ASP-ehdot

aspaspasp

eli miten on jos säästötavoitteeni on esim. 11000eur ja tavoite täyttyy ennen kuin 8 vuosineljännestä on kulunut. Saanko ASP:n edut vain en. Eli käytännössä säästöaikaa on kulunut 4 vuosineljännestä ja tavoite on jo täyttynyt?

3

1646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös asp-säästäjä

      Et saa asp-lainaa, vaikka säästötavoitteesi on jo täynnä. Asp-ehdoissa sanotaan varsin selkeästi, että asp-lainan saadakseen tulee talletuksia asp-tilille tehdä vähintään kahdeksana vuosineljänneksenä.

      Tosin yleisissä asp-ehdoissa lukee myös, että: "Asunnon voi hankkia, kun vähintään puolet ASP-sopimuksen mukaisista eristä on talletettu. Tarvittavasta väliaikaisesta rahoituksesta on sovittava erikseen." (http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=802&lan=fi)
      Eli mielestäni tämä tarkoittaa sitä, että nyt kun olet tehnyt sen neljä talletusta (eli puolet tuosta vaadittavasta kahdeksasta), niin voit ostaa asunnon, mutta teet sen ns. normaalilla lainalla ja samanaikaisesti jatkat asp-säästämistä tuon puuttuvan neljän vuosineljänneksen ajan (eli talletat vähintään sen 150e/vuosineljännes), jonka jälkeen tuo lainasi muutetaan asp-lainaksi ja sitten saat myös kaikki asp-edut.

      Näin minä olen asian ymmärtänyt. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

      • anttusfeeasf

        "Asunnon voi hankkia, kun vähintään puolet ASP-sopimuksen mukaisista eristä on talletettu. Tarvittavasta väliaikaisesta rahoituksesta on sovittava erikseen."

        Yli puolet kahdeksasta talletuksesta on viisi (5) talletusta. Mutta kuitenkin asunnon voi ostaa siinä vaiheessa, mutta neuvottelet vain väliaikaisen rahotuksen lopuille kuukausille.

        Ja toinen huomio, että asp-tilillä olevia varoja ei käytetä asunnon ostoon, eikä niitä huomioida omarahoitusosuudessa, kun hommaat väliaikaista rahoitusta ja mietit tarvitko takaajia.


      • saunassa
        anttusfeeasf kirjoitti:

        "Asunnon voi hankkia, kun vähintään puolet ASP-sopimuksen mukaisista eristä on talletettu. Tarvittavasta väliaikaisesta rahoituksesta on sovittava erikseen."

        Yli puolet kahdeksasta talletuksesta on viisi (5) talletusta. Mutta kuitenkin asunnon voi ostaa siinä vaiheessa, mutta neuvottelet vain väliaikaisen rahotuksen lopuille kuukausille.

        Ja toinen huomio, että asp-tilillä olevia varoja ei käytetä asunnon ostoon, eikä niitä huomioida omarahoitusosuudessa, kun hommaat väliaikaista rahoitusta ja mietit tarvitko takaajia.

        Mielestäni ehdoissa sanotaan "vähintään puolet" ei "yli puolet", joten kyllä neljä talletusta pitäisi riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe