Mikä tuollaisen lisäkaukovalon optimipaikka on auton nokassa? Taitaa tulla liian kirkas täplä asfalttiin, jos jää liian matalalle
Lisäpitkien asennuskorkeus
27
11298
Vastaukset
- aervo
Pistä katolle niin ku mullakin on
- . . .
Kyl kai siinä ajovalojen korkeudella on paras paikka, ainaki henkilöautossa. Liian alhaalla tosiaan tulee kirkas alue auton eteen. Aken valomääräyksissähän sanotaan, että "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle.", korkeutta ei oikeastaan ole rajoitettu ( minimi korkeus maasta 250mm ja teoreettinen maksimi 4200mm ) ,edes rekoissa ei ole noin korkealla..
- 663+3
Eli siis silmien yläpuolelle ei kannata.
- rohkea rokan syö
Katolle saa laittaa. Aken ohjeet ovat vain ohjeita katsastajille eivät laki. EU-direktiivit sallivat kattoasennuksen kunhan ei valokuvio heijastu auton osista. Aken ohjeilla pyyhitään oikeudessa persettä.
Itselläni on maskin edessä siten, että valojen yläreuna ei näy kuskin paikalta.
- katolle
katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois
- . . .
katolle kirjoitti:
katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois
Kyllä ne vaan korkealta valaisee paremmin.
- jotta näkee
No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...
Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös. - Namulaari
jotta näkee kirjoitti:
No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...
Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.
En suosittelen kattoasennusta. - Ukkopaha
Namulaari kirjoitti:
Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.
En suosittelen kattoasennusta.Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?
- . . .
Ukkopaha kirjoitti:
Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?
Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.
- mme_2010
. . . kirjoitti:
Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.
Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.
mme_2010 kirjoitti:
Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.
Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
palaa yhtä aikaa.- mme_2010
Täpinä kirjoitti:
Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
palaa yhtä aikaa.Miten laskit?
mme_2010 kirjoitti:
Miten laskit?
Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
- puolikkaat
- pitkät
- etusumuvalot
- lisäpitkät
Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.
Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
määrää.
Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
aikaan.
Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
mokoma.
Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
vastaantulijan kohdatessa.
Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
moorroritiellä.- asiassa
Täpinä kirjoitti:
Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
- puolikkaat
- pitkät
- etusumuvalot
- lisäpitkät
Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.
Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
määrää.
Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
aikaan.
Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
mokoma.
Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
vastaantulijan kohdatessa.
Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
moorroritiellä.> Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
määrää.
Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).
Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu
a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla
b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti
> Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu
Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut.... - . . .
mme_2010 kirjoitti:
Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.
Ihan varma?
"Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset." - mme_2010
. . . kirjoitti:
Ihan varma?
"Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."En.
- Namulaari
mme_2010 kirjoitti:
En.
Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
Luxi: Valotehon yksikkö
Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää. - "valoteho"
Namulaari kirjoitti:
Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
Luxi: Valotehon yksikkö
Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.Mikä on valoteho?
Valaistusvoimakkuuden yksikkö on lux, lx.
Valovoiman yksikkö on kandela, cd.
Tehon yksikkö on watti,W - aisaa
asiassa kirjoitti:
> Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
määrää.
Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).
Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu
a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla
b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti
> Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu
Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut...."Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu
a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla "
Ehkä kumminkin on parempi ettet häikäise niitä jalankulkijoita sumuvaloillasi. Näkevät sitten itse hypätä ojaan kun kännissä ajat pientareella. - aisaa
. . . kirjoitti:
Ihan varma?
"Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.
Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.
Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä. - katsastuskäytännöt
aisaa kirjoitti:
Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.
Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.
Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.Muuten oikein, mutta auton omat pitkät saa poistaa käytöstä poistamalla polttimot ja liittimet. Kaikkien lisäpitkien on oltava kunnossa.
- tasanensatanen
Namulaari kirjoitti:
Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
Luxi: Valotehon yksikkö
Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.referenssiluku on kylläkin 100
Ukkopaha kirjoitti:
Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?
Omassa pakettiautossani oli 2 sarjaa lisäkaukovaloja, toiset katolla ja toiset puskurissa. Kytkentä oli (jopa) katsastusmiehen mukaan laillinen, molemmat oli omilla releillä ja ohjausvirrat (valoviikseltä otettu) meni releille 3-asentoisen kytkimen kautta (katto-0-puskuri)
- katsastuskäytännöt
Matalalle asennettu valaisee muuten yhtä hyvin, mutta ojanpohjat jäävät ilman valoa. Tienpintaan ei tule sen isompaa valoläiskää, kunhan suuntaus on riittävän ylös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952293Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861- 47854
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186850- 34821
- 36776
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119775Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772