kesäihottuma

kakkakello

harkitsen kesäihottumaisen suomenhevosen ostamista, enkä paljoa tästä vaivasta tiedä. miten hankala ongelma se kesäisin on? tiedän, että loimittamalla sitä pidetään kurissa, mutta mitä muuta se vaikeuttaa, miten se vaikuttaa hevosen terveyteen? kannattaako sellaista hevosta oikeasti ostaa?

toivon asiallisia vastauksia!

3

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku...

      miten pahana ihottuma on. loimittamista voi kokeilla mutta kaikki hevoset eivät loimista pidä ja voivat hajottaa ne. jos vaiva on paha hevonen hankaa itselleen haavoja yleensä eniten harjan tyveen, kaulaan ja häntään. hankaamista voi estää pitämällä hevosta laitumella missä ei ole mitään mihin hangata mutta jotkut jopa purevat itse oman häntänsä piloille.

      hyönteismyrkkyjä voi myös kokeilla käyttää mutta usein ne ovat tehottomia. paras konsti mihin olen törmännyt oli laittaa reilusti rokaöljyä hevosen häntään ja harjaan. ei pääse ötökät öljyn läpi.

      itse en ole havainnut kesäihottuman vaikuttavan merkittävästi hevosen terveyteen mutta tietysti hevosen olo on tukala kesällä kun se kutiaa koko ajan.... se ei välttämättä malta kunnolla keskittyä mihinkään ja yrittää hangata itseään kaikkeen mahdolliseen. jos ihottuma on lievä voi se pysyä myrkyillä ja loimilla kurissa. kannattaa siis miettiä mihin on valmis ja miten pahasta ongelmasta on kyse.

      • kakkakello

        ymmärsin, että tällä kyseisellä hevosella ihottuma pysyy kurissa loimittamalla. olen joskus vuosia sitten hoitanutkin kesäihottumaista hevosta, eikä siinä silloin ollut oikein mitään muuta ihmeellistä (minun silmääni ainakaan) kuin että hevosella ei tosiaan ollut harjaa ja häntäkin oli hangattu olemattomiin. hevonen oli muutenkin luonteeltaan rauhallinen ja flegmaattinen, ei ollenkaan hermostunut.

        mutta siis jos ihottuma pysyy kurissa loimittamalla, siinäkö ei periaatteessa muuta ongelmaa ja hoitotoimenpiteitä ole?


      • vEinE
        kakkakello kirjoitti:

        ymmärsin, että tällä kyseisellä hevosella ihottuma pysyy kurissa loimittamalla. olen joskus vuosia sitten hoitanutkin kesäihottumaista hevosta, eikä siinä silloin ollut oikein mitään muuta ihmeellistä (minun silmääni ainakaan) kuin että hevosella ei tosiaan ollut harjaa ja häntäkin oli hangattu olemattomiin. hevonen oli muutenkin luonteeltaan rauhallinen ja flegmaattinen, ei ollenkaan hermostunut.

        mutta siis jos ihottuma pysyy kurissa loimittamalla, siinäkö ei periaatteessa muuta ongelmaa ja hoitotoimenpiteitä ole?

        Meilläpäin myös suokki jolla sama vaiva, ja pikiöljy on auttanut. Sitä siis aina harjan ja hännäntyveen, mutta kuitenkin ulkona kesällä loimen kanssa. Karsinassa tykännyt myös hangata harjansa pilalle, pikiöljy on sitäkin helpottanut. Kannattaa kokeilla sitäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe