Hätätila akvassa

Hätähätä

Apuva! Minulla on 240l akvaario jonka pistin pystyyn joulukuussa. Kypsytetty on ja nitriittipiikki todettu, vettä olen kovettanut kipsillä ja ruokasoodalla. Vesiarvot ~ Gh 10, KH 5 pH 7,5, lämpötila 24C. Kokeilin vaihtaa kipsiä ja ruokasoodaa korallirouheeseen, jota tänään lisäsin n. kourallisen akvaariooni veden vaihdon (30%) yhteydessä. Veteen lisäsin vain vedenparannusainetta. Nyt kalat ovat yhtäkkiä ihan outoja, yksi miekkapyrstöistä vaappuu välillä miten sattuu virran vietävänä ja toiset tekevät välillä uidessaan nykiviä sivuttaisliikkeitä (raapivat itseään?). Mikä voi olla vikana?? Nitriittiä ei ole ja vedenvaihdon jälkeen nitraatti alle 10 ja 20 välillä. Kovuus ja pH laskivat hieman kun en lisännyt jauheita, eivät kuitenkaan mitenkään radikaalisti. Lämpötila sama ennen ja jälkeen. Mitä tämä on? Mitä teen??

6

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytsi.

      Jätä ne koralli simpukkarouheet, niillä et saavuta mitään!!
      LUE TUOLTA NIISTÄ----> http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php
      Itsekkin aloitin kovan veden kaloilla aika samoihin aikoihin ja niille EN ikinä laittaisi rouhetta,e-ei.. Miten kävi kaloille?

      • Hätä ohi?

        Jep, tähän asti minäkin olen käyttänyt kipsiä ja ruokasoodaa, mutta nyt ajatteli kokeilla rouhetta kun sitä niin joka puolelta suositeltiin. Luin kyllä mainitsemasi sivun, mutta loppuviimein nämä kaikki ohjeistukset ovat vain jonkun mielipiteitä. Aina löytyy kantaa ehdottomasti puolesta ja vastaan. Akvaarioliikkeen myyjä, joka itse pitkällä kokemuksella suositteli tätä vaihtoehtoa, itseasiassa tylytti aika kovin sanankääntein nämä netti-akva-asiantuntijat.. En nyt viitsi toistaa mitä hän sanoi, koska varmasti moni kuitenkin tietääkin mistä kirjoittaa. Tuosta luonnollisuudesta.. tuskimpa luonnon vesiin lisätään askartelukipsiä ja ruokasoodaakaan, ja eipä ne lämmitin ja suodatinkaan sinne vesistöihin luonnostaan kuulu.. Mutta nyt vaikuttaisi hätä olevan ohi, kalat ovat taas kun ei mitään olisi tapahtunutkaan. Kummallista. Eipä ole ennen moista tapahtunut.


      • fish KING
        Hätä ohi? kirjoitti:

        Jep, tähän asti minäkin olen käyttänyt kipsiä ja ruokasoodaa, mutta nyt ajatteli kokeilla rouhetta kun sitä niin joka puolelta suositeltiin. Luin kyllä mainitsemasi sivun, mutta loppuviimein nämä kaikki ohjeistukset ovat vain jonkun mielipiteitä. Aina löytyy kantaa ehdottomasti puolesta ja vastaan. Akvaarioliikkeen myyjä, joka itse pitkällä kokemuksella suositteli tätä vaihtoehtoa, itseasiassa tylytti aika kovin sanankääntein nämä netti-akva-asiantuntijat.. En nyt viitsi toistaa mitä hän sanoi, koska varmasti moni kuitenkin tietääkin mistä kirjoittaa. Tuosta luonnollisuudesta.. tuskimpa luonnon vesiin lisätään askartelukipsiä ja ruokasoodaakaan, ja eipä ne lämmitin ja suodatinkaan sinne vesistöihin luonnostaan kuulu.. Mutta nyt vaikuttaisi hätä olevan ohi, kalat ovat taas kun ei mitään olisi tapahtunutkaan. Kummallista. Eipä ole ennen moista tapahtunut.

        Ei täällä ainakaan ??? !!!

        Vaikka ovat jonkun mielipiteitä, niitä asioita on tieteellisesti kalojen elin ympäristössä tutkittu ja hyviksi todettu, kalojen terveyden kannalta.

        Me "nettiakva asiantuntijat" ollaan kuitenkin 24/7 akvaarioidemme kanssa tekemisissä kun taas kaupiaat vain sen ajan kun kala myydään asiakkaalle, tosi harvassa on niitä ammatin harjoittajia jotka AIKUSTENOIKEESTI asiasta ovat perillä, täälläkin monasti se jo todettu ;) niin se vaan on.

        Ei luonnon veteen lisätäkään askartelu kipsiä eikä soodaa, ei myökään makeassa vesistössä esiinny korallejakaan ;/ eikö akvaliikkeesi kauppias ole mieettinyt tätä asiaa lainkaan?

        Luonnossa oleva vesistö ja sen tasapaino ovat pikkuisen suuremmassa mitta kaavassa oleva biologinen kokonaisuus jossa eri puolilla maailmaa olevat vesistöt ovat koostumukseltaan erilaisia erilaisten mineraalien ja biologisten tapahtumien summia. Etelä amerikassa on yleensä pehmeä ja neutraali vesi kun taas kauko idässä veden pH ja Gdh ovat emäksisen puolella ja kovaa veden laatua.

        Mulla on itelläni yli viidentoista vuoden kokemus akvaarion ja makean veden kalojen hoitamisesta joista koen olevani jo jonkinmoinen tutori viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja tunnen tietäväni miten akvaario kaloja hoidetaan oikein ja niitä hoito ohjeita haluan jakaa tällä palstalla uusille opiksi ja vanhemmille akvaristeille vinkeiksi. Kuitenkin itsekin opin tästä harrastuksesta liki joka viikko jotain uutta.

        Tuosta "Akvaarioliikkeen myyjä, joka itse pitkällä kokemuksella suositteli tätä vaihtoehtoa, itseasiassa tylytti aika kovin sanankääntein nämä netti-akva-asiantuntijat.. " voisit kokeilla keskustella tuolla maamme kattaviman akvaario harrastaja asiantuntija porukan kanssa aquaweb.org keskustelu palstalla, kantasi ja mielipiteesi saattaisi muuttua, jos et minua HEVILLÄ usko :)

        Itselläni on haave tässä lähitulevaisuudessa koittaa omaa akvaario yrittämis kykyä, se vaatii kuitenkin myös likviditeettiä jota persaukisella työttömällä akvaristi nahjuksella ei tunnu piisaavan, vielä.


      • fish KING

        Tuota aquahoito saittia ylläpitävä J. Järvi on maamme johtava akvaario harrastus piirin edellä kävijä, hän jos kuka on asioista perillä ja tuo saitti on akvaristien keskuudessa monasti palkittu parhaana paikkaansa pitävänä tieto lähteenä akvaarion hoidon ja kalojen lemmikkeinä pitämisen kannalta.


    • Hätä ohi.

      No on sitä täälläkin suositeltu, usko pois. Niin ja kaupansetä taas oli sitä mieltä että nettiasiantuntijat puolestaan keskittyvät kaloja enemmän kirjoitteluun palstoilla. Itse en ota kantaa puoleen jos toiseen, molemmat varmaan hommansa ja lemmikkinsä hoitavat. Enkä halua ketään kritisoida enkä epäile etteikö eräillä nimeltämainitsemattomilla ;) kirjoittajilla olisi asiantuntemusta pitkältä ajalta. MUTTA kukin asiantuntija on hoitanut akvaa omalla tyylillään ja kokenut oman tavan hyväksi - kun taas toinen toisella tavalla omansa hyväksi. Ihan sama juttu on lasten hoitoa ja kasvatusta koskevien keskustelupalstojen kanssa (joita muuten en ole enää jaksanut lukea pitkiin aikoihin) joissa fundamentalismi kukoistaa. Kukin on sitä mieltä että se oma tapa on ainut oikea ja muilla tavoilla kasvaa vaan hirveitä huligaaneja (jos nyt edes sinne asti pääsevät). MUTTA tämäkin vuodatus oli vain yhden ihmisen mielipide eikä taivahan totuus. Niin että epäonnistutaan nyt sitten sekä muksujen että kalojen kanssa, kiva kiva ;/

      • Hätä ohi.

        Miehenikin jo epäili että syötän muksuille spirulinaa ja surviaisia aamupalaksi kun täpäjän koko ajan vain akvaariosta.. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe