Alfa 1,8 farmari

alfako????

Onko totta, että ko. autoissa on runsaasti kansivikoja? Olen ihastunut Alfan ulkonäköön, mutta kestävyys tietenkin ratkaisee. Onko 140 tkm ajettu alfa romu?

19

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten Alfaa

      suunnitellut. Homma kariutui kuitenkin siihen, että tekniseen toimivuuteen usko meni, kun koeajon aikana 5000 km vanhassa koeajoautossa oli jo vilkkujen kanssa ongelmia. Kyseinen koeajo tilanne päättyi loppujen lopuksi siihen kun syttyi vielä moottorinvikavalokin, että semmosta.

      • 80+´8

        ja malli oli mikä? hieman epäuskottava tarina.....


      • auto oli
        80+´8 kirjoitti:

        ja malli oli mikä? hieman epäuskottava tarina.....

        punainen 156 farkku ja 2,0 JTS eli eikös tuo ollu juuri se suoraruisku bensa. Mutta sen verran muistin väärin, että taitaa siitä olla jo 4 vuotta aikaa


      • 4u44
        auto oli kirjoitti:

        punainen 156 farkku ja 2,0 JTS eli eikös tuo ollu juuri se suoraruisku bensa. Mutta sen verran muistin väärin, että taitaa siitä olla jo 4 vuotta aikaa

        niinkuin arvelin satua.....


      • että muut voivat
        4u44 kirjoitti:

        niinkuin arvelin satua.....

        olla varmoja millä autolla olen käyny kojolla ja millä en. En ole koskaan ollut Alfa fani, mutta kävin kojolla sen takia, kun kutsuttiin delta-autosta, koska olivat selvittäneet, että omistan toisen valmistajan suoraruisku bensa-auton. Mutta joka tapauksessa kojolta sain kuitenkin ihan laadukkaan oloisen terästermarin, joka toimii vielä, mutta mitenkähän olisi ollut Alfan laita...


      • rhweqh
        että muut voivat kirjoitti:

        olla varmoja millä autolla olen käyny kojolla ja millä en. En ole koskaan ollut Alfa fani, mutta kävin kojolla sen takia, kun kutsuttiin delta-autosta, koska olivat selvittäneet, että omistan toisen valmistajan suoraruisku bensa-auton. Mutta joka tapauksessa kojolta sain kuitenkin ihan laadukkaan oloisen terästermarin, joka toimii vielä, mutta mitenkähän olisi ollut Alfan laita...

        en tiedä kojosta mutta jutussa oli niin paljon heittoja ettei se voi olla muuta kuin satua, ensin heitti vuodet pahasti , sitten lopullinen varmistus toi suoraruisku epäselvyys. hyvä yritys 10


      • JTS20
        että muut voivat kirjoitti:

        olla varmoja millä autolla olen käyny kojolla ja millä en. En ole koskaan ollut Alfa fani, mutta kävin kojolla sen takia, kun kutsuttiin delta-autosta, koska olivat selvittäneet, että omistan toisen valmistajan suoraruisku bensa-auton. Mutta joka tapauksessa kojolta sain kuitenkin ihan laadukkaan oloisen terästermarin, joka toimii vielä, mutta mitenkähän olisi ollut Alfan laita...

        Moottorinohjausvalo syttyi siksi kun Alfa ei halua itseään myytävän tyypille, joka lähtee "kojolle" ja siksi kun se on suorasuihku.

        t. hyvin toimineen 100tkm ajetun JTS:n ylpeä omistaja


      • oikein että
        JTS20 kirjoitti:

        Moottorinohjausvalo syttyi siksi kun Alfa ei halua itseään myytävän tyypille, joka lähtee "kojolle" ja siksi kun se on suorasuihku.

        t. hyvin toimineen 100tkm ajetun JTS:n ylpeä omistaja

        Delta-auto oli minulle myymässä suoraruisku autoa, mitä Alfa ei ole ikinä vielä onnistunut valmistamaan ja semmoisia on jo joillakin muilla merkeillä ollut 90 luvulla??? Nose ole mikhän, kun koeajolta saatu termari kuitenkin toimii ja muistuttaa yhdestä turhanpäiväisestä koeajosta :)


    • jokumuu.

      Jos kansivioilla tarkoitetaan jakohihnan korkkaamisesta syntyviä remontteja niin eivät ole harvinaisia. Yleensä kai kansivialla ymmärretään kannentiivisteen vuotoa tai kannen halkeamista, ja ne eivät tuossa moottorissa ole erityisen yleisiä.

      Muuten tuo vuosituhannen vaihteen (?) neloskone ei ole varmatoimisimpia laitoksia. Hihnamurheiden lisäksi esiintyy imunokka-akselin ajoituksenmuuntimen vikoja, ilmamassamittarivikoja, lambdavikoja ja tyhjäkäynnin huojumista jota on vaikea saada kuntoon. Moni yksilö myös syö paljon öljyä, pääsee jossain elinkaarensa vaiheessa käymään kuivana ja ottaa siitä itseensä kehittäen esimerkiksi laakerivian.

      Oma mielipiteeni on että jos ajat paljon, osta diesel. Jos ajat vähän, osta V6. Noissakin tosin tulee mukana muita 156:n tyyppivikoja kuten nopeaan kuluvat tukivarsien nivelet ja puslat ja ainakin vanhemmissa vuosikerroissa airbagin merkkivalon kummittelu.

      Ja jos pyrit liikkumaan mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman vähillä murheilla, osta joku toinen auto. 156 on hintaansa nähden oikein kiva peli mutta vaatii myös kiinnostusta auton ylläpitoon ja ymmärtämystä tietyille italialaisuuksille, esimerkiksi äitimuorilleni en ikinä suosittelisi. Itselleni ottaisin (taas) koska tahansa.

      • 57e93

        turha vastailla tuollaisiin provoihin.....


      • 156 2.0 ts

        Paljon asiaa, mutta eikös tuosta 1.8 puutu tasapainoakselit, jolloin siinä onkin yksi hihna vähemmän ja pikkaisen pyörivää massaa v'ähemmän rasittamassa hihnaa.
        Eikä tuo tasapainohihna katketessaan mene jakopään remmin väliin.

        Hihnan vaihdosta saa kyllä pitää kiinni.

        Todistettavasti se ei kestä 6 vuotta, ja 15 tuhatta yli vaihtorajan.
        Nykyään tuohon saa onneksi metallisella pyörällä varustetun kiristimen.

        Ajoituksen muuntimia on kahta mallia, ja uudempaan saa korjaussarjan (10€) joka kannattaa laittaa hihnanvaihdossa niin ei tee tuota lisätyötä.


      • jokumuu.
        156 2.0 ts kirjoitti:

        Paljon asiaa, mutta eikös tuosta 1.8 puutu tasapainoakselit, jolloin siinä onkin yksi hihna vähemmän ja pikkaisen pyörivää massaa v'ähemmän rasittamassa hihnaa.
        Eikä tuo tasapainohihna katketessaan mene jakopään remmin väliin.

        Hihnan vaihdosta saa kyllä pitää kiinni.

        Todistettavasti se ei kestä 6 vuotta, ja 15 tuhatta yli vaihtorajan.
        Nykyään tuohon saa onneksi metallisella pyörällä varustetun kiristimen.

        Ajoituksen muuntimia on kahta mallia, ja uudempaan saa korjaussarjan (10€) joka kannattaa laittaa hihnanvaihdossa niin ei tee tuota lisätyötä.

        1.8:sta puuttuu tosiaan tasapainoakselit ja myös se mahdollisuus että sen hihna voisi katketessaan mennä jakohihnan väliin. Onhan tuo teoriassa ihan mahdollista mutta en kyllä muista kuulleeni että kenellekään olisi noin käynyt.

        Jakopään murheena taitaa usein olla kiristimen kiristysvaran loppuminen ja kiristimen pohjaaminen, jolloin hihna pääsee löysälle ja siitä karkaa hampaat. Noita muovirullia halkesi kai lähinnä 155 16v:n ensimmäisissä sarjoissa joissa oli musta rulla, materiaali päivitettiin myöhemmin vaaleaksi joissa ei ilmeisesti ole juuri ollut ongelmia. Eihän se tietty ainakaan pahaa tee kun muovi on sittemmin korvattu metallilla mutta se ei kuitenkaan taida ratkaista muita jakopään rakenteen ongelmia.

        Osaan ajoituksenmuuntimia tosiaan saa korjaussarjan mutta se ei aina auta raksuttavaan ääneen, ainakaan pitkää aikaa. Itse en ole oikein päässyt perille siitä mikä tuon ääntelyn aiheuttaa. Ainakin avaamani mokkula oli sisältä ihan kulumattoman oloinen vaikka pitikin jo meteliä tyhjäkäynnillä kylmänä.


      • Zigzagkrox
        jokumuu. kirjoitti:

        1.8:sta puuttuu tosiaan tasapainoakselit ja myös se mahdollisuus että sen hihna voisi katketessaan mennä jakohihnan väliin. Onhan tuo teoriassa ihan mahdollista mutta en kyllä muista kuulleeni että kenellekään olisi noin käynyt.

        Jakopään murheena taitaa usein olla kiristimen kiristysvaran loppuminen ja kiristimen pohjaaminen, jolloin hihna pääsee löysälle ja siitä karkaa hampaat. Noita muovirullia halkesi kai lähinnä 155 16v:n ensimmäisissä sarjoissa joissa oli musta rulla, materiaali päivitettiin myöhemmin vaaleaksi joissa ei ilmeisesti ole juuri ollut ongelmia. Eihän se tietty ainakaan pahaa tee kun muovi on sittemmin korvattu metallilla mutta se ei kuitenkaan taida ratkaista muita jakopään rakenteen ongelmia.

        Osaan ajoituksenmuuntimia tosiaan saa korjaussarjan mutta se ei aina auta raksuttavaan ääneen, ainakaan pitkää aikaa. Itse en ole oikein päässyt perille siitä mikä tuon ääntelyn aiheuttaa. Ainakin avaamani mokkula oli sisältä ihan kulumattoman oloinen vaikka pitikin jo meteliä tyhjäkäynnillä kylmänä.

        Perheessä on ollut jo neljättä vuotta 10v/ 146 000km ajettu 156 2.0 TS Berlina joka on koko meillä olo aikansa raksuttanut ja tyhjäkäynti huojunut, milloin enemmän, milloin vähemmän. Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän.

        Ajoituksenmuuntimen raksutus ei ole sinänsä vika, vaan tyyppiominaisuus. Sehän vain äänellään ilmoittaa, että täällä touhutaan! Kun raksutus vihdoin loppuu, ei mokkulakaan enää toimi ja ajoitukset ei muunnu.... Hei haloo, ei Alfa ole mikään sakemanni tai japsi, vaan ITALIALAINEN ja kaikki hienot donnat pyrkivät joskus vähän sätkättämään ;)

        Olen myös kuullut enemmänkin Alfoja harrastaneilta, että tuon TS -moottorin sielunelämään kuuluvat yksilökohtaisesti tuon em. vaihtelevan öljynkulutuksen lisäksi tietyt säksätykset ja krohinat, joista ei oikein kukaan ole ottanut selvää tyyliin: "toiset pitää ääntä, toiset ei".

        Jos ei siedä moisia hälyääniä, kannattaa hankkia joku muu merkki siitäkin huolimatta, että Alfan persoonallinen tyyli, hyvä ajettavuus, kohtuullinen suoritustaso ja käytettyjen edulliset hinnat houkuttelisivat sellaista kokeilemaan, sillä Alfa ei ole minkään muun merkin vaihtoehto, vaan ihan oma itsensä (ja vain Alfailija tietää sen)


      • italiaaa
        Zigzagkrox kirjoitti:

        Perheessä on ollut jo neljättä vuotta 10v/ 146 000km ajettu 156 2.0 TS Berlina joka on koko meillä olo aikansa raksuttanut ja tyhjäkäynti huojunut, milloin enemmän, milloin vähemmän. Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän.

        Ajoituksenmuuntimen raksutus ei ole sinänsä vika, vaan tyyppiominaisuus. Sehän vain äänellään ilmoittaa, että täällä touhutaan! Kun raksutus vihdoin loppuu, ei mokkulakaan enää toimi ja ajoitukset ei muunnu.... Hei haloo, ei Alfa ole mikään sakemanni tai japsi, vaan ITALIALAINEN ja kaikki hienot donnat pyrkivät joskus vähän sätkättämään ;)

        Olen myös kuullut enemmänkin Alfoja harrastaneilta, että tuon TS -moottorin sielunelämään kuuluvat yksilökohtaisesti tuon em. vaihtelevan öljynkulutuksen lisäksi tietyt säksätykset ja krohinat, joista ei oikein kukaan ole ottanut selvää tyyliin: "toiset pitää ääntä, toiset ei".

        Jos ei siedä moisia hälyääniä, kannattaa hankkia joku muu merkki siitäkin huolimatta, että Alfan persoonallinen tyyli, hyvä ajettavuus, kohtuullinen suoritustaso ja käytettyjen edulliset hinnat houkuttelisivat sellaista kokeilemaan, sillä Alfa ei ole minkään muun merkin vaihtoehto, vaan ihan oma itsensä (ja vain Alfailija tietää sen)

        Niin ja täältä löytyy Alfa Romeo 156 2.0 TS, joka ei syö yhtään öljyä, itse olen ajanut autolla jo yli 50 000km. Eli tuollaista harhaanjohtavaa tietoa "Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän." on turha täällä kertoa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kone myöskään pidä, vain kiihdytyksessä kuuluu tavallista mukavammat saundit. Tuo ajoituksensäädin on ainut selvä vika/ominaisuus kyseisessä moottorissa, jokin siellä kuluu tms., mutta esim. omassa autossani ääni kuuluu noin sekunnin ajan käynnistettäessä, jos moottori on lämmin. Yhtään ilmiä eikä lambdaa ole mennyt 50000 km aikana.


      • Zigzagkrox
        italiaaa kirjoitti:

        Niin ja täältä löytyy Alfa Romeo 156 2.0 TS, joka ei syö yhtään öljyä, itse olen ajanut autolla jo yli 50 000km. Eli tuollaista harhaanjohtavaa tietoa "Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän." on turha täällä kertoa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kone myöskään pidä, vain kiihdytyksessä kuuluu tavallista mukavammat saundit. Tuo ajoituksensäädin on ainut selvä vika/ominaisuus kyseisessä moottorissa, jokin siellä kuluu tms., mutta esim. omassa autossani ääni kuuluu noin sekunnin ajan käynnistettäessä, jos moottori on lämmin. Yhtään ilmiä eikä lambdaa ole mennyt 50000 km aikana.

        ...säännön kun kerroin, että TS -moottoreiden öljynkulutus ja äänimaaailma on erittäin yksilökohtaista. Tarkennusta tuohon meidän yksilöömme sen verran, että sen ajoituksenmuunnin kraxuttaa pari-kolme sekuntia kylmästä käynnistettäessä, se ei puolestaan ääntele lämpimänä lainkaan.

        Mitä taas öljynkulutukseen tulee, voit kysyä tätä asiaa keneltä Tessun omistajalta hyvänsä. Meillä tuo n. 2-3 litran/ 10 000km kulutus merkitsee sitä, että tuolla määrällä öljytason saa pidettyä mittatikun maksimiviivassa. Saattaisi mennä vähemmälläkin määrällä, mutta itse en lähde rikkomaan ehjää moottoria öljynvähyydellä, sen verran monta TS -konetta on kuultu kilautettavan huolimattomuuden vuoksi.

        Ja lopuksi: valveutunut TS -omistajahan ei sitten missään tapauksessa käytä moottorissaan nollaviskositeetin öljyjä vaikka ne kuullostaisivat kuinka moderneilta hyvänsä, sillä ne eivät sinne kuulu! (voipi tulla ajanoloon kallista remonttia yläkerran puolelle)


      • jokumuu.
        Zigzagkrox kirjoitti:

        Perheessä on ollut jo neljättä vuotta 10v/ 146 000km ajettu 156 2.0 TS Berlina joka on koko meillä olo aikansa raksuttanut ja tyhjäkäynti huojunut, milloin enemmän, milloin vähemmän. Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän.

        Ajoituksenmuuntimen raksutus ei ole sinänsä vika, vaan tyyppiominaisuus. Sehän vain äänellään ilmoittaa, että täällä touhutaan! Kun raksutus vihdoin loppuu, ei mokkulakaan enää toimi ja ajoitukset ei muunnu.... Hei haloo, ei Alfa ole mikään sakemanni tai japsi, vaan ITALIALAINEN ja kaikki hienot donnat pyrkivät joskus vähän sätkättämään ;)

        Olen myös kuullut enemmänkin Alfoja harrastaneilta, että tuon TS -moottorin sielunelämään kuuluvat yksilökohtaisesti tuon em. vaihtelevan öljynkulutuksen lisäksi tietyt säksätykset ja krohinat, joista ei oikein kukaan ole ottanut selvää tyyliin: "toiset pitää ääntä, toiset ei".

        Jos ei siedä moisia hälyääniä, kannattaa hankkia joku muu merkki siitäkin huolimatta, että Alfan persoonallinen tyyli, hyvä ajettavuus, kohtuullinen suoritustaso ja käytettyjen edulliset hinnat houkuttelisivat sellaista kokeilemaan, sillä Alfa ei ole minkään muun merkin vaihtoehto, vaan ihan oma itsensä (ja vain Alfailija tietää sen)

        Ei se säksätys kumminkaan ominaisuus ole vaan vika.

        Tehottomat ajovalot ovat ominaisuus. Huvittava pissapojan säiliön täyttöaukko on ominaisuus. Penkinlämmittimen katkaisijan sijoittaminen penkin alle on ominaisuus. Nämä kaikki ovat olleet autossa jo tehtaalta lähtien, ja ne pitää myös hyväksyä jos Alfalla aikoo ajaa. Säksättävä moottori sen sijaan ei ole ominaisuus koska mylly on kaupasta ulos ajettaessa ollut ihan siistikäyntinen ja sen myös sellaiseksi jälleen saa, korjaamalla.

        Oma, vajaa sata tuhatta ajettu Sparkkini kalkatti myös tyhjäkäynnillä kylmänä kun sen hankin. Vaihdoin ajoituksenmuuntimen uuteen eikä tuo sittemmin enää kuulostanut dieseliltä. Jossain vaiheessa kuvioon ilmestyi ylimääräinen räminä mutta sekin häipyi kun vaihdoin pakosarjan revenneen lämpö"pellin" (mistä lienee vanhasta uunivuoasta tehty alumiinipaperitekele) uuteen. Ajoittain huojuvaa tyhjäkäyntiä yritettiin kesyttää pidemmän aikaa mutta siinä onnistumatta, ilmeisesti ennen auton vaihtoon vientiä vaihdettu kaasuläppämoottori sitten lopulta teki toivotut temput koska seuraavan omistajan mukaan tyhjäkäynnissä ei ollut ollut mitään ongelmia.

        Kyllä nämä jakoavainta tottelevat ihan siinä kuin muutkin ihmisen pellistä ja muovista vääntävät kulkupelit. Entisen maahantuojan korjaamo-organisaatiolta jos kysytään niin mikä tahansa säklätys, jurina tai narina kyllä on ominaisuus mutta se kertoo enemmän putiikin kyvystä ja varsinkin halusta kuin autosta. 156 TS:hän on kylmän teknisesti ajateltuna aika lailla tavanomainen alemman keskiluokan perheauto, erikoisempia rakenteita ei oikeastaan ole kuin sylinterinkannessa johon on majoitettu kaksi sytytystulppaa per sylinteri. Tästäkin ratkaisusta pahat kielet epäilevät toisen tulpan olevan mukana lähinnä perinteen vuoksi ja myynninedistämistarkoituksessa, tiedä hänestä sitten.

        Vaan eihän autoa juuri kukaan ajattelekaan puhtaasti järkipohjalta. Jos ajattelee, silloin on ainakin syytä etsiytyä ihan toisten merkkien pariin. Alfan vahvuudet kuin löytyvät nimenomaan fiilispohjalta. Eihän 156 ole erityisen nopea vaikkei varsinaisesti hidaskaan, sen sijaan siinä on luokassaan kivat äänet ja tarkka ja "elävä" tuntuma ohjauksessa, kaasussa, jarruissa ja kytkimessä. Toisissa malleissa jopa vaihteensiirrossa. Se ei ole tilava ja käytännöllinen vaan tehtaalla on tehty päätös että jäykkä korirakenne on tärkeämpää kuin taittuvien takapenkin selkänojien mahdollistama pitkien kamojen roudaaminen. Suurta takakontin lastausaukkoa tai pakkaskäyttöä kestäviä takaovenkahvoja enemmän on annettu painoarvoa sille että auto on kaunis kuin koru. Luokkansa suurimpien katsastushylkyprosenttien ei kannata antaa himmentää sitä, että auto on saman luokan hauskimpia ajettavia.

        Ei se ole auto kaikille. Sen sijaan se kyllä voi tehdä kaikki ne temput jotka sen on tehtaalla ajateltu tekevän, ilman raksutuksia ja räklätyksiä. Vaivaa se kyllä voi vaatia.


      • italiaa
        jokumuu. kirjoitti:

        Ei se säksätys kumminkaan ominaisuus ole vaan vika.

        Tehottomat ajovalot ovat ominaisuus. Huvittava pissapojan säiliön täyttöaukko on ominaisuus. Penkinlämmittimen katkaisijan sijoittaminen penkin alle on ominaisuus. Nämä kaikki ovat olleet autossa jo tehtaalta lähtien, ja ne pitää myös hyväksyä jos Alfalla aikoo ajaa. Säksättävä moottori sen sijaan ei ole ominaisuus koska mylly on kaupasta ulos ajettaessa ollut ihan siistikäyntinen ja sen myös sellaiseksi jälleen saa, korjaamalla.

        Oma, vajaa sata tuhatta ajettu Sparkkini kalkatti myös tyhjäkäynnillä kylmänä kun sen hankin. Vaihdoin ajoituksenmuuntimen uuteen eikä tuo sittemmin enää kuulostanut dieseliltä. Jossain vaiheessa kuvioon ilmestyi ylimääräinen räminä mutta sekin häipyi kun vaihdoin pakosarjan revenneen lämpö"pellin" (mistä lienee vanhasta uunivuoasta tehty alumiinipaperitekele) uuteen. Ajoittain huojuvaa tyhjäkäyntiä yritettiin kesyttää pidemmän aikaa mutta siinä onnistumatta, ilmeisesti ennen auton vaihtoon vientiä vaihdettu kaasuläppämoottori sitten lopulta teki toivotut temput koska seuraavan omistajan mukaan tyhjäkäynnissä ei ollut ollut mitään ongelmia.

        Kyllä nämä jakoavainta tottelevat ihan siinä kuin muutkin ihmisen pellistä ja muovista vääntävät kulkupelit. Entisen maahantuojan korjaamo-organisaatiolta jos kysytään niin mikä tahansa säklätys, jurina tai narina kyllä on ominaisuus mutta se kertoo enemmän putiikin kyvystä ja varsinkin halusta kuin autosta. 156 TS:hän on kylmän teknisesti ajateltuna aika lailla tavanomainen alemman keskiluokan perheauto, erikoisempia rakenteita ei oikeastaan ole kuin sylinterinkannessa johon on majoitettu kaksi sytytystulppaa per sylinteri. Tästäkin ratkaisusta pahat kielet epäilevät toisen tulpan olevan mukana lähinnä perinteen vuoksi ja myynninedistämistarkoituksessa, tiedä hänestä sitten.

        Vaan eihän autoa juuri kukaan ajattelekaan puhtaasti järkipohjalta. Jos ajattelee, silloin on ainakin syytä etsiytyä ihan toisten merkkien pariin. Alfan vahvuudet kuin löytyvät nimenomaan fiilispohjalta. Eihän 156 ole erityisen nopea vaikkei varsinaisesti hidaskaan, sen sijaan siinä on luokassaan kivat äänet ja tarkka ja "elävä" tuntuma ohjauksessa, kaasussa, jarruissa ja kytkimessä. Toisissa malleissa jopa vaihteensiirrossa. Se ei ole tilava ja käytännöllinen vaan tehtaalla on tehty päätös että jäykkä korirakenne on tärkeämpää kuin taittuvien takapenkin selkänojien mahdollistama pitkien kamojen roudaaminen. Suurta takakontin lastausaukkoa tai pakkaskäyttöä kestäviä takaovenkahvoja enemmän on annettu painoarvoa sille että auto on kaunis kuin koru. Luokkansa suurimpien katsastushylkyprosenttien ei kannata antaa himmentää sitä, että auto on saman luokan hauskimpia ajettavia.

        Ei se ole auto kaikille. Sen sijaan se kyllä voi tehdä kaikki ne temput jotka sen on tehtaalla ajateltu tekevän, ilman raksutuksia ja räklätyksiä. Vaivaa se kyllä voi vaatia.

        Itse käytän alfassani shellin 5w-40 öljyä ja sitä ei todellakaan kulu vuoden ja n.12000km aikana käytännössä yhtään. Oletteko katsoneet paljonko sitä tippuu alakautta maahan, voi osaltaan selittää kovaa kulutusta. Omassakin hieman hikoilee vaihteiston ja koneen välistä.
        Ja kyllä mielestäni 2.0 koneen kiihtyvyys n.8,5 sekuntia on ennemmin nopea kuin hidas. Monessa saman ajan 2.0 koneessa on tehoa jotain 115-130 ja kiihtyvyys 10 sekunnin päällä. Eikö supersporttiset 2.0 bemaritkin kiihdy 0-100 jossain reilussa 10 sekunnissa?


      • joa pysytään asiassa
        italiaaa kirjoitti:

        Niin ja täältä löytyy Alfa Romeo 156 2.0 TS, joka ei syö yhtään öljyä, itse olen ajanut autolla jo yli 50 000km. Eli tuollaista harhaanjohtavaa tietoa "Öljynkulutus on ollut n. 2 - 3l /10 000km eli ko. moottorityypille erittäin vähän." on turha täällä kertoa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kone myöskään pidä, vain kiihdytyksessä kuuluu tavallista mukavammat saundit. Tuo ajoituksensäädin on ainut selvä vika/ominaisuus kyseisessä moottorissa, jokin siellä kuluu tms., mutta esim. omassa autossani ääni kuuluu noin sekunnin ajan käynnistettäessä, jos moottori on lämmin. Yhtään ilmiä eikä lambdaa ole mennyt 50000 km aikana.

        Miten niin edellämainittu on mielestäsi "harhaanjohtavaa tietoa?

        Varmasti kaikkien Alfa Romeo -omistajien, joiden autossa on tuo mainittu Twin Spark -moottori tiedossa on, että kyseiset moottorit ovat erittäin yksilöllisiä niin käyntiäänimaailmaltaan, kuin öljynkulukseltaankin.

        Muistaakseni jopa käyttöohjekirjassakin mainitaan, että 1-2:n litran kulutus vaihtovälillä on täysin normaalia ja laajalti tiedossa on myös vuosimallien 1997 - 2000 äänekäs ajoituksenmuuntimen rakenne. Jos joku on vaihtanut sen hiljaisempaan ja sattunut saamaan tiiviimmän pannun, on sitten asia erikseen.

        Ja jollei näitä asioita usko, voi soittaa mihin tahansa valtuutettuun Alfa Romeo -korjaamoon, (ihan pätevään sellaiseen), ja kysyä heiltä kuinka asia on?

        Tämä vain todistaa sellaisen seikan, että Alfa Romeokin on ihmisten tekemä, öljyä kuluttava ja ajoittain vikaantuva ajokki persoonallisine piirteineen...... ei sen kummempaa

        ps: Lambada taisi olla 80 -luvun ohimenevä hittibiisi, ei meilläkään Alfassa sellainen soi ;)


    • tojotassa

      corolla on susi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe