Myrskyssä toimiminen

Utelias...

Miten olette toimineet myrskyssä, ajoankkuri, piihin vai jatkaa matkaa?
Mikä on turvallisin tapa, mennä sillä pikku rätillä eteenpäin, heittää ajoankkuri (joka ei kuulemma ole niistä proseduureista helpoin kovassa tuulessa ja aallokossa), vai nostaa piihin (jos onnistuu). Toki jos voimat ehtyy niin jompi kumpi viimeisistä.

37

3779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjdkd fjdkkkk

      Ei tossa kysymyksessä ole mitään mieltä, jos ei täsmennetä tarkemmin mikä on tilanne. Avomerellä, rannikolla vai saaristossa? Miehistöä vai ei? Jne.

    • -Mika-

      Paha sanoa lähtökohtia tuntematta.
      Mutta pääsääntö on, että aina jatketaan. Jos ollaan saaristossa, niin ajetaan suojaisampaan paikkkaan. Avomerellä jatketaan myös, mitä muuta siellä voisi tehdä?

      Sellasta myrskyä ei ole tullut vastaan, että olisi edes tullut mieleen muuta kuin matkan jatkaminen, mutta toki kelin mukaan... Joskus on tullut ajettua pohjoisatlantilla pelkällä myrskyfokalla kryssiä, ja silti vauhtia oli liikaa (joka aallon harjalla vene putosi "tyhjyyteen" jos ei kääntänyt allonharjan suuntaisesti). Ja toisinaan on Hangon läntinen itäänpäin mennessä ollut tosi paska paikka, jolloin ollaan käännytty ympäri ja ajettu Hiittisiin odottamaan tuulen muuttumista. Saaristossa voi aina hakea suojaisan paikan.

      Joskus ollaan oltu saaressa, kun ukkosmyrsky iskee päälle ja tuuli kääntyuy vaaralliseksi ja vettä sataa... silloin on turvallisinta lähteä ulos, vapaisiin vesiin. Kun vene on kulussa, se on hallittavissa.

      Ajoankkuri ja piihin laittaminen on luovuttamista. Tai siis piihin et sitä venettä edes saa, tai jos saat, niin voit myös jatkaa matkaa. Ajoankkuri tulee kyseeseen, kun purjeet on kaikki menetetty, kone ei käy, ja tilaa on...

      • sdfgsdfg-

        Tai ajoankkuri on ihan hyvä idea kun myrsky kestää pitkään, ja esim. perheveneessä käytännössä on yksi joka sitä venettä ajaa. Saaristossa tai rannan lähellä ei tietenkään tehdä niin.
        Ei kai se luovuttaminen ole niin pahasta.
        Eri veneethän asettuvat piihin eri lailla, toiset ei ollenkaan.


      • -Mika-
        sdfgsdfg- kirjoitti:

        Tai ajoankkuri on ihan hyvä idea kun myrsky kestää pitkään, ja esim. perheveneessä käytännössä on yksi joka sitä venettä ajaa. Saaristossa tai rannan lähellä ei tietenkään tehdä niin.
        Ei kai se luovuttaminen ole niin pahasta.
        Eri veneethän asettuvat piihin eri lailla, toiset ei ollenkaan.

        Niin mutta miksi asettua vaan olemaan? Vaikka se myrsky kestää pitkään, niin samallahan voi edetä.
        Tietysti kaikki on tapauskohtaista, mutta en vaan ole tähän mennessä löytänyt syytä miksi asettua vaan olemaan myrskyssä avomerelleä. Ehkä sitten, jos oon ainoa toimintakykyinen aluksessa ja väsymys vaatii mua nukkumaankin välillä ja kukaan muua ei veneessä uskalla/voi tehdä mitään... mutta kun mun lapset osaa ja voin luottaa niihin...

        Aika teoreettinen tilane... kun kokemuksissa on toteutunut raju ukkosmyrsky välimerellä, ja hanskattiin se kuitenkin kaksistaan silloin 15 vuotiaan tyttäreni kanssa.

        Ja vielä pitäisi kyllä kysyä, että mikä on myrsky kenellekin... sekin vaihtelee... tossa välimeren myrskyssä meillä tuulimittari näytti yli 30 metrin lukemia ajoittain. Ja veneestä hajos kalustoa... Ja toisinaan se hangon läntisen alle 20 metrinen tuulikin ollut meille myrsky...


      • 1 + 6 = 7
        -Mika- kirjoitti:

        Niin mutta miksi asettua vaan olemaan? Vaikka se myrsky kestää pitkään, niin samallahan voi edetä.
        Tietysti kaikki on tapauskohtaista, mutta en vaan ole tähän mennessä löytänyt syytä miksi asettua vaan olemaan myrskyssä avomerelleä. Ehkä sitten, jos oon ainoa toimintakykyinen aluksessa ja väsymys vaatii mua nukkumaankin välillä ja kukaan muua ei veneessä uskalla/voi tehdä mitään... mutta kun mun lapset osaa ja voin luottaa niihin...

        Aika teoreettinen tilane... kun kokemuksissa on toteutunut raju ukkosmyrsky välimerellä, ja hanskattiin se kuitenkin kaksistaan silloin 15 vuotiaan tyttäreni kanssa.

        Ja vielä pitäisi kyllä kysyä, että mikä on myrsky kenellekin... sekin vaihtelee... tossa välimeren myrskyssä meillä tuulimittari näytti yli 30 metrin lukemia ajoittain. Ja veneestä hajos kalustoa... Ja toisinaan se hangon läntisen alle 20 metrinen tuulikin ollut meille myrsky...

        " Niin mutta miksi asettua vaan olemaan? Vaikka se myrsky kestää pitkään, niin samallahan voi edetä.
        Tietysti kaikki on tapauskohtaista, mutta en vaan ole tähän mennessä löytänyt syytä miksi asettua vaan olemaan myrskyssä avomerelleä. Ehkä sitten, jos oon ainoa toimintakykyinen aluksessa ja väsymys vaatii mua nukkumaankin välillä ja kukaan muua ei veneessä uskalla/voi tehdä mitään... mutta kun mun lapset osaa ja voin luottaa niihin... "

        Siis kun valtamerellä myrskyää, ei siellä veneessä kukaan saa nukutuksi kunnolla, syömisestä puhumattakaan, joten viimeistään 48 tuntia myöhemmin ei ole enää ketään toimintakykyistä veneessä.

        Siinä vaiheessa ajoankkurissa oleminen on järkevää, mutta se pitää tietysti laittaa jo aiemmin, kun joku oli vielä toiminta kykyinen sitä laittamaan.

        Vielä parempi on seurata säätietoja ja välttää koko myrsky jo ennakolta järkevällä reitin valinnalla.
        Näin suurin osa nykyisin jo valtamerillä tehneekin, joten strategian onnistuessa ajoankkurissa olo jää teoriaksi.


      • -Mika-
        1 + 6 = 7 kirjoitti:

        " Niin mutta miksi asettua vaan olemaan? Vaikka se myrsky kestää pitkään, niin samallahan voi edetä.
        Tietysti kaikki on tapauskohtaista, mutta en vaan ole tähän mennessä löytänyt syytä miksi asettua vaan olemaan myrskyssä avomerelleä. Ehkä sitten, jos oon ainoa toimintakykyinen aluksessa ja väsymys vaatii mua nukkumaankin välillä ja kukaan muua ei veneessä uskalla/voi tehdä mitään... mutta kun mun lapset osaa ja voin luottaa niihin... "

        Siis kun valtamerellä myrskyää, ei siellä veneessä kukaan saa nukutuksi kunnolla, syömisestä puhumattakaan, joten viimeistään 48 tuntia myöhemmin ei ole enää ketään toimintakykyistä veneessä.

        Siinä vaiheessa ajoankkurissa oleminen on järkevää, mutta se pitää tietysti laittaa jo aiemmin, kun joku oli vielä toiminta kykyinen sitä laittamaan.

        Vielä parempi on seurata säätietoja ja välttää koko myrsky jo ennakolta järkevällä reitin valinnalla.
        Näin suurin osa nykyisin jo valtamerillä tehneekin, joten strategian onnistuessa ajoankkurissa olo jää teoriaksi.

        Kaikkea voin vaan ajatella sen mukaan, mitä olen itse kokenut. Mitä se myrsky sitten on? Ehkä en ole "oikeassa" myrskyssä ollut, joten tiedän vaan miten toimin niissä olosuhteissa, jotka on tähän mennessä tulleet vastaan.

        Yksi esimerkki: Azoreilta eurooppaan huhtikuussa 2002. Tiedettiin ennakkoon, että keli tulee olemaan kova. Lähdettiin silti. Vastatuulta välillä 22 - 28 metriä sekunnissa. Sitä kesti lopulta viikon ajan. "Tyynenä" päivänä tuuli oli vaan 18 metriä. Sen muutaman tunnin, silloin aurinkokin vähän näyttäytyi. Muun ajan oli tuuli 22-28 metriä sekunnissa. Syöminen oli alkuun lähinnä pullojugurttia ja vastaavaa. Loppumatkasta jo syötiin lämmintäkin ateriaa... siihen keliin vaan tottui. Ja siinä pystyi toimimaan.

        Nukkuminen onnistui kohtuullisesti pätkittäin. Anekdootti: Tulin vahdista, vein haalarin maston etupuolella olevaan kaappiin. Samalla vene meni aallonharjan yli. Lensin selkä edellä ensin kantta vasten ja sitten vastapäistä yläbunkkaa vasten niin, että se hajosi! Ryömin takakajuuttaan nukkumaan ja vasta perillä korjattiin vauriot.

        Enimmäkseen oli ylhäällä vaan myrskyfokka, ja kryssiä ajettiin. Ei siis isoa ollenkaan (veneessä ei ollut trysailia). Sortuva aalto täytti aina sitlootan vaikka tuli keulan suunnasta ja ruorissa oleva olisi varmasti mennyt mereen, jollei olisi ollut kahdella köydellä kiinni. Kajuutan luukulta ruoripylväälle oli köysi, ja valjaat laitettiin kiinni ennen kajuutasta nousua.

        Ei ehkä myrsky, mutta kova keli ja ainoa järkevä toiminta oli jatkaa matkaa. Olisihan se meno muuttunut mukavammaksi, jos oltaisiin käännytty ympäri... mutta samalla ehkä jopa vaarallisemmaksi.

        Vene Baltic 43, miehistöä 5 henkeä, joista vaan osa toimintakuntoisia.

        Tuulen koventuessa sinne 30 metrin tuntumaan aallokko ei muuttunut sen vaarallisemmaksi. Se oli pitkää ja loivaa, vain sortuvat aallot oli pahoja. Ne täytti aina sitlootan. Matkaa tehtiin tuulta vastaan, joten tilanne oli lähes sama, kuin jos oltaisiin vaan jääty kellumaan keula laahusankkurissa tai jos oltaisiin laitettu vene piihin. Ne vaihtoehdot ei vaan tulleet edes mieleen. Ehkä keli ei sitten ollut tarpeeksi "myrsky". Tää oli muuten se ajankohta, kun Kanariansaarilla satoi lunta...

        Se toinen "myrsky" oli sitten välimerellä marraskuussa ja tuuli yli 30 metriä, mutta veneenä oli taas vähän isompi purkkari... siitä ehkä sitten lisää..

        En nyt yritä kehuskella tuolla ylläolevalla kirjoituksella olevani joku tosi skönäri, vaan ainoastaan valottaa sitä, millaisissa olosuhteissa ei mulle ainakaan ole vielä tullut mieleen muu kuin matkan jatkaminen. Ehkäpä jotkut oikeita myrskyjä kokeneet naureskeleekin näille mun jutuille, mutta näinhän tää menee: Voit vaan kertoa siitä, minkä olet itse kokenut.


      • Matkapurjehtija
        -Mika- kirjoitti:

        Kaikkea voin vaan ajatella sen mukaan, mitä olen itse kokenut. Mitä se myrsky sitten on? Ehkä en ole "oikeassa" myrskyssä ollut, joten tiedän vaan miten toimin niissä olosuhteissa, jotka on tähän mennessä tulleet vastaan.

        Yksi esimerkki: Azoreilta eurooppaan huhtikuussa 2002. Tiedettiin ennakkoon, että keli tulee olemaan kova. Lähdettiin silti. Vastatuulta välillä 22 - 28 metriä sekunnissa. Sitä kesti lopulta viikon ajan. "Tyynenä" päivänä tuuli oli vaan 18 metriä. Sen muutaman tunnin, silloin aurinkokin vähän näyttäytyi. Muun ajan oli tuuli 22-28 metriä sekunnissa. Syöminen oli alkuun lähinnä pullojugurttia ja vastaavaa. Loppumatkasta jo syötiin lämmintäkin ateriaa... siihen keliin vaan tottui. Ja siinä pystyi toimimaan.

        Nukkuminen onnistui kohtuullisesti pätkittäin. Anekdootti: Tulin vahdista, vein haalarin maston etupuolella olevaan kaappiin. Samalla vene meni aallonharjan yli. Lensin selkä edellä ensin kantta vasten ja sitten vastapäistä yläbunkkaa vasten niin, että se hajosi! Ryömin takakajuuttaan nukkumaan ja vasta perillä korjattiin vauriot.

        Enimmäkseen oli ylhäällä vaan myrskyfokka, ja kryssiä ajettiin. Ei siis isoa ollenkaan (veneessä ei ollut trysailia). Sortuva aalto täytti aina sitlootan vaikka tuli keulan suunnasta ja ruorissa oleva olisi varmasti mennyt mereen, jollei olisi ollut kahdella köydellä kiinni. Kajuutan luukulta ruoripylväälle oli köysi, ja valjaat laitettiin kiinni ennen kajuutasta nousua.

        Ei ehkä myrsky, mutta kova keli ja ainoa järkevä toiminta oli jatkaa matkaa. Olisihan se meno muuttunut mukavammaksi, jos oltaisiin käännytty ympäri... mutta samalla ehkä jopa vaarallisemmaksi.

        Vene Baltic 43, miehistöä 5 henkeä, joista vaan osa toimintakuntoisia.

        Tuulen koventuessa sinne 30 metrin tuntumaan aallokko ei muuttunut sen vaarallisemmaksi. Se oli pitkää ja loivaa, vain sortuvat aallot oli pahoja. Ne täytti aina sitlootan. Matkaa tehtiin tuulta vastaan, joten tilanne oli lähes sama, kuin jos oltaisiin vaan jääty kellumaan keula laahusankkurissa tai jos oltaisiin laitettu vene piihin. Ne vaihtoehdot ei vaan tulleet edes mieleen. Ehkä keli ei sitten ollut tarpeeksi "myrsky". Tää oli muuten se ajankohta, kun Kanariansaarilla satoi lunta...

        Se toinen "myrsky" oli sitten välimerellä marraskuussa ja tuuli yli 30 metriä, mutta veneenä oli taas vähän isompi purkkari... siitä ehkä sitten lisää..

        En nyt yritä kehuskella tuolla ylläolevalla kirjoituksella olevani joku tosi skönäri, vaan ainoastaan valottaa sitä, millaisissa olosuhteissa ei mulle ainakaan ole vielä tullut mieleen muu kuin matkan jatkaminen. Ehkäpä jotkut oikeita myrskyjä kokeneet naureskeleekin näille mun jutuille, mutta näinhän tää menee: Voit vaan kertoa siitä, minkä olet itse kokenut.

        vaan milenkiinnosta kysyn, miten tuulennopeudet mittasitte. Menittekö Portugaliin vai Englantiin?
        Myrsky taitaa engelsmanneilla alkaa 24 m/s ylöspäin, kotomaassa raja 21m/s niin, että myrskyssä olitte.
        En ole kyllä kuullut tai lukenut monen kryssineen viikkoa noilla tuulilla. Reippaita purjehtijoita. Järkevyydestä voi olla tietysti montaa mieltä.


      • -Mika-
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        vaan milenkiinnosta kysyn, miten tuulennopeudet mittasitte. Menittekö Portugaliin vai Englantiin?
        Myrsky taitaa engelsmanneilla alkaa 24 m/s ylöspäin, kotomaassa raja 21m/s niin, että myrskyssä olitte.
        En ole kyllä kuullut tai lukenut monen kryssineen viikkoa noilla tuulilla. Reippaita purjehtijoita. Järkevyydestä voi olla tietysti montaa mieltä.

        aikaisempi vastaukseni hävisi bitiavaruuteen.. Noo, näitä sattuu.

        Oltiin menossa Englantiin, mutta päädyttiin Espanjaan. Jonkun aikaa näytti jo siltä, että ei päästä eurooppaan ollenkaan.

        Tuulen nopeutta mitattiin tietysti veneen tuulimittarilla, mutta todennettiin se myös jälkikäteen.
        Jotenkin se vallitseva tuuli saadaan sieltä omastakin mittarista, kunhan ei huippulukemille laita liikaa painoarvoa.


    • ***

      mieti asioita

      • Jippii.,.

        Näin se veneily harrastuksena etenee ja lisääntyy toisten tukemana:)


    • .. ..

      Mikä on myrsky, varsinkin kysyjän mielestä.

      "Mikä on turvallisin tapa,"
      Turvallisin. Siitä yks lysti. Turvallinen, se riittää ja se on sitä, että hengissä perille, eikä vaurioita.

      "mennä sillä pikku rätillä eteenpäin,"
      Nyt ei myrskystä puhuttu edes, jos että mennään. Mutta että monta asiaa lisää, miehistö, vene, meri, suunta tuulen suhteen, suojanpuolen rannan läheisys.. näitähän riittää.

      "heittää ajoankkuri"
      Näitä ankkurin heittäjiä aina silloin tällöin tapaa. Tätä urheilulajia voisi verrata vaikka saappaanheittoon, tai tulitikunheittoon. Näissähän se heiton pituus ratkaisee. Jos vaikka että rannalle asti.

      "vai nostaa piihin"
      Nostaa.. Ja että piihin. Piin desimaaleja en kovin monta ulkoa muista, olisko alku ollut, että 3,14159265 Todennäköisesti meni väärin. Korjatkoon, ken saa päästänsä käsin paremman tuloksen. Kirjaviisaat kaikotkoot. Veneellä piissä makaamista, myrskyssä. Nimen omaan veneellä. Olispa mukava kuulla kokemusta. Niitähän ei kuule kuin ainoastaan niiltä, jotka ovat selviytyneet. Itsellä ei ole muuta kuin että hyvällä ilmalla lounastaukoa pidetty.

      Ei ukkonen mitään myrskyä nosta. Tuulta kylläkin, mutta aallokko ei ehdi siinä syntyä. Eri asia on, jos myrskysäällä vielä ukkostaakin. Kuka niistä Herran ilmoista tietää. Menköön tämä aloittaja ensin vaikka veneellä vesillä käymään. Sitten talvella vaikka lukekoon jonkun verran alan tekstiä. Jos vielä uskaltaa. Alkuun voi sopia vaikka vanhahko Coles: Heavy Weather Sailing.

      • sdfgsdfg-

        Onhan täällä sakkia.
        Itse pidän parempana: Lin ja Larry Pardey - Storm Tactics Handbook
        Myrsky liikkuu about 6-9 solmun vauhtia, joten avomerellä suunnasta riippuen saatat olla myrskyssä useamman päivän. Joskus kannattaa pysähtyä.
        Ja tietenkin jos väsymys tai lamaantuminen iskee, ei pidä leikkiä sankaria, vaikka niitä täällä paljon kirjoittelee.


      • 1 + 5 = 6
        sdfgsdfg- kirjoitti:

        Onhan täällä sakkia.
        Itse pidän parempana: Lin ja Larry Pardey - Storm Tactics Handbook
        Myrsky liikkuu about 6-9 solmun vauhtia, joten avomerellä suunnasta riippuen saatat olla myrskyssä useamman päivän. Joskus kannattaa pysähtyä.
        Ja tietenkin jos väsymys tai lamaantuminen iskee, ei pidä leikkiä sankaria, vaikka niitä täällä paljon kirjoittelee.

        " Myrsky liikkuu about 6-9 solmun vauhtia, "

        Mistä syystä moista luulet ?
        Katsos nyt vaikka noita rtw-ennätyksiä, niissä on usein hyvät nettisivut joista voi seurata.
        Esim G3:n lähestyessä cap hornia, ei 30 solmun venevauhti riittänyt myrskymatalan edellä pysymiseen, joten piti koukata melkoisesti pohjoiseen, jotta välttyivät pahimmalta myräkältä.
        Myrskyn etenemisnopeus oli siis yli 30 solmua, ja tuulet 40...50 solmua.

        Yleisesti noissa ennätyksissä ajetaan tuhansia maileja saman matalan mukana, eli venevauhdit on samaa luokkaa matalan etenemis suunnassa, kuin itse matalan keskuksen eteneminen. Eli 20 solmua on ihan tavallinen lukema, eikä suinkaan 6-9 solmua.

        Otas vaikka aikaa, kauanko matalapaineelta kestää matka atlantin yli amerikasta eurooppaan, ja jaa matkan pituudella, niin huomaat, ettei tuo arviosi 6-9 solmua ole missään yhteydessä realistinen, varsinkaan isommille myrskyille, jotkut pikkumatalat itämerellä, jotka eivät saa myrskyä aikaan voi sitten toisinaan liikkua hitaaminkin.


      • sdfgsdfg-
        1 + 5 = 6 kirjoitti:

        " Myrsky liikkuu about 6-9 solmun vauhtia, "

        Mistä syystä moista luulet ?
        Katsos nyt vaikka noita rtw-ennätyksiä, niissä on usein hyvät nettisivut joista voi seurata.
        Esim G3:n lähestyessä cap hornia, ei 30 solmun venevauhti riittänyt myrskymatalan edellä pysymiseen, joten piti koukata melkoisesti pohjoiseen, jotta välttyivät pahimmalta myräkältä.
        Myrskyn etenemisnopeus oli siis yli 30 solmua, ja tuulet 40...50 solmua.

        Yleisesti noissa ennätyksissä ajetaan tuhansia maileja saman matalan mukana, eli venevauhdit on samaa luokkaa matalan etenemis suunnassa, kuin itse matalan keskuksen eteneminen. Eli 20 solmua on ihan tavallinen lukema, eikä suinkaan 6-9 solmua.

        Otas vaikka aikaa, kauanko matalapaineelta kestää matka atlantin yli amerikasta eurooppaan, ja jaa matkan pituudella, niin huomaat, ettei tuo arviosi 6-9 solmua ole missään yhteydessä realistinen, varsinkaan isommille myrskyille, jotkut pikkumatalat itämerellä, jotka eivät saa myrskyä aikaan voi sitten toisinaan liikkua hitaaminkin.

        Kuten todettiin, lukekaa noita kirjoja.
        Toivottavasti et mieti mitään pidempää reissua.
        Rintaman liikkumisen nopeudella ei ole mitään tekemistä siinä esiintyvien tuulin nopeuden kanssa.
        Mun edetään matalan mukana, ajetaan matalan reunaa, ei matalan mukana. Ja matala voi olla jopa 1000 km halkaisijaltaan.
        Matalan reunaa ajettaessa kierretään matalaa, ja jos lähdet 700 mailin matalaa kiertämään ja matala liikkuu esim 8 solmun vauhtia, niin voit laskea miten paljon saat ajaa esim 20 solmun vauhtia kaaren muotoista rataa rintaman mukana.


      • 1 + 1 = 2
        sdfgsdfg- kirjoitti:

        Kuten todettiin, lukekaa noita kirjoja.
        Toivottavasti et mieti mitään pidempää reissua.
        Rintaman liikkumisen nopeudella ei ole mitään tekemistä siinä esiintyvien tuulin nopeuden kanssa.
        Mun edetään matalan mukana, ajetaan matalan reunaa, ei matalan mukana. Ja matala voi olla jopa 1000 km halkaisijaltaan.
        Matalan reunaa ajettaessa kierretään matalaa, ja jos lähdet 700 mailin matalaa kiertämään ja matala liikkuu esim 8 solmun vauhtia, niin voit laskea miten paljon saat ajaa esim 20 solmun vauhtia kaaren muotoista rataa rintaman mukana.

        On ihan selvää, että matalan etenemis nopeus
        matalaa kiertävän rintaman nopeus sekä
        tuulten nopeus on kaikki eri suuria. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.

        Ja kun vene kulkee 30 solmua suoraan matalan keskuksesta poipäin ja matala vaan tulee yhä lähemmäksi, niin on ihan turha selittää sen olevan mahdollista jos matala kulkisi vaan 8 solmua. Teet vain itsesi naurettavaksi.
        Ota nyt hieman edes selvää matalan keskuksien etenemis nopeuksista atlantin yli, ennenkuin selittelet puuta heinää. Ei tarvitse kuin vilkaista sääsaitteja, niissä on esimerkkejä vaikka kuinka, joissa matalat etenevät toisinaan 20 ... 40 solmun vauhdeilla.


      • kekemmumujerjnuhy
        1 + 1 = 2 kirjoitti:

        On ihan selvää, että matalan etenemis nopeus
        matalaa kiertävän rintaman nopeus sekä
        tuulten nopeus on kaikki eri suuria. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.

        Ja kun vene kulkee 30 solmua suoraan matalan keskuksesta poipäin ja matala vaan tulee yhä lähemmäksi, niin on ihan turha selittää sen olevan mahdollista jos matala kulkisi vaan 8 solmua. Teet vain itsesi naurettavaksi.
        Ota nyt hieman edes selvää matalan keskuksien etenemis nopeuksista atlantin yli, ennenkuin selittelet puuta heinää. Ei tarvitse kuin vilkaista sääsaitteja, niissä on esimerkkejä vaikka kuinka, joissa matalat etenevät toisinaan 20 ... 40 solmun vauhdeilla.

        Toisinaan kap horn on tyyni.
        Nyt puhutaan yleensä tilanteesta.


      • 1 + 1 = 2
        kekemmumujerjnuhy kirjoitti:

        Toisinaan kap horn on tyyni.
        Nyt puhutaan yleensä tilanteesta.

        Montakos päivää matalapaineelta yleensä kestää tulla atlantin yli amerikoista eurooppaan ?

        Siitä kun lasket, voit itsekin todeta, että YLEENSÄ matalapaine etenee yli 20 solmua, eikä suinkaan 8-10 tjms...


    • CaptM0rgan

      Vuosi on 1986, matkalla kohti australiaa perhemiehistöllä (poika 2,5v). Lähtö Boro-Boralta kohti Aitutakia, arvioitu aika max 4 vrk:tta. Matkalla tuuli kääntyy vastaiseksi tehden samalla pääsyn Aitutakiin mahdottomaksi, saamme myös säätiedoituksen, jossa kerrotaan trooppisen matalapaineen (ei hirmumyrsky) tulevan ylitsemme.

      Vastatuuli voimistuu, ja on aika oman mukavuuden ja turvallisuuden kannalta laittaa vene piihin. Vene oli pitkäkölinen Hallberg Rassyn Rasmus 35, joka pysyi nätisti piissä kun peräsin sidottiin kääntämään tuulta vasten ja keulalle laitettiin muutaman neliön myrskyfokka kireällä.

      Matkapurrella piissä olo oli uskomattoman mukavaa, olimme näin noin vuorokauden. Vauroita ei paljoa tullut, istuinkaukalon tuulisuojat lepattivat vapaina ja hieman vakavampi oli keulan väliharuksen katkeaminen, venekin oli niin puhtaan valkoinen ettei ollut aiemmnin ollut. Tuulen hellittäessä matka jatkui kohti Niu'ta, johon emme päässeet läntisten tuulten edelleen jatkuessa ja loppujen lopuksi päädyimme Tongalla. Suunniteltuun neljän päivän matkaan meni 17 vuorokautta.

      • mieluummin piissä

        Kun v. 2004 seilasimme Whangareista kohti New Caledoniaa, kuulimme NZ:n Russel Radiosta (johon purjehtijat olivat SSB-radiolla yhteydessä) että joka kolmas vene oli piissä trooppisen myrskyrintaman takia. Muutama vene oli pitkään ilman purjeita "lying a hull", kunnes pahin oli ohi. Pari venettä kärsi "konck downeissa" vaurioita. Itse olimme piissä vain yhden yön, kun tuuli oli varsin raju ja aallokko korkeaa.
        Väitän, että "oikeassa myrskyssä" veneen vauhtia pitää saada pienemmäksi. Tietysti myötäiseen voi lasketella myrskyfokalla tai trysaililla, mutta se vaatii jatkuvaa tarkkaa ohjaamista kovan vauhdin ja murtuvien aaltojen takia. Paljon paremnmin saa levättyä, kun laittaa veneen piihin. Piissä se pysyi hyvin pelkällä trysaililla. Trysailin (myrskyison) puuttuessa piihin voi jäädä kolmosreivatulla isolla (tai neljäs reivi, jos sellainen on) tai pienellä myrskyfokalla. Kun trysail (tai myrkyfokka) on liikaa, purjeet voi ottaa kokonaan alas.
        Vauhtia voi hidastaa veneen perästä lasketulla laahusankkurilla, mutta siitä ei ole itselläni kokemusta (vaikka laahus 80 m köyttä on ollut varalla). Keulasta laskettavaa laskuvarjoankkuria en omista enkä usko tarvitsevanikaan.

        Se mitä kukin pitää myrskynä, riippuu varmaankin monesta tekijästä, myös veneestä ja miehistön kokemuksesta. Luulisin, että klassikkoteos "Heavy weather sailing" on yhä tänäänkin hyvä oppikirja. Siitä on ilmeisesti taas tehty uusi painos!


      • myrsky on katsojan
        mieluummin piissä kirjoitti:

        Kun v. 2004 seilasimme Whangareista kohti New Caledoniaa, kuulimme NZ:n Russel Radiosta (johon purjehtijat olivat SSB-radiolla yhteydessä) että joka kolmas vene oli piissä trooppisen myrskyrintaman takia. Muutama vene oli pitkään ilman purjeita "lying a hull", kunnes pahin oli ohi. Pari venettä kärsi "konck downeissa" vaurioita. Itse olimme piissä vain yhden yön, kun tuuli oli varsin raju ja aallokko korkeaa.
        Väitän, että "oikeassa myrskyssä" veneen vauhtia pitää saada pienemmäksi. Tietysti myötäiseen voi lasketella myrskyfokalla tai trysaililla, mutta se vaatii jatkuvaa tarkkaa ohjaamista kovan vauhdin ja murtuvien aaltojen takia. Paljon paremnmin saa levättyä, kun laittaa veneen piihin. Piissä se pysyi hyvin pelkällä trysaililla. Trysailin (myrskyison) puuttuessa piihin voi jäädä kolmosreivatulla isolla (tai neljäs reivi, jos sellainen on) tai pienellä myrskyfokalla. Kun trysail (tai myrkyfokka) on liikaa, purjeet voi ottaa kokonaan alas.
        Vauhtia voi hidastaa veneen perästä lasketulla laahusankkurilla, mutta siitä ei ole itselläni kokemusta (vaikka laahus 80 m köyttä on ollut varalla). Keulasta laskettavaa laskuvarjoankkuria en omista enkä usko tarvitsevanikaan.

        Se mitä kukin pitää myrskynä, riippuu varmaankin monesta tekijästä, myös veneestä ja miehistön kokemuksesta. Luulisin, että klassikkoteos "Heavy weather sailing" on yhä tänäänkin hyvä oppikirja. Siitä on ilmeisesti taas tehty uusi painos!

        niin paljon miten kova tuo myrsky on, millä merelllä liikut ja aluksesta. Subjektiivisesti voisi ajatella että myrsky on tilaane jossa keli/olosuhteet on kovemmat kuin aluksen riskitön käyttö edellyttää. Mutta toisaalta meterologiassa on kyllä myrskylle aika tarkat speksit. Miten myrskyssä toimitaan? Esimerkkinä konepuolelta, olen useat kerrat ollut rahtilaivalla joka on vetänyt keulan tuulen ja sovittanut vauhdin siten että alus pysy kutakuinkin kunnossa ja miehistö hengissä. Tarkennetaan että keula itse aisiassa useimiten laitetaan vastaallokkoon, ei ole aina sama kuin tuuleen. Jopa itämerellä voi käydä niin että vuorokauden etenemä on minimaalinen, atlantilla jopa negatiivinen.

        Purkkarilla voi oikein kovissa olsuhteissa olla vaarana pituusuntainen flippi, siinä tilanteessa kenties laahusankkuri voi olla se ratkaiseva tekiä joka estää tuon flipin, itse en kuitenkaan ole koskaan käyttänyt.

        Vähemmän dramattisissa olosuhteissa esim porkkalan selän yli kryssaavat sattavat kokea olevansa myrskyssa ja vastaan tulevat taas sattavat kokea tilanteen aika rauhalliseksi. Joten oikea reagointitapa on kovin tapauskohtaibnen, joskus jopa suht pienellä reittimuutoksella tilanne voi muuttua paljonkin


      • yks1vaan
        myrsky on katsojan kirjoitti:

        niin paljon miten kova tuo myrsky on, millä merelllä liikut ja aluksesta. Subjektiivisesti voisi ajatella että myrsky on tilaane jossa keli/olosuhteet on kovemmat kuin aluksen riskitön käyttö edellyttää. Mutta toisaalta meterologiassa on kyllä myrskylle aika tarkat speksit. Miten myrskyssä toimitaan? Esimerkkinä konepuolelta, olen useat kerrat ollut rahtilaivalla joka on vetänyt keulan tuulen ja sovittanut vauhdin siten että alus pysy kutakuinkin kunnossa ja miehistö hengissä. Tarkennetaan että keula itse aisiassa useimiten laitetaan vastaallokkoon, ei ole aina sama kuin tuuleen. Jopa itämerellä voi käydä niin että vuorokauden etenemä on minimaalinen, atlantilla jopa negatiivinen.

        Purkkarilla voi oikein kovissa olsuhteissa olla vaarana pituusuntainen flippi, siinä tilanteessa kenties laahusankkuri voi olla se ratkaiseva tekiä joka estää tuon flipin, itse en kuitenkaan ole koskaan käyttänyt.

        Vähemmän dramattisissa olosuhteissa esim porkkalan selän yli kryssaavat sattavat kokea olevansa myrskyssa ja vastaan tulevat taas sattavat kokea tilanteen aika rauhalliseksi. Joten oikea reagointitapa on kovin tapauskohtaibnen, joskus jopa suht pienellä reittimuutoksella tilanne voi muuttua paljonkin

        no riippuu vähän kalustosta... Skiglasin kerran vanhan merikapteenin kanssa - oli joskus puhetta myrskyistä... Tämä jamppa oli purjehtinut hurrikaanin läpi - hurrikaanin ytimessä oli kuulemma maaginen tunnelma. Kalustona ei kyllä ollut Albin Vega vaan Panamax luokan supertankkeri. Hurrikaani ei kuulemma vaikuttanut kaasukahvan asentoon komentosillalla


      • yks1vaan
        yks1vaan kirjoitti:

        no riippuu vähän kalustosta... Skiglasin kerran vanhan merikapteenin kanssa - oli joskus puhetta myrskyistä... Tämä jamppa oli purjehtinut hurrikaanin läpi - hurrikaanin ytimessä oli kuulemma maaginen tunnelma. Kalustona ei kyllä ollut Albin Vega vaan Panamax luokan supertankkeri. Hurrikaani ei kuulemma vaikuttanut kaasukahvan asentoon komentosillalla

        hetkinen nyt tuli puhuttua palturia - siis tämä supertankkeri ei ollut Panamax luokan alus - nimenomaan tankkeri oli isompi kuin Panamax luokka. No - hurrikaanin läpi ajoivat kuitenkin.


      • 3+3=8
        yks1vaan kirjoitti:

        hetkinen nyt tuli puhuttua palturia - siis tämä supertankkeri ei ollut Panamax luokan alus - nimenomaan tankkeri oli isompi kuin Panamax luokka. No - hurrikaanin läpi ajoivat kuitenkin.

        Tiätsää määki luin lehdestä joskus ku joku iso laiva oli kerran joutunu hurrikaaniin. Oli ollu kaasukahva samassa asennossa ku aina, eli täysillä, mutta silti ei ollu menny ku 1 solumua etteenpäin. Onneks ei ollut menny taakseppäin ku siellä oli intian rannikko.

        On joku joskus ollu hurri kaaneissa


      • done that
        3+3=8 kirjoitti:

        Tiätsää määki luin lehdestä joskus ku joku iso laiva oli kerran joutunu hurrikaaniin. Oli ollu kaasukahva samassa asennossa ku aina, eli täysillä, mutta silti ei ollu menny ku 1 solumua etteenpäin. Onneks ei ollut menny taakseppäin ku siellä oli intian rannikko.

        On joku joskus ollu hurri kaaneissa

        että huriikaani ei vaikuta isoon tankkeriin, ei ole ollut hurrikaanissa. Teha ja kurssia joutuu säätämään oikeaksi, ihan sama minne suntaan alunperin oli menossa.


      • thirsty traveller

        hyva saanto valtamerella on, jos etaisyys reittipisteeseen ei lyhene kovasta kryssimisesta huolimatta, viisas panee piihin ja odottaa sen vuorokauden-pari ja jatkaa kun tuuli on kaantynyt suotuisammaksi. Yleensa aallokko hidastaa noin 35-40 solmun vastatuulessa niin paljon, ettei matka etene. Laskuvarjoankkuri otetaan vasta, kun keli on todella paha. Myotatuulissa 40-50 solmun paikkeilla on syyta harkita laahusankkuria (drogue), jotta vene sailyttaa ohjattavuuden. Kaikki riippuu veneesta, tuulensuunnasta, aallokonsuunnasta, miehistosta, veneesta ym. Kaikki ne on kokeiltava. Piissa vene on noin 60 astetta tuulen jomman kumman puolella ja ajelehtii myotatuuleen 1-2 solmua. Itamerella ei ole juuri tilaa piihin panoon. Laskuvarjoankkurissa ajelehditaan alle solmun, riippuen laskuvarjosta. Siihen on siis tilaa selkamerellakin. Nykyisin saaennustein Itamerella tuskin tarvitsee harkita piihin panoa tai ajoankkuria. Ukkosmyrsky on oikeastaan vain puuska, purjeet alas ja odotetaan. Ei niissa aallokko ehdi vaaralliseksi.


      • Anonyymi
        done that kirjoitti:

        että huriikaani ei vaikuta isoon tankkeriin, ei ole ollut hurrikaanissa. Teha ja kurssia joutuu säätämään oikeaksi, ihan sama minne suntaan alunperin oli menossa.

        Isosta tankkerista en tiedä, mutta isosta risteilyaluksesta oli tuulimittari lentänyt mereen, joten tuulen huippunopeus jäi mittaamatta. Ihan miehekkäät lukemat olivat kuitenkin saaneet ennen tuulimittarin antautumista. Tankkeri toki on vakaampi etenkin täyteen lastattuna ja risteilyalus ottaa tuuleen ihan erilailla.


    • supersesse

      Minun kokemukseni mukaan(kiertänyt pari kertaa purjehtimalla maapallon) myrskyssä kannattaa vain antaa mennä niin lujaa kuin uskaltaa. Matka jatkuu todella nopeasti, riippuen tuulen suunnasta. Sillä ei ole ollut koskaan mitään väliä mihin päin purjehdin, sillä purjehtimaan haluan yleensä ja myrskyssä pääsee vieläpä erittäin kovaa nopeutta. Jos veneen vauhti kuitenkin kasvaa yli 60 metrin sekuntivauhtiin niin yleensä siinä vaiheessa vasta lasken laahusankkurin ja tämäkin vain mukavuuden takia. Noin kovassa nopeudessa on jo vaikea katsoa menosuuntaan ilman kunnollisia suojalaseja. Se että mikä on myrsky on jokaisen itse määriteltävä Mielestäni Itämerellä on mahdotonta joutua oikeaan myrskyyn, vaan ainoastaa ukkosmyräkkään. Sama juttu kaikilla sisämerillä. Parhaat myrskyt olen kokenut valtamerillä ja yleensä syksyisin. Kerran olin myrskyssä kaksiviikkoa Baffinin lahdella n.350km grönlannin rannikosta. Tuolloin olin yksin enkä voinut muuta kuin laskea purjeet ja laittamaan laahusankkurin. Ja odottaa veneen lattialla että myrsky laantuu. Se oli todella paha myrsky keskimääräinen aallon korkeus taisi olla 15 metriä.
      Älkää siis turhaan hötkyilkö myrskyssä, niistä on yleensä enemmän etua kuin haittaa. Eräs tuttu Venäläispurjehtia pariskunta oli kuulemma purjehtinut myrskyssä ison rahtilaivan edelle Afrikan eteläpuolisella merialueella.

      • Jsjdjdjfjf

        Loistava! Annetaanko pienet tällekin. Mikä saa etsimään näitä vanhoja viestejä ja vastaamaan niihin? Nyt menee kovasti yli mun ymmäryksen


      • Onnopea
        Jsjdjdjfjf kirjoitti:

        Loistava! Annetaanko pienet tällekin. Mikä saa etsimään näitä vanhoja viestejä ja vastaamaan niihin? Nyt menee kovasti yli mun ymmäryksen

        No jos joku purjehtii 120 solmun nopeudella, kyllä se kannattaa maailmalle kuuluttaa vielä 8 vuoden päästäkin.


    • Geooili

      Jos aallonmurtajan tuolla puolen joutuu oikeasti niin kovaan keliin, että ei jaksa, niin purjeet alas, ajoankkuri ulos, sisään nukkumaan kajuutan lattialle tai myrskypunkkaan.

    • MinäMinäMin

      Supersesse löytänyt kaksi vanhahkoa ketjua (8v ja 13v!) ja heittänyt molempiin saman hurjan stoori, on se kova!!

      • Serschel

        Sesse ei kainouttaan maininnut, että purjehdusurallaan se on kiertänyt aurinkoakin jo melkein yhden kierroksen.


      • Onsenopea

        Supersesse ei myöskään maininnut että hän joutessaan purki ja kokosi moottorin samalla kun purjehti 120 solmua 15 metrin aallokossa. Välillä tosin kävi kokeilemassa onko perunat jo kypsiä.


    • Anonyymi

      Minä toimin niin, että en mene myrskyyn vaan pysyn sataman suojassa. Saatan ottaa rommitotin ja katsella meren voimia pappateltan suojasta.

      • Anonyymi

        Siinäpä se tulikin.

        Tilanteessa kuin tilanteessa - kaikki hyvin kunhan alkoholia on saatavilla.
        Maissa tai merellä.


    • Anonyymi

      Hah, toimittiin ulkosaariston ukkosmyräkässä niin, että rikottiin purjesulkeisissa isopurje ja könyttiin keulakannelle ilman turvavaljaita myrskyfokkaa nostamaan. Eli toimittiin heikonlaisesti, mutta satamaan päästiin purjeilla kun ei kone jaksanut työntää vastatuuleen.

    • Anonyymi

      Myrskyssä lasken purjeet ja soitan 112.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe