Atarax raskauden aikana?

Huolestunut äiti

Kävin raskaushepatoosi-epäilyn takia aamulla sairaalassa, jossa korkeiden maksa- ja sappihappo arvojen takia määrättiin adursalia parin viikon ajaksi ainakin, kunnes seuraava äitiyspolikäynti sekä ataraxia kutinaan, jota lääkärin mukaan yleensä esiintyy jalka- ja kämmenpohjissa toisin kuin minulla. Minulla kutinaa on vain selässä, rinnassa, käsivarsissa ja jaloissa iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Nyt äsken piti ottaa yksi atarax, mutta jätin ottamatta, kun luin selosteesta, että ei saa käyttää imetyksen ja raskauden aikana. Onko teille muille syystä tai toisesta lääkäri määränny raskauden aikana ataraxia, vai onkohan tässä nyt vaan käynyt virhe?

11

4956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut äiti

      eli raskausviikkoja meneillään 34. Sattui olemaan muuten sama synnytyslääkäri, joka tikkasi minut esikoisen kohdalla :). Onneksi teki tänään sisätutkimuksen ja ultrasi, josta mieli huojentui, kun näki että vauvalla oli kaikki hyvin kehittynyt eikä hänellä mitään häikkää.

      • .......

        Atarax on zyrtecin ohella kaikista tutkituin aintihistamiinivalmiste, jonka käyttöä raskaanaolevilla on tutkittu jo usean vuosikymmenen ajan, ja käytön on todettu oleva täysin turvallista, lääkärin ohjeiden mukaan käytettynä.

        Esim kaikissa allergialääkepaketeissa lukee "varmuuden vuoksi", ettei suositella raskausaikana, mutta ainakin setiritsiinipohjaiset valmisteet ovat täysin turvallisia.

        Oma neuvolalääkärini sanoi heti alkuraskaudestani, että zyrtec ja atarax ovat turvallisia käyttää. Itse olen pahasti allerginen ja ihoni on todella kuivat ja kutiseva, ja siihen olen ataraxia saanut. Ataraxissa kannattaa muistaa se, että se on kolmiolääke ja itseäni ainakin väsyttää suunnattomasti aina lääkkeenoton jälkeen.


    • terv,h.

      määrätty, ei ole känyt lääkärille virhettä, eivät ne lääkärit nyt ihan tumpeloita sentään ole. On olemassa liuta sairauksia, mm. epilepsia, reuma, astma ym.ym-ym. jotka vaativat jatkuvaa lääkitystä ja yllätys, yllätys, niin epilepsiaa sairastava kuin reumaakin sairastava voi hankkia lapsia. (nämä sairaudet vain esimerkkinä).
      Lääkitys vain räätälöidään sopivaksi.

      Satuitko huomaamaan Adursalin kohdalla tuota raskaus- ja imetyskohdan mainintaa??
      G KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100
      ADURSAL 150 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100
      ADURSAL 150 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100

      Normaalihinta 47,88 € (0,48 €/kpl)

      Reseptilääke
      Korvattavuus

      Lääkkeestä maksetaan alempi erityiskorvaus sairaudennumeroilla:
      202
      Lääke on peruskorvattava.
      Myyntiluvan haltija/markkinoija

      Leiras
      Lääkeopas
      Lääkemuoto

      Tabletti, jossa on 150 milligrammaa vaikuttavaa ainetta.
      Vaikuttava aine

      Ursodeoksikoolihappo eli lyhenteenä UDCA.
      Käyttötarkoitus

      Sappikivien liuottaminen sekä tietyt pitkäaikaiset maksasairaudet. Lääkettä käytetään myös sappileikkauksen jälkeisten vaivojen hoitoon. Sappikivien liuotushoitoon turvaudutaan erityisesti tilanteessa, jossa leikkaus ei tule kyseeseen tai potilas ei sitä halua.
      Vaikutustapa

      Lääke liuottaa sappikivien yleisimmin esiintyvää tyyppiä suurella osalla potilaista. Menetelmään turvaudutaan erityisesti kun leikkaus ei huonon yleiskunnon tai potilaan korkean iän vuoksi ole mahdollinen. Lääke myös suojaa vahingoittunutta maksaa haitallisilta sappihapoilta ja korjaa muuttuneita maksa-arvoja.
      Annostus

      Lääkärin ohjeen mukaan. Liuotushoidossa lääkettä otetaan yleensä kahtena päiväannoksena, joista toinen otetaan myöhään illalla ennen nukkumaan menoa. Hoito saattaa jatkua parin vuoden ajan.
      Lääkkeen ottaminen

      Tabletit niellään kokonaisina tai puolitettuina runsaan nesteen kera aterian yhteydessä.
      Haittavaikutukset

      Lääke aiheuttaa haittavaikutuksia varsin harvoin.
      Raskaus ja imetys

      Lääkettä ei saa käyttää raskauden aikana, ellei lääkäri arvioi sitä välttämättömäksi. Imettämisestä lääkityksen aikana on neuvoteltava lääkärin kanssa.
      Säilytys

      Tabletit säilytetään kuivassa paikassa huoneenlämmössä, 15- 25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.
      Päivitetty

      8.9.2008

      • ed.v

        maininta ettei saa käyttää ellei lääkäri arvioi sitä VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI!!


        ATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol
        KolmiolääkeATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol

        Normaalihinta 13,60 € (0,14 €/kpl)

        Reseptilääke
        Korvattavuus

        Lääke ei ole korvattava.
        Myyntiluvan haltija/markkinoija

        Ucb
        Lääkeopas
        Lääkemuoto

        Tabletti ja siirappi. Tableteissa on vaikuttavaa ainetta 25 milligrammaa (mg) ja siirapissa 2 mg millilitrassa. Siirappi on makeutettu sakkaroosilla ja se maistuu hasselpähkinältä ja mentolilta.
        Vaikuttava aine

        Hydroksitsiini.
        Käyttötarkoitus

        Lääkettä käytetään pääasiassa kutinan ja ihon muiden allergiaoireiden lievitykseen sekä lapsille että aikuisille. Lisäksi lääke soveltuu aikuisille ahdistuneisuuden hoitoon. Sitä käytetään myös unilääkkeenä tilanteessa, jossa allergiaoireet vaikeuttavat uneen pääsyä tai nukkumista.
        Vaikutustapa

        Hydroksitsiini kuuluu antihistamiineihin. Se lievittää erilaisia histamiinin vapautumisesta aiheutuvia allergiaoireita. Lisäksi se rauhoittaa, mitä ominaisuutta käytetään hyödyksi ottamalla lääkettä yöksi, jolloin kutina häiritsee unta vähemmän. Rauhoittavan ominaisuutensa vuoksi lääkettä voidaan käyttää myös mielialaongelmien hoitoon.
        Annostus

        Lääkärin ohjeen mukaan. Annoksen suuruus vaihtelee riippuen oireiden laadusta ja voimakkuudesta sekä lääkkeen käyttäjän iästä.
        Lääkkeen ottaminen

        Tabletit niellään vesilasillisen kera. Siirappi annostellaan millilitroina lääkemitan avulla.
        Haittavaikutukset

        Tavanomaisina annoksina haittavaikutukset ovat melko harvinaisia. Etenkin lääkityksen alkuvaiheessa valmisteen väsyttävä vaikutus voi korostua, jolloin tarkkaavaisuus liikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa heikkenee. Lääke voi myös kuivattaa suuta ja aiheuttaa päänsärkyä sekä vahvistaa paitsi alkoholin myös muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia.
        Raskaus ja imetys

        Lääkkeen käyttämisestä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä on syytä neuvotella lääkärin kanssa.
        Säilytys

        Valmiste ei vaadi lämpötilan suhteen erityisiä säilytysolosuhteita, joten voidaan säilyttää huoneenlämmössä, alkuperäispakkauksessa. Herkkä valolle. Kelpoisuusaika pakkauksessa.
        Päivitetty

        2.6.2009

        Lääkeoppaan tiedot: ©Lääketietokeskus

        * Pakkausseteli



        ************************************************************************************************************************************

        Ihmettelen että joku luottaa enemmän johonkin nettifoorumiin kuin lääkäriin.


      • Huolestunut äiti
        ed.v kirjoitti:

        maininta ettei saa käyttää ellei lääkäri arvioi sitä VÄLTTÄMÄTTÖMÄKSI!!


        ATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol
        KolmiolääkeATARAX 25 MG KALVOPÄÄLLYSTEINEN TABLETTI 100 fol

        Normaalihinta 13,60 € (0,14 €/kpl)

        Reseptilääke
        Korvattavuus

        Lääke ei ole korvattava.
        Myyntiluvan haltija/markkinoija

        Ucb
        Lääkeopas
        Lääkemuoto

        Tabletti ja siirappi. Tableteissa on vaikuttavaa ainetta 25 milligrammaa (mg) ja siirapissa 2 mg millilitrassa. Siirappi on makeutettu sakkaroosilla ja se maistuu hasselpähkinältä ja mentolilta.
        Vaikuttava aine

        Hydroksitsiini.
        Käyttötarkoitus

        Lääkettä käytetään pääasiassa kutinan ja ihon muiden allergiaoireiden lievitykseen sekä lapsille että aikuisille. Lisäksi lääke soveltuu aikuisille ahdistuneisuuden hoitoon. Sitä käytetään myös unilääkkeenä tilanteessa, jossa allergiaoireet vaikeuttavat uneen pääsyä tai nukkumista.
        Vaikutustapa

        Hydroksitsiini kuuluu antihistamiineihin. Se lievittää erilaisia histamiinin vapautumisesta aiheutuvia allergiaoireita. Lisäksi se rauhoittaa, mitä ominaisuutta käytetään hyödyksi ottamalla lääkettä yöksi, jolloin kutina häiritsee unta vähemmän. Rauhoittavan ominaisuutensa vuoksi lääkettä voidaan käyttää myös mielialaongelmien hoitoon.
        Annostus

        Lääkärin ohjeen mukaan. Annoksen suuruus vaihtelee riippuen oireiden laadusta ja voimakkuudesta sekä lääkkeen käyttäjän iästä.
        Lääkkeen ottaminen

        Tabletit niellään vesilasillisen kera. Siirappi annostellaan millilitroina lääkemitan avulla.
        Haittavaikutukset

        Tavanomaisina annoksina haittavaikutukset ovat melko harvinaisia. Etenkin lääkityksen alkuvaiheessa valmisteen väsyttävä vaikutus voi korostua, jolloin tarkkaavaisuus liikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa heikkenee. Lääke voi myös kuivattaa suuta ja aiheuttaa päänsärkyä sekä vahvistaa paitsi alkoholin myös muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia.
        Raskaus ja imetys

        Lääkkeen käyttämisestä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä on syytä neuvotella lääkärin kanssa.
        Säilytys

        Valmiste ei vaadi lämpötilan suhteen erityisiä säilytysolosuhteita, joten voidaan säilyttää huoneenlämmössä, alkuperäispakkauksessa. Herkkä valolle. Kelpoisuusaika pakkauksessa.
        Päivitetty

        2.6.2009

        Lääkeoppaan tiedot: ©Lääketietokeskus

        * Pakkausseteli



        ************************************************************************************************************************************

        Ihmettelen että joku luottaa enemmän johonkin nettifoorumiin kuin lääkäriin.

        Adursalia epäilekään, koska lääkäri selvästi sanoi minulle siitä, että ei ole minulle eikä vauvalle mitään haittaa. Eli täysin turvallinen, kun vielä varmistin vaikka sitä käytetään muidenkin sairausten hoitoon.

        Kysyin siis ataraxista täältä sen takia, kun siitä ei sen koommin ollut lääkärin kanssa puhetta, kuin että ottaa tarvittaessa. En koe tehneeni hirveää vääryyttä, jos kysyn täältä, onko muille raskaana oleville määrätty ataraxia, ilman että kyseessä oli lääkärin ammattitaidon kyseenalaistaminen. Siltikin lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joille voi käydä inhimillisiä erehdyksiä. Minä nyt vaan haluan varmistaa aina jokaisen asian ja tämä nyt vain jäi varmistamatta lääkäriltä.


      • Aamun äiti
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Adursalia epäilekään, koska lääkäri selvästi sanoi minulle siitä, että ei ole minulle eikä vauvalle mitään haittaa. Eli täysin turvallinen, kun vielä varmistin vaikka sitä käytetään muidenkin sairausten hoitoon.

        Kysyin siis ataraxista täältä sen takia, kun siitä ei sen koommin ollut lääkärin kanssa puhetta, kuin että ottaa tarvittaessa. En koe tehneeni hirveää vääryyttä, jos kysyn täältä, onko muille raskaana oleville määrätty ataraxia, ilman että kyseessä oli lääkärin ammattitaidon kyseenalaistaminen. Siltikin lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joille voi käydä inhimillisiä erehdyksiä. Minä nyt vaan haluan varmistaa aina jokaisen asian ja tämä nyt vain jäi varmistamatta lääkäriltä.

        se lääkäri kirjoittanut sille Ataraxillekin reseptin? Se kun on reseptilääke. Ei kait hän olisi kirjoittanut jos sitä ei saisi tarvittaessa ottaa myöskin raskausaikana? Tai yleensäkin kehoittanut ottamaan tarvittaessa.


        Itse en luottaisi tälläisiin palstoihin. Soitto tänne antaa sen kaikkein varmimman tiedon:
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

        Sinne ne neuvola-ym. lääkäritkin soittelevat ja konsultoivat.

        Mukavaa loppuodotusta, toivon mukaan lääkitys auttaa.


      • rv35+5
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Adursalia epäilekään, koska lääkäri selvästi sanoi minulle siitä, että ei ole minulle eikä vauvalle mitään haittaa. Eli täysin turvallinen, kun vielä varmistin vaikka sitä käytetään muidenkin sairausten hoitoon.

        Kysyin siis ataraxista täältä sen takia, kun siitä ei sen koommin ollut lääkärin kanssa puhetta, kuin että ottaa tarvittaessa. En koe tehneeni hirveää vääryyttä, jos kysyn täältä, onko muille raskaana oleville määrätty ataraxia, ilman että kyseessä oli lääkärin ammattitaidon kyseenalaistaminen. Siltikin lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joille voi käydä inhimillisiä erehdyksiä. Minä nyt vaan haluan varmistaa aina jokaisen asian ja tämä nyt vain jäi varmistamatta lääkäriltä.

        myös määrätty Ataraxia kutinaan/atopiaan. Sitähän määrätään myös ihan pikkulapsille ihottumaan ja nukahtamista helpottamaan. Ja kyllä auttaa, en pystyisi kutinaltalta nukkumaan ilman.


      • Huolestunut äiti
        rv35+5 kirjoitti:

        myös määrätty Ataraxia kutinaan/atopiaan. Sitähän määrätään myös ihan pikkulapsille ihottumaan ja nukahtamista helpottamaan. Ja kyllä auttaa, en pystyisi kutinaltalta nukkumaan ilman.

        Yö meni aika huonosti, kun paikat kutisi ja ei saanut täten nukuttua. Varmistin asian aamulla lääkäriltä soittamalla, kun en vaan uskaltanut sitä illalla ottaa epävarmuudessa ja tänne ei silloin ollut tullut vielä kokemuksia.

        Kyllähän se niin oli, kuten lääkärikin minulle sanoi, ettei hän sitä olisi määrännyt ellei olisi turvallista minulle ja vauvalle ja että heillä on pitkä kokemus tämän lääkkeen käytöstä, josta ei ole tullut sivuhaittoja tai vaaraa. Lisäsi vielä, että eihän sitä tarvitse ottaakaan, jos ilman pärjään, mutta kuten hänelle kerroinkin, viime yö oli hankala. Kuitenkin tuon adursal pitäisi alkaa kohta laskemaan arvoja, jolloin kutinankin pitäisi vähentyä ja tällöin ei tarvitsisi tuota ataraxia.


    • kauhistunut448

      Naistenklinikalla määräsi mulle ataraxia kamalaan unettomuuteen ja siitä aiheutuvaa ahdistuksee raskauaikana. Luettuani netistä ja puhuttuani ulkomaillsa sairaalassa yli lääkärinä toimivan tuttavanani kanssa jätin ottamatta. Hän sanoin, että ataraxin jatkuva edes viikon parin kuuri aiheuttaa aivo muutoksia vauvoile. Olin kauhuissani. Sillä söin naistenklinikalla yhden.

      Taistelen nyt sitten loppuraskauden ilman mitään itken ja potkin unettomana mutta taisteltava kait on.

    • Kutinan entinen orja

      Olisin itse hypännyt varmaan parvekkeelta ellen olisi saanut raskausaikana helpotusta kutinaan. Se oli sietämätöntä eikä mieheni kanssa saatu raapimiselta nukuttua. Sain neuvolan lääkäriltä atarax- reseptin ja johan auttoi. Eikä ole mitenkään vaikuttanut lapseeni! Terve, iloinen ja intoa täynnä, ihana tyttö syntyi! Joten ota nyt jo hyvä ihminen sitä ataraxia illalla vaikka vain puolikas niin saat nukuttua, on se jo mielenterveydellekin haitallista tollanen kituminen. Stressi ja unettomuus vasta ovatkin haitallista sinulle ja vauvallesi..

    • 31+2

      Et sitten katsonut että aloitus on vuoden takainen??!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe