Taimi-vai kukkamulta?

Kevättä odotellessa

Kun laitan kesäkukkien ja hyötykasvien siemeniä kasvamaan, onko mullalla väliä? Käykö tavallinen kukkamulta vai täytyykö olla taimimultaa?

5

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hskjkjdkjfkdj

      olen minä joskus laittanut ihan mustaankin multaan, mutta paras tulos tulee kun laittaa siemenet kylvömultaan tai kaktusmultaan. kai se taimimultakin on miedompaa kuin perus kukkamulta, ja sehän siinä on pääasia. liian vahva multa saattaa aiheuttaa pienten hentojen taimien kuoleman.

      kunhan taimet ovat kasvussaan, olen siirtänyt ne kasvamaan (koulinut) tavalliseen kukkamultaan.

    • taimettaja

      Ei käy tavallinen kukkamulta,se on liian lannoitettua kylvömullaksi.
      Itselläni on paremmat kokemukset taimimullasta, kuin kaktusmullasta.Kaktusmulta on liian hiekkapitoista.Olen kerran tehnyt niin että kylvin osan siemenistä kaktusmultaan ja osan taimimultaan, ja huomasin että taimimullassa kasvoivat huomattavasti nopeammin kuin kaktusmullassa.Kaktusmullassa kasvavat oli kitukasvuisempia vaikka hoito ja olosuhteet olivat samanlaiset kuin taimimullassa kasvavilla taimilla.

      • kasvattaja

        Käy käy tavallinen multakin, en ole koskaan ostanut mitään taimimultaa ja aina ne taimet kasvaa joka kevät.Nyt minulla on ollut aurinkomultaa, se on kuin turvetta ja siinä ovat siemenet itäneet hyvin ja kasvaneet, tänään koulin niitä isompiin purkkeihin.


    • rakenteestakin

      Jos multa on kovin humuspitoista, esim. mustaa multa, niin se tiivistyy kastellessa ja vaikeuttaa juurien kasvamista. Taimi- ja kylvömullassa on turvetta ja hiekkaa seassa eikä ravinteitakaan ole yli tarpeen. Mikäli sinulla on kukkamultaa valmiiksi, voit ostaa turvetta pussin ja sekoitella ne keskenään.
      Koulitut taimet voi jo istuttaa vahvempaankin multaan, mutta ihan hyvän tuloksen olen saanut taimimullalla, kun annan lannoitteet kasteluvedessä.

      • Ihan taimista. Pienet hennot, tupakat, lobeliat, petuniat ym on hyvä kylvää kylvömultaan. Mutta esimerkiksi, samettikukat, auringonkukat, ahkeraliisat ym isommat taimet kestää missä vaan. Minä olen kylvänyt tavalliseen kasvuturpeeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe