Kuntoutus Orton

orton

Olen menossa parin viikon kuntoutukseen kyseiseen paikkaan ja haluaisin kuulla siellä käyneiden mielipiteitä paikasta.
Millaiset huoneet siellä on? Käsittääkseni ne sijaitsi kerrostalossa.
Mitä iltaohjelmaa sinne on järjestetty?
Muuta?
Kiitos vastauksesta!! ;)

37

7944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+19

      Onnea matkaan. Moni on kipeämpi sieltä tullessaan.

      • orton

        yhden tälläisen tarinan olen jo itsekkin kuullut.. :/
        mut edelleen kaipaisin jotain tietoa paikasta, kiitos!


    • Hyvää tietoa

      Sivuilta www.kuntoutusorton.fi löytyy tietopaketti kuntoutujille.

      On varmasti Suomen ykköspaikka osaamisessa, kun on kyse tuki- ja liikuntaelinkuntoutuksesta.

      • 14+19

        Sinänsä hölmöä, että ensin pitää käydä vuosia hoidossa niillä huonoilla ja vasta viimeiseksi pääsee muka-parhaimpaan paikkaan. Eikös sen pitäisi mennä ihan toisin päin??

        Millä perusteella siellä on parhaat osaajat?


      • en
        14+19 kirjoitti:

        Sinänsä hölmöä, että ensin pitää käydä vuosia hoidossa niillä huonoilla ja vasta viimeiseksi pääsee muka-parhaimpaan paikkaan. Eikös sen pitäisi mennä ihan toisin päin??

        Millä perusteella siellä on parhaat osaajat?

        ole ikinä saanut mitään apua kyseisestä paikasta. Ärsyttää suunnattomasti, että kyseinen nimi on esim. julkisella puolella muka tae siitä, että ihminen on jo saanut asianmukaista hoitoa. Itselläni todettu leikkausta vaativa vaiva (jota O:ssa ei tunnistettu). Sain viimeksi sieltä diagnoosin "motorinen häiriö", joka on ilmeisesti jatkoa "toiminalliselle häiriölle", jota vuosikausia tarjottiin. Näitä sanoja siellä viljellään kun mitään muuta ei keksitä.


      • niiiiiin
        14+19 kirjoitti:

        Sinänsä hölmöä, että ensin pitää käydä vuosia hoidossa niillä huonoilla ja vasta viimeiseksi pääsee muka-parhaimpaan paikkaan. Eikös sen pitäisi mennä ihan toisin päin??

        Millä perusteella siellä on parhaat osaajat?

        Eihän se ole suinkaan hölmöä, että vasta viimeisenä pääsee siihen parempaan paikkaan ja hoitoon!
        Onhan se tietenkin tutkittu asia tämäkin, tällä muutenkin niin viimeisen päälle tutkitulla alalla.

        Olisikohan niin, että täytyyhän niiden huonompienkin päästä hyötymään myös sinunkin sairaudestasi?
        Eihän se ole mistään kotoisin, jos heti pannaan parhaimpaan paikkaan ja viat korjataan saman tien.


      • orton
        niiiiiin kirjoitti:

        Eihän se ole suinkaan hölmöä, että vasta viimeisenä pääsee siihen parempaan paikkaan ja hoitoon!
        Onhan se tietenkin tutkittu asia tämäkin, tällä muutenkin niin viimeisen päälle tutkitulla alalla.

        Olisikohan niin, että täytyyhän niiden huonompienkin päästä hyötymään myös sinunkin sairaudestasi?
        Eihän se ole mistään kotoisin, jos heti pannaan parhaimpaan paikkaan ja viat korjataan saman tien.

        aikalailla olen kiertänyt paikasta toiseen ja tämä on mulle varmaan se viimeinen vaihtoehto.
        Toinen olka leikattu ja lääkäri (myös Ortonista) ei suostunut toista vielä leikkaamaan vaan laittoi minut kuntoutukseen.
        Kummaa minusta koska toisessakin on sama vika kuin oikealla puolen.
        Johtuisko ratkaisu siitä että olen vielä pystynyt töissä olemaan ja lääkärin sanoja lainaten "ei turhia leikkauksia" viitsi tehdä..
        miksi siis oikea leikattiin ekan käynnin jälkeen.. hmmm... ehkä siksi että olin sairaslomalla silloin..
        otappa tuosta selvää..

        toivon todella että saan paikasta jotain apua..


      • ...
        orton kirjoitti:

        aikalailla olen kiertänyt paikasta toiseen ja tämä on mulle varmaan se viimeinen vaihtoehto.
        Toinen olka leikattu ja lääkäri (myös Ortonista) ei suostunut toista vielä leikkaamaan vaan laittoi minut kuntoutukseen.
        Kummaa minusta koska toisessakin on sama vika kuin oikealla puolen.
        Johtuisko ratkaisu siitä että olen vielä pystynyt töissä olemaan ja lääkärin sanoja lainaten "ei turhia leikkauksia" viitsi tehdä..
        miksi siis oikea leikattiin ekan käynnin jälkeen.. hmmm... ehkä siksi että olin sairaslomalla silloin..
        otappa tuosta selvää..

        toivon todella että saan paikasta jotain apua..

        kuntoutuslaitos saa rahaa ihmisten kuntouttamisesta (tai sen yrittämisestä). Onhan se varmaan kannattavampaa yrittää kuntouttaa potilasta vaikka viisi vuotta, kuin leikkauksella laittaa olkapää kerralla kuntoon. Kannattaa aina kysyä toinen mielipide (ei samasta paikasta), vaan mahdollisimman puolueettomalta taholta.


      • kumppani.
        ... kirjoitti:

        kuntoutuslaitos saa rahaa ihmisten kuntouttamisesta (tai sen yrittämisestä). Onhan se varmaan kannattavampaa yrittää kuntouttaa potilasta vaikka viisi vuotta, kuin leikkauksella laittaa olkapää kerralla kuntoon. Kannattaa aina kysyä toinen mielipide (ei samasta paikasta), vaan mahdollisimman puolueettomalta taholta.

        http://www.sairaalaorton.fi/Etusivu/vakuutusyhtio/fi_FI/yleista/


    • Sirpa Leena

      Olen ollut Ortonilla kuntoutuksessa ja se on kyllä miljöönä mitä epäviihtyisin paikka! Asuntolan huoneet ovat pikaisen remontin tarpeessa. Lisäksi henkilökunta on enimmäkseen potilaaseen/asiakkaaseen äärimmäisen ylimielisesti suhtautuvaa, poikkeuksiakin toki löytyy.

      Kuntoutuksen tuloa = 0, mutta olipahan sellainen kokemus, etten ainakaan heidän oviaan koskaan enää avaa. Harmittaa kuitenkin, että tällaista "kuntoutus"toimintaa tuetaan julkisista varoista. Laitoksen johdon sidonnaisuudet ja hyvä veli-verkostot ovat ilmeisiä..

    • pettynytpirjo

      Mielipiteitä paikasta: Homeinen rakennus, sairaalamainen ja potilas on aina väärässä. Ei tavallisia jumppatunteja, ainoastaan jotain diipadaapaa venyttelyjä, ei yksilöllistä kuntoutuohjelmaa, vakuutuslääkäri lääkärinä, pahaa ruokaa jne.

      • tyytyvainenlauri

        Olen täysin eri mieltä tästä paikasta


      • Ortononparas

        Aina pitää ruikuttaa! Kyllä luulen taas että sitä saa mitä tilaa...kun oit niin hapan.


    • moninainen nainen

      No - Olen kyllä positiivisesti yllättynyt hyvästä ja kovatasoisesta hoidosta.
      Ei kai se nyt ole niin, että ne ulkoiset puitteet ovat tärkeämpiä kuin tieto taito.
      Täytyy ottaa huomioon, että kyseessähän on vanha Invalidisäätiön sairaala (sodasta tulleille vammautuneille) eikä itse kuntoutuspuoli ole ollut niin kauan edes toiminnassa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että talossa on pätevimmät alan osaajat kuin muualla Suomessa. Ihmisistä välitetään ja kannustetaan....
      Moni asia on myös itsestä kiinni.... Kannattaa tutustua...

    • tyttönen

      Olen samaa mieltä moninaisen kanssa. Puitteet eivät ratkaise, vaan osaava tiimi.
      Kannattaa tutustua!

    • ortoosi

      Olin myös Ortonissa, kerrostalo yksiössä meitä oli 2 henkilöä, sitten olin soluasunnossa jossa meitä oli yhteensä 6 ja 2 nukkui samassa huoneessa.Outoa porukkaa...

    • monessa mukana

      Ortonilla on tietoa ja taitoa.. jos haluaa ottaa vastaan.
      On eri asia, jos "vaan" haluaa Kelan kustannuksella käydä ns. lomailemassa...
      silloin ei ole kipeä.. vaan tarvetta valittaa asioista ...ainahan henkilökunta joutuu kuulemaan..

      • Paranemaan päin

        "Tietoa ja taitoa jos haluaa ottaa vastaan"

        No hyvinpä pitivät kynttilänsä vakan alla, jos tietoa oli.

        "Kelan kustannuksella ns. lomailemassa"

        Lomat ja oikeat kuntoutukset olen itse maksanut. Kelan, eli meidän kaikkien verovaroilla kustannettavaa kuntoutusta, joka olisi myös johtanut kuntoutumiseen, ei Ortonista saanut.

        En suosittele Ortonia.


    • Normal?

      Sittenhän se on ihan normal. Ei se päämäärä niin tärkeä, vaan matka sinne.

    • hoitovirhe!

      Hei!Sinua on onnistanut.Ortonissa suomen osaavimmat ammatti-ihmiset.Eri aliolta.käytä tilaisuus hyödyksesi ja kysy kaikki mahdollinen vaivaasi(mikä sitten onkin)liittyen.Jos tarveiset tietoa kivunhoidosta heillä tosi monipuolinen tieto/taito.Itse olen joitakin vuosia sitten käynyt usen vuoden ajan saamassa asiantuntia tiimien apua.Sain lonkan keinonivelleikkauksessa issiashermorunkovaurion.elämäni muutui täysin halvauksen ja kovan hermokivun myötä.Voin sanoa että Orttoni pelasti mut elämään.Majoitus on pihapiirissä olevassa kerrostalossa.ei mikään 5tähden hotelli mut ihan asiallinen.iltaohjelma aika vapaamuotoista ja jotain on järjestetty mut eihän Hesan keskustaan oo kun 5min ratikka matka tai bussi menee pihasta.toivon sinulle oikeen onnistunutta kuntoutusjaksoa!!

    • ortonilta

      Olen nyt ortonilla ja kannattaa tulla! täällä oikeastaan on aika kivaa, aluksi jännitin ja pelkäsin koska jotkut tällä keskustelu palstalla sanovat tämän olevan huono paikka. Ihmiset ovat täällä mukavia ja ruokakin on hyvää, suomitv vain ei näy tv:stä :/
      täällä muuten on uima-allas, poreallas ja kuntosali esim.

    • Viivi

      Minusta hyvin turha paikka, päivä koostuu yhdestä fysioterapiasta, muu on ryhmäpuuhastelua, syöntiä ja tvn katsomista. Henkilökunta ylimielistä ja osa aika tuhteja työhönsä. En suosittele. Siellä todella turhautuu.

      • servikaalinen dyston

        Olen ollut Ortonissa 4 krt osku kuntoutuksessa, sekä vierustalossa ammatillisessa kuntoutuksessa. Nyt olen menossa kelan kustantamaan kuntoutukseen. Aikaisemmin minusta on pidetty siellä kyllä hyvää ja asianmukaista huolta. Fysioterapeutit aivanmahtavia, kuten lääkärit ja muuukin henkilökunta. Ei ole mitään valittamista. Suurkiitos myös mahtavallle fysiatrille, joka diagnosoi minut ja sairastan servikaalista dystoniaa. Ja yritti kyllä jo silloin aikaisemmin kaikkensa, että eläkkeeni hyväksyttäisiin. Vaan ei ole vak yhtiö sitä vieläkään hyväksynyt, sen kanssa taistelu se vasta voimia vie!


      • ilusa

        olin viikon siellä ja kuntoutusta en saanut yhtään kun ekanapäivänä tyttö tönäisi polven pois paikoiltaan (vahingossa) siihen loppui hoidot, ruoka oli hyvää ja potilaat kun oli aikaa heidän kanssaan jutella , huoneet järkkyjä, hoitajat tylyjä ja kovasti huomauttelivat joka asiasta, en ikinä mene sinne


    • nivelrikkoinen

      Itselläni on takana kolme Kelan kuntoutusjaksoa Ortonissa. Enimmäkseen on positiivista sanottavaa paikasta, etenkin lääkäreistä. Olen työssäkäyvä 50-kymppinen, mutta täytyy sanoa etten ilman tätä kuntoutusta ehkä olisi näinkään hyvässä kunnossa. Paljon riippuu omasta asenteestakin ja siitä, miten aktiivinen on. Jos menee tänne kuntoutukseen sillä mielellä, että kaikki tulee valmiina tarjottimella, varmasti pettyy. Muutama kuntoutuksen fysioterapeutti toimi kyllä ryhmissä ja yksilötapaamisissa vähän ylimalkaisesti, ja omalla kohdallani jotkut muutkin tapaamiset koin aika turhina, esim. psykologien kanssa. Ruoka on mielestäni erittäin tasokasta ainakin lounasaikaan. Muusta en osaa sanoa, kun en yöpynyt, sillä asun pk-seudulla. Päivien ohjelma vaihteli, mutta se oli aika tiivistä tekemistä enimmäkseen. Myös muutamia luentoja oli jaksoilla, mutta varsinaisia hoitoja täällä ei kyllä saa - ainakaan näin terveet kuntoutujat. Päivät ovat siis enimmäkseen ohjattua jumppaa, vesivoimistelua, kuntotestejä, rentoutusharjoituksia jne. Jonkun verran tuntui, että oli jotain täyteohjelmaakin - keksitään tekemistä, koska Kela vaatii tietyn määrän tunteja päivässä. Mutta takuulla tämä paikka hakkaa kylpylät yms. "kuntoutuspaikat" mennen tullen. Tännehän ei tosiaankaan mennä lepolomalle, vaan aktiivisesti etsimään itselleen niitä keinoja saada parempi fyysinen ja henkinen vointi.

    • outo-orton

      Verorahat voisi muuhunkin käyttää.Itse olen ollut myös Ortonissa kuntoutuksessa ja höpöhöpö juttuja täyttämällä täytetty kalenteriin.Paljon asiakkaina tuntuu olevan päihde ja mielenterveys ongelmista kärsiviä joilla vain tavoitteena eläkkeelle pääsy.Itse tein huomiota asiakkaisiin,päivän aikana olivat todella huonokuntoisia,mutta päiväohjelman päätyttyä kunto kummasti koheni,lähdettiin kaupungille ja alepaan olutta ostamaan.Miltä kuulostaa torvirentoutus?Tällaista ohjelmaa......

    • eikoskaanenää

      Olin juuri Orton Pro puolella ammatillisessa kuntoutustutkimusksessa kelan kautta ja en voi kyllä suositella kenellekkään.
      Päiväkirjaa täytettiin aivan turhaan kun kukaan ei sitä lukenut tai sitä käyttänyt arvioidessa toimintakykyä.

      Lääkäri(fysiatri) oli kuin kelan oma sätkynukke toisteli mantraansa eikä vaivautunut lukemaan yhtäkään lausuntoa jonka sinne toimitin itse. Siellä toisteltiin kuinka on lottovoitto päästä heidän asiantuntijoiden arvioon ja heillä on kyllä tarvittavat paperit siellä. Kela oli lähettänyt pari paperia julkiseltapuolelta ja muita yksityisen lausuntoja ei kaivattu ollenkaan.
      Odotan mielenkiinnolla millainen lausunto voi olla kun diagnooseja ei jakseta lukea tai edes ymmärretä mitä potilas sairastaa!!

      Verorahat menevät hukkaan noihin huuhaa paikkoihin.
      Miten sitä voidaan edes kutsua kuntoutustutkimukseksi kun kelan tantat ovat laittaneet työntekijät toistamaan vain opeteltua mantraansa.

      Kamalaa mihin ihmisiä laitetaan ja varsinkin kun nuo "tutkimukset" eivät kestä päivänvaloa ollenkaan!

    • kelasucks

      ylös

    • Rampa

      Menossa myös Ortoniin kesäkuussa. Alku ollut sotkuista ja papereihin ei ole kunnolla tutustuttu. Saa nähdä miten 4 pvä kuntoutuksessa saadaan aikaiseksi. Elokuussa meen sitten uudestaan.
      Alku ei näytä lupaavalta.

    • Ortoniin C1/2 murtum

      Tietääkö kukaan onko huoneissa televisiota minulla on vaikea kaularankavamma en pysty istumaan yli 15min tuolilla katsoin telkkaria pitkällään kotona. Joten voikohan saada tv huoneeseen jos soitan Ortoniin tietääkö kukaan? Olen 2vk kuluttua menossa sinne. Onko sattumoisin täältä ketään tulossa olisi kiva jos löytyisi joku kaveri :)

    • Tieto lisää tuskaa..

      Heissan! olen menossa Tyk-kuntoutukseen Ortonille lokakuussa, tietääkö kukaan, mistä saisi kuvia Ortonin toimitiloista tai huoneista. Millainen allas siellä on, iso vai pikkuinen jumppa allas? Jokainenhan muodostaa oman kokemuksensa mukaan mielipiteensä, ja siksi asian yleistäminen vähän turhaa, itse olen kaiken kaikkiaan tyytyväinen kun Kela tarjosi mahd. hakeutua TYK-kuntoutukseen, koska 4x peräkkäisinä vuosina lääkäreiden suosistuksista huolimatta Kela eväsi muunlaisen kuntoutuksen.

    • SIKARI121

      IHMETTELEN ETTÄ OROTONIIN HAETAAN SAIRAANHOITAJAA, VAIKKA JUURI YT JOHDOSTA IRTISANOTTIIN 47 TYÖNTEKIJÄÄ MARRASKUUSSA 2015! TIETÄÄKSENI SEURAAAVAAN PUOLEEN VUOTEEN EI SAA PALKATA KETÄÄN. OISKO JOKU JOKA VÄHÄN KÄVIS KATSOMASSA MITÄ SIELLÄ ORTONISSA PUUHATAAN!!??

      • tinka11

        Johdosta ei sanottu ketään, vaan tavan rivityöläiset mm. fysioterapeutteja, toimintaterapeutteja, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, asiakassihteereitä ja lääkäreitä. Tosi harmillista :( kummastellen siten työntekijöiden hakua


    • metsä_vastaa

      en löytäny YT- mitään juttua viitsitkö linkittää sen. Itse olen saanu huippu kuntoutusta ortonissa mutta olenkin vaikeasti loukkaantunut autokolarissa. En mene hengailee ja viettää lomaa niinkö monet menee. Suurin osa kelan kuntoutujista oli ihme valittajia "anteeksi vaan heille" mutta jos polvessa vamma ja 130kg painoa niin oikeesti laihtuminen voisi auttaa yksi esim. johon törmäsin. Itselläni erittäin paha kaularangan murtuma joten aikuisten oikeesti siellä autetaan sairaita ortonissa ei turhan valittajia. Toivon että viesti tulkitaan oikein. Koska inhotti kuunnella ns. mitättömiä vaivoja on itselläki murtunu kolarissa kylkiluita,rintaranka,lanneranka ja en todellakaan ole niitä valittamassa niska vain on hankala kun ei saa jumpallakaan sinne tarpeeksi lihasvoimaa. Itse sain huippu palvelua ehkä oma asenne ratkaisee. Kokoajan halusin treenata jotakin mihin pystyn ja kävin elixiassa keskustassa bodypumpissa enkä osallistunu höpö tunneille kaikki oli yksilöllisiä käyntejä erikoislääkärillä ja fysioterapeutilla. Minä voin suositella jos sellaiselle ortonia joka on oikeesti kipeä ja nöyrä eikä koppava.

      • elämäonsellaista

        Samaa mieltä kanssasi. Moni tuntuu eläkettä olla hakemassa ja roolia vedetään:) Mitä kummaa kulumissa muka on, jokainen meistä kuluu, ei se ole sairaus. Kyllä se luitten kolotus ja jumitus on aivan normaalia. Asia on eri, kun rangassa ja selkäytimessä sekä päässä löydöksiä, jotka aiheuttaa kipuja (selkäydinahtaumaa,kasvaimia,murtumia ym)


    • ttuikkiva

      Kaksi kertaa Ortonissa kuntoutuksessa käyneenä, ihmettelen niitä jotka valittavat siellä hoidosta jos tuntuu ettei hoito toimi, ei tartte mennä, on varmaankin ihmisiä jotka ottaisivat kuntoutuspaikkasi ilolla vastaan. Se duunihan jatkuu kotona kun saanu ohjeet. Itse olen löytänyt neuvot selkäkanavan ahtaumaan kuin nivel vaivoihin.

      • Anonyymi

        Orton on erittäin hyvä ja asiantunteva kuntoutuspaikka.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe