Oppilahuollosta

itis

Jokohan Lieksan ammattiopistossa on kehitetty sen verran oppilashuoltoa, että henkilökunta tajuaa, että jokaiselle voi tulla vastaan vaikea elämäntilanne ja että opiskelijoiden erilaisuus huomiodaan Toiset tarvitsevat enemmän tukitoimia kuin toiset. Myös oppilaitoksen johdon kannattaisi kuunnella myös opiskelijaa eikä vain asioiden kulkua vääristelevällä tavalla puhuvaa opettajaa. Toivottavasti oppilaitoksesta ei jatkossa tarvitseisi opiskelijoiden siirtyisi suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle.

17

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskeluun haluava

asiasta kiinnostuneena haluaisin todella tietää mitä siellä koulussa oikein tapahtuu?

• kouluissakin

Tämä juttu nyt kiinnostaa myös meitä ns. ulkopuolisia. Siis minkälaisesta mielivallasta on kysymys?
        Työpaikkakiusaamisesta, opettajakiusaamisesta? Kautta aikain on myös ollut luonnevikaisia opettajia, jotka käyttävät valtaansa väärin. Heitä on erittäin vaikea saada ulos tai muuttumaan.

• painostetuksi joutun
        kouluissakin kirjoitti:

Tämä juttu nyt kiinnostaa myös meitä ns. ulkopuolisia. Siis minkälaisesta mielivallasta on kysymys?
        Työpaikkakiusaamisesta, opettajakiusaamisesta? Kautta aikain on myös ollut luonnevikaisia opettajia, jotka käyttävät valtaansa väärin. Heitä on erittäin vaikea saada ulos tai muuttumaan.

Opettajat päättivät työharjoittelun ohjaajan lausunnon perusteella hylätä harjoitteluni. Olin pyytänyt oppilaitokselta tukea ja kertonut vaikeuteni, mutta mitään tukea ei tullut. Lääninhallitukselle tekemääni kanteluun, oppilaitos oli tehnyt aivan perättömän vastineen. Kun lääninhallitus kysyi, että "järjestettiinkö minulle tukitoimia?", oppilaitos oli vastannut, että kyllä. Ohjaava opettaja otti minuun eka kerran yhteyttä kolmanneksi viimeisenä harjoittelupäivänäni ja tuli paikalle vasta viimeisenä päivänä. Sitä ennen hän ei ollut yhteydessä harjoitteluupaikkaani. Eli oli täysin valetta, että minulle olisi järjestetty mitään tukitoimia. Eräs opettettaja kertoi minulle, "että opettajat eivät kohtele sinua oikein." Eli se, jo kertoo sen, millaisi jotkut opettajat voivat olla jollekin opiskelijalle. Tämän jälkeen jouduin luokkatoverieni taholta koulukiusatuksi. Ilmoitin asiasta koululle, mutta mitään ei tehty. Kokemukseni tuosta oppilaitoksesta oli niin karsea, että masennuin siitä niin paljon, että lopulta yritin itsemurhaa. Tapahtumat palautuivat ja palautuvat minulle edelleen päivittäin mieleeni. Nyt siis olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

• painostetuksi joutun kirjoitti:

Opettajat päättivät työharjoittelun ohjaajan lausunnon perusteella hylätä harjoitteluni. Olin pyytänyt oppilaitokselta tukea ja kertonut vaikeuteni, mutta mitään tukea ei tullut. Lääninhallitukselle tekemääni kanteluun, oppilaitos oli tehnyt aivan perättömän vastineen. Kun lääninhallitus kysyi, että "järjestettiinkö minulle tukitoimia?", oppilaitos oli vastannut, että kyllä. Ohjaava opettaja otti minuun eka kerran yhteyttä kolmanneksi viimeisenä harjoittelupäivänäni ja tuli paikalle vasta viimeisenä päivänä. Sitä ennen hän ei ollut yhteydessä harjoitteluupaikkaani. Eli oli täysin valetta, että minulle olisi järjestetty mitään tukitoimia. Eräs opettettaja kertoi minulle, "että opettajat eivät kohtele sinua oikein." Eli se, jo kertoo sen, millaisi jotkut opettajat voivat olla jollekin opiskelijalle. Tämän jälkeen jouduin luokkatoverieni taholta koulukiusatuksi. Ilmoitin asiasta koululle, mutta mitään ei tehty. Kokemukseni tuosta oppilaitoksesta oli niin karsea, että masennuin siitä niin paljon, että lopulta yritin itsemurhaa. Tapahtumat palautuivat ja palautuvat minulle edelleen päivittäin mieleeni. Nyt siis olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Kun olet saanut tuon eläkkeen niin toisaalta voinen todeta sinulla on hyvin pullat uunissa.
        Toisaalta voinee todeta ei pala eikä paistu.
        Kuitenkin elämässä tapahtuu erilaisia asioita ja vaarallista on päästää käärmettä kovin sisään,tietysti olet voinut kohdata epäoikeudenmukaisuutta ja ja asia nousee pintaan ja toteat nyt julkisesti mitä olet kokenut mutta kuitenkin jos ja kun näin on tapahtunut jos on niin kyllä asia on huomioitu ja voinet olla tyynellä mielellä ja alkaa toimimaan itsesi hyväksi nyt kun sinulla on toimeentulo.
        Mutta elä tee elämästäsi helvettiä jolloin olet joka käräjillä jos et saa puolustajia todistajia.
        Voinet löytää elämästä ja itsestäsi niitä hyviä asioita joilla on merkitystä sinulla on kykyä esim kirjoittaa tee se vaikka pöytälaatikkoon tai muita hyödyllisiä asioita mitä voinet harrastaa mutta koita tehdä vaikka aktiivinen unohtaminen asioissa nosta katse sieltä navasta vaikka taivaaseen ja katso muuttolintuja.
        Mutta mikä minä olen neuvomaan täälläistä tämä elämä joskus on ei tuoda valmista eteen. Vanha sanonta on ,että kyllä se vielä kuppiaan nuolee ,eli osansa saa ja näin voi asiat nähdä kun noita yhteiskunnan elämää tarkkailee ja jotkut jäävät kiinni käpälälautaan.MK

• itis
        kouluissakin kirjoitti:

Itse en suosittele kyseistä oppilaitosta kenenllekään. Itse joudun varmaan loppuikäni katumaan sitä, että hain ja menin kyseiseen oppilaitokseen. Saan edelleen jatkuvasti voimakkaita ahdistustiloja, kun koulun tapahtumat tulevat mieleeni. Aina, kun nään jonkun kyseisellä luokalla opiskelleen oppilaan, menen aivan epätoivoiseen tilaan, koska nuo painajaiset tulevat mieleeni. Olen ollut lukuisia kertoja sairaalahoidossa koulun ja sielä sattuneiden tapahtumien takia. Elämäni on ollut täyttä helvettiä sen jälkeen, kun minua alettiin painostaa tuossa oppilaitoksessa. Mitään pahoittelua koululta ei ole tullut, vaikka minun elämäni tuhottiin. Eli, jos on mahdollista valita joku muu oppilaitos, niin kannattaa mennä sinne.

• Tapahtuiko työharjoittelu Lieksassa?
        Yleensä asioista sovitaan kuka on opastaja ja miten opastetaan se on jo työsuojelukysymys.
        Mutta kuitenkin kaikkinensa aina olisi mahdollisuus muualla suorittaa opiskelu jos sinun terveydentila sen sallisi mutta näin ollen sinun on aika hieman levätä.

Kuitenkin olen kiinnostunut asiasta miten meillä toimitaan ja miten asiat saadaan kuntoon mutta ei tällä palstalla.MK

• itis
        markkukorpinen kirjoitti:

Tapahtuiko työharjoittelu Lieksassa?
        Yleensä asioista sovitaan kuka on opastaja ja miten opastetaan se on jo työsuojelukysymys.
        Mutta kuitenkin kaikkinensa aina olisi mahdollisuus muualla suorittaa opiskelu jos sinun terveydentila sen sallisi mutta näin ollen sinun on aika hieman levätä.

Kuitenkin olen kiinnostunut asiasta miten meillä toimitaan ja miten asiat saadaan kuntoon mutta ei tällä palstalla.MK

Työharjoittelu ei tapahtunut Lieksassa. Harjoittelusta ei ollut etukäteen myöskään minkäänlaista sopimusta, koska opettaja lupasi lähettää paperi postissa, mutta ei kuitenkaan niitä lähettänyt. En itsekään tiennyt harjoittelupaikalla, kuka minulla olisi ohjaajana. Menin vain mukaan erilaisiin toimintoihin, jossa oli joku työntekijä. Oppilaallahan olisi lain mukaan ollut oikeus saada tukea opintoihin, mutta koululta en todellakaan saanut mitään tukea, vaikka sitä pyysin. Huomioitavaa on, että pystyin työkyvyttömyyseläkkeellä ollessani opiskelemaan toisessa oppilaitoksessa datanomiksi, ja vieläpä hyvin arvosanoin. Kyseisessä koulussa sain tukea vaikeuksiini oppilashuoltoryhmältä. Myöskään siellä oppilaitoksessa kiusaamista ei sallittu ja opiskelijaan suhtauduttiin kunnioittavasti.

• itis kirjoitti:

Työharjoittelu ei tapahtunut Lieksassa. Harjoittelusta ei ollut etukäteen myöskään minkäänlaista sopimusta, koska opettaja lupasi lähettää paperi postissa, mutta ei kuitenkaan niitä lähettänyt. En itsekään tiennyt harjoittelupaikalla, kuka minulla olisi ohjaajana. Menin vain mukaan erilaisiin toimintoihin, jossa oli joku työntekijä. Oppilaallahan olisi lain mukaan ollut oikeus saada tukea opintoihin, mutta koululta en todellakaan saanut mitään tukea, vaikka sitä pyysin. Huomioitavaa on, että pystyin työkyvyttömyyseläkkeellä ollessani opiskelemaan toisessa oppilaitoksessa datanomiksi, ja vieläpä hyvin arvosanoin. Kyseisessä koulussa sain tukea vaikeuksiini oppilashuoltoryhmältä. Myöskään siellä oppilaitoksessa kiusaamista ei sallittu ja opiskelijaan suhtauduttiin kunnioittavasti.

asiaasi saa kakistetua ulos siellä missä asiat on tapahtuneet joten nyt sitten mustamaalaat Lieksalaisia.MK

• itis
        markkukorpinen kirjoitti:

asiaasi saa kakistetua ulos siellä missä asiat on tapahtuneet joten nyt sitten mustamaalaat Lieksalaisia.MK

Oppilaitoksen sijainti on ja oli Lieksassa.

• hekotihekoti

• hekkotihekkoti

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      108
      3895
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2415
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      72
      2383
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2292
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      40
      2048
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1620
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1517
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      10
      1245
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1087
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1081
    Aihe