Alkuraskauden turvotus

Niini101

Hei,
odotan ensimmäistäni ja olen nyt menossa rv 7 4. Jo muutamana iltana mahani on ollut illalla toooodella turvoksissa. Kun vielä pullistan sitä ulospäin, näyttää siltä, että olen selkeästi yli rv20. Maha on ihan kova ja pinkeä. Olen kyllä syöpötellyt paljon viime viikolla... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

8

29364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

Mulla oli myös alkuraskaudessa kamala turvotus mahassa. Jostain luin että se johtuu jostain nesteiden kertymisestä. Mutta tosiaan, silloin vatsa näytti todella isolta ja pinkeältä aina iltaisin. Plus sitten vielä jos oli syönyt jotain oikein turvottavia ruokia, niin huhheijaa ;) Se turvotus helpotti jossain rv 15 paikkeilla suunnilleen. Tietysti vieläkin maha turpoaa iltaa kohden hieman, mutta suunniilleen samoissa mitoissa on nykyään päivisinkin. Turvotukseen vaikuttaa myös aika pitkälti ruoansulatus, kun raskauden aikana mahalaukun tyhjetyminen vie paljon kauemmin aikaa. Jos ei sulla mitään suurempia maha vaivoja ole, niin sanoisin että ihan asiaan kuuluvaa on tuo turpoileminen :) Mulla ei ole vielä missään vaiheessa ollut mitään vaivoja, kuten esim. ummetusta mistä moni raskauden aikana kärsii. Ja silti alkuraskauden turvotus oli jotain aivan käsittämätöntä...

• normaalia on

On. Turvotus oli minulla selkein raskausoire alkuraskaudessa. Iltaa kohden vatsa oli kuin ilmapallo.

• milamaria

Minullakin oli alussa kova turvotus, niin kova etten meinannut saada housuja kiinni. Nyt olen lähellä rv 14 ja on se pahin ohi ja alkaa tuo oikea, pieni kumpu näkymään ulos päin :--)

• sussu85

Täällä päässä on kanssa tosi paha turvotus, välillä töissäkin pitää avata salaa housuja jottei housut ahdista. Itsellä viikkoja 9 5.Iltaisin vatsa on todella kova ja muutenkin vatsa toimii hirveän huonosti. Olisiko jollakin siihen poppakonstia? Vatsa on välillä ihan älyttömän kipeä kun ei vain oikein tuo "isolla hädällä" käyminen onnistu...maitohappobakteerit ovat jotenkin helpottaneet mutta ei hirveästi.

• Anna_kk

Sama täällä (rv 10 6). Turvotus alkoi viime viikolla ja nyt huomasin ettei mitkään muut vanhat housut kuin leggingsit mahdu päälle.

Vähän huvittaa lukea täältä palstalta kuinka jotkut väittävät ettei maha "voi" mitenkään näkyä rv8-10, mutta ihan vaan tiedoksi, että kun olen ilman vaatteita peilin edessa mahani on ollut jo aivan selvästi vauvamaha rv8:sta lähtien. Olen todella pienikokoinen eikä mulla ole mitään ylimääräistä vyötäröllä, joten ei ihmekään jos greipin kokoiseksi kasvanut kohtu pullauttaa vatsaa esille jo tässä vaiheessa. Vaatteilla tämän voi vielä tosin piilottaa ihan helposti.

• xcvxcv

Odotan toista viikolla rv 9 tai rv 10 ja masu jo pompahtanut. Minulle neuvolasta sanottiin, että vaikka vauva ei todellakaan ole iso eli siitä ei varsinaisesti masu johdu, mutta että raskaushormonit turvottavat alkuraskaudesta, jonka vuoksi masu todellakin kasvaa jo - ja kyllähän kohtukin kasvaa vaikka sikiö on vielä vajaa 2cm :-). Esim. esikoisen kanssa masu pullahti jo rv 8, mutta kiloja ei kertynyt kuin 11kg koko raskauden aikana ja vaikka nytkin maha on turvoksissa, niin paino ei ole noussut, joten varsinaisesti lihonut en ole.

• Turbomaha

Kyllä on turvottanut täälläkin, jo 6 viikkoa. Olen viikolla 11. Oli pakko alkaa kertoa uutista jo kaikille, kun sain miettiviä katseita pallomahaani ihmisiltä. Se on kuulemma suureksi osaksi nestettä, kroppaan voi alkuraskaudessa kertyä jopa 3 kiloa ylim. mestettä, vaikka käy paljon pissalla ja juo. Se johtuu ilmeisesti siitä, että luonto varmistaa, ettei lapselta ainakaan nesteet lopu, vaikka äiti oksentaisi ym. Kai tämä tästä laskee, toivon ainakin!!!!! Pakko oli ottaa silti jo äityisfarkut käyttöön, kun ei tämän kovan ja pinkeänpyöreän mahan kanssa mene tavalliset housut kiinni! Tulis vaan jo se vauvamaha, se näyttäis tasaisemmalta! :-D

• Manselainen

Helpotus!
      Ihanaa lukea näitä, kun ensimmäistä vartoo ja 10 3 olis menossa. Vatsa on ollut alusta asti pinkeä, etenkin iltaa kohti. Huonovointisuuden tunne on saanut syömään tiheään, eikä sekään sitten ole oikein auttanut vellovaan oloon. Tosin en tiedä olisiko tuntunut vielä pahemmalta jos olis jättänyt syömättä. Olen yrittänyt puhua ilmavaivoista töissä, ettei ensimmäisenä raskautta epäillä, mutta aika vaikea masua on peitellä. Sieppaako elimistö kaiken energian rasvaksi vyötärölle? Tai sit sitä nestettä vain kertyy. Pahoinvointi on onneksi hieman jo hellittänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      162
      5355
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      155
      1264
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      21
      917
    Aihe