Hei!
En ole varma, sopiiko tämä keskustelu juuri tänne, mutta sanokaa toki, jos tuntuu, että tämä on väärässä paikassa. En oikein löytänyt sopivaa otsaketta muualta...
En varmaankaan pysty täällä saamaan mitään diagnoosia tai muuta, mutta haluaisin kovasti kuulla mielipiteitä/tietoa, jos jolla kulla niitä olisi minulle jakaa. Viimeisen kahden - puolentoista vuoden aikana, aina siitä lähtien kun lähdin lukiosta ja pääsin amk:hon minulla on lisääntynyt hajamielisyyttä ja muistamisvaikeuksia. Voi olla, että unohdan esim. laittaa auton oven lukkoon, vaikka olen sitä juuri 1 - 2 sekuntia aikaisemmin ajatellut. Myös muuta vastaava on käynyt, eli unohdan lähes heti jotakin, kun saan sen mieleeni...
Tämä huolestuttaa minua todella paljon, sillä en tiedä mistä se johtuu. En mielestäni ole mitenkään erityisemmin stressaantunut, mutta opiskelu on jotenkin muotoutunut hyvin vastenmieliseksi ja tämä kyseinen lisääntynyt "vaivani" ei minua todellakaan auta asiassa. Olen vielä niin nuori, että ei kai kyse voi olla mistään kasvaimesta tai muusta vastaavasta...?
Minulla on diagnosoitu ala-asteella lukivaikeus (tarkoittanee samaa, kuin lukihäiriö?) ja nyt olen lukenut, että se aiheuttaa mm. lyhyen työmuistin jne... Mutta voiko lukivaikeus/häiriö pahentua stressin/iän myötä? Pidin ennen kovasti kirjoittamisesta ja opettajat kehuivat aina ainekirjoitustani - mutta nyt tuntuu siltä, että sanojen ja taivutusten kirjoittaminenkin on muuttunut vaikeaksi, koska ne jotenkin sotkeentuvat päässäni...
Tuli pitkä viesti, anteeksi. Mutta toivottavasti joku osaa neuvoa minua! Olisin kovin kiitollinen...
Mistä johtuu...?
6
597
Vastaukset
- yxäxä
"mutta opiskelu on jotenkin muotoutunut hyvin vastenmieliseksi "
Jos et paneudu opiskeluusi täysin sen vastenmielisyyden vuoksi, niin et paneudu muihinkaan asioihin. Voi olla kyseessä vain yleinen hajamielisyys.
Kannattaa ensin paneutua siihen, että tunnet olevasi omalla alallasi ja voit sen suhteen hyvin. Ellei se auta, sitten pitää etsiä jotain muuta korvien välistä.- xym
Pyri ADHD-testiin. Stressi tietysti voi selittää kaiken, mutta jos sinulla on ollut elämänhistoriassasi lapsuuden ylivilkkautta tai jonkinlaisia keskittymisvaikeuksia, voisi selitys löytyä tästäkin.
Miten muuten elämäntavat, syötkö terveellisesti, nukutko 8 tuntia yössä, käytätkö alkoholia minkä verran?
Kalaöljykapseleita kannattaa myös käyttää päivittäin. - Juusto_13
xym kirjoitti:
Pyri ADHD-testiin. Stressi tietysti voi selittää kaiken, mutta jos sinulla on ollut elämänhistoriassasi lapsuuden ylivilkkautta tai jonkinlaisia keskittymisvaikeuksia, voisi selitys löytyä tästäkin.
Miten muuten elämäntavat, syötkö terveellisesti, nukutko 8 tuntia yössä, käytätkö alkoholia minkä verran?
Kalaöljykapseleita kannattaa myös käyttää päivittäin.Kiitos vastauksista.
Olen itsekin kyllä jo epäillyt tuota mahdollista ADHD:tä... Mutta missä ihmeessä sen voi tehdä? Pitääkö mennä terveyskeskukseen tai terveydenhoitajalle vai mitä tekisin? Minulla on aina ollut jonkin asteista hajamielisyyttä, mutta se on viime aikoina pahentunut melko pahasti. Olin lapsena ylivilkas.
Elämäntavoista sen verran, että voisivat toki terveellisemmätkin olla, mutta en juo enkä polta ja pyrin syömään terveellisesti ja nukun 7 - 8 tuntia/yö...
Mutta mietin edelleen tätä: voiko lukihäiriö pahentua stressin takia...? Jostakin luin, että näin voisi käydä. Lukivaikeus minulla on todettu, mutta onko se sama asia, kuin lukihäiriö...? - Juusto_13
Juusto_13 kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Olen itsekin kyllä jo epäillyt tuota mahdollista ADHD:tä... Mutta missä ihmeessä sen voi tehdä? Pitääkö mennä terveyskeskukseen tai terveydenhoitajalle vai mitä tekisin? Minulla on aina ollut jonkin asteista hajamielisyyttä, mutta se on viime aikoina pahentunut melko pahasti. Olin lapsena ylivilkas.
Elämäntavoista sen verran, että voisivat toki terveellisemmätkin olla, mutta en juo enkä polta ja pyrin syömään terveellisesti ja nukun 7 - 8 tuntia/yö...
Mutta mietin edelleen tätä: voiko lukihäiriö pahentua stressin takia...? Jostakin luin, että näin voisi käydä. Lukivaikeus minulla on todettu, mutta onko se sama asia, kuin lukihäiriö...?Siis, missä sen ADHD testin voisi tehdä. Painovirhepaholainen iskee jälleen ekalla rivillä tokassa lauseessa...
- xym
Juusto_13 kirjoitti:
Siis, missä sen ADHD testin voisi tehdä. Painovirhepaholainen iskee jälleen ekalla rivillä tokassa lauseessa...
Aikuis-ADHD:n diagnostiikasta on paljon juttua ADHD-palstalla neurologiset sairaudet-alueella. Lapsena ylivilkkaus viittaisi sinnepäin. Mutta anyway yksityinen neurologi, joka on paneutunut ADHD-asioihin, on oikea suunta hakeutua diagnoosia varten. ADHD-liitosta saat soittamalla listan alueesi osaajista (ei kannata tk-kautta yrittääkään).
Toivottavasti apua löytyy!
- Jyri Snellman
...hallitse miljoonaa asiaa samanaikaisesti.
Jos minä hoidan jonkun asian todella hyvin, niin se tapahtuu aina ja poikkeuksetta jonkun toisen asian kustannuksella.
Jos esim. kaupungilla liikkuessani tarkistan koko ajan että sepalus on kiinni, niin olen pian auton alla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511