Onko kokemuksi wicksrömin moottoreista? Tuossa edella taisikin olla joku vene missä oli kyseinen mootori mutta onko jollain kokemuksia noista moottoreista? Hyviä ja huonoja puolia. Kiitos
Wickström
19
5205
Vastaukset
- Vanha Veneilijä
Aika on ajanut näistä jo auttamattomasti ohi, petroolin valmistuksen lopettaminen lopetti samalla saaristosta yhden aikakauden. Petroolikoneiden ääni ja ennen kaikkea pakokasun haju hävisivät ja ehkä sen myötä alkuperäinen aito saaristo. Kalastajien käyttämät Wikström ja Olympia koneet vaihtuvat pieniin diesel koneisiin -70-80 lukujen aikana.
Itse muistan olleeni asentamassa kolme pyttyistä Vikua joskus -60-70 luvun vaihteessa, nämä olivat niitä uusia koneita, joissa oli dynastartti, koneet eivät enään olleet luotettavuudeltaa vanhojen veroisia.
Aikoinaan saaristo oli täynnä yksipyttyisiä Vikuja ja Olympia moottoteita, koneet olivat yksinkertaisuudessaan erittäin luotettavia, ei mitään sähköjä, magneetto sytytys, veneiden valot, jos niitä joku käytti, otettiin kuivaparistosta.
Wiksterömmien ja Olympia koneiden ajat muistaakseen pitää olla syntynyt -50 luvulla tai sitä ennen. Onhan nuo jo aika iäkkäitä, mutta oikein hoidettuna melkein ikiliikkujia. Hyvä puoli on, että varaosia saa vieläkin hankittua, ja että neuvontaa saa alkuperäiseltä valmistajalta.
Suurin ongelma on nyt myytävien moottorien pitkäaikainen käyttö puhtaalla bensiiniillä, moottorit kun on suunniteltu petroolikäyttöön. Paras vaihtoehto on käyttää lentopetroolia (JET A1), ja toiseksi paras on kaksitahtiöljyn sekoittaminen bensiinin sekaan. Tosin kyseiset moottorit käyvät varmaankin diesel/bensiiniseoksellakin..
Ehdotan kuitenkin dynastartilla varustettua versiota, nykyveneilijästä kun ei välttämättä ole kammenpyörittäjäksi :)- Rantatarkkailija
Uusio moottoripetrolia valmistetaan näin. 65% bensaa 35% valopetrolia ( lamppuöljyä ) ja venttiilien suojaksi huoltamoilla ( neste ) myytävää venttiilien suoja-ainetta pullon ohjeen mukaan. Ei sekaan dieseliä tai 2t bensaa.
Rantatarkkailija kirjoitti:
Uusio moottoripetrolia valmistetaan näin. 65% bensaa 35% valopetrolia ( lamppuöljyä ) ja venttiilien suojaksi huoltamoilla ( neste ) myytävää venttiilien suoja-ainetta pullon ohjeen mukaan. Ei sekaan dieseliä tai 2t bensaa.
Miksi tuohon sekoitukseen pitäisi laittaa lisäaineita? Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että JET A1 on helpoin vaihtoehto.
- savonlinnalainen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Miksi tuohon sekoitukseen pitäisi laittaa lisäaineita? Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että JET A1 on helpoin vaihtoehto.
Ehkäpä siksi sekaan on lorautettava lisäainettä koska ennenmuinoin pensassa sekä petroolissa oli lyijyä joka voiteli venttiilejä. Nykyisin lyijyä ei ole ja jollain on se korvattava jotteivat lyijylliselle aineelle suunnitellut venttiilit rikkoutuisi.
savonlinnalainen kirjoitti:
Ehkäpä siksi sekaan on lorautettava lisäainettä koska ennenmuinoin pensassa sekä petroolissa oli lyijyä joka voiteli venttiilejä. Nykyisin lyijyä ei ole ja jollain on se korvattava jotteivat lyijylliselle aineelle suunnitellut venttiilit rikkoutuisi.
Toisaalta (melkein)kaikkia Volvon B 18, ja B 20 sarjalaisia ajetaan ilman lisäaineita, eikä suurempia ongelmia ole, ainakaan en ole niistä kuullut.. Ja melkein kaikissa on nykyään autonkannet, joissa ei ole natriumjäähdytteisiä venttiilejä, ja toimivat edelleen.
Ja vaikka moottoripetrooli olikin epäpuhdasta, niin lamppuöljy on vielä pahempaa..- juuhoo
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta (melkein)kaikkia Volvon B 18, ja B 20 sarjalaisia ajetaan ilman lisäaineita, eikä suurempia ongelmia ole, ainakaan en ole niistä kuullut.. Ja melkein kaikissa on nykyään autonkannet, joissa ei ole natriumjäähdytteisiä venttiilejä, ja toimivat edelleen.
Ja vaikka moottoripetrooli olikin epäpuhdasta, niin lamppuöljy on vielä pahempaa..sä niinkuin tahallaan pyydät toista käyttämään suihku/turbiini koneen polttoainetta mäntämoottoriin onkos sulla joku tarve saada muitten laitteet rikki ??? sä voit aikas kuluksi lukasta tosta mitä tapahtu kun tankattiin vahingossa jet a1 mäntämoottoriin. http://www.onnettomuustutkinta.fi/5086.htm
juuhoo kirjoitti:
sä niinkuin tahallaan pyydät toista käyttämään suihku/turbiini koneen polttoainetta mäntämoottoriin onkos sulla joku tarve saada muitten laitteet rikki ??? sä voit aikas kuluksi lukasta tosta mitä tapahtu kun tankattiin vahingossa jet a1 mäntämoottoriin. http://www.onnettomuustutkinta.fi/5086.htm
Erona vaikka se, että vertaat korkeaoktaaniselle ja huippupuhtaalle poltattoaineelle suunniteltua moottoria, moottoriin joka on suunniteltu toimimaan epäpuhtaimalla mahdollisella polttoaineella, eli moottoripetroolilla?!? JET A1 ainoa ongelma on, että se on melkein liian puhadasta Wickstömille.
- Österlund
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Erona vaikka se, että vertaat korkeaoktaaniselle ja huippupuhtaalle poltattoaineelle suunniteltua moottoria, moottoriin joka on suunniteltu toimimaan epäpuhtaimalla mahdollisella polttoaineella, eli moottoripetroolilla?!? JET A1 ainoa ongelma on, että se on melkein liian puhadasta Wickstömille.
Normi 95 oktaaninen JA venttiilinsuoja-lisäaine (vissiin lyijyä) ajavat asian vaikka tuohon valopetroolisekoitukseen aina keskusteluissa törmääkin. Oma 30-luvun yksipyttyinen käyntiinveivattava käy kuin ihmisen mieli bensalla silloin kun käy. Vika on helppo paikantaa jos ei käy: 1)sytytys (magneetto ja tulppa), 2)venttiilit (3) bensa loppu).
Vanha Wikström herättää jo äänellään ansaittua kunnioitusta venesatamaan saavuttaessa ja siellä konetta rassatessa ja käynnistellessä. Yleensä joku tulee aina paattiin tarjoamaan paukkua ja tutkimaan konetta, muistelemaan miten itsellä tai isällä joskus oli Wiku. Koneen hienosäätö jakoavaimella, ryypyttäminen tippakannulla ja vesipumpun voitelut yms. tuntuvat herättävän huvittunutta kiinnostusta laituriparlamentissa ja ääni joka käynnistettäessä tulee kun puolipuristushana on vielä auki kääntää viimeisetkin päät. Sosiaalinen kone :-)
Kuluvia osia kuten tiivisteitä ja männänrenkaita löytyy ja krouvimmat osat kuten kannen voi aina korjauttaa tarpeen mukaan osaavissa käsissä. Mutta ainakin nämä vanhemmat mallit vaativat harrastuneisuutta, eivät välttämättä sovi kaikkein mukavuudenhaluisimmille. - naurua kolmannella
Österlund kirjoitti:
Normi 95 oktaaninen JA venttiilinsuoja-lisäaine (vissiin lyijyä) ajavat asian vaikka tuohon valopetroolisekoitukseen aina keskusteluissa törmääkin. Oma 30-luvun yksipyttyinen käyntiinveivattava käy kuin ihmisen mieli bensalla silloin kun käy. Vika on helppo paikantaa jos ei käy: 1)sytytys (magneetto ja tulppa), 2)venttiilit (3) bensa loppu).
Vanha Wikström herättää jo äänellään ansaittua kunnioitusta venesatamaan saavuttaessa ja siellä konetta rassatessa ja käynnistellessä. Yleensä joku tulee aina paattiin tarjoamaan paukkua ja tutkimaan konetta, muistelemaan miten itsellä tai isällä joskus oli Wiku. Koneen hienosäätö jakoavaimella, ryypyttäminen tippakannulla ja vesipumpun voitelut yms. tuntuvat herättävän huvittunutta kiinnostusta laituriparlamentissa ja ääni joka käynnistettäessä tulee kun puolipuristushana on vielä auki kääntää viimeisetkin päät. Sosiaalinen kone :-)
Kuluvia osia kuten tiivisteitä ja männänrenkaita löytyy ja krouvimmat osat kuten kannen voi aina korjauttaa tarpeen mukaan osaavissa käsissä. Mutta ainakin nämä vanhemmat mallit vaativat harrastuneisuutta, eivät välttämättä sovi kaikkein mukavuudenhaluisimmille.se on kuulemma (vene)romantiikkaa ollut, kun wikströmiä veivattu joka kerta käyntiin sellaiset kolmevartista tuntiin, kun kone potki takaisin ja ilmaisi vedet sylintereihin. Lisämaustetta showhun antoi heikko magneetto. Ruuhen omistaja sellainen luuseri toisessa polvessa.
- itselläkinollut
naurua kolmannella kirjoitti:
se on kuulemma (vene)romantiikkaa ollut, kun wikströmiä veivattu joka kerta käyntiin sellaiset kolmevartista tuntiin, kun kone potki takaisin ja ilmaisi vedet sylintereihin. Lisämaustetta showhun antoi heikko magneetto. Ruuhen omistaja sellainen luuseri toisessa polvessa.
Kuullostaa siltä että ensimmäisessä polvessa ei ole huolto oikein toiminut, se on aivan sama onko wiku tai uusin volvo-penta, huonolla huollolla molemmat on ihan yhtä paskoja...?
- Se pyörii sittenkin.
naurua kolmannella kirjoitti:
se on kuulemma (vene)romantiikkaa ollut, kun wikströmiä veivattu joka kerta käyntiin sellaiset kolmevartista tuntiin, kun kone potki takaisin ja ilmaisi vedet sylintereihin. Lisämaustetta showhun antoi heikko magneetto. Ruuhen omistaja sellainen luuseri toisessa polvessa.
Eihän Vikua luotettavampaa konetta olekaan? Jotenkin minusta tuntuu,että nyt syytetään konetta käyttäjän sijasta. Vikussahan on sytytyksensäätövipu, kylmä kone käynnistetään toisella asetuksella kuin lämmin, ajossa koneen lämmetessä sytytystä säädetään. Toimenpide on yhtä yksinkertainen kuin valojen sytyttäminen ja sammuttaminen.
Kyllä romantiikassa löytyy,jos sytytyksen säätö jätetään ajoasentoon kylmänä käynnistettäessä. Siitä sytytyksen väärästä asennostahan se takaisipotkiminen johtuu. Sitten kun vielä vauhtipyörästä veivatessa laitetaan peukalo ja muut sormet eri puolelle kahvaa ja väärästä asetuksesta johtuen saadaan takapotku peukalolle, niin syntyy siitä jälkipolville kertomista.
Nykyajan miehille ei tulisi mieleenkään ostaa autoa,jossa on käsitoiminen pissapoika. Se olisi jo liian hankalaa ja työlästä. Näille samoille miehille ei tule mieleenkään ostaa akalle kunnollista monitoimikonetta pullataikinan veivaamista varten. Akka vääntää taikinan käsin. Onko tuo sitten suurikin ihme,jos heillä ei kahteen sukupolveen ole Wickström käynnistynyt? Vikunhan saa käyntiin vaikka takaperin - se tietysti edellyttää,että sen osaa ensin laittaa käyntiin oikeaan suuntaan. - naurua kolmannella
Se pyörii sittenkin. kirjoitti:
Eihän Vikua luotettavampaa konetta olekaan? Jotenkin minusta tuntuu,että nyt syytetään konetta käyttäjän sijasta. Vikussahan on sytytyksensäätövipu, kylmä kone käynnistetään toisella asetuksella kuin lämmin, ajossa koneen lämmetessä sytytystä säädetään. Toimenpide on yhtä yksinkertainen kuin valojen sytyttäminen ja sammuttaminen.
Kyllä romantiikassa löytyy,jos sytytyksen säätö jätetään ajoasentoon kylmänä käynnistettäessä. Siitä sytytyksen väärästä asennostahan se takaisipotkiminen johtuu. Sitten kun vielä vauhtipyörästä veivatessa laitetaan peukalo ja muut sormet eri puolelle kahvaa ja väärästä asetuksesta johtuen saadaan takapotku peukalolle, niin syntyy siitä jälkipolville kertomista.
Nykyajan miehille ei tulisi mieleenkään ostaa autoa,jossa on käsitoiminen pissapoika. Se olisi jo liian hankalaa ja työlästä. Näille samoille miehille ei tule mieleenkään ostaa akalle kunnollista monitoimikonetta pullataikinan veivaamista varten. Akka vääntää taikinan käsin. Onko tuo sitten suurikin ihme,jos heillä ei kahteen sukupolveen ole Wickström käynnistynyt? Vikunhan saa käyntiin vaikka takaperin - se tietysti edellyttää,että sen osaa ensin laittaa käyntiin oikeaan suuntaan.luuseri on luuseri. Liian helppoa olisi korjauttaa magneetto. Paljon parempi hikoilla ja etenkin kiroilla kuin vanha vihtahousu, vuosikausia koneen huonon käynnistyvyyden kanssa. Samaan rahaan laitetaan laho vene. Kurjuuden maksinointi = luuserin elämän tähtäin.
- R.I.P.
Se pyörii sittenkin. kirjoitti:
Eihän Vikua luotettavampaa konetta olekaan? Jotenkin minusta tuntuu,että nyt syytetään konetta käyttäjän sijasta. Vikussahan on sytytyksensäätövipu, kylmä kone käynnistetään toisella asetuksella kuin lämmin, ajossa koneen lämmetessä sytytystä säädetään. Toimenpide on yhtä yksinkertainen kuin valojen sytyttäminen ja sammuttaminen.
Kyllä romantiikassa löytyy,jos sytytyksen säätö jätetään ajoasentoon kylmänä käynnistettäessä. Siitä sytytyksen väärästä asennostahan se takaisipotkiminen johtuu. Sitten kun vielä vauhtipyörästä veivatessa laitetaan peukalo ja muut sormet eri puolelle kahvaa ja väärästä asetuksesta johtuen saadaan takapotku peukalolle, niin syntyy siitä jälkipolville kertomista.
Nykyajan miehille ei tulisi mieleenkään ostaa autoa,jossa on käsitoiminen pissapoika. Se olisi jo liian hankalaa ja työlästä. Näille samoille miehille ei tule mieleenkään ostaa akalle kunnollista monitoimikonetta pullataikinan veivaamista varten. Akka vääntää taikinan käsin. Onko tuo sitten suurikin ihme,jos heillä ei kahteen sukupolveen ole Wickström käynnistynyt? Vikunhan saa käyntiin vaikka takaperin - se tietysti edellyttää,että sen osaa ensin laittaa käyntiin oikeaan suuntaan.Eihän toki unohdeta seoksen säätöä. Pitäähän neulaventtiili muistaa asettaa myös sopivaan asentoon kylmää ja lämmintä käynnistystä varten. Ja matka-asetukset bensalle ja petroolille. Eikä varsinkaan pidä unohtaa kääntää syöttöä bensalle hyvissä ajoin ennen sammutusta, että uimurikammiossa on vain bensaa starttia varten.
Nostalginen vehje Vikke kertakaikkiaan on. Suorastaan herkistää muistot... - nauruakolmannella
R.I.P. kirjoitti:
Eihän toki unohdeta seoksen säätöä. Pitäähän neulaventtiili muistaa asettaa myös sopivaan asentoon kylmää ja lämmintä käynnistystä varten. Ja matka-asetukset bensalle ja petroolille. Eikä varsinkaan pidä unohtaa kääntää syöttöä bensalle hyvissä ajoin ennen sammutusta, että uimurikammiossa on vain bensaa starttia varten.
Nostalginen vehje Vikke kertakaikkiaan on. Suorastaan herkistää muistot...vaikka se joskus pistää naurattamaan.. kun katseli tuota koneen veivausta. Kesä kesän jälkeen. LOL !!
- Anonyymi
R.I.P. kirjoitti:
Eihän toki unohdeta seoksen säätöä. Pitäähän neulaventtiili muistaa asettaa myös sopivaan asentoon kylmää ja lämmintä käynnistystä varten. Ja matka-asetukset bensalle ja petroolille. Eikä varsinkaan pidä unohtaa kääntää syöttöä bensalle hyvissä ajoin ennen sammutusta, että uimurikammiossa on vain bensaa starttia varten.
Nostalginen vehje Vikke kertakaikkiaan on. Suorastaan herkistää muistot...Ja pitäähän vesi ohjata pois pakoputkesta ennen sammutusta ettei saa sitä männän päälle
- ajellut paljon
hyvä kone vaan ei sovi nykyihmisille, jotka osaavat ainoastaan vääntää virta-avainta tai painaa nappia. Wikiin saa vielä pensakansia, mutta maksaa jotain 170€ kappale. Kannet muuten ovat se heikko kohta niissä.(W3). Palotilan katto on ohutta valua ja jos kone ei saa vettä riittävästi, kansi halkeaa palotilasta. Muuten luotettava ja varma peli. Paljon vielä käytössä. W2 muuten menee 60/40 pensa diesel seoksella kun kaasua on yli puolen kaasun ja neulaa ruuvailemalla. Sammutus tietenkin pensalla.
- Anonyymi
Kaikenlaisia tee-se-itse polttoaineita täälä ehdotellaan.. 98 tai 4-tahti pienkonebensa on parasta polttoainetta. Sekaan voi laittaa lyijyn korviketta jos siltä tuntuu.Petroolissa ei ole mitään hyvää, palaa nokeavammin kuin nykyiset polttoaineet ja käynnistyskin piti hoitaa bensalla.
- Anonyymi
Tärpätin ja bensan seos on mielestäni paras moottoripetroolin korvike. Bensaa ja dieseliä ei pitäs kyllä lähtee sotkemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387785Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381985Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4919Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812