"Normaalien" ajatuksenjuoksu

Kummallinen_ASSI

Voi kun joku kirjoittaisi jonkinlaisen kirjan neurotyypillisten ihmisten ajatuksenjuoksusta ja logiikasta. Alan kyllästyä siihen, että asioita pitäisi muka osata lukea jonkun ihmisen elekielestä, jota ei edes huomaa. Ja miksi pitäisi aina hillitä itsensä ja esittää tylsää mököttäjää? On se niin väärin.. Ja miksi ihmeessä ihmiset aina häpeilevät kaikenlaista? Kaikki ovat kuitenkin ihmisiä.

Mihin ihmiset oikein kohdistavat katseensa ryhmässä? Ihmiset kiusaantuvat, jos niitä tuijottaa liian kauan.. Outoa.. Mihin ne itse sitten katselevat?

Miksi nauraminen voi joskus olla paha asia? Eivätkö ihmiset naura, kun ovat iloisia. Minua ei ainakaan haittaa, vaikka joku nauraisi vastoinkäymisilleni. Sehän on vain tunnereaktio. Ei kukaan voi kontrolloida tunteitaan. Jos naurattaa, niin miksei saisi nauraa?

Miksi ihmiset jankkaavat kysymyksistä, joihin he eivät voi saada vastausta? He jankkaavat ja jankkaavat, vaikka he eivät voi saada ratkaisua.

Miksi jokin arvojärjestys on ihmisille niin tärkeä asia? Niinkö alkukantaisia olemme? Oikeasti neurotyypillinen ihminen ei välitä siitä, onko hän oikeassa, vaan siitä, kuinka tehokkaasti hän saa jyrättyä muut.

Miksi ihmiset rupeavat parisuhteeseen ja pettävä? Miksi parisuhde on niin merkityksetön?

Miksi ihmiset ovat niin äkäisiä?

17

2081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähes normaali

      Oman tulkintani mukaan ns. normaalit ihmiset kärsivät itsetunnon puutteesta, joten heillä on tavallaan yhteinen mieli. Toisin sanoen he tekevät sitä minkä olettavat olevan keskimäärin hauskaa ja hyväksyttävää.

      Normaaleille ihmisille lauma on elämän elinehto, ja lauman oletetut arvot määräävät miten ihmisen pitäisi elää.

      En tiedä mihin katse pitäisi kohdistaa, mutta jos silmiin katsominen tuntuu vaikealta, niin voi katsoa vaikka nenään tai kulmakarvoihin. Toinen ihminen ei huomaa parin sentin eroa katseen kohdistamisessa :D

      Nauramisen hyväksyminen ja hyväksymättömyys liittyy tuohon lauma-ajatteluun.

      Samojen asioiden jankkaaminen on sitä small-talkkia, jonka tarkoituksena lienee jännityksen poistaminen ihmisten välillä?

      Arvojärjestyksen korostaminen kertoo heikosta itsetunnosta, ja toisaalta laumoissa on aina jonkinlainen arvojärjestys.

      Parisuhteen aloittaminen on psyko-fyysinen kokemus, joka muuttuu ajan myötä vakiintuneeksi olomuodoksi. Sitten kun psyko-fyysinen kokemus laimenee, ihmisen kuva toisesta realisoituu ja arkipäiväistyy. Kyllästyminen lienee suurin syy pettämiseen?

      Heikon itsetunnon omaavat ihmiset ovat äkäisiä, koska ovat epävarmoja asemastaan lauman arvoasteikossa. Tietenkin epävarmuus ilmenee jatkuvana hyväksynnän hakemisena ja toisten mollaamisena - siitä syntyy se "selkäänpuukottamisen" kulttuuri.

      • kummallinen_ASSI

        Minäpä olen sellainen assi, että tuijotan ihmisiä siekailematta ja kuulemma varsin pistävällä tavalla silmiin aivan liian kauan... Ja ryhmässä jos ja kun kyllästyn jankkaamiseen, jään yleensä tuijottamaan jotakuta, joka sitten alkaa kiusaantua.

        Minä en oikein ymmärrä asioihin tai ihmiseen kyllästymistä. Parisuhteessa minä ainakin kiinnyn sitä syvemmin, mitä enemmän aikaa kuluu, enkä kyllästy, paitsi jos en pidä toisesta alkuunkaan... Sama pätee paikkoihin. Ihmisillä on kummallinen vaihtelunhalu minun mielestäni. He voivat noin vain jättää paikat, joissa on tärkeitä muistoja ja heittää esineitä pois.. Ehkä minä vain kiinnyn liikaa myös esineisiin.

        Joskus ihmiset osaavat olla kummallisia.


      • voi v.ttu

        täältä löytyy ihan samalla tavalla ajattelevia kuin minä. Luulin olevani ainoa maailmassa. Minulla on hyviä normaaleja ystäviä, joiden kanssa olen samalla aaltopituudella. Kuitenkin heillä kaikilla on yksi yhteinen piirre, eli tyhmyyksien tekeminen, joka juontaa juurensa huonoon itsetuntoon. En vaan voi käsittää, miksei ihmiset voi olla sinut itsensä kanssa. Omaa itseään ei ikinä pääse karkuun eikä kukaan toinen voi astua samaan ruumiiseen. On vain mukavia henkisiä kohtaamisia muiden kanssa. Normaalit ehkä vaan ajattelee asiat erilailla kuin tämmönen hyvin looginen ihminen.


      • ei as mutta

        Kyse ei ole vain "heikosta itsetunnosta". Asia ei ole niin yksinkertainen, että 95% ihmisistä omaa heikon itsetunnon ja siksi menevät lauman mukana. Puhumattakaan että valtaosa ihmisistä olisi "äkäisiä"?

        Itse en ole AS mutta kuulun silti siihen vähemmistöön, joka ei kulje massan mukana juuri missään asiassa. En kuitenkaan koe olevani "parempi itsetuntoinen" kuin muut. En myöskään ole ns. vastarannan kiiski, joka toimii vastoin yleistä linjaa vain herättääkseen huomiota/reaktioita. Minä vain olen erilainen kuin valtaväestö, olematta silti AS. Erona minun ja assien välillä (minulla on useita AS-ystäviä) on se että minä KYKENEN kulkemaan myös valtaväestön mukana ja nauramaan heidän kanssaan (olemaan jopa oikeasti iloinen) niille asioille joita valtaväestö pitää hauskana. Kykenen sulautumaan tähän massaan täydellisesti, ilman että se olisi minun kannaltani teeskentelyä tai pelkkää näyttelemistä. Jotkut tilanteet elämässä vain edellyttävät kykyä sulautua "normien mukaisiin" sosiaalisiin sääntöihin ja verkostoihin.

        Nämä sosiaaliset säännöt ja taidot ovat hioutuneet vuosituhansien aikana ja ovat olennainen osa evoluutiota ja eloonjäämistaistelua. Kaikkialla eläinmaailmassa hallitsee sääntö jonka mukaan lauman, suvun ja lajin tyypilliset käyttäytymissäännöt ovat edellytys henkiinjäämiselle ja elämän jatkumiselle. Vain poikkeusolosuhteissa laumaan sopeutumattomuudesta voi olla hyötyä.

        En tunne yhtään Assia/autistista, joka kykenisi normaaliin vuorovaikutukseen/sos.kanssakäymiseen valtaväestön kanssa, ja "tuntevansa että kuuluvat joukkoon." Kyllä tämä kyvyttömyys kuulua joukkoon on assien heikko kohta, eikä sitä voi selitellä sillä että valtaväestön tekemiset olisivat tyhmiä, typeriä, massan mukana menemistä ja kyvyttömyyttä itsenäiseen ajatteluun. Tällä tavoin assit vain haluavat selittää tämän tilanteen. Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan.


      • Lähes normaali
        ei as mutta kirjoitti:

        Kyse ei ole vain "heikosta itsetunnosta". Asia ei ole niin yksinkertainen, että 95% ihmisistä omaa heikon itsetunnon ja siksi menevät lauman mukana. Puhumattakaan että valtaosa ihmisistä olisi "äkäisiä"?

        Itse en ole AS mutta kuulun silti siihen vähemmistöön, joka ei kulje massan mukana juuri missään asiassa. En kuitenkaan koe olevani "parempi itsetuntoinen" kuin muut. En myöskään ole ns. vastarannan kiiski, joka toimii vastoin yleistä linjaa vain herättääkseen huomiota/reaktioita. Minä vain olen erilainen kuin valtaväestö, olematta silti AS. Erona minun ja assien välillä (minulla on useita AS-ystäviä) on se että minä KYKENEN kulkemaan myös valtaväestön mukana ja nauramaan heidän kanssaan (olemaan jopa oikeasti iloinen) niille asioille joita valtaväestö pitää hauskana. Kykenen sulautumaan tähän massaan täydellisesti, ilman että se olisi minun kannaltani teeskentelyä tai pelkkää näyttelemistä. Jotkut tilanteet elämässä vain edellyttävät kykyä sulautua "normien mukaisiin" sosiaalisiin sääntöihin ja verkostoihin.

        Nämä sosiaaliset säännöt ja taidot ovat hioutuneet vuosituhansien aikana ja ovat olennainen osa evoluutiota ja eloonjäämistaistelua. Kaikkialla eläinmaailmassa hallitsee sääntö jonka mukaan lauman, suvun ja lajin tyypilliset käyttäytymissäännöt ovat edellytys henkiinjäämiselle ja elämän jatkumiselle. Vain poikkeusolosuhteissa laumaan sopeutumattomuudesta voi olla hyötyä.

        En tunne yhtään Assia/autistista, joka kykenisi normaaliin vuorovaikutukseen/sos.kanssakäymiseen valtaväestön kanssa, ja "tuntevansa että kuuluvat joukkoon." Kyllä tämä kyvyttömyys kuulua joukkoon on assien heikko kohta, eikä sitä voi selitellä sillä että valtaväestön tekemiset olisivat tyhmiä, typeriä, massan mukana menemistä ja kyvyttömyyttä itsenäiseen ajatteluun. Tällä tavoin assit vain haluavat selittää tämän tilanteen. Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan.

        " Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan."

        Nyt en kyllä ymmärtänyt :D

        Onko hyvä itsetunto sitä, että täytyy miettiä koko ajan sitä , että toimiiko jonkin lauman odotusten mukaisesti?

        Jos pidät niistä asioista, joista suurin osa ihmisistä pitää, niin silloinhan asiasi ovat hyvin. :)

        Vaikka omat kiinnostuksen kohteeni ja harrastukseni eivät ole niitä valtavirran suosikkeja, niin en koe olevani mitenkään huonoitsetuntoinen. Teen vain asioita joiden parissa viihdyn. :)


      • kummallinen_ASSI
        ei as mutta kirjoitti:

        Kyse ei ole vain "heikosta itsetunnosta". Asia ei ole niin yksinkertainen, että 95% ihmisistä omaa heikon itsetunnon ja siksi menevät lauman mukana. Puhumattakaan että valtaosa ihmisistä olisi "äkäisiä"?

        Itse en ole AS mutta kuulun silti siihen vähemmistöön, joka ei kulje massan mukana juuri missään asiassa. En kuitenkaan koe olevani "parempi itsetuntoinen" kuin muut. En myöskään ole ns. vastarannan kiiski, joka toimii vastoin yleistä linjaa vain herättääkseen huomiota/reaktioita. Minä vain olen erilainen kuin valtaväestö, olematta silti AS. Erona minun ja assien välillä (minulla on useita AS-ystäviä) on se että minä KYKENEN kulkemaan myös valtaväestön mukana ja nauramaan heidän kanssaan (olemaan jopa oikeasti iloinen) niille asioille joita valtaväestö pitää hauskana. Kykenen sulautumaan tähän massaan täydellisesti, ilman että se olisi minun kannaltani teeskentelyä tai pelkkää näyttelemistä. Jotkut tilanteet elämässä vain edellyttävät kykyä sulautua "normien mukaisiin" sosiaalisiin sääntöihin ja verkostoihin.

        Nämä sosiaaliset säännöt ja taidot ovat hioutuneet vuosituhansien aikana ja ovat olennainen osa evoluutiota ja eloonjäämistaistelua. Kaikkialla eläinmaailmassa hallitsee sääntö jonka mukaan lauman, suvun ja lajin tyypilliset käyttäytymissäännöt ovat edellytys henkiinjäämiselle ja elämän jatkumiselle. Vain poikkeusolosuhteissa laumaan sopeutumattomuudesta voi olla hyötyä.

        En tunne yhtään Assia/autistista, joka kykenisi normaaliin vuorovaikutukseen/sos.kanssakäymiseen valtaväestön kanssa, ja "tuntevansa että kuuluvat joukkoon." Kyllä tämä kyvyttömyys kuulua joukkoon on assien heikko kohta, eikä sitä voi selitellä sillä että valtaväestön tekemiset olisivat tyhmiä, typeriä, massan mukana menemistä ja kyvyttömyyttä itsenäiseen ajatteluun. Tällä tavoin assit vain haluavat selittää tämän tilanteen. Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan.

        Minä ainakin tiedostan, että minä itse olen vähän sopimaton. Ihmisten käyttäytyminen vaikuttaa minusta usein järjettömältä ja välillä on hyvin rankkaa yrittää sopeutua, todella rankkaa. Vaikeaa on myös erottaa omat virheet toisten virheistä. Minä pidän itseäni aina syyllisenä kaikkeen ja pyytelen anteeksi, vaikka minulla ei olisikaan mitään anteeksipyydettävää.

        Kun vain olisikin ohjeet lajityypilliseen käyttäytymiseen..


      • se jeessus
        ei as mutta kirjoitti:

        Kyse ei ole vain "heikosta itsetunnosta". Asia ei ole niin yksinkertainen, että 95% ihmisistä omaa heikon itsetunnon ja siksi menevät lauman mukana. Puhumattakaan että valtaosa ihmisistä olisi "äkäisiä"?

        Itse en ole AS mutta kuulun silti siihen vähemmistöön, joka ei kulje massan mukana juuri missään asiassa. En kuitenkaan koe olevani "parempi itsetuntoinen" kuin muut. En myöskään ole ns. vastarannan kiiski, joka toimii vastoin yleistä linjaa vain herättääkseen huomiota/reaktioita. Minä vain olen erilainen kuin valtaväestö, olematta silti AS. Erona minun ja assien välillä (minulla on useita AS-ystäviä) on se että minä KYKENEN kulkemaan myös valtaväestön mukana ja nauramaan heidän kanssaan (olemaan jopa oikeasti iloinen) niille asioille joita valtaväestö pitää hauskana. Kykenen sulautumaan tähän massaan täydellisesti, ilman että se olisi minun kannaltani teeskentelyä tai pelkkää näyttelemistä. Jotkut tilanteet elämässä vain edellyttävät kykyä sulautua "normien mukaisiin" sosiaalisiin sääntöihin ja verkostoihin.

        Nämä sosiaaliset säännöt ja taidot ovat hioutuneet vuosituhansien aikana ja ovat olennainen osa evoluutiota ja eloonjäämistaistelua. Kaikkialla eläinmaailmassa hallitsee sääntö jonka mukaan lauman, suvun ja lajin tyypilliset käyttäytymissäännöt ovat edellytys henkiinjäämiselle ja elämän jatkumiselle. Vain poikkeusolosuhteissa laumaan sopeutumattomuudesta voi olla hyötyä.

        En tunne yhtään Assia/autistista, joka kykenisi normaaliin vuorovaikutukseen/sos.kanssakäymiseen valtaväestön kanssa, ja "tuntevansa että kuuluvat joukkoon." Kyllä tämä kyvyttömyys kuulua joukkoon on assien heikko kohta, eikä sitä voi selitellä sillä että valtaväestön tekemiset olisivat tyhmiä, typeriä, massan mukana menemistä ja kyvyttömyyttä itsenäiseen ajatteluun. Tällä tavoin assit vain haluavat selittää tämän tilanteen. Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan.

        Toi on ihan hyvä juttu kyllä. Itsekkin osaan muuntautua tilanteen mukaan, vaikka olenkin ns. yksinäinen susi muuten omasta tahdosta. Periaatteessa vastaisin psykologiselta profiililta enempi skitsoidia ja lääketieteellisestä profiilista vähän vähemmän AS, erona vaan lähinnä moraalinen näkökanta asioihin, missä noissa oikeastaan on enempi ja vähempi ristiriitaa kummassakin omaani. En vaan usko noihin kumpaakaan diagnooseihin itse.

        Tuossa kun mainittiin hyvästä itsetunnosta, niin se on sellainen voisko sanoa filosofinen ajatteluperiaate sen suhteen miten toimit, jos se oikeasti on hyvä, niin sua ei horjuta mikään asia suuntaan tai toiseen, eli sait sitten kehuja tai haukkuja. Niin, et niistä välitä ja etkä vaivaudu selittelemään sitä itsellesi, että miksi teen näin tai miksi noi tekee noin, vaan teet itse niinkuin parhaaksi näet ja niin annat muittenkin kukkien kukkia. Kaikki me tyhmiä ollaan.


    • se jeessus

      Tuli tosta mieleen vielä hieman, että siis jos tuijotat toisia kokoajan, niin suurin osa alkaa ennen pitkää haukkua sua homoksi, runkkariksi yms. Koska toi usein mielletään "paremmaksi älykkyydeksi" narsistisen ajattelumallin mukaan tai seksuaalisesti viehättyneeksi siitä henkilöstä, eli erinomaiseksi itsetunnoksi, joka ei väistä katsetta, vaan yrittää porata sisälle. Paras tapa on katsoa sitä henkilöä silmiin silloin kun on asiaa sille tai siltä sulle/ryhmälle. Muuten sit tuijotella pääasiassa johkin horisonttiin tai maahan.

    • Breda

      "Normaalien" ajatuksenjuoksu ei luonnollisesti ihmetytä normaalia enemmistöä. Mutta
      niitä, jotka syystä tai toisesta ajattelevat eri lailla, se voi paljonkin ihmetyttää.

      Minusta ihmiskunta olisi tuskin näin hyvin kehittynyt, jos ei olisi pitkin ihmiskunnan historiaa esiintynyt sellaisia ihmisiä, jotka ovat kyseenalaistaneet nimenomaan normaalin enemmistön ajatuksenjuoksun. Tarkoitan ennen muuta suuria merkkihenkilöitä tieteen ja keksintöjen alalla.

      Se, miksi puhun tästä autismi-palstalla, johtuu siitä, että suurista merkkihenkilöistä mm. Newton, Einstein, Darwin ja Edison esiintyvät "famous aspies"-listoilla. Eli julkisuudessa arvellaan, että he olivat asperger-ihmisiä.

      Nimimerkki "Lähes normaali" kirjoitti tässä ketjussa:
      "Normaaleille ihmisille lauma on elämän elinehto, ja lauman oletetut arvot määräävät miten ihmisen pitäisi elää."

      Assina en ole koskaan kokenut olevani laumaeläin. Ihmisten lauma on kuitenkin ja tietenkin - koska muodostaa enemmistön - yrittänyt monin tavoin tehdä minustakin enemmän lauman kaltaisen. Samaa on aikoinaan luultavasti yritetty tehdä myös Newtonille, Einsteinille, Darwinille ja Edisonille. En tietenkään mitenkään kuulu tuohon maskuliiniseen miesjoukkoon. Mutta tiedän omasta kokemuksestani, miltä tuntuu, kun lauma painostaa.

      Minua viehättää ajatus: "Seuraelämä tuottaa yhdenmukaisuutta, ajattelu vaatii yksinäisyyttä."
      Laumasieluiset ihmiset eivät luullakseni voi keksiä niin paljon oleellisesti uutta kuin ne, jotka viehättyvät ajattelemaan asioita uudella tavalla yksinäisyydessä.

      Minua viehättää myös aforismi: "Yksinäisyys on keidas ihmisten autiomaassa." Tietääkö joku, kuka noin assimaisesti on kirjoittanut? Monen assin lailla olen kokenut, että useiden ihmisten seurassa oleminen ylikuormittaa aivojani ja ennen pitkää olo tuntuu kuin nääntyisin autiomaassa. Silloin yksinäisyyteen hakeutuminen pelastaa. Ainakaan minua ei yllätä se tieto, että em. kuuluisat merkkihenkilöt rakastivat tutkia asioita yksinäisyydessä. He tekivät sitä todella ahkerasti ja heillä oli valtava kiinnostus. Heitä ei kiinnostanut pyrkiminen mahdollisimman samanlaiseksi kuin lauma, vaan heitä kiinnosti keksiä jotain aivan uutta.

      Nimimerkki "ei as mutta" kirjoitti tässä ketjussa:
      "Kaikkialla eläinmaailmassa hallitsee sääntö jonka mukaan lauman, suvun ja lajin tyypilliset käyttäytymissäännöt ovat edellytys henkiinjäämiselle ja elämän jatkumiselle. Vain poikkeusolosuhteissa laumaan sopeutumattomuudesta voi olla hyötyä."

      Ihminen kuuluu kiistatta eläinmaailmaan. Mutta ovatko kaikki ihmiset laumaeläimiä. Varmaankin esim. AS-ihmiset ovat niitä poikkeuksia, joille laumaan sopeutumattomuudesta on hyötyä. Erilainen aivotoiminta tuottaa erilaisia ajatuksia, jotka voivat rikastaa koko ihmiskuntaa. Entä jos ihmiskunnassa ei olisi lainkaan erilaista aivotoimintaa. Jatkaisiko ihmiskunta siinä tapauksessa vain loputtomiin yhtä ja samaa kyllästyen ennen pitkää ja rappeutuen kuoliaaksi. Näinkö se on?

      Nimimerkki "ei as mutta" jatkaa:
      "Kyllä tämä kyvyttömyys kuulua joukkoon on assien heikko kohta, eikä sitä voi selitellä sillä että valtaväestön tekemiset olisivat tyhmiä, typeriä, massan mukana menemistä ja kyvyttömyyttä itsenäiseen ajatteluun. Tällä tavoin assit vain haluavat selittää tämän tilanteen. Mielestäni heikko itsetunto on niillä, jotka näin selittävät oman kykenemättömyytensä sulautua ihmiselle lajityypilliseen toimintaan."

      Niinpä niin. "Kyvyttömyys kuulua joukkoon." Assissa nähdään vain "heikko kohta" eikä pukahdeta mitään assin vahvuuksista!

      "Heikko itsetunto" on yleinen lyömäase. Sillä voidaan "selittää" sekä kuuluminen laumaan että kuulumattomuus siihen. Nimimerkki "jeessus" sanoo hyvin itsetunnosta:

      "...jos se (itsetunto) oikeasti on hyvä, niin sua ei horjuta mikään asia suuntaan tai toiseen, eli sait sitten kehuja tai haukkuja. Niin, et niistä välitä ja etkä vaivaudu selittelemään sitä itsellesi, että miksi teen näin tai miksi noi tekee noin, vaan teet itse niinkuin parhaaksi näet ja niin annat muittenkin kukkien kukkia."

      Erittäin hyvin sanottu. Kannattaa hankkia itselleen hyvä itsetunto. Kaikenlaisissa eksyttävissä lauman paineissa se ei ole assille helppoa. Mutta assi voi päästä siihen arvostamalla vielä entistäkin enemmän omia vahvuuksiaan, sitä arvokasta aivotoimintaa, joka on hänen päässään ja joka on erilaista kuin enemmistöllä. Siinä meille jokaiselle assille tavoittelemisen arvoinen tavoite. Jos tai kun siihen tavoitteeseen pääsee niin nimimerkki "jeessuksen" sanoja lainatakseni silloin "sua ei horjuta mikään".

    • jfkelsäaq

      Ai assiako ei voi horjuttaa esim. omien vanhempien kuolemakaan? Nyt heitit taas jo vähän överiksi kirjoituksesi. Saat kirjoituksillasi ihmisille pahaa oloa aikaan. Sitten et sitä edes halua ymmärtää.

    • Assivanhus65

      Niinpä. Menisit tuonne

      https://www.laki24.fi/keskustelu/

      puolustamaan köyhiä vähävaraisia asseja sen sijaan, että kopioit toisten tekstejä niitä kommentoiden omista lähtökohdistasi käsin. Aivan aikuisten oikeasti. Oletko vielä puuttunut julkisesti SOTU-uudistuksen aiheuttamaan pahoinvointiin maassamme, joka varsinkin As-henkilöille voi koitua jopa kuolemaksi joissain tapauksissa. Tee se jo energiasi riittää, monella ei riitä.

      • Kopiointi

        pikemminkin viittaa syvään autismiin, jolloin henkilö ei pysty itse tuottamaan puhettaan tai kirjoittamiaan tekstejä. Tällöin avuksi tulee fasilointi. Fasiloinnista on todettu, että se ei välttämättä vastaa autistin omaa ajattelua, vaan on fasilitojan tulkintaa siitä, mitä henkilö ajattelee.

        Hyvä esimerkki fasitiloinnista löytyy ammattipoliitikoista. Jopa presidenttiehdokkaissa on henkilöitä, jotka eivät tuota tekstejään itse, vaan luottavat ne fasilitoijiensa käsiin. Tällöin ehdokas voi hyvin olla syvästikin autistinen.


    • Aspergrinfonjäsen

      Minulla toimittajan yhteystiedot. Koska kukaan muu ei uskalla asiasta kertoa toimittajalle, teen itse sen. Olen tehnyt jo vuosia toimittajien kanssa yhteistyötä, joten tämä on pikku juttu.

    • kommenttiatähän

      " Ja miksi ihmeessä ihmiset aina häpeilevät kaikenlaista? Kaikki ovat kuitenkin ihmisiä. "

      Esimerkiksi eräässä Suomessa asuvassa vähemmistöryhmässä on tapana häpeillä kaikkea mahdollista. Jopa vessassa käynti on niin hävettävää ja sopimatonta, että nuoret eivät voi mennä vessaan kun vanhempia ihmiä on paikalla. Myös pukeutumisen kanssa on oltava äärimmäisen tarkka, jos muut näkevät. Naiset joutuvat käyttämään raskasta ja hankalalta vaikuttavaa hametta, vaikka se ei olisi tilanteessa lainkaan käytännöllinen vaatetus. Nämä häpeilyn aiheet tuskin tulevat näille ihmisille heidän syntyessään, vaan on häpeilyssä on oltava kyse kokonaan opitusta käyttäytymismallista ja ajatustavasta.

      " Mihin ihmiset oikein kohdistavat katseensa ryhmässä? Ihmiset kiusaantuvat, jos niitä tuijottaa liian kauan.. Outoa.. Mihin ne itse sitten katselevat? "

      Nykyään taitaa usein olla niin, että he hatselevat puhelimiensa ruutuja.

    • Autistin

      ei tarvitse pukeutua oudosti tai erikoisesti. Hänet tunnistaa tuulipukujoukosta jo kömpelöstä asennostaan, vaikka yrittääkin yleensä kopioida pukeutumistaan ympäristöstään sulautuakseen joukkoon.

    • Assit

      eivät ole köyhiä eikä kipeitä. Joka niin väittää, ei ole oikea assi, vaan huijariprofeetta.

    • eksynytlammas

      Voinko liittyä seurakuntaasi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe