Kalamietityksiä

ssrr

Meillä on nyt yksi monni asustellut tuossa samaisessa akvaariossa 7 vuotta, käy syömässä, ja muuten sitä ei paljon näykkään. Uros on kuulema sukupuoleltaan (pitkä parta). Terraario on kooltaan noin 50litrainen. Elikkäs voisinko ottaa yhden uros monnin lisää akvaarioon? Plus taistelukalauroksen ja pienen tetraparven? Onko aivan liikaa noin pieneen? Sisustuksessa kukkaruukku jossa sisäänpääsy, vähän pienempikukkaruukku, linna kolmella ovella, pumppu, lämmitysjuttu (mikähän nimeltään) ja kaikkea muuta pientä somistusta, ja juurakko. Pohjalla on pienehköä hiekkaa. Mitä mieltä?

12

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Carossa

      Voit ottaa, koiraatkin harvemmin kiistelevät ekskenään, joskus saattaa monneilla tulla ruuasta/reviiristä riitaa, muttei sen pahemmin. Eiköhän mahdu! katso vain ettei tetrat näyki taistista sitten, että valitset sellaisen tetraparven mikä sietää huntueviä ;)

      • ssrr

        Kiva saada yksi asiallinen vastaus(: Oisko tetroist sopiva parvi kardinaalei taikka intiaaninsulkii? Must tuntuu et ei tuu noil riitaa, ku toi 7v nukkuu yhessä kopissa, ja käy sen ulkopuolel syömäs..


      • fish KING

        Nykypäivän partis kasvaa (jos partiksesta puhutaan) sopivassa akvassa n. 15-20cm pituiseksi, suuren sisäsiittoisuuden takia, mulla on tossa tonnisessa muutama melkein 30cm vonkale :)

        Markku Varjon suositus kirjassaan on yhdelle monnille MINIMI 120l !!
        Mun mielestä naaraalla sais olla 150l ja koiraalle 200l.
        Pieni tuuman mittainen monni tuplaa pituutensa kuukaudessa, kahdessa, puoli vuotiaana se siis on jo liki täys mittainen, kalaakaan EI SAA KITU KASVATTAA KODISSAAN, ettehä te ihmiset pidä kissojanekaan jatkuvasti kanto kopassa tai kuljeta koirianne kuljetus häkeissään, eläin kuin eläin tarvitsee tilaa ollakseen tyytyväinen vankeuteensa jossa ihminen sitä pitää.

        Toivottavasti jutun aloittaja palaa vielä paikalle ja harkitsee paremman elämän laadun antamista, kaikille kaloilleen. Kun hän kirjoitti terraario, onko akvaario edes vettä täynnäkään, siitäkin on jo tilavuutta pois, pohja pinta-ala ei ole kaikki kaikessa, pohjalla eläville kaloillekaan, veden laatu tuossa tilassa huononee jo taatusti nopeasti. Sitkeitä ovat ..., sämpläsi Raptorikin aikanaan.

        Noin pieneen akvaarioon ei mahdu enää missään tapauksessa mitään kalastoa, yhtä väliveden parvea enempää kalamitaltaan max. 4cm/6-10kpl, partikselle kun saat suuremman kodin se ehkä vielä alkaa kasvamaan mittoihinsa (minkä kokoinen onkaan). Onhan se vasta elämänsä alku puolella, elävät yli 20 vuotiaiksi, normaaleissa olosuhteissa.

        Kertoisitko vielä hoitorutiineistasi akvaa kohtaan, jos vielä luet tätä...


      • ssrr
        fish KING kirjoitti:

        Nykypäivän partis kasvaa (jos partiksesta puhutaan) sopivassa akvassa n. 15-20cm pituiseksi, suuren sisäsiittoisuuden takia, mulla on tossa tonnisessa muutama melkein 30cm vonkale :)

        Markku Varjon suositus kirjassaan on yhdelle monnille MINIMI 120l !!
        Mun mielestä naaraalla sais olla 150l ja koiraalle 200l.
        Pieni tuuman mittainen monni tuplaa pituutensa kuukaudessa, kahdessa, puoli vuotiaana se siis on jo liki täys mittainen, kalaakaan EI SAA KITU KASVATTAA KODISSAAN, ettehä te ihmiset pidä kissojanekaan jatkuvasti kanto kopassa tai kuljeta koirianne kuljetus häkeissään, eläin kuin eläin tarvitsee tilaa ollakseen tyytyväinen vankeuteensa jossa ihminen sitä pitää.

        Toivottavasti jutun aloittaja palaa vielä paikalle ja harkitsee paremman elämän laadun antamista, kaikille kaloilleen. Kun hän kirjoitti terraario, onko akvaario edes vettä täynnäkään, siitäkin on jo tilavuutta pois, pohja pinta-ala ei ole kaikki kaikessa, pohjalla eläville kaloillekaan, veden laatu tuossa tilassa huononee jo taatusti nopeasti. Sitkeitä ovat ..., sämpläsi Raptorikin aikanaan.

        Noin pieneen akvaarioon ei mahdu enää missään tapauksessa mitään kalastoa, yhtä väliveden parvea enempää kalamitaltaan max. 4cm/6-10kpl, partikselle kun saat suuremman kodin se ehkä vielä alkaa kasvamaan mittoihinsa (minkä kokoinen onkaan). Onhan se vasta elämänsä alku puolella, elävät yli 20 vuotiaiksi, normaaleissa olosuhteissa.

        Kertoisitko vielä hoitorutiineistasi akvaa kohtaan, jos vielä luet tätä...

        Vaihdan vedet (puoelt pois, ja toiset puolet tilalle) noin kerran viikossa, ja kerran kuukaudessa putsaan kivet. Pumpun putsaan kerran viikossa, tai useammin, riippuu kuinka hyvin toimii. Anteeksi että kirjotan terraario, satun vain omistamaan terraario eläimiä. No onnistuisiko tämä yhdistelmä, jos vaihtaisin ne hieman suurempaan akvaarioon (100cm x 50cm) tilavuudesta en tiedä, joskus ostin, kun meinasin ottaa siihen kaksi gerbiili herrasta, mutta eivät selvinneet edellisesssä kodissaan edes hakumatkalle asti:o Ja tuosta koko asiasta, tämä monni on samasta poikueesta (puhutaaanko kaloissa poikueista?) josta otti ystävänikin, ja asuu jumalattoman isossa terraariossa parin piraijan kanssa, ja jäi tämän kokoiseksi, mitä tämä minun on, joku 8cm..)


      • fish KING
        ssrr kirjoitti:

        Vaihdan vedet (puoelt pois, ja toiset puolet tilalle) noin kerran viikossa, ja kerran kuukaudessa putsaan kivet. Pumpun putsaan kerran viikossa, tai useammin, riippuu kuinka hyvin toimii. Anteeksi että kirjotan terraario, satun vain omistamaan terraario eläimiä. No onnistuisiko tämä yhdistelmä, jos vaihtaisin ne hieman suurempaan akvaarioon (100cm x 50cm) tilavuudesta en tiedä, joskus ostin, kun meinasin ottaa siihen kaksi gerbiili herrasta, mutta eivät selvinneet edellisesssä kodissaan edes hakumatkalle asti:o Ja tuosta koko asiasta, tämä monni on samasta poikueesta (puhutaaanko kaloissa poikueista?) josta otti ystävänikin, ja asuu jumalattoman isossa terraariossa parin piraijan kanssa, ja jäi tämän kokoiseksi, mitä tämä minun on, joku 8cm..)

        100X50X50?? = 250L

        Toihan on jo hotelli edelliseen verrattuna :) siitä siis kaloille uutta kotia rakentamaan, 50l akva saisi jäädä vaikka karanteeni altaaksi .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php

        8cm partis kuulostaisi sisäsiittois täyskasvuiselta ;/ mutta silti sen paikka ei todellakaan ole tuolla 50l akvassasi ;\

        HUOM. Piraijat ovat myös parvikaloja 10 ---> yksi piraija vaatii n. 200l tilavuutta = 2000l = julmettu suodatus järjetelmä ;)
        Mutta kaksi aikuista kyllä syö poikaset jos niitä sinne alkaisi lisää hankkimaan, kannattaisi kohlia saman kokoisia jostakin jo vain mahtuu ;(


      • ssrr
        fish KING kirjoitti:

        100X50X50?? = 250L

        Toihan on jo hotelli edelliseen verrattuna :) siitä siis kaloille uutta kotia rakentamaan, 50l akva saisi jäädä vaikka karanteeni altaaksi .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php

        8cm partis kuulostaisi sisäsiittois täyskasvuiselta ;/ mutta silti sen paikka ei todellakaan ole tuolla 50l akvassasi ;\

        HUOM. Piraijat ovat myös parvikaloja 10 ---> yksi piraija vaatii n. 200l tilavuutta = 2000l = julmettu suodatus järjetelmä ;)
        Mutta kaksi aikuista kyllä syö poikaset jos niitä sinne alkaisi lisää hankkimaan, kannattaisi kohlia saman kokoisia jostakin jo vain mahtuu ;(

        30x35x60 Paljonkos siinä on sitten litroja?.. Noi piraijat on sen 15v vanhoi, et niit on kuulemma kuollukki jonku verran


      • fish KING
        ssrr kirjoitti:

        30x35x60 Paljonkos siinä on sitten litroja?.. Noi piraijat on sen 15v vanhoi, et niit on kuulemma kuollukki jonku verran

        että näin


    • Tulipyrstö0

      Kukaan ei varmaan edes naura tollaiselle.
      Kaksi partamonnia 50 litraiseen purkkiin , lol ja haahaa.

    • Carossa

      Kato, 50 litrainen on periiaatteessa 17 neliödesin pohjapinta-ala, joka on suhteessa kahdelle monnille hyvän kokoinen, sitten kun otetaan vielä sivuseinät ja erilaiien koristeiden pinnat tulee reilusti yli 20 neliödesin. Se on melko paljon! Minä kuule ainakin ottaisin sinuna ssrr...
      Tarkoitatko kardinaali kaloja vai kardinaali tetroja. Sinipunaisia vai niitä rusehtavia?
      Itse asiassa niillä ei ole kauheeta väliä, kummatkin käy intiaani sulkien kanssa. Ottaisin ehkä kumpaakin lajia tai näitä kolmea 10-15 kpl. siis per kalarotu ;)

      Tulipyrstö0 : Tulipyrstönkin kokoinen kala on eriasia elääkö se ophjassa vai "vedessä" ?!

      • ssrr

        Meiunaan kardinaalitetroja, punanen masu, sininen kylki yms.


      • fish KING
        ssrr kirjoitti:

        Meiunaan kardinaalitetroja, punanen masu, sininen kylki yms.

        1Okpl parvelle n. 60-70l .. mitä suurempi parvi en parempi. Mulla on noita pikku tetra lajeja tuolla 240l 80kpl.

        Veden happamuus ei saisi olla paljoakaan yli 7
        Menestyy myös viileämmäsäkin vedessä 25 mutta sitä alemmissa lämpötiloissa ei saa pitää kauaa aikaa (sadekausi kopiointi)


      • fish KING

        Carossalle voisi ehdottaa hankkimaan Markku Varjon Akvaariokalat kirjaa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1724
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1035
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      921
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      853
    7. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      812
    8. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      803
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      803
    Aihe