yhteisomistus

miten se menee?

osaako kukaan sanoa, miten tälläisessä tilanteessa tulisi menetellä...Ostimme mieheni (avo) kanssa remointoitavan omakotitalon 3v.sitten, ja samaan aikaan mieheni muutti omistamaani rivitalo-asuntoon, jossa meidän oli määrä asua yhdessä, kunnes talon remontti valmis.Mies halusi käytännön syistä (firman osoitteet yms) laittaa kirjansa suoraan tulevaan osoitteeseen, eikä näin ollen asunut asunnossani "virallisesti", mutta sopimus oli, että minä maksan asumiskulut rivarista, mies taas maksaa talon remontoinnin, koska hänen palkkansa 4:n kertainen omaani nähden.Rakennusprojekti venyi yli 3 vuoden mittaiseksi, jona aikana olen tehnyt talolla töitä koko sen 3 vuotta,sekä asuttanut mieheni ilmaiseksi.Talon laina on kokonaan miehen nimissä, mutta omistusoikeus 50/50 , eli kauppasopimuksessa olen toinen omistaja.nyt ollaan kuitenkin tultu siihen, että ero on edessä,ja mies luonnollisesti haluaa talon kokonaan nimiinsä, mutta on sitä mieltä ettei minulle kuulu talosta mitään? Toki hän on siihen sijoittanut huomattavasti enemmän kuin minä,enkä siitä huimia haluakkaan, mutta kai tekemälläni 3 vuoden työllä, sekä miehen "asuttamisella" jokin rahallinen arvo on? Kauppakirja talosta pitäisi tehdä, jolla myyn osuuteni miehelle, mutta onko miehellä oikeus kieltäytyä maksamasta mitään ? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi vastata...?

16

2182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sedcrgthy

et varmasti saa rahoja millään tavoin (ensin rahat tilille ja sitten allekirjoitus, pankissa). Kauppakirja sen ketoo kuka omistaa mitäkin. Ei se kuka on remontoinut taloa milläkin summalla.

• jargonaut

Onko teillä jossain paperilla se, että omistat puolet kyseisestä talosta? Jos on, maksoitko sinä aikoinaan puolet kyseisestä remontoitavasta omakotitalosta, vai millä perusteella tuo puolisko kuuluu sinulle? Jos mitään ei ole paperilla, etkä voi todistaa rahan liikkuneen, silloin olet hieman hankalassa tilanteessa.

Luonnollisesti jonkinlainen korvaus olisi paikallaan vaivannäöstäsi sekä kenties moraalinen oikeus tarjoamastasi ylläpidosta, mutta toisaalta suhteen aikana tehdystä vaivannäöstä harvoin saa korvausta. Hän oli sinulle rakas ihminen, jolle halusit tarjota asuntoasi käyttöösi, ja jonka kanssa halusit muuttaa remontoitavaan kohteeseen, mutta tällä kertaa valitettavasti kävi näin.

• miten se menee ?

paperilla on, siis, kun talo ostettiin, niin siitähän luonnollisesti tehtiin kauppakirja, ja juuri ko.kauppakirjassa omistajina molemmat 50/50 osuudella, mutta talon silloista hankintahintaa vastaan otettu laina on yksin miehen nimissä.Eli kaikkialla virallisilla tahoilla (vero tsto yms) näkyy minun omistusosuuteni ko.taloon.Kauppakirjalla toki nytkin minun pitäisi myydä osuuteni miehelle, mutta mies sitä mieltä, ettei maksa mitään? Eikös se mene jo ihan lainpykälän mukaan niin, että jollakin summallahan miehen minun osuuteni täytyy lunastaa ?

• 25

Avoliitossa lähtökohtana on nimiperiaate, eli siitä lähdetään omaisuutta erottelemaan, että sinä omistat talosta puolet. Jos vain avokkisi nimissä oleva velka on kiinnitetty taloon, niin omistuksesi on vain ehkä puolet talon netosta velka huomioituna. Tämäkin on tulkittava velkakirjan perusteella. Sitten tullaan näyttö kysymyksiin mitä kumpikin olette makselleet. Viimekädessä oikeus ratkaisee erimielisyydet, mutta sovintoneuvotteluiden lähtökohtana omistat puolet talosta.

• jargonaut
        25 kirjoitti:

Avoliitossa lähtökohtana on nimiperiaate, eli siitä lähdetään omaisuutta erottelemaan, että sinä omistat talosta puolet. Jos vain avokkisi nimissä oleva velka on kiinnitetty taloon, niin omistuksesi on vain ehkä puolet talon netosta velka huomioituna. Tämäkin on tulkittava velkakirjan perusteella. Sitten tullaan näyttö kysymyksiin mitä kumpikin olette makselleet. Viimekädessä oikeus ratkaisee erimielisyydet, mutta sovintoneuvotteluiden lähtökohtana omistat puolet talosta.

Ongelmana vain on, että nainen ei ole maksanut mitään itse talosta. Näin ollen oikeus tulee todennäköisesti toteamaan, että koska nainen ei ole maksanut talosta itse mitään ja koska mies on ottanut taloa vastaan täysimääräisen lainan ja maksanut talon itse, naisella ei ole oikeutta taloon.

Voin toki olla väärässäkin. On mahdollista myös sekin, että oikeus katsoo, että puolet talosta tosiaan kuuluu naiselle. Sitten puhutaankin veronkierrosta, sillä jos nainen on saanut lahjaksi puolet omakotitalosta, on lahjan arvo varmasti yli 3 499 euroa, jolloin ylimenevästä osasta olisi pitänyt maksaa lahjavero.

• 3+8
        jargonaut kirjoitti:

Ongelmana vain on, että nainen ei ole maksanut mitään itse talosta. Näin ollen oikeus tulee todennäköisesti toteamaan, että koska nainen ei ole maksanut talosta itse mitään ja koska mies on ottanut taloa vastaan täysimääräisen lainan ja maksanut talon itse, naisella ei ole oikeutta taloon.

Voin toki olla väärässäkin. On mahdollista myös sekin, että oikeus katsoo, että puolet talosta tosiaan kuuluu naiselle. Sitten puhutaankin veronkierrosta, sillä jos nainen on saanut lahjaksi puolet omakotitalosta, on lahjan arvo varmasti yli 3 499 euroa, jolloin ylimenevästä osasta olisi pitänyt maksaa lahjavero.

Mies samanlaisessa tilanteessa sanoisi kylmästi, että puolet asunnosta on minun. Sillä kenen nimi on velkakirjassa ei ole merkitystä. Mies katsoisi kylmästi vain, että hän on osaltaan "maksanut" osuutensa talosta, rahoittamalla todellisuudessa remontin aikaisen asumisen, maksanut kauppaostokset, mahdollistanut ja tehnyt osuutensa kotitöistä ja tehnyt fyysisesti työtä remontin eteen. Joten mies olisi maksanut velan lyhennykset edm. perusteilla ja säästyneillä rahoilla.

Mutta kukaan mies ei ole kyllä noin tyhmä. Ostaa asunnon puoliksi mutta ottaa lainan vain omiin nimiinsä. Pankin ihminenkin varmasti tuossa kohtaa mainitsee, että otat lainan nyt pelkästään omiin nimiisi ja asunnon ostatte puoliksi!. Miltei sanoisin, että koska mies on laittanut uuteen taloon kirjat heti. Mies on katsonut, että saa ilmaiseksi asunnon ruuan työvoimaa remontin ajaksi, säästää ja maksaa säästyneillä rahoilla lainan lyhennyksiä. Kun remontti on valmis ja rahaa säästynyt mm. asumismenoista yms. on hyvin saanut lyhentää 3 vuotta asuntolainaa.

Onko kyseessä vuokratontti vai kenen omistuksessa on tontti missä talo on? Lisäksi koska mies on nyt 3v. asunut ilmaiseksi ja on pystynyt lyhentämään lainaa, lisäksi remointoimaan ja käyttämään ilmaista työvoimaa -> asunnon arvo on noussut. Lisäksi 3 vuoden asuminen tarkoittaa että mies pystyy myymään arvonnousun saaneen talon, ilman veroseuraamuksia. Hmm. viisaammat ja kierommat voivat kertoa, mikä tuossa taka-ajatuksena.

Mutta nyt on kyllä harkinnan paikka, ennen kuin alatte kauppakirjoja talosta tekemään.

• jargonaut
        3+8 kirjoitti:

Mies samanlaisessa tilanteessa sanoisi kylmästi, että puolet asunnosta on minun. Sillä kenen nimi on velkakirjassa ei ole merkitystä. Mies katsoisi kylmästi vain, että hän on osaltaan "maksanut" osuutensa talosta, rahoittamalla todellisuudessa remontin aikaisen asumisen, maksanut kauppaostokset, mahdollistanut ja tehnyt osuutensa kotitöistä ja tehnyt fyysisesti työtä remontin eteen. Joten mies olisi maksanut velan lyhennykset edm. perusteilla ja säästyneillä rahoilla.

Mutta kukaan mies ei ole kyllä noin tyhmä. Ostaa asunnon puoliksi mutta ottaa lainan vain omiin nimiinsä. Pankin ihminenkin varmasti tuossa kohtaa mainitsee, että otat lainan nyt pelkästään omiin nimiisi ja asunnon ostatte puoliksi!. Miltei sanoisin, että koska mies on laittanut uuteen taloon kirjat heti. Mies on katsonut, että saa ilmaiseksi asunnon ruuan työvoimaa remontin ajaksi, säästää ja maksaa säästyneillä rahoilla lainan lyhennyksiä. Kun remontti on valmis ja rahaa säästynyt mm. asumismenoista yms. on hyvin saanut lyhentää 3 vuotta asuntolainaa.

Onko kyseessä vuokratontti vai kenen omistuksessa on tontti missä talo on? Lisäksi koska mies on nyt 3v. asunut ilmaiseksi ja on pystynyt lyhentämään lainaa, lisäksi remointoimaan ja käyttämään ilmaista työvoimaa -> asunnon arvo on noussut. Lisäksi 3 vuoden asuminen tarkoittaa että mies pystyy myymään arvonnousun saaneen talon, ilman veroseuraamuksia. Hmm. viisaammat ja kierommat voivat kertoa, mikä tuossa taka-ajatuksena.

Mutta nyt on kyllä harkinnan paikka, ennen kuin alatte kauppakirjoja talosta tekemään.

Syitä tuohon voi olla monia, varsinkin kun emme ulkopuolisina tiedä tarkempia taustatietoja ja syitä eri päätöksille. Jotain varmasti voitettiin sillä järjestelyllä, että kirjat olivat keskeneräisessä talossa. Tuo ehdottamasti remppa pikainen myynti on varmasti yksi mahdollisista ja jopa todennäköisistä syistä.

Minun on itse vaikea uskoa, että mies lähtisi parisuhteeseen vain taktikoidakseen itselleen 2-3 vuotta säästöä asumiskustannuksissa, etenkin jos palkka on moninkertainen emäntään nähden. Mutta on sekin tietysti mahdollinen, vaikkakin aika pelottava ajatus.

Kahdenkeskiset neuvottelut aiheesta on varmasti paikallaan ennen jatkotoimenpiteitä - toivottavasti ne kantavat hedelmää. Jos eivät, jossain vaiheessa asiaan on kuitenkin saatava ratkaisu, ja jos mies haluaa talosta eroon, hän varmaankin hakea oikeudelta päätöstä asiaan. Sitten varmaan selviää, kumpi korvaa ja mitä ja mille taholle.

• miten se menee ?
        3+8 kirjoitti:

samalta se minusta alkaa tuntumaan...olen ollut "käytettävissä" ilmaiseksi.talo nyt lähes valmis, ja asumiskunnossa.Tontti lähellä keskustaa, ja suuri.Tontti myös oma.vaikka talo ei vieläkään ole kokonaan valmis, on arvo noussut nyt jo yli 70 000 eur, ja kun se on suunnitelmien mukainen,välittäjien arvio talosta on 300 000 , eli mies tekisi voittoa 150 000. niin...onko se alusta asti ollut suunniteltua peliä ? Mene ja tiedä, mutta haluaisin tämän todellakin pois päiväjärjestyksestä, ja alkaa rakentaa "omaa elämääni".

• 16+9
        miten se menee ? kirjoitti:

samalta se minusta alkaa tuntumaan...olen ollut "käytettävissä" ilmaiseksi.talo nyt lähes valmis, ja asumiskunnossa.Tontti lähellä keskustaa, ja suuri.Tontti myös oma.vaikka talo ei vieläkään ole kokonaan valmis, on arvo noussut nyt jo yli 70 000 eur, ja kun se on suunnitelmien mukainen,välittäjien arvio talosta on 300 000 , eli mies tekisi voittoa 150 000. niin...onko se alusta asti ollut suunniteltua peliä ? Mene ja tiedä, mutta haluaisin tämän todellakin pois päiväjärjestyksestä, ja alkaa rakentaa "omaa elämääni".

Tuosta vielä, että omistatko myös tontista puolet vai pelkästään talosta? Kun se käytännössä menee niin, että tontin omistaja omistaa myös talon.

• 25

Luin uudelleen ketjun, johon jo aiemmin vastasin nim.25:nä. Ajatusten lukeminen on epäkiitollista, enkä ole ollut "varpaitanne pitelemässä", mutta ellei avokkisi touhu ollut jopa suunniteltua, niin se oli ainakin kaukaa viisasta nykyisin yleisen parinvaihdon kulttuurissa. Kuten aiemmin sanoin, niin velkakirjan ja muiden tositteiden avulla hän saattaa onnistua jopa vesittämään 50% osuutesi tai oleellisen osan siitä.

Kahden vuoden asuminen omistamassaan asunnossa vapauttaa avokkisi luovutusvoittoverosta, joka on 28% myyntivoitosta, eli esittämiesi arvioiden mukaan kyse on kymmenistä tuhansista.
        Neuvotteluasemasi ei ole ehkä aivan toivoton, koska verottomuuden ehtona on asunnon käyttö nimenomaan vakituisena asuntona. Väestörekisterissä oleva osoite taloon on kova todiste avokkisi eduksi, mutta asiansa osaavan lakimiehen avulla todellisen ruoka/yöpaikan toteennäyttö ja ilmoitus verottajalle on avokillesi melkoisen uhka veroedun menettämiselle. Kiristys on laitonta, mutta kyllä laillisia verolakien tulkintoja voi neuvotteluissa esitellä. Toivotan menestystä sovinnollenne.

• Olet vitsi .........
        16+9 kirjoitti:

Tuosta vielä, että omistatko myös tontista puolet vai pelkästään talosta? Kun se käytännössä menee niin, että tontin omistaja omistaa myös talon.

että tontin omistaja omistaa talon.

• meleko soppa

Tuosta ei ilman riitaa selviä ja veroseuraamukset on hämärän peitossa. Jo oisin verottaja aattelisin näin ja eurot vain silmissä vilisis....
      1. Jos taloa ostaessa et maksanut mitään, olet saanut lahjan - siitä lahjavero saattaisi pläjähtää.
      2. Mikäli myyt miehelle puolikkaan ilmaiseksi, hän saa samanmoisen lahjan ja siitä hänelle lahjavero, ehkä isompi kun talon arvo on noussut remontin myötä.
      3. Ketään ei kiinnosta kuka teki mitä, vaan se kuka maksoi mistä.

Mikäli omistuksille on haettu lainhuuto ja homma on virallinen, on varmaan järkevintä pistää juristi väsäämään sopimusta, jossa pääsette toisistanne eroon mahdollisiman halvalla ja käräjiä käymättä. Verottajalta voi pyytää ennakkopäätöksen, jos epäilyttää heidän tulkintansa ja miettiä toimia sen pohjalta.
      Lycka till!

• Women-39v

googleta lakiapu

Muuten saattaa sinulle jäädä luu kouraan / tulla kalliiksi.

Raha-asioissa ei kannata olla liian kiltti / nainen - vaan kuin mies ja vaatia!

• Juristin mies.

muitten kommentteja joissa jo varmaan hyviäkin ajatakusia niin omistuslaki on yksiselitteinen. Jos virallinen omistus suhde on 50/50 niin se on sitä riippumatta miten olette osallistuneet maksuihin etc. Vaikka jompikumpi olisi yksinään pelkästään maksanut lyhennykset niin eron hetkessä omaisuus ja velat jaetetaan teidän tapauksessanne puoliksi. Koska ette olleet virallisesti naimisissa niin avomiehelläsi ei ole oikeutta rivitaloosi. Ellet sitten itse ole siitä luovuttanut osan hänen omistukseen. Tuskinpa näin olet tehnyt. Miehesi voi haluta ihan mitä vaan mutta hänellä on vain oikeus talon puolikkaaseen ja siitä saatavasta rahasta/velasta. Älä anna sekoittaa rivitaloasi omaisuudenjaossa kun eroaatte. Toinen asia mikäli olisitte virallisesti naimisisssa. Eli sinylla tilanne on hyvä . Koska mies on esittänyt peruustettomia vaatimuksia niin kannattaa jo ottaa yhteyttä lakimieheen ja pyytää lausunto. Ei maksa paljoa.

• miten se menee ?

täältä tullut korvaamattomia huomioita, ja apuja asian suhteen.Olen nyt paljon viisaampi siinä, kuinka asiassa lähden etenemään.Kiitos kaikille :)

• ........

täältä tullut korvaamattomia huomioita, ja apuja asian suhteen.Olen nyt paljon viisaampi siinä, kuinka asiassa lähden etenemään.Kiitos kaikille :)

mies sitä taloa ilmaiseksi saa missään tapauksessa ainakin joutuu leimaveroa tai lahjaveroa maksamaan. Ja olen samaa mieltä, että jos omistus on puoliksi virallisesti papereissa niin lainanmaksajalla ei ole väliä. Älä missään nimessä suostu mihinkään ennekuin olet kysynyt asiosta neuvoa vaikka pankkisi lakimieheltä tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe