TFF Arkiston aarteet:

Vanha patu

Olin jälleen kerran, jo ties monettako kertaa, seuraamassa Tampereen lyhytelokuva -festivaalien "Arkiston aarteita". Vaikka olen nähnyt niistä osan jo useampaankin kertaan, niin aina ne jaksavat sykähdyttää eli erikoiskiitokset ja syvä kumarrus koko elokuvajuhlien järjestäjäkaartille!!!

Yksi asia jaksaa kuitenkin askarruttaa juuri noita "Arkiston aarteita" katsomaan tulleessa yleisössä, nimittäin vanhojen elokuvien ja mainospätkien aiheuttamat reaktiot. Mikä niissä laittaa ihmiset nauramaan?

Toki osa rainoista on jo valmistumisvuonnaan tarkoitettu humoristisiksi, mutta esim. suurin osa valistusfilmeistä on tehty aivan vakavalla tarkoituksella ja ne ovat ajankohtaisia vielä tänäkin päivänä.

Suurimpina hörähdyksien aiheina näytti tänä vuonna olevan perheenemännän tuorejuuresten ja -lihan hankinta, kirjanpito menoista ja tuloista ja se, kuinka perheen elättäjä -isä taivasteli talousmenoja. Mikä niissä oikein tätä ylivelkaantunutta ja lisäaineistettua keinopaskaa syövää nykyihmistä nauratti, kun olisi pikemminkin pitänyt vakavoitua?

Siihen aikaan rahat olivat nimittäin monella tiukoilla ja perheenäitien piti todella miettiä, miten saada pidettyä talous tasapainossa ja kaikki ruoka piti tehdä alusta loppuun itse.

Muut selvästi "ei naurunasia" -aiheita olivat liiasta alkoholinkäytöstä ja liikalihavuudesta varoittavat tietoiskut. Jälleen tämä itsensä viinalla ja läskillä tappava kansa nauraa turskahteli vakaville aiheille, vaikka itse olin hyvinkin totinen huomatessani jälleen kerran, ettei tämä katajainen kansa ole valistuksesta huolimatta oppinut muutamassa vuosikymmenessä yhtään mitään.

Viimeinen naurunaihe oli sinänsä aika yllättävä, se tuli nimittäin aivan lähihistoriasta ja käsitteli 80 -luvun alun pankkikorttiuudistusta. Tarkemmin ottaen siinä lanseerattiin uutta maksuvälinettä, joka on meillä lähes jokaisella lompakossamme.

En ymmärtänyt, mikä nauratti nykyään yleisesti käytössä olevan maksutavan käyttöönotossa????!!!!!

En halua olla tiukkapipo, enkä kritisoi tässä sitä että jollakin on hauskaa katsellessaan esineitä ja asioita, joista hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä ja käytännön kokemusta (hauskinta kun näytti olevan n. 80 -luvulla syntyneillä) mutta ihmetyttää vain....

Ehkä tällaisella 60 -luvun alkupuolella syntyneellä on enemmän näkökulmaa ymmärtämään, ettei maailma ole aina ollut tällainen, kuin se nykyään on. Itsellä kun on vielä muistot lapsuuden puulämmityksestä, pannukahvista, pulsaattoripesukoneista, puusuksista, putkiradioista, savikiekoista, ensimmäisistä c-kaseteista jne, jne..... eli niille, joille nykyajan nuoret aikuiset nauravat, ovat olleet itselle arkipäivää.

Totiseksi minut vetää myös tunne siitä, että noina nykyään naurettavina entisaikoina tuntui moni asia olevan paremmin mallillaan ja ihmisillä enemmän tervettä järkeä, kuin nykyisin.... mutta niin kai se on ollut aina?

1

2360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkiset aarteet

      Ainakin perheenemäntäfilkassa lause: Ja äiti on ollut niin ahkera että hänetkin otetaan mukaan sunnuntaikävelylle. Tai kohtaus jossa näytetään kun sama emäntä on laitellut keittiössä ruokaa ja sen jälkeen kirjannut menot, saapuu ylkä paikalle ja panee tupakiksi.
      Yleensä ottaen näissä elokuvissa minua nauratti muuttuneet tavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe