Hyvä ankkuriköysi?

Jolla-Janne

Itselläni on melko vähän kokemusta veneilystä, jotenka olisi mukava kuulla kokemuksia lyijytäytteisestä ankkuriköydestä, se kun vaikuttaa jotenkin siistimmältä ja helpommalta käyttää ( ei kolise eikä naarmuta venettä ) kuten kettingillä jatkettu ankkuriköysi.
Ajaako lyijytäytteinen ankkuriköysi saman asian kuin vastaavan paksuinen köysi 2 m kettinkiä?
"Uusi" veneeni painaa moottoreineen n. 700 kg, olen ajatellut hankkia siihen 12 mm lyijytäytteistä köyttä ( lujuus n. 2300 kg ) ja 5 kg:n Bruce ankkurin, miltä kuulostaa ovatkohan mitoitukset kohdallaan?
Aika moiset hintaerot noissa lyijytäytteisissä, yleensä tuommonen 30m - 40m 12 millistä maksaa n. 130 eur, mutta eräs Tikkurilan kupeessa oleva liike myy omaa nimeään kantavaa lyijytäytteistäköyttä huomattavasti halvemmalla. Onkohan laadussa/kestävyydessä oikeasti eroa?

13

4488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh62

      Viime vuonna ostin uivasta 30 metriä köyttä muutamalla eurolla. Oli kuulemma jätepala, mutta epäilen ettei sekään mennyt tappiolla. Kelasta napattuna köysi olisi maksanut moninkertaisesti.

      Ketju estää köyden pääsemästä pohjakiviin hankautumaan ja on sikäli parempi. Tietenkin riippuu ankkurointikerroista onko sillä mitään merkitystä sillä ei se köysi kerralla katkea.

    • sahs8k

      Minä käytän aina kelluva ankkuriköyttä, koska se ei sotkeennu potkuriin. 12 mm köysi on tosi ohut, kun joudut vetämään siitä kovassa tuulessa. Minun venen paino on 3300kg ja ankkuri ketjun yhdistelmän paino on n 10kg.

      • että näin,

        Eikö kelluva köysi nimenomaan ole vaarassa sotkeutua potkuriin. Sehän nimenomaan pyrkii lähelle potkuria, kun uppoava köysi pysyy pohjalla. Logiikka ei oikein aukea

        Lisäksi kelluva köysi pyrkii nykimään ankkuria irti pohjasta ja uppoava kiinnittämään pohjaan - ankkuri on suunniteltu siten, että pohjan suuntainen veto kiinnitttää ja ylöspäin suuntautuva veto irroittaa sen.


      • dshsj8j
        että näin, kirjoitti:

        Eikö kelluva köysi nimenomaan ole vaarassa sotkeutua potkuriin. Sehän nimenomaan pyrkii lähelle potkuria, kun uppoava köysi pysyy pohjalla. Logiikka ei oikein aukea

        Lisäksi kelluva köysi pyrkii nykimään ankkuria irti pohjasta ja uppoava kiinnittämään pohjaan - ankkuri on suunniteltu siten, että pohjan suuntainen veto kiinnitttää ja ylöspäin suuntautuva veto irroittaa sen.

        Köyden kelluvudella ei ole mitään tekemistä akkurin pidon kanssa. Olen nähnyt useita tapauksia kun uppoava löysä köysi on mennyt venee vierestä potkuriin( myöskin keulapotkuriin) ja kietoutunut sinne.


      • Just näin
        että näin, kirjoitti:

        Eikö kelluva köysi nimenomaan ole vaarassa sotkeutua potkuriin. Sehän nimenomaan pyrkii lähelle potkuria, kun uppoava köysi pysyy pohjalla. Logiikka ei oikein aukea

        Lisäksi kelluva köysi pyrkii nykimään ankkuria irti pohjasta ja uppoava kiinnittämään pohjaan - ankkuri on suunniteltu siten, että pohjan suuntainen veto kiinnitttää ja ylöspäin suuntautuva veto irroittaa sen.

        Kyllä on kaverilla aika pieni ankkuri pohjassa jos köysi ittessään nykii sitä irti pohjasta???


      • dshso74d
        Just näin kirjoitti:

        Kyllä on kaverilla aika pieni ankkuri pohjassa jos köysi ittessään nykii sitä irti pohjasta???

        Kun ankkuriköysi on tiukka niin köyden kelluvuus ei mitenkään muuta vedon suuntaa. Maritimin luettelossa on ankkurin painon valintataulukko. Kun vene painaa 3000kg niin sopiva tukkiankkurinpaino on 15kg ja kevyt/eli profiili(bruce, tms) ankurin paino on 8kg.


      • että näin,
        dshso74d kirjoitti:

        Kun ankkuriköysi on tiukka niin köyden kelluvuus ei mitenkään muuta vedon suuntaa. Maritimin luettelossa on ankkurin painon valintataulukko. Kun vene painaa 3000kg niin sopiva tukkiankkurinpaino on 15kg ja kevyt/eli profiili(bruce, tms) ankurin paino on 8kg.

        Mutta kun se ankkuriköysi ei ole (eikä pidäkään olla) luotisuorana veden läpi. Köysi (ja erityisesti ketju) tekee aina kaaren, tämä kaari on pidon kannalta olennainen. Ketju on paras, koska se tekee pitkän L-muotoisen kaaren ja siten vaimentaa ankkuriin tulevia nykäyksiä.

        Köydessä (-kaari muodostuu paljon loivemmaksi, jolloin pienemmät nykäykset heijastuvat vaikuttavat ankkuriin asti, koska joustovara on huomattavasti lyhyempi.

        Onko kaari ylös (kelluva), vai alas (uppoava) on olennaista koska nykäyksen tullessa köysi ei suoristu välittömästi, vaan veden vastus hidastaa pystysuuntaista liikettä. Kelluva köysi pyrkiin siksi irroittamaan ankkuria pohjasta.

        Vene ei pysy paikallaan ankkurin painolla , vaan sen pitää kiinnittyä pohjaan ja pysyä kiinni!!!


      • sh89wj
        että näin, kirjoitti:

        Mutta kun se ankkuriköysi ei ole (eikä pidäkään olla) luotisuorana veden läpi. Köysi (ja erityisesti ketju) tekee aina kaaren, tämä kaari on pidon kannalta olennainen. Ketju on paras, koska se tekee pitkän L-muotoisen kaaren ja siten vaimentaa ankkuriin tulevia nykäyksiä.

        Köydessä (-kaari muodostuu paljon loivemmaksi, jolloin pienemmät nykäykset heijastuvat vaikuttavat ankkuriin asti, koska joustovara on huomattavasti lyhyempi.

        Onko kaari ylös (kelluva), vai alas (uppoava) on olennaista koska nykäyksen tullessa köysi ei suoristu välittömästi, vaan veden vastus hidastaa pystysuuntaista liikettä. Kelluva köysi pyrkiin siksi irroittamaan ankkuria pohjasta.

        Vene ei pysy paikallaan ankkurin painolla , vaan sen pitää kiinnittyä pohjaan ja pysyä kiinni!!!

        Minulla ankkuri köysi on tiukattu, se ei kellu ylös taikka alas. Eli ei mitään vaikutusta ankkurin pitoon.


      • heh62
        sh89wj kirjoitti:

        Minulla ankkuri köysi on tiukattu, se ei kellu ylös taikka alas. Eli ei mitään vaikutusta ankkurin pitoon.

        Olet ilmeisesti ankkuroinut vain tyynessä tai sitten olet pärjännyt hyvällä tuurilla, sillä tiukkaan köyteen kohdistuu kelissä jatkuvia nykäyksiä jotka vähän kerrallaan irroittavat ankkurin. Silloin kun köyden tai ketjun massa toimii iskunvaimentimena, ei aallokkoa aiheuta veneeseen eikä ankkuriin rykäisyjä.

        Omassa 1000 kiloisessa veneessä on Bruce (olisko 5 vai 7 kg??) ja paksua ketjua 1,5 metriä sekä sitten tavallista halpaa Bilteman 3-lyötyistä polyesteriköyttä. Ei rynkytä eikä häiritse yöunia.


      • että näin,
        sh89wj kirjoitti:

        Minulla ankkuri köysi on tiukattu, se ei kellu ylös taikka alas. Eli ei mitään vaikutusta ankkurin pitoon.

        Koitahan huvikseksi kiristää ilmassa 20m köyttä 'niin tiukalle, kuin saat'. Tulet huomaamaan, että se roikkuu keskeltä melmoisesti.

        Mutta kuten toinen kirjoittaja sanoi, ankkuriköyden pitää pystyä vaimentamaan nykäyksiä.


    • veneillyt

      aikanani lyijyköyttä 4,5 t moottori purjehtiassa, köysi oli n.4m, eli ketjun tilalla. Toimi hyvin, oli helppo
      käsitellä, mutta toi muta- ja hiekkapohjasta paljon "tavaraa" tullessaan, joten kannenpesuurakkaa oli.

    • 36 v veneillyt

      ja varmin 50 cm ketjua uppoavan köyden päähän tietty ankkuri

    • hpdi

      Tikkurilan kupeesta ostettu köysi on toiminut hyvin kaksi kesää. Pitää van pyrkiä laskemaan ankkuri mahdollisimman etäälle veneestä jotta veneen liike vaimenee ennen välittymistään ankkurille. Minulla 7,5 kg Bruce ja 2 tonnin painoinen vene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe