Hei!
Vm. 1996 850 farkussani (322 tkm) on nyt talven aikana alkanut kuulumaan "ulvontaa", "vinkumista" käynnistettäessä yön jäljiltä. Ääni kuuluu, kun pitää kytkintä pohjassa, ja voimistuu, jos kierroksia nostaa. Kun tallissa laittaa pakin päälle, ulvonta on melko kovaa. Pihalle peruuttamisen jälkeen, kun laittaa ykkösen silmään, vinkuminen on hiljaisempaa ja loppuu kokonaan muutaman minuutin ajon jälkeen. Työpäivän jälkeen kotiin lähettäessä ääntä ei kuulu. Muuten kytkin toimii normaalisti, ei luista ja ottaa kiinni.
Viisaammat sanoivat vian olevan kytkimen painelaakerissa, näin varmaan onkin. Kysymykseni kuuluukiin, kuinka akuutti vika tuo on, eli onko jo kova kiire korjaamolle? Entäs varaosat, kannattaako ostaa tarvikkeina, vai onko Volvon oma kytkin painelaakeri ainoa oikea vaihtoehto? Hintaero n. 100 euron luokkaa...
Kiitoksia vastauksista/kommenteista!
850 kytkin ulvoo kylmänä
16
2502
Vastaukset
- volvo_puranen
Kytkimen painelaakeri ,pitääkö se ainoastaan ääntä silloin kun kytkin on pohjassa ja on kylmää jolloin laakerin on kuiva jossa ei ole rasvaa ja antaa korkean viiltävän äänen.Jos vastaa kysymykseen kyllä niin edessä on kytkinremontti.Jos teet kytkinremontin eihän sitä Volvolta tarvitse ostaa vaan tarvikeliikkeestä esim. laadukas Sachin kytkinpaketti tai muu laatuvalmistaja,Volvo ei tee niitä kytkinpakettia kyllä ne valmistaa muut tahot ainoastaan pakataan siihen Volvon laatikkoon.Tästä onko kiire korjaamolle te päätätte mutta jos ajatellaan mitä tekee kun laakeri menee rikki ja ne metallinsirut lentelee siellä kytkimessä remonttiin tulee helposti se 3 € lisää..
- MustaVolvo
Joo, kylmänä viheltää, mutta loppuu tosiaan melko pian liikkeelle lähdön jälkeen. Aluksi esiintyi vain, kun piti jarrua ja kytkintä yhtä aikaa pohjassa ja käynnisti. Kun käynnisti vapaalla käsijarru päällä, kytkin pohjaan => ei ääntä. Nyt ääni on koventunut, ja kuuluu kyllä teki käynnistäessä mitä tahansa. Tulipahan mieleen: talvella kovien pakkasten aikana yhtenä aamuna jarru ja kytkin oli ihan pirun jäykkiä - sai polkee ihan tosissaan. Sen jälkeen minä tuon äänenkin vasta huomasin. Voisiko tuo pakkanen, nesteiden kohmettuminen tms. olla aiheuttanut tuon vian?
Autoa tosiaan on käytetty monella korjaamolla ja kyselty mielipiteitä - toisten mielestä se pitäisi korjauttaa heti, toisten mukaan taas ei ole vielä kiirettä. Pitänee jättää nyt vähemmälle ajolle ja korjauttaa kevään aikana. Korjaamojen hinnoissa on muuten Joensuun seudulla aikamoisia eroja: toiset ottavat 400e osat, halvimmillaan 240e osat. Mutta kiitos kommenteista! - volvo_puranen
MustaVolvo kirjoitti:
Joo, kylmänä viheltää, mutta loppuu tosiaan melko pian liikkeelle lähdön jälkeen. Aluksi esiintyi vain, kun piti jarrua ja kytkintä yhtä aikaa pohjassa ja käynnisti. Kun käynnisti vapaalla käsijarru päällä, kytkin pohjaan => ei ääntä. Nyt ääni on koventunut, ja kuuluu kyllä teki käynnistäessä mitä tahansa. Tulipahan mieleen: talvella kovien pakkasten aikana yhtenä aamuna jarru ja kytkin oli ihan pirun jäykkiä - sai polkee ihan tosissaan. Sen jälkeen minä tuon äänenkin vasta huomasin. Voisiko tuo pakkanen, nesteiden kohmettuminen tms. olla aiheuttanut tuon vian?
Autoa tosiaan on käytetty monella korjaamolla ja kyselty mielipiteitä - toisten mielestä se pitäisi korjauttaa heti, toisten mukaan taas ei ole vielä kiirettä. Pitänee jättää nyt vähemmälle ajolle ja korjauttaa kevään aikana. Korjaamojen hinnoissa on muuten Joensuun seudulla aikamoisia eroja: toiset ottavat 400e osat, halvimmillaan 240e osat. Mutta kiitos kommenteista!Olethan muistanut 60tkm välein vaihtaa sen kytkin/jarrunesteen aina uuteen ja hydraalinen nestekytkin olet ilmannut ettei siellä ole mitään ilmakuplaa että irrottaa hyvin se kytkinhaarukkaa joka on siellä kytkinkopassa.Itsellä vasta 280tkm ajettu ja kytkin toimii samalailla kuin ajettiin ulos sieltä tehtaan hihnalta. Asennusaika on jotain 5-6 tuntiin näissä kytkimissä siitä tulee työlle aika kova hinta loppujen lopuksi..
Äänilähteet ovat.
Painelaakeri
Paineasetelma viallinen (teillä raskas kytkinpoljin?
Kytkinlevy viallinen
Mutta kun kytkimen avaa tietää viantarkasti ja muista vaihtaa laatikkoon ne öljy jos edellisestä vaihdossa kulunut aikaa .2.1 litraa joko Volvon omaa laatikko öljyä tai sitten Castrolin täyssynteettistä vaihteistoöljyä - fvgyhnuik,o
volvo_puranen kirjoitti:
Olethan muistanut 60tkm välein vaihtaa sen kytkin/jarrunesteen aina uuteen ja hydraalinen nestekytkin olet ilmannut ettei siellä ole mitään ilmakuplaa että irrottaa hyvin se kytkinhaarukkaa joka on siellä kytkinkopassa.Itsellä vasta 280tkm ajettu ja kytkin toimii samalailla kuin ajettiin ulos sieltä tehtaan hihnalta. Asennusaika on jotain 5-6 tuntiin näissä kytkimissä siitä tulee työlle aika kova hinta loppujen lopuksi..
Äänilähteet ovat.
Painelaakeri
Paineasetelma viallinen (teillä raskas kytkinpoljin?
Kytkinlevy viallinen
Mutta kun kytkimen avaa tietää viantarkasti ja muista vaihtaa laatikkoon ne öljy jos edellisestä vaihdossa kulunut aikaa .2.1 litraa joko Volvon omaa laatikko öljyä tai sitten Castrolin täyssynteettistä vaihteistoöljyäEi kait kaikkiin kasipätkiin voi edes vaihtaa vaihteistoöljyä. On malleja joissa on"ikuiset " vaihteistoöljyt, ei ole edes tyhjennysproppua
- Skodisti
fvgyhnuik,o kirjoitti:
Ei kait kaikkiin kasipätkiin voi edes vaihtaa vaihteistoöljyä. On malleja joissa on"ikuiset " vaihteistoöljyt, ei ole edes tyhjennysproppua
Oletteko varmoja että ulina ja uikutus kylmänä tulee kytkimestä.
Minä ainakin tarkistaisin laturin remmin ja kiristimen. - volvo_puranen
Skodisti kirjoitti:
Oletteko varmoja että ulina ja uikutus kylmänä tulee kytkimestä.
Minä ainakin tarkistaisin laturin remmin ja kiristimen.Kyllä fvgyhnuik voi näihin Volvoihin voi vaihtaa ne vaihteistoöljyt onko se manuaali tai automaatti vai oletko kuullut että öljyt toimii vielä kuin uudet jos 600tkm ajettu autolla.Tästä ulinasta vaan kun kysyjä tästä painelaakeria ehdotti ja varmaakin on tarkistanut moniurahihnan kunnon ja samoin myös se kiristäjän ja laturia unohtamatta.Se tässä nettikorjaamisesta huono puoli kun ei näe autoa ja kuule sen korkeataajuista metallista ulinaa,Moniurahihna vaihdetaan aina silloin kuin jakohihna eli 120tkm/4 vuotta ja moniurahihnan kiristäjän kunto tarkistetaan että kestää sen vaihtovälin.
- MustaVolvo
volvo_puranen kirjoitti:
Kyllä fvgyhnuik voi näihin Volvoihin voi vaihtaa ne vaihteistoöljyt onko se manuaali tai automaatti vai oletko kuullut että öljyt toimii vielä kuin uudet jos 600tkm ajettu autolla.Tästä ulinasta vaan kun kysyjä tästä painelaakeria ehdotti ja varmaakin on tarkistanut moniurahihnan kunnon ja samoin myös se kiristäjän ja laturia unohtamatta.Se tässä nettikorjaamisesta huono puoli kun ei näe autoa ja kuule sen korkeataajuista metallista ulinaa,Moniurahihna vaihdetaan aina silloin kuin jakohihna eli 120tkm/4 vuotta ja moniurahihnan kiristäjän kunto tarkistetaan että kestää sen vaihtovälin.
On autoon vaihdettu syksyllä, ja kireällä ovat. Selkeästi kuuluu kytkimestä - kun painaa kytkintä ääni kuuluu, ja loppuu heti kun kytkimen nostaa pohjasta. Ääni kuuluu vain, kun kytkin on pohjassa tai pohjan tuntumassa. Kovenee / heikkenee kierrosten mukaan. Kuuluu kovempana, jos auton starttaa jarru ja kytkin pohjassa. Eli käsijarru päällä vaihde vapaalla startatessa ääni on hiljaisempi. Ja vähän erilainen soundi on ääneessä kuion hihnan luistaessa - sitäkin kun on kuultu.
Vaihteistoöljyt vaihdettu n. vuosi / 20 tkm sitten. - näin minulla
MustaVolvo kirjoitti:
On autoon vaihdettu syksyllä, ja kireällä ovat. Selkeästi kuuluu kytkimestä - kun painaa kytkintä ääni kuuluu, ja loppuu heti kun kytkimen nostaa pohjasta. Ääni kuuluu vain, kun kytkin on pohjassa tai pohjan tuntumassa. Kovenee / heikkenee kierrosten mukaan. Kuuluu kovempana, jos auton starttaa jarru ja kytkin pohjassa. Eli käsijarru päällä vaihde vapaalla startatessa ääni on hiljaisempi. Ja vähän erilainen soundi on ääneessä kuion hihnan luistaessa - sitäkin kun on kuultu.
Vaihteistoöljyt vaihdettu n. vuosi / 20 tkm sitten.Volvo 850, vm. 95, 20 v. ja ajettu 150 000 km. Eli autolla on ajettu keskimäärin 10 000 km/v.
Muutama vuosi sitten kytkin alkoi pakkasesta lähdettäessä vonkaisemaan. Silloin oli mittarissa noin 100 000 km. Ajoin silllä vime syksyyn saakka, eli viitisen vuotta ja loppuvaiheessa se parkaisi jo lämpimästä tallistakin lähdettäessä.
Kytkinpaketti ja samalla jakohihna vaihdettiin. Todettiin, että painelaakeri on syönyt pienet urat paineasetelman kynsiin.
Remontin jälkeen peruutusvaihde alkoi mennä päälle paremmin. Asentaja sanoi, että asentamassan Sasch -paketissa ollut painelaakeri oli hieman pitempi kuin alkuperäinen.
Tässä autossa kytkinremontti on aika työläs, joten koko paketti kannattaa vaihtaa kerralla. - ??????????????????
volvo_puranen kirjoitti:
Kyllä fvgyhnuik voi näihin Volvoihin voi vaihtaa ne vaihteistoöljyt onko se manuaali tai automaatti vai oletko kuullut että öljyt toimii vielä kuin uudet jos 600tkm ajettu autolla.Tästä ulinasta vaan kun kysyjä tästä painelaakeria ehdotti ja varmaakin on tarkistanut moniurahihnan kunnon ja samoin myös se kiristäjän ja laturia unohtamatta.Se tässä nettikorjaamisesta huono puoli kun ei näe autoa ja kuule sen korkeataajuista metallista ulinaa,Moniurahihna vaihdetaan aina silloin kuin jakohihna eli 120tkm/4 vuotta ja moniurahihnan kiristäjän kunto tarkistetaan että kestää sen vaihtovälin.
Täyttöreijästä imemällä voi vaihtaa laatikkoon öljyt mutta silloin kaikki sakka ja paska jää pohjalle .. Kun kerta ei ole tyhjennysproppua niin ei ole . Pitäiskö sun mielestä purkaa laatikko että saa öljyt vaihdettua ja kuka on puhunut 600 tkm??
- volvo_puranen
?????????????????? kirjoitti:
Täyttöreijästä imemällä voi vaihtaa laatikkoon öljyt mutta silloin kaikki sakka ja paska jää pohjalle .. Kun kerta ei ole tyhjennysproppua niin ei ole . Pitäiskö sun mielestä purkaa laatikko että saa öljyt vaihdettua ja kuka on puhunut 600 tkm??
Kerro minulle missä 850 Volvossa tämmöinen laatikko on,ei tarvitse muuta kuin kerrot sen laatikon tyyppinumeron?
- qwerrty
volvo_puranen kirjoitti:
Kerro minulle missä 850 Volvossa tämmöinen laatikko on,ei tarvitse muuta kuin kerrot sen laatikon tyyppinumeron?
Itellä on sama ongelma, eli konehuoneesta lähtee ihme vinkunaa startatessa ja se kestää jonkun aikaa. Voimistuu kun nostaa kierroksia. Automaattiaskista on kyse ja ajettu 380 tkm. Öljyt ja hihnat, tehostimet yms perus jutut on ok. tai no tehostaja mehii vähän öljyä pihalle mutta tuskin siitä johtuu. Voiko olla laturin laakeri tms..?
- volvo_puranen
qwerrty kirjoitti:
Itellä on sama ongelma, eli konehuoneesta lähtee ihme vinkunaa startatessa ja se kestää jonkun aikaa. Voimistuu kun nostaa kierroksia. Automaattiaskista on kyse ja ajettu 380 tkm. Öljyt ja hihnat, tehostimet yms perus jutut on ok. tai no tehostaja mehii vähän öljyä pihalle mutta tuskin siitä johtuu. Voiko olla laturin laakeri tms..?
Kestää vähän aikaa se ääni kylmänä käynnistettäessä.
Vika kohteita voi olla se laturi ,vesipumppu(koska vaihdettu) ja se ohjaustehostin ja sitä automaattilaatikko unohtamatta,kun se on niin teknillinen että sieltäkin voi jokin pumppu antaa ääntä.Autoa näkemättä ei voi sanoa mutta käske jonkin käynnistää auto ja katso ja kuuntele missä se vinkuna tulee jolloin voit paikallistaa äänilähteen .Muista tämä ruuvimeisseli kikka eli ruuvarin kärki tutkittavaan osaan ja korvaa laitetaan se kahva pitäisi kuulua ne korkeat äänet hyvin . - volvo_puranen
volvo_puranen kirjoitti:
Kestää vähän aikaa se ääni kylmänä käynnistettäessä.
Vika kohteita voi olla se laturi ,vesipumppu(koska vaihdettu) ja se ohjaustehostin ja sitä automaattilaatikko unohtamatta,kun se on niin teknillinen että sieltäkin voi jokin pumppu antaa ääntä.Autoa näkemättä ei voi sanoa mutta käske jonkin käynnistää auto ja katso ja kuuntele missä se vinkuna tulee jolloin voit paikallistaa äänilähteen .Muista tämä ruuvimeisseli kikka eli ruuvarin kärki tutkittavaan osaan ja korvaa laitetaan se kahva pitäisi kuulua ne korkeat äänet hyvin .Tarkista se moniurahihnan kiristäjän laakerin kunto hihan pois ja ei muuta kuin pyörittelet hihnapyöristä äänilähdettä etsien.
- qwerrty
volvo_puranen kirjoitti:
Tarkista se moniurahihnan kiristäjän laakerin kunto hihan pois ja ei muuta kuin pyörittelet hihnapyöristä äänilähdettä etsien.
Kiitos vinkeistä! Tuosta ruuvari kikasta en ollu ennen kuullukkaan. Hihnankiristäjät on vaihdettu 20 tuhatta sitten joten tuskin niistä se ääni tulee. Mutta pitää tuossa vko loppuna jatkaa mysteerin tutkimista ajan kanssa ja viimestään sitten se selviää, kun osat leviää pitkin kutostietä.
- Volvo 850 vm -95
volvo_puranen kirjoitti:
Kerro minulle missä 850 Volvossa tämmöinen laatikko on,ei tarvitse muuta kuin kerrot sen laatikon tyyppinumeron?
Sattuipa silmiini tämä teidän kirjoittelu nosta vaihteistojen öljyropuista. Minulla on 850 10 venttiilinen 5 vaihteinen auto joka on tuotu Saksasta. Siinä ei ole öljyroppua mistä vaihtaa laatikon öljy. Itse en ymmärrä autoista mutta näin ainakin merkkihuollon mukaan. Kertoivat että ikuiset öljyt, tiedä sitten ainakin toimii, ajettu nyt yli 300tkm, oli ostettaessa ajettu 60tkm eli melkein uusi. Hyvä auto on ollut , varmasti yksi parhaista. Olen huollattanut auton aina merkkihuollossa, ja autoon ei ole juurikaan remonttia tehty. Nyt on alkanut pikkuisen savuuttamaan sinistä kun käynnistää seisonnan jällkeen, kertoivat huollossa että jotkut kumet ovat kovettuneet??????Ei kuulemma kannata tehdä mitään...
- ko?
Volvo 850 vm -95 kirjoitti:
Sattuipa silmiini tämä teidän kirjoittelu nosta vaihteistojen öljyropuista. Minulla on 850 10 venttiilinen 5 vaihteinen auto joka on tuotu Saksasta. Siinä ei ole öljyroppua mistä vaihtaa laatikon öljy. Itse en ymmärrä autoista mutta näin ainakin merkkihuollon mukaan. Kertoivat että ikuiset öljyt, tiedä sitten ainakin toimii, ajettu nyt yli 300tkm, oli ostettaessa ajettu 60tkm eli melkein uusi. Hyvä auto on ollut , varmasti yksi parhaista. Olen huollattanut auton aina merkkihuollossa, ja autoon ei ole juurikaan remonttia tehty. Nyt on alkanut pikkuisen savuuttamaan sinistä kun käynnistää seisonnan jällkeen, kertoivat huollossa että jotkut kumet ovat kovettuneet??????Ei kuulemma kannata tehdä mitään...
olen huomannut, että kytkin ottaa jo ylhäältä ja luistaa vähän kylmänä(740). lämpimänä
menee vielä hvin.saisko yhtään jatkoaikaa rempalle, jos vaihtais uudet kunnon öljyt?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063