Omituinen pissahätä tunne

-minni

Elikkäs ongelmani on ollut jo noin 6kk seuraavanlainen. Menen vessaan, menee 2 sekunttia ja tuntuu, että on edelleen pakottava tarve mennä uudestaan vessaan. Niin ku olis vielä vessahätä.. Mitään ei kuitenkaan tule. Saattaa olla päiviä, että ei ole mitään oireita. Joskus jopa parikin viikkoa ilman oireiluja. Eikä siis kirvele, vaan paineentunne alapäässä ja jatkuva virtsaamisentarve tunne.
Noh, viime lauantaina sitten se alkoi kuitenkin pahentua, olo oli sietämätön. Tunne ei mennytkään pois, vaan on jatkunut joka päivä siitä eteenpäin, aamusta iltaan. Menen vessaan, alkaa pissattaa heti kun nousee pöntöltä. Lääkäri määräs vesicare (5mg) nimisen lääkkeen lievittämään oireita. EI mitään auttanut. (Eikä ole mitään virtsankarkailua kuitenkaan..)
Kävin päivystyksessä ja sanoin, että samanlaisia oireita mitä virtsatieinfektiossakin on ollu (koska olen aikaisemmin myös kokenut inhottavan pissatulehduksen, mutta sillon otettiin pissanäyte, tällä kertaa ei).. Kuitenkin hän määräsi päivystyksessä anttibioottikuurin 5päivää trimopan nimistä lääkettä, ei mitään auttanut. Kunnes huomasin kipujen pahentuneen, tai lisäksi että pitää istua vessassa ja itkeä kun pissattaa eikä mitään tule ja kamala paineen tunne alapäässä, olikin alkanut alapäässä kutina ja kirvelyä, kun yrittää pissata paria tippaa, enkä saanut yöllä unta.
Seuraavana päivänä menin uudestaan omalle lääkärille vaihteeks ja olikin tullut hiivatulehdus. Lääkäri sanoi, että antibiootti on voinut vaikuttaa, kun tuli hiivatulehdus. Varsinkin, kun ei välttämättä ollut mitään tulehdusta. Hain siihen hiivatulehdukseen nielaistavan lääkkeen, kutina on helpottanut. Mutta edelleen samat oireet jatkui, pitää mennä vessaan, vaikka tulee vähän pissaa ja alavatsassa paineentunne.

Verikokeet otettiin ja virtsanäytteet, nyt olikin tullut virtsatieinfektio ja sain siihen tänään nitrofur-c (75mg) lääkkeen, toivottavasti tämä 5päivän antibiootti kuuri tepsii!

Mutta olen lukenut netistä ic:stä (interstitielli kystiitti), kenelläkään samoja epäilyksiä, tai on todettu ic? Ja kuinka nuorena se voi tulla? Itse olen 17-vuotias.. Kiitos jo etukäteen vastauksista!

21

32331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IC

      Jossain oli pitkä ketju interstitielli kystiitistä, olikohan tällä sivulla.. Itselläni todettiin n. 15 vuotta sitten, olin jo lähes nelikymppinen (nainen oon). En tiedä minkä ikäiselle se voi tulla. Aikoinaan se todettiin rakon tähystyksellä kun vaivojani valittelin. Mulla ei juurikaan kipua ole mutta jatkuva pissahätä. Ja tuntuu että öisin se vain kiityy, varsinkin iltayöstä aina kun on nukahtamaisillaan/nkahtanut, pitää vessaan mennä. Joskus tulee pari tippaa joskus enemmän. Ei siihen oikein apuja ole löytynyt. Mutta onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, yhdellä kaverilla on yliaktiivinen rakko, aika pitkälti samanlaisilla oireilla.

      Toivottavasti vaivaasi löytyy apua ja helpotusta. Ikävää tuommoinen, nuorikin vielä olet.

      • -minni

        Voikohan kynegologi antaa ajan sinne tähystykseen? Kun kynegologille pitäisi nyt pian olla menossa, kunhan tulee aika postissa:)


      • IC
        -minni kirjoitti:

        Voikohan kynegologi antaa ajan sinne tähystykseen? Kun kynegologille pitäisi nyt pian olla menossa, kunhan tulee aika postissa:)

        Oletan että olet menossa yksityiselle gynekologille. Mutta kyllä yksityislääkärikin voi antaa lähetteen yleissairaalaan. Luultavasti asia etenis niin, että lähete annetaan ensin sinne sairaalan lääkärille (en muista ihan varmaks millä polilla ensin kävin, se lääkäri sitten siellä antoi varsinaisen tähystyslähetteen).
        Mutta voipi olla niinkin että saisit suoraan lähetteen tähystykseen. Mutta gynekologi on varmasti ihan oikea lääkäri antamaan lähetteen. Itse sain aikoinaan muistaakseni lähetteen ihan terveyskeskuksesta.
        Toivottavasti tuo asias ei nyt kuukausikaupalla roiku.
        Ja tiedä vaikka se gynekologi kekkaiskin sinun vaivaan syyn! Jos ei vaikka tarviiskaan muualle mennä.


      • -minni
        IC kirjoitti:

        Oletan että olet menossa yksityiselle gynekologille. Mutta kyllä yksityislääkärikin voi antaa lähetteen yleissairaalaan. Luultavasti asia etenis niin, että lähete annetaan ensin sinne sairaalan lääkärille (en muista ihan varmaks millä polilla ensin kävin, se lääkäri sitten siellä antoi varsinaisen tähystyslähetteen).
        Mutta voipi olla niinkin että saisit suoraan lähetteen tähystykseen. Mutta gynekologi on varmasti ihan oikea lääkäri antamaan lähetteen. Itse sain aikoinaan muistaakseni lähetteen ihan terveyskeskuksesta.
        Toivottavasti tuo asias ei nyt kuukausikaupalla roiku.
        Ja tiedä vaikka se gynekologi kekkaiskin sinun vaivaan syyn! Jos ei vaikka tarviiskaan muualle mennä.

        Ei ole yksityinen tää gynekologi:) Ihan Jorviin.. Ja niin, toivottavasti ei tarvis muualle mennä edes:) Huolestuttaa vaan eniten toi jos on se interstitielli kystiitii, että siihen ei vissiin mitkään lääkkeet tehoa?


      • IC
        -minni kirjoitti:

        Ei ole yksityinen tää gynekologi:) Ihan Jorviin.. Ja niin, toivottavasti ei tarvis muualle mennä edes:) Huolestuttaa vaan eniten toi jos on se interstitielli kystiitii, että siihen ei vissiin mitkään lääkkeet tehoa?

        Toivotaan ja uskotaan, että vaivasi on joku ohimenevä juttu.
        Itse aikoinaan kävin muutaman kerran rakonvenytyksellä (tehtiin nukutuksessa). Mulle siitä ei ollu kun 2-3 kk apu, joten lopetin käymisen. Mutta joillakin tehoaa pitempään. En tiedä miten hanakoita ne nykyään on tekemään venytyksiä.
        Mutta kyllä tämän kanssa pärjää, vaikka kiusallinenhan se välillä on. On jotkut lääkkeitäkin saaneet ja ilmeisesti monelle tehonneetkin. Itse en ole edes pyytänyt, koska joudun muihin sairauksiin niin paljon lääkkeitä syömään, että en halunnut enää lisää.
        Tsemppiä vaan:)


      • -minni
        IC kirjoitti:

        Toivotaan ja uskotaan, että vaivasi on joku ohimenevä juttu.
        Itse aikoinaan kävin muutaman kerran rakonvenytyksellä (tehtiin nukutuksessa). Mulle siitä ei ollu kun 2-3 kk apu, joten lopetin käymisen. Mutta joillakin tehoaa pitempään. En tiedä miten hanakoita ne nykyään on tekemään venytyksiä.
        Mutta kyllä tämän kanssa pärjää, vaikka kiusallinenhan se välillä on. On jotkut lääkkeitäkin saaneet ja ilmeisesti monelle tehonneetkin. Itse en ole edes pyytänyt, koska joudun muihin sairauksiin niin paljon lääkkeitä syömään, että en halunnut enää lisää.
        Tsemppiä vaan:)

        Niin joo, aivan. Netissä vaan harvemmin ihmiset tulee kertoo hyvistä kokemuksistaan, vaan aina niistä huonoista, niin niitä ku on lukenut ja en oo juurikaan hyviä kokemuksia löytäny, niin lisää pelkoa entisestään.. Että mitä, jos ei löydy keinoa, mikä auttaa siihen jatkuvaan pissahätä tunteeseen:/ Mut ehkä se selviää ajan kanssa joku keino:)


      • sairastava
        -minni kirjoitti:

        Niin joo, aivan. Netissä vaan harvemmin ihmiset tulee kertoo hyvistä kokemuksistaan, vaan aina niistä huonoista, niin niitä ku on lukenut ja en oo juurikaan hyviä kokemuksia löytäny, niin lisää pelkoa entisestään.. Että mitä, jos ei löydy keinoa, mikä auttaa siihen jatkuvaan pissahätä tunteeseen:/ Mut ehkä se selviää ajan kanssa joku keino:)

        voi ei ikävä vaiva sinullakin. Älä nyt pelästy mutta sairastuin itse interstitielli kystiittiin 16-vuotiaana, alkoi samalla lailla kuin sinunkin vaivasi. Se siis voi tulle nuorellekin. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin yhä apua etsimässä, en ole luovuttanut. Välillä kyllä mennyt vähän paremminkin. Pari vinkkiä sinulle: jos ei ala mennä ohi antibiootilla, älä syö sitä turhaan. Ja jos lääkärit käskevät kokeilemaan karpalovalmisteita, ei välttämättä olekaan hyvä asia jos on IC. Karpalo ja muu hapan auttaa vaan tulehdukseen eli siis jos bakteereita löytyy. IC-sairautta voivat puolestaan suorastaan pahentaa. Ja jos lääkärit ei ota tosissaan, vaihda lääkäriä. Harvassa on ne lääkärit jotka tästä sairaudesta oikeasti ymmärtää. Interstitielliä kystiittiä voi esiintyä eri ikäisillä ja eriasteisina. Ei välttämättä näy kystoskopiassa ilman nukutuksessa tehtävää venytystä.
        Vaivasi voisi olla myös yliaktiivinen virtsarakko, vaikka Vesicare ei auttanutkaan. Asiaanperehtynyt fysioterapeutti voisi osata neuvoa siinä tapauksessa.
        Toivottavasti on jo mennyt ohi, mutta jos ei, älä lannistu. älä myöskään jää yksin asian kanssa ettei asiat mene vaan huonompaan suuntaan, nimimerkillä kokemusta on.
        Tsemppiä :)


      • -minni
        sairastava kirjoitti:

        voi ei ikävä vaiva sinullakin. Älä nyt pelästy mutta sairastuin itse interstitielli kystiittiin 16-vuotiaana, alkoi samalla lailla kuin sinunkin vaivasi. Se siis voi tulle nuorellekin. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin yhä apua etsimässä, en ole luovuttanut. Välillä kyllä mennyt vähän paremminkin. Pari vinkkiä sinulle: jos ei ala mennä ohi antibiootilla, älä syö sitä turhaan. Ja jos lääkärit käskevät kokeilemaan karpalovalmisteita, ei välttämättä olekaan hyvä asia jos on IC. Karpalo ja muu hapan auttaa vaan tulehdukseen eli siis jos bakteereita löytyy. IC-sairautta voivat puolestaan suorastaan pahentaa. Ja jos lääkärit ei ota tosissaan, vaihda lääkäriä. Harvassa on ne lääkärit jotka tästä sairaudesta oikeasti ymmärtää. Interstitielliä kystiittiä voi esiintyä eri ikäisillä ja eriasteisina. Ei välttämättä näy kystoskopiassa ilman nukutuksessa tehtävää venytystä.
        Vaivasi voisi olla myös yliaktiivinen virtsarakko, vaikka Vesicare ei auttanutkaan. Asiaanperehtynyt fysioterapeutti voisi osata neuvoa siinä tapauksessa.
        Toivottavasti on jo mennyt ohi, mutta jos ei, älä lannistu. älä myöskään jää yksin asian kanssa ettei asiat mene vaan huonompaan suuntaan, nimimerkillä kokemusta on.
        Tsemppiä :)

        Kiitos vastauksesta.. Huokaan helpotuksesta, ei oo ollu nyt sunnuntain jälkeen oireita ja pystyny jopa nauramaan ja käymään koulussa normaalisti! =) Sain antibiootin torstaina, oli selvä tulehdus ja lääkkeet tehos aika nopeesti siihen. Ja tänään loppu se kuuri ja jatkan edelleen normaalisti sitä vesicare lääkitystä. Luulin aluksi, että se ei tehoa, mutta uskon, että se on alkanut vaikuttamaan.. Sairaanhoitaja sanoi, että yleensä vesicare lääkkeen vaikutus pitäis just parin viikon päästä alottamisesta alkaa vaikuttamaan ja nyt siitä on menny suunilleen se reilu kaks viikkoo, kun sen alotin.. Toivottavasti jatkuis olo yhtä hyvänä ja se jatkuva pissahätä tunne olis mennyttä aikaa:)! Silti odottelen pääsyä sinne kynegologille, eikös se pysty sanomaan sen, että onko ic?


      • pojupoju...
        -minni kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.. Huokaan helpotuksesta, ei oo ollu nyt sunnuntain jälkeen oireita ja pystyny jopa nauramaan ja käymään koulussa normaalisti! =) Sain antibiootin torstaina, oli selvä tulehdus ja lääkkeet tehos aika nopeesti siihen. Ja tänään loppu se kuuri ja jatkan edelleen normaalisti sitä vesicare lääkitystä. Luulin aluksi, että se ei tehoa, mutta uskon, että se on alkanut vaikuttamaan.. Sairaanhoitaja sanoi, että yleensä vesicare lääkkeen vaikutus pitäis just parin viikon päästä alottamisesta alkaa vaikuttamaan ja nyt siitä on menny suunilleen se reilu kaks viikkoo, kun sen alotin.. Toivottavasti jatkuis olo yhtä hyvänä ja se jatkuva pissahätä tunne olis mennyttä aikaa:)! Silti odottelen pääsyä sinne kynegologille, eikös se pysty sanomaan sen, että onko ic?

        ongelmaa ollut heinäkuusta asti,käyny lääkärillä ei mitään selvinnyt,kävin urologilla kaksikin kertaa eikä mitään poikkeavaa löydy..vaippoja pitänyt heinäkuun lopusta asti säännöllisesti,mut välillä myös ollut joitakin viikkoja väliä että ei tarvinnut käyttää.oikeesti ahdistavaa itkeä yöllä pöntöllä


      • sairastava
        -minni kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.. Huokaan helpotuksesta, ei oo ollu nyt sunnuntain jälkeen oireita ja pystyny jopa nauramaan ja käymään koulussa normaalisti! =) Sain antibiootin torstaina, oli selvä tulehdus ja lääkkeet tehos aika nopeesti siihen. Ja tänään loppu se kuuri ja jatkan edelleen normaalisti sitä vesicare lääkitystä. Luulin aluksi, että se ei tehoa, mutta uskon, että se on alkanut vaikuttamaan.. Sairaanhoitaja sanoi, että yleensä vesicare lääkkeen vaikutus pitäis just parin viikon päästä alottamisesta alkaa vaikuttamaan ja nyt siitä on menny suunilleen se reilu kaks viikkoo, kun sen alotin.. Toivottavasti jatkuis olo yhtä hyvänä ja se jatkuva pissahätä tunne olis mennyttä aikaa:)! Silti odottelen pääsyä sinne kynegologille, eikös se pysty sanomaan sen, että onko ic?

        Se IC:n diagnosointi ei valitettavasti todellakaan ole niin yksinkertaista... Valitettavasti kaikki gynekologit eivät tiedä paljoakaan tästä sairaudesta. Sairaus diagnosoidaan sulkemalla muiden sairauksien mahdollisuudet esim. urodynaamisella kokeella ja kystoskopialla, sekä oireiden perusteella. Itselläni meni oireiden alusta vuosia ja monta eri urologia ennen kuin he totesivat sairauteni. Joissakin tapauksissa IC kylläkin on helppo diagnosoida, jos rakon seinämä on vaurioitunut sen verran että sen voivat lääkärit selvästi nähdä. Näissä tapauksissa oireetkin yleensä on jo tosi kovat.
        Hienoa jos voit paremmin!


      • -minni
        sairastava kirjoitti:

        Se IC:n diagnosointi ei valitettavasti todellakaan ole niin yksinkertaista... Valitettavasti kaikki gynekologit eivät tiedä paljoakaan tästä sairaudesta. Sairaus diagnosoidaan sulkemalla muiden sairauksien mahdollisuudet esim. urodynaamisella kokeella ja kystoskopialla, sekä oireiden perusteella. Itselläni meni oireiden alusta vuosia ja monta eri urologia ennen kuin he totesivat sairauteni. Joissakin tapauksissa IC kylläkin on helppo diagnosoida, jos rakon seinämä on vaurioitunut sen verran että sen voivat lääkärit selvästi nähdä. Näissä tapauksissa oireetkin yleensä on jo tosi kovat.
        Hienoa jos voit paremmin!

        Tiesitkö sinä tästä sairaudesta jo ennen, kun sinua alettiin tutkimaan? Vai tuliko tämä ihan uutena juttuna, kun sinulla todettiin, että sairastat ic:tä? Entä ehdotitko sitä hänelle, kuka sinua tutki, että voisikohan se olla ic ja mitä he vastasivat? Kiitos jo etukäteen..


      • sairastava
        -minni kirjoitti:

        Tiesitkö sinä tästä sairaudesta jo ennen, kun sinua alettiin tutkimaan? Vai tuliko tämä ihan uutena juttuna, kun sinulla todettiin, että sairastat ic:tä? Entä ehdotitko sitä hänelle, kuka sinua tutki, että voisikohan se olla ic ja mitä he vastasivat? Kiitos jo etukäteen..

        Olen tietysti lukenu näitä eri sairausmahdollisuuksia siitä asti kun oireeni alkoivat, eli on tullut monesti kysyttyä lääkäreiltä olisiko IC mahdollinen. Vuosien varrella minulle on tehty monta tähystystä ja ensimmäistä kertaa kun se tehtiin rakko näytti täysin normaalilta, vaikka oireet olivat jo aika pahat. Eli eiväthän lääkärit silloin ala antaa sitä diagnoosia, vaikka mitään muuta sairautta ei löydy. Olen huomannut että urologitkaan ei ihan hevillä anna tätä diagnoosia, koska yksinkertaisesti se on niin vaikea diagnosoida. Rakko ei aina näytä ihan siltä kun IC rakko yleensä ja oireetkin voivat olla vähän erityyppisiä eri potilailla. Tämän taudin diagnosointi ja hoito on aika alkutekijöissään vaikka eteenpäin on tultukin viime vuosina. Olin sairastanut tätä jo pari vuotta ennen kuin uuden tähystyksen jälkeen urologit alkoivat sanoa että saattaisi olla IC. Sen jälkeen se on sitten diagnosoitukin.
        Itse olen oppinut että valitettavasti kaikki ei aina välttämättä ole niin kuin lääkäri sanoo.
        Alkuvaiheessa kun minulle sanottiin että ihan selvä yliaktiivinen rakko, ei muuta...
        En halua pelotella, mutta kerron tämän jos siitä vaikka olisi jollekin apua.


      • -minni
        sairastava kirjoitti:

        Olen tietysti lukenu näitä eri sairausmahdollisuuksia siitä asti kun oireeni alkoivat, eli on tullut monesti kysyttyä lääkäreiltä olisiko IC mahdollinen. Vuosien varrella minulle on tehty monta tähystystä ja ensimmäistä kertaa kun se tehtiin rakko näytti täysin normaalilta, vaikka oireet olivat jo aika pahat. Eli eiväthän lääkärit silloin ala antaa sitä diagnoosia, vaikka mitään muuta sairautta ei löydy. Olen huomannut että urologitkaan ei ihan hevillä anna tätä diagnoosia, koska yksinkertaisesti se on niin vaikea diagnosoida. Rakko ei aina näytä ihan siltä kun IC rakko yleensä ja oireetkin voivat olla vähän erityyppisiä eri potilailla. Tämän taudin diagnosointi ja hoito on aika alkutekijöissään vaikka eteenpäin on tultukin viime vuosina. Olin sairastanut tätä jo pari vuotta ennen kuin uuden tähystyksen jälkeen urologit alkoivat sanoa että saattaisi olla IC. Sen jälkeen se on sitten diagnosoitukin.
        Itse olen oppinut että valitettavasti kaikki ei aina välttämättä ole niin kuin lääkäri sanoo.
        Alkuvaiheessa kun minulle sanottiin että ihan selvä yliaktiivinen rakko, ei muuta...
        En halua pelotella, mutta kerron tämän jos siitä vaikka olisi jollekin apua.

        Millaisia oireita sinulla sitten on, ja onko ne pysyny samana mitä alussakin ja onko sulle tehty mitään venytyshoitoja tms?


      • -minni
        sairastava kirjoitti:

        Olen tietysti lukenu näitä eri sairausmahdollisuuksia siitä asti kun oireeni alkoivat, eli on tullut monesti kysyttyä lääkäreiltä olisiko IC mahdollinen. Vuosien varrella minulle on tehty monta tähystystä ja ensimmäistä kertaa kun se tehtiin rakko näytti täysin normaalilta, vaikka oireet olivat jo aika pahat. Eli eiväthän lääkärit silloin ala antaa sitä diagnoosia, vaikka mitään muuta sairautta ei löydy. Olen huomannut että urologitkaan ei ihan hevillä anna tätä diagnoosia, koska yksinkertaisesti se on niin vaikea diagnosoida. Rakko ei aina näytä ihan siltä kun IC rakko yleensä ja oireetkin voivat olla vähän erityyppisiä eri potilailla. Tämän taudin diagnosointi ja hoito on aika alkutekijöissään vaikka eteenpäin on tultukin viime vuosina. Olin sairastanut tätä jo pari vuotta ennen kuin uuden tähystyksen jälkeen urologit alkoivat sanoa että saattaisi olla IC. Sen jälkeen se on sitten diagnosoitukin.
        Itse olen oppinut että valitettavasti kaikki ei aina välttämättä ole niin kuin lääkäri sanoo.
        Alkuvaiheessa kun minulle sanottiin että ihan selvä yliaktiivinen rakko, ei muuta...
        En halua pelotella, mutta kerron tämän jos siitä vaikka olisi jollekin apua.

        Ja ainakin nyt on auttanu ne vesicare lääkkeet ja pystyny elää normaalisti ilman ongelmia, niin uskon et se on vaan se yliaktiivinen rakko tai joku muu


      • sairastava
        -minni kirjoitti:

        Ja ainakin nyt on auttanu ne vesicare lääkkeet ja pystyny elää normaalisti ilman ongelmia, niin uskon et se on vaan se yliaktiivinen rakko tai joku muu

        Mulla oireina jatkuva paineen tunne rakossa ja tunne että rakko olisi täynnä vaikkei olekaan. Välillä myös viiltävää kipua, jotai ei ollut taudin alkuvaiheessa. Oireet ovat pahentuneet vuosien myötä. Aluksi saatttoi olla päiviä tai jopa viikkoja ettei oireita ollut, nykyään joka päivä ja yhä ankarampia.
        On kokeiltu venytyksiä ja kovia kipulääkkeitä. Myös triptyliä. Ainut mistä apua on tullut on ollut venytys, mutta siitäkin vain ekalla kerralla.Seuraavaksi luvassa huuhteluja...


      • Mies 20v
        pojupoju... kirjoitti:

        ongelmaa ollut heinäkuusta asti,käyny lääkärillä ei mitään selvinnyt,kävin urologilla kaksikin kertaa eikä mitään poikkeavaa löydy..vaippoja pitänyt heinäkuun lopusta asti säännöllisesti,mut välillä myös ollut joitakin viikkoja väliä että ei tarvinnut käyttää.oikeesti ahdistavaa itkeä yöllä pöntöllä

        aivan samanlaista kuin -minnillä. Alkoi lukion tokalla 2008. Itselläni johtuu tuki- ja liikuntaelimistöstä: nivelet ovat yliliikkuvat ja mm. sen takia selässä on hermopinteitä, välilevyt painavat. Lääkärin mukaan tämä ärsyttää rakon hermoja. Oireet viittaavat siihen, että olisi hermovaurio, mutta sitä ei lääkäri halunnut selvittää, vaan totesi ettei vaivalle silloinkaan voisi mitään, joten ei tutkittu.

        Välillä on helpompia päiviä tai viikkoja ja sitten taas vaikeampaa. Oireet saattavat olla lähes täysin poissa, mutta sitten kun liikun tai teen jotain, vaikkapa vain reippaan kävelylenkin ulkona, niin selässä hermot ärtyvät ja alkaa vihloa. Samalla alkaa jatkuva virtsahädän tunne sekä tuota kuvaamasi paineentunnetta rakon alueella. Sitä voi kestää useita päiviä tai viikkojakin.

        Itsellänikään ei ole virtsankarkailua, mutta kun hätä on jatkuva, on vaikea tietää milloin on todella tarvetta käydä vessassa ja milloin ei. En käytä vaippoja kokoajan, mutta aika usein.

        Tämä päivä on hyvä esimerkki. Aamulla virtsapakko tuntui lievästi, mutta kun kävin iltapäivällä ulkoilemassa ja hain pihavajasta kylvömultaa ja ruukkuja, niin nyt on voimakas jatkuvan vessahädän tunne ja pissattaa kokoajan. Jouduin taas laittamaan vaipat, ettei tarvi vähän väliä ravata vessassa pissalla.

        Miten sulla pojupoju...onko sulla myös inkontinenssia vai tällaista kuin mulla? Paljonko sulla on ikää?


      • ihmettelen...
        Mies 20v kirjoitti:

        aivan samanlaista kuin -minnillä. Alkoi lukion tokalla 2008. Itselläni johtuu tuki- ja liikuntaelimistöstä: nivelet ovat yliliikkuvat ja mm. sen takia selässä on hermopinteitä, välilevyt painavat. Lääkärin mukaan tämä ärsyttää rakon hermoja. Oireet viittaavat siihen, että olisi hermovaurio, mutta sitä ei lääkäri halunnut selvittää, vaan totesi ettei vaivalle silloinkaan voisi mitään, joten ei tutkittu.

        Välillä on helpompia päiviä tai viikkoja ja sitten taas vaikeampaa. Oireet saattavat olla lähes täysin poissa, mutta sitten kun liikun tai teen jotain, vaikkapa vain reippaan kävelylenkin ulkona, niin selässä hermot ärtyvät ja alkaa vihloa. Samalla alkaa jatkuva virtsahädän tunne sekä tuota kuvaamasi paineentunnetta rakon alueella. Sitä voi kestää useita päiviä tai viikkojakin.

        Itsellänikään ei ole virtsankarkailua, mutta kun hätä on jatkuva, on vaikea tietää milloin on todella tarvetta käydä vessassa ja milloin ei. En käytä vaippoja kokoajan, mutta aika usein.

        Tämä päivä on hyvä esimerkki. Aamulla virtsapakko tuntui lievästi, mutta kun kävin iltapäivällä ulkoilemassa ja hain pihavajasta kylvömultaa ja ruukkuja, niin nyt on voimakas jatkuvan vessahädän tunne ja pissattaa kokoajan. Jouduin taas laittamaan vaipat, ettei tarvi vähän väliä ravata vessassa pissalla.

        Miten sulla pojupoju...onko sulla myös inkontinenssia vai tällaista kuin mulla? Paljonko sulla on ikää?

        Hei mies 20v,
        haluaisin tietää mikä lääkäri se oli joka ehdotti sinulle tätä hermovaurio-teoriaa? terveyskeskuslääkäri vai joku erikoislääkäri? oletko käynyt asian vuoksi vain yhdellä lääkärillä?
        Tunnetko itse selvästi että selkäkipu ja rakko-oireet tulevat samanaikaisesti? Vai ilmeneeko sinulla kovaa virtsaamistarvetta ilman selän vihlontaa tai liikuntakin?
        Kysyn, koska omiin vaivoihini on joskus esitetty syyksi selän asennon virhettä, vaikka selvää sellaista ei kyllä olekaan löytynyt...Sanoit, että asialle ei voi mitään. En siis tiedä oletko yrittänyt hakea apua muualtakin, mutta voisi kuvitella, että esimerkiksi kiropraktikko voisi osata auttaa. Kiitos jos viitsit vastata!


      • minni-
        sairastava kirjoitti:

        Mulla oireina jatkuva paineen tunne rakossa ja tunne että rakko olisi täynnä vaikkei olekaan. Välillä myös viiltävää kipua, jotai ei ollut taudin alkuvaiheessa. Oireet ovat pahentuneet vuosien myötä. Aluksi saatttoi olla päiviä tai jopa viikkoja ettei oireita ollut, nykyään joka päivä ja yhä ankarampia.
        On kokeiltu venytyksiä ja kovia kipulääkkeitä. Myös triptyliä. Ainut mistä apua on tullut on ollut venytys, mutta siitäkin vain ekalla kerralla.Seuraavaksi luvassa huuhteluja...

        Harmi juttu. Onneksi itselläni ei ole ollut kipuja ja ne pahimmat on jo mennyttä aikaa:) Vesicare lääke toiminut ja en usko et on mikään ic jos vesicare lääkkeistä on hyötyä..


      • Mies 20v
        ihmettelen... kirjoitti:

        Hei mies 20v,
        haluaisin tietää mikä lääkäri se oli joka ehdotti sinulle tätä hermovaurio-teoriaa? terveyskeskuslääkäri vai joku erikoislääkäri? oletko käynyt asian vuoksi vain yhdellä lääkärillä?
        Tunnetko itse selvästi että selkäkipu ja rakko-oireet tulevat samanaikaisesti? Vai ilmeneeko sinulla kovaa virtsaamistarvetta ilman selän vihlontaa tai liikuntakin?
        Kysyn, koska omiin vaivoihini on joskus esitetty syyksi selän asennon virhettä, vaikka selvää sellaista ei kyllä olekaan löytynyt...Sanoit, että asialle ei voi mitään. En siis tiedä oletko yrittänyt hakea apua muualtakin, mutta voisi kuvitella, että esimerkiksi kiropraktikko voisi osata auttaa. Kiitos jos viitsit vastata!

        on tutkittu aika paljon. Tällä kertaa tutki erikoislääkäri ja ortopedi kipupolilla. Lisäksi tämän jälkeen erikoislääkäri kuntoutustutkimusyksiköstä. Nuo yllämainitut mulla todettiin ja ettei niille voi mitään. Hermovaurion mahdollisuutta ei haluttu pois sulkea, koska eihän se olisi muuttanut tilannetta, ei olisi korjattavissa kuitenkaan. Lisäksi minulle sanottiin, että periaatteesa voisi olla viite alkavasta MS-taudistakin...

        Satun nyt 20-vuotiaana olemaan krooninen kipupotilas. Se alkoi, kun satutin selkäni kuusi vuotta sitten. Muuten olen aivan terve, mutta se rajoittaa elämääni kovasti. Kohdallani tilanne oli sen verran vaikea, että todettiin ettei kipuihin löydy kunnon hoitoa.

        Tämä virtsajuttu on uusin oire. Joskus 15-vuotiaana tiedusteltiin neurologisella, että onko mulla inkontinenssia tai vastaavaa. Alaselän kivuista ja vammoista kärsivillä voi tällaista olla. Esimerkiksi iskias voi aiheuttaa virtsa- ja ulosteinkontinenssia. Minulla todettiin pikkuruisia välilevyjen pullistumia (toisilla tulee oireita hyvin pienistä ja joillain luiskahdus voi olla hyvinkin suuri ja oireeton). Lisäksi on nuo yliliikkuvat nivelet, joten hermopinteitä ja hermoärsytystä tulee - pitkäaikaisseurauksena voit tulla hermovaurio. Vaikka toki sinänsä selkäranka on suhteellisen kunnossa, ei siellä ole mitään vakavaa, mutta leikkaamisestakaan ei olisi hyötyä. Se todennäköisesti pahentaisi oireita.

        Rankoissa hoidoissa olin kiropraktikolla lähes kolme vuotta. Tuolloin kyllä skolioosi ja ryhtivirheet korjaantuivat. Ei minusta näe paljaalla silmällä mitään vikaa. Yliliikkuvista nivelistä taas tulee jatkuvasti selässä ja muualla kehossa nikamien virheasentoja.

        Muutenkin olen ottanut paljon erilaisia fysikaalisia hoitoja vuosien varrella. Kaikkeni olen tehnyt. Ikävintä on että nilkkani ovat niin risat, etten voi kävellä kivutta muutamaa kilometriä pidempään. Ulkopuolinen ei sitä heti päältäpäin uskoisi.

        Selkä- ja rakko-oireet ovat samanaikaisia. Sen takia voi virtsatarve tihentyä. Yleensä selviän 4-8 käynnillä, mutta oli myös aika jolloin tuntemusten takia sai käydä kerran tunnissa. Pystyn toki pidättelemään useita tunteja, mutta se on tuon virtsapakon kanssa kiusallista, sillä vaikka virtsaa olisi vain pieni määrä, niin tarve virtsata on voimakas.

        Sen takia käytän vaippoja, vaikka ilmankin pystyisin sinnittelemään. Mutta on mukavuustekijä, kun ei vaippojen ansiosta tarvi pakon vaivatessa ravata. Pääasiassa käytän vaippoja kotiloloissa. Voin olla tietokoneen tai tv:n ääressä tms. kaikessa rauhassa ja ottaa rennosti ilman, että tarvii välittää virtsapakosta. Julkisilla paikoilla sitten enemmän pidättelen ja siedän tunnetta. Silloin käytän vaippaa harvemmin, sillä se hävettää kovasti. Ja enhän ole inkontinentti kuitenkaan, kun pidätellä voin vaivasta huolimatta.


    • Anonyymi

      ihan sama juttu tuntuu tosi inhottavalta

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe