Lisäpitkien asennuskorkeus

20+6

Mikä tuollaisen lisäkaukovalon optimipaikka on auton nokassa? Taitaa tulla liian kirkas täplä asfalttiin, jos jää liian matalalle

27

11951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aervo

      Pistä katolle niin ku mullakin on

    • . . .

      Kyl kai siinä ajovalojen korkeudella on paras paikka, ainaki henkilöautossa. Liian alhaalla tosiaan tulee kirkas alue auton eteen. Aken valomääräyksissähän sanotaan, että "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle.", korkeutta ei oikeastaan ole rajoitettu ( minimi korkeus maasta 250mm ja teoreettinen maksimi 4200mm ) ,edes rekoissa ei ole noin korkealla..

      • 663+3

        Eli siis silmien yläpuolelle ei kannata.


      • rohkea rokan syö

        Katolle saa laittaa. Aken ohjeet ovat vain ohjeita katsastajille eivät laki. EU-direktiivit sallivat kattoasennuksen kunhan ei valokuvio heijastu auton osista. Aken ohjeilla pyyhitään oikeudessa persettä.


    • Itselläni on maskin edessä siten, että valojen yläreuna ei näy kuskin paikalta.

      • katolle

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois


      • . . .
        katolle kirjoitti:

        katto on paraspaikka jos on siihen mahdollisuus se valasee kaikki ojan pohjatkin,liian matala asennus on kuin heittäisi valot pois

        Kyllä ne vaan korkealta valaisee paremmin.


      • jotta näkee

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.


      • Namulaari
        jotta näkee kirjoitti:

        No valaiseehan ne sitten ainakin puiden latvat, jos ei muuta...

        Ehdottomasti katolle jos on mahdollisuus. Ei tule kirkasta läiskää 20m auton eteen vaan saa valoa sinne kauemmaksi ojanpohjille. Mitä ylemmäksi on mahdollista sitä parempi. Matalaan kiilamaiseen keulaan voi järkevä asennus olla hankalaa, mutta möhkökeulaan saa nätisti aika ylös.

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.


      • Ukkopaha
        Namulaari kirjoitti:

        Katto on ihan hyvä paikka sekin, mutta lumisateella tai hieman utuisella säällä saa sitten katsella valojen rietytyskohdan eli kirkkaimman pisteen läpi. No sehän aiheuttaa valomuuria silmille joka taas heikentää näkyvyyttä.

        En suosittelen kattoasennusta.

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?


      • . . .
        Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Käsittääkseni neljä lisävaloa voi laittaa palamaan omien pitkien kanssa, kunhan referenssit ei mene yli. Jos taas menee yli, niin pitää kytkeä siten, että ei saa palamaan yhtäaikaa.

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.


      • mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.


      • mme_2010
        Täpinä kirjoitti:

        Minun laskujeni mukaan niitä saa nykyisinkin palaa
        yhtä aikaa peräti 8 kpl etuvalojen lisäksi. Järkeä
        tuossa polttamisessa ei tosin ole, sillä sumuvalot ja
        pitkät ei ole tarpeellinen yhdistelmä vaikka saavatkin
        palaa yhtä aikaa.

        Miten laskit?


      • mme_2010 kirjoitti:

        Miten laskit?

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.


      • asiassa
        Täpinä kirjoitti:

        Kaikki ajovalot ja lisäpitkät päällä yhtä aikaa.
        - puolikkaat
        - pitkät
        - etusumuvalot
        - lisäpitkät

        Vanhoissa autoissa "kahdennussäännön" mukaan lukumäärä
        kasvaa kymmeneen. Kai ne sumaritkin olivat sallittuja ennen
        80-lukua? Sellainenkin kummajainen kuin hakuvalo oli käytössä
        70-luvulla joissakin taxeissa joilla tsiikasivat pimeitä talonumeroita.

        Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Nykyautoissa kun lasketaan etu- ja takapään kaikki lamput yhteen,
        niin niitä on noin 2 tusinaa. Tähän paikkaan ovat erittäin terve-
        tulleet päiväajovalot sillä niillä korvataan kaikki muut jatkuvasti
        palavat lamput jarruvaloja ja vilkkuja lukuunottamatta valoisaan
        aikaan.

        Päivävaloilla on perusteltu kulutuksen pienenemistä joka pitääkin
        paikansa, tosin vain noin 0,3 l/100 km. Lamppujen vaihtokustan-
        nuksiakaan ei pidä unohtaa joista tulee säästöä toinen - kolmas
        mokoma.

        Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu joka
        oli pitkään taantumuksen esikuva valoasioissa on nyt huippua
        valoautomatiikassa. Käynnistät auton ja kaikki toimii automaattisesti.
        Päiväajovalot syttyvät, ajat tunneliin niin ajovalot syttyvät, sateessa
        ja sumussa sumuvalot syttyvät. Vaihtaapa volotkin automaattisesti
        vastaantulijan kohdatessa.

        Mutta yksi meidän olosuhteista sakuilta on jäänyt huomaamatta,
        vitilumi tiellä. Ajovalot eivät syty, kun ei ole pimeää, sumuvalot
        eivät syty kun ei ole sumua. Minkäs teet, ajelet perä pimeänä
        moorroritiellä.

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....


      • . . .
        mme_2010 kirjoitti:

        Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset.

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."


      • mme_2010
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        En.


      • Namulaari
        mme_2010 kirjoitti:

        En.

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.


      • "valoteho"
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        Mikä on valoteho?
        Valaistusvoimakkuuden yksikkö on lux, lx.
        Valovoiman yksikkö on kandela, cd.
        Tehon yksikkö on watti,W


      • aisaa
        asiassa kirjoitti:

        > Niin ja entäs nämä uudet "ojavalot", tosin evät lisänne valaisimien
        määrää.

        Kyllä lisää joissain tapauksissa. Yleisimmin "oja-" eli kulmavalona toimii sama valaisin kuin sumuvalona, mutta myös sellaista ratkaisua on, missä kulmavalolla on ihan oma heijastimensa (ajovaloheijastimen kyljessä).

        Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla

        b) korvaamalla kaksoisxenonien lisäpitkä päiväajovalolla ... joilloin kaukovalojen teho on siis tippunut huomattavasti

        > Liekkö menty jo liian pitkälle valoautomatiikassa? Esim. Mersu

        Mersun tapauksessa automaatio on enemmän kuin tarpeen, koska mitään muuta merkkiä ei tule yhtä säännöllisesti vastaan täysin pimeänä (pl. nämä ihan uusimmat automaattisine päiväajovaloineen). Toki näistä uusistakin puuttuu vielä vilkut....

        "Mutta takapakkiakin on menty. Useimmiten nämä päiväajovalot on toteutettu

        a) korvaamalla sumu/kulmavalot päiväajovaloilla ... eli sitten ei olekaan kadunkulmissa enää sitä "mustien kommandojen" eli heijastimettomien jalankulkijoiden bongaamisessa auttavaa valoa tarjolla "

        Ehkä kumminkin on parempi ettet häikäise niitä jalankulkijoita sumuvaloillasi. Näkevät sitten itse hypätä ojaan kun kännissä ajat pientareella.


      • aisaa
        . . . kirjoitti:

        Ihan varma?

        "Valoja saa keula olla täynnä mutta vain NELJÄ saa palaa yhtä aikaa. Mukaan lasketaan myös lyhkäset."

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.


      • katsastuskäytännöt
        aisaa kirjoitti:

        Väärin meni. Toimivia kaukovaloja saa olla autossa vain neljä, ja toimimattomia ei ollenkaan.

        Eli jos autossa on samassa umpiossa pitkät ja lyhkäset, pitkät saa ottaa pois käytöstä, joilloin lisäpitkiä voi olla neljä. Toisaalta jos orkkispitkät ovat omia umpiotaan, niitä ei saa poistaa käytöstä.

        Sekin kannattaa muistaa jos poistaa auton omat pitkät käytöstä, että kulmissa on kuitenkin oltava kunnon valot. Muuten vastaantulija ei saa käsitystä autosi leveydestä.

        Muuten oikein, mutta auton omat pitkät saa poistaa käytöstä poistamalla polttimot ja liittimet. Kaikkien lisäpitkien on oltava kunnossa.


      • tasanensatanen
        Namulaari kirjoitti:

        Minun tietääkseni sen tasan kaksi.. Referenssiluku on se 75 luxia
        Luxi: Valotehon yksikkö
        Candela: Valotehon määrä. Verrataan kynttilään. 1 candela vastaa yhtä kynttilää.

        referenssiluku on kylläkin 100


      • Ukkopaha kirjoitti:

        Hieman OT, mutta en jaksa tehdä uutta topiccia, joten laitan tänne. Käsitykseni mukaan autossa saa olla vain kaksi paria kaukovaloja. Siis omat yksi pari lisävaloja. Olenkin tässä miettinyt, että jos laittaa autoon yhteensä neljä lisävaloa, mutta kun autosta laittaa pitkät päälle, vain kaksi syttyy, jolloin palaa yhteensä neljä kaukovaloa. Kahdelle "ylimääräiselle" lisävalolle (siis niille kahdelle jotka eivät syty kun auton omat kaukovalot sytytetään) sitten jos laittaisi oman katkaisijan. Eli onko tämmöinen laillista? Ja onko mitään muuta keinoa miten autoon saisi laitettua yhteensä neljä tai kolme kappaletta lisäkaukovaloja?

        Omassa pakettiautossani oli 2 sarjaa lisäkaukovaloja, toiset katolla ja toiset puskurissa. Kytkentä oli (jopa) katsastusmiehen mukaan laillinen, molemmat oli omilla releillä ja ohjausvirrat (valoviikseltä otettu) meni releille 3-asentoisen kytkimen kautta (katto-0-puskuri)


    • katsastuskäytännöt

      Matalalle asennettu valaisee muuten yhtä hyvin, mutta ojanpohjat jäävät ilman valoa. Tienpintaan ei tule sen isompaa valoläiskää, kunhan suuntaus on riittävän ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      7764
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      86
      5714
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      40
      3855
    4. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      27
      3267
    5. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      33
      3039
    6. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2955
    7. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      96
      2805
    8. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      42
      2790
    9. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      89
      2464
    10. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      2151
    Aihe