Yltääkö saaste 3.krs vihanneksiin?

Slinkie1

Heippa viisaammat,
Mulla on nykyään partsi kolmannessa kerroksessa, alapuolella on pikkukaupungin katu jossa on autoliikennettä. Olen kylvänyt yrttejä ja kirsikkatomaatteja tarkoituksena pitää pientä parvekeviljelyä tänä vuonna. Mutta entäs saasteet? Riittääkö korkeus kun olen kolmannessa kerroksessa? Voinko pienentää saastemäärää jollain kasveilla parvekkeen reunamilla? Alhaalla ei ole mitään puita tai pensaita imemässä saastetta. En kai joudu perumaan ihania partsipuutarhaunelmiani???

10

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+17

      mä asun 8.kerroksessa ja tietäsit sen saasteen määrän, tosin tässä on vilkasta liikennettä, rekkoja menee ja tulee satoja päivittäin parin sadan metrin päässä. Mustaa nokea saa pyyhkiä tämän tästä. Mulla onkin vain silkkikukkia koristeina, ne on helppoja pesasta. Itsekin yrittelin joskus ammoin jotain kasvattaa, mutta ei kannattanut, kaikki tomusia.

      Voithan väsätä jonkinlaisen kasvihuoneen yrteillesi. Puhdasta ja saasteetonta ilmaa lienee vain jossain korvessa.

      • puhurikin

        Kyllä tuuli hoitelee sinulle kaikki ilmansaasteen noin vain.


      • Piikkukaupungista
        puhurikin kirjoitti:

        Kyllä tuuli hoitelee sinulle kaikki ilmansaasteen noin vain.

        Kyllä kasvit elää ja saasteet tulee jos vääriä ravinteita purkkiin laitat, tosin lannoitetta tarvitaan vaikka sontakasasta. Normaalisti meillä nuo vihannekset pestään tuli ne sitten pihalta, parvekkeelta tai kaupsta, älkää hulluja puhuko. Meillä kun tuo kasvimaa on taivasalla pihalla pikkukaupungissa, tehdas savupiippujen välissä ja hyvää vihannesta tulee. Terassi on tekeillä. Vesi pumpataan vieressä olevasta joesta ravinnerikkaana, muutta naapuri ottaa "kaiken puhtauden varalle" kasveille veden vesijohtoverkosta, ylisiistien touhuja. Hommaa kunnon multaa, mutta älä biolanin mustaa multaa, ei siinä mikään kasva eikä idä, ja sitten perään kunnon "p..kaa" ja ei muuta kuin syömään. Näin meillä on tehty kymmenet vuodet. Itse kasvatettu on hyvää ja puhdasta.


      • 11+17
        puhurikin kirjoitti:

        Kyllä tuuli hoitelee sinulle kaikki ilmansaasteen noin vain.

        puhurit ja tuulet, mutte ei vaan tee niin. Rätti kädessä saisi huhkia, pakokaasujen nokia, siitepölyjä ei tuulet vie mennessään. Ja siihen on tässä jo 9 vuoden aikana tottunut.


      • 15+14
        Piikkukaupungista kirjoitti:

        Kyllä kasvit elää ja saasteet tulee jos vääriä ravinteita purkkiin laitat, tosin lannoitetta tarvitaan vaikka sontakasasta. Normaalisti meillä nuo vihannekset pestään tuli ne sitten pihalta, parvekkeelta tai kaupsta, älkää hulluja puhuko. Meillä kun tuo kasvimaa on taivasalla pihalla pikkukaupungissa, tehdas savupiippujen välissä ja hyvää vihannesta tulee. Terassi on tekeillä. Vesi pumpataan vieressä olevasta joesta ravinnerikkaana, muutta naapuri ottaa "kaiken puhtauden varalle" kasveille veden vesijohtoverkosta, ylisiistien touhuja. Hommaa kunnon multaa, mutta älä biolanin mustaa multaa, ei siinä mikään kasva eikä idä, ja sitten perään kunnon "p..kaa" ja ei muuta kuin syömään. Näin meillä on tehty kymmenet vuodet. Itse kasvatettu on hyvää ja puhdasta.

        naapureille (aloittajalla parveke kerrostalossa) se kunnon p**ka lannoitteeksi, voi tulla sanomisia lemusta ja hajuhaitasta.
        Nykyään ollaan niin tarkkoina kaikesta mitä parvekkeellansa saa tehdä. Ihmisiä ärsyttää niiin erilaiset asiat.
        Omakotitalon pihassa kasvattaminen eri asia.


      • Pikkukaupungista
        15+14 kirjoitti:

        naapureille (aloittajalla parveke kerrostalossa) se kunnon p**ka lannoitteeksi, voi tulla sanomisia lemusta ja hajuhaitasta.
        Nykyään ollaan niin tarkkoina kaikesta mitä parvekkeellansa saa tehdä. Ihmisiä ärsyttää niiin erilaiset asiat.
        Omakotitalon pihassa kasvattaminen eri asia.

        Meillä nuo kasvualustat täytetään keväällä sisätiloissa keittiön tai askarteluhuoneen ikkunalle ja sitten koulitaan taimina parvekkeen lämpöön. Ja löytyy sitä tuota haisevaa kanan paskaa pienissa pipanoissa ja lannotteita kasteluveden sekaan niin kyllä kaikki onnistuu ja tietysti ensin sekoitetaan multaan, ei paljaaltaan. Ja ei tuota kunnon p...aa nyt tarvita kärrykuormia kun on hieman pienempi parveke ja kyllä kuunon tilapäiset raikkaat hajut aina toistuvat tupakan ja diiselin hajut voittaa. Meillä kun vaimo kasvattaa taimia satamäärin kun pitää viedä myös mökille korsteeksi, eikä kukaan ole moittinut tähän mennessä vaan kaikki ihmettelevät tulosta.


      • Mennään vaikka maall
        11+17 kirjoitti:

        puhurit ja tuulet, mutte ei vaan tee niin. Rätti kädessä saisi huhkia, pakokaasujen nokia, siitepölyjä ei tuulet vie mennessään. Ja siihen on tässä jo 9 vuoden aikana tottunut.

        Niin lehmän paska haisee kautta maan ja 4 4 kaistan moottoritielläkin eikä kukaan valittele saasteita, tosin ruokaa valmistaville yrityksille haetaan vähemmän saasteinen paikka jos sattuu löytymään. Me täällä sitten pöllyytellään ja ihmetellään jotakin parvekkeen kasveja kun muka saasteita tulee, ei sekään hyvä asia ole, mutta viljellään vain pervekkeilla, terasseilla ja toiset kasvimailla jotain hyvääkin jos osataan.


    • pienonen pulma

      Sato ei voi parvekeviljelyssä kauhean suuri olla, kaikki tulee syötyä ennen talven tuloa eikä kai tarkoituskaan ole säilöä koko vuoden tarpeeksi? Mahdolliset jäämät on määrällisesti olemattoman pieniä, hengittäessä saat moninkertaisesti ihan samaa tavaraa. Huuhdot vain saaliin ennen syömistä, että irtopölyt lähtee ja pistelet poskeen hyvillä mielin.

      • Slinkie1

        Kiitos kaikille vastauksista. Nimimerkille pienoinen pulma tiedoksi, että tämä maalaisjärkinen neuvo sai minut vakuuttumaan, että minä voin muutamat vihanneksenplantut hoidella partsillani. Muistan pestä hyvin ja nauttia vehreydestä puoliurbaanissa ympäristössä!


    • Nenä saasteessa

      Jos kerran otsoonikerrokseenkin vaikuttaa niin miksei 3:teen kerrokseenkin. ;)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      231
      16685
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      22
      2098
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1930
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      187
      1700
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1443
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      952
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      847
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      210
      722
    Aihe