Maaefektialus rak sarja

Maaefekti- tai patosiipialus eli WIG, onko kellään tietoa että onko olemassa rakennus sarjaa olemassa? Edes valmiita piirrustuksia mistä voisi lähteä tekemään??? Haluaisin rakentaa sellasen.

33

3327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qewrasdfqwer

      älä rupee rakentelemaan semmosia, ei onnistu, tietää vaan rahanmenoa

      • teen sellasen. Harrastuksena. On se niin makee laite. Löyty jenkeistä yks yritys joka mmyis ohjeet 200 dollariin. Noh 190 ja jotain...Odotan kyl mielelläni jos olisi kotimaisia harrastajia myös. Eikä toi nyt maksa kuin noin kilpa auton verran jotentäysin mahd prokkis


    • VS

      Jotenkin semmonen muistikuva että Saksasta löytyis rakennussarja

      • tover

        on tehny 2 kpl almg3 merialumiinista rotaxin koneella ja alennus vaihteella. 2lapanen potkuri. sekin itse tehty, toimivia vehkeitä. siistin näköinen 2 henkilön lentolaite. lasit polykarponaattia ja ja siivet alumiinirunko sekä pressupinta.


      • Ei sattuis muistaan enempää?? En ainakaan ole löytänyt. kiitos kuitenkin :) Saksa olis kuitenkin suht lähellä jos jenkeihin vertaa.


      • VS
        sbuutsi kirjoitti:

        Ei sattuis muistaan enempää?? En ainakaan ole löytänyt. kiitos kuitenkin :) Saksa olis kuitenkin suht lähellä jos jenkeihin vertaa.

        En ottanu talteen kun ite syksyllä tutkiskelin kantosiipiasioita.

        Minäkin kyllä voisin yhden WIGin harkita tekemäks, en kylläkään mitään valmista rakennussarjaa vaan piirrustuksista että saa edes vähän haastetta.

        Joku kielitaitoinen voisi katsoa mitä Puolasta ja Neukkulasta löytyy, niissä on noita lentokonefoorumeita joista voisi saada tietoa.


        VIG sivusto http://www.se-technology.com/wig/index.php


      • VS
        VS kirjoitti:

        En ottanu talteen kun ite syksyllä tutkiskelin kantosiipiasioita.

        Minäkin kyllä voisin yhden WIGin harkita tekemäks, en kylläkään mitään valmista rakennussarjaa vaan piirrustuksista että saa edes vähän haastetta.

        Joku kielitaitoinen voisi katsoa mitä Puolasta ja Neukkulasta löytyy, niissä on noita lentokonefoorumeita joista voisi saada tietoa.


        VIG sivusto http://www.se-technology.com/wig/index.php

        http://www.ikarus342000.com/INTRO.htm


      • VS kirjoitti:

        En ottanu talteen kun ite syksyllä tutkiskelin kantosiipiasioita.

        Minäkin kyllä voisin yhden WIGin harkita tekemäks, en kylläkään mitään valmista rakennussarjaa vaan piirrustuksista että saa edes vähän haastetta.

        Joku kielitaitoinen voisi katsoa mitä Puolasta ja Neukkulasta löytyy, niissä on noita lentokonefoorumeita joista voisi saada tietoa.


        VIG sivusto http://www.se-technology.com/wig/index.php

        Olen nyt lukenut toivo kaa´rion tutkimuksia ja aihe on mielenkiintoinen. Enkä ole löytänyt hyvää ja valmista sarjaa valmiina vaan jotta saan haluamani laitteen on mun tehtävä kokonaan oma tai modifioida rakennus sarjaa. Eli haastetta on luvassa :) Innostus kasvaa koko ajan. Mulla on jo sevä visio miltä selaite näyttää ja suunnillee toimii. Ainoana mikä on epäselvää niin että teenkö hovercraftin tyylisen osin ilmatyynyn vai täysin pelkästään maaefekti vehkeen. Molemmat kiinnostaisi. Otinkin jo yhteyttä yhteen valmistajaan jotta saisinko piirrustuksia ja muuta infoa. Noi venäjän vehkeetkin kiinnostaa. En osaa sanakaan venäjää. :)


    • Ilmatyynyalus on

      Olen itse tutkiskellut aihetta, ja valmiita "kokoa ja nauti" sarjoja on tarjolla niukasti.
      Usassa Universal Hovercraft (www.hovercraft.com) myy UH-18SPW Hoverwing -sarjaa hintaan 5200$.
      Sarjan pitäisi sisältää kaikki pääosat, mutta moottorin ja propellit joutuu hankkimaan tai viimeistelemään itse. Suomeen toimitettuna hintaa nostaa tietenkin vielä postikulut ja tullit.

      Jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutstua Toivo Kaarioon työhön patosiiven parissa.

      • sbuutsi

        Tämähän etenee oikeasti :) Kiitos teille. Tuo reilun viiden tonnin paketti ei nyt niin paha ole. Tutustunut itsekkin aiheeseen..

        "on tehny 2 kpl almg3 merialumiinista rotaxin koneella ja alennus vaihteella. 2lapanen potkuri. sekin itse tehty, toimivia vehkeitä. siistin näköinen 2 henkilön lentolaite. lasit polykarponaattia ja ja siivet alumiinirunko sekä pressupinta. "

        -ei sul kuvia ole? olis kiva nähdä :D Olen tosi utelias. email on [email protected]. Kerros tosta koneesta enemmän?


      • tover
        sbuutsi kirjoitti:

        Tämähän etenee oikeasti :) Kiitos teille. Tuo reilun viiden tonnin paketti ei nyt niin paha ole. Tutustunut itsekkin aiheeseen..

        "on tehny 2 kpl almg3 merialumiinista rotaxin koneella ja alennus vaihteella. 2lapanen potkuri. sekin itse tehty, toimivia vehkeitä. siistin näköinen 2 henkilön lentolaite. lasit polykarponaattia ja ja siivet alumiinirunko sekä pressupinta. "

        -ei sul kuvia ole? olis kiva nähdä :D Olen tosi utelias. email on [email protected]. Kerros tosta koneesta enemmän?

        on tossa lähellä, voin käydä kuvan tai pari ottamassa jos saan omistajalta luvan. ihan tavallinen kelkan kone 2pyttynen kevyt ilmajäähytteinen. toiseen kokeili subarun boxeria mutta myöhemmin siihenki tuli rotaxi tilalle.


      • tover kirjoitti:

        on tossa lähellä, voin käydä kuvan tai pari ottamassa jos saan omistajalta luvan. ihan tavallinen kelkan kone 2pyttynen kevyt ilmajäähytteinen. toiseen kokeili subarun boxeria mutta myöhemmin siihenki tuli rotaxi tilalle.

        Enpäs ole ajatellut kelkan konetta, hitsi olisihan sekin mahdollinen. Tarkemmin mietittynä jopa toimivakin. Mut sinne kun pääsee niin on viel pitkä matka :) Toivottavasti saat niitä kuvia :)


      • sbuutsi kirjoitti:

        Enpäs ole ajatellut kelkan konetta, hitsi olisihan sekin mahdollinen. Tarkemmin mietittynä jopa toimivakin. Mut sinne kun pääsee niin on viel pitkä matka :) Toivottavasti saat niitä kuvia :)

        tosmuuten halukkaille videoo. Mut toi sytyttää ainakin(tehtaan tekemä tosin mut kuiteski).

        http://www.hovercraft.com/content/index.php?main_page=index&cPath=102


      • rupes kiinnostaan

      • .
        rupes kiinnostaan kirjoitti:

        Suomen byrokraattinen viranomainen tällaisesta tuumaa?
        Tarvitseeko lupaa eli mikskä toi luokitellaan? Vene, lentskari, ultra?

        sehän lentää, siis pitäskö olla lupakirja..?


      • jujujjj
        . kirjoitti:

        sehän lentää, siis pitäskö olla lupakirja..?

        Vesikulkuneuvo, ei ongelma.


      • jujujjj kirjoitti:

        Vesikulkuneuvo, ei ongelma.

        Joo, ei siis tarvi esim lentolupia. On siin joitain rajotuksia mut ne on kuitenkin merisäännösten mukaan tehty. En viel ole kaikesta selvillä itsekkään, vielä. Esim tiettyjä valoja tulee olla sekä kokoon riippuen esim laiva kello. Mutta kuitenkin tuo on aika vapaa laite. On muuten sellainen märäys että kun tuolla liikkuu niin pitää väistää kaikkea ja noudattaa hyvää merimies ns käytöstä(pressa halosen hyväksymä juttu). Laittakaa googleen Maaefekti- tai patosiipialus tai WIG-alus niin löydätte helposti heti tietoa.Ehkä tuolla maaefektialuksella voisi hakea.


      • 35803469686
        rupes kiinnostaan kirjoitti:

        Suomen byrokraattinen viranomainen tällaisesta tuumaa?
        Tarvitseeko lupaa eli mikskä toi luokitellaan? Vene, lentskari, ultra?

        Ei ole ainakaan huvivene koska ei ole "veteen tukeutuva". Jes!


      • sbuutsi kirjoitti:

        Joo, ei siis tarvi esim lentolupia. On siin joitain rajotuksia mut ne on kuitenkin merisäännösten mukaan tehty. En viel ole kaikesta selvillä itsekkään, vielä. Esim tiettyjä valoja tulee olla sekä kokoon riippuen esim laiva kello. Mutta kuitenkin tuo on aika vapaa laite. On muuten sellainen märäys että kun tuolla liikkuu niin pitää väistää kaikkea ja noudattaa hyvää merimies ns käytöstä(pressa halosen hyväksymä juttu). Laittakaa googleen Maaefekti- tai patosiipialus tai WIG-alus niin löydätte helposti heti tietoa.Ehkä tuolla maaefektialuksella voisi hakea.

        Yksityinen ilmatyynyalus on avovedessä liikkuessaan vesikulkuneuvo, jonka kuljettajalla pitää olla olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito. Jos moottoriteho on yli 37 kilowattia, on alus rekisteröitävä ja kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Talvella jäällä liikkuessaan ilmatyynyalus on maastoajoneuvo, jonka kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Vesistössä ja jäällä saa liikkua vapaasti tarpeetonta häiriön aiheuttamista välttäen ellei aluetta ole erikseen suljettu. Maalla liikkuessaan ilmatyynyalus on aina maastoajoneuvo, joka tarvitsee liikkumiseensa maan omistajan tai haltijan luvan. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa maastossa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Viranomaisten aluksilla on vapaammat liikkumisoikeudet


      • WIGisti
        35803469686 kirjoitti:

        Ei ole ainakaan huvivene koska ei ole "veteen tukeutuva". Jes!

        Maaefektialus todellakin luokittellaan tällä hetkellä veneeksi. ja siten sitä koskevat veneiden säännöt. Kulussa ollessa on oltava normaalit valot ja lisäksi ympäri näköpiirin näkyvä punainen vilkku.
        Alla lainaus finlexistä:

        "(a) Alus tarkoittaa jokaista uivaa laitetta, myös alusta ilman uppoamaa, maaefektialusta sekä vesilentokonetta, jota käytetään tai voidaan käyttää vesitse tapahtuvaan kuljetukseen."
        ...

        "(m) Maaefektialus (WIG) tarkoittaa monikäyttöistä kulkuneuvoa, joka pääasiallisessa käytössään lentää lähellä pintaa pintavaikutusta hyväksi käyttäen."

        Tosin merenkulkulaitoksella taitaa olla edelleen oikeus vaatia pätevyyttä kohdan ellei merenkulkulaitos muuta vaadi -perusteella. Tällä hetkellä wigejä ei Suomessa ole haitaksi asti, joten aika vapaasti saa harrastella.


      • WIGisti kirjoitti:

        Maaefektialus todellakin luokittellaan tällä hetkellä veneeksi. ja siten sitä koskevat veneiden säännöt. Kulussa ollessa on oltava normaalit valot ja lisäksi ympäri näköpiirin näkyvä punainen vilkku.
        Alla lainaus finlexistä:

        "(a) Alus tarkoittaa jokaista uivaa laitetta, myös alusta ilman uppoamaa, maaefektialusta sekä vesilentokonetta, jota käytetään tai voidaan käyttää vesitse tapahtuvaan kuljetukseen."
        ...

        "(m) Maaefektialus (WIG) tarkoittaa monikäyttöistä kulkuneuvoa, joka pääasiallisessa käytössään lentää lähellä pintaa pintavaikutusta hyväksi käyttäen."

        Tosin merenkulkulaitoksella taitaa olla edelleen oikeus vaatia pätevyyttä kohdan ellei merenkulkulaitos muuta vaadi -perusteella. Tällä hetkellä wigejä ei Suomessa ole haitaksi asti, joten aika vapaasti saa harrastella.

        Kyllä sen huomaa ettei harrastajia juur ole noiden saralla. Yhden nimi tullu esiin täällä netis mut siinäpä se. Niitä ei juur ole edes myynnis ja ei taida mitään osiakaan olla. Kerhoista ei tietoakaan :D


      • kiinostaisia...
        sbuutsi kirjoitti:

        Kyllä sen huomaa ettei harrastajia juur ole noiden saralla. Yhden nimi tullu esiin täällä netis mut siinäpä se. Niitä ei juur ole edes myynnis ja ei taida mitään osiakaan olla. Kerhoista ei tietoakaan :D

        kovasti, jos voisi ajaa löpöllä? Tai olisinhan aloittanut rakentamisen
        ostamalla 500 litraa löpöä enne lakimuutosta, kuitit tietysti..


      • kiinostaisia... kirjoitti:

        kovasti, jos voisi ajaa löpöllä? Tai olisinhan aloittanut rakentamisen
        ostamalla 500 litraa löpöä enne lakimuutosta, kuitit tietysti..

        Miksei se löpölläkin onnistuisi mut ongelma voisi olla eka löytää sellanen sopiva tekniikka mikä soveltuisi tuohon :) Nyky tekniikka tosin luultavemmin sen mahdollistaisi koska ihan super tehokasta moottoria toi ei tarvi. luin jostakin et vauhti pitäis minimissään olla noin 50 km/h että se nousisi ilmaan. Luultavasti pikkaisen enemmän. Tosin mulle ei tule kuin aito bensa ja jerkkua siin tulee oleen sen verran et puhdista se ei kiinni jää:D kuitenkaan ne kulut ei silleen pääse niin ylös et se olisi mitenkään super kallista(toki luultavasti ne sinne saa) ehkä ajattelin jotain 65-100hv kokoista, sa nähdä sekin. Pitänee ensin kuitenkin selvitellä jotta se olisi suhteessa järkevä, ei se hävittäjä ole :D


      • sbuutsi kirjoitti:

        Miksei se löpölläkin onnistuisi mut ongelma voisi olla eka löytää sellanen sopiva tekniikka mikä soveltuisi tuohon :) Nyky tekniikka tosin luultavemmin sen mahdollistaisi koska ihan super tehokasta moottoria toi ei tarvi. luin jostakin et vauhti pitäis minimissään olla noin 50 km/h että se nousisi ilmaan. Luultavasti pikkaisen enemmän. Tosin mulle ei tule kuin aito bensa ja jerkkua siin tulee oleen sen verran et puhdista se ei kiinni jää:D kuitenkaan ne kulut ei silleen pääse niin ylös et se olisi mitenkään super kallista(toki luultavasti ne sinne saa) ehkä ajattelin jotain 65-100hv kokoista, sa nähdä sekin. Pitänee ensin kuitenkin selvitellä jotta se olisi suhteessa järkevä, ei se hävittäjä ole :D

        Tos olisi yks hyvä video klikki myös. sen saa kyl korkeallekkin.

        http://www.youtube.com/watch?v=6ih_KBru6Co&feature=fvw


      • kaikki johonkin tuke
        35803469686 kirjoitti:

        Ei ole ainakaan huvivene koska ei ole "veteen tukeutuva". Jes!

        Kyllä tuokin tukeutuu veteen. Ilma on vain väliaine.
        kumma kun ilmatyynyaluksista puhutaan termillä uppoumaton alus. Ilmatyynyaluksellakin on kuitenkin uppouma sillä sen alla on uppoumata vastaava kuoppa vedessä.


      • taas ala
        kaikki johonkin tuke kirjoitti:

        Kyllä tuokin tukeutuu veteen. Ilma on vain väliaine.
        kumma kun ilmatyynyaluksista puhutaan termillä uppoumaton alus. Ilmatyynyaluksellakin on kuitenkin uppouma sillä sen alla on uppoumata vastaava kuoppa vedessä.

        Elä hyvä mies ny taas ala selittää. Ei se kuoppa ole aluksen uppouma, koska mikään osa alusta ei ole veteen uponnut ja siten tuon uppouman synnyttämän nosteen kannattelema.

        Kuoppa sinne syntyy toki ilman paineesta , joka taas syntyy ilman viskositeetin aiheuttamana kun ilma pyrkii ulos howercraftin helman alta.

        WIG toimii osittain samasta syystä osin puhtaasti siiven aerodynaamiseen nosteeseen perustuen


      • moista
        taas ala kirjoitti:

        Elä hyvä mies ny taas ala selittää. Ei se kuoppa ole aluksen uppouma, koska mikään osa alusta ei ole veteen uponnut ja siten tuon uppouman synnyttämän nosteen kannattelema.

        Kuoppa sinne syntyy toki ilman paineesta , joka taas syntyy ilman viskositeetin aiheuttamana kun ilma pyrkii ulos howercraftin helman alta.

        WIG toimii osittain samasta syystä osin puhtaasti siiven aerodynaamiseen nosteeseen perustuen

        Hoovercraftia vailla. Vähän on mielessäkäynnyt josko hankkisi rakennussajan, olisi mökillä sitten jotain tekemistä.... toisaalta käytettyjä saa maailmalta halvalla. Ja näitä ei CE-määräykset koske!!! :-D


      • alampahan vaan...
        taas ala kirjoitti:

        Elä hyvä mies ny taas ala selittää. Ei se kuoppa ole aluksen uppouma, koska mikään osa alusta ei ole veteen uponnut ja siten tuon uppouman synnyttämän nosteen kannattelema.

        Kuoppa sinne syntyy toki ilman paineesta , joka taas syntyy ilman viskositeetin aiheuttamana kun ilma pyrkii ulos howercraftin helman alta.

        WIG toimii osittain samasta syystä osin puhtaasti siiven aerodynaamiseen nosteeseen perustuen

        Mistäs se kuoppa sitten tulee ellei aluksen syrjäyttämästä vesimassasta, ja se nimenomaan on uppouma.
        Eihän tällä mitään käytännön merkitystä tietenkään ole mutta näin asiat vaan ovat. Lakitermihän voi olla mikä tahansa. Muuttuuko aluksen määritelty uppouma mielestäsi kun se nostetaan kuivalle telakalle.


      • alampahan vaan... kirjoitti:

        Mistäs se kuoppa sitten tulee ellei aluksen syrjäyttämästä vesimassasta, ja se nimenomaan on uppouma.
        Eihän tällä mitään käytännön merkitystä tietenkään ole mutta näin asiat vaan ovat. Lakitermihän voi olla mikä tahansa. Muuttuuko aluksen määritelty uppouma mielestäsi kun se nostetaan kuivalle telakalle.

        Minun käsittääkseni sinä sekoitat varsinaiset laivat ja veneet sekä ilmatyyny ja maaefektiä käyttäviin aluksiin. Uppouma on laivoilla ja veneillä. Ilmatyyny vehkeet ei seilaa varsinaisesti vedessä vaan laitteen ja veden välissä on ilmaa, jolloin se on ns uppoumaton koska mikään osa sen laitteen liikkuessa ei periaatteessa edes osu veteen. Uppoumaanhan käsittääkseni tarvitaan laitteen massaa mikä syrjäyttää veden omalla painon verran kun se ns uppoaa veteen. Nuo maaefektiä hyväkseen käyttävät ilmaa ja sen hyvää nostetta mikä on lähellä maanpintaa jolloin syntyy ylipaine, ja se ilma tekee sen sinun kuoppasi sinne. Ei se alus itsessään. Luulisin et se on noin, toki voin väärässäkin olla.


      • lopetanpahan vaan tä
        sbuutsi kirjoitti:

        Minun käsittääkseni sinä sekoitat varsinaiset laivat ja veneet sekä ilmatyyny ja maaefektiä käyttäviin aluksiin. Uppouma on laivoilla ja veneillä. Ilmatyyny vehkeet ei seilaa varsinaisesti vedessä vaan laitteen ja veden välissä on ilmaa, jolloin se on ns uppoumaton koska mikään osa sen laitteen liikkuessa ei periaatteessa edes osu veteen. Uppoumaanhan käsittääkseni tarvitaan laitteen massaa mikä syrjäyttää veden omalla painon verran kun se ns uppoaa veteen. Nuo maaefektiä hyväkseen käyttävät ilmaa ja sen hyvää nostetta mikä on lähellä maanpintaa jolloin syntyy ylipaine, ja se ilma tekee sen sinun kuoppasi sinne. Ei se alus itsessään. Luulisin et se on noin, toki voin väärässäkin olla.

        Ilma tekee sen kuopan sinne mutta ilmapatsaan yläpäässä on se alus joka painaa sitä ilmaa ja sitten vettä kuopalle oman massansa verran. Mikäli aluksen alla oleva ilma ei tukeutuisi veteen niin alushan nousisi korkeuksiin kuten helikopteri. Nyt kuitenkin aluksen helmat estävät ilmapatjan karkaamisen sivulle ja se toimii väliaineena eli eräänlaatuisena pönkänä veteen kannattaen alusta.
        Minulle ei ole asiassa mitään riitelynhalua mutta asia kuitenkin on näin eikä siinä ole mitään tulkinnanvaraa. Se että lainlaatija sanoo alusta uppoumattomaksi ei asiaa muuta miksikään paitsi lakiterminä erottaen ilmatyynyalukset perinteisistä veneistä. Useiden lakien laatijathan eivät tiedä laatimansa lain perusteista eikä tunne asiaa enempää kuin sika sähköpaimenta. Laaditaan vaan laki joko mutu-tuntumalta tai niin kuin joku virkamies sen ehdottaa vaikka virkamieskään ei asiasta mitään ymmärtäisi. (Esim. valmisteilla oleva aselaki)
        Tuo videolla nähty todella hieno aparaatti on ilmiselvästi ns. Kaarion patosiipi joka on eräänlainen lentokoneen ja ilmatyynyaluksen sekoitus. Sekin tukeutuu alla olevaan alustaan, joko maahan tai veteen, eikä lennä lentokoneen tavoin siipien täydellisen aerodynaamisen nosteen voimin. Jotkut entisajan hirmusuuret lentoveneetkin hyödynsivät tavallaan patosiiven maaefektiä joka ylsi jopa 300 m korkealle (melko uskomatonta). Nämä isot lentoveneet eivät sen korkeammalle päässeetkään.
        Näihin asioihin olen perehtynyt ihan uteliaisuuttani hienoon tekniikkaan. Olen eräänlainen ennakkoluuloton toivokaario itsekkin vaikken läheskään yhtä nerokas kuin hän oli.


      • hover
        lopetanpahan vaan tä kirjoitti:

        Ilma tekee sen kuopan sinne mutta ilmapatsaan yläpäässä on se alus joka painaa sitä ilmaa ja sitten vettä kuopalle oman massansa verran. Mikäli aluksen alla oleva ilma ei tukeutuisi veteen niin alushan nousisi korkeuksiin kuten helikopteri. Nyt kuitenkin aluksen helmat estävät ilmapatjan karkaamisen sivulle ja se toimii väliaineena eli eräänlaatuisena pönkänä veteen kannattaen alusta.
        Minulle ei ole asiassa mitään riitelynhalua mutta asia kuitenkin on näin eikä siinä ole mitään tulkinnanvaraa. Se että lainlaatija sanoo alusta uppoumattomaksi ei asiaa muuta miksikään paitsi lakiterminä erottaen ilmatyynyalukset perinteisistä veneistä. Useiden lakien laatijathan eivät tiedä laatimansa lain perusteista eikä tunne asiaa enempää kuin sika sähköpaimenta. Laaditaan vaan laki joko mutu-tuntumalta tai niin kuin joku virkamies sen ehdottaa vaikka virkamieskään ei asiasta mitään ymmärtäisi. (Esim. valmisteilla oleva aselaki)
        Tuo videolla nähty todella hieno aparaatti on ilmiselvästi ns. Kaarion patosiipi joka on eräänlainen lentokoneen ja ilmatyynyaluksen sekoitus. Sekin tukeutuu alla olevaan alustaan, joko maahan tai veteen, eikä lennä lentokoneen tavoin siipien täydellisen aerodynaamisen nosteen voimin. Jotkut entisajan hirmusuuret lentoveneetkin hyödynsivät tavallaan patosiiven maaefektiä joka ylsi jopa 300 m korkealle (melko uskomatonta). Nämä isot lentoveneet eivät sen korkeammalle päässeetkään.
        Näihin asioihin olen perehtynyt ihan uteliaisuuttani hienoon tekniikkaan. Olen eräänlainen ennakkoluuloton toivokaario itsekkin vaikken läheskään yhtä nerokas kuin hän oli.

        www.ilmatyynyal.us


    • Kaspia
    • Anonyymi

      Maaefektikoneen maksimi lentokorkeus on 3 metriä jotta ei tarvitse lentolupakirjaa ja voi rekisteröidä veneeksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe