseen.
Tuntuu muuten olevan aika paljon hankalampaa tuo HT-veneellä veneily kuin pulpettiveneellä. Esim. laitojen kautta veneeseen meneminen ja kuomun irroittaminen, rantautuminen / laituriin kiinnittyminen, tuulilasin huurtuminen, kosteushaitat: patjat ym. kostuvat/homehtuvat jne.
Plussa puolina tuulen suoja, tavaroiden säilyttäminen, pari makuupaikkaa, mahdollisesti wc- istuin ja pentteri.HT- veneellä ajelu ei ole juuri hankalampaa kuin avopaatillakaan. Ellei selllaiseksi koe kuomun avaamista ja sulkemista, johon menee minuutti tai pari. Etuna tästä pienestä vaivasta on mm. erittäin hyvä tuulen, ajoviiman ja sateen suoja. Tavarat ja miehistö pysyvät aina kuivina. Veneessä voi säilyttää lähes kaiken tarpeellisen mitä sinne ylipäätänsä uskaltaa jättää, yöpymismahdollisuus jne.
Selvästi hankalampaa on keveämpiä avoveneitä työläämpi trailerointi. Eli pelkästään trailerisäilytykseen en HT-venettä suosittele.
Yksin ajaessa ikkunat eivät kovin pian huurru. Kaksin nopeammin. Ainakin Bellassa asiaa auttaa ratkaisevasti kun hieman avaa kuomun neppareita sivuista. Näkyvyys toki sateessa heikkenee, mutta menettelee. Parin ihmisen yöpyessä myös yöksi on hyvä aukoa muutamia kuomun neppareita. Lasin puhallusjärjestelmää pidän tarpeettomana. Sen sijaan ylimääräisen venttiilin asentamisesta voisi olla apua. Olen nähnyt myös pienen kattoluukun katteen takaosassa. Vasta rankkasade ja kovempi aallokko roiskeineen tuo isomman näkyvyysongelman, jossa myös tuulilasin pyyhkijät ovat kovilla.
Kosteushaitoista sen verran, että patjat eivät ole koskaan kostuneet saati homettuneet. Kuomuhan ei ole mikään pullo.
HT-veneisiin kulku on hieman hankalampaa, mutta sen oppii melko nopeasti, joten siihen ei pienen totuttelun jälkeen kiinnitä erityistä huomiota.
Mitä tulee rantautumiseen. -Kaikki on tietysti suhteellista, mutta isommista paateista HT:n siirtyneenä, kaikki manooverit tuntuvat todella helpoilta. Ne tumpelompikin äijä oppii parilla ekareissulla. Varsinkin Bellassa, jossa ajopenkki on katteen ulkopuolella, kuskin ei tarvi nostaa edes persmustaan aisaan tai kylkipaikalle ajettaessa. Vieraille luonnonrannoille ajettaessa, pieni loppuvauhti, kone rimmillä ylös ja antaa mennä. Jos kolisee, niin uusi yritys. Valittaja_SKDL kirjoitti:
...kulostaa viisaalta. Sen takiahan katettu vene ostetaan, että kastutaan kun ajetaan sateella!
Voi vittu mikä viisas kommentti! Oletko ihan täysijärkinen? Mitä jos jatkaisit vaan niitä kämpän trokaushommia ja lopetat veneviisauksien jakelun?".kulostaa viisaalta. Sen takiahan katettu vene ostetaan, että kastutaan kun ajetaan sateella!"
Aivan totta, KATETTU vene on oikea vaihtoehto niille jotka eivät halua kastua. PUOLIkatettu HT-vene ei taas estä kastumista, katteen ainoa tarkoitus on tarjota yöpymismahdollisuus sekä sateensuoja tavaroille, toki sen alle mahtuu pari matkustajaakin.
Jatka sinä politiikantekoa, siinä olet varmasti hyvä huomioiden vastaustesi taso :D
P.S. Jos olet oikein ahkera, niin ehkä puoluejohtajasetä järjestää sinulle mahdolisuuden käydä veneretkellä ensimmäistä kertaa..- Valittaja_SKDL
Välittäjä_LKV kirjoitti:
".kulostaa viisaalta. Sen takiahan katettu vene ostetaan, että kastutaan kun ajetaan sateella!"
Aivan totta, KATETTU vene on oikea vaihtoehto niille jotka eivät halua kastua. PUOLIkatettu HT-vene ei taas estä kastumista, katteen ainoa tarkoitus on tarjota yöpymismahdollisuus sekä sateensuoja tavaroille, toki sen alle mahtuu pari matkustajaakin.
Jatka sinä politiikantekoa, siinä olet varmasti hyvä huomioiden vastaustesi taso :D
P.S. Jos olet oikein ahkera, niin ehkä puoluejohtajasetä järjestää sinulle mahdolisuuden käydä veneretkellä ensimmäistä kertaa..Miksi ei puolikatettu venekin voisi estää kastumista, jos se olisi oikein suunniteltu??? Mitäs jos toveri hyvä itse miettisit hieman ennen kuin kirjoitat? Ja missä mielestäsi kulkee katetun ja puolikatetun raja?
- flipper575
Välittäjä_LKV kirjoitti:
HT-venettä ajetaan sateella kuomu alhaalla, tai sitten kippari ajaa seisten pressun "luukku" auki. Pressu päällä, istuen, ei voi turvallisesti liikkua, kun ei näe minne on menossa johtuen ikkunoiden pienuudesta, ja pressun aiheuttamasta näköesteestä.
toisista ht veneistä on huonompi ja toisista parempi näkyvyys ulos. Kyllä ainakin omalla flipper 575llä onnistuu sateella ajo kuomu kiinni, on 2 lasinpyyhkijää ja yksi lämpövastuksellinen puhallin lasille sekä viellä yksi siirreltävä irtopuhallin. Pysyy ikkunat varsin hyvin auki. Tietysti jos sinne umpimärkinä vaikka 3 ukkoa tulee kyytiin niin sitten on kyllä työnnettävä pää pressun välistä ulos, pitäis olla jo joku kunnon lämmitin ja siitä vedetty putkitukset ikkunoille. Ensi kesänä aion kokeilla laittaa 5 sateesta tai vastaavaa hurteen estoainetta ikkunoitten sisäpintoihin.
- edellinen
flipper575 kirjoitti:
toisista ht veneistä on huonompi ja toisista parempi näkyvyys ulos. Kyllä ainakin omalla flipper 575llä onnistuu sateella ajo kuomu kiinni, on 2 lasinpyyhkijää ja yksi lämpövastuksellinen puhallin lasille sekä viellä yksi siirreltävä irtopuhallin. Pysyy ikkunat varsin hyvin auki. Tietysti jos sinne umpimärkinä vaikka 3 ukkoa tulee kyytiin niin sitten on kyllä työnnettävä pää pressun välistä ulos, pitäis olla jo joku kunnon lämmitin ja siitä vedetty putkitukset ikkunoille. Ensi kesänä aion kokeilla laittaa 5 sateesta tai vastaavaa hurteen estoainetta ikkunoitten sisäpintoihin.
ja on viellä katteessa iso säädettävä ilman vaihtoventtiili, joka on myös yöpyessä todellä hyödyllinen. Kannattaa asentaa.
- kesä-10
askeettinen kirjoitti:
HT- veneellä ajelu ei ole juuri hankalampaa kuin avopaatillakaan. Ellei selllaiseksi koe kuomun avaamista ja sulkemista, johon menee minuutti tai pari. Etuna tästä pienestä vaivasta on mm. erittäin hyvä tuulen, ajoviiman ja sateen suoja. Tavarat ja miehistö pysyvät aina kuivina. Veneessä voi säilyttää lähes kaiken tarpeellisen mitä sinne ylipäätänsä uskaltaa jättää, yöpymismahdollisuus jne.
Selvästi hankalampaa on keveämpiä avoveneitä työläämpi trailerointi. Eli pelkästään trailerisäilytykseen en HT-venettä suosittele.
Yksin ajaessa ikkunat eivät kovin pian huurru. Kaksin nopeammin. Ainakin Bellassa asiaa auttaa ratkaisevasti kun hieman avaa kuomun neppareita sivuista. Näkyvyys toki sateessa heikkenee, mutta menettelee. Parin ihmisen yöpyessä myös yöksi on hyvä aukoa muutamia kuomun neppareita. Lasin puhallusjärjestelmää pidän tarpeettomana. Sen sijaan ylimääräisen venttiilin asentamisesta voisi olla apua. Olen nähnyt myös pienen kattoluukun katteen takaosassa. Vasta rankkasade ja kovempi aallokko roiskeineen tuo isomman näkyvyysongelman, jossa myös tuulilasin pyyhkijät ovat kovilla.
Kosteushaitoista sen verran, että patjat eivät ole koskaan kostuneet saati homettuneet. Kuomuhan ei ole mikään pullo.
HT-veneisiin kulku on hieman hankalampaa, mutta sen oppii melko nopeasti, joten siihen ei pienen totuttelun jälkeen kiinnitä erityistä huomiota.
Mitä tulee rantautumiseen. -Kaikki on tietysti suhteellista, mutta isommista paateista HT:n siirtyneenä, kaikki manooverit tuntuvat todella helpoilta. Ne tumpelompikin äijä oppii parilla ekareissulla. Varsinkin Bellassa, jossa ajopenkki on katteen ulkopuolella, kuskin ei tarvi nostaa edes persmustaan aisaan tai kylkipaikalle ajettaessa. Vieraille luonnonrannoille ajettaessa, pieni loppuvauhti, kone rimmillä ylös ja antaa mennä. Jos kolisee, niin uusi yritys.ollaan ostamas ko. venettä, pelottaa, että onnistuukohan sen helposti kaatamaan? entäs tuo uistelupuoli, onnistuuko kone on 50 hv, entäs tuo arvostuspuoli, kun mertenmosseks sanotaan
- veneilijä.
kesä-10 kirjoitti:
ollaan ostamas ko. venettä, pelottaa, että onnistuukohan sen helposti kaatamaan? entäs tuo uistelupuoli, onnistuuko kone on 50 hv, entäs tuo arvostuspuoli, kun mertenmosseks sanotaan
Merten mossella ei kaikki voi ajaa, maine ja imago kuulemma kärsii.
Itse olen käyttämyt mossea yli 15v.. 30 hv kone. varakone 4hv.
Olen käyny Tallinnassa, kiertänyt gotlannin, käyny tukholmassa, kulkenu pitkin rannikkoa. Paljon.
Yksin liikuessa on tilaa yöpyä.
Täytyy vain olla varovainen ja kuunnella säätilat, jos ylittää isoja aukkoja.
Vierasvenesatamiin kalliiden veneiden viereen ei kehtaa mennä, saa sääliviä silmäyksiä ja ne melkein kusee päälle. - veneilijä.
veneilijä. kirjoitti:
Merten mossella ei kaikki voi ajaa, maine ja imago kuulemma kärsii.
Itse olen käyttämyt mossea yli 15v.. 30 hv kone. varakone 4hv.
Olen käyny Tallinnassa, kiertänyt gotlannin, käyny tukholmassa, kulkenu pitkin rannikkoa. Paljon.
Yksin liikuessa on tilaa yöpyä.
Täytyy vain olla varovainen ja kuunnella säätilat, jos ylittää isoja aukkoja.
Vierasvenesatamiin kalliiden veneiden viereen ei kehtaa mennä, saa sääliviä silmäyksiä ja ne melkein kusee päälle.- piti vielä sanoa, että tuttava on merimatkaillu b530 : llä. Kone 50 hv ja apukone 6hv.
- se kertoi kokemuksesta, että riittää pienemmät koneet. Isot vaan painaa liikaa.
- Niinmpä ostin itselleni 30 hv ja 4hv. kevyet koneet ja hyvin on toiminu.
- ei kannata niitä viimesiä vauhteja hakea..
- vene toimii puoliplaanissa parhaiten. ja melu kurissa.... - pocopokito
veneilijä. kirjoitti:
- piti vielä sanoa, että tuttava on merimatkaillu b530 : llä. Kone 50 hv ja apukone 6hv.
- se kertoi kokemuksesta, että riittää pienemmät koneet. Isot vaan painaa liikaa.
- Niinmpä ostin itselleni 30 hv ja 4hv. kevyet koneet ja hyvin on toiminu.
- ei kannata niitä viimesiä vauhteja hakea..
- vene toimii puoliplaanissa parhaiten. ja melu kurissa....Itse olen veneillyt vähän yli 6m veneellä aina tukholman saaristossa ja Tallinnassa asti, ja aina on ollut sataman pienin vene. Tuntuu matkaveneen alaraja menevän tuolla 8-9 metrissä, keskikoko yli 10m. Kuinka pitkiä reissuja ajallisesti olet tehnyt? Millä ihmeen ilveellä kiersit Gotlannin? Olisi hyvä kuulla enemmän kokemuksia toiselta pikkuveneellä matkustelevalta.
- veneilijä.
pocopokito kirjoitti:
Itse olen veneillyt vähän yli 6m veneellä aina tukholman saaristossa ja Tallinnassa asti, ja aina on ollut sataman pienin vene. Tuntuu matkaveneen alaraja menevän tuolla 8-9 metrissä, keskikoko yli 10m. Kuinka pitkiä reissuja ajallisesti olet tehnyt? Millä ihmeen ilveellä kiersit Gotlannin? Olisi hyvä kuulla enemmän kokemuksia toiselta pikkuveneellä matkustelevalta.
Terve.
Pienellä veneellä on hieno matkailla. Voi rantautua missä vaan. Ei edes tarvitse mennä niihin pömpööseihin, turhantärkeisiin vierasvenesatamiin. Helpotus se onkin !
Aloitan keväällä ja lopetan syksyllä. Mielen ja rahatilanteen mukaan liikun.
mm. Gotlannissa jouduin viikon odottelemaan aallokon pienentymistä. Säiden mukaan menen.
- kun täällä Suomessa on vuosia ollu se "työvoimapula", niin töitä ei löydy monitaitoiselle, yli 50v. miehelle. Aikaa on matkustella ja kalastella. Ja veneillä.
Ja melkein auringolla, gt- kartalla ja kompassilla sekä radiolla ( säätilat ), pärjää !!! Ei ollu aikoinaan viikingeilläkään gps:ssää....eikä edes radiota ! - Pocopokito
veneilijä. kirjoitti:
Terve.
Pienellä veneellä on hieno matkailla. Voi rantautua missä vaan. Ei edes tarvitse mennä niihin pömpööseihin, turhantärkeisiin vierasvenesatamiin. Helpotus se onkin !
Aloitan keväällä ja lopetan syksyllä. Mielen ja rahatilanteen mukaan liikun.
mm. Gotlannissa jouduin viikon odottelemaan aallokon pienentymistä. Säiden mukaan menen.
- kun täällä Suomessa on vuosia ollu se "työvoimapula", niin töitä ei löydy monitaitoiselle, yli 50v. miehelle. Aikaa on matkustella ja kalastella. Ja veneillä.
Ja melkein auringolla, gt- kartalla ja kompassilla sekä radiolla ( säätilat ), pärjää !!! Ei ollu aikoinaan viikingeilläkään gps:ssää....eikä edes radiota !Terveppäterve,
Samaa mieltä tuosta että paljon mielenkiintoisia väyliä ja paikkoja avautuu kun pikkuveneellä on liikkeellä. Sinulla auttaa asiaa varmasti paljon se, että aikaa on, ja sopivia kelejä voi odotella tarpeeksi kauan. Edes joku 9-10 m/sek keli on jo kyllä todella epämukava tallinnan tai ahvenanmeren ylityksessä. Joku alan lehti voisi olla kyllä kiinnostunut tekemästäsi Gotlannin keikasta. Itse ainakin lukisin mielelläni moisista matkakertomuksista. - ingenjörer
Välittäjä_LKV kirjoitti:
".kulostaa viisaalta. Sen takiahan katettu vene ostetaan, että kastutaan kun ajetaan sateella!"
Aivan totta, KATETTU vene on oikea vaihtoehto niille jotka eivät halua kastua. PUOLIkatettu HT-vene ei taas estä kastumista, katteen ainoa tarkoitus on tarjota yöpymismahdollisuus sekä sateensuoja tavaroille, toki sen alle mahtuu pari matkustajaakin.
Jatka sinä politiikantekoa, siinä olet varmasti hyvä huomioiden vastaustesi taso :D
P.S. Jos olet oikein ahkera, niin ehkä puoluejohtajasetä järjestää sinulle mahdolisuuden käydä veneretkellä ensimmäistä kertaa..Ehkä jonain päivänä tuolla valittajalkveellä on on varaa veneilyharrastukseen, saattaisi kommenttiensa taso nousta. Joka asiaan vouhottamista, jostä näkee lähinnä sekä asiantuntemuksen että yleisen ymmärryksen puutteen. Useimmat älyttömimmät möläytykset olisi voinut estää ihan perusgooglauksella, vanhojen threadien lukemisella tai wikin käytöllä, mutta eipä taida kuulua taitoarsenaaliin.
Aikanaan eräs XXXXXXn isompi malli sai kaveriporukassa lisänimen "kiinteistövälittäjävene", kun tuntui olevan juuri se malli, minkä jobbarit naapurivirtasen kanssa elintasokilpaillessaan ainoana tuntemanaan veneenä osamaksulla ostivat. Niitä saa nykyisin käytettynä, yleensä jonkin verran pohjasta ja vetolaitteistaan kolhuisina, joten ehkäpä ystävämme päätyy sellaisen onnelliseksi omistajaksi päästyään ensin omistusasuntoon kiinni.
Mitä tulee HT-veneellä ajoon sateella, siinä, kuten monessa muussakin asiassa, riippuu kovasti mallista ja olosuhteista miten sillä loppujen lopuksi kannattaa ajaa. Tietysti, jos pääasia on vetää urku auki kelissä kuin kelissä, niin sitten pitää varmaankin mennä pää märkänä?
Huurteenpoistoon sitten löytyy ratkaisuja - taas keisistä riippuen - ihan peruspuhaltimista lämmitettyihin. Jos on yhtään kojetaulussa tilaa, voi 12V perusflektillä (puhallus alaviistosta lasiin) päästä jo haluttuun tulokseen, ellei sitten porukka sisällä ole läpimärkinä em. luukku auki ajelusta.
Kesää odotellessa.
- Fjuurdimiäs
Meillä oli tollanen vene perheessä miltei uudesta saakka vuosina 1982-2005. Ei siis tosiaan Classic malli, mut käytänössä sama vene eli Bella 530HT.
Ihan ok vene sisätiloiltaa yöpymisiin ja päiväretkiin, mutta kulkuominaisuudet suuri miinus.
30hp kone riitti ihan sopivasti sellaiseen n.15kn matkavauhtii, kun kyydissä oli pari aikuista ja minä pikkulapsena. Sittemmin vene siirtyi täysin minulle 90-luvun lopulla jolloin kaverien ja tyttöystävän kanssa sillä veneiltiin.
Jossain vaiheessa alkoi vaan se ikuinen hakkaaminen ja heittely aalloissa ottaa sen verran päähän, että vene vaihtui. Ja nykyään alla Fjord 19HT.
Mahdollisia kanditaatteja Bellaa korvaamaan olivat myös saman kokoluokan täysliukuvat Flipperit, Bellat, Delphinit jne.
Enää en takaisin Bellaan vaihtaisi, koska kyllä noi täysliukuvat tossa koko luokassa on vaan paljon parempia kulultaan ja samoissa hinnoissakin. Eli kannattaa ainakin vertailla noita veneitä tarkkaan, kun vielä sanoit, että aiot Turun saaritossakin sillä ajella, niin jos vähänkin ulommas lähdet niin kyllä Bellan ominaisuudet loppuu vaikka tuossa joku hurja kertomansa mukaan ainakin sillä Gotlannissakin on käynyt :) - pitsiverhot
Laita siihen verhot ja avotilapressu. Näkösuojaksi
Sisätextiilit peitä keinonahalla tai muovilla, roiskesuojaksi.
Siellä on hurjan kiva kutee. Mutta liian painavia naisia ei kannata ottaa messiin. Liikaa nääs vene keikkuu. Pukkaa laihoja ja muutenkin keveitä bellassa.
Viikonlopuksi varaa friidu bellaan ja pari kaljakoria ja lenkkimakkaraa. Ja sitten ajatte hankoon ja siellä vedätte tosissaan viikseen. Siellä on laiturissa naapurissa kalliita veneitä, ne tärkeilijät ensin kuuntelee oopperaa ja sitten juodaan valkoviinit ja syödää äyriäiset, eikä niillä gubeilla seiso sittenkään, edes viagralla, eukkokin on kuiva. Mutta ne sitten kateellisina kurkkii kun sun bella vatkaaa ja hytkyy, kun sä raan lenkkimakkaran voimin pukkaat kanina siroa bellatyttöä jokapuolelta.
Elintaso, Äyriäiset ja valkoviini nääs aiheuttaa vaan närästystä ja kurjaa ilmettä hienoveneilijän orava rouvalle. Eikä hienoveneilijä patu saa mitään kulmaa liian kalliilla ruoka-aineilla ja juomilla.
Aito Lenkkimakkara sentään Suomen suvessa antaa energiaa ja kovaa nostetta ja ärjyä kulmaa. Bella 530 voi viedä makkaramiehen joka viikonloppu uusille hekumatantereille, makkaran suomin kesähurmosvoimin. - lautatsi
Kyllä Bella on ainakin uisteluun sopiva ht vene,vauhti joutokäynnillä sopiva esim 25 hv:n moottorilla.
Rantautuminen sivupaikalle todella helppoa koska kuski istuu katteen ulkopuolella.
Pikavenehän se ei tietystikään ole tollaisella koneella eikä muutenkaan ,mutta perheretkeilyyn kiireettömälle porukalle mainio vene.
Kukin hankkikoon tarpeeseensa sopivan veneen.- pyrrykkä
Ajelin Bella 530 ht:llä viimekesänä noin 150 tuntia uistelunopeuksilla moottori on Mercury 25 nelari,bensaa kului noin 90 litraa,hinnaksi tuli noin140 €. ( 0,6 litraa tunnissa )
Siirtymäajoa oli tosi vähän koska pääsin uistelemaan heti laiturista lähdettyä.
Uistelunopeus on tuommoisella koneella joutokäynnillä erittäin sopiva,ei tarvitse jarrupusseja tai muita härveleitä hidastamaan nopeutta,ja kierroksiahan voi lisätä jos vauhtia haluaa lisää.
Uistelunopeuksilla vene on paras tyynellä kelillä,tuuli ottaa ht veneisiin yleisesti,ei Bella ole siinä suhteessa yhtään huononpi.
Pikavenehän se ei puoliliukuvana ole millään koneella,ja varmaan vaarallinenkin isolla koneella.
Rantautuminen sivupaikalle todella helppoa koska kuski istuu katteen ulkopuolella,ei tarvitse ees persettä nostaa penkistä,kun voi heittää köyden laituritolppaan. ( syväys ainoastaan noin 30 senttiä. )
Tilaahan Bellassa on niin saatanasti,pieni perhe retkeilee viikonlopun mainiosti
Kyllähän noita luikkariveneitä tietysti kehutaan,ja varmaan ajo-ominaisuudet niissä on eriluokkaa kuin Bellassa,mutta kun meikäläiselle ei ole isä enää ostamassa bensaa. - Pölisee
pyrrykkä kirjoitti:
Ajelin Bella 530 ht:llä viimekesänä noin 150 tuntia uistelunopeuksilla moottori on Mercury 25 nelari,bensaa kului noin 90 litraa,hinnaksi tuli noin140 €. ( 0,6 litraa tunnissa )
Siirtymäajoa oli tosi vähän koska pääsin uistelemaan heti laiturista lähdettyä.
Uistelunopeus on tuommoisella koneella joutokäynnillä erittäin sopiva,ei tarvitse jarrupusseja tai muita härveleitä hidastamaan nopeutta,ja kierroksiahan voi lisätä jos vauhtia haluaa lisää.
Uistelunopeuksilla vene on paras tyynellä kelillä,tuuli ottaa ht veneisiin yleisesti,ei Bella ole siinä suhteessa yhtään huononpi.
Pikavenehän se ei puoliliukuvana ole millään koneella,ja varmaan vaarallinenkin isolla koneella.
Rantautuminen sivupaikalle todella helppoa koska kuski istuu katteen ulkopuolella,ei tarvitse ees persettä nostaa penkistä,kun voi heittää köyden laituritolppaan. ( syväys ainoastaan noin 30 senttiä. )
Tilaahan Bellassa on niin saatanasti,pieni perhe retkeilee viikonlopun mainiosti
Kyllähän noita luikkariveneitä tietysti kehutaan,ja varmaan ajo-ominaisuudet niissä on eriluokkaa kuin Bellassa,mutta kun meikäläiselle ei ole isä enää ostamassa bensaa.Eihän valtaosa Suomen Hard Toppareista voi olla väärässä koska he ajavat nimenomaan Bellalla.
Bella 530 Ht venettä on Suomessa myyty ylivoimaisesti enemmän kuin mitään muuta HT mallia. - kuutsalonpoika
Pölisee kirjoitti:
Eihän valtaosa Suomen Hard Toppareista voi olla väärässä koska he ajavat nimenomaan Bellalla.
Bella 530 Ht venettä on Suomessa myyty ylivoimaisesti enemmän kuin mitään muuta HT mallia.Olihan aikanaan Suomen eniten myyty 4-ovinen perheautokin Lada. Eihän Suomen autoilijat olleet väärässä? Jos vaikka ht-veneilijöiden perimässä on keskivertoa enemmän savolaisuutta, niin että he haluavat veneillä kalakukon oloisella veneellä. Rapsakan kuoren sisällä kypsiksi hautuneita muikkuja.
- Pimpelipompel
kuutsalonpoika kirjoitti:
Olihan aikanaan Suomen eniten myyty 4-ovinen perheautokin Lada. Eihän Suomen autoilijat olleet väärässä? Jos vaikka ht-veneilijöiden perimässä on keskivertoa enemmän savolaisuutta, niin että he haluavat veneillä kalakukon oloisella veneellä. Rapsakan kuoren sisällä kypsiksi hautuneita muikkuja.
Ei se varmaan Kuutsalon poika ole vesillä käynytkään ,oleillut varmaan Kuutsalossa.
Rapsakan kuoren sisältä löytyy huippuhyvää. - kuutsalonpoika
Pimpelipompel kirjoitti:
Ei se varmaan Kuutsalon poika ole vesillä käynytkään ,oleillut varmaan Kuutsalossa.
Rapsakan kuoren sisältä löytyy huippuhyvää.Kuutsalo on saari, jossa ei ole palveluja. Ei edes viinakauppaa. Ja sen verran riitaista porukkaa, ettei vonkaamassakaan kannata käydä omassa saaressa. Että merelle on mentävä...
- pimpelipompel
kuutsalonpoika kirjoitti:
Kuutsalo on saari, jossa ei ole palveluja. Ei edes viinakauppaa. Ja sen verran riitaista porukkaa, ettei vonkaamassakaan kannata käydä omassa saaressa. Että merelle on mentävä...
Kiitos että valaisit tietämystäni,hyvää kevättä sinulle.
- minor700
Tuli ostettua Bela 530 syksyllä ja ehdin koeajaa vähän ennen syysnostoa.
Oikeastaan löysin vain yhden vian siinä, nimittäin istuinlaatikot ovat helkkarin ohuesta lasikuidusta, ne ovat haljenneet. Täytyy vahvistaa muutamalla faneripalikalla niin materiaali ei pääse joustamaan.
Terveisin - T: Arka
Ajelin itse aikanaan puukengällä, olihan se hyvä paatti. Mutta kyllästyin sen vinoon kulkuasentoon ja vaihdoin Targa 44:seen.
Ei siinäkään suuria puutteita ole. Ja vielä turvallisen oloinen näin sisäjärvillä.- puolilautatsi
T:Arkalle.
Kulkee varmaan kyljellään jos iso ukko istuu yksin kuskin paikalla , kuormauskysymyshän tuo on.
Kyseessähän on puoliliukuva pyöreäpohjainen paatti,jolla on myös hyvätkin puolensa. - q123456789
puolilautatsi kirjoitti:
T:Arkalle.
Kulkee varmaan kyljellään jos iso ukko istuu yksin kuskin paikalla , kuormauskysymyshän tuo on.
Kyseessähän on puoliliukuva pyöreäpohjainen paatti,jolla on myös hyvätkin puolensa.Olen ajatellu ko. Bella ostoa.
Onko siinä minkälaisia tavaratiloja, onko sänkyjen tai perän istuin paikkojen alle mahdollista rakentaa säilytystilaa?
- Tarka 44
Siinä on enemmän säilytystiloja kuin isommissa esim 7000 Bellassa.
Eli kaikkien punkkien myös taka, pitkät säilytystilat.
Onneksi olkoon teet hienon valinnan.- Inkoosta ulos
Vähän jo kerinnyt uutta omaani koplata, ostin Quicksilver Activ 430 Cabinin, paljon halvempi kuin Bella ja parempi kulkuinen. Hytissä mahtuu hyvin makoilemaan, on jopa isompi kuin QS 470:ssä. Säilytystiloja joka puolella ja ite otin vain 30 hp koneen kun siinä käsikäynnistyskin, (jos vaikka akut menis yökeikalla), koskaan kovin ajakaan... Uistelussa tosi mukava, enimmäkeen eukon kanssa putputellaan. Hyvin pystyy autollani vetämään, sillä vain 800 kg saa jarrullisellakaan vetää. Luokkaa C- joten Tallinnassakin voi hyvällä kelillä pyörähtää. Monta vuotta jo ajatellu avoveneestä irti päästä, (tarpeeksi palellu ja kastunu) nyt jo aikaakin kun hommat lopetin.
- Kuger Zxworskenpor
Oookkona ollu siinä yötä. Entä teheny yli kuukauden reissuja eukon ja mukuloihen kanssa. Mahtuuko mukaan 2kpl taittopyöriä ja kumivene.
Oookko käyny ahvenanmaalla tai kiertänyt Gotlantin. Minuakin kiinnostas ko. vene.
Kulokooko yli 30knot 30hv koneella. Kestääkö yli 15m/s tuulia turvallisesti.
Onko oma vesssa vai käytäkkö makkia.
Viekö polttoainetta yli 4l/h matkavauhilla.
Kokkaileeko eukko ajon aikana vai vasta satamassa.
Pääsöökö viroon ja takasin yhellä tankilla.
Kui?- Inkoosta ulos
Vielä päässykkään ajamaan.... Kovasti hommaa kun varustaa katsastuskuntoon, rahaakin palaa. Oli kyllä laillisessa ajokunnossa kun pihalle toivat, mutta hommataan nyt kaikki varusteet kun vaimo rahaa lykkää... On 4:n hengen vene ja kahdelle makuupaikat, eli riittää meille, matkaveneeksi ja kalapaatiksi. Porta-potta mukana kun edemmäksi ajellaan. Ostivat työkaverit Cobb-grillin kokkaamiseen läksiäisiksi, ei kuumene paatin lattia, avotilassa mahtuu keitteleen ja onhan tuo ruokapöytäkin ja katontapanen, -Biminijoku.
- nou bellaa for ever
Itse olen työni puolesta joutunut 530 bellaa ajamaan, paino sanalla joutunut. Mielestäni se on todella surkea vene, uistelu nopeudessa kiemurtelee kuin käärme eikä tarvii edes olla kummoista tuulta. Kovempaa ajettaessa "hytti" toimii oivana rumpuna jossa sisällä ei istu pirukaan. Kallistelee älyttömästi ja kovalla kelillä en moisella vesille lähtisi ollenkaan. Tämä siis vain minun mielipiteeni.
Onhan noita toki paljon myyty ja liikenteessä, johtunee veneen hinnasta. Sopii sellaisille ihmisille jotka eivät halua avoveneellä ajaa ja varaa hyvään katettuun ei ole, joten jäljelle jää Bella 530 classic.
Kiitos ja anteeksi - puolilautatsi
Osta for ever soutuvene,niin olet varmaan tyytyväinen.Siinä et JOUDU ajamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988