Lisäpitkien asennuskorkeus

20+6

Mikä tuollaisen lisäkaukovalon optimipaikka on auton nokassa? Taitaa tulla liian kirkas täplä asfalttiin, jos jää liian matalalle

27

9637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aervo

      Pistä katolle niin ku mullakin on

    • . . .

      Kyl kai siinä ajovalojen korkeudella on paras paikka, ainaki henkilöautossa. Liian alhaalla tosiaan tulee kirkas alue auton eteen. Aken valomääräyksissähän sanotaan, että "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle.", korkeutta ei oikeastaan ole rajoitettu ( minimi korkeus maasta 250mm ja teoreettinen maksimi 4200mm ) ,edes rekoissa ei ole noin korkealla..

      • 663+3

        Eli siis silmien yläpuolelle ei kannata.


      • rohkea rokan syö

        Katolle saa laittaa. Aken ohjeet ovat vain ohjeita katsastajille eivät laki. EU-direktiivit sallivat kattoasennuksen kunhan ei valokuvio heijastu auton osista. Aken ohjeilla pyyhitään oikeudessa persettä.


    • Itselläni on maskin edessä siten, että valojen yläreuna ei näy kuskin paikalta.

      • katolle

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois


      • . . .
        katolle kirjoitti:

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois

        Kyllä ne vaan korkealta valaisee paremmin.


      • jotta näkee

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.


      • Namulaari
        jotta näkee kirjoitti:

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.


      • Ukkopaha
        Namulaari kirjoitti:

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?


      • . . .
        Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.


      • mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.


      • mme_2010
        Täpinä kirjoitti:

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.

        Miten laskit?


      • mme_2010 kirjoitti:

        Miten laskit?

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.


      • asiassa
        Täpinä kirjoitti:

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....


      • . . .
        mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        En.


      • Namulaari
        mme_2010 kirjoitti:

        En.

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.


      • "valoteho"
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        Mikä on valoteho?
        Valaistusvoimakkuuden yksikkö on lux, lx.
        Valovoiman yksikkö on kandela, cd.
        Tehon yksikkö on watti,W


      • aisaa
        asiassa kirjoitti:

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....

        "Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla "

        Ehkä kumminkin on parempi ettet häikäise niitä jalankulkijoita sumuvaloillasi. Näkevät sitten itse hypätä ojaan kun kännissä ajat pientareella.


      • aisaa
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.


      • katsastuskäytännöt
        aisaa kirjoitti:

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.

        Muuten oikein, mutta auton omat pitkät saa poistaa käytöstä poistamalla polttimot ja liittimet. Kaikkien lisäpitkien on oltava kunnossa.


      • tasanensatanen
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        referenssiluku on kylläkin 100


      • Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Omassa pakettiautossani oli 2 sarjaa lisäkaukovaloja, toiset katolla ja toiset puskurissa. Kytkentä oli (jopa) katsastusmiehen mukaan laillinen, molemmat oli omilla releillä ja ohjausvirrat (valoviikseltä otettu) meni releille 3-asentoisen kytkimen kautta (katto-0-puskuri)


    • katsastuskäytännöt

      Matalalle asennettu valaisee muuten yhtä hyvin, mutta ojanpohjat jäävät ilman valoa. Tienpintaan ei tule sen isompaa valoläiskää, kunhan suuntaus on riittävän ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe