Pyörä käyttötarkoitukseen

Liiiippa

Asun kaukana kaikesta eli maaseudulla, jossa on vain yksi liike mistä pyöriä yleensä voi ostaa
Paljon tulee poljettua myös asfaltilla ja ajan pyörällä pääosin pitääksen koirat hyvässä kunnossa ja siinä sivussa itseni.
Olen katsellut uutta polkupyörää ja alan päätymään Helkama S6000. Siihen tulee ns. springer jolla koiraa voi turvallisemmin kuljettaa. http://www.vipstore.fi/cat/product_details.php?p=528
Lisäksi siihen täytyy asentaa tavarateline eli ns joppari, jotta saa sivulaukun kiinnitettyä.

Täytyykö uutta pyörää käyttää jonkin määräkilometrin jälkeen huollossa "kiristettävänä" ?
Jotenkin tämmoinen mielikuva jäänyt

Ei se pyörävalinta taida Helkama S6000: sta parantua tässä käyttötarkoituksenani vai kuinka ?

17

1183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xc-fun

      Jos tuon Hell-kaman ostat, niin pääset ainakin suoraan osanvaihtotöihin. Säädettävä ohjainkannatin on turvallisuusriski, koska se on löystyvä osa ja voi jopa pahimmassa mahdollisessa tapauksessa katketa kesken ajon, jolloin putoat pää edellä asfaltille. Lisäksi joudut vaihtamaan halvan ja Helkaman tapauksessa erittäin huonon joustokeulan pian kiinteäksi etuhaarukaksi. Viime vuonna sattui tapaus, jossa juuri tämän mallin Helkaman pomppukeppi katkesi pyöräilijältä alta. Hiljakkoin Turussa halpapomppukeppi katkesi miehen alta sillä seurauksella, että mies kuoli. Niin ikään Turussa sattui muutama vuosi sitten tapaus, jossa lääkärimies kuoli kun pyörän ohjainkannatin katkesi kesken ajon, pyörä sattui olemaan halvalla ostettu Yosemite. Helkama ei ole juurikaan Bilteman hintaihmettä parempi.

      Jättäisin sinuna Helkama s6000:n kauppaan ja katselisin pyörää jossa on kiinteä etuhaarukka ja kiinteä ohjainkannatin, sellaisiakin nimittäin kyllä löytyy. Mihin ihmeeseen tarvitset hengenvaarallisen halpajoustokepin keulalle ja sitten vielä vaaralliseksi todetun säätökannattimen ohjaintangolle?

      Jos välttämättä hybridin aiot ostaa, niin osta sitten edes turvallinen sellainen. Mieluummin tietysti kannattaa katsella käyttötarkoitusta vastaavaa pyörää, joka muuten sinun tapauksessa maaseudun oloissa olisi ennemminkin cyclo crossari kuin mikään Helkaman pyörän irvikuva. Et oikeasti tarvitse pyörääsi kahta komponenttia, jotka voivat tappaa sinut, kumpikin katkeamalla tai muuten hajoamalla.

    • Ei, siis joo

      Helkamallakin on ollut tuosta parempi sisarmalli, jossa ei ole hyppykeppiä. Lueskele vähän taaksepäin, niin löydät sopivia vaihtoehtoja, koska kuvaamaasi käyttöön on paljon parempiakin pyöriä. Hyvä vaihtoehto on esimerkiksi retkipyörä tai crossari.

      • xc-fun

      • Antero M
        xc-fun kirjoitti:

        Retkipyörä on muuten hyvä idea, jos ketjun aloittaja ei missään nimessä halua edes harkita cyclo crossaria.

        Tunturillakin on kelvollisia trekking-pyöriä

        http://www.tunturi-bicycles.com/fi/tuotteet/trekking/

        Olen myös pyörän ostoaikeissa ja tunturi TR500 M on noussut tällähetkellä etusijalle. Toinen on nishiki hybrid 401. Itselläni käytötarkoitus on työmatkapyöräily läpi vuoden kelissä kuin kelissä. Myös leppoisat retket sorateillä kuuluvat kuvioihin keväästä syksyyn. Käyräsarvisista en pidä enkä maastopyörän ajoasennosta. Myös tarakka pyörälaukun kiinnitykseen ja lokarit ovat ehdottomia joten tr 500 sopisi hyvin itselleni.


      • xc-fun
        Antero M kirjoitti:

        Olen myös pyörän ostoaikeissa ja tunturi TR500 M on noussut tällähetkellä etusijalle. Toinen on nishiki hybrid 401. Itselläni käytötarkoitus on työmatkapyöräily läpi vuoden kelissä kuin kelissä. Myös leppoisat retket sorateillä kuuluvat kuvioihin keväästä syksyyn. Käyräsarvisista en pidä enkä maastopyörän ajoasennosta. Myös tarakka pyörälaukun kiinnitykseen ja lokarit ovat ehdottomia joten tr 500 sopisi hyvin itselleni.

        Tunturi Tr500 on hyvä rekking-pyörä hintaluokassaan. Siinä ei ole halpaa pomppukeppiä tosin säätökannatin siinä on, paremmalla lukituksella tosin kuin halpissäätökannattimissa. Nishikin voit unohtaa, juuri Nishikillä kuoli mies Turussa kun halpisjoustohaarukka katkesi alta.


      • Pienellä virityksell
        Antero M kirjoitti:

        Olen myös pyörän ostoaikeissa ja tunturi TR500 M on noussut tällähetkellä etusijalle. Toinen on nishiki hybrid 401. Itselläni käytötarkoitus on työmatkapyöräily läpi vuoden kelissä kuin kelissä. Myös leppoisat retket sorateillä kuuluvat kuvioihin keväästä syksyyn. Käyräsarvisista en pidä enkä maastopyörän ajoasennosta. Myös tarakka pyörälaukun kiinnitykseen ja lokarit ovat ehdottomia joten tr 500 sopisi hyvin itselleni.

        Pienellä virityksellä noista voi saada fillarin lyhyisiin ajoihin. Oleellista on, mitä tarkoittaa retki tässä tapauksessa? Molempien pyörien ajoasento on liian pysty ja satula näyttää "mielenkiintoiselta" (kuvan mukaan) vähääkään pidemmille retkille, mutta jos pysytään, ihan kotinurkissa, niin ok.

        Hiukan tämä haiskahtaa hopottajalle, koska molemmat kyseessä olevat merkit ovat samaa konsernia. ;) Minusta Acell Group'n pyöristä paras tuollaiseen levolliseen nurkilla pyöritykseen on joko Nishikin SL1 tai saman merkin Roadmaster.


      • Kari K-v
        Pienellä virityksell kirjoitti:

        Pienellä virityksellä noista voi saada fillarin lyhyisiin ajoihin. Oleellista on, mitä tarkoittaa retki tässä tapauksessa? Molempien pyörien ajoasento on liian pysty ja satula näyttää "mielenkiintoiselta" (kuvan mukaan) vähääkään pidemmille retkille, mutta jos pysytään, ihan kotinurkissa, niin ok.

        Hiukan tämä haiskahtaa hopottajalle, koska molemmat kyseessä olevat merkit ovat samaa konsernia. ;) Minusta Acell Group'n pyöristä paras tuollaiseen levolliseen nurkilla pyöritykseen on joko Nishikin SL1 tai saman merkin Roadmaster.

        Olen tehnyt pitkiäkin pyöräretkiä viikottain helkama oiwalla ja käytän sitä läpi vuoden työmatkapyöränä 10 km työmatkalla. Erittäin mukava ajettava, jos pitää pystystä ajoasennosta. Itsellä 3 vaihteinen ja suositelen 7 vaihteista jos ajelee pitempiä lenkkejä. Tunturi tr 500 on varmaan hyvä valinta pitemmillekin pyöräreissuille ja työmatka-ajoon .


      • Napavaihteen haaste
        Kari K-v kirjoitti:

        Olen tehnyt pitkiäkin pyöräretkiä viikottain helkama oiwalla ja käytän sitä läpi vuoden työmatkapyöränä 10 km työmatkalla. Erittäin mukava ajettava, jos pitää pystystä ajoasennosta. Itsellä 3 vaihteinen ja suositelen 7 vaihteista jos ajelee pitempiä lenkkejä. Tunturi tr 500 on varmaan hyvä valinta pitemmillekin pyöräreissuille ja työmatka-ajoon .

        Napavaihde on siinä mielessä hankala, että kuluvat ja likaantuvat osat ovat piilossa. Jos ei osaa itse purkaa, puhdistaa, öljytä ja kasata napavaihdetta, niin se kannattaa teettää vuosittain huollossa.


      • Liiiippa
        Napavaihteen haaste kirjoitti:

        Napavaihde on siinä mielessä hankala, että kuluvat ja likaantuvat osat ovat piilossa. Jos ei osaa itse purkaa, puhdistaa, öljytä ja kasata napavaihdetta, niin se kannattaa teettää vuosittain huollossa.

        Olin yhteydessä ohjelmasarjan kuningaskuluttajan tekijöihin, jotta tutkisivat ja tietäisivät mikä riski joihinkin pyörämalleihin mahdollisesti liittyy ja tiedottaisivat siitä kansalle, jotta näiltä turhilta vammautumisilta ja kuolemilta vältytään.


      • hyvä yritys, mutta..
        Liiiippa kirjoitti:

        Olin yhteydessä ohjelmasarjan kuningaskuluttajan tekijöihin, jotta tutkisivat ja tietäisivät mikä riski joihinkin pyörämalleihin mahdollisesti liittyy ja tiedottaisivat siitä kansalle, jotta näiltä turhilta vammautumisilta ja kuolemilta vältytään.

        Kuningaskuluttaja ei taatusti lähde tekemään aiheesta juttua. Pyörävalmistajat, maahantuojat sekä ennen kaikkea pyöräkauppiaat uhkailevat tuotantotiimin hiljaiseksi uhkaamalla oikeudenkäynneillä, potkuilla ja vankilalla, jonka jälkeen Kuningaskuluttaja jättää jutun tekemättä.


      • Jäykkä Joonas
        Liiiippa kirjoitti:

        Olin yhteydessä ohjelmasarjan kuningaskuluttajan tekijöihin, jotta tutkisivat ja tietäisivät mikä riski joihinkin pyörämalleihin mahdollisesti liittyy ja tiedottaisivat siitä kansalle, jotta näiltä turhilta vammautumisilta ja kuolemilta vältytään.

        Toivottavasti innostuvat kunkkukuluttajassa. Olisi varsin mielenkiintoinen testailu.


      • Kysyy hän
        Jäykkä Joonas kirjoitti:

        Toivottavasti innostuvat kunkkukuluttajassa. Olisi varsin mielenkiintoinen testailu.

        Pohdiskelen Tunturi Kayapo pyörää, koska luin, että jotkin maastopyörät soveltuu myös retkipyöräksi. Ajan paljon myös sorateillä.

        Mikä on Tunturi Kayapon laatu-suhde ? ( verrattuna Tunturi TR 500 M )

        Tunturi Kayapossa on joustohaarukka, joten mikä mahtanee olla sen toimivuus ?

        Voiko Tunturi Kayapon runkoon asentaa tarvittaessa myöhemmin laadukkaamman joustohaarukan ?


      • xc-fun
        Kysyy hän kirjoitti:

        Pohdiskelen Tunturi Kayapo pyörää, koska luin, että jotkin maastopyörät soveltuu myös retkipyöräksi. Ajan paljon myös sorateillä.

        Mikä on Tunturi Kayapon laatu-suhde ? ( verrattuna Tunturi TR 500 M )

        Tunturi Kayapossa on joustohaarukka, joten mikä mahtanee olla sen toimivuus ?

        Voiko Tunturi Kayapon runkoon asentaa tarvittaessa myöhemmin laadukkaamman joustohaarukan ?

        Tunturi Kayapossa on Suntour XCM HLO 100 mm SpeedLock joustohaarukka, joka on halpajoustohaarukka. Toki sen saa helposti vaihdettua uuteen milloin vaan, ei muuta kuin ohjainkannatin irti ja uusi keula tilalle. Ja muista ottaa vahasta keulasta ohjainlaakerin kartio ja laittaa se uuteen keulaan ennen kuin laitat pyörän takaisin kasaan.

        Kayapo on aloittelijatason maastopyörä suhteellisen edullisella hinnalla. Ei erinomaisimman pään pyörä, muttei myöskään täysi roska, ellei tuota keulaa nyt huomioida. Muutaman sadan euron lisäpanostuksella saa jo huomattavasti Kayapoa parempaa pyörää, esimerkiksi viime vuoden Cube LTD prota ja compia alkaa saada siinä 990 euron tietämillä.

        Pykälää paremman pyörän saat kun hommaat edes viime vuotisen Tunturi Equillarin. Siinä on jo kunnon keulakin.


      • Laajempi ratkaisu
        hyvä yritys, mutta.. kirjoitti:

        Kuningaskuluttaja ei taatusti lähde tekemään aiheesta juttua. Pyörävalmistajat, maahantuojat sekä ennen kaikkea pyöräkauppiaat uhkailevat tuotantotiimin hiljaiseksi uhkaamalla oikeudenkäynneillä, potkuilla ja vankilalla, jonka jälkeen Kuningaskuluttaja jättää jutun tekemättä.

        Vuosi pari sitten oli keskustelua pyörädirektiivistä, joka lopettaisi kaikkein huonoimpien pyörien myynnin EU:n alueella. Nyt on ollut taas hiljaisempaa, mutta ongelma ei ole vain Suomessa.

        Keski-Euroopassa kuoli useampi pyöräilijä muutama vuosi sitten onnettomuuksissa, jotka aiheutti halpa alumiinirunko. Runko lähti resonoimaan, jonka jälkeen pyörä karkaa käsistä.


      • Sorateiden vatkaaja
        xc-fun kirjoitti:

        Tunturi Kayapossa on Suntour XCM HLO 100 mm SpeedLock joustohaarukka, joka on halpajoustohaarukka. Toki sen saa helposti vaihdettua uuteen milloin vaan, ei muuta kuin ohjainkannatin irti ja uusi keula tilalle. Ja muista ottaa vahasta keulasta ohjainlaakerin kartio ja laittaa se uuteen keulaan ennen kuin laitat pyörän takaisin kasaan.

        Kayapo on aloittelijatason maastopyörä suhteellisen edullisella hinnalla. Ei erinomaisimman pään pyörä, muttei myöskään täysi roska, ellei tuota keulaa nyt huomioida. Muutaman sadan euron lisäpanostuksella saa jo huomattavasti Kayapoa parempaa pyörää, esimerkiksi viime vuoden Cube LTD prota ja compia alkaa saada siinä 990 euron tietämillä.

        Pykälää paremman pyörän saat kun hommaat edes viime vuotisen Tunturi Equillarin. Siinä on jo kunnon keulakin.

        Onko nykypyörien rungoista kohta mihin haarukat tulee kiinni standardoitu ?

        Voiko esimerkiksi, vaikkapa Tunturi TR 500 M vaihtaa joustohaarukan, jos tulee sille päälle ?


      • Standardi on, mutta
        Sorateiden vatkaaja kirjoitti:

        Onko nykypyörien rungoista kohta mihin haarukat tulee kiinni standardoitu ?

        Voiko esimerkiksi, vaikkapa Tunturi TR 500 M vaihtaa joustohaarukan, jos tulee sille päälle ?

        standardeja on yleisesti käytössä pari kolme. Haarukan vaihto siis onnistuu.


      • xc-fun
        Sorateiden vatkaaja kirjoitti:

        Onko nykypyörien rungoista kohta mihin haarukat tulee kiinni standardoitu ?

        Voiko esimerkiksi, vaikkapa Tunturi TR 500 M vaihtaa joustohaarukan, jos tulee sille päälle ?

        Mittaa tönärillä minkä kokoisen ohjainlaakerin uusi haarukka vaatii, sitten käyt ostamassa headsetin ja uuden haarukan. Helpolla pääsee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe