Kidusmatosista eroon!

Mato mato matala

Tiedän, että varsinkin miekkapyrstöt ja plätyt ovat alttiita kidusmatosille, mutta että kohta koko akva! Kidusmato on loinen joka elää toisen kustannuksella ja tappaa lopussa, kun kala ei enää kestä, koska madot tulevat isännäksi. Kidusmatoja tuntuu olevan ollut aina akvaariossani, joskus vähemmän, joskus enemmän. Kalat eivät kuitenkaan ole kuolleet vaan pysneet hengissä jo nämä parisen vuotta, ajattele, ei ole tarvinnut ostaa varmaan kahteen vuoteen kaloja! Mutta taas siihen asiaan:

KUINKA PÄÄSEEN NOISTA LOISISTA EROON,niin että kaikilla kaloilla on hyvä????????

10

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkettä,.-

      Millä olet niitä lääkinnyt ???
      Jos et millään niin hanki lääke heti.

    • Mato mato matala

      Lääkkeet ovat kaallita, mutta ei siitä ole kyse, on siitä kyse että onko tuote rahanarvoinen? Toimivatko normilääkkeet kalojen kidusmatoihin, olen kuullut, että munavaiheiset matosiin eivät toimi. Pitäisikö olla lääkepurnukka koko ajan käytössä niin että ihan rutiinina?

    • Myös matoja?

      Miten kalasi oireilevat? Näkyykö selvästi matoja vai esim. hankaavat? Itse olen alkanut epäillä samaa omissa platyissäni ja miekkakaloissani.

    • Mato Mato Matala

      Jos kaloissa on iho loisia, ne hankaavat koko pituudeltaan, jos kalassa on kiduksissa matoja, ne iskevät ensimmäisenä kidukset hagattavaan juttuun ja kidusten osuessa irtoavat heti pois. Olen kiitollinen ettei kaloilla näy ainakaan loisia! Muuten ne ovat ihan normeja, uivat aina hangattavaa esinettä kohti, pysähtyvät ja käyvät esineessä nopeasti vain kosketuksissa, joskus sama toistuu monesti samaan esineeseen...

      • Myös matoja?

        Taitaa olla sama tauti meillä.. Alkoi pian sen jälkeen kun ostin akvaarioliikkeesta miekkapyrstöjä vajaa kuukausi sitten, nyt vaikuttaisi tarttuneen myös muihin asukkaisiin. Ethän vain oo myynyt miekkapyrstöjä tai platyjä akvaarioliikkeeseen..? ;) Ja mä kun ajattelin että akvassa on jotain haitallisia kiviä tai koristeita joista liukee jotain myrkkyä, tyhjäsin akvan kaikista tilpehööreistä ja jätin vain pari suurinta kiveä ja yhden tekokannon. Voikohan kidusmadot välittyä sairaasta akvasta kasvin mukana? Nyt tarvittais lääkettä tähänkin suuntaan, pitääpä ottaa selvää ja mennä kysymään liikkeestä.


    • Mato Mato Matala

      juu, siis niin kuin tiedetään, että miekkapyrstöt sairastavat tätä tautia helpoiten plätyjen kanssa. Minulla on miekkapyrstöjä ja lisääntyvät silloin kuin huvittavat, otan niistä ne poikaset itselleni jatkoviljelyyn. Terveet ja viisaat vain pysyvät seura-akvariossa hengissä. Poimin niitä tietty myös "kaksikolmoseen" ( 23 litran poikasallas ) Monnit ovat sitten omassa "monni-akvaariossa", joita myyn eteen päin. Tässä akvaariossa ei sitten ole tätä tautia, eikä juuri huomattu muutakaan.

      - Mietin itsekin tuota läääkettä, meneekö siinä rahat kankkulan kaivoon?

      • Myös matoja?

        Hei! Sain akvaarioliikkeen myyjältä kokeiluun Seran kidusmatolääkettä ja kokeilen tänään kylvettää pari pahinta tapausta siinä. Jos toimii ja oireet loppuvat, lisään lääkettä koko akvaarioon. Ainakin myyjä kehui tätä toimivaksi lääkkeeksi (moni muu samaan tautiin tarkoitettu lääke ei kuulemma oikein toimi). Laitan vettä ja lääkettä ämpäriin ja kylvetän kaloja siellä 20 min ajan. Katotaan kuinka käy ja ilmoittelen sitten.


    • Mato Mato Matala

      Vau, ihan siis toimiva!
      Odotan innolla tulostasi!

      • Myös matoja.

        Moi! No ainakin voin jo tässä vaiheessa todeta että oikea diagnoosi tuli tehtyä. Otin eilen neljä pahinta tapausta kylpykäsittelyyn ja ero on heti huomattavissa. Eivät enää raavi kitusiansa ja yksi jo "menetetty tapauskin" (miekkapyrstö) palasi hoidon ansiosta elävien kirjoihin :) Otan seuraavaksi käsittelyyn koko akvan. Lääke maksoi ainakin meidän akvaarioliikkeessä 17,5e, tarkka nimi on Sera Tremazol (sensuroidaanko?). En nyt osaa sanoa miten hyvin pitää madot poissa jatkossa mutta hoito kehotetaan ohjeen mukaan uusimaan seitsemän päivän kuluttua mikäli oireet palaavat. Mutta tosiaan, myyjä sanoi että on toiminut hyvin ainakin kiekkokaloilla. BTW isot kiitokset kyseisen akvaarioliikkeen myyjälle mikäli tunnistat itsesi kirjoituksista, you're the best! ;)


      • Myös matoja.

        Huomenia!
        Nyt on sitten koko akva lääkittynä ja hyvältä näyttää! Laitoin myrkyt akvaan eilen päiväsellä ja sitten illalla ysin jälkeen urakoitiin 80% vedenvaihto. Kävi muuten tosi näppärästi kun oli apulainen :) Ensimmäisen kokeilun jälkeisenä päivänä pari kalaa syljeskeli vaaleita rihmoja (yäk) joten taisi madot saada äkkilähdön. Nyt vielä harvakseltaan muutama tekee välillä "raapaisuliikkeitä" mutta otaksun että pyyhkivät pois kuolleita matoja, muutoin on aivan eri meno kalalassa. Ihana nähdä että rauha on taas palannut akvaan ja kaikki asukkaat ovat hyvissä voimissaan. Saa nähdä nyt sitten miten käy, pitääkö tehdä uusi lääkitys viikon päästä (mikäli oireet palaavat). Ehkä voisi varmuuden vuoksi käyttää toisen puoliskan pullosta (täytenä 25ml) että varmasti kuolis kaikki vastakuoriutuneetkin madot. Ai niin, ainokaisen omppuni siirsin ihan varmuuden vuoksi evakkoon hoitotoimenpiteen ajaksi. Tosin eipä lääke näyttänyt noihin pienempiin "peruskotiloihin" ainakaan vaikuttaneen - harmi. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe