En jotenkaan saa koskaan kysyttyä ajotunneilla tätä niin kysyn sen sitten tässä.
Eli miten sen kytkimen kanssa oikeasti pitää lähteä, että auto ei ns. "nyi" vaan lähtee pehmeästi ja suht nopeasti?
Itsellä tuppaa aina nykimään lähtiessä jos haluan muiden mukana mennä, mutta nykien lähtö ei varmastikaan ole paras keino kytkinlevyille. Sitten jos oikein hitaasti lähden niin tulee aika pehmeä lähtö, mutta takana olevat tuskin pitävät siitä.
Onko sitä kytkintä pakko lyödä ihan pohjaan, kun pysähtyy? Eli riittääkö, että se on niin hieman vailla "tuntumassa" eli vetoa ei tule kaasua painattaessa, mutta hieman lisää nostaessa veto alkaa jo siirtymään pyöriin, jolloin kuuluu painaa kaasua. Kärsiikö kytkinlevyt tästä huonoa, että pidän kytkinta esim 1cm vailla tuntuma kohdasta? Nopeuttaisi ainakin lähtemistä, kun tietäisi, että sentti pois vielä kytkimestä niin se on tuntumassa. Pohjasta kun vetää niin aina joutuu jotenkin arvailemaan sen. Joskus liian nopeasti joskus liian vähän.
Ja sitten lähteminen, että painanko silloin kaasua, kun se kytkin on tuntumassa, jolloin auto alkaa hieman vetämään. Tämän jälkeen nostaa kytkintä pikkuhiljaa yhtä enemmän pois ja painaa kaasua?
Tuntuma = kytkin on hieman yli puolen välin ja voima alkaa siirtyä pyörille, jolloin ryömittäminen onnistuu.
Toivoisin ainakin neuvoja, joilla rasitan sitä kytkintä kaikkein vähiten ja muutenkin voimansiirtoa.
Kytkin
11
1612
Vastaukset
- jonkinlainen_pro
No ei se nyt oikeen hyvä ole kytkimen kannalta pitää sitä siinä tuntumakohdassa. Tai lähellä sitä, nimittäin jos pidät sen 1 sentin päässä tuntumakohdasta, niin vaikka tuntuisi ettei se vielä ota kiinni, niin varmasti siinä vaiheessa laahaa jo vähän ja kuluttaa levyjä. Itse asiassa risteyksessä seisoessa vaihteen pitäisi olla vapaalla ja lopuksi vasta lyödä vaihdetta silmään ja kytkintä ylös. Mutta siinä tulee aloittelijalle kyllä vähän turhan kiire.
Yksikertaistetusti kytkintä säästävin tapa on se milloin liu'utat sitä mahd. vähän. Eli itseasiassa se nykiminen nyt ei varsinaisesti sitä kuluta, muttei tietysti ole oikeen matkustusmukavuuden kannalta hyvä vaihtoehto.
Valitettavasti se kytkimeen tutuksi tulemiseen vaaditaan se jokin aika, jolloin täytyy valita kulumisen ja helppouden väliltä jonkinlainen kompromissi - käytännössä vähän liikaa kaasua ja vähän normaalia hitaammin kytkintä ylös. Myöhemmin kun vehje tulee tutuksi niin kaasun määrää voi aluksi pitää pienempänä ja hommasta tulee muutenkin sujuvampaa.
Olikohan tästä nyt mitään hyötyä.. :D- Tapio.L.
Kyllä se niin opetettiin ainakin mulle että kun autolla pysähtyy niin kytkimellä tuntumakohtaan ja siitä sentti alas.
- mitä ihimettä
Tapio.L. kirjoitti:
Kyllä se niin opetettiin ainakin mulle että kun autolla pysähtyy niin kytkimellä tuntumakohtaan ja siitä sentti alas.
Niin siis mäkilähdössä ennen lähtöä tai vastaavasti.
Mutta ei kai ny hullukaan pidä koko risteyksessä seisomisen ajan tolla lailla??? - meille opetettiin
mitä ihimettä kirjoitti:
Mutta ei kai ny hullukaan pidä koko risteyksessä seisomisen ajan tolla lailla???että pidetään kytkin pohjassa vaihde päällä liikennevaloissa. Kortin saatuani isä meinasi vetää turpaan kun haluan hajottaa kytkimen.
Ja miksi jenkeissä on "vain" automaattivaihteita? no, koska suurkaupunkien ruuhkissa ryömittäessä kuulemma kytkin olisi remontissa kerran vuodessa!
Tiedä sitten häntä... - näin se menöö
meille opetettiin kirjoitti:
että pidetään kytkin pohjassa vaihde päällä liikennevaloissa. Kortin saatuani isä meinasi vetää turpaan kun haluan hajottaa kytkimen.
Ja miksi jenkeissä on "vain" automaattivaihteita? no, koska suurkaupunkien ruuhkissa ryömittäessä kuulemma kytkin olisi remontissa kerran vuodessa!
Tiedä sitten häntä...Juu-u, sitä varten se isä meinasi vetää turpaan, kun kytkimen painelaakeri koko ajan rasittuu kun kytkin on pohjassa. Todellisuudessa taitaa olla kytkinlevyt ennen loppuunkuluneita, kun painelaakeri. Mutta säästäähän se jossei sitä pohjassa pidä..
Ja jos osaa ryömittää, pienellä kaasulla tai ei ollenkaan kaasua, eli pelkällä tyhjäkäynnillä, niin eipä paljoa kytkintä kuluta. - Tapio.L.
mitä ihimettä kirjoitti:
Mutta ei kai ny hullukaan pidä koko risteyksessä seisomisen ajan tolla lailla???No eikai se levy mihinkään kulu kun tuntumasta ottaa sentin alas? Joten miksikäs ei?
- mitä ihimettä
Tapio.L. kirjoitti:
No eikai se levy mihinkään kulu kun tuntumasta ottaa sentin alas? Joten miksikäs ei?
No sehän nyt riippuu aivan autosta ja kytkimestä. Jos on oikein napakka kytkin, tyyliin "on/off", niin voi ollakin ettei ota lainkaan kiinni sentin päässä siitä. Mutta valtaosassa autoissa kyllä ottaa juuri sen verran kiinni, että varmasti kuluu. Ottaa sen verran vähän, ettei se edes autossa istuessa tunnu.
Mutta jos tunnet autosi kytkimen niin hyvin, että tiedät ettei se yhtään laahaa siinä kohdassa kiinni, niin asiahan on harvinaisen OK! :) - mitä meinaat
mitä ihimettä kirjoitti:
No sehän nyt riippuu aivan autosta ja kytkimestä. Jos on oikein napakka kytkin, tyyliin "on/off", niin voi ollakin ettei ota lainkaan kiinni sentin päässä siitä. Mutta valtaosassa autoissa kyllä ottaa juuri sen verran kiinni, että varmasti kuluu. Ottaa sen verran vähän, ettei se edes autossa istuessa tunnu.
Mutta jos tunnet autosi kytkimen niin hyvin, että tiedät ettei se yhtään laahaa siinä kohdassa kiinni, niin asiahan on harvinaisen OK! :)Ryömittäminenhän tarkoittaa sitä, että auto kulkisi liian lujaa tyhjäkäynnillä pienimmällä vaihteella, joten joudutaan liiraamaan kytkimellä, eli ryömittämään...
- helpompi, kuin hevon
Eläimiltä puutuu sellainen hienomotoriikka joka jokaisella ihmisellä on. Se pitää tulla sinne selkäytimeen "tuntuma" sitä ei voi opettaa se pitää oivaltaa mistä on kysymys. Se pitää optella ja oppia yritys erehdys "mitä tein väärin" menetelmällä, neuvoa ja auttaa aina opettaja voi, mutta ajamaan joudut opettelemaan ihan itse. Kolme asiaa kytkin, jarru ja kaasu, ovat vielä siellä pimennossa kyllä se jalkatyö sieltä löytyy. Yhtäkkinen oivallus ja harjoitusta ja huomaat, että se kouluauton pirulainen ryömii juuri, kuin haluan . Mikä onnistumisen tunne.
- älä tapa itteäs
Kytket launchin päälle painat kaasun pohjaan jollon se rajoittuu siihen neljääntonniin ja sit kytkin mahdollisimman nopeesti ylös ja kaasu edelleen pohjassa. Odotat et kierokset menee punarajalle (joissakin vähän yli) nopee kaasu ylös samalla kytkin pohjaan nopee kakkonen silmään kytkin nopeesti ylös ja kaasua... toistat saman 5-6 vaihteelle asti.
Siis toi kytkin on kyllä ihan auto kohtanen kyl sen oppii kun tarpeeks ajaa. Jos olet mies niin armeija on edes ei muuta kun kuskiks niin sit viimestään oppii sen kytkimen käytön.- janne.
no kytkinhän on ihan helppo juttu. Jos olet ajanut vaihteellista mopoa, niin se on melkein sama asia autoa ajaessa. Vaihdetta vaihtaessa kytkin pohjaan ja hieman luistattamalla lähdet liikkeelle. Ei se ole sen monimutkaisempaa. Ei kukaan lähde kytkintä sillä asenteella käyttämään että sillä olisi vain 2 asentoa, eli kiinni ja auki. Ei toimi homma niin. Siksi se kytkin siinä on, että lähtö saadaan pehmeästi tehtyä.
Ja se on jokaisen oma asia pitääkö valoissa sen kytkimen pohjassa vaihde päällä vai toisinpäin. Mulle ainakin ihan sama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243