Lisäpitkien asennuskorkeus

20+6

Mikä tuollaisen lisäkaukovalon optimipaikka on auton nokassa? Taitaa tulla liian kirkas täplä asfalttiin, jos jää liian matalalle

27

11336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aervo

      Pistä katolle niin ku mullakin on

    • . . .

      Kyl kai siinä ajovalojen korkeudella on paras paikka, ainaki henkilöautossa. Liian alhaalla tosiaan tulee kirkas alue auton eteen. Aken valomääräyksissähän sanotaan, että "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle.", korkeutta ei oikeastaan ole rajoitettu ( minimi korkeus maasta 250mm ja teoreettinen maksimi 4200mm ) ,edes rekoissa ei ole noin korkealla..

      • 663+3

        Eli siis silmien yläpuolelle ei kannata.


      • rohkea rokan syö

        Katolle saa laittaa. Aken ohjeet ovat vain ohjeita katsastajille eivät laki. EU-direktiivit sallivat kattoasennuksen kunhan ei valokuvio heijastu auton osista. Aken ohjeilla pyyhitään oikeudessa persettä.


    • Itselläni on maskin edessä siten, että valojen yläreuna ei näy kuskin paikalta.

      • katolle

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois


      • . . .
        katolle kirjoitti:

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois

        Kyllä ne vaan korkealta valaisee paremmin.


      • jotta näkee

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.


      • Namulaari
        jotta näkee kirjoitti:

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.


      • Ukkopaha
        Namulaari kirjoitti:

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?


      • . . .
        Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.


      • mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.


      • mme_2010
        Täpinä kirjoitti:

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.

        Miten laskit?


      • mme_2010 kirjoitti:

        Miten laskit?

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.


      • asiassa
        Täpinä kirjoitti:

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....


      • . . .
        mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        En.


      • Namulaari
        mme_2010 kirjoitti:

        En.

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.


      • "valoteho"
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        Mikä on valoteho?
        Valaistusvoimakkuuden yksikkö on lux, lx.
        Valovoiman yksikkö on kandela, cd.
        Tehon yksikkö on watti,W


      • aisaa
        asiassa kirjoitti:

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....

        "Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla "

        Ehkä kumminkin on parempi ettet häikäise niitä jalankulkijoita sumuvaloillasi. Näkevät sitten itse hypätä ojaan kun kännissä ajat pientareella.


      • aisaa
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.


      • katsastuskäytännöt
        aisaa kirjoitti:

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.

        Muuten oikein, mutta auton omat pitkät saa poistaa käytöstä poistamalla polttimot ja liittimet. Kaikkien lisäpitkien on oltava kunnossa.


      • tasanensatanen
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        referenssiluku on kylläkin 100


      • Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Omassa pakettiautossani oli 2 sarjaa lisäkaukovaloja, toiset katolla ja toiset puskurissa. Kytkentä oli (jopa) katsastusmiehen mukaan laillinen, molemmat oli omilla releillä ja ohjausvirrat (valoviikseltä otettu) meni releille 3-asentoisen kytkimen kautta (katto-0-puskuri)


    • katsastuskäytännöt

      Matalalle asennettu valaisee muuten yhtä hyvin, mutta ojanpohjat jäävät ilman valoa. Tienpintaan ei tule sen isompaa valoläiskää, kunhan suuntaus on riittävän ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe